Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
To i ja się podepnę pod temat.

Mam możliwość przystosować swoje miejsce postojowe w bloku do ładowania z mocą 3,7 kW za 6000 PLN. Czy to wystarczy? Czy lepiej się szarpnąć na mocniejszą 11kW za... 18000 PLN? Jest jeszcze wersja pośrednia 5.0 kW, ale wydaje mi się bez sensu.

Odpowiedz sobie na pytania:

1. Co bedziesz ladowal? Miejskiego szkraba z bateria 30-40kWh czy SUVa z bateria 100kWh?

2. Jak bedziesz wykorzystywal EV - kilkadziesiat km dziennie (ladowanie co tydzien) czy trasy po kilkaset km dzien w dzien (i ladowanie praktycznie codziennie)?

3. Czy planujesz korzystac z taryfy G12? (ladowanie tylko o 21.00-6.00 oraz soboty/niedziele - wtedy moze byc slabo przy 3,7kW bo w tygodniu przez noc uzupelnisz max ~30kW w taniej taryfie)

4. Jak dlugo bedziesz korzystal z miejsca postojowego (czy bedziesz sprzedawal np za kilka lat)


Jest sporo aut ktore nie pozwalaja sie ladowac AC z moca wieksza niz 3,7kW czy 7,4kW (np hybrydy) - warto o tym pamietac bo 11kW nie pomoze jak samochod nie obsluzy.


Ja mam w domu wallboxa, 1 faza 20 A czyli 4,6kW i laduje nim bezproblemowo 2 elektryki (laczny przebieg obu aut z 25-30k km rocznie)


Jezeli rzadko jezdzisz w dlugie trasy to nawet jak kiedys zdarzy Ci sie zapomniec naladowac auto przed podroza - pol godziny na ladowarce DC zalatwi sprawe.

Czy warto doplacac wtedy 12.000 PLN? Wg mnie absolutnie nie.


PS. Test BMW i4 M50 - MarekDrives

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swietnie nakrecony filmik dronem z Giga Berlin, polecam!


 

Zawsze mnie zachwyca jak niewyobrażalny nakład pracy, kreatywności, inżynierii i pieniędzy jest potrzebny do zbudowania fabryki samochodów.

Oglądając ten filmik, to aż szkoda że wyjeżdżają z tej fabryki tak nudne auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dzis znalazłem info ze BMW planuje wypuścić …… wolnossące silniki benzynowe r6 doładowane silnikiem elektrycznym.


Ta giga prasa robi świetna robotę jeśli chodzi o oszczędność czasu inkosztoe produkcji ale ma jedna wadę. Czyni samochód nienaprawialnym. Koszt ubezpieczenia ac pewnie będzie odpowiedni za takie auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moim zdaniem, jeśli ktoś w końcu zczai, że np. sklep z takimi parkingami ściąga z okolicy wszystkich właścicieli Tesli na zakupy, to może się jednak komuś opłacać instalacja tego ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ładowarką jest tak samo jak ze ścieżką rowerową. Jak nie było to nikt nie jeździł jednośladem. Jak zbudowali ścieżki to na jednych światłach w WAW w sezonie przejeżdża i 25 rowerów w jedną stronę. Jest rowerowy korek.

Będą ładowarki to i znajdą się samochody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Z ładowarką jest tak samo jak ze ścieżką rowerową. Jak nie było to nikt nie jeździł jednośladem. Jak zbudowali ścieżki to na jednych światłach w WAW w sezonie przejeżdża i 25 rowerów w jedną stronę. Jest rowerowy korek.Będą ładowarki to i znajdą się samochody.

100% zgody, dopoki Musk nie zaczal stawiac tysiacami szybkich ladowarek DC - elektryki byly miejska fanaberia.

Pojawily sie ladowarki wzdluz autostrad - okazuje sie, ze mozna bezproblemowo jezdzic elektrykiem przez cala Europe czy Stany.

Musi byc insfrastruktura a chetni na nowa technologie sie zawsze znajda.

 

A moim zdaniem, jeśli ktoś w końcu zczai, że np. sklep z takimi parkingami ściąga z okolicy wszystkich właścicieli Tesli na zakupy, to może się jednak komuś opłacać instalacja tego ;)

Lepiej - ta miejscowka SC jest otwarta pilotazowo na Tesle i nie-Tesle czyli sciagac tam bedzie wszystkich wlascicieli elektrykow z okolicy.

Ciekawi mnie tez strona energetyczna projektu - wszystkie 28 stacji ma moc 250kW wiec musi byc spora rezerwa mocy dostepna w tym miejscu.


PS. Wyniki sprzedazy Tesli za zeszly kwartal ~310k sprzedanych aut - daje to teoretycznie przeustownosc 1,2M aut rocznie juz teraz przy produkcji z raptem 2 fabryk.

Kolejne 2 fabryki sie juz otworzyly (Texas i Berlin) wiec produkcja 2-2,5M aut rocznie w ciagu najblizszych 2 lat jest spokojnie w zasiegu producenta (jak juz osiagna pelna przepustownosc).

Do tego fabryka w Chinach jest ciagle rozbudowywana zeby zwiekszac produkcje.

Teraz wszystko sie zacznie rozbijac o podaz baterii i utrzymanie popytu na Tesle wsrod klientow przy rosnacej konkurencji.

https://electrek.co/2022/04/02/tesla-tsla-beats-all-time-delivery-record-q1-2022/

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Przyjezdzam za kilka dni EV do PL i probuje ogarnac temat platnosci za autostrady bo czytalem, ze sie sposob platnosci pozmienial, nie mozna juz "w okienku".

Czytam ten artykul i nie dowierzam po prostu, to sie nie dzieje na prawde :shock:

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/piec-systemow-platnosci-za-autostrady-w-polsce-jak-to-dziala-e-toll/vfgb8w8

 

Ile jest w PL stacji poza Teslą gdzie jest chociaż 8 ładowarek 150 KW?

8? Rozpedziles sie :roll:

Stacje Ionity w Polsce maja cale 2 stanowiska do ladowania..

!2F2021!2F10!2FShell-i-IONITY-uruchamiaja-pierwsze-w-Polsce-stacje-duzej-mocy-do-ladowania-pojazdow-elektrycznych-5.jpg

 

Dobrze dobrze niech zwiększają produkcje. Przyjdzie czas na korektę cen.

Im wiecej czytam tego typu artykulow, tym mniej w to wierze.

65k sztuk (kontrakt na 5 lat) to jest CALA, 2-letnia produkcja Polestara :shock:

A Hertz to przeciez tylko jedna z wielu firm, a gdzie w tym sa inne firmy wypozyczajace auta, gdzie taksowkarze, gdzie w koncu prywatni klienci.

https://electrek.co/2022/04/04/hertz-ordering-up-to-65000-electric-vehicles-polestar/

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjezdzam za kilka dni EV do PL i probuje ogarnac temat platnosci za autostrady bo czytalem, ze sie sposob platnosci pozmienial, nie mozna juz "w okienku".

Czytam ten artykul i nie dowierzam po prostu, to sie nie dzieje na prawde :shock:

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/piec-systemow-platnosci-za-autostrady-w-polsce-jak-to-dziala-e-toll/vfgb8w8

Durny artykuł. To nie jest wada, że jest tyle opcji.


Przed zmianą musiałem zwalniać na bramkach do opłaty. Po zmianie, nie zmieniałem nic w swoim życiu, nie stoje na bramkach.


Aplikacja chyba Autopay, której używałem do płacenia za A4 Kraków-Katowice z automatu dołożyła wszystkie inne. Karta podpięta, wszystko działa bezboleśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Potwierdzam, tez korzystam z autopay od dluzszego czasu i dziala swietnie zarowno na wjezdzie jak i zjezdzie. Jakis czas temu widzialem reklame mojego banku ze mozna placic bezposrednio z konta za autostrade ale nie wnikalem w temat.

 

A Hertz to przeciez tylko jedna z wielu firm, a gdzie w tym sa inne firmy wypozyczajace auta, gdzie taksowkarze, gdzie w koncu prywatni klienci.

 

Wraz ze wzrastajacym popytem bedzie zwiekszala sie podaz. Naturalne prawa rynku, chyba ze dojdziemy do sciany, gdzie okaze sie ze materialow do produkcji baterii jest za malo na swiecie w stosunku do zapotrzebowania i czar elektryfikacji prysnie. Rynek to nie studnia bez dna ze mozna lac ile wlezie i ma tez swoja pojemnosc.

Edytowane przez słonik40
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile jest w PL stacji poza Teslą gdzie jest chociaż 8 ładowarek 150 KW?

 

Ostatnio wpadłem na jakiś program na TVN Turbo, gdzie jechali dwoma elektrykami i Toyotą na wodór do Berlina. Cóż za reklama elektryfikacji, a może po prostu rzeczywistość? :duh: Zajechali na ładowarkę na Orlen - najpierw 40 minut próbowali w ogóle odpalić ładowarkę (jakiś problem z aplikacją), później się okazało, że jak dwóch korzysta na raz to jeden ma 100kW (choć powinno być 150kW), a drugi bodajże tylko 11kW. Cała operacja ładowania dwóch pojazdów to było 3 godziny :lol:


To ten postęp? 10 lat temu miałem taką podróż: rano do Berlina, krótka wizyta (ok. 3 godzinki) i jeszcze tego samego dnia wróciłem do Warszawy. Wszystko na jednym baku i jeszcze miałem ok. 100km zasięgu :) 1.5dCi :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Durny artykuł. To nie jest wada, że jest tyle opcji.

Przed zmianą musiałem zwalniać na bramkach do opłaty. Po zmianie, nie zmieniałem nic w swoim życiu, nie stoje na bramkach.

Aplikacja chyba Autopay, której używałem do płacenia za A4 Kraków-Katowice z automatu dołożyła wszystkie inne. Karta podpięta, wszystko działa bezboleśnie.

Dzieki za komentarz, zainstalowalem apke autopay, podpialem karte kredytowa, aktywowalem e-toll do autostrad A2 i A4, aktywowalem ambergo do A1.

Pytania:

1. czy z ta apka moge teraz przejezdzac po prostu przez bramki i oplata sciaga sie sama z karty? Czy cos trzeba robic samemu? (odpalac apke, cos logowac, kupowac etc)

2. czemu autostrada A4 jest nieaktywna?


51985808671_52a80e0428_o.jpg


 

Ostatnio wpadłem na jakiś program na TVN Turbo, gdzie jechali dwoma elektrykami i Toyotą na wodór do Berlina. Cóż za reklama elektryfikacji, a może po prostu rzeczywistość? :duh: Zajechali na ładowarkę na Orlen - najpierw 40 minut próbowali w ogóle odpalić ładowarkę (jakiś problem z aplikacją), później się okazało, że jak dwóch korzysta na raz to jeden ma 100kW (choć powinno być 150kW), a drugi bodajże tylko 11kW. Cała operacja ładowania dwóch pojazdów to było 3 godziny :lol:

Ladowarki Orlenu to koszmar - raz bedac w PL podjechalem - problemy z dodaniem karty kredytowej w apce, problem z zainicjowaniem ladowania, na infolinie nie dalo sie dodzwonic przez 5-10 min, a po dodzwonieniu sie obsluga nic nie pomogla i tak.

Padal deszcz, ja cos kombinuje z ladowarka i mokne :duh: , zona probuje u siebie w telefonie zainstalowac tez ich apke - "moze zadziala", dzieciaki marudza, ludzie dookola sie gapia.

To byl jakis surreal i piekny przyklad dlaczego Musk jest wizjonerem z miliardami $ na koncie - pod SC podjezdzasz, nawigacja Cie tam doprowadzila, poinformowala, ze nie jest zajety, podgrzala juz baterie w aucie, wkladasz kabel, odpalasz gry/Netflixa i po 20-30 min jedziesz dalej - proces ladowania przebiega "plug & play".

To co oferuja inni producenci to jest kwadratura kola, zeby cos sie przyjelo musi byc proste, przejrzyste i totalnie intuicyjne - na miejscu decydentow NAKAZALBYM w trybie natychmiastowym montowanie terminali platniczych w ladowarkach DC bo to jedyny sposob na krok naprzod jezeli chodzi o elektromobilnosc.

Jezeli chodzi o Orlen - to jedno doswiadczenie sprawilo, ze dla mnie te ladowarki juz nie istnieja i w zyciu wiecej tam nie podjade, czytajac forum jest to dosyc powszechna opinia niestety.

A ze wlascicielem jest panstwo - maja to oczywiscie w nosie, smutna prawda.

 

To ten postęp? 10 lat temu miałem taką podróż: rano do Berlina, krótka wizyta (ok. 3 godzinki) i jeszcze tego samego dnia wróciłem do Warszawy. Wszystko na jednym baku i jeszcze miałem ok. 100km zasięgu :) 1.5dCi :mrgreen:

1200km jednego dnia robi promil promila kierowcow - mozna wsiasc w Wizzaira i byc w tym Berlinie po pol godziny rownie dobrze, to nie sa rzeczy ktore powinny hamowac elektromobilnosc jako taka - imho 300-400km od strzalu a pozniej przerwa 15-20 min na podladowanie jest absolutnie do przyjecia (zakladajac, ze ladowarki DC docelowo beda wszedzie tak jak dzis stacje benzynowe i beda plug&play)


PS. Za elektrowozem

51986600025_406d9a5a31_o.png

To juz nawet nie jest smieszne, to jest maly crossover w segmencie D, nie-premium :shock:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ladowarki Orlenu to koszmar - raz bedac w PL podjechalem - problemy z dodaniem karty kredytowej w apce, problem z zainicjowaniem ladowania, na infolinie nie dalo sie dodzwonic przez 5-10 min, a po dodzwonieniu sie obsluga nic nie pomogla i tak.

 

Dokładnie właśnie z tym się borykali :lol:

 

1200km jednego dnia robi promil promila kierowcow - mozna wsiasc w Wizzaira i byc w tym Berlinie po pol godziny rownie dobrze, to nie sa rzeczy ktore powinny hamowac elektromobilnosc jako taka

 

Pewnie, że taki wyjazd mam średnio raz w roku (czy to w interesach, czy to na wakacje). I niestety nie, samolot nie wchodzi w rachubę, bo jechałem po coś, czego przesyłka kosztowałaby 2-3 razy więcej niż rzeczona podróż samochodem. Na wakacje - jak już kiedyś wspominałem - też nie wyobrażam sobie postojów co 3-4 godziny, na godzinę (szczególnie ciekawie takie wyjazdy będą wyglądać w szczytach sezonów: majówki, czerwcowe, okres wakacyjny).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adam, autostrada A4 jest prywatna, więc tam jest chyba osobna aktywacja?

W opcjach tam się klika samochód i wtedy oznaczasz które autostrady ma opłacać. Opcja video na niektórych autostradach wymaga podania numeru rejestracyjnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Koniecznie dodaj swoje auto w autopay z rejestracja. Wtedy podjezdzasz, zwalniasz, bramki same sie otwieraja i jedziesz dalej zarowno na bramkach przy poborze biletu jak i platnoscia. Dodatkowo niektore bramki sa oznaczone ze sa do platnosci aplikacja i czesto kolejki sa mniejsze ale ciebie raczej to jeszcze nie dotyczy bo to nie sezon.


p.s. ciekawe czy norweska rejestrcje tez poprawnie zczyta :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

jak bym miał mieć dzisiaj elektryka to coś takiego by mogło być fajne :) aha, te 3,3 s do 100 kmh w Tesli 3 to ściema, bo to nie od 0


https://elektrowoz.pl/testy/test-kia-ev6-gt-na-niemieckiej-autostradzie-263-km-h-gps-owe-rekuperacja-z-moca-ponad-360-kw-test/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.