Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
1 godzinę temu, BMFun napisał(a):

W X5 kluczyk waży 69g, a iX3 39g. Cos jest na rzeczy. Myślałem że to różnica M vs elektryk. Ale w g01 jeszcze chyba starego typu są. Widać oszczędność na czym się da, choć może tutaj chodzi o bycie sustainable 

Nie sadze, ze plastik zamiast aluminium ma cos wspolnego z "sustainability", to jest po prostu powrot do "jakosci" serii E.

Recykling aluminium jest 100%, plastiku nie bardzo 😉

Prawdziwe "sustainability" to to co robi Tesla czyli fizyczna rezygnacja z kluczyka, "najlepsza czesc to brak czesci" --> jezeli miliony ludzi kupuje ich auta i nie narzekaja na to rozwiazanie znaczy sie ze po prostu dziala i mozna wprowadzic juz do mainstreamu z pozytkiem dla srodowiska i portfela kupujacego.

3 godziny temu, BMFun napisał(a):

Tesla pokazała że można przyzwoite auto w niezłej cenie zrobić które już ma sporo fajnych cech. Bez względu na to czy Tesla jest premium czy nie, to oferowanie takiego auta w cenie 50% niższej od BMW nie ma siły żeby na sprzedaż BMW to nie wpływało cokolwiek CEO nie będzie mówił.

Ja to mowie od lat - znakomita wiekszosc ludzi ma w nosie "prowadzenie" czy wlasciwosci "na torze" M3. Kupuja/pozadaja je dlatego, ze sa po prostu najszybszymi/najmocniejszymi 3-er.

Produkuj M4 i i4 jednoczesnie i jezeli BEV bedzie mial wiecej HP, bedzie szybszy na prostej (obecne i4 jeszcze nie jest, mowie ogolnie), tanszy w zakupie i eksploatacji i mniej awaryjny od ICE to nie ma sily, zeby 9/10 osob nie wybieralo wtedy BEV.

Jezeli nowe TM3P robi cwiartke w 11s, tyle samo co 2x drozsze M3 to sila rzeczy na kazde ///M bedzie sprzedane 10 czy 20 TM3P (czy i4 M50 czy mocniejsze i4 M60 za rok) - tutaj ameryki zadnej nie odkrywamy.

3 godziny temu, BMFun napisał(a):

Przecież to odcięcie sobie wysokomarżowych opcji na których się najlepiej zarabia.

A mi sie wydaje ze przeceniasz po prostu marke 🙂

Dopoki sprzedaz rosla a marze byly wysokie (a jedyna konkurencja MB i Audi robily dokladnie to samo) to mozna sobie bylo pozwolic na wieksza personalizacje i "utrate" jednolitych linii montazowych, odwdzieczalo sie to wiekszym prestizem i premium jakby nie patrzec.

Odsetek klientow kupujacych dociagi, nightvision czy prawilne B&W byl znikomy i watpie by dawal producentowi jakies wieksze korzysci przy zalozeniu, ze trzeba utrzymywac rozne linie produkcyjne i wydluzac produkcje. Prawdziwe zyski sa na 320d czy 520d i "m-pakietach", na "asystentach", na komfortach po 10k PLN.

Pojawienie sie Tesli i przede wszystkim ogromny wzrost dynamiki sprzedazy jej aut i wartosci na gieldzie (a takze dynamika wzrostu rynku chinskiego) spowodowal w calej niemiieckiej motoryzacji natychmiastowa ewolucje, przeciez tam pracuja tegie glowy ktore musza myslec na kilka-kilkanascie lat do przodu - "adapt or die" - BMW to marka wolumenowa i jak chce wolumen utrzymac to musi ujednolicic produkcje tak jak konkurencja. Jak na moje to obserwujemy dopiero poczatek zmian --> imho bedzie jeszcze duzo duzo "gorzej" 😉

3 godziny temu, adiki napisał(a):

Jeśli b

Jeśli w i4 jest tak samo jak w 4er ICE to szybko wrócisz do noszenia kluczyka chyba że nie używasz dostępu komfortowego. Inaczej telefon czy też zegarek będzie Ci działał tylko z drzwiami kierowcy.

Mozesz prosze rozwinac?

Testujac i4 nie mialem czasu personalizowac apki w telefonie etc.

Jak to dziala dokladnie?

Nie jest tak jak w Tesli, ze jak masz telefon blisko auta to auto jest po prostu "otwarte" ktorych drzwi bys nie dotknal?

Nawet mi prosze nie mow takich rzeczy bo u mnie norma jest, ze dzieciaki ida z moim telefonem rano do auta i wsiadaja z tylu na swoje miejsca a ja dolaczam po minucie jak ogarniam jeszcze w domu wszystko przed wyjsciem.

Przeciez nie bede wchodzil do apki i im specjalnie auto otwieral, c'mon..

 

Ciekawi mnie tez czy w i4 jest nadal opcja otwierania bagaznika noga --> to akurat jedna z opcji ktorej bardzo zazdroscilem uzytkownikom BMW jako uzytkownik Tesli, motyw podchodzenia do auta z kilkoma reklamowkami zakupow i otwierania bagaznika bez uzycia rak w przeciwienstwie do odkladania zakupow/akrobatyki z naciskaniem przycisku i trzymaniem jednoczesnie reklamowek byl bardzo "premium". Wiem ze przez jakis czas nie bylo tej opcji jak byly problemy z polprzewodnikami a teraz w konfiguratorze nic na ten temat nie moglem znalezc. Jezeli usuneli tez ta opcje to imho mega slabe 😕

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
8 godzin temu, adamjttk napisał(a):

Ciekawi mnie tez czy w i4 jest nadal opcja otwierania bagaznika noga --> to akurat jedna z opcji ktorej bardzo zazdroscilem uzytkownikom BMW jako uzytkownik Tesli, motyw podchodzenia do auta z kilkoma reklamowkami zakupow i otwierania bagaznika bez uzycia rak w przeciwienstwie do odkladania zakupow/akrobatyki z naciskaniem przycisku i trzymaniem jednoczesnie reklamowek byl bardzo "premium". Wiem ze przez jakis czas nie bylo tej opcji jak byly problemy z polprzewodnikami a teraz w konfiguratorze nic na ten temat nie moglem znalezc. Jezeli usuneli tez ta opcje to imho mega slabe 😕

Po kilku przypadkowych otwarciach bagażnika przeciąganym po ziemi kablem na ciasnym miejscu parkingowym przy ladowarce, entuzjazm się odrobinę zmniejszy 😉  Chociaż jeżdżąc z dziećmi i nosząc za nimi ciągle dużo rzeczy przydaje się.

Ciekawy jestem bardziej jak szybko wyrobisz sobie nawyk zamykania klapki od ładowania. 
 

Co do kluczyka to sprawdź czy masz opcje DogitalKey z Plus. Bo wtedy to możesz wysłać kluczyk dziecku sms na telefon czy smartwatch nawet i chyba nawet ograniczyć zakres użycia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, adamjttk napisał(a):

Mozesz prosze rozwinac?

Testujac i4 nie mialem czasu personalizowac apki w telefonie etc.

Jak to dziala dokladnie?

Nie jest tak jak w Tesli, ze jak masz telefon blisko auta to auto jest po prostu "otwarte" ktorych drzwi bys nie dotknal?

Nawet mi prosze nie mow takich rzeczy bo u mnie norma jest, ze dzieciaki ida z moim telefonem rano do auta i wsiadaja z tylu na swoje miejsca a ja dolaczam po minucie jak ogarniam jeszcze w domu wszystko przed wyjsciem.

Przeciez nie bede wchodzil do apki i im specjalnie auto otwieral, c'mon..😕

Czujnik nfc jest w drzwiach kierowcy i do niego musisz przybliżyć telefon lub zegarek, telefon będziesz musiał wyciągnać z kieszeni. Także jeśli podejdziesz np do bagaznika i będziesz chciał go otworzyć to najpierw i tak będziesz musiał tyrać do drzwi kierowcy żeby otworzyć auto. Dodatkowo żeby uruchomić auto musisz położyć telefon na ładowarce indukcyjnej. Pobawiłem się tak dzień i stwierdziłem że jednak wolę nosić kluczyk ze sobą bo jest to mega upierdliwe.

  • Lubię to 1

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
3 godziny temu, adiki napisał(a):

Czujnik nfc jest w drzwiach kierowcy i do niego musisz przybliżyć telefon lub zegarek, telefon będziesz musiał wyciągnać z kieszeni. Także jeśli podejdziesz np do bagaznika i będziesz chciał go otworzyć to najpierw i tak będziesz musiał tyrać do drzwi kierowcy żeby otworzyć auto. Dodatkowo żeby uruchomić auto musisz położyć telefon na ładowarce indukcyjnej. Pobawiłem się tak dzień i stwierdziłem że jednak wolę nosić kluczyk ze sobą bo jest to mega upierdliwe.

To co opisujesz to jest chyba "BMW Digital Key" i jest to funkcjonalny dramat tak jak to opisujesz w realu.

Przejrzalem info od producenta i znalazlem to:

BMW Digital Key | BMW.pl

W kazdej Tesli od zawsze jest odpowiednik "BMW Digital Plus"

- Automatyczne odblokowywanie po zbliżeniu się, bez wyjmowania smartfona z kieszeni
- Uruchamianie silnika bez odkładania urządzenia na półkę
- Wygodne blokowanie pojazdu przy oddalaniu się od pojazdu
- Precyzyjna i bezpieczna lokalizacja smartfona dzięki technologii ultraszerokopasmowej (UWB)
- Zależne od pozycji funkcje sterowania w smartfonie w pobliżu Twojego BMW

 

Sprawdzilem konfigurator i4 M50 AD 2025 i oczywiscie jest "BMW Digital Key", nie ma wzmianki "Plus" (brak wiec chipu UWB) a w konfiguratorze i5 jest dopisek "Plus" wiec wszystko jasne. To samo jest przy automatycznym otwieraniu bagaznika - w i5 jest otwieranie noga, w i4 nie ma - po prostu przydziadowali.

Ale przypal, w pale sie nie miesci, ta technologia jest w najtanszej TM3 w NO za doslownie polowe ceny i4 M50 😕

BMW zapowiedzialo wprowadzenie UWB juz 4 lata temu do swoich aut, widac, i4 M50 2024 jest za malo premium na ta funkcje.

BMW announces BMW Digital Key Plus with Ultra-Wideband technology coming to the BMW iX. (bmwgroup.com)

 

@BMFun Mozesz smiac sie z klapki czy frunka ale takich detali jak to UWB sa dziesiatki i irytuje zanim jeszcze czlowiek auto odebral.

Dostane 2 bezuzyteczne fizyczne kluczyki zamiast czipu UWB, BMW ma wieksze koszty, ja mam mniejsza funkcjonalnosc, gdzie tu logika, gdzie to mityczne premium?

 

Z ciekawostek jeszcze apropo 3/4-er LCI:

- usuniete oswietlenie pod autem (te od kaluz) - sa juz zaslepki tylko, o tym mowie:

 

- usunieta aluminiowa podstopnica w m-pakiecie w silnikach R4, teraz pedaly gazu i hamulca maja aluminiowe nakladki a podstopnica jest juz plastikowa, czarna (w I4 M50 i M340i na szczescie podstopnica jest nadal aluminium)

ciekawy filmik apropo wszystkich oszczednosci

2 godziny temu, stuffman napisał(a):

Bo do digital key trzeba dokupić dostęp komfortowy, wtedy nie trzeba wyjmować telefon z kieszeni czy torebki;)

Mam CA wykupione, nic to nie zmienia, musisz miec wtedy fizyczny kluczyk w kieszeni, nie mozesz bez niego wyjsc z domu z samym telefonem.

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Bo do digital key trzeba dokupić dostęp komfortowy, wtedy nie trzeba wyjmować telefon z kieszeni czy torebki;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
Godzinę temu, adamjttk napisał(a):

Mam CA wykupione, nic to nie zmienia, musisz miec wtedy fizyczny kluczyk w kieszeni, nie mozesz bez niego wyjsc z domu z samym telefonem.

Mam obie opcje w X1, wszystko działa z samym telefonem. Wątpię, żeby w innych modelach BMW te opcje tak znacząco się różniły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Adam będzie się działo na forum jak już zaczniesz jeździć BMW. Dopiero będzie jechanie po BMW. Nikt Ci już nie powie, że się filmików naogladales...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
16 minut temu, stuffman napisał(a):

Mam obie opcje w X1, wszystko działa z samym telefonem. Wątpię, żeby w innych modelach BMW te opcje tak znacząco się różniły.

Zerknij w konfigurator:

 

dla X1 masz taki opis CA:

AP1GczP8wqwBSsF9yyB20_co99KjLB7ss2tcx3WK

 

dla i4 LCI masz taki opis CA:

AP1GczPuP3FqR6tvWku9nqYHvlHi2Nwdb0oyK_rL

 

Na logike i4 nie jest mniej prestizowe od X1 wiec nie powinno miec gorszego CA.

Pozostaje wiec jeszcze opcja starszej platformy i4 (X1 jest nowsza i miala pozniej premiere) i nieumiejetnosci/niecheci do zaimplementowania zmian w trakcie zycia modelu i4 (chip UWB).

Jest jeszcze opcja blednie informujacego konfiguratora ale na to akurat bym sie nie nastawial bo pomylki sa zazwyczaj w druga strone, na niekorzysc klienta jezeli juz 😉

 

8 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Adam będzie się działo na forum jak już zaczniesz jeździć BMW. Dopiero będzie jechanie po BMW. Nikt Ci już nie powie, że się filmików naogladales...

Kriss, informowanie o dziadowaniu/niedorobkach/brakach jest zadnym "jechaniem" imho, kazdy producent ma swoje za uszami, ani BMW ani Tesla nie sa tu zadnymi wyjatkami.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
49 minut temu, adamjttk napisał(a):

 

Kriss, informowanie o dziadowaniu/niedorobkach/brakach jest zadnym "jechaniem" imho, kazdy producent ma swoje za uszami, ani BMW ani Tesla nie sa tu zadnymi wyjatkami.

Adam ja się zgadzam, ale tak jesteś odbierany przez niektórych na forum. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Odnośnie kluczyków to jest różnice między kluczykiem auta z pakietem m a bez. Dodatkowo jest różnica między kluczykiem serii 5/x5 a seria niższa x3/x4/3/4. Nie wiem jak aktualnie wygląda kluczyk w nowej serii 5 ale jak teściowie odbierali x4 w 2019 roku to dostali inny (biedniejszy) kluczyk.

 

@adamjttknie narzekaj. 2 kluczyki to jeszcze lepszy prźelicznik kasy do zapłaconej ceny 👍🏼

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Unia podwyższa cła na elektryki z Chin przy sprzeciwie 3 państw. Nadchodzi odwet Pekinu? - Bankier.pl

"12 czerwca 2024 roku otwiera nowy rozdział w relacjach handlowych między Unią Europejską i Chinami. Komisja Europejska ogłosiła tego dnia wprowadzenie dodatkowych ceł na samochody elektryczne importowane z Państwa Środka. Począwszy od 4 lipca obowiązujące taryfy, które wynoszą teraz 10%, wzrosną do nawet 38,1%."

"Komisja zdecydowała o nałożeniu indywidualnych ceł na firmy BYD (17,4%), Geely (20%) oraz SAIC (38,1%). Pozostali producenci pojazdów elektrycznych w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu KE, mają podlegać cłu w wysokości 21% natomiast koncerny, które odmówiły współpracy zostaną poddane cłu w wysokości 38,1%."

"Dodatkowe taryfy uderzą w chińskie marki, takie jak BYD, SAIC i Geely, ale również w zachodnie koncerny, które utrzymują produkcję w Chinach, np. w Teslę i BMW. Jak podawał “Financial Times” eksporterzy z Państwa Środka mogą oddać z tego tytułu do unijnej kasy ponad 2 mld dolarów rocznie."

"Przeciwko podwyższaniu ceł opowiedziały się Niemcy, Szwecja i Węgry."

"Czołowe niemieckie koncerny motoryzacyjne obawiają się, że podwyższenie ceł przez Unię Europejską spotka się z retorsjami ze strony Pekinu. Chiny są tymczasem dla wielu z nich jednym z najważniejszych rynków zbytu oraz głównym zapleczem produkcyjnym. Żeby zrozumieć obawy niemieckiej branży automotive wystarczy sięgnąć po statystyki.

W 2023 roku koncerny motoryzacyjne z Niemiec sprzedały w Chinach prawie 29% ze wszystkich wyprodukowanych samochodów. W pierwszych 10 miesiącach zeszłego roku chiński import samochodów i części samochodowych z Niemiec osiągnął wartość prawie 20 mld USD. Audi sprzedało w Państwie Środka 38% wyprodukowanych aut w 2023 r. Według “Deutsche Welle” bez przychodów z Chin załamałby się również m.in. biznes BMW."

"Jak szacuje Komisja Europejska samochody elektryczne chińskich marek osiągną w przyszłym roku 15% udziału w unijnym rynku pojazdów EV, przy średniej cenie o 20% niższej od modeli produkowanych w UE. Według projekcji organizacji Transport & Environment już w 2027 roku co piąty samochód elektryczny sprzedany w Europie zjedzie z linii produkcyjnej chińskiego koncernu."

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
2 godziny temu, adamjttk napisał(a):

Unia podwyższa cła na elektryki z Chin przy sprzeciwie 3 państw. Nadchodzi odwet Pekinu? - Bankier.pl

"12 czerwca 2024 roku otwiera nowy rozdział w relacjach handlowych między Unią Europejską i Chinami. Komisja Europejska ogłosiła tego dnia wprowadzenie dodatkowych ceł na samochody elektryczne importowane z Państwa Środka. Począwszy od 4 lipca obowiązujące taryfy, które wynoszą teraz 10%, wzrosną do nawet 38,1%."

No to mamy jedną z prawdopodobnych przyczyn „przygotowywania modeli BMW” na rynek chiński poprzez obcinanie kosztów o każde Euro. Niestety dostajemy rykoszetem. Ciekawe jak w przypadku BMW to wpłynie. Cła na produkty BMW na rynek chiński pewnie nałożą, ale samych fabryk jest tam mało i robią chyba tylko iX3. Gorzej Tesla i jej fabryka w Chinach 

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ceny samochodów BYD na niemieckim rynku są o ponad 90% wyższe niż w Chinach, a w przypadku niektórych modeli nadwyżka wynosi nawet 112%. Według Rhodium Group BYD osiąga około 14 300 euro zysku na każdym modelu SEAL U sprzedawanym w UE (po odliczeniu kosztów wysyłki, taryf, dystrybucji i VAT). Dla porównania sprzedając identyczny samochód w Chinach, spółka zarabia na czysto 1300 euro.


https://www.bankier.pl/wiadomosc/Chinska-gielda-reaguje-na-cla-Unii-Europejskiej-Akcje-producentow-elektrykow-rosna-8764452.html

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 15.06.2024 o 11:54, Ratm napisał(a):

Trochę długie, ale jakby sie ktoś nudził: 

 

Na podstawie danych z komentarzy, rzeczywisty zasięg do odcięcia od najwyższego, do najniższego

1. Taycan Claimed: 677,53 km. Actual: 592,15 km. Percentage of claimed: 87 %

2. Merc EQE Claimed: 611,55 km. Actual: 574,54 km. Percentage of claimed: 94 %

3. Model 3 Claimed: 627,62 km. Actual: 566,56 km. Percentage of claimed: 90 %

4. Polestar 2 Claimed: 653,33 km. Actual: 534,99 km. Percentage of claimed: 82 %

5. BYD Seal Claimed: 569,67 km. Actual: 498,95 km. Percentage of claimed: 88 %

6. BMW i5 Claimed: 582,98 km. Actual: 476,96 km. Percentage of claimed: 82 %

 

Szybkie wnioski:

Szkoda, że oprócz TM3 i Polestar 2, reszta aut to segment C/D, więc nie mamy realnego porównania z TMS. Ale biorąc pod uwagę że TM3 LR ma deklarowany zasięg trochę większy niż TMS, a na planowaniu trasy na stronie Tesli czasy przejazdów i ładowań są zbliżone, można zakładać że TMS będzie miała zbliżone lub minimalnie gorsze wyniki od TM3 LR.

Wyprzedzenie Tesli przez Porsche i Mercedesa chyba jest twardym dowodem o braku mitycznej przewagi Tesli nad innymi producentami. Może nadal w liczbie kWh/100km wygląda to najlepiej, ale ja bym się dopatrywał tej różnicy głównie w niskiej wadze, która w dużej części wynika z rozsądnego kompromisu jakości materiałów i komponentów (brak finezyjnego zawieszenia, dobrego wyciszenia, minimalizm na każdym kroku itp), a przez to ich wagi. Efekt końcowego jest oczywiście bardzo bardzo przyzwoity i nawet Mat mówi że jest niezła jakość a dopłata do jakości BMW/Mercedes nie jest adekwatna do wzrostu jakości. Myślę że to jest właśnie główna przyczyna popularności Tesli. Kriss chyba to wielokrotnie mówił i się z tym zgadzam.

BMW pomimo relatywnie małej pojemności baterii do swojej konkurerencji, ma zasięg "tylko" 90km mniejszy niż TM3 (i zakładam że i TMS), czyli różnica to 15%. Oczywiście zmniejsza to komfort podróżowania autem na dłuższej trasie, ale realnie to wydłuża trasę 1000km o ile? 15min? 20min? Jak ktoś decyduje się na kompromis w postaci elektryka, to różnica jest pomijalna biorąc pod uwagę jak mało ludzi jeździ elektrykami w tak długie trasy, a jak jeździ to może raz w roku.

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, BMFun napisał(a):

Na podstawie danych z komentarzy, rzeczywisty zasięg do odcięcia od najwyższego, do najniższego

1. Taycan Claimed: 677,53 km. Actual: 592,15 km. Percentage of claimed: 87 %

2. Merc EQE Claimed: 611,55 km. Actual: 574,54 km. Percentage of claimed: 94 %

3. Model 3 Claimed: 627,62 km. Actual: 566,56 km. Percentage of claimed: 90 %

4. Polestar 2 Claimed: 653,33 km. Actual: 534,99 km. Percentage of claimed: 82 %

5. BYD Seal Claimed: 569,67 km. Actual: 498,95 km. Percentage of claimed: 88 %

6. BMW i5 Claimed: 582,98 km. Actual: 476,96 km. Percentage of claimed: 82 %

 

Szybkie wnioski:

Szkoda, że oprócz TM3 i Polestar 2, reszta aut to segment C/D, więc nie mamy realnego porównania z TMS. Ale biorąc pod uwagę że TM3 LR ma deklarowany zasięg trochę większy niż TMS, a na planowaniu trasy na stronie Tesli czasy przejazdów i ładowań są zbliżone, można zakładać że TMS będzie miała zbliżone lub minimalnie gorsze wyniki od TM3 LR.

Wyprzedzenie Tesli przez Porsche i Mercedesa chyba jest twardym dowodem o braku mitycznej przewagi Tesli nad innymi producentami. Może nadal w liczbie kWh/100km wygląda to najlepiej, ale ja bym się dopatrywał tej różnicy głównie w niskiej wadze, która w dużej części wynika z rozsądnego kompromisu jakości materiałów i komponentów (brak finezyjnego zawieszenia, dobrego wyciszenia, minimalizm na każdym kroku itp), a przez to ich wagi. Efekt końcowego jest oczywiście bardzo bardzo przyzwoity i nawet Mat mówi że jest niezła jakość a dopłata do jakości BMW/Mercedes nie jest adekwatna do wzrostu jakości. Myślę że to jest właśnie główna przyczyna popularności Tesli. Kriss chyba to wielokrotnie mówił i się z tym zgadzam.

BMW pomimo relatywnie małej pojemności baterii do swojej konkurerencji, ma zasięg "tylko" 90km mniejszy niż TM3 (i zakładam że i TMS), czyli różnica to 15%. Oczywiście zmniejsza to komfort podróżowania autem na dłuższej trasie, ale realnie to wydłuża trasę 1000km o ile? 15min? 20min? Jak ktoś decyduje się na kompromis w postaci elektryka, to różnica jest pomijalna biorąc pod uwagę jak mało ludzi jeździ elektrykami w tak długie trasy, a jak jeździ to może raz w roku.

 

@BMFun, zakladam ze nieswiadomie wprowadzasz w blad wiec prostuje z delikatna sugestia na bardziej rzeczowe wypowiedzi i sprawdzaniem faktow przed pisaniem postow.

1. Polestar 2, TM3 i BYD Seal to auta segmentu D, maja duzo mniejsze baterie i sa nierzadko o polowe tansze od segmentu E

2. Taycan, EQE i i5 to auta segmentu E.

3. Pogrubiony tekst to zwykla nieprawda - TM3 LR ma WLTP 678km, TMS ma zasieg WLTP 723km, o 45km wiecej.

4. Moje szybkie wnioski sa troche inne: 

    a) BMW ma najbardziej PRZEKLAMANY zasieg (deklarowany vs rzeczywisty), a raczej ex aequo najgorszy wraz z Polestarem

    b) BMW i5, bedac z zalozenia prawdziwa komfortowa limuzyna na trasy (segment E) ma zasieg GORSZY od wszystkich kompaktowych limuzyn segmentu D za ~200k PLN (!), w przypadku TM3 LR to jest 90km mniej zasiegu (!) co jest KURIOZUM i zwyklym PLUCIEM KLIENTOWI W TWARZ biorac pod uwage cene/segment produktow czy mowienie o marce "premium" <gruby facepalm>. Bronienie w jakikolwiek sposob tego produktu to jest fanbojstwo najwyzszych lotow, ciezko to inaczej okreslic.

c) gdyby TMS byla w tym tescie to roznica pomiedzy TMS a i5 wyniosla by ~150km czyli jakies ~28% i to jest realnie na dzis technologia ktora prezentuje marka premium BMW w porownaniu do marki niepremium Tesla ^^

d) nie ogladalem dokladnie filmiku - czy w tescie jest i5 w wersji RWD czy i5 M50 AWD bo jezeli RWD to porownywanie tych aut jest w ogole niepowazne i jest jednym wielkim wstydem dla produktu BMW i5. Pisalem o tym wielokrotnie, kto sie da naciac na to auto bedzie przeklinal marke dlugie lata.

 

edit - o panie, wlasnie zobaczylem, ze i5 jest w wersji RWD, o lol, czyli gorsze osiagi od TM3 LR, naped RWD zamiast AWD i 20% mniejszy zasieg przy ~10% wiekszej baterii, no ale za to kilkaset kg wiecej wagi i pewnie ze 150-200k PLN drozej --> piekne podsumowanie "premium". Ale zgadzam sie z jednym - jak ktos preferuje jazde dookola domu w tej 5m limuzynie to hej, czemu nie, 😉 na bank bardziej komfortowo niz w Tesli

edit 2 - zeby byc sprawiedliwym - i5 ma sporo zalet w porownaniu do plebejskiej Tesli za 225k PLN --> jest z tylu pokazny tunel dzieki temu zakupy nie lataja a dzieci sa bardziej wygimnastykowane, nie ma frunka --> dzieki temu nie ma dylematow gdzie wlozyc zakupy/bagaze, klamki wewnatrz czy klapka ladowania sa mechaniczne a nie elektryczne dzieki czemu mamy okazje do spalania wiekszej ilosci kalorii i ogolnie bycia w lepszej kondycji, wykastrowano siatki czy schowki wiec nie ma dylematow czy brac czy nie brac jakies duperele na podroz i jeszcze mnostwo innych o ktorych zapomnialem 😉

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzadko się wypowiadam i często się nie zgadzam z Adamem, ale w przypadku I5 mając kilkukrotne doświadczenie na trasie Poznań-Rovinj za kierownicą EV6 i IX zgadzam się w 100 %. Biorąc pod uwagę wolniejsze ładowanie nie będzie na takiej trasie w ogóle szybsze niż EV6, a to ma być limuzyna na trasy. A6 Etron jeśli w końcu trafi na rynek będzie miało na starcie 2 duże przewagi nad I5: bateria 96 kWh netto plus 800V. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
53 minuty temu, adamjttk napisał(a):

c) gdyby TMS byla w tym tescie to roznica pomiedzy TMS a i5 wyniosla by ~150km czyli jakies ~28% i to jest realnie na dzis technologia ktora prezentuje marka premium BMW w porownaniu do marki niepremium Tesla ^^

Gdyby faktycznie wziąć wersję xDrive, to taka różnica pewnie by była i nie da się z tym faktem dyskutować oczywiście. Słaby wynik pojemności baterii ma BMW jak na klasę auta niezaprzeczalnie. Ale jako to się ma do argumentów które podajesz od 4,5 lat, że długa trasa to raz na rok, na co dzień to 30-50km i "jak ktoś się raz w roku przemęczy się chwilę dłużej na ładowarce", to jest znikoma strata. To ile przeciętny użytkownik elektryka jeżdżący 15-20kkm rocznie minut więcej straci porównując Model S vs i5 i ładując się na codzień w domu? Możesz oszacować ile wyjdzie? Bo to jest realna różnica między tymi autami.

53 minuty temu, adamjttk napisał(a):

d) nie ogladalem dokladnie filmiku - czy w tescie jest i5 w wersji RWD czy i5 M50 AWD bo jezeli RWD to porownywanie tych aut jest w ogole niepowazne i jest jednym wielkim wstydem dla produktu BMW i5. Pisalem o tym wielokrotnie, kto sie da naciac na to auto bedzie przeklinal marke dlugie lata.

 

edit - o panie, wlasnie zobaczylem, ze i5 jest w wersji RWD, o lol, czyli gorsze osiagi od TM3 LR, naped RWD zamiast AWD i 20% mniejszy zasieg przy ~10% wiekszej baterii, no ale za to kilkaset kg wiecej wagi i pewnie ze 150-200k PLN drozej --> piekne podsumowanie "premium". Ale zgadzam sie z jednym - jak ktos preferuje jazde dookola domu w tej 5m limuzynie to hej, czemu nie, 😉 na bank bardziej komfortowo niz w Tesli

Rzeczywiście wzięli do testów i5 RWD i najsłabszego Mercedesa EQE 300 RWD. a tylko Taycan jest 4WD z klasy E. Celowy zabieg? Ja cały czas patrzę ze swojej perspektywy używania auta elektrycznego - czyli jako auto do jazdy po mieście oraz trasy <200km. Trasę >500km przez 2,5 roku zrobiłem 2 i obie celowo w ramach testu. Nie mam problemu z jazdą 5-metrowym autem po mieście i wolę takim, bo mam ciszej i wygodniej.

53 minuty temu, adamjttk napisał(a):

edit 2 - zeby byc sprawiedliwym - i5 ma sporo zalet w porownaniu do plebejskiej Tesli za 225k PLN --> jest z tylu pokazny tunel dzieki temu zakupy nie lataja a dzieci sa bardziej wygimnastykowane, nie ma frunka --> dzieki temu nie ma dylematow gdzie wlozyc zakupy/bagaze, klamki wewnatrz czy klapka ladowania sa mechaniczne a nie elektryczne dzieki czemu mamy okazje do spalania wiekszej ilosci kalorii i ogolnie bycia w lepszej kondycji, wykastrowano siatki czy schowki wiec nie ma dylematow czy brac czy nie brac jakies duperele na podroz i jeszcze mnostwo innych o ktorych zapomnialem 😉

No i teraz przedstawiasz "uczciwie" obie strony medalu 😉 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
13 minut temu, BMFun napisał(a):

Ja cały czas patrzę ze swojej perspektywy używania auta elektrycznego - czyli jako auto do jazdy po mieście oraz trasy <200km. Nie mam problemu z jazdą 5-metrowym autem po mieście i wolę takim, bo mam ciszej i wygodniej.

Fundamentalnie sie nie zgadzamy (nie ma w tym nic zlego oczywiscie)

Jezeli ktos kupuje >5m limuzyne premium segmentu E konkretnie do jazdy po miescie, wiedzac ze w trasie to auto jest GORSZE od popularnej konkurencji nawet z segmentu nizej, ok, jego sprawa, jego pieniadze.

Dla mnie osobiscie to nie jest absolutnie przeznaczenie tego samochodu i tej klasy. Miejskie uliczki, ciasne miejsca parkingowe to slabe otoczenie dla takiego mastodonta z takimi wymiarami i z takim promieniem skretu.

CALA, ale to doslownie CALA konkurencja w tym segmencie oferuje baterie i odpowiednio zasiegi o te minimum ~20% wieksze od i5 - w imie tego, ze placisz wiecej za wyzszy segment wiec oczekujesz wiecej od takiego BYDA czy Polestara czy ID.3 za ~200k PLN. To sie rozumie samo przez sie.

13 minut temu, BMFun napisał(a):

Gdyby faktycznie wziąć wersję xDrive, to taka różnica pewnie by była i nie da się z tym faktem dyskutować oczywiście. Słaby wynik pojemności baterii ma BMW jak na klasę auta niezaprzeczalnie. Ale jako to się ma do argumentów które podajesz od 4,5 lat, że długa trasa to raz na rok, na co dzień to 30-50km i "jak ktoś się raz w roku przemęczy się chwilę dłużej na ładowarce", to jest znikoma strata.

Osiagi w porownaniu do konkurencji tragiczne, dziadowanie na materialach w srodku wrecz skandaliczne jak na marke i segment E, zasieg w trasie zenujacy, design kontrowersyjny bardzo delikatnie to ujmujac --> to powiedz mi gdzie tu jest jakikolwiek sens, jakakolwiek logika kupowania tego auta? Jakie ono ma wciaz zalety? Znaczek na masce? Wyciszenie czy tez to mityczne zawieszenie?

Pomijam najbardziej zatwardzialych, najbardziej hardcorowych fanow BMW (chociaz i tu wiekszosc pewnie wymieknie i wybierze konkurencje badz SUVa iX), ten model auta jest trupem juz w momencie premiery. Zadziwia mnie ze go bronisz gdy nawet wiekszosc oplaconych recenzentow uprawia kreatywna gimnastyke zeby powiedziec o tym aucie cokolwiek pozytywnego.

 

W Norwegii byl podobny przypadek - Audi e-tron 50 z premiera w 2019r.

Duze ladne auto premium, w srodku swietne materialy bez dziadowania (w przeciwienstwie do i5) - mial tylko jedna wade - baterie 75kWh i zasieg WLTP na poziomie ~300km.

3-latki chodza obecnie po ~100-110k PLN, utrata wartosci gargantuiczna.

Z i5 bedzie na moje za 3 lata bardzo podobnie - ludzie ktorzy sie na to auto skusza beda przeklinac BMW bo standardem za 3 lata bedzie pewnie juz cos kolo 120kWh i rynek wtorny je odpowiednio wyceni bardzo szybko.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Na dziś na otomoto nowe auta (rocznik 2023 i 2024) w wersji M60i więc już dobrze wyposażone, kosztują 435-535k. Te auta też są odpowiednio niżej wycenione. Za 3-4 lata pewnie ta pojemność/zasięg będzie pewnie śmiesznie niska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Z ciekawostek moge powiedziec, ze BMW Norwegia w zeszly piatek zorganizowala kolejna promocje na elektryki (sprzedaz musi byc porywajaca) i do wszystkich modeli dodaje zupelnie za free zestaw kol zimowych, w przypadku i4 M50 to jest Double Spoke 18" 853 z oponami Continental Viking Contact 7 w cenie katalogowej w PL 12.600 PLN

Ja jako ze zamowilem auto cale poltora tygodnia temu juz sie na promocje nie zalapalem, no coz, jakze inna polityka firmy od Tesli ktora w przypadku wzrostu ceny - honoruje nizsza cene z zamowienia a w przypadku obnizki ceny - daje klientowi nowa, nizsza cene bez pytania nawet, po prostu koryguje fakture sama z siebie. Wszystkie bonusy last minute typu darmowe ladowanie przez rok etc --> to samo, Tesla dodaje bez pytania nawet.

Dodatkowo - z ciekawosci wyslalem w weekend zapytanie o moja konfiguracje do dealera z Oslo, wyslal mi oferte z tymi kolami zimowymi i dodatkowym 8k PLN rabatu od ceny mojego dealera (grubo doposazona i4 M50 rocznik modelowy 2025 za ~225k PLN, w cenie jest osobny zestaw kol zimowych) --> jak wspomnialem o tym mojemu dealerowi ze taka polityka jest slaba jak dziela klientow na tych ktorym dadza i nie dadza zimowki za free gdy zamowienia poszly w odstepie tygodnia --> to powiedzial ze zawsze moge zerwac umowe i zamowic od nowa z tymi kolami zimowymi za free, oplata manipulacyjna za zerwanie zamowienia po tygodniu to jedyne 8% wartosci auta ^^ (w Tesli jak sie rozmyslisz ostatniego dnia przed odbiorem to przepada zadatek w kwocie niecalego 1000 PLN)

Reasumujac --> w dzisiejszych czasach trzeba byc bardzo duzym fanem marki BMW zeby nie isc do Tesli, jak ktos mi powie, ze w salonie BMW jest usluga "premium" bo jest kawa czy dzagi na recepcji to moge tylko parsknac smiechem, takie moje zdanie 🤣

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.