Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
bmw miało już kiedyś taki silnik w serii 7. Jednym z wielu problemów jest chyba niska sprawność takich jednostek w stosunku do np. ogniwa wodorowego.

 

Najpoważniejszym problem wg filmu to 6krotnie mniejsza pojemność energetyczna wodoru, czyli zakładając że w miejsce zbiornika + pod podłogą upycha się zbiorniki, to zasięg takiego auta wyniesie ze 200km, czyli jak elektryk, ale za to można jeździć na codzień w przedziale 0-100% a czas "ładowania" to kilka minut zamiast 30min. No i ten prawdziwy dźwięk silnika, wydechy, a także dwumasy, rozrządy, wymiany oleju i wszystko to co Adam "lubi" w ICE najbardziej ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103090,28465813,ceny-paliw-poszybowaly-a-ma-byc-jeszcze-drozej-to-moze-byc.html#s=BoxOpImg3


Spokojnie, jeszcze ze 2-3 lata, cena benzyny dojdzie do 10 PLN, bedziemy hurtowo sciagac uzywane elektryki z zachodu i sie ludzie polubia i z 120 km/h i z pol godzinnymi przerwami w trasie ;)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam a myslisz ze z pradem bedzie lepiej. Już krzyczą se podrośnie o 70 procent. W tym roku zrobili jakieś parasole niby, w przyszłym rok wyborczy to pewnie tez coś wymyśla ale po wyborach zacznie się wolna amerykanka. Prąd w Polsce jest głównie z węgla a ceny węgla poszybowały w kosmos. Ekogroszek podobno kosztował 800 a teraz 2500, ludzie pokupowali piece bo miało być tanio i ekologicznie a teraz zostali nabici w ekogroszek. Z prądem może być podobnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tylko, ze multum ludzi ma fotowoltaike.


A druga sprawa jest taka:

100km na benzynie to 8lx7PLN = 56 PLN

100km na pradzie w G11 to 20kWhx0,75PLN = 15 PLN

Taryfe G12 juz przemilcze.


Nawet jezeli cena pradu wzrosnie o 100% a benzyny ani drgnie --> jazda na pradzie bedzie wciaz ~2x tansza.

W dlugiej trasie ladujac sie na DC bedzie oczywiscie drozej ale nie oszukujmy sie --> zasiegi elektrykow beda rosnac z roku na rok i zasieg na pradzie z domu bedzie sie systematycznie zwiekszal, juz dzisiaj jadac spokojnie krajowka da sie przejechac bez problemu 400-500km, za 5-10 lat pewnie bedzie to o kolejne 100-200km wiecej.


Powodow na "nie" mozna zawsze znalezc sto --> z perspektywy norweskiej --> im ktos szybciej kupil elektryka tym wiecej oszczedzal i tym dluzej cieszyl sie z roznych przywilejow zarezerwowanych tylko dla EV.


Sytuacja z ropa w Europie wyglada naprawde ponuro, tutaj juz nawet koniec wojny nie pomoze bo kurs polityczny na uniezaleznienie sie od surowcow z Rosji zostal raczej wytyczony.

Przy tej inflacji i coraz wiekszym parciu na BEV --> jak na moje ceny benzyny beda coraz bardziej podkrecane az najbardziej oporni wymiekna.


W Norwegii w tej chwili cena 11-12 PLN/l juz nie szokuje, a tankowanie do pelna za 600-700 PLN, zeby to wyjezdzic w tydzien-poltora lamie najbardziej opornych sceptykow BEV :roll:


280966783_10229222917744385_4491034496737584121_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-6&_nc_sid=5cd70e&_nc_ohc=xUhIrPKWMJIAX83Nszg&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=00_AT-9sKrGzvtDCWs7EOVRNS56KuwRQaAkDuXOp8Fq-75hlw&oe=6289DFAF

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Z Fotowoltaika nie jest tak kolorowo jak sie niektorym wydaje i ty Adam jako,elektryk powinieneś to wiedzieć. Problemem fotowoltaiki jest duża produkcja pradu w słoneczny dzień przez wszystkich jednocześnie w czasie kiedy przeważnie na osiedlach konsumpcja jest najmniejsza. Zeby wepchać prąd do sieci trzeba podwyższyć napięcie względem sieci i kiedy na jednym trafo jest więcej jak jeden falownik zaczyna się walka falownikow. Falowniki podnoszą napięcie aż do dozwolonego prawem 253V a później bach i jest wyłączenie sie falownika i produkcja spada do zera. Lekiem na to jest obniżenie napięcia w stacji trafo ale nie wszędzie jest to wykonalne bo to z kolei może skutkować zbyt niskim napięciem wieczorami kiedy fotowoltaiki nie działają a pobór jest duży szczególnie u osób najdalej od stacji trafo. Mnie na szczęście poki co problem jeszcze nie,dotyczy ale internety są już pełne ludzi na to narzekających. Ciekawy jestem jak będzie wyglądała opłacalność przy systemie net meteringu minutowym gdzie pv będzie produkowała w całym kraju jak szalona, pradu będzie za dużo i będzie skupowano za marne groszaki.


No i jeszcze trzeba mieć gniazdko blisko miejsca parkingowego bo ladowanie na mieście już takie opłacalne nie jest. Ostatnio znajomy mi powiedział, ze u niego w hali garażowej cała instalacja oświetleniowa jest zrobiona na 12v i żadnego gniazdka zamontować sie nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Fun fact No 1:

W znanej mi od dziecka pieciotysiecznej miejscowości może z 50 domów ma fotovoltaike. Czy to multum?

Znana Ci od dziecka miejscowosc mocno zaniza polska srednia.

Milion gospodarstw z fotowoltaika w Polsce to potencjalne 2 miliony samochodow elektrycznych z jazda za free na codzien.

Dla mnie 2 miliony aut elektrycznych to multum


Kolejne multum ludzi w Polsce moze korzystac z taryfy G12 i tankowac elektryka w nocy do pelna za ~20-30 PLN.

20-30 PLN za tydzien-poltora jezdzenia po miescie. To taniej niz bilet autobusowy.


https://alebank.pl/juz-14-proc-domow-jednorodzinnych-w-polsce-ma-wlasna-instalacje-fotowoltaiczna-i-tania-energie/?id=407616&catid=27735&cat2id=18917


52083375514_804ef260f8_o.png

 

Ostatnio znajomy mi powiedział, ze u niego w hali garażowej cała instalacja oświetleniowa jest zrobiona na 12v i żadnego gniazdka zamontować sie nie da.

"Nie da" to bardzo niewlasciwe okreslenie.

To, ze jest instalacja 24VAC w piwnicy/hali garazowej zeby "nie krasc" pradu to nic nadzwyczajnego.

Dolozenie kilku obwodow 230VAC z rozdzielnicy znajdujacej sie przeciez na poziomie hali garazowej, zeby mozna bylo zamontowac kilka gniazd do ladowania BEV, to 2-3 dni pracy (nie liczac uzgodnien i papierologii oczywiscie).

Jak sie ludzie troche obudza i zaczna kupowac/uzywac elektryki - nie bedzie zadnego problemu z modernizacja takiej instalacji.

W nowo budowanych jak i remontowanych blokach odpowiednie przepisy juz obowiazuja przeciez.

 

EV zasilane wodorem "na trasy"

mhm, a tymczasem Skoda gotowa juz na produkcje i montaz kilkuset tysiecy baterii rocznie w swoich samochodach :cool2:


https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/skoda-uruchamia-fabryke-baterii-mlada-boleslav-najpierw-250-000-docelowo-380-000-akumulatorow-rocznie/


Skoda-fabryka-baterii-Mlada-Boleslav.jpg


Fabryka-baterii-Skody-w-Mlada-Boleslav.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam jak ja kocham twoja matematykę. Milion instalacji zasili 2 miliony samochodów. To brzmi dumnie ale ile procent z miliona instalacji jest na tyle przewymiarowana ze da rade zasilić 2 auta? Dla ilu procent z miliona instalacji warunki sa wystarczające zeby o tyle taka instalacje rozbudować lub jest to ekonomicznie opłacalne? Jeździłeś troszkę po Polsce? Instalacji w racZej większości wypadków nie da się rozbudować bo nie ma miejsca na dodatkowe panele
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam to nie jest kwestia opornych na BEV. Jeśli ktoś dzisiaj jeździ autem za 20 czy 50 tys to nie kupi elektryka za 150 tys po to, żeby jeździć taniej i jeszcze niższej klasy autem niż ma obeżnie. Dzisiaj elektryki kupują ludzie którzy mają kasę na nowe auto i uważam, że większość z nich nie wybiera elektryka, bo jest tańszy prąd tylko dlatego, że chce. Dla oszczędzania to się kupuje w PL Leafy za 40 tys...W Norwegii od razu większość odrzuca auta spalinowe, bo są o wiele droższe w zakupie, a w PL jest dokładnie odwrotnie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dolozenie kilku obwodow 230VAC z rozdzielnicy znajdujacej sie przeciez na poziomie hali garazowej, zeby mozna bylo zamontowac kilka gniazd do ladowania BEV, to 2-3 dni pracy (nie liczac uzgodnien i papierologii oczywiscie).

Ja też musiałem kłaść kable z rozdzielni przez pół hali. Da się, ale to dosyć chałupnicze.

Deweloper/wspólnota mogą też kupić gotowe systemy do zasilania wielu ładujących się pojazdów jednocześnie, z centralnym zarządzaniem, bilansowaniem w zależności od obciążenia i dostępnej mocy, pory dnia itp itd., magiczne systemy.

A później dojdą jeszcze systemy Vehicle-To-Grid i w ogóle będzie magia.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam pisałeś miesiąc temu

W sumie to chcialbym nawet zeby spadlo na 400-500$ bo mysle ze moglbym zainwestowac sporo wiecej jak sie nadarzy dogodna okazja.

Także powoli szykuj portfel, bo po utracie 45% wartości od początku roku, jesteśmy na dobrej drodze do tych $400-$500:

2013009554ea3.png


Czy ta utrata wartości świadczy o kiepskiej sytuacji Tesli tak jak wysoka wycena wcześniej świadczyła o jej wybitnej dominacji? Czy to działa tylko w jedną stronę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam pisałeś miesiąc temu

W sumie to chcialbym nawet zeby spadlo na 400-500$ bo mysle ze moglbym zainwestowac sporo wiecej jak sie nadarzy dogodna okazja.

Także powoli szykuj portfel, bo po utracie 45% wartości od początku roku, jesteśmy na dobrej drodze do tych $400-$500:

Sledze sytuacje kazdego dnia, przy ~500$ dokupuje :cool2:

Ogolnie gielda, szczegolnie spolki technologiczne, leci na leb na szyje - netflix, spotify, nvidia no i bitcoin :norty: - albo dobra okazja do zakupow albo szykuje nam sie kolejny spory kryzys i zamrozenie kasy na kilka lat.

Ciekawe czasy przed nami :)

 

Czy ta utrata wartości świadczy o kiepskiej sytuacji Tesli tak jak wysoka wycena wcześniej świadczyła o jej wybitnej dominacji? Czy to działa tylko w jedną stronę?

Zdecyduj sie czy mowisz o jakiejs utracie wartosci czy o wycenie, bo przypominam, ze kapitalizacja Tesli po spadku o te 45% to nadal okolice 700B $

Ale co do meritum to uwazam, ze taki spadek istotnie zle swiadczy o sytuacji firmy w tej chwili - wyrzucenie z S&P 500, przestoje covidowe w Chinach, cala zabawa z wykupem Twittera a teraz jeszcze "sexual misconduct" Muska (rotfl, takie rzeczy tylko w US) ---> to wszystko rzutuje na wycene Tesli bo akcjonariusze chyba slusznie powatpiewaja, czy Musk poswieca nalezyta uwage firmie i czy nie za duzo politykuje i "showmanuje".

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zarówno Bitcoin jak,i,tesla,to spółki silnie spekulacyjne, wyceny są nieuzasadnione ekonomicznie. Dla mnie to są legalne piramidy finansowe. Ludzie widza ze rośnie to wchodzą w ta oślepieni wizja zysku. Im więcej ludzi wchodzi tym bardziej rośnie aż do momentu ze balonik pęka i ci co w odpowiednim momencie weszli i wyszli są zarobieni po kokardy ale większość zostaje z ręka w nocniku i marzeniami ze może kiedyś znów urośnie. Ci co wchodzą później finansują zyski tych co weszli wczesniej. Czy dokupować akcji kiedy ceny lecą w dół? Jest to teoria spadających noży od których łatwo się pociąć. Najbezpieczniej przeczekać spadki i zaczekać na trend wzrostowy. Adam słusznie zauważyłeś ze wycena nadal jest kosmiczna czyli nieadekwatna do faktycznych wyników finansowych co znaczy ze miejsce do spadków jeszcze jest ogromne.


Pozostaje jeszcze temat wojny, chińczyków trzymających z Rosjanami i tylko patrzeć kiedy wykopią tesle ze swoich ulic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Faktycznie zapomniałem. Wszystkie firmy upadną i tylko tesle model 3/y będą się sprzedawać a każdy z nowych właścicieli :P już zarabia od kilku lat na car sharingu z autonomiczna jazda.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
premiera BMW i7 :mrgreen:

Jednak niezależnie od miejsca przebywania/zamieszkania nie wyzbędziesz się przywar narodowych.

Naśmiewać się z innych samemu jeżdżąc jakimś ohydztwem :duh:

Czemu uwazasz, ze sie nasmiewam, zwykle zdjecia z premiery i7 Cie triggeruja? ;)


attachment.php?attachmentid=1970122&stc=1&d=1547242419


bmw-i7-villa-d-este-10.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa analiza w artykule na auto galeria.pl


Cytat z artykułu:


"Stało się. Przy obecnych cenach paliwa zakup samochodu elektrycznego zaczyna się wręcz opłacać. Auta te przestały być manifestem ekologiczności właściciela, a stają się pełnoprawną alternatywą dla wersji spalinowych."


https://autogaleria.pl/ile-kosztuje-ladowanie-samochodu-elektrycznego-koszty-analiza-czas

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Autor artykulu zapomnial o jednek waznej kwestii. Roznica w cenie zakupu okolo 50k oznacza roznice w cenie ubezpieczenia okolo 1200 zl rocznie na niekorzysc elektryka. Koszt abonamentu niemaly i jestesmy ograniczeni do tylko jednej sieci a w real life bylem w zeszlym roku ix3 w Gda i spowrotem. Koszt powrotu do domu kosztowal mnie okolo 150 zl (120 na greenway + 24 chyba na lotosie, w tym roku jest drozej). Tankowanie do pelna przy dzisiejszych cenach okolo 470 zl do pelna. Na jednym baku opitole 2 strony zbytnio sie nie ograniczajac i jeszcze sporo zostanie wiec koszt podobny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i ciekawe jak się będzie kształtowała wartość rezydualna zarówno aut spalinowych jak i elektryków za kilka lat.
Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W Norwegii i4 M50 od 1 czerwca kolejna podwyzka o 7k PLN netto, do tego rabaty firmowe zostaja sciete z 8% do 4%.

Jezeli wezmiemy pod uwage newsy z Monachium - decyzja nie dziwi.

Kto te elektryki kupuje - ani to dzwieku wydechu nie ma, emocji przeciez malo, na autostradzie 300km nie przejedzie - jakies zbiorowe szalenstwo ^^



https://www.bmwblog.com/2022/05/21/bmw-munich-plant-evs-account-50-percent-production-2023/

"BMW has done the math and estimates more than 100,000 i4s are going to be assembled at the Munich plant next year."

"German luxury brand is happy to report demand for the i4 “is enormous,” so much so that it has decided to boost production furthermore. Based on the current plans, one in every second car produced in Munich next year will be an EV."

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.