Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, BMFun napisał(a):

Wycenę podbija głównie software, a nie sam samochód jako taki. Wystarczy spojrzeć na kurs spółek technologicznych z indeksu S&P500 i porównać te kursy z fundamentami tych spółek. Ja zaczynam wierzyć w Robo Taxi. Niedawno byłem w LA i widziałem zatrzęsienie samochodów Waymo jeżdżących bez kierowców i wożących pasażerów. Świetnie sobie radziła w różnych dziwnych sytuacjach. Pasażerowie wysiadali, wsiadali, wrzucali rzeczy do bagażnika. Wszystko działo się jak w normalnym taxi. Sprawdziłem że jest komercyjnie uruchomione już w LA, SF, a niedługo będzie także w Austin.

Na razie jest ograniczony obszar na którym działa, ale to tylko kwestia czasu jak się będzie rozszerzać: https://waymo.com/waymo-one-los-angeles/

image.thumb.png.bafa8fc71e36719c5e03c9263d3185cb.pngimage.thumb.png.a0c7d41d29babf26fd071bb938468ff0.pngimage.thumb.png.344d01c90e06376a3b7f127bdade23c8.png image.thumb.png.418d5b04630b9a5e515f6ffb9c9d7dc0.png

 

@BMFun Od zawsze mówimy, że Teslę nie należy traktować jako firmę Automotive. To jest bardziej firma technologiczna z wizją. Pewnie widziałeś ostatnią  prezentację/ utopijnego 😜 świata odnośnie Robotaxi. Tam taksówka była tylko dodatkiem. Tesla już realizuje tak naprawdę tą wizję przestawiona przez Muska. Jak dla mnie akcje Tesli za lat kilka będą w zupełnie innym miejscu na plus oczywiście. Zobacz jakie jest otoczenie rynkowe obecnie. Co będzie jak wprowadza Junipera w przyszłym roku. Myślę że do Robotaxi wsadza jeszcze kierownicę i pedaly co będzie mała Tesla 2. Praktycznie Tesla co wyprodukowała to sprzedała. 
Pewnie z kosztami produkcji zjada mocno w dół jak mocniej zatrudnia Optimusa do najbardziej powtarzalnych czynności. 

Edytowane przez Jac3kBMW
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Capture2.jpg

 

No nie no, znowu ubieraja marzycieli w akcje 😜

"Niech no sie tylko te BMW wezmie do roboty (BEV) to zmiecie ta Tesle z planszy" ;PP

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Udało się sprzedać pół procent więcej niż przewidywania analityków a ulica znowu pieje z zachwytu. Za parę tygodni kolejne kółeczko będzie zaliczone 👍🏼


@BMFun zarówna w niektórych obszarach Chin jak i USA auta same juz jeżdżą komercyjnie od kilku lat ale nie jest to tesla. Auta te różni od tesli ze poza kamerami naszpikowane są jak jeze radarami.

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
12 godzin temu, rkmi09 napisał(a):

Swietny artykul, dzieki!

"w Wielkiej Brytanii opublikowano właśnie 110-stronnicowy raport po pożarze do jakiego doszło rok temu w garażu lotniska Londyn-Luton. Spłonęło w nim 1309 samochodów, a budynek częściowo się zawalił. Pożar, który błyskawicznie się rozniósł, wywołał w 100% spalinowy samochód. Akcja gaśnicza trwała niemal 48 godzin."

 

Powiem tak - gdyby pozar zaczal sie od elektryka czy tym bardziej Tesli i splonelo ponad 1000 samochodow to skowyt w clickbaitowych mediach na calym swiecie by byl nieziemski.

A ze to spalinowka? 99% ludzi nawet o tym pozarze nie wiedzialo sic!

To jest jeszcze smakowity kasek, pisalem juz o tym w tym watku wiele razy:

gazeta-wroclawska-to-elektryk-pozary-ice

i z artykulu:

"Przykład funkcjonowania polskich mediów. Każdy z tych pożarów obejmował wyłącznie samochód spalinowy, co zostało wyjaśnione dopiero w treści artykułu."

 

Ja bym takich szkodnikow jak Michal Perzanowski przeswietlil czy nie dostaja kasy od jakichs lobbystow spalinowych i PIETNOWAL publicznie takie zachowanie a jezeli nie i sa tylko pozytecznymi idiotami i robia to dla clickow to ostracyzm to najmniejszy wymiar kary. I tak dziwne ze sie z nazwiska w sumie podpisuje, w brukowcach nowym trendem jest podpis ala "mi-pe"

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
18 godzin temu, Jac3kBMW napisał(a):

@BMFun Od zawsze mówimy, że Teslę nie należy traktować jako firmę Automotive. To jest bardziej firma technologiczna z wizją. Pewnie widziałeś ostatnią  prezentację/ utopijnego 😜 świata odnośnie Robotaxi. Tam taksówka była tylko dodatkiem. Tesla już realizuje tak naprawdę tą wizję przestawiona przez Muska. Jak dla mnie akcje Tesli za lat kilka będą w zupełnie innym miejscu na plus oczywiście. Zobacz jakie jest otoczenie rynkowe obecnie. Co będzie jak wprowadza Junipera w przyszłym roku. Myślę że do Robotaxi wsadza jeszcze kierownicę i pedaly co będzie mała Tesla 2. Praktycznie Tesla co wyprodukowała to sprzedała. 
Pewnie z kosztami produkcji zjada mocno w dół jak mocniej zatrudnia Optimusa do najbardziej powtarzalnych czynności. 

btw. "mówimy" - w czyim imieniu to piszesz? 🙂 swoim w liczbie mnogiej czy jakaś konkretniejsza grupa fanów? 😉 

"Od zawsze mówimy", a potem pełno jest takich wpisów jak poniżej które 1 do 1 porównuje Teslę do BMW, co jest oderwaniem od rzeczywistości:

16 godzin temu, adamjttk napisał(a):

Capture2.jpg

 

No nie no, znowu ubieraja marzycieli w akcje 😜

"Niech no sie tylko te BMW wezmie do roboty (BEV) to zmiecie ta Tesle z planszy" ;PP

Ja rozumiem, jakby BMW robiło roboty, fotowoltaika, FSD, robotaxi i im nie szło, ale tam strategia jest robić samochody, integrować dobre jakościowo i sprawdzone technologie od innych producentów, a Tesla ma tą strategię inną. Powiem więcej, sprzedaż nie idzie najlepiej, w osiągnięcie pułapu 10m nikt już chyba nie wierzy. Od strony motoryzacyjnej ta firma prezentuje dla mnie poziom Toyoty tylko ma niższą jakość i 1/6 sprzedaży. Od strony technologicznej i softwarowej, tak jak to w Stanach - jest na to hype i akcje rosną jak głupie. Tylko warto sobie zadać pytanie, dlaczego takie fundusze jak Berkshire Hathaway które w strategii skupiają się na fundamentach, nie chcą inwestować w Teslę, a za to chętnie inwestują w Apple: https://pl.investing.com/pro/ideas/warren-buffett

 

No i znamienite w tym wątku jest, że wielu fanów wiwatuje jak akcje rosną, a cicho siedzi jak nurkują. Czyżby poszukiwanie jakiegoś potwierdzenia własnego zdania? Nie kojarzę żeby fani BMW tutaj piali przy każdym wzroście akcji czy wypłacanych dywidendach. BMW jest takie jak każdy widzi, a Tesla przyciąga mnóstwo drobnych inwestorów i spekulantów, którzy przyczyniają się do bardzo dużych wahań wyceną spółki. Ja dziękuję za taki rollercoaster i jestem przekonany że publicznie rzucane tu argumenty że z tego będzie emerytura w przyszłości, to raczej publicystyczny luźny styl wypowiadania myśli niż merytoryczna przemyślana strategia i mam nadzieję że tak to wszyscy traktują 🙂 

 

1 godzinę temu, adamjttk napisał(a):

Swietny artykul, dzieki!

"w Wielkiej Brytanii opublikowano właśnie 110-stronnicowy raport po pożarze do jakiego doszło rok temu w garażu lotniska Londyn-Luton. Spłonęło w nim 1309 samochodów, a budynek częściowo się zawalił. Pożar, który błyskawicznie się rozniósł, wywołał w 100% spalinowy samochód. Akcja gaśnicza trwała niemal 48 godzin."

 

Powiem tak - gdyby pozar zaczal sie od elektryka czy tym bardziej Tesli i splonelo ponad 1000 samochodow to skowyt w clickbaitowych mediach na calym swiecie by byl nieziemski.

A ze to spalinowka? 99% ludzi nawet o tym pozarze nie wiedzialo sic!

To jest jeszcze smakowity kasek, pisalem juz o tym w tym watku wiele razy:

Zgadzam się w 100%. Mnie wkurza to strasznie i poziom większości mediów w tej kwestii sięga dna i dobrze że takie artykuły się pisze. To nie pierwszy merytoryczny artykuł na tej strony. Bardziej przerażające jest to, że wiele osób raczej woli przeczytać nagłówek i wstęp i na tej podstawie wyrobić sobie opinie, niż się zagłębić i poznać merytoryczne argumenty. Ja na codzień wiele razy mierzę się z patologicznym "powszechnym przekonaniem" że elektryki się palą i wogóle są niebezpieczne. Nawet żona pyta czy to dobry pomysł że mamy elektryka, więc wysłałem jej ten artykuł.

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
14 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Udało się sprzedać pół procent więcej niż przewidywania analityków a ulica znowu pieje z zachwytu. Za parę tygodni kolejne kółeczko będzie zaliczone 👍🏼


@BMFun zarówna w niektórych obszarach Chin jak i USA auta same juz jeżdżą komercyjnie od kilku lat ale nie jest to tesla. Auta te różni od tesli ze poza kamerami naszpikowane są jak jeze radarami.

Nie będę się spierał, ale nie słyszałem że komercyjnie jeżdżą tylko testowo. Czytałem chyba z rok czy 2 lata temu że jest ze 30 firm z koncesją w kalifornii na testy i rok temu widziałem takie auta testowo jeżdżące. Tutaj na własne oczy widziałem ludzi korzystających z usług, jest apka, która działa jak uber. I tych aut jest pełno. Nonstop takie widziałem albo mijałem. Jeżdżą bardzo zachowawczo i powoli, zatrzymują się jak jest jakaś dziwna sytuacja i włączają awaryjne (widziałem na przykład jak ludzie wchodzili przed maskę i machali rękami).

Natomiast faktem jest - są naszpikowane masą dodatkowych czujników i ja absolutnie nie wierzę że robotaxi czy inne dopuszczone do ruchu auta będą polegać tylko na kamerach. Uważam że to ślepy zaułek i nawet przy dzisiejszych możliwościach technologii AI, nadal daleko im do inteligencji ludzkiego mózgu, który faktycznie polega głównie na wzroku. Czas pokaże i pewnie jeszcze nie raz się zaskoczymy. Jeszcze 10-15 lat temu auta które same jeżdżą były zupełnym science fiction. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z tego co ja się orientuję w stanach jako autonomiczne taksówki głównie jeździły waymoo i cruise od General Motors. Waymo rozpoczęło testy już z 10 lat temu i swoją usługę rozszerza tak jak pracuje się w świecie IT czyli iteracyjnie co jest akurat nie dziwne bo to właściwie jest alphabet czyli Google. Waymoo najpierw mialo taksówki z driverami czuwającymi nad autem, później taksówki autonomiczne działające w ograniczonym obszarze udostępnione dla grupy bodajże 300 tys osób, a w tym roku korzystają już wszyscy. Jako ciekawostka jest taka, że taksówki te mają backup w postaci zdalnych operatorów wydających instrukcje i skrzętnie odnotowujących każdy incydent. Jeśli auto się zatrzymuje na awaryjnych to najprawdopodobniej nie wie co zrobić i czeka na wskazówki od zdalnych operatorów. Operator nie jest w stanie przejąć kontroli nad autem, jedynie może dawać wskazówki. Jakiś czas temu czytałem że waymoo największe problemy ma z edge case mi gdzie zaangażowane są służby typu policja, straż, karetka. Krótko mówiąc potrafi on przeszkadzać przykładowo najeżdżając na rozwinięty wąż lub blokując przejazd. Co do cruise to oni chyba mielinniedawno skoertelny wypadek o toczone jest aktualnie postępowanie.

Opublikowano

Ciekawa sytuacja robi się na rynku motoryzacyjnym. Ostatnio byłem w BMW potestować motocykl i w salonie praktycznie były pustki.

Z tego co obserwuje to sprzedaż chyba siadła mocno. Rabaty w całej grupie tzw. premium dochodzą spokojnie do 20% a to może być dopiero początek. Sytuacja dotyczy zarówno elektryków jak i samochodów spalinowych. Wygląda na to, że obecnie zakup nowej X5 czy 5 z rabatem 20% nie stanowi większego problemu. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
26 minut temu, słonik40 napisał(a):

Z tego co ja się orientuję w stanach jako autonomiczne taksówki głównie jeździły waymoo i cruise od General Motors. Waymo rozpoczęło testy już z 10 lat temu i swoją usługę rozszerza tak jak pracuje się w świecie IT czyli iteracyjnie co jest akurat nie dziwne bo to właściwie jest alphabet czyli Google. Waymoo najpierw mialo taksówki z driverami czuwającymi nad autem, później taksówki autonomiczne działające w ograniczonym obszarze udostępnione dla grupy bodajże 300 tys osób, a w tym roku korzystają już wszyscy. Jako ciekawostka jest taka, że taksówki te mają backup w postaci zdalnych operatorów wydających instrukcje i skrzętnie odnotowujących każdy incydent. Jeśli auto się zatrzymuje na awaryjnych to najprawdopodobniej nie wie co zrobić i czeka na wskazówki od zdalnych operatorów. Operator nie jest w stanie przejąć kontroli nad autem, jedynie może dawać wskazówki. Jakiś czas temu czytałem że waymoo największe problemy ma z edge case mi gdzie zaangażowane są służby typu policja, straż, karetka. Krótko mówiąc potrafi on przeszkadzać przykładowo najeżdżając na rozwinięty wąż lub blokując przejazd. Co do cruise to oni chyba mielinniedawno skoertelny wypadek o toczone jest aktualnie postępowanie.

https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30694867,tlum-w-san-francisco-zaatakowal-i-spalil-autonomiczna-taksowke.html

Jest seria ataków na takie auta autonomiczne. Słyszałem że jeden z ataków wynikał z tego, że samochód za bardzo zbliżył się do jakiegoś większego tłumu ludzi - pielgrzymka czy protest i jechał powoli za nimi w zbyt małej odległości czym rozjuszył tłum.

  • Haha 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Byłem w ostatnią sobotę zarówno w bmw, jak i Audi i sytuacja jak dla mnie po prostu wróciła do normy. Są auta rabatowane lepiej, inne gorzej, jest sporo aut ale jak juz się chce coś troszkę konkretniej poszukać to nie ma za są bardzo w czym wybierać. Generalnie dobry moment się robi na zakup auta i można wyrwać coś ciekawego w normalniejszej niż jeszcze pół roku czy rok temu cenie.

Opublikowano
41 minut temu, słonik40 napisał(a):

Byłem w ostatnią sobotę zarówno w bmw, jak i Audi i sytuacja jak dla mnie po prostu wróciła do normy. Są auta rabatowane lepiej, inne gorzej, jest sporo aut ale jak juz się chce coś troszkę konkretniej poszukać to nie ma za są bardzo w czym wybierać. Generalnie dobry moment się robi na zakup auta i można wyrwać coś ciekawego w normalniejszej niż jeszcze pół roku czy rok temu cenie.

Tak z ciekawości zrobiłem konfiguracje X5 40i jaką chciałem zamówić rok temu. Ofertę miałem na max rabatach 520tyś a po rabacie 461tys. 

Dzisiaj zrobiłem taki sam konfig i wychodzi 538tys bez rabatów. Po rabatach można go kupić sporo taniej niż 1,5 roku temu. Dzisiaj pewnie kupiłbym ten samochód około 50tyś taniej niż półtora roku temu. 

Znacznie więcej kosztują pakiety serwisowe. Tj. było 7NH Pakiet Service Inclusive - 5 lat / 100.000km PLN 7.200,00, 7CH Pakiet Repair Inclusive - 4 lata / 200.000km PLN 10.500,00 a jest obecnie 

Pakiet Repair Inclusive - 4 lata / 200.000km

14 000 zł

Pakiet Service Inclusive - 5 lat / 100.000km

12 500 zł

Czyli praktycznie samochód cennikowo nie podrożał za wiele, około 10tys. Różnicę robią pakiety serwisowe. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, Jac3kBMW napisał(a):

Tak z ciekawości zrobiłem konfiguracje X5 40i jaką chciałem zamówić rok temu. Ofertę miałem na max rabatach 520tyś a po rabacie 461tys. 

Dzisiaj zrobiłem taki sam konfig i wychodzi 538tys bez rabatów. Po rabatach można go kupić sporo taniej niż 1,5 roku temu. Dzisiaj pewnie kupiłbym ten samochód około 50tyś taniej niż półtora roku temu. 

Znacznie więcej kosztują pakiety serwisowe. Tj. było 7NH Pakiet Service Inclusive - 5 lat / 100.000km PLN 7.200,00, 7CH Pakiet Repair Inclusive - 4 lata / 200.000km PLN 10.500,00 a jest obecnie 

Pakiet Repair Inclusive - 4 lata / 200.000km

14 000 zł

Pakiet Service Inclusive - 5 lat / 100.000km

12 500 zł

Czyli praktycznie samochód cennikowo nie podrożał za wiele, około 10tys. Różnicę robią pakiety serwisowe. 

Ja zmienność polityki rabatowej upatrywałbym w zmienności kursów do EUR czy USD (X5 produkowane jest w USA). Dziś od dłuższego czasu mamy EUR w okolicach 4.30, a dolar waha się 3.90-4.00, gdy 1.5 roku temu to było długofalowo 8-10% więcej. Oczywiście wpływ ma na to też podaż i popyt, ale te również mają silną korelację z kursem PLN względem EUR, bo konkurencją nowego auta są używane sprowadzane z zachodu.

Ceny katalogowe w BMW nigdy nie widziałem aby były dostosowywane do kursów obcych walut, ale raczej indeksowane o jakiś wskaźnik powiązany z jakąś inflacją. Z reguły te 2-4% rocznie.

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Bmw też często ukrywa podwyżki w jakimś wyposażeniu czy też pakietach stąd też zapewne statyczne podwyżki pakietów ktore i tak każdy kupi. W każdym razie nie wydajE mi się że da się na dziś dzień kupić dobrze doposażone 40i/40d w okolicach 400k. Jeśli było by to możliwe to nie wiem czy nie wolałbym takiego 40d od kolejnego elektryka.

Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, słonik40 napisał(a):

Bmw też często ukrywa podwyżki w jakimś wyposażeniu czy też pakietach stąd też zapewne statyczne podwyżki pakietów ktore i tak każdy kupi. W każdym razie nie wydajE mi się że da się na dziś dzień kupić dobrze doposażone 40i/40d w okolicach 400k. Jeśli było by to możliwe to nie wiem czy nie wolałbym takiego 40d od kolejnego elektryka.

Zobacz, tu masz ogłoszenie a to zapewne wstęp do rozmów. Jeszcze pewnie dużo można z tego ugrać. Napewno jeszcze majtek całkiem nie zdjęli 😉 Praktycznie można powiedzieć, że wyposażenie całkiem fajne.

https://www.otomoto.pl/osobowe/oferta/bmw-x5-xdrive30d-dostepny-od-reki-hak-harman-kardon-kamery-360-ID6GLZyK.html

 

Edytowane przez Jac3kBMW
Opublikowano (edytowane)
28 minut temu, słonik40 napisał(a):

Ale to jest 30d, podstawowy najsłabszy silnik.

Tak, ale masz ekonomicznego diesla w SUVie dobrze wyposażonego. Nie wiem czy jest sens dopłacać 30tys do 40d. Tu masz fajny watek 30d czy 40d 🙂

 

 

 

Edytowane przez Jac3kBMW
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Nie taki zły nowy M5 jak go malują w necie. Sposób użytkowania obecnych M sprawia, że w codziennym użytkowaniu te dodatkowe 500kg wiele nie zmienia. Pewnie przynajmniej dopóki nie wyjedzie się na tor.

 

 

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No nie, ale dałeś argument o tym codziennym użytkowaniu. W codziennym użytkowaniu ważne są tylko chwile  😀

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Godzinę temu, Kriss33 napisał(a):

No nie, ale dałeś argument o tym codziennym użytkowaniu. W codziennym użytkowaniu ważne są tylko chwile  😀

Rozumiem. I dla tych chwil codziennie jeździsz Tesla, a nie M2 😜 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Albo ludzie nie doceniają Tesli, albo nie potrafią jeździć...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zabawni są plujce na BMW jeżdżący teslami podczas gdy w tym samym czasie ich wynalazki spod znaku performance nie są w stanie zrobić kilka kółek na torze w rękach sprawnego kierowcy a nawet jak się uda to osiągają czasy gorsze od wszystkiego spod znaku m czy rs

IMG_2642.thumb.png.66b61c3e33a05fa8ce180ef81f07ac1c.png

https://youtu.be/s95xMWkqk-c?si=EPBP2gTvJoJ5ErlL

kilka fajnych cytatów 

1. po jednym okrążeniu samochód zaczyna się rozpadać 

2. samochód jest under engineered lol

3. boję się o życie użytkownikowi tych samochodów 

4. z foteli wypada się na zakręcie 

5. zawieszenie, hamulce do bani

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

M2 G87 szybsze od Tesli S Plaid i TM3 Performance  🙂

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@Kriss33m2 które posiadasz to jest typowa torowa żyleta której żaden elektryk na dziś dzień nie dorówna. Problem tych samochodów jest natomiast taki że ludzie kupują marzenia.  Marzenia o szybkiej jeździe, ściganiu się na torach ale ogromna większość z nich ani nie będzie się ścigać, nigdy nie pojedzie na tor a jak pojedzie to ze dwa razy z ciekawości ani nawet nie posiadają umiejętności żeby tak zbudowane auto wykorzystać. Później przychodzi szara rzeczywistość, codzienność gdzie stoisz w korkach, jeździsz bo musisz gdzieś pojechać. 
 

spójrz teraz na nowe m5 z drugiej strony.  Jeździsz codziennie do roboty stojąc w korkach i przepalasz te 20-40 litrów na 100km. Mocy i dźwięku i tak nie wykorzystasz bo ani nie ma jak ani nawet nie masz ochoty. W tym momencie hybryda w nowej m5 będzie wybawieniem. Będziesz mógł pojechać w ciszy oraz za ułamek ceny ….ale gdy wyjedziesz przykładowo na autostradę czy będziesz miał ochotę posłuchać v8 przyciśniesz odpowiedni przycisk i polecisz te 200km/h skuchajac v8. Myślę że auto takie jak m5 raczej nigdy nie było kupowane na tor a raczej do bardzo szybkiej jazdy autostradowej a tam masa aż tak przeszkadzać nie będzie i m5 sprawdzi się świetnie.

  • Lubię to 3

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.