Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

- BMW/Audi/MB - maja marze w okolicach 5-7%

 

Nieprawda, marża Grupy BMW według najnowszego sprawozdania za H1 2021 to ponad 20%, zaś dla działu samochodowego to ponad 18%.

Nie lubie jak mi sie zarzuca nieprawde i poswiecilem godzine na przestudiowanie raportu.

Wklejam najciekawsze kaski, polecam sie zapoznac!


Marza I polrocze (dzial samochodowy) - 13%

Przewidywana marza na caly 2021r (dzial samochodowy) - 7-9%

Marza za 2020 - 2,7% (~930 euro na kazde sprzedane auto!)

Marza za 2019 - 4,9%

Marza za 2018 - 7,2%

Marza za 2017 - 9,2%

lata 2010-2017 to przedzial ~8-10%


Polecam wszystkim przeczytac tez zaznaczone fragmenty:

- dlaczego ten rok jest rekordowy pod wzgledem sprzedazy

- o gwaltownym wzroscie EV w ogolnej sprzedazy

- ktore modele sie najlepiej sprzedaja i czy w tym segmencie jest konkurencja EV (TM3/TMY)

- dlaczego modele elektryczne zle wplywaja na marze w BMW

- co sie zlego dzieje z kapitalizacja BMW


Nie, BMW wcale nie zaspalo z elektromobilnoscia :norty: :duh:


51390565169_2e59a4d0e3_o.jpg


51390843365_44127065aa_o.jpg


51389068497_93d00c8ab3_o.jpg


51390565084_9500de42e1_o.jpg


51390565099_0d08bdecab_o.jpg


51389068467_87201331b6_o.jpg


51390843345_21e6a0a1dd_o.jpg


51389830981_59a211232d_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- BMW/Audi/MB - maja marze w okolicach 5-7%

 

Nieprawda, marża Grupy BMW według najnowszego sprawozdania za H1 2021 to ponad 20%, zaś dla działu samochodowego to ponad 18%.

Nie lubie jak mi sie zarzuca nieprawde i poswiecilem godzine na przestudiowanie raportu.

Wklejam najciekawsze kaski, polecam sie zapoznac!

 

Następnym razem zanim zmarnujesz godzinę, proponuję zapoznać się z definicją marży.

To, co wyciągnąłeś z raportu, to EBIT Margin, zwany też Operating Margin, czyli po polsku wskaźnik rentowności.


Marża to "koszt sprzedaży - koszt zakupu", po angielsku Gross Profit Margin, i wyrażona jako % w grupie BMW wynosi ponad 20%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Trafione w punkt. Kolega Adam ma chyba syndrom emigranta, który pomieszkał trochę za granica i uważa ze my tu w Polsce to zacofani ani internetu ani języka nie znamy. W zeszłym roku zarobiłem dosyć sporo pieniążków na giełdzie i jedynie co mogę powiedzieć to ze ceny akcji na giełdzie to jak gra w kasynie. Bo jak wytłumaczyć ze na pierwsze wieści o pandemii akcje ccc spadły ze 300 zeta na 30, banków, Orlen, lotos o ponad polowe w jeden dzień, po to żeby później w jeden miesiąc znowu wzrosnąć dwukrotnie, ropa to samo. Firma PKO cargo była dużo mniej wyceniona co sama wartość majątku firmy i podobnie jest z BMW także patrzenie na wartość firmy przez pryzmat akcji to jest głupota bo jak ktoś będzie chciał firmę kupić to ważniejsza będzie wartość księgowa a jelenie które przepłacają za akcje w nadziei na szybki zysk przewazńie wtedy budzą się z ręka w nocniku bo cena akcji jest z góry ustalona. Będąc tak samo złośliwym chciałbym zapytać się Adama ile konserw i słoików zmieści się do przedniego frunka nad którego brakiem w elektrycznych bmw tak tutaj ubolewa :D :D :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nieprawda, marża Grupy BMW według najnowszego sprawozdania za H1 2021 to ponad 20%, zaś dla działu samochodowego to ponad 18%.
Następnym razem zanim zmarnujesz godzinę, proponuję zapoznać się z definicją marży.

To, co wyciągnąłeś z raportu, to EBIT Margin, zwany też Operating Margin, czyli po polsku wskaźnik rentowności.

Marża to "koszt sprzedaży - koszt zakupu", po angielsku Gross Profit Margin, i wyrażona jako % w grupie BMW wynosi ponad 20%.

 

1. Wskaz w tym raporcie BMW gdzie jest pokazana/do wyliczenia marza "H1 2021 to ponad 20%"

To jest podstawa do dalszej rozmowy bo wyglada mi na to, ze mieszasz rekordowy Q2 z H1 (a co dopiero mowic o calym 2021 :roll:)


2. "EBIT margin" czyli "Marza zysku netto" czy ROS jest powszechnym standardem w branzy.

To ile producenci zarabiaja na swoich autach jest klarownie wyliczane jako zysk operacyjny (EBIT)/ilosc sprzedanych aut

Linkowalem artykul o tym mowiacy kilka postow powyzej, podejrzewam, ze nie zerknales nawet a probujesz lapac mnie za slowka.


"Dudenhoffer tells CNBC Make It that he determined the average $80,000 profit by taking annual revenue and EBIT (earnings before interest and tax) for the first half-year reports of 2018 and dividing it by the number of sold cars. “Then we arrive at the average price of a car or average EBIT profit per car."


W BMW w 2021r bedzie pewnie w okolicach ~8%, po polroczu jest to niecale 13%.


3. Mowilismy o zarobku na samochodach BMW a nie w calej grupie BMW - laczenie tych danych z wynikami sprzedazy Mini czy Rollsa czy wciskaniu FS jest bez zadnego sensu bo BMW moze jutro rownie dobrze zaczac handlowac tez jablkami :duh:


5. "Gross Profit Margin" to marza zysku brutto, jedna z 5(?) roznych marz, i nie wiem czemu ja przywolujesz w tym przypadku gdy standardem przy porownywaniu raportow finansowych jest EBIT margin /ROS.

Dla przykladu z pierwszej lepszej prezentacji BMW dla inwestorow:


51389991577_a21d8524fe_o.jpg


6. Co do dalszego lapania za slowka typu netto/operacyjny czy EBITm/ROS etc - mysle, ze nie jest to miejsce na takie debaty i szkoda by bylo zasmiecac watek.




Na koniec jescze ciekawostka - 1/4 zyskow BMW pochodzi z Financial Services, krojenie klienta level expert :shock: :shock:

 

ciach

Jest takie powiedzenie, pasuje jak ulal do sytuacji - "Przyczepilo sie gow&^ do okretu i krzyczy - plyniemy!" :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Wskaz w tym raporcie BMW gdzie jest pokazana/do wyliczenia marza "H1 2021 to ponad 20%"

To jest podstawa do dalszej rozmowy bo wyglada mi na to, ze mieszasz rekordowy Q2 z H1 (a co dopiero mowic o calym 2021 :roll:)

Tutaj, strona 29:

https://www.bmwgroup.com/content/dam/grpw/websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2021/q2/BMW-Group-Halbjahresbericht-2021-EN.pdf

 

3. Mowilismy o zarobku na samochodach BMW a nie w calej grupie BMW - laczenie tych danych z wynikami sprzedazy Mini czy Rollsa czy wciskaniu FS jest bez zadnego sensu bo BMW moze jutro rownie dobrze zaczac handlowac tez jablkami :duh:

Rozdzieliłem w moim poście Automotive (18%) od Group (20%) aby nie mieszać z FS i innymi źródłami. Mini i Rolls należą do grupy BMW i są samochodami, w rachunku zysków i strat nie rozdziela się na marki, modele ani rozmiar buta klienta.

 

Na koniec jescze ciekawostka - 1/4 zyskow BMW pochodzi z Financial Services, krojenie klienta level expert :shock: :shock:

To już jest jakiś hit hejterstwa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BMW FS konkuruje na wolnym rynku z innymi dostarczycielami usług finansowych, kredytów i leasingów. Klient zawsze może wziać leasing od BMW FS lub od PKO BP, więc nazywanie tego krojeniem klienta to jakiś absurd.

Idąc tym tokiem myślenia producent powinien mieć jak najmniejsze zyski, bo im większy zysk tym bardziej został okrojony klient :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze dodam, że pisałeś o marży Tesli Model 3 "na poziomie 25-30%" - oczywistym jest, że musiałeś pisać o marży brutto, bo przecież EBIT Margin dla Tesli za 2020 wyniósł 6.3% (gdzie model 3 to 90% sprzedaży).

W tym samym okresie dla BMW było to 4.9%.

Później dodałeś jeszcze, że ten niezwykle wysoki EBIT Margin (6.3% Tesli vs 4.9% BMW) uzasadnia horrendalną wycenę akcji Tesli :mrgreen:


Źródło:

https://www.wsj.com/market-data/quotes/TSLA/financials/annual/income-statement

https://www.wsj.com/market-data/quotes/XE/XETR/BMW/financials/annual/income-statement


PS polecam korzystać z zewnętrznych źródeł jak powyżej, które w spójny sposób wyliczają takie metryki, jak EBIT. Niestety wskaźnik ten nie jest unormowany przez GAAP, przez co każda firma może wyliczać go na swój sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Widzisz, teraz gdybym byl zlosliwy to ja moglbym Cie zaczac lapac za slowka - tutaj pokazujesz marze brutto (gross margin), a jeszcze post wyzej pisales o marzy zysku brutto (gross profit margin) :twisted:

Tak czy inaczej, 20% marza brutto nie mowi zupelnie NIC w kontekscie rozwazan n/t tego ile BMW zarabia srednio na jednym samochodzie (a od tego sie zaczela cala rozmowa).

Same koszta sprzedazy i administracyjne grupy to ponad 4 miliardy dolarow, z tego 3+ przypada na automotive :roll:

 

Rozdzieliłem w moim poście Automotive (18%) od Group (20%) aby nie mieszać z FS i innymi źródłami. Mini i Rolls należą do grupy BMW i są samochodami, w rachunku zysków i strat nie rozdziela się na marki, modele ani rozmiar buta klienta.

Spoko, tylko rozmowa sie zaczela od tego ile poszczegolni producenci zarabiaja na swoich autach. Mowilismy o BMW (szkoda tak w ogole ze wyniki Rollsa sa niepublikowane, mysle, ze BMW nie trzyma go w grupie z sentymentu ;P)

Tak samo jak mowiac o Audi nie wrzucamy do jednego kubla Seata czy Bentleya ;)


 

Na koniec jescze ciekawostka - 1/4 zyskow BMW pochodzi z Financial Services, krojenie klienta level expert :shock: :shock:

To już jest jakiś hit hejterstwa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BMW FS konkuruje na wolnym rynku z innymi dostarczycielami usług finansowych, kredytów i leasingów. Klient zawsze może wziać leasing od BMW FS lub od PKO BP, więc nazywanie tego krojeniem klienta to jakiś absurd.

Idąc tym tokiem myślenia producent powinien mieć jak najmniejsze zyski, bo im większy zysk tym bardziej został okrojony klient :lol:

Zaden hejt, zwykle spostrzezenie.

To, ze producent aut czerpie 25% swoich zyskow z kredytow/leasingow jest dla mnie niewiarygodne.

Jak przyjdzie czas np na i4 to bede wiedzial zeby omijac FS szerokim lukiem bo jest to strzyzenie owiec brutalnie mowiac.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na koniec jescze ciekawostka - 1/4 zyskow BMW pochodzi z Financial Services, krojenie klienta level expert :shock: :shock:

To już jest jakiś hit hejterstwa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

BMW FS konkuruje na wolnym rynku z innymi dostarczycielami usług finansowych, kredytów i leasingów. Klient zawsze może wziać leasing od BMW FS lub od PKO BP, więc nazywanie tego krojeniem klienta to jakiś absurd.

Idąc tym tokiem myślenia producent powinien mieć jak najmniejsze zyski, bo im większy zysk tym bardziej został okrojony klient :lol:

Zaden hejt, zwykle spostrzezenie.

To, ze producent aut czerpie 25% swoich zyskow z kredytow/leasingow jest dla mnie niewiarygodne.

Jak przyjdzie czas np na i4 to bede wiedzial zeby omijac FS szerokim lukiem bo jest to strzyzenie owiec brutalnie mowiac.

 

Producent aut, który dostarcza także usługi finansowe. Nie wiem co w tym niewiarygodnego, a już tym bardziej nie rozumiem jak można pisać o strzyżeniu owiec w kontekście dochodowości BMW FS. Widocznie dostarczają produkt lepszy, niż konkurencja, wcale nie musisz korzystać z ich usług :roll:


Producent mebli Ikea zarabia także na wydawaniu posiłków, restauracja McDonald's na inwestowaniu w nieruchomości, a kawiarnia Starbucks na darmowym kredycie od klientów, którzy wpłacają gotówkę na kartę lojalnościową. Strzyżenie owiec.


P.S. Nie bój się BMW FS, u Ciebie na pewno nie przyjdzie czas na i4 :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jeszcze dodam, że pisałeś o marży Tesli Model 3 "na poziomie 25-30%" - oczywistym jest, że musiałeś pisać o marży brutto, bo przecież EBIT Margin dla Tesli za 2020 wyniósł 6.3% (gdzie model 3 to 90% sprzedaży).

Jeszcze 2 lata temu liczono, ze kazdy sprzedany model 3 to bodajze 11.000$ straty.

Zysk producenta na tym modelu rosnie obecnie z kwartalu na kwartal, dokladnych danych poszukam jutro bo dzis juz brak sil.

Ostatni rok to covid, nie patrz ani w BMW ani w Tesli bo wyniki finansowe sa zdeformowane.

 

Później dodałeś jeszcze, że ten niezwykle wysoki EBIT Margin (6.3% Tesli vs 4.9% BMW) uzasadnia horrendalną wycenę akcji Tesli :mrgreen:

Napisalem, ze astronomiczna wycena jest spowodowana wolumenem sprzedazy ktory w Tesli jest nadal znikomy.

BMW od dekady obija 2-2,5M aut i wydaje sie to dla niego poki co granica.

Tesla co roku zwieksza sprzedaz o ~50%, dzisiaj jest to 1M aut rocznie, za rok moze to byc 1,5-2,0M aut a za 5-10 lat moze to byc rownie dobrze 10M aut.

Dzisiaj sie to wydaje smieszne ale na chwile obecna bardziej martwilbym sie losem BMW niz Tesli bo czytam sobie te raporty i czytam, staram byc na biezaco z newsami i nie wyglada to dobrze po prostu dla BMW.

Neue Klasse to 2025, do tego czasu ICE, hybrydy i "compliance cars". W 2025 Tesla moze miec 2x wieksza sprzedaz od BMW (albo rownie dobrze zbankrutowac, zalezy z kim sie rozmawia :D

 

P.S. Nie bój się BMW FS, u Ciebie na pewno nie przyjdzie czas na i4 :wink:

Zebys sie nie zdziwil, zakup dostarczy contentu na kolejne 100 stron watku :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ja tam jestem spokojny o markę BMW, to jest marka Premium i z definicji nie może sprzedawać się w zbyt wielu egzemplarzach bo stając się marka dla Kowalskiego premium już ńie będzie. Tesla, szczególnie model 3 w europie a szczególnie w no to samochód dla Kowalskiego, taka skoda w Polsce, tak samo jak skoda sprzedaje się w największej ilości w Polsce, tak samo model 3 w europie zwykły Kowalski zakupi tesle 3 a bogatszy Europejczyk kupi auto premimum. Golf tez sie zawsze najlepiej w Europie sprźedawal a BMW jakoś z rynku nie znikło. Ten hejt na BMW i przewidywanie końca marki to jest przeważnie skowyt osób które na te auta sobie pozwolić nie mogą. Rosnąca sprzedaż tesli tez w pewnym momencie się zatrzyma bo ice nadal przez wiele lat się będą sprzedawać, inne marki dojdą do głosu co pokazał juz vw sprzedając w pierwszym półroczu tego roku największa ilość elektrykow w Europie. Tak, firma która dopiero co wprowadziła auta elektryczne zdominowała juz rynek w Europie spychając z podium tesle, kolejne firmy dopiero dołącza i wtedy dopiero poznamy prawdziwa sile sprzedaży tesli a jak sprzedaż się unormuje to i ceny akcji wrócą do normy. Już tu wiele absurdów przeczytałem typu porównanie jakości dywaników z tego jakosciowego gniota jakim jest tesla model 3 do maybacha, a kolejnym jest czepianie się do BMW FS. Kolega nigdy nie zakupił żadnego nowego BMW, FS na oczy nie widział a juz będzie omijał z daleka, tymczasem FS to jest mega wygoda, bardzo wysoki poziom usług oraz często najlepsze warunki na rynku. wchodząc do salonu możemy wyjechać zarejestrowanym autem załatwiając wszystko w jednym miejscu, wybrać np najem lub leasing, co dla kogo wygodniejsze. Jak się rozpoczął COVID i lockdown to FS przysłało mi pismo, ze w razie trudności ze spłata rat moga zostać zawieszone. Szczegółów nie znam bo nie byłem zainteresowany, mały gest a cieszy. Raz nie zapłaciłem raty, znaczy zapłaciłem ale na poczet innego auta, po ponad miesiącu spóźnienia zadzwoniła do mnie miła pani i poinformowała mnie ze rata nie została zapłacona. Żadnych karnych odsetek, pisma z banku z opłata ze stówę za przypomnienie, a leasing był najkorzystniejszy na rynku. 3 procent na 3 lata przy 30 procent wpłaty. Ja koledze radzę omijać salony BMW z daleka bo szkoda żeby ta marka jeździły osoby, które uważają ze to co sami zakupili jest najlepsze a wszystko inne to bee i pewnie zaraz przestanie istnieć. Widzieliśmy już zdjęcia co u kolegi stoi w salonie, jaki telefon ma w kieszeni a ja chciałbym zobaczyć jeszcze zdjęcia jakiej firmy majty nosi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Samo geste jak w TVP1 ;)

Premium 3er od 124k dla "bogatszego Europejczyka" a najtansze TM3 za 200k dla Kowalskiego. Upusty w premium po 15-20%, u "Skody" nie dadza nawet zlotowki.

"Nie chcemy sprzedawac za duzo bo przestaniemy byc premium, dlatego wprowadzimy na rynek FWD i 3 cylindry"

Dzial marketingu w BMW zasluguje na podwyzke ;)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem wtrącić swoje trzy grosze do dyskusji, która jest bardzo interesująca.

Jako, że trwa sezon wakacyjny, odwiedziła mnie siostra z rodziną. Mieszkają oni od 10 lat w Norwegii, można powiedzieć, że trochę wrośli w to społeczeństwo.

Tesla, rzeczywiście jest dosyć popularna na tym rynku. Z tego co słyszałem, głównym bodźcem do zakupu, są dopłaty i ulgi, dla korzystających z pełnego elektryka. Podobno zaczyna to się powoli kończyć.

Drugą sprawą, jest legendarna "jakość" marki. Bardzo częste niedoróbki, nawet na poziomie różnicy barwy lakieru pomiędzy elementami, bardzo kiepska jakość i dostępność serwisu, i tak dalej - mówię tu o odczuciach mieszkańców okolic Oslo w Norwegii.

Tak więc ok, można rozpływać się nad dostępnością SC, ale w mojej opinii, możemy porównywać BMW do TESLI - tylko w zakresie zasięgu/ładowarek.

Nie powinniśmy porównywać tych marek jako równorzędnych.

Jak rozbudowany jest serwis, dostęp do części, usług dodanych u Tesli i BMW. Czy zaletą jest brak gęstej sieci dealerskiej i serwisów, czy wadą????

Miałem drobną przygodę parkingową, swoją 5 i sprawa została załatwiona błyskawicznie. Ciekawe, jak długo czekałbym na to samo w Tesli???? Nabywcy BMW, to w większości zajęci ludzie, prowadzący często własne biznesy. Auto ma być niezawodne, prestiżowe, i wg mnie nie zajmujące czasu. Jeśli w PL mam marnować go na dodatkowe planowanie podróży, zamartwianie się, czy ładowarka będzie sprawna? zajęta? Ten czas, to też jest IMO wartość. Na dzień dzisiejszy wolę jednak auto przestarzałe/na paliwo kopalne, a dodatkowy czas poświęcić na pracę lub relaks ;)

Tak więc wg mnie porównanie BMW, do Tesli powinno się rozszerzyć na dostęp do szeroko pojętej infrastruktury, przydatnej podczas normalnej eksploatacji auta.

Klient kupujący BMW, raczej zdaje sobie doskonale sprawę, że musi zapłacić więcej, niż za skodę, czy Forda. W zamian za to może powybrzydzać podczas konfiguracji auta, w czasie eksploatacji korzystać z różnych akcji promocyjnych, wypożyczyć na weekend inny model, który być może chciałby w przyszłości nabyć. Wszystko z pełną kulturą, uśmiechem na ustach i dobrą kawą. To też jest część tego premium, za które świadomie dopłacamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Postanowiłem wtrącić swoje trzy grosze do dyskusji, która jest bardzo interesująca.

:cool2:

Jako, że trwa sezon wakacyjny, odwiedziła mnie siostra z rodziną. Mieszkają oni od 10 lat w Norwegii, można powiedzieć, że trochę wrośli w to społeczeństwo.

Tesla, rzeczywiście jest dosyć popularna na tym rynku. Z tego co słyszałem, głównym bodźcem do zakupu, są dopłaty i ulgi, dla korzystających z pełnego elektryka. Podobno zaczyna to się powoli kończyć.

Drugą sprawą, jest legendarna "jakość" marki. Bardzo częste niedoróbki, nawet na poziomie różnicy barwy lakieru pomiędzy elementami, bardzo kiepska jakość i dostępność serwisu, i tak dalej - mówię tu o odczuciach mieszkańców okolic Oslo w Norwegii.

Mozesz uscislic bo nie wiem czy dobrze Cie zrozumialem?

Siostra nie przyjechala Tesla, nawet nie ma Tesli a jedynie opowiada "historie" mieszkancow Oslo, tak?

 

Nie powinniśmy porównywać tych marek jako równorzędnych.

Jak rozbudowany jest serwis, dostęp do części, usług dodanych u Tesli i BMW. Czy zaletą jest brak gęstej sieci dealerskiej i serwisów, czy wadą????

W zeszlym roku na swiecie sprzedalo sie 2 miliony aut elektrycznych (BEV, nie licze PHEV). W 2021r sprzeda sie pomiedzy 4-4,5 miliona BEV.

Tesli nie mozesz na dzis w ogole porownywac do BMW bo BMW nie ma w salonie konkurenta ani dla modelu 3, ani dla modelu S, jest maly SUV (RWD) i miejski szkrab i3.

Ciezko porownywac firmy z ktorych jedna ma atrakcyjny produkt w cenniku, druga nie ma tego produktu w ogole :roll:


Serwisy? - czy myslisz, ze jak pojedziesz ze swoim BMW i3 do serwisu np w Siedlcach to cokolwiek tam naprawia?

Temat przerabiany z wieloma markami na elektrowozie - jakikolwiek problem z EV - autoryzacje maja 2-3 serwisy w calej Polsce.

Powiem Ci lepszy zart - jak odwieziesz swoje BMW i3 na lawecie do najblizszego salonu BMW, to z wielkim prawdopodobienstwem nawet go od Ciebie nie odbiora tlumaczac sie brakiem autoryzacji do napraw elektrykow :) Zeby nie bylo - opony wymienia, plyn do spryskiwaczy naleja, wycieraczki nowe tez zamontuja :cool2:

 

Miałem drobną przygodę parkingową, swoją 5 i sprawa została załatwiona błyskawicznie. Ciekawe, jak długo czekałbym na to samo w Tesli????

Spytaj moderatora tego forum, kolegi Randalla czy tez mial tyle szczescia co Ty ze swoja nowa 3-er.

Z tego co pamietam, z powodu jakiejs pierdoly czekal na odbior auta z ASO ~miesiac.


Z mojej strony (nieadekwatnej, bo Norwegia) moge powiedziec tak - mialem w ciagu roku 3 "przygody" z TM3:

1. Uszkodzony boczek drzwi - przyjechal serwis mobilny pod moj dom, wymienil na podjezdzie w ~pol godziny.

2. Jakas akcja przywolawcza na czujniki temp. w klimatyzacji - zadzwonili, zaproponowali termin, wymienili w jedno popoludnie, oddalem auto o 8.00 rano, do odbioru o 14.00

3. Szkoda parkingowa, do naprawy zderzak - trwalo to tydzien (naprawa, malowanie), na auto zastepcze dali fatalna Toyote Rav hybryde


W Polsce sytuacja z Tesla jest skrajnie inna oczywiscie poki co bo serwis mechaniczny jest tylko w Wawie a lakiernicze sa bodajze raptem 3 czy 4 sztuki.

 

Nabywcy BMW, to w większości zajęci ludzie, prowadzący często własne biznesy. Auto ma być niezawodne, prestiżowe, i wg mnie nie zajmujące czasu. Jeśli w PL mam marnować go na dodatkowe planowanie podróży, zamartwianie się, czy ładowarka będzie sprawna? zajęta? Ten czas, to też jest IMO wartość. Na dzień dzisiejszy wolę jednak auto przestarzałe/na paliwo kopalne, a dodatkowy czas poświęcić na pracę lub relaks ;)

100% zgody :cool2:

Elektryki absolutnie nie sa dla wszystkich, na dzis maja nadal sporo kompromisow, glownym jest szybka i dluga jazda autostrada (wymaga wiecej stopow i odrobine planowania).

Z ta niezawodnoscia w BMW troche sie rozpedziles bo auta BMW jezeli chodzi o niezawodnosc nie roznia sie niczym od Forda, VW czy innej Skody.

Za to prestiz - 100% zgody rowniez :cool2:


Co do marnowania czasu - widzisz, ja mam odmienne zdanie, ale to pewnie dlatego, ze jezdze EV w praktyce.

Ja tez szanuje swoj czas dlatego ciesze sie, ze laduje auto w domu i nie musze co tydzien jezdzic na stacje benzynowa.

Ciesze sie, ze nie musze co roku jezdzic do serwisu i wymieniac olej, klocki hamulcowe, nie musze sie martwic lancuchem rozrzadu, wtryskiwaczami i dzisiatka innych bzdur ktore bardzo chetnie maja w zwyczaju "klekac" w najmniej oczekiwanym momencie.

 

Klient kupujący BMW, raczej zdaje sobie doskonale sprawę, że musi zapłacić więcej, niż za skodę, czy Forda. W zamian za to może powybrzydzać podczas konfiguracji auta, w czasie eksploatacji korzystać z różnych akcji promocyjnych, wypożyczyć na weekend inny model, który być może chciałby w przyszłości nabyć. Wszystko z pełną kulturą, uśmiechem na ustach i dobrą kawą. To też jest część tego premium, za które świadomie dopłacamy.

 

Z placeniem wiecej nie mam problemu, rzeczy dobre kosztuja - tak bylo i bedzie zawsze.


Tylko widzisz - dla jednego premium to konfiguracja auta, akcje promocyjne, dobra kawa, ladne recepcjonistki - i ok, nie ma w tym nic zlego.


Dla mnie premium to sa tez inne aspekty - w sumie bardzo latwe do zdefiniowania.

Premium to wszystko to co w normalnym aucie - tyle, ze w kazdym (prawie kazdym) aspekcie lepsze (za doplata) - tzn szybsze, ladniejsze, z lepszych materialow, nowoczesniejsze, lepiej wyposazone, bardziej intuicyjne i przyjemne w uzytkowaniu.


I teraz jak patrze - "nie-premium" Tesla ma 30.000 szt swoich ekskluzywnych ladowarek DC 150-250kW na calym swiecie, no w BMW ich nie ma, trzeba jezdzic na Greenway 50kW.

4-letnia TM3P rozpedzi sie do setki w 3,5s, premium i4 M50 z 2022 (ktorego poki co nie ma, watek juz zaraz 2 lata bedzie mial) podobno ma robic setke w 4s

TM3P przejedzie 500km po drodze, BMW juz teraz mowi ze przejedzie 400-450km a ladowanie na DC bedzie wolniejsze.

Waga? No 400kg ciezsze bedzie.

Obsluga glosowa po polsku - znajac zycie pewnie nie bedzie nadal.

Ladowarka indukcyjna - no nie dziala w sumie teraz w 3-er, moze w i4 poprawia :/ (w TM3 sa 2szt, w TMS sa juz 4 szt.)

OTA? Czesto jest pustym sloganem bo zadnych usprawnien nie widac

Infotainment? Dzisiaj bylem na wycieczce w Bergen - mielismy 2 promy po drodze, 2x po 20 min czekania - dzieciaki w jedna strone graly na padach od PS4 w wyscigowke, w druga strone ogladaly jakas bajke Minecrafta na Netflixie - niby nic, niby bajery - ale czemu w nie-premium sa a w premium nie ma - nie powinno byc odwrotnie? :roll:


Nie zrozum mnie zle - jak widze Passata za 200k PLN i 5-er za 300-400 tys PLN to premium widac w kazdym calu tego auta, w kazdym aspekcie jest lepsze.

Z elektrykami juz nie jest tak czarno-bialo bo BMW zaczyna sie bronic materialami i "prestizem" a duzo porownan przegrywa - i to jest problem bo premium nie powinno byc wolniejsze, miec mniejszy zasieg, wolniejsze ladowanie, miec gorszy soft etc etc


W strone i4 zerkam ciagle bo TM3 tez ma swoje wady - chcialbym miec bardzo head up, wolalbym kierownice z prawdziwej skory, podobaja mi sie swiatla laserowe czy agresywniejszy wyglad - tyle ze ile mozna czekac zanim BMW sie obudzi i dostrzeze, ze ludzie kupuja juz EV milionami, ze to nie pora na spanie w tym temacie i wypuszczanie generycznych, odgrzewanych produktow.


PS. Zdjecia z parkingu w centrum Bergen z dzisiejszej wycieczki - ten budynek moglby byc rownie dobrze salonem Tesli - bylo ich tam kilkadziesiat jak nie kilkaset sztuk. Po powrocie, obok mojego auta stal kolejny model 3, obok model S a obok niego Taycan Turbo.


51396172333_4c81768d9a_o.jpg


51396172418_a0f922e154_o.jpg


51395148932_94021251de_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://www.caranddriver.com/reviews/a30209598/2019-tesla-model-3-reliability-maintenance/


W skrócie

- Koszty utrzymania bardzo zbliżone do BMW m340xi przy przebiegu około 65 tysięcy km, czyli tyle na ile przeważnie bierze się leasing

- brak jakichkolwiek zamienników w przeciwności do innych Marek co winduje ceny serwisowania

- zwiększone zużycie opon, w normalnych samochodach średnio przejeżdzają 2 razy tyle

- opony na tesli mialy 20 procent mniejszy bieżnik niż takie same opony kupione w sklepie

- po roku połączenie internetowe wygasło

- tylny silnik musiał zostać wymieniony

- w USA koszt przejechania 100 km m340xi jest taki sam jak tesla ładując się na superchargerze

- 20 procent różnicy w zasięgu miedzy zima a latem

- niecałe 2 lata a bateria już zgubiła 7 procent pojemności

- autopilot czasami działa,dobrze czasami chce zabić kierowcę, już rok temu miał być ale na razie to mrzonki i pobożne życzenie psychicznie chorego człowieka

- automatyczne wycieraczki działają beznadziejnie, brak czujnika, polegają tylko na kamerze

- Zaobserowwany zasięg: 230 miles - 370km

- jakością nie może się równać do niemieckiego Premium

- fizyczne przyciski w dziwnych miejscach, ciężko znaleźć w menu niektóre pozycje np obsługa wycieraczek

- przygodo trwaj, trzymaj nerwy na wodzy i módl się żeby dojechać podczas dalszych wyjazdów:

 

Its logbook is full of anxiety-ridden comments about near misses on range, which we've been chewing through at a rate that's roughly 50 percent higher than predicted. Our farthest drive thus far was a 221-mile run from our office to northern Michigan. Longer road trips with multiple stops—such as Hoffman's recent 520-mile drive to St. Louis—generally don't allow attempts at range maximization since pit stops have to occur where the Superchargers are. And it's not time efficient to wait to recharge the battery all the way to 100 percent.

 

Tymczasem sprzedaż BMW w USA w tym roku https://www.businesswire.com/news/home/20210701005952/en/BMW-of-North-America-Reports-Q2-2021-U.S.-Sales-Results

 

Through the first half of 2021, BMW brand sales have increased by 52.2% compared to the pandemic-affected totals of 2020, while outpacing 2019 totals by 8.9%.


BMW brand sales were balanced across the model range in the second quarter of 2021, with the BMW X3, BMW X5, and BMW X7 Sports Activity Vehicles, and the BMW 3 Series sedan as standouts. The company’s lineup of Sports Activity Vehicles accounted for 60% of the quarter’s sales

 

 

Tymczasem sprzedaż tesli 3 w USA https://www.goodcarbadcar.net/tesla-model-3-sales-figures-usa-canada/

Zapowiada się o PONAD POLOWE mniejsza niż w zeszłym roku. Smierć BMW i elektryfikacja pełna geba.


Jeszcze można poszukać historie Daniela grzyba, wielkiego funa tesli który posiadał model s. Chłopak zarabiał na leasing promując markę na YouTube, ale po stłuczce telsa nie była w stanie przez 5 miesięcy auta naprawić wiec biedny musiał zakończyć leasing bo nie miał za co płacić. Czekanie miesiąc na naprawę randala to przy tym pryszcz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Kurcze, czytam ten wątek od samego początku i przyznam ze dowiedziałem się bardzo dużo o elektrykach i sposobie ich eksploatacji i tutaj ogromny ukłon w stronę Adama za bardzo dużo rzeczowych informacji.


Jednak taka refleksja mnie naszła, że strasznie Adam odleciałeś w kierunku fanbojstwa Tesli i czarnowidztwa przyszłości BMW i opisów jacy to idioci zarządzają tą firmą. Trochę bardziej to zniechęca do marki a nie na odwrót. A już wisienka na torcie było pisanie o „krojeniu level master” przez BMW FS który na rynkowych zasadach oferuje finansowanie, bo ma wysoka rentowność a jednocześnie opowiadanie z duma jaka to Tesla genialna bo ma tak wysokie marże (czyt. „Kroi klientów” ;) ).


Każda firma ma trochę inne cele, trochę inny sposób dochodzenia do tych celów i inny poziom akceptacji ryzyka. Musiał być ktoś szalony jak Elon Musk żeby wymusić rewolucje w motoryzacji i za to mu chwała. Równie dobrze ten szalony pomysł mógł się skończyć spektakularnym bankructwem który od wielu lat analitycy wieścili Tesli i jak zapewne w ciszy upadło wielu innych prekursorów elektryfikacji. Pierwszy który dokonuje rewolucji staje się sławny, często jest liderem, ale popełnia błędy z których drudzy trzeci itd wyciągać mogą wnioski, ale to nie znaczy ze będąc nawet 10tym nie można na tym dobrze zarabiać, a co najważniejsze bezpieczniej bo inwestując w technologie która się już przyjęła na rynku. I myśle ze tego wymagają inwestorzy od zarządu BMW. Wycena Tesli to kupowanie przyszłych zysków, za ta wycena nie ma obecnie fundamentów i w tej inwestycji jest nadal sporo spekulacji, chociaż coraz mniej. Jeżeli tak byłeś przekonany do pojazdów elektrycznych i wizji Muska, to pytanie dlaczego nie kupiłeś za znacząca kwotę akcji Tesli kilka lat temu? A no obstawiam że pewnie tak jak inwestorzy BMW obawiałbyś się o swój kapitał, bo to by była ryzykowna inwestycja. Każdy analityk jak ogląda caly wykres akcji to jest mądry i znajdzie uzasadnienie tego co się wydarzyło w przyszłości. Największym problemem jest ze przyszłość trudno przewidzieć a żaden makler nie pozwala inwestować po lewej stronie wykresu :)


Jeżeli jesteś tak pewny ze wszyscy przespali oprócz Tesli, a Tesla będzie produkować zaraz te 5M czy 10M pojazdów rocznie, to czy dzisiaj zaryzykowałbyś przy obecnym kursie zakupem akcji Tesli powiedzmy połowa swoich oszczędności? :)


Słonik dla równowagi przyjął skrajnie przeciwny punkt widzenia dla uśrednienia padających tutaj opinii :-)


Podsumowując, przydałoby się wg mnie więcej obiektywizmu w wypowiedziach, trochę wyluzowania z fanbojstwem (w każdym kierunku) i może wtedy nie byłoby konieczne powtarzanie 100 razy tych samych argumentów, bo czasami mam wrażenie ze celem wątku jest „dostarczanie kolejnych 100 stron kontentu”, który przestaje coś wnosić i z góry znana jest jego treść. Powstałoby mniej contentu, ale treściwego - o testach, o nowościach, o opiniach itp .


Żeby nie było ze jakoś narzekam, to przyznam ze głównie dzięki Tobie Adam i wszystkich informacjach mtore tutaj przeczytałem, poważnie rozważam teraz elektryka jako drugie auto głównie do jazdy w mieście. Między innymi dzięki temu wątkowi na 90% wiem ze nie będzie to Tesla ;) i bardzo poważnie myśle o iX3 (już nawet jeździłem) lub i4. Głównym powodem jest jakość, dostępność serwisów (w tym w razie czego blacharskim), wygląd, przyzwyczajenie do infotainmentu. TM3 w środku mnie odrzuca designem niestety.


IX3 bardzo pozytywne wrażenie zrobił na mnie jeśli chodzi o prowadzenie. NIski środek ciężkości bardzo w tym pomaga. Oczywiście nie ma takich parametrów jak tm3 którym tez jeździłem, ale do miasta w zupełności wystarcza. Czytałem opinie z testów iX3 Słonika i ciekawy jestem czy ktoś ma dłuższe doświadczenia z tym modelem. Wiem ze na 2022q1 ma wejść już wersja poliftowa i chyba warto poczekać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Argument o posiadaniu akcji jest oczywiście bardzo dobry, natomiast jakoś czuję w kościach, że nie ma w tym wątku zbyt wielu posiadaczy akcji firm motoryzacyjnych. Może to jednak dobrze, bo to oznacza, że nikt nie jest tak pewny swojego stanowiska, by na to postawić hajs, a co dopiero połowę oszczędności :)

 

- autopilot czasami działa,dobrze czasami chce zabić kierowcę, już rok temu miał być ale na razie to mrzonki i pobożne życzenie psychicznie chorego człowieka

- automatyczne wycieraczki działają beznadziejnie, brak czujnika, polegają tylko na kamerze

 

Ja tam bym uważał z tymi pobożnymi życzeniami. Ten kolo ma historię realizacji pobożnych życzeń.

Na wycieraczki nie narzekam, generalnie działają, rzadko czuję potrzebę ich ręcznego strojenia.

Spadki sprzedaży Tesli w USA faktycznie ciekawe.


Natomiast co do sprzedaży BMW: widzę, że największy przyrost YTD mają w i3 :)

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Filip dla mnie akcje to ruletka i roller coaster i nigdy bym nie włożył niewiadomo jak dużych pieniędzy, chyba ze po tak wielkich i nagłych spadkach jak w zeszłym roku. Dorzucę jeszcze trochę do pieca i w Chinach, największym rynku motoryzacyjnym BMW prze do przodu a tesla mocno nurkuje w dół https://www.cnn.com/2021/08/10/investing/tesla-china-sales/index.html

Critics say the steep decline of sales to Chinese consumers is yet another sign of the growing problems the company faces in the country. Tesla is contending with increased competition from Chinese EV makers as well as a run of bad publicity, including a recall of virtually all of the cars that have been built in Shanghai. The company also faced protests by Telsa owners at this year's Shanghai auto show over poor car quality and various safety concerns flagged by Chinese regulators


Overall, it now seems clear that Tesla has overbuilt Chinese capacity when compared to domestic demand, which will result in further price cuts and margin pressure,

 

 

Także tego, czekamy na przecenione, kiepskiej jakości tesle z Chin. Na razie pchają auta do Europy, jak fabryka w Berlinie ruszy a Chińczycy nie zaczną kupować to będzie ciekawie., na giełdzie szczegolnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spadek sprzedaży Tesli zarówno w USA (w ogóle jakiś kosmicznie duży w 2021 :shock:) jak i w Chinach to bardzo ciężki orzech dla Tesli.


A najlepszy tytuł w CNN "Tesla sales cratered in China, but investors don't seem to mind" - bardzo dobrze pokazuje, kto inwestuje w Teslę i dlaczego. Ludzie w dużej mierze bez wiedzy merytorycznej, nieśledzący rynku, liczący na nieskończony wzrost sprzedaży, którzy niedawno założyli sobie Robinhooda i myślą, że się dorobią. Tyle z bańki jaką jest wycena Tesli i wyciągania na jej podstawie wniosków o przyszłości firmy.


Dlatego śmieszyły mnie zawsze argumenty w stylu "Tesla co roku sprzedaje PONAD 50% WIĘCEJ NIŻ ROK WCZEŚNIEJ więc zaraz przegoni BMW!"

Typowe przewidywanie przyszłości na podstawie patrzenia w przeszłość, a tymczasem hype na Teslę się kończy, nowinka wygasa a inni producenci baaaardzo szybko doganiają.

Edytowane przez TheApocalypse
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Pfffff, tak właśnie pęka bańka pompowana od 178 stron tego wątku.

Ciekawy artykul, podsumowanie Slonika to oczywiscie "samo geste", ale to nic nowego przeciez w tym watku :norty:

Wiedzac, ze artykulow nikt nie czyta podsumuje to obrazkiem z tego artykulu, wnioski kazdy wyciagnie sam :cool2:


51399377168_733d97300b_o.jpg

 

- Koszty utrzymania bardzo zbliżone do BMW m340xi przy przebiegu około 65 tysięcy km, czyli tyle na ile przeważnie bierze się leasing

Rzeczywiscie prawie to samo, benzyna za 65k km (8l/100km) to 30.000 PLN

Prad (17kWh/100km) to 7000 PLN, w taryfie G12 to 3500 PLN.

Zakladajac ~20% ladowan na SC (reszta w domu) wyjdzie odpowiednio 8500 PLN badz 4300 PLN w G12.


4300 PLN a 30.000 PLN - nie widze w praktyce roznicy :norty:

 

zwiększone zużycie opon, w normalnych samochodach średnio przejeżdzają 2 razy tyle

Opony Tesli zuzyly sie po 48.000km, w BMW wiadomo, wytrzymuja srednio 96.000 km :norty:

 

po roku połączenie internetowe wygasło

Cena to 45 PLN/mies po gratisowym roku.

Daje mapy googla (te ze zdjeciami), dostep do Netflixa i informacje o korkach.

Jak ktos nie chce placic - moze korzystac z hotspotu telefonu np do streamingu Spotify (Netflix i mapy ze zdjeciami sa dostepne tylko przez SIM auta)

Mapy Googla (te bez zdjec) oczywiscie dzialaja w trybie offline.


Connected Drive Proffesional w G20 to z tego co pamietam 1500 PLN w cenniku i ~500 PLN rocznie wiec wychodzi na to samo.

 

niecałe 2 lata a bateria już zgubiła 7 procent pojemności

Przerabiane, spadek pojemnosci to okolice 5% po pierwszym roku, pozniej srednio 1% na kazde ~40k km

 

automatyczne wycieraczki działają beznadziejnie, brak czujnika, polegają tylko na kamerze

Ja do moich nie mam zadnych zastrzezen, ale pewnie mam po prostu szczescie :)

 

- Zaobserowwany zasięg: 230 miles - 370km

370km to zasieg 100-0% przy ~130-135 km/h

Jadac 200km/h pradu starczy na max 150 km, warto to miec na uwadze przy zakupie auta :norty:

 

fizyczne przyciski w dziwnych miejscach, ciężko znaleźć w menu niektóre pozycje np obsługa wycieraczek

Rzeczywiscie, po nacisnieciu przycisku na manetce wycieraczki uruchamiaja sie jednokrotnie a w lewym dolnym rogu ekranu pojawia sie automatycznie menu jezeli chce sie cokolwiek zmienic.

Nie do ogarniecia :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro między słowami padł argument o netflixie w samochodzie, czas na kolejny, koronny i jakże spektakularny ,wiele razy powtarzany plus tesli: możliwość jedzenia hot dogów i kebabów na stacji podczas przyjemnych przerw na ładowanie:) Że ta wspaniała możliwość jest w darze od muska oczywiście!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Skoro między słowami padł argument o netflixie w samochodzie, czas na kolejny, koronny i jakże spektakularny ,wiele razy powtarzany plus tesli: możliwość jedzenia hot dogów i kebabów na stacji podczas przyjemnych przerw na ładowanie:) Że ta wspaniała możliwość jest w darze od muska oczywiście!

 

Czy dla szczęśliwców mających darmowe ładowanie na SC tez są darmowe hotdogi czy trzeba wozić w tym celu własnego grilla (oczywiście elektrycznego)? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.