Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

co będzie to będzie... na razie jest jak jest - w Polsce dłuższe trasy z BEV to masochizm psychiczny

Tutaj masz przykład jakiejś kobiety, co to najwyraźniej bardzo lubi masochizm psychiczny, bo robi dłuższą trasę (400km) z kompletem dzieci i baterią jak połowa tej z Tesli. Obstawiam, że nie pałuje cały czas 180km/h (jak te najbardziej flegmatyczne 10% tego forum), to może jej pomagać w kontemplacji głębi bólu.

https://elektrowoz.pl/testy/mam-najtansze-vw-id-3-45-kwh-i-nie-wiem-skad-te-paranoje-forum-samochody-elektryczne/

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filip jak Ty musisz nie lubić tych co jeżdżą szybciej niz Ty, "pałuje 180"...

Ja też nie lubię, a latam >300kmh czasami :D

Nie no serio, na trasie to przecież bardzo rzadko można normalnie 180kmh lecieć. A jak nie masz na trasie ekspresówki lub autostrady, to po czym chcesz te 180kmh lecieć, po drodze krajowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sławomir proszę Cię, nie idź w tą retorykę, już to widzę jak jedziesz 140 autostradą swoim V12... Ja nie napisałem, że chce jeździć tyle czy tyle, nie lubię szeryfów drogowych i oceniających innych za jazdę typu 180 km/h. Co to kogo obchodzi jak ktoś jedzie, od tego są odpowiednie służby jak chcesz jechać przepisowo to jedź prawym pasem i puść tych, którzy jadą szybciej. Już od grudnia i tak się skończy szybka jazda, jak wejdzie nowy taryfikator i wtedy wszyscy będziemy mogli się przesiąść na elektryki :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej chciałem podkreślić, że miejsc gdzie normalnie można jechać te 180kmh i więcej jest relatywnie mało, nie tylko ze względu na samą klasę dróg, ale również na ich zatłoczenie - ja żeby V12 rozpędzić muszę wyjeżdżać późnym wieczorem na obwodnicę. Opieranie więc na tym opinii o elektrykach, że do bani bo 5% jazdy na drodze musisz lecieć 140 zamiast 180 nie ma wielkiego sensu dla mnie i to w zasadzie to do czego pieję ;) Ale to w sumie powtarzane nie pierwszy raz tutaj i nie tylko przeze mnie.


A co do tego jak jeżdżę V12 i innymi - pisałem już tutaj parę razy, na przyszły rok będę zamawiać V-klasę, bo na trasy, szczególnie dalekie, kompletnie mi nie potrzeba prędkości >200kmh, bo ich nie używam ;) Serio, ja szybko latam albo wieczorami dla funu sam, albo jak w środku nocy robię trasę i serio jest pusto. Nawet teraz jak leciałem na Nurburgring przez Niemcy po tych mitycznych autobanach, to 200kmh nie przekraczałem, może poza krótkimi momentami wyprzedzania. Prędkość przelotowa 160 albo ograniczenie +10 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
..oceniających innych za jazdę typu 180 km/h. Co to kogo obchodzi jak ktoś jedzie, od tego są odpowiednie służby jak chcesz jechać przepisowo to jedź prawym pasem i puść tych, którzy jadą szybciej.

Ja tylko tak wtrace jedna rzecz ktora zaobserwowalem na autostradach w PL (i tylko w PL) i mam szczera nadzieje Kriss, ze Ciebie to nie dotyczy.


1. Jak jest pusta autostrada (noc, swieta etc) - jedz sobie i 300 km/h, mam to w nosie.


Ale:


Typowa scenka z polskiej autostrady - prawy pas sznur ciezarowek o predkosci 90km/h, po horyzont.

Lewy pas - sznur osobowek jadacych 120-140km/h wyprzedzajacych (powoli, ale jednak) ciezarowki. Tez po horyzont.

Dojezdzam do ostatniej osobowki na lewym pasie, utrzymujac bezpieczny odstep (nie wiem, 2-3 dlugosci samochodu) i cierpliwie czekam na swoja kolej bo wiem ze to zbiorowe wyprzedzanie bedzie trwalo kilka minut.


I wtedy TYPOWA sytuacja - nadjezdza 180-200km/h (najczesciej BMW badz Audi) pod sam zderzak mojego auta (mowie o doslownie 2m odleglosci), hamuje gwaltownie przed samym moim autem - i wsciekle mruga swiatlami bujajac sie w miedzyczasie od lewej do prawe krawedzi oceniajac jak moc magicznie zapier&^%^ dalej.


I niewazne ze przed nim jest 30 osobowek na lewym pasie wyprzedzajacych ciezarowki - "wypier&&^ mi z mojego pasa", co lepsi delikwenci probuja wyprzedzac z prawej i wbic sie w moj bezpieczny odstep od poprzedzajacego auta.


Zabieralbym prawko takim malpom od reki, jak widze wyraznie we wstecznym lusterku malpia gebe klnaca w swoim aucie ze nie ma jak dalej zapier&^%*& 200km/h bo sa po prostu korki, to korci mnie czasem po prostu nacisnac na hamulec i zrobic delikwentowi gonga. Nie cierpie takiego skur&^%^& drogowego i w zadnym innym kraju nie spotkalem sie z takim dzikim zachowaniem.


Mam nadzieje, ze podniosa te mandaty 3xkrotnie a najlepiej po prostu by bylo zrobic odcinkowy pomiar predkosci na dlugosci calej autostrady - jakby jeden pacan z drugim wiedzial, ze nie ma sensu jechac 200 km/h bo trzeba bedzie pozniej stac pod bramkami i tak albo lyknac mandat - ruch na autostradach uplynnilby sie niemilosiernie.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to kogo obchodzi jak ktoś jedzie

Zagrożenia dla społeczeństwa należy eliminować, w szczególności gdy ktoś nie rozumie nawet, że jest zagrożeniem.

 

aktywny tempomat na autostradzie w PL to porażka. Bydło i tak wjeżdża przed ciebie a radar wciska hamulec w podłogę :mad2:

Niestety w Tesli do tego dochodzi jeszcze fakt, że automatyczne zmienianie pasa jest spokojne i majestatyczne, absolutnie nieprzystające do agresywnej jazdy po polskich drogach. Może niepotrzebnie wnerwiać innych kierowców.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Myślę, że mogę teraz to wszystko wyjaśnić, o co chodzi z tą szybką jazdą, która w zasadzie przekreśla elektryka. Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Od kiedy kupiłem swoje pierwsze auto, a było to BMW to każde kolejne też kupowałem BMW. 1,5 m-ca temu kupiłem auto innej marki, bo od zawsze chciałem mieć V8. No i co to ma wspólnego w tym temacie, już wyjaśniam. Pierwsze moje BMW to było E30 318i - 115 KM. Pamiętam jak kolega się mnie czepiał i mówił - czemu Ty tak zapie..sz tym autem? Jak kupowałam kolejne BMW to pojechał ze mną i wracał nim. Wtedy stwierdził - teraz dopiero Cię rozumiem, to auto prowokuje...Odpowiadając Adamowi, oczywiście, że tak nie jeżdżę jak napisałeś, jak jest dużo aut to się nie pcham i zawsze trzymam odległość, ale wracając. Takim F10 i M2 180 km/h przy małym ruchu to żadna prędkość z punktu widzenia kierowcy oczywiście, realnie 200 i więcej to na prawdę rzadko się zdarza pojechać. Trasę Wroclaw -Warszawa jechałem wiele razy, ale BMW 150 to na prawdę można zasnąć. No i byłem pewien, że ja tak po prostu mam, ale na szczęście nie :) Teraz jeżdżę tym V8 ( suvem czy tam terenówką) i jadąć150 km/h dobrze się z tym czuję co mnie szczerze na prawdę cieszy. Po co te moje wynurzenia, a no po to, żeby nie oceniać kogoś ze swojej perspektywy, bo nie wiadomo jak inni by sie zachowywali będąc na naszym miejscu. Może w takiej Tesli nie ma żadnego parcia na szybką jazdę i wtedy argument prędkości = zasięgu tak realnie nie istnieje. Jeszcze jedno miałem dodać. Podczas tej trasy Wrocław-Warszawa-Wrocław wyprzedziło mnie jakieś 5 aut ! Ludzie na prawdę jeżdżą przepisowo, a często nawet wolniej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Fantastyczny, latwo przyswajalny (wykresy, kolory, proste tlumaczenie) raport Tesli dlaczego firma jest w 2021r tam gdzie jest i dlaczego robi dobrze to co robi.

Obowiazkowa lektura dla ludzi ktorzy interesuja sie motoryzacja od strony technicznej, producenta a nie tylko od strony kierowcy.


https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf


Tlumaczy i porusza wiele watkow ktore przewijaja sie tu nagminnie na forum:

- degradacja baterii po 300.000km (~10%)

- jak usprawniaja budowe kolejnych fabryk (!)

- recykling baterii i jego powody (skad najczeciej trafiaja do recyklingu baterie)

- sprzedaz EV Tesla vs reszta swiata - warto zerknac gdzie jest dzis BMW i czy "zaspalo" w tym temacie - i zobaczyc dynamike wzrostu ( :roll: )

- porownanie TM3 do 3-er -->TCO

- SC - 7000 nowych stacji tylko w zeszlym roku!) i srednioroczne pokonywane dystanse

- status sieci SC i jak czesto sa offline

- ilosc wypadkow vs tradycyjne auta

- ilosc pozarow vs tradycyjne auta

- duzo watkow klimatycznych, kulturowych etc


Co bardzo mi sie podoba --> firma ma konkretny plan na siebie, swoja smiala wizje transportu na drogach i konsekwentnie go realizuje malymi krokami.


Polecam!

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jako sceptyk pozwolę sobie wtrącić 3 grosze...

 

Fantastyczny, latwo przyswajalny (wykresy, kolory, proste tlumaczenie) raport Tesli dlaczego firma jest w 2021r tam gdzie jest i dlaczego robi dobrze to co robi.

Obowiazkowa lektura dla ludzi ktorzy interesuja sie motoryzacja od strony technicznej, producenta a nie tylko od strony kierowcy.


https://www.tesla.com/ns_videos/2020-tesla-impact-report.pdf

 

 

tak dobrze że jej baterie płoną a auta mają problemy z jakością? OK, przyjąłem...


Tlumaczy i porusza wiele watkow ktore przewijaja sie tu nagminnie na forum:

- degradacja baterii po 300.000km (~10%)

to słaby wynik, są lepsi robiący obecnie więcej z mniejszą utratą. Od razu mówię że to nowa technologia która wchodzi na rynek dopiero!

- jak usprawniaja budowe kolejnych fabryk (!)

wszyscy to robią. Tylko że to coś normalnego... To tak jakby się chwalić z tego że się oddycha...

- recykling baterii i jego powody (skad najczeciej trafiaja do recyklingu baterie)

1. to wymóg UE (i też innych krajów)- nowe prawo odnośnie recyklingu baterii Li-jonowych niedługo wejdzie

2. brak odpowiedniej ilości pierwiastków potrzebnych do produkcji baterii to też wymusza...

- sprzedaz EV Tesla vs reszta swiata - warto zerknac gdzie jest dzis BMW i czy "zaspalo" w tym temacie - i zobaczyc dynamike wzrostu ( :roll: )

to fakt, ma dobry marketing i trafił w odpowiednim momencie. BMW przespało. Dosłownie. Po drugie proces wprowdzenia nowego produktu w BMW trwa trochę dłużej. M.in. ze względu na jakość.

- porownanie TM3 do 3-er -->TCO

- SC - 7000 nowych stacji tylko w zeszlym roku!) i srednioroczne pokonywane dystanse

- status sieci SC i jak czesto sa offline

- ilosc wypadkow vs tradycyjne auta

- ilosc pozarow vs tradycyjne auta

- duzo watkow klimatycznych, kulturowych etc


Co bardzo mi sie podoba --> firma ma konkretny plan na siebie, swoja smiala wizje transportu na drogach i konsekwentnie go realizuje malymi krokami.


Polecam!

Fakt, firma ma konkretne plany i konsekwentnie dąży. Ale nie przez rozwój a przez kupowanie gotowych rozwiązań/całych firm.


Co nie zmienia mojego zdania że obecnie jedynie hybrydy... tylko hybrydy! pełne elektryki jedynie gdy powstaną nowe typy baterii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

- sprzedaz EV Tesla vs reszta swiata - warto zerknac gdzie jest dzis BMW i czy "zaspalo" w tym temacie - i zobaczyc dynamike wzrostu ( :roll: )

to fakt, ma dobry marketing i trafił w odpowiednim momencie. BMW przespało. Dosłownie.

......

 

A moim zdaniem nic nie przespalo. BMW od lat zarabia na benzynie i ropie. W chwili obecnej jest straszny popyt na standardowe napedy a nie elektryki. Pewno potrwa to jeszcze kilka lat, byc moze ok. 10 tak, jak zapowiada sie ze EU chce do 2035 spowodowac calkowite orzejscie na elektryki. W tym czasie BMW (i nie tylko) moze spokojnie zarabiac na swoich sprawdzonych rozwiazaniach i w tym samym czasie sukcesywnie powoli wchodzic w rynek elektrykow. Z reszta za chwile byc moze kupia jakies rozwiazanie od kogos. Co mialoby im dac w tej chwili przyspieszenie inwestycji w elektryki? Przy obecnych cenach elektrykow, slabej infrastrukturze i niezbyt duzych zasiegach raczej straciliby klientow.

Musk to inna kwestia. Nowa firma nastawiona tylko na elektryki, wiec zrozumiale ze sie na tym tylko skupia i ma konkurencje w tyle.


Reasumujac moim zdaniem BMW, jak i inne marki rownorzedne, np. Mercedes nic nie przespalo. Oni maja jeszcze czas, w ktorym moga powoli wchodzic w temat, zarabiajac na tym co dopracowuja od 100 lat, bez koniecznosci wywracania calej swojej polityki biznesowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumujac moim zdaniem BMW, jak i inne marki rownorzedne, np. Mercedes nic nie przespalo. Oni maja jeszcze czas, w ktorym moga powoli wchodzic w temat, zarabiajac na tym co dopracowuja od 100 lat, bez koniecznosci wywracania calej swojej polityki biznesowej.

Trzeba być wyjątkowo odpornym, aby móc zignorować tyle faktów.

Jednym z nich jest wycena Tesli (prognoza przyszłości wg rynku) oraz fakt, że wielkie zaspane korporacje przegapiły rewolucję, pozwalając Tesli w ogóle wejść z takim wielkoskalowym sukcesem. Każda sprzedana Tesla, to jeden MB/BMW czy inny niemiec mniej sprzedany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
ze że jej baterie płoną a auta mają problemy z jakością? OK, przyjąłem...

Z tymi plonacymi bateriami to troche "urban legend", masz jakies statystyki na poparcie? (nie mowie o medialnych "newsach" z pudelka a jakies konkretne dane - ile szt. etc)

Bo ja np moge przytoczyc:

a) Tesla twierdzi, ze pozary w ich autach zdarzaja sie 11x rzadziej niz w innych autach (1 pozar na 205 milionow mil w Tesli vs 1 pozar na 19 milionow mil srednia w USA) - moga oczywiscie klamac chociaz mysle ze przy hypie na ich auta wyszloby to na swiatlo dzienne w 2 dni a fala procesow sadowych przez udzialowcow by ich pograzyla w mgnieniu oka.

b) recall na milion BMW w USA z 2017r po tym jak splonelo ponad 40 BMW w ciagu 5 lat z powodu wadliwej instalacji elektrycznej i grzejnikow w systemie AC.

https://www.autosafety.org/bmw-recalls-1-million-vehicles-fire-risk/

c) recall na wszystkie hybrydy BMW wyprodukowane w 2020r, splonely 3 sztuki w ciagu jednego tygodnia (!)

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-recalls-all-plug-hybrid-models-due-battery-fire-risk

 

to słaby wynik, są lepsi robiący obecnie więcej z mniejszą utratą. Od razu mówię że to nowa technologia która wchodzi na rynek dopiero!

Jak dla mnie 10% znikajacej baterii po 300k km to jest mistrzostwo swiata i generalnie zamyka temat jezeli chodzi o marudzenie "po 5 latach zostaje 50% baterii"

300.000km to dla prywatnych ludzi czesto dekada jezdzenia. Bateria w dobrym stanie przezyje w praktyce samochod w ktorym jest zainstalowana.

Apropo tych "lepszych" - wrzuc prosze linki, chetnie poczytam, mam nadzieje ze to reprezentatywna grupa jezdzacych aut a nie jakies laboratoria w Chinach ;)

 

- jak usprawniaja budowe kolejnych fabryk (!)

wszyscy to robią. Tylko że to coś normalnego... To tak jakby się chwalić z tego że się oddycha...

Tak, masz oczywiscie racje. Moje zdumienie wynika pewnie z faktu, ze sledze poczynania Tesli troche dokladniej niz innych producentow.

Natomiast fakt, ze stawiaja teraz fabryki od zera w ciagu ~roku i te fabryki wytwarzaja 0,5M aut jest dla mnie czyms niesamowitym.

Nawet nie chce myslec jak intensywna jest taka budowa i stojaca za nia inzynieria wszystkich dyscyplin i jak duze know-how firma obecnie zdobywa przy tych przedsiewzieciach.

Po drugie proces wprowdzenia nowego produktu w BMW trwa trochę dłużej. M.in. ze względu na jakość.

O jakiej jakosci konkretnie mowisz - zwiazanej z technologia EV czy ogolna/mechaniczna?

Bo znowu mozna przytoczyc przyklad akcji przywolawczej na wszystkie hybrydy BMW z 2020r.

Firma zalecala nie ladowac aut kablem (hybrydy plugin ;P), nie uzywac trybu sportowego, nie uzywac manetek czy parkowac na zewnatrz - do czasu zakonczenia akcji serwisowej bo inaczej istnialo realne ryzyko spalenia sobie domu/garazu :twisted:

 

Fakt, firma ma konkretne plany i konsekwentnie dąży. Ale nie przez rozwój a przez kupowanie gotowych rozwiązań/całych firm.

Tu juz troche poleciales :)

W sensie Tesla sie nie rozwija? :)

Takiego Plaida kupili w sklepie z Plaidami czy podkupili Rimaca ktory im to ogarnal? ;)

 

Co nie zmienia mojego zdania że obecnie jedynie hybrydy... tylko hybrydy! pełne elektryki jedynie gdy powstaną nowe typy baterii

Hybrydy sa swietne!

Kazdy kto pojezdzi chwile w trybie elektrycznym i sie oswoi z nowa technologia - bedzie po chwili chcial sie przesiasc na czystego elektryka a wiec jako material dydaktyczny super (aperitif?) :cool2:

U mnie pod domem juz spalinowcow/hybryd nie ma zadnych, sa dwa EV i nie wyobrazam sobie powrotu do kopciuchow tak jak nie wyobrazam sobie obecnie ogladania TV na telewizorze kineskopowym :)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja myślę, że BMW i Mercedesem nie rządzą stare ślepe dziady, które przespały rewolucję zwaną elektromobilnością, tak jak się fanatykom Tesli wydaje.

Oni bardzo dobrze wiedzą, co robią. Wiedzą, że ostatnie 5-10 lat to było za wcześnie na inwestowanie ogromnych pieniędzy w rozwój platformy elektrycznej w celu walki o rynek, który w 2021 roku w Europie stanowi 6% sprzedaży. I to jest najwyższy odsetek na świecie, w USA jest to bliżej 2%.


Są marki, które musiały iść w EV. Volkswagen ze swoim Audi nie mieli wyboru po diesel gate. KIA i Hyundai próbują zerwać z wizerunkiem tanich, kiepskich aut. Tesla wiadomo.


Mercedes i BMW walczą aktualnie o pozostałe 94% i 98% rynku - tam jest dziś pieniądz. A jak ci, którzy nie mają wyboru, przetrą szlaki, przeforsują legislację, przekonają ludzi, to BMW w 2025 wskoczy ze swoją elektryczną platformą na rynek, który nie będzie już stanowił 2-6% sprzedaży, a trochę więcej.


Niemcy mają marki tak silnie zakorzenione w świadomości ludzi oraz tak duże finanse na rozwój, że wypuszczenie dedykowanego EV w 2025 to dla nich nie przespanie, a idealne wstrzelenie się w rynek i free-ride na doświadczeniach tych, którzy nie mieli wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
A ja myślę, że BMW i Mercedesem nie rządzą stare ślepe dziady, które przespały rewolucję zwaną elektromobilnością, tak jak się fanatykom Tesli wydaje.

Oni bardzo dobrze wiedzą, co robią. Wiedzą, że ostatnie 5-10 lat to było za wcześnie na inwestowanie ogromnych pieniędzy w rozwój platformy elektrycznej w celu walki o rynek, który w 2021 roku w Europie stanowi 6% sprzedaży. I to jest najwyższy odsetek na świecie, w USA jest to bliżej 2%.


Jest rok 2012/13.

Herbert Diess, owczesny czlonek zarzadu BMW odpowiadajacy za rozwoj firmy wypuszcza na rynek elektryczne BMW i3 - rewolucyjny EV (produkowany do dzis, 8 lat pozniej).

Firma BMW ma kapitalizacje rynkowa 65 miliardow dolarow.


W miedzy czasie malutka firma z Kalifornii pokazuje Tesle model S - duzego, drogiego sedana EV.

Firma Tesla ma kapitalizacje 3 miliardy dolarow.


Jest rok 2021

Herbert Diess, rok po premierze i3 (2014r), odchodzi z BMW do VW, obecnie jest prezesem zarzadu grupy VW, grupy ktora zaraz po Tesli wypuszcza obecnie najwieksza ilosc EV na swiecie.

Firma BMW ma kapitalizacje rynkowa 64 miliardy dolarow, po 8 latach bez zmian, totalna stagnacja.

PS. grupa VW od 2013 do 2021 podwoila swoja wartosc 80-->160 miliardow $, z czego praktycznie wszystko to zeszly rok, gdy weszli "all-in" w EV i powiedzieli, ze staraja sie dogonic Tesle bo walcza obecnie o przetrwanie, zeby nie skonczyc jak Nokia.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-ceo-diess-warns-employees-we-dont-want-end-nokia


W miedzyczasie Tesla konczy budowac swoja 4ta fabryke EV ktora pozwoli jej w przyszlym roku na sprzedaz 1,5-2,0M elektrykow.

Kapitalizacja Tesli to 710 miliardow dolarow, ponad 10x wiecej od BMW.


BMW po wypuszczeniu i3 w 2013r, do 2020r nie wypuscila ani jednego modelu EV wiecej na rynek ("ludzie ich nie chca" mowi szef R&D BMW).

Tesla poszla za ciosem i stawiam dolary przeciwko orzechom, ze w ciagu 24-30 miesiecy firma ta bedzie produkowac wiecej aut od BMW, na 4-5 krotnie wiekszej marzy na kazdym jednym aucie.


To, ze Tesla ma juz 25.000 szt. wlasnych superszybkich ladowarek DC i tylko przyspieszaja ich produkcje, udoskonalanie i montaz na calym swiecie, tez oczywiscie nie jest zadnym problemem dla BMW.

A za rogiem FSD, z ktorego tez wszyscy sie smieja, a za kilka lat bedzie zgrzytanie zebow jak bedzie standardem w branzy.


Nie, BMW zupelnie nic nie przespalo.

 

KIA i Hyundai próbują zerwać z wizerunkiem tanich, kiepskich aut. Tesla wiadomo.

Odpowiem cyferkami.

BMW od poczatku roku (8 mies) sprzedalo 1300szt modelu iX3 w Norwegii.


Hyundai od lipca sprzedaje swojego Ioniq 5, w niecale 2 miesiace sprzedal juz 1050szt.

Cenowo oba auta dzieli ~10-15% czyli tyle co nic, gdzie BMW jest przeciez marka premium :shock:


Powiedzialbym, ze Hyundaiowi idzie calkiem niezle ze zrywaniem wizerunku kiepskiego auta.

I mimo, ze to nie jest moj swiat (testowalem w ta sobote), to ludzie glosuja portfelem bo technologicznie odjezdza BMW na 3 dlugosci - 5s do setki, AWD, 800V instalacja dajaca ladowanie 10-80% w 18 min :roll:


51380093559_2d22c278c5_o.jpg


51380093399_66cfc21423_o.jpg


51379352141_f4c27651a7_o.jpg

 

Mercedes i BMW walczą aktualnie o pozostałe 94% i 98% rynku - tam jest dziś pieniądz. A jak ci, którzy nie mają wyboru, przetrą szlaki, przeforsują legislację, przekonają ludzi, to BMW w 2025 wskoczy ze swoją elektryczną platformą na rynek, który nie będzie już stanowił 2-6% sprzedaży, a trochę więcej.

Gdyby BMW poszlo za ciosem i3 w 2013r i wypuszczalo kolejne dobre elektryki pokroju BMW 3-er EV, dzisiaj moglo by byc 5x krotnie bardziej wartosciowa firma na gieldzie.

Ale zaglosowali za R3, za quad turbo diesel, za FWD, za wodorowym X5, za kuriozalnymi grillami etc etc

I przede wszystkim zaglosowali za milionami silnikow 2.0 diesel, ktore juz dzis wiadomo, ze za max. 10 lat skoncza swoj marny zywot.

Slowem - chca sie nachapac poki jeszcze moga, oddajac w miedzyczasie R&D w EV innym, bo dzisiaj nawet taki Hyundai technologicznie zawstydza BMW w elektromobilnosci.

 

Niemcy mają marki tak silnie zakorzenione w świadomości ludzi oraz tak duże finanse na rozwój, że wypuszczenie dedykowanego EV w 2025 to dla nich nie przespanie, a idealne wstrzelenie się w rynek i free-ride na doświadczeniach tych, którzy nie mieli wyboru.

Z tymi finansami to sie nie rozpedzaj - BMW ma prawie 100 miliardow euro dlugu, maja puste kieszenie a nie finanse na rozwoj elektromobilnosci.

Dzisiaj kasa firmy leci nadal w promowanie diesla i coraz bardziej w hybrydy bo tutaj nie trzeba zadnych wiekszych inwestycji ani zadnego R&D, jest tylko odcinanie kuponow.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak po krótce się odniosę do głównych punktów, bo strasznie długie te eseje piszesz :wink:


1. "Tesla ma wysoką kapitalizację": kapitalizacja nie jest w czasach ogólnodostępnego dostępu do giełdy wyznacznikiem niczego. Sam pisałeś, że na Teslę jest hype. Teraz sobie wytłumacz skąd ta niedorzeczna wycena (bo chyba zgodzimy się, że jest niedorzeczna?).

2. "Grupa VW podwoiła swoją wycenę 2013 -> 2021": bardzo wybiórczo patrzysz na dane, podwoiła ją też Marzec 2020 -> Marzec 2021 (bo w marcu 2020 była warta tyle samo co 7 lat wcześniej), a także jej wycena nie zmieniła się 2015 -> 2021. Wg. Twojej logiki, kompletna stagnacja przez 6 lat.

3. "Od 2013 BMW nie wypuściło żadnego EV na rynek": przeczytaj mój poprzedni post, napisałem dlaczego.

4. "Hyundai sprzedał 1050szt w Norwegii": Znów, przeczytaj mój poprzedni post. Norwegia to mały rynek, gdzie ponad 50% nowych pojazdów to EV i jest absolutnym wyjątkiem w skali świata. Patrz globalnie. Zobacz ile tych EV Hyundai sprzedał w USA, w Europie, na świecie i zrozum że to dla BMW gra nie warta świeczki - konkurują z tym jak najniższym kosztem (konwersja z ICE), żeby w odpowiednim momencie wypuścić platformę EV.

5. "BMW ma 100 miliardów euro długu": no i bardzo dobrze, przecież żyjemy w epoce darmowego kredytu, zerowych stóp i ciągłego dodruku pieniądza. Tylko głupi by się nie zadłużył :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja myślę, że BMW i Mercedesem nie rządzą stare ślepe dziady, które przespały rewolucję zwaną elektromobilnością, tak jak się fanatykom Tesli wydaje.

Oni bardzo dobrze wiedzą, co robią.

Ja bym do ślepych dziadów w BMW dołożył zaślepionych klientów BMW, którzy uważają, że ta marka jeszcze jest fajna i dobrze oceniają kierunek rozwoju :D


Tesla to nie jest bitcoin, którego wartość jest wirtualna. Tesla to firma która zjada coraz większy kawałek tortu motoryzacyjnego rynku.

 

Gdyby BMW poszlo za ciosem i3 w 2013r i wypuszczalo kolejne dobre elektryki pokroju BMW 3-er EV, dzisiaj moglo by byc 5x krotnie bardziej wartosciowa firma na gieldzie.

Ale zaglosowali za R3, za quad turbo diesel, za FWD, za wodorowym X5, za kuriozalnymi grillami etc etc

I przede wszystkim zaglosowali za milionami silnikow 2.0 diesel, ktore juz dzis wiadomo, ze za max. 10 lat skoncza swoj marny zywot.

Slowem - chca sie nachapac poki jeszcze moga, oddajac w miedzyczasie R&D w EV innym, bo dzisiaj nawet taki Hyundai technologicznie zawstydza BMW w elektromobilnosci.

100% racji + największym błędem było niedocenienie, że i3 byłoby mega hitem, gdyby cenę mieli normalną, a nie tyle co doposażone 3er.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
1. "Tesla ma wysoką kapitalizację": kapitalizacja nie jest w czasach ogólnodostępnego dostępu do giełdy wyznacznikiem niczego.

Rzeczywiscie niczego - w jednej firmie flauta od 8 lat, w drugiej 200x krotny wzrost :duh:

Powiem Ci czego na pewno jest wyznacznikiem - tego, ze Tesla pstryknela palcami w zeszlym roku, hokus pokus "zwiekszamy kapital" - cyk i 12 miliardow dolarow zywej gotowki jest na koncie. Inwestorzy sie zabijali o akcje, wykupili je w jeden dzien.

A taka kasa zapewnia finansowanie na kolejne 3-4 fabryki, czyli kolejne 1,5-2,0M Tesli rok w rok.

https://www.teslarati.com/tesla-12-billion-capital-raise-2020-giga-texas-fully-funded/

 

2. "Grupa VW podwoiła swoją wycenę 2013 -> 2021": bardzo wybiórczo patrzysz na dane, podwoiła ją też Marzec 2020 -> Marzec 2021 (bo w marcu 2020 była warta tyle samo co 7 lat wcześniej), a także jej wycena nie zmieniła się 2015 -> 2021. Wg. Twojej logiki, kompletna stagnacja przez 6 lat.

I nie widzisz korelacji z "all-in" w EV przez ta firme? Z wypuszczeniem z 10 modeli EV przez ostatni rok-poltora?

Moze to zasluga dieselgate i 40 miliardow $ strat, ze wycena sie podwoila od zeszlego roku?

 

4. "Hyundai sprzedał 1050szt w Norwegii": Znów, przeczytaj mój poprzedni post. Norwegia to mały rynek, gdzie ponad 50% nowych pojazdów to EV i jest absolutnym wyjątkiem w skali świata. Patrz globalnie. Zobacz ile tych EV Hyundai sprzedał w USA, w Europie, na świecie i zrozum że to dla BMW gra nie warta świeczki - konkurują z tym jak najniższym kosztem (konwersja z ICE), żeby w odpowiednim momencie wypuścić platformę EV.

Norwegia to jedynie przyklad gdzie sie sprzedaje duzo EV/osobe - nie patrz na ilosc tylko na stosunek sprzedazy aut o podobnej cenie, na preferencje klientow!

Jezeli Hyundai w 2 mies sprzedaje prawie tyle samo EV co BMW przez 8 mies, gdy oba auta kosztuja podobne pieniadze - to co Ci to mowi?


Co do wiekszej skali - spojrz na ta tabelke - sprzedaz EV rosnie jak na drozdzach, kazdy kwartal to kolejne rekordy - nie w 2025, nie za 10 lat - teraz, dzis.

Nawet w Polsce smiem zauwazyc, ze zaczyna to wygladac coraz lepiej, cos drgnelo.


Samochody-elektryczne-w-Europie-dane-ACEA.jpg

 

5. "BMW ma 100 miliardów euro długu": no i bardzo dobrze, przecież żyjemy w epoce darmowego kredytu, zerowych stóp i ciągłego dodruku pieniądza. Tylko głupi by się nie zadłużył :)

FC Barcelona tez tak myslala, dlatego wczorajszy mecz musialem ogladac bez Messiego bo nie bylo ich juz stac na jego pensje.

Jak to sie mowi - "jak przychodzi odplyw to widac kto plywal bez gaci" :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A moim zdaniem nic nie przespalo. BMW od lat zarabia na benzynie i ropie. W chwili obecnej jest straszny popyt na standardowe napedy a nie elektryki. Pewno potrwa to jeszcze kilka lat, byc moze ok. 10 tak, jak zapowiada sie ze EU chce do 2035 spowodowac calkowite orzejscie na elektryki.

 

przespało, bo inne firmy zaczeły wcześniej rozwijać inne technologie - czy to mild hybrid, czy hybrydy czy ogniwa paliwowe. BMW zostało wierne silnikom spalinowym. Jedyny plus - to że nie mieli problemów z palącymi się bateriami... no ale lekcji nie odrobili... :)

 

Z tymi plonacymi bateriami to troche "urban legend", masz jakies statystyki na poparcie? (nie mowie o medialnych "newsach" z pudelka a jakies konkretne dane - ile szt. etc)

Bo ja np moge przytoczyc:

a) Tesla twierdzi, ze pozary w ich autach zdarzaja sie 11x rzadziej niz w innych autach (1 pozar na 205 milionow mil w Tesli vs 1 pozar na 19 milionow mil srednia w USA) - moga oczywiscie klamac chociaz mysle ze przy hypie na ich auta wyszloby to na swiatlo dzienne w 2 dni a fala procesow sadowych przez udzialowcow by ich pograzyla w mgnieniu oka.

b) recall na milion BMW w USA z 2017r po tym jak splonelo ponad 40 BMW w ciagu 5 lat z powodu wadliwej instalacji elektrycznej i grzejnikow w systemie AC.

https://www.autosafety.org/bmw-recalls-1-million-vehicles-fire-risk/

c) recall na wszystkie hybrydy BMW wyprodukowane w 2020r, splonely 3 sztuki w ciagu jednego tygodnia (!)

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-recalls-all-plug-hybrid-models-due-battery-fire-risk

nie zapomnij o ostatnim recal hyundaya :)

Tesla może sobie tak mówić... zależy jakie dane się weźmie...

Ale znając jakość Tesli i rodzaj baterii to rzeczywiście jestem zaskoczony, choć to akurat w ich przypadku raczej łut szczęścia...

Przykład - ostatnio płoneła cała stacja przy farmie PV - a to te same baterie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Pozary elektrykow sie klikaja, nie oszukujmy sie.

Pozary Tesli - klikaja sie jeszcze 10x bardziej i sa opisywane przez doslownie kazdy portal motoryzacyjny na swiecie. Czesto z "szokujacymi" tytulami :norty:

 

Tesla może sobie tak mówić... zależy jakie dane się weźmie...

Ale znając jakość Tesli i rodzaj baterii to rzeczywiście jestem zaskoczony, choć to akurat w ich przypadku raczej łut szczęścia...

Nie ma czegos takiego jak lut szczescia przy takiej skali, jest tylko statystyka.

Ciekawy jestem na ile realnie na te statystyki ma wplyw OTA i stale monitorowanie BMS przez firme.

W sensie - baterie nie psuja sie z dnia na dzien, na pewno poprzedzaja to jakies zmiany fizyczno-chemiczne w ogniwach.


Skoro Tesla ma wglad we wszystkie czujniki auta na biezaco - sa spokojnie w stanie ustawic alarmy na niepokojacych wartosciach granicznych.

Podobna akcja byla z tymi bateriami w modelu S85D - degradacja baterii postepowala zbyt szybko, cyk aktualizacja i max. ladowanie na SC ograniczone o kilkadziesiat %.

A za kilka lat po kilkaset $ zadoscuczynienia dla procesujacych sie uzytkownikow.

Ale niebezpieczenstwo recall/wymiany baterii zazegnane w zarodku.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.