Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

2. BMW w iX i i4 wprowadzilo juz usluge e-sim - czyli nie potrzebujesz juz fizycznie telefonu w aucie zeby z niego korzystac - wszystkie uslugi sa dostepne na ekranie czy na headup bo karta SIM jest sklonowana w aucie, samo auto jest Twoim "telefonem" mozna powiedziec (nie wszystkie sieci komorkowe to juz obsluguja, np w NO e-sim w i4 jest niedostepny na dzis)

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0341435EN/bmw-group-and-vodafone-integrate-5g-and-personal-esim-networking-into-a-vehicle-for-the-first-time?language=en

3. Kwestia czasu kiedy smartphony po prostu znikna z naszych rak bo beda przeniesione do "chmury" czy innego smartwatcha - ale to pewnie dopiero za dekade czy dwie w miare postepu tech.

To nie jest zwykła usługa e-SIM bo to jest tylko technologia karty SIM. Sieć musi wspierać klonowanie karty SIM żeby mieć ten sam numer na wielu kartach. W DE prawie każda sieć to obsługuje od bardzo dawna i stąd ten ficzer w aucie. Wiele aut od lat wspiera instalacje „zwykłego” sklonowanego SIM.

No wlasnie z tego co dealer opowiadal to w Norwegii ta usluga wyleciala z konfiguratora bo BMW nie ma porozumienia/umowy z zadnym ze skandynawskich operatorow komorkowych.

W Polsce widze jest podobnie.

W iX nie ma problemu bo opcja e-sim jest w standardzie, w i4 byla za to doplata ~1k PLN a po co placic jak nie mozna korzystac :roll:

Sama opcja e-sim nie jest jakas pociagajaca bo i tak w 99,99% przypadkow ma sie telefon w kieszeni jadac samochodem.

Natomiast w praktyce (TM3) widze zastosowanie takie, ze nie trzeba by bylo kazdorazowo uruchamiac hotspotu z telefonu w samochodzie zeby odpalic OTA jak jest nowa aktualizacja no i mozna wtedy z czystym sumieniem zrezygnowac z "Premium Connectivity" w Tesli zeby sluchac Spotify w aucie. Niby to tylko 60 PLN miesiecznie ale po co placic 2 razy za te same dane komorkowe.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Dokladnie głównie rozchodzi się o dane. 60 zeta wyrzucone w błoto. Nie wiem jak jest rozwiązana nawigacja w tesli ale jak się jest online w Google np to widać korki, wypadki, automatycznie przychodzą propozycje objazdów i to jest akurat bardzo przydatne, przynajmniej na polskich drogach. Mając w aucie karte GSM także powinien być lepszy zasieg w porównaniu z telefonem gdzieś nisko na Polce czy tez w kieszeni co jest ważne bo na trasie nie wszędzie jest idealnie a często wręcz słabo. Ciekawe wogole jest co piszesz, ze nie współpracuje z operatorem bo wydaje mi sie ze jeśli urządzenie wspiera dany standard i operator go obsługuje to powinno działać ze wszystkimi urządzeniami/operatorami ale aż tak sie nie znam na tym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ciekawe wogole jest co piszesz, ze nie współpracuje z operatorem bo wydaje mi sie ze jeśli urządzenie wspiera dany standard i operator go obsługuje to powinno działać ze wszystkimi urządzeniami/operatorami ale aż tak sie nie znam na tym.

Wg tego co tu jest napisane to nie jest tak kolorowo jak z tabletem czy smartwatchem - w Niemczech BMW ma umowe tylko z Vodafone, w Norwegii czy Polsce takich umow nie ma poki co wiec i e-sim jest niedostepny.

Znajac slamazarnosc BMW jezeli chodzi o te tematy (patrz np komendy glosowe w jezyku polskim) - moga minac lata zanim ta funkcja bedzie aktywna w innych krajach niestety.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0341435EN/bmw-group-and-vodafone-integrate-5g-and-personal-esim-networking-into-a-vehicle-for-the-first-time?language=en

 

Dokladnie głównie rozchodzi się o dane. 60 zeta wyrzucone w błoto. Nie wiem jak jest rozwiązana nawigacja w tesli ale jak się jest online w Google np to widać korki, wypadki, automatycznie przychodzą propozycje objazdów i to jest akurat bardzo przydatne

Ja mam teraz dobre porownanie bo w jednej Tesli mam ciagle aktywne "premium connectivity" a w drugiej ta usluga juz wygasla.

Z mojego punktu widzenia:

1. OTA - oba auta i tak trzeba podlaczac do WIFI domowego albo hotspotu telefonu jezeli chcemy sciagnac aktualizacje bo przez wbudowany sim auta te kilka GB sie nie sciaga - kaze podlaczac do WIFI.

2. Spotify - bez "premium connectivity" domyslnie nie dziala wiec chcac je miec aktywne trzeba za kazdym razem po wejsciu do auta:

- wlaczyc hotspot w telefonie

- przelaczyc LTE na WIFI w aucie, odczekac kilka sek az znajdzie telefonowy hotspot i sie automatycznie podlaczy do jego sieci

Trwa to 10s ale jest **&^%& UPIERDLIWE jak sie czesto gdzies jezdzi a lubimy sluchac Spotify na codzien zamiast reklam o uplawach i "swedzeniu czesci intymnych" :norty:

3. Netflix/YT etc - to samo co Spotify ale duzo rzadziej uzywane wiec nie ma problemu

4. podglad map satelitarny i wizualizacje korkow (czerwone/bordowe kreski) na mapach googla - nieaktywne pomimo podlaczenia do hotspotu z telefonu - trzeba miec wykupione "premium connectivity" - bez niego brak wizualizacji korkow i mapy sa tylko nie-satelitarne (sa zwykle)

5. Co ciekawe - pomimo braku wizualizacji korkow bez "premium connectivity"- nawigacja ciagle dziala w trybie "omijania" korkow/wypadkow etc - czyli nie pokazuje ich na ekranie ale prowadzi lepsza droga :shock:

6. Problem tez moze byc jak sie wyjedzie za granice i nie ma dobrego roamingu w telefonie (w sensie platny ekstra) - wtedy lipa ze sluchaniem Spotify czy ogladaniem Netflixa bo zuzywa to duzo GB jak sie nie ma "premium connectivity" wykupione.


Przy 2 autach i 60 PLN mies to juz sie robi 1500 PLN rocznie wiec w sumie niemala kwota - przy 1M aut rocznie i 700 PLN to mowimy o ~200M $ rocznie zysku dla firmy - nie dziwie sie ze Tesla czy BMW nie chca latwo oddac tego kawalka tortu :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ja w swoim przestarzałym iX3 wsiadam, automatycznie aktywuje się car play, wyświetla się trasa z korkami na Google Maps, słucham muzyki na Apple Music, TIDAL czy Spotify. Potem przesiadam się do X5 i mogę dokończyć piosenkę która przerwałem w iX3. Także mi pasuje jeden telefon który jest dla mnie centrum sterowania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A co do ID8 w iX to pobawiłem się ostatnio dłużej czekając w serwisie na zmianę opon i wrażenia neutralne. Ładniejszy ekran, bardziej kolorowy, szału nie ma. Nie gubiłem się w nim, ale tez nie urywał d…. Sterowanie klimatyzacja zostało przeniesione jak funkcja infotainment i nie ma fizycznych przycisków. Początkowo nie wiadomo gdzie szukać sterowania dmuchawa, ale na szczęście jest cały czas dobrze widoczne i dostępne na dole ekranu.


Natomiast jakoś mocno lagowała mapa i jak dla mnie jest mocno nieczytelna. To samo dotyczy tez ID7, wiec realnie w obecnych autach korzystam tylko z Google Maps na Apple car play.


Co do klamek, to już są i dealerów 4GC z nowymi klamkami a’la e39. Wyglądają fajnie i zawierają wewnątrz mechaniczne przyciski, wiec jeśli chodzi o wygląd to na plus. Myślałem ze to już i4 przyjechały na demowki, ale to zwykle spalinowe tez maja takie klamki i ID8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
@BMFun albo ja mam jakas skleroze abo wydawalo mi sie, ze w 4 GC sa jeszcze starego typu ekrany i stary idrive. Ja tak samo jestem wielkim zwolennikiem android auto i apple car play. Telefon zmieniam co rok\dwa, zawsze mam swiezutki a co za tym idzie szybki sprzet z najnowszym softem. Przy tak szybkim rozwoju elektroniki nie ma szans utrzymac softu na najwyzszym poziomie na sprzecie przez 10-20 lat (tyle srednio zyje auto). Najnowszy model s jest tego najlepszym przykladem. Adam pisal cos o teraflopach wydajnosci,duzo lepiej niz w poprzedniej wersji, a za pare lat bedzie pewnie jeszcze lepiej. Ciekawy jestem jak soft takiego auta bedzie sie zachowywal za 10-15 lat. W sumie to nie moje zmartwienie ale raczej na pewno kiedys dla kogos wplynie mocno na wartosc auta przy odsprzedazy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Porozumienia nie podpisały m.in. Niemcy, Japonia, Francja, Chiny i Stany Zjednoczone, a także takie firmy, jak Toyota i Volkswagen.


Deklaracja nie ma żadnej mocy prawnej, to znaczy, że sygnatariusze nie są de facto do niczego zobowiązani, a jedynie wykazali, że mają wolę, aby spełnić postawiony cel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W Norwegii ostatnie miesiace takie ceny na stacjach paliw:


diesel - ~9 PLN/litr

benzyna ~9,5 PLN/litr


Zatankowanie do pelna np. 5-er to na dzis ponad 600 PLN, robi sie drogo gdy dystrybutor trzeba odwiedzic raz na tydzien czy poltora :roll:


Ciesze sie, ze od ponad roku temat mnie juz nie dotyczy bezposrednio :norty:


IMG_4646.JPG?chk=947359

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Norwegii ostatnie miesiace takie ceny na stacjach paliw:


diesel - ~9 PLN/litr

benzyna ~9,5 PLN/litr


Zatankowanie do pelna np. 5-er to na dzis ponad 600 PLN, robi sie drogo gdy dystrybutor trzeba odwiedzic raz na tydzien czy poltora :roll:

 


Płacicie w Norwegii w złotówkach? I zarabiacie też w złotówkach? Co to się porobiło...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za 1 piwo w barze w Oslo można mieć ok 5L benzyny...


Czyli w PL albo piwo powinno być po 30 zeta za kufel albo benzyna powinna być po 3PLN żeby można cokolwiek porównać...


PS. Rozmawiałem 2 tyg w Oslo z chłopakami z mojego zespołu (jeden jeździ 1er ale szykuje się na M3 a drugi jeździ Toyota Landcruiserem, ale to akurat bez znaczenia). Od piwa do piwa, od aquavit do aquavit zaczeliśmy się wspólnie śmiać, że fajnie być przodownikiem zielonej rewolucji finansując wszystko ze sprzedaży ropy i gazu... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

"Niezwykle istotny jest też inny temat poruszony w kuluarach. Co z tego, że Unia Europejska chce sobie coś przeforsować? Że im nagle spodobał się jakiś pomysł… i co z tego? Wszyscy mają ich słuchać? Pamiętajmy, że unia… generalnie Europa na tle całego świata i innych kontynentów to stosunkowo niewielki, bądź też bardzo niewielki skrawek świata. Żadne zmiany tu nie pomogą, jeśli w Azji, Afryce, czy na Bliskim Wschodzie nie dojdzie do żadnych reform."


https://wrc.net.pl/kw-pilne-unia-europejska-obnazona-samochody-z-silnikiem-spalinowym-pozostana-z-nami-na-dluzej


Adam dla Norwega benzyna po 9 zł, to jak dla Polaka po jakieś 2,5 zł, taniocha :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
"Niezwykle istotny jest też inny temat poruszony w kuluarach. Co z tego, że Unia Europejska chce sobie coś przeforsować? Że im nagle spodobał się jakiś pomysł… i co z tego? Wszyscy mają ich słuchać? Pamiętajmy, że unia… generalnie Europa na tle całego świata i innych kontynentów to stosunkowo niewielki, bądź też bardzo niewielki skrawek świata. Żadne zmiany tu nie pomogą, jeśli w Azji, Afryce, czy na Bliskim Wschodzie nie dojdzie do żadnych reform."

Chiny i USA cisna tak samo mocno na elektromobilnosc jak i Europa (jezeli nie mocniej).

I na dzien dzisiejszy wszystko wskazuje na to, ze to te dwa kraje beda najwiekszym beneficjentem transformacji ICE-->EV niestety.

Afryka czy Bliski Wschod -- imho nie maja zadnego znaczenia jezeli chodzi o motoryzacyjne (czy w sumie jakiekolwiek inne) zmiany na swiecie.

 

Adam dla Norwega benzyna po 9 zł, to jak dla Polaka po jakieś 2,5 zł, taniocha :)

Cos zgola innego slysze na lewo i prawo ;)

Kazde wieksze miasto - viatoll na drogach (kilka razy w ciagu dnia) --> kilkanascie do kilkadziesieciu PLN dziennie oplat

podatek drogowy roczny doliczany do OC ---> 1500 PLN

benzyna 9-10 PLN/l

Jak do tego doliczysz ekstra podatek za ICE (przy kupnie nowego auta) za CO2/Nox/wage/HP i serwis aut uzywanych glownie na czesciach z ASO (w wiadomych cenach) ---> robi sie drogo dla przecietnego Bjorna jezeli chodzi o ICE.

Stad tez olbrzymie zainteresowanie EV poniekad, rzad robi co moze zeby dokrecic srube na auta spalinowe (zadziwiajaco skutecznie).

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
To może inaczej, jeśli w PL benzyna jest po 6 zł, to, żeby porównać z siłą nabywczą, to w NO musiałaby kosztować 20 zł, co pokazuje gdzie jak Polska jesteśmy w tym względzie. Można tylko nas Polaków podziwiać jak sobie radzimy :) Co do cen paliw to wiadomo jak idą do góry wszędzie, ciekawe jakie będą ceny prądu wkrótce, bo pesymiści nie wierzą, że ładowanie elektryków będzie tanie, na pewno nasz rząd coś wymyśli w tym zakresie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Pracowwlem kiedyś w branży oil&gas. Po robocie każdy rozlatywał się do własnego domu. Wszyscy zarabiali praktycznie tak samo. Amerykanie, Anglicy jeździli nowym niemieckim premium lub muszle car, polacy podobnie,Filipińczycy u siebie byli bogatymi bonzo a Norweg jak wyjechał nowym peugot 306 z salonu to sie cieszył. Norwegia jest holernie drogim krajem do życia i mimo wysokich zarobków szału nie ma.


Mimo bardzo drogiej benzyny i tak nie jest drożej w porównaniu z szybkimi ładowarkami na których jeszcze nie ma nałożonego podatku drogowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Norwegia jest holernie drogim krajem do życia i mimo wysokich zarobków szału nie ma.

Tak, zgadza sie.

Przeciez na dobra sprawe tutaj benzyna moglaby byc w cenie wody tak jak kiedys w Wenezueli i ludzie jezdziliby 5 litrowymi V8 a o elektromobilnosci nikt by nie slyszal.

Tyle, ze jednak spoleczenstwo (jako calosc) swiadome i zdyscyplinowane i widza jednak zalety elektrykow i wady ICE.

A politycy i decydenci wiadomo - nie biora sie z Marsa tylko sa wybierani posrod ludzi - stad np za bardzo nikt sie nie burzy jak zapowiedzieli VAT na auta >300k PLN (chociaz ostatnio ucichl temat i na razie nie wprowadzaja).


Update z TM3P - wczoraj dostalem "mily" komunikat w GUI, ze akumulator 12V odmawia posluszenstwa i mam sie udac do serwisu na wymiane.

W ramach oszczedzania energii auto przeszlo w tryb "eco" - odlaczyl webasto, ogrzewanie siedzen, ladowarke indukcyjna (!) czy porty USB (nie da sie grac w gry na padzie ^^)

Ironia jest, ze w aucie elektrycznym moze "zabraknac pradu" jak masz kilkadziesiat kWh w glownej baterii :)


Aplikacja mobilna Tesli pokazuje najblizszy dostepny termin na za miesiac :norty:

Jutro podjade do dealera i wystawimy na probe ten "slynny" serwis Tesli :mrgreen:


51679162429_b788571014_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatankowanie do pelna np. 5-er to na dzis ponad 600 PLN, robi sie drogo gdy dystrybutor trzeba odwiedzic raz na tydzien czy poltora :roll:

Ale jaki sens auta, jak się nim nie jeździ :D Ja tankuje do pełna tak do 3 razy dziennie :lol: Co by było, gdybym autem do pracy jeździł :8)


Przy okazji, co do Afryki czy gdzie tam - jeśli elektryk fizycznie bez dopłat w końcu będzie tańszy (jest prostszy w budowie poza bateriami, nie?) to się rozejdą po całym świecie. Tj problem, że auta elektryczne powinny przede wszystkim zastąpić najtańsze wozidła, a nie być symbole ekologicznego statusu dla bogatszych ludzi/krajów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam serwis ci wyznaczył wizytę za miesiąc. Przełóż to na Polskę. Jeden serwis kraju i nikt nie odbiera telefonu nawet komórkowego który mm zapisany. Do holery jest to przecież mały rodzinny sedan, często potrzebny na codzień a nie jakieś weekendowe Ferrari. To wbrew pozorom są bardzo ważne rzeczy stad min moja bardzo duża niechęć d tego auta w pl.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam serwis ci wyznaczył wizytę za miesiąc. Przełóż to na Polskę. Jeden serwis kraju i nikt nie odbiera telefonu nawet komórkowego który mm zapisany. Do holery jest to przecież mały rodzinny sedan, często potrzebny na codzień a nie jakieś weekendowe Ferrari. To wbrew pozorom są bardzo ważne rzeczy stad min moja bardzo duża niechęć d tego auta w pl.

 

Dlatego Adam ma 2szt ;-) Ale z BMW jest podobnie, tez trzeba mieć drugi zapasowy żeby się nie wozić z zastepczymi. W moim półrocznym X5 wymieniana jest właśnie skrzynia biegów, ale serwis ogarnia to w tydzień i miałem opcje zastępczego.


W Tesli może skrzynia biegów by się akurat nie popsuła, ale jakaś istotna usterka to zabawy by było sporo, szczególnie ze 1 serwis na cała Polskę, a w BMW trzy serwisy do wyboru w samej Warszawie + jeden pod Warszawą. Mam komfort psychiczny ze jak coś by mi stukało w zawieszeniu, czy trzeszczało to mam gdzie pojechać i terminy będę miał +1-2dni. Mimo ze ciagle podświadomie czuje sie w iX3 jak gorszy sort w świecie elektryków ;-) to jednak te drobne rzeczy troche zniechęcają do zakupu Tesli. Jako 3cie auto bym już TM3P może kupił chociaż M4 bardziej by mnie kusił :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam serwis ci wyznaczył wizytę za miesiąc. Przełóż to na Polskę. Jeden serwis kraju i nikt nie odbiera telefonu nawet komórkowego który mm zapisany. Do holery jest to przecież mały rodzinny sedan, często potrzebny na codzień a nie jakieś weekendowe Ferrari. To wbrew pozorom są bardzo ważne rzeczy stad min moja bardzo duża niechęć d tego auta w pl.

Pozyjemy zobaczymy jak sie sytuacja rozwinie, po podejsciu firmy do problemow/usterek poznaje sie czy marka jest godna zaufania czy nie.

U mnie z telefonami nie ma problemow - odbieraja zawsze, a domyslnie usterki i serwis zglaszasz przez aplikacje a nie przez tel. - jak wywala jakis kod bledu w aucie to w aplikacji sie on pokazuje i mozesz na jego podstawie umowic wizyte. Mozna tez dolaczyc zdjecie czy dodac opis wiec to akurat jest na duzy plus.


Generalnie TM3 jest monitorowana online przez producenta wiec zdiagnozowac powinni zdalnie czy trzeba wymienic aku czy winny jest jakis konwerter DC-DC czy co tam jeszcze moglo pasc.

Na forum tez pisza ze jezeli problemem jest aku to serwis mobilny (jak nowe AKU jest na stanie w ASO oczywiscie ) potrafi przyjechac pod dom czy prace i wymienic bez angazowania wlasciciela - ale to juz wyjdzie w praniu :cool2:


Auto niby jezdzi, dziala - tyle ze w trybie "eco" wiec kilka dni jakby co wytrzymam, natomiast miesiac bez webasto czy ogrzewanych foteli jest nie do zaakceptowania, zreszta podejrzewam, ze za tydzien-dwa i tak padnie zupelnie a wtedy pozostanie laweta i auto zastepcze.


Ale zgadzam sie, ze do najblizszego ASO nie moze byc dalej jak godzina jazdy i musza takie rzeczy ogarniac w ciagu kilku dni bo inaczej sie robi malo komfortowo po prostu

 

Zatankowanie do pelna np. 5-er to na dzis ponad 600 PLN, robi sie drogo gdy dystrybutor trzeba odwiedzic raz na tydzien czy poltora :roll:

Ale jaki sens auta, jak się nim nie jeździ :D Ja tankuje do pełna tak do 3 razy dziennie :lol: Co by było, gdybym autem do pracy jeździł :8)

Gdybym mial potrzebe regularnego tankowania aut 3x dziennie to powaznie bym sie zastanowil nad jakas prywatna stacja tankowania :8)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.