Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
A w BMW kolejne podwyżki. i4 właśnie podrożało o kolejne 30 tys. Czyli już w sumie 50 000 zł od początku roku. A mamy dopiero koniec marca.

Do tego dochodzi jeszcze całkowicie wykasowanie rabatów na elektryki.

 

340k PLN za i4 M50 w podstawie, to ~400k PLN za wersje rozsadnie wyposazona.

Przy braku rabatow sprzedaz bedzie sladowa bo najnormalniej w swiecie auto nie jest warte tyle zlotowek jak na to co oferuje :roll:


Tesla tez juz troche odleciala z cenami modelu 3 niestety.


No chyba ze zapinamy pasy i szykujemy sie na 10-15% inflacje przez najblizsze kilka lat to wtedy cofam co powiedzialem bo to nie samochody robia sie drogie a wartosc pieniadza dramatycznie spada.

Tak czy inaczej - lipa.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

340k PLN za i4 M50 w podstawie, to ~400k PLN za wersje rozsadnie wyposazona.

Przy braku rabatow sprzedaz bedzie sladowa bo najnormalniej w swiecie auto nie jest warte tyle zlotowek jak na to co oferuje :roll:

Mi tam wzrost cen nie przeszkadza :D

Różnica pomiędzy doposażoną wersją 40edrive, a m50 to było 20 tyś, teraz jest 40 tyś.

Nie mogą dostarczyć już zamówionych aut to chyba śladowa ilość kolejnych zamówień nie musi ich martwić :?:

Producenci i tak sprzedają wszystko co wyprodukują, niezależnie od napędu.

Juz to kiedyś pisałem ale się powtórzę ze przyjdzie taki dzień ze jeszcze wszyscy z poczciwymi dieselkami spalajacymi po 4 litry ropy na 100km się przeproszą :D

To chyba Daihatsu Charade 1.0 diesel i VW Polo Fox :wink: aaaa no i niektóre V8 nawet w benzynie :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Przy braku rabatow sprzedaz bedzie sladowa bo najnormalniej w swiecie auto nie jest warte tyle zlotowek jak na to co oferuje :roll:

Nie mogą dostarczyć już zamówionych aut to chyba śladowa ilość kolejnych zamówień nie musi ich martwić :?:

Chodzilo mi konkretnie o polski rynek, ze taka podwyzka dobije i tak slaba sprzedaz tego modelu - M340i i M440i wydaje sie (w Polsce) lepsza opcja biorac pod uwage infrastrukture do EV, styl jazdy, autostrady etc etc.

W Norwegii podwyzki kolejnej nie bylo a same auta sprzedawane sa bez VAT, w cenie ~330e wiec ssanie jest i bedzie i tak olbrzymie.


Natomiast z tego co widze na norweskim rynku jest olbrzymi problem z dostepnoscia i4, BMW wydaje sie lokowac zasoby w bardziej zyskowny model iX - gdy i4 sprzedalo sie w Norwegii w tym roku dopiero 93 szt., iX sprzedalo sie juz ponad 1300szt.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Maly offtop.

Notowania gieldowe Tesli przed otwarciem gieldy szaleja (>5%) z racji tego, ze firma oglosila kolejny split akcji (a raczej propozycje do zatwierdzenia przez akcjonariuszy) bo wycena pojedynczej akcji przekroczyla znowu 1000 $.

https://electrek.co/2022/03/28/tesla-tsla-2022-stock-split-shareholders-vote/


To bedzie juz drugi split akcji, poprzedni mial miejsce niecaly rok temu i wtedy akcje momentalnie urosly z ~1300$ na ~2000$.

https://electrek.co/2020/08/20/tesla-tsla-surges-near-2000-stock-split-shorts-running/


Nie namawiam oczywiscie nikogo ale jezeli ktos sie bawi gielda to szykuje sie okazja do szybkiego zarobku, akcje Tesli w ciagu ostatnich 2 tygodni urosly o ~25%.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Pojawił się nowy drag race na kanale CarWow



Wyniki na 1/4 mili:

BMW M3 AWD: 11,4s

Tesla Model 3 Performance AWD: 11,7s

Audi RS5 AWD: 12,0s


Sam drag race od 5:46

 

Nowe M3 AWD to naprawde szybkie auto, a im wyzsza predkosc tym bardziej odjezdza TM3P :cool2:

Tutaj widac juz wyraznie, ze TM3P przydalby sie maly lifting jezeli chodzi o moc jak Tesla chce byc na topie w tym segmencie


Co mnie zaskoczylo:

- masa TM3P nie jest duzo wieksza (raptem 70kg katalogowo) od M3 AWD pomimo kilkuset kg baterii

- hamulce w TM3P nie sa takie slabe jak tutaj duzo osob marudzilo w porownaniu do M3/RS5

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co mnie zaskoczylo:

- masa TM3P nie jest duzo wieksza (raptem 70kg katalogowo) od M3 AWD pomimo kilkuset kg baterii

- hamulce w TM3P nie sa takie slabe jak tutaj duzo osob marudzilo w porownaniu do M3/RS5

Przewaga w hamowaniu Tesli nie wynika z tego, że Tesla hamuje w dużej mierze dodatkowo silnikami?

Pewnie reakcja na hamulec jest też szybsza w elektrycznym układzie hamowania niż w hydraulicznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co mnie zaskoczylo:

- masa TM3P nie jest duzo wieksza (raptem 70kg katalogowo) od M3 AWD pomimo kilkuset kg baterii

Masakra jak M3 stało się wielkim i ciężkim autem, dlatego dla mnie jest bez sensu. Lepsze już M5.

 

- hamulce w TM3P nie sa takie slabe jak tutaj duzo osob marudzilo w porownaniu do M3/RS5

Są i nie przekłamuj tego. Jedno hamowanie testowe ich nie zagotuje przecież.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
hamulce w TM3P nie sa takie slabe jak tutaj duzo osob marudzilo w porownaniu do M3/RS5

Są i nie przekłamuj tego. Jedno hamowanie testowe ich nie zagotuje przecież.

Mowie z perspektywy Kowalskiego (zwykla droga) a nie Kubicy (tor).

W sensie jak trzeba bedzie kiedys na autobahnie ostro hamowac z 200km/h to ich skutecznosc jest ok w porownaniu do spalinowej konkurencji, nawet tej "sportowej".

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Co mnie zaskoczylo:

- masa TM3P nie jest duzo wieksza (raptem 70kg katalogowo) od M3 AWD pomimo kilkuset kg baterii

Masakra jak M3 stało się wielkim i ciężkim autem, dlatego dla mnie jest bez sensu. Lepsze już M5.

 

A jak ktoś dojdzie do tego że "masa nie ma znaczenia", to może też wziąć M5 "kombi" ;-)


To jest dla mnie szok, ale w komentarzach niektórzy podejrzewają że x5mc nie jest stockowe:



Pewnie kilka zakrętów i sytuacja by się odwróciła, ale jak mówią klasycy 99% osób nie wyjedzie autem na tor czy jak to tam leciało :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Masz w stopce Adama jak to lecialo :D

 

hamulce w TM3P nie sa takie slabe jak tutaj duzo osob marudzilo w porownaniu do M3/RS5

 

ciagle te same bzdury ktore trzeba prostowac. 3-4 hamowania z 200 do 120 na autostradzie i hamulce sa zagotowne. aha bym zapomnial tesla podrozuje sie 120 km/h wiec faktycznie tesli to nie dotyczy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
hamulce w TM3P nie sa takie slabe jak tutaj duzo osob marudzilo w porownaniu do M3/RS5

ciagle te same bzdury ktore trzeba prostowac. 3-4 hamowania z 200 do 120 na autostradzie i hamulce sa zagotowne. aha bym zapomnial tesla podrozuje sie 120 km/h wiec faktycznie tesli to nie dotyczy :D

Mozesz dac jakis link do takiego testu gdzie hamulce TM3P po 3-4 hamowaniach 200-120 sie "zagotowaly"?

I podobny link, gdzie hamulce M3 (zwykle, nie ceramiczne) po takich samych probach sie "nie zagotowaly"?

Z czego to wg Ciebie mialoby wynikac - z gorszej jakosci samych hamulcow Brembo w TM3P w porownaniu do hamulcow M3?

Bo raczej nie z roznicy wagi obu aut z tego co rozumiem?

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wklejałem film bodajże z carwow porównania long range z performance modelu 3, można było to tam zauważyć.


Trzeba by je porównać jeśli chodzi o rozmiar ilość tłoczków a przede wszystkim chłodzenie. W BMW jest strug powietrza puszczony bezpośrednio na hamulce plus skrzela po bokach wylotowe, nie wiem jak jest w. Tesli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Tesli Model 3 odrzucono plebejskie skrzela i strumień powietrza z nadkola kierowany jest w dziurę mającą ujście gdzieś na rogu podszybia, błotnika i drzwi przednich.


PS. Nie łżę. Tesla oszczędza masę wszędzie, i niektórzy sobie plombują własnoręcznie ten otwór.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Wklejałem film bodajże z carwow porównania long range z performance modelu 3, można było to tam zauważyć.

Trzeba by je porównać jeśli chodzi o rozmiar ilość tłoczków a przede wszystkim chłodzenie. W BMW jest strug powietrza puszczony bezpośrednio na hamulce plus skrzela po bokach wylotowe, nie wiem jak jest w. Tesli

 

Ano wlasnie, malo konkretow za to duzo gdybania - wiec gdzie te "prostowanie bzdur"? :roll:


Montowane hamulce maja za zadanie byc bezpieczne i efektywnie dzialac przy wysokich predkosciach i wg tego filmiku robia to calkiem sprawnie (nie gorzej od spalinowej konkurencji) - dla typowego Kowalskiego wystarczy w zupelnosci na codzien.

Jezeli ktos hamuje kilka/kilkanascie razy pod rzad 200-100 na normalnej drodze to wspolczuje charakteru/stylu jazdy - ewidentnie TM3P czy jakikolwiek inny elektryk nie jest autem dla niego - czy to ze wzgledu na hamulce czy tez ze wzgledu na zasieg.


W ten sposob zreszta spalinowe auta "usportowione" bez ceramiki tez klekaja - tutaj to widac jak to wyglada juz po 4-5 hamowaniach (klocki/osprzet zaczynaja sie palic) :shock:



Co do jazdy po torze, EV sie srednio do tego nadaja, ale jak ktos chce sie mimo wszystko bawic to sa odpowiednie zestawy doposazeniowe:

https://shop.tesla.com/product/model-3-track-package

https://unpluggedperformance.com/product/brembo-big-brake-kit-tesla-model-3/

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
No i wlasnie wracamy do punktu wyjscia. Jak sam napisales samochod na tor sie nie nadaje a super osiagi nie ida w parze z reszta. Wyobraz sobie teraz nastolatka wsiadajacego do takiego auta i chetnie wciskajacego pedal gazu w podloge ktory nagle traci mozliwosc hamowania. Jak chcesz sie pobawic to wiadomo jak to dziala. Kawalek prostej wiec pedal w podloge, momentalnie na liczniku robi sie pod 200 i przed zakretem trzeba chamowac. OK zaraz mozna polemizowac o lamanu przepisow ale jadac przepisowo to praktycznie kazde auto przejedzie kazdy zakret wiec niska mase, fun z przyspieszenia czy jakosc hamulcow raczej nie da sie zauwazyc. Zeby te rzeczy docenic trzeba dosyc mocno zlamac przepisy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
No i wlasnie wracamy do punktu wyjscia. Jak sam napisales samochod na tor sie nie nadaje a super osiagi nie ida w parze z reszta.

Mozesz rozwinac ta "reszte"? O czym dokladnie mowisz teraz?

Hamulce sa skuteczne na codzien jak u spalinowej, szybkiej konkurencji na podstawie tego filmu carwow.

Jaka reszta? Zawieszenie nie pasuje? Rozklad masy? Srodek ciezkosci?


Bylem rok temu TM3P w Polsce, testowalem kilkukrotnie i 200km/h i 250km/h, kilka razy trzeba bylo hamowac mocniej (ale nie powtarzalne, kilkukrotne super ostre awaryjne hamowanie bo na du*** nikomu nie jezdze - ani to bezpieczne ani legalne) - i nie bylo ZADNEGO problemu z hamulcami.

 

jadac przepisowo to praktycznie kazde auto przejedzie kazdy zakret wiec niska mase, fun z przyspieszenia czy jakosc hamulcow raczej nie da sie zauwazyc. Zeby te rzeczy docenic trzeba dosyc mocno zlamac przepisy.

Ciezko mi sie nie zgodzic bardziej ale tu juz sie poddaje z argumentacja bo mamy bardzo rozne postrzeganie przyjemnosci/frajdy z jazdy na codzien (nie ma w tym nic zlego oczywiscie, kazdy szuka czego innego w swoich autach).

 

Wyobraz sobie teraz nastolatka wsiadajacego do takiego auta i chetnie wciskajacego pedal gazu w podloge ktory nagle traci mozliwosc hamowania.

I teraz powiedz - kto tu pisze bzdury?

Gdzie Ty widziales TM3P ktore "traci mozliwosc hamowania"?

Nie widzialem nigdzie tego typu porownan, ale podejrzewam, ze hamulce TM3P sa podobne pod wzgledem efektywnosci (po kilku probach) jak w kazdym innym aucie o zblizonej wadze (~1900kg).

W przypadku gdy 95% hamowan na codzien odbywa sie silnikiem i rekuperacja energii - wsadzanie domyslnie jakichs wyszukanych zestawow hamulcowych byloby glupota/ekonomicznym absurdem - jezeli ktos jest swiadomym uzytkownikiem i tego potrzebuje na codzien - mozna sobie bez problemu dokupic taki zestaw samodzielnie w salonie Tesli czy u wyspecjalizowanych firm.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@słonik, jak podczas pisania podkreśla Ci słowa, to dlatego że masz ortograficzne błędy takie, że aż oczy bolą ;]


 

dla typowego Kowalskiego wystarczy w zupelnosci na codzien.

Jezeli ktos hamuje kilka/kilkanascie razy pod rzad 200-100 na normalnej drodze to wspolczuje charakteru/stylu jazdy - ewidentnie TM3P czy jakikolwiek inny elektryk nie jest autem dla niego - czy to ze wzgledu na hamulce czy tez ze wzgledu na zasieg.

Adam, ale tutaj są dwie sprzeczne rzeczy - auto dla typowego Kowalskiego ma 150KM i 7 do setki. I wtedy hamulce Tesli są 10000% okej.

Jeśli auto ma ponad 400 koni i 3 do setki, to naturalne jest, że ludzie będą to upalać i jeździć szybko. Po co dopłacasz do wersji Performance skoro jeździć potem musisz jak emeryt, żeby hamulców nie spalić?

Owszem, nie wszystkie auta o tej mocy mają mocne hamulce, ale to trzeba piętnować, bo niestety potem kupujesz takie auto i walczysz z kolejną wersją tarcz hamulcowych i klocków, żeby to jakoś działało, albo zaciski wymieniasz. To nie jest bezobsługowość, która miała być zaletą Tesli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jeśli auto ma ponad 400 koni i 3 do setki, to naturalne jest, że ludzie będą to upalać i jeździć szybko. Po co dopłacasz do wersji Performance skoro jeździć potem musisz jak emeryt, żeby hamulców nie spalić?

Moze nie jestem reprezentatywnym przykladem, sam juz nie wiem :roll:


Jak dla mnie:

- przyspieszenie 3,5s do setki oraz ogolna dynamike auta wykorzystuje na codzien, wielokrotnie bo sprawia mi to po prostu frajde! W EV nie ma dramy, wycia silnika, zwracania niepotrzebnej uwagi przechodniow (vide filmik ktory kiedys wrzucales z przegazowek 911) - jest tylko mile wgniatanie w fotel co w polaczeniu z nisko zwieszonym srodkiem ciezkosci daje uczucie jazdy "gokartem".

- opoznienie i awaryjne/super mocne hamowanie (czy to 200-100 czy 100-0) - korzystam z tego w "razie w", moze 1-2 razy w ciagu ostatniego roku bo jezdze bezpiecznie (staram sie przynajmniej)


Czy wg Ciebie te proporcje przyspieszania/hamowania powinny byc jakies zupelnie inne dla Kowalskiego (nie jezdzacego na tor) przy aucie >400KM?

Biorac tez oczywiscie uwage, ze mowimy o aucie elektrycznym, ktory max odzyskuje energie i hamuje zawsze silnikiem jak tylko odpuszczasz gaz?

 

Owszem, nie wszystkie auta o tej mocy mają mocne hamulce, ale to trzeba piętnować, bo niestety potem kupujesz takie auto i walczysz z kolejną wersją tarcz hamulcowych i klocków, żeby to jakoś działało, albo zaciski wymieniasz. To nie jest bezobsługowość, która miała być zaletą Tesli.

Mam za malo doswiadczenia w tym temacie jezeli chodzi o roznych producentow.

Dla mnie to absolutnie "jakos dziala" - podkreslam, nie mowie o torze a o codziennej jezdzie.

Czy w M135i, M2, 760i, Cayenne etc - katujesz/katowales regularnie hamulce jakos niemilosiernie na codzien na normalnej drodze (nawet podczas dynamicznej jazdy)?

I czy w tych autach hamulce znosza kilkukrotnie hamowanie awaryjne z duzych predkosci bez zajakniecia zadnego?


Pytam szczerze bo jest malo danych na ten temat, malo porownan - w TM3P z tego co widzialem hamulce traca swoja dobra skutecznosc po 1 okrazeniu na Nurburgringu (na ktorym jest ~70 zakretow) - czy wg Ciebie w innych markach jest z tym duzo lepiej? (mowie o ciezszych autach ze standardowymi hamulcami typu M440i czy cos w tym stylu)


PS. Ceny Forda Mustanga Mach-E srednio o ~45k PLN w gore :shock:

To by bylo chyba na tyle jezeli chodzi o "oszczedzanie" na elektrykach, takie ceny pogrzebia elektromobilnosc w naszym kraju na dlugie lata :cry:

https://elektrowoz.pl/auta/ford-mustang-mach-e-2023-ceny-od-263-000-zl-dla-wariantu-z-bateria-70-75-kwh-ala/

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie najlepszym przykładem było zawsze F06 650ix.

Auto ciężkie, mocne i przy autostradowej jeździe, gdzie lecisz 150-200kmh, wystarczyło parę dohamowań żeby w trakcie jazdy hamulce puchły (zaczynały bić i hałasować).

To nie była ŻADNA sportowa jazda - ot po prostu szybkie auto charakteryzuje się szybkim uzyskiwaniem wysokich prędkości, co implikuje częstsze hamowania. I to było niebezpieczne.


Ostatnio jeździłem po Hiszpanii "wspaniałym" najnowszym VW Caddy. Autem w zasadzie jeździłem przepisowo, bo ciężko było to rozpędzić. W M760 rozpędziłem się do 320kmh i hamulce dały rady. Pomimo więc tego samego kierowcy ^^ to auto implikowało, że jedne rozpędzałem bo było to dostępne i łatwe, a drugiego nie. TM3P łatwo rozpędzić, hamować trzeba więc i częściej niż TM3 LR.


Chyba, że nie uwzględniam strachu przed zużyciem prądu i jeżdżenia o kropelce ludzi w Teslach, bo to dość powszechne we wszystkich elektrykach, nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Chyba, że nie uwzględniam strachu przed zużyciem prądu i jeżdżenia o kropelce ludzi w Teslach, bo to dość powszechne we wszystkich elektrykach, nie?

Tak, tu ciezko sie nie zgodzic.

Elektryki niejako wymuszaja lagodny styl jazdy (w dlugiej trasie) :twisted2:

O ile w promieniu 100-200km od domu mozna jezdzic wg uznania, bo najwyzej czeka nas 10-15min pitstop na doladowanie w drodze powrotnej, tak trasa kilkaset km i wiecej implikuje najczesciej tempomat i 120-130km/h bo inaczej bedziemy kwitnac na ladowarkach bezsensownie i korzysci z jazdy "dynamicznej" zadne jezeli chodzi o czas przejazdu.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
jako ze nie kupilem samochodu przez ostatni rok, odkupilem kawalek ziemi od sasiada i .... jestem w trakcie montazu instalacji fotowoltaicznej 10kw. jako ze zuzycie pradu mam roczne niecale 4kw, instalacja chyba troszke za duza to moze warto kupic zonie jakis meleks na urodziny aby sie cieszyla i Adamie do Ciebie jako najwiekszego znawcy jaki suvik dla zony z jak najwieksza bateria i co najwaznejsze cena do 225 tys. zł (zona nie jest vatowcem)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako ze nie kupilem samochodu przez ostatni rok, odkupilem kawalek ziemi od sasiada i .... jestem w trakcie montazu instalacji fotowoltaicznej 10kw. jako ze zuzycie pradu mam roczne niecale 4kw, instalacja chyba troszke za duza to moze warto kupic zonie jakis meleks na urodziny aby sie cieszyla i Adamie do Ciebie jako najwiekszego znawcy jaki suvik dla zony z jak najwieksza bateria i co najwaznejsze cena do 225 tys. zł (zona nie jest vatowcem)

BMW i3s

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.