Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

W sierpniu kupowałem Eqe i jak patrzyłem na Teslę to dopiero zaczęły pojawiać się i to sporadycznie model y long range łapiące się pod dopłaty. Dzisiaj performance łapie się pod dopłaty. W tym czasie zalegał tesli Polska duży glut modelu s na stokach o czym wygadał mi się pracownik salonu więc byłem więcej jak pewny że będą spore obniżki esek. Te z wyprzedaży chodziły po 420k a tesla obniżyła ceny katalogowe ale wydaje mi się że był to ruch 550k-> 480k. Cennik dzisiejszy 450k daje szanse za zakup modelu s w tym roku za okolice 400k jak tylko Stocki znowu się zapełnią.

 

cenami USA wogole bym się. IE sugerował bo już nie raz na różnych rynkach bywało odwrotnie a dopłata za kolor w esce w USA w porównaniu z tym co było jest symboliczna.

Stocki na S-ke są prawie puste w EU . Najbliższe dostawy są na Maj. Mój kolega czeka już na czerwonego Plaida z białym wnętrzem od Października, dostanie chyba w Maju. 

Zapytaj w salonie Mercedesa ile EQE i innych EV zalega im na placach, z rabatami przebili już Teslę 🙂

Edytowane przez Jac3kBMW
Opublikowano
59 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Trzeba było kupić Porsche za 800 tys, przynajmniej być nie stracił tak jak na Tesli na 400 tys  🙂 

Ostatnio kolega pytał o aktualizacje map podczas serwisu w Cayenne 2019 rok. Uwaga, nie da się tego zrobić ponieważ PCM jest już starszej generacji. Trzeba całego PCM wymieniać. Porażka na całego. 

Można kupić Taycana, wykupić Porsche approved i bulić kupę kasy za przeglądy 😉 elektryka. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Tesla widze zaczyna naprawde wojne cenowa, target 2,5M sprzedanych elektrykow w 2024r sam sie nie zrobi.

TMY doslownie zaleje Europe w przyszlym roku, ciezko przejsc obojetnie obok 200k PLN za wersje LR (po doplatach), kawal samochodu za taka cene.

Mam nadzieje ze za wolumenem sprzedazy pojda tez grube inwestycje w dalsza rozbudowe sieci SC i w wieksza ilosc serwisow.

Az zerknalem na strony Tesli i Ionity:

Tesla --> ponad 55.000 ladowarek juz na swiecie, w Europie ~12000 szt

Ionity --> 3300

https://supercharge.info/charts

https://ionity.eu/en/network/network-status

W Europie siec SC (nalezy do jednej firmy!) jest 4x wieksza od Ionity (joint venture MB, VW, BMW, Forda i Hyundaia) 😮

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
12 godzin temu, Kriss33 napisał(a):

image.png.ac2ca7d3deecf4efbc78d82c2f31bc53.png

 

oj tam oj tam, przeciez Tesla opuscila 20k czy 30k PLN (!) zeby wyprzedac przedliftowa wersje, pioruny z jasnego nieba, w recesji marki premium notuja zwyzki za to 😉

https://gotowedoodbioru.audi.pl/

 

AGXqzDnr7ytJWWohlQlncldW5-HFyk-bLxFQK61v

 

 

I jeszcze ciekawostka:

W zeszlym roku w Polsce BMW sprzedalo 392 sztuki i4

https://www.press.bmwgroup.com/poland/article/detail/T0439037PL/2023-rok-w-bmw-group:-bmw-z-silną-pozycją-w-segmencie-premium-i-mocnym-wzrostem-rejestracji-modeli-m-high-performance-rekordowe-wyniki-mini

Tesla model 3 sprzedala sie w ilosci 1849szt czyli jakies 5x wiecej.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/wszystkie-karty-rozdane-podsumowanie-roku-2023-na-rynku-nowych-samochodow-osobowych-w-polsce,aid,3849

 

No i kolejna ciekawa rzecz - kolejne 95 sztuk i4, 25% sprzedazy zeszlorocznej(!), czeka na stocku u dealerow, gotowe do odbioru:

https://www.bmw.pl/pl-pl/sl/stocklocator#/results?filters={"MARKETING_MODEL_RANGE"%3A["i4_G26E"]}

 

480k PLN za grubo doposazone i4 M50 z zeszlego roku, klienci pewnie wala drzwiami i oknami, ciekawe jaka tutaj bedzie utrata wartosci od ceny z katalogu za 3 lata ^^

Zadzwoni ktos z ciekawosci i sie spyta o rabat dla Kowalskiego z ulicy? 20%? 25%?

 

AGXqzDlVfbBKIwtFcnqq0cAyRqqhftZyu9O1tVRR

 

 

 

 

Szkoda ze BMW nie pochwalilo sie sprzedaza iX3, mielibysmy porownanie z TMY (2502 sztuki sprzedane w PL w zeszlym roku), tutaj pewnie wspolczynnik by byl w okolicach 1:20? 1:25?

BMW w elektromobilnosci nie zaspalo nic a nic...

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Cytat

Stocki na S-ke są prawie puste w EU . Najbliższe dostawy są na Maj. Mój kolega czeka już na czerwonego Plaida z białym wnętrzem od Października, dostanie chyba w Maju. 

Typowe dla tesli. Pierwsze tesle model s po liftingu ludzie odebrali na końcu zeszłego roku. Niektórzy czekali na nie ponad 2 lata. Wcześniej nie było żadnych dostaw (sporo ludzi narzekało na forach że niemdostsli zamówionych aut). Jak się dostawy czy też dostawa pojawiły to zaraz po nich zalegało im na placach ponad setka aut. W maju przypłynie kolejny glut i pattern z dużym prawdopodobieństwem się powtórzy. W USA model s kosztuje 80k dolarów (320 tys złotych) w PL 450 tysiecy, sam sobie odpowiedz czy jest pole na obniżki czy nie. Dla porównania Eqe w USA startuje cenowo od 75k dolarów u nas ceny startują od 320k. 

@adam uprawiasz kwadratową matematykę.

tmy long range koniec 2022 315k, dzisiaj  225k

tmy rwd 270k, dzisiaj 195k

tmy performance 330k, dzisiaj niecałe 250k

 

tms 550k, dzisiaj 450k

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
26 minut temu, słonik40 napisał(a):

@adam uprawiasz kwadratową matematykę.

Byc moze, ale z faktami ciezko sie dyskutuje:

https://www.wyborkierowcow.pl/najlepiej-sprzedajace-sie-samochody-w-europie-w-2023-roku/

"Średniej wielkości SUV marki Tesla – Model Y jest pierwszym samochodem elektrycznym, który zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie."

"Tesla osiągnęła jednak znacznie więcej niż tylko pozycję numer 1 w sprzedaży aut osobowych w Europie. Model Y to także pierwszy samochód elektryczny w historii, który zakończył rok na miejscu nr 1. Model Y to również pierwsze auto klasy średniej, pierwszy samochód klasy premium, pierwszy nieeuropejski samochód, który znalazł najwięcej nabywców w Europie."

 

No i chichot losu:

"Na ironię zakrawa fakt, że Tesla została także najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Niemczech."

 

BMW czy inne Volkswageny sa z pewnoscia z siebie dumne:

this-is-fine_custom-dcb93e90c4e1548ffb16

 

I jeszcze jedna ciekawostka - w Europie w zeszlym roku sprzedalo sie 99k sztuk Tesli model 3 i 85k sztuk BMW 3-er

Co poszlo nie tak? Oba auta zaczynaja sie w cenniku od ~200k PLN, realnie do kupienia od ~170k PLN, BMW oferuje przeciez miazdzaco  popularniejsze wciac benzyny, diesle, hybrydy w 3-er a mimo to klienci w tych samych pieniadzach wybieraja czesciej te elektryczne TM3 ktorymi sie nie da jezdzic podobno w trasy i ktore maja tyle problemow jakosciowych w porownaniu do solidnego niemieckiego premium.

Ciezko zwalac wine na typ nadwozia, oba to sedany, ciezko zwalac na cene, na co mozna zwalic wine? Mode? Ekologie? Fanbojstwo?

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Podstki. Albo masz strasznie ograniczoną wiedzę albo celowo przemilczasz temat. W większości zachodnich krajów im auto więcej wydziela spalin tym większa jest opłata roczna za auto dochodząca nawet do kilku tysięcy euro rocznie. Bevy są zwolnione z tej opłaty a to jest dodatkowy motor napędowy sprzedaży. No i jeszcze nakłada się czynnik ubogiego wyboru w tesli. Jak ktoś chce auto tej marki to w sensownych pieniądzach dla Kowalskiego jest tylko model 3 i y. Jak to działa najlepszym przykładem jest model 3 którego sprzedaż kanibalizuje od kilku lat model y.

 

@Jack BMWz ciekawości spojrzałem na OtoMoto na model s. Co poszło nie tak ze pomimo że ludzie kupili na dołku, na OtoMoto jest wystawionych tylko kilka sztuk na 40 milionowy kraj to przez tyle miesięcy pies z kulawą nogą się nie zainteresował i nikt nie kupił?

 

IMG_0263.png

IMG_0262.png

IMG_0261.png

Edytowane przez słonik40
Opublikowano

Może gwoli wyjaśnienia co może zwiększać sprzedaż tesli w DE (oczywiście w kontrze do benzynowej trójki tylko). W tym kraju występuje podatek od służbowego auta, jest to 1% od ceny nowego auta doliczany do pensji brutto jeśli się nie mylę. Cały bajer polega na tym że dla auta elektrycznego wynosi on tylko 0.25% dla auta do 60k EUR i 0.5% dla droższych.

Także moja rada “traktuj każdą statystykę z dystansem dopóki nie znasz wszystkich czynników na nią wpływających”

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, bambaryla napisał(a):

Może gwoli wyjaśnienia co może zwiększać sprzedaż tesli w DE (oczywiście w kontrze do benzynowej trójki tylko). W tym kraju występuje podatek od służbowego auta, jest to 1% od ceny nowego auta doliczany do pensji brutto jeśli się nie mylę. Cały bajer polega na tym że dla auta elektrycznego wynosi on tylko 0.25% dla auta do 60k EUR i 0.5% dla droższych.

Także moja rada “traktuj każdą statystykę z dystansem dopóki nie znasz wszystkich czynników na nią wpływających”

Kolego, chyba nie rozumiesz istoty tego watku.

W sensie chcesz mi powiedziec, ze zarzad BMW o tym nie wiedzial i przez to dal sie przescignac w sprzedazy autu elektrycznemu, ktore jest produkowane w Chinach i USA?

Czy jednak wiedzial a pomimo tego nie umial (badz nie mial checi) tego wykorzystac?

Bo ja Ci przypominam stanowcze stwierdzenia decydentow BMW sprzed kilku lat, przeczytaj je uwaznie, Ci ludzie kierowali polityka BMW przez wiele lat:

Nobody wants EVs, says BMW - carsales.com.au


“If we have a big offer, a big incentive, we could flood Europe and sell a million cars but Europeans won’t buy these things,” Frölich insisted."

Customers in Europe do not buy EVs. We pressed these cars into the market and they’re not wanted."

“We can deliver an electrified vehicle to each person but they will not buy them.”

“I think we are coming at the right time because we don’t have enough consumers who buy these cars. We need €70,000-€100,000 and this is not the market segment where you can make volumes.

“You have to pay for range, this is what people don’t seem to understand,” he insisted.

 

 

No i jak zawsze, przyszedl ktos inny, kto "nie wiedzial ze sie nie da" i zrobil to co konkurencja nie chciala/nie umiala, historia jakich tysiace.

Nie patrz na statystyki, one sa tylko skutkiem wieloletniej polityki legacy (nie tylko BMW), zastanow sie po prostu co do takiej a nie innej statystyki doprowadzilo, o tym jest ten watek, nie umiem prosciej wytlumaczyc.

 

-----------------

cos pieknego:

Battery price war: CATL, BYD pushing battery costs down further - CnEVPost

 

----------------

no i o audio tyle bylo w nowej 5-er, moc to przeciez nie wszystko, jak to sie mowi liczy sie brzmienie ;P, z watku obok:

W dniu 15.01.2024 o 16:08, darthvader napisał(a):

Miałem okazję użytkować nową 5tkę przez 3 dni robiąc 350km

Btw w aucie był system grający Bowers&Wilkins który dla mnie był mocnym rozczarowaniem. 

W dniu 17.01.2024 o 09:21, darthvader napisał(a):

Harman w G30 gra o niebo lepiej niż B&W w G60, myślę że jest na równi z półkę niżej HIFI. 

no i w sumie ciekawe podsumowanie z ktorym ciezko sie nie zgodzic 😜

W dniu 17.01.2024 o 07:56, Krakus3 napisał(a):

B&W wręcz smutek , ale jak pisał @--maly-- ,za 3800zł z tej firmy -czyli w cenie słuchawek nausznych -można jedynie mieć logo 😞

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@adamjttkto ty raczej nie rozumiesz strategii marketingowej BMW. Zawsze ich modele były wyprzedzane przez ople/vw/renault/dacie. To jest produkt premium i nie będzie uprawiał zapasów w błocie z tesla walczącą z dacia. Życzę też golfem.

Opublikowano

Jako że poznałem już trochę niemiecką mentalność a przede wszystkim ich sposób zarządzania firmami powiem tylko „pożyjemy, zobaczymy i wrócimy do tego tematu za 5 lat”, niestety nie umiem tego inaczej przekazać pomimo że brzmi to zabawnie. I dodam że osobiście im kibicuję bo jednak koszula bliższa ciału.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Należy dodać że BMW jednak mialo rację że ludzie nie chcą kupować tylko elektryków. W BMW w większości modeli można wybrać bateryjkę albo spaline i jednak spalin sprzedaje się więcej. Zipse wiedział co mówi i nie muszą teraz desperacko opuszczać cen jak tesla. Możemy powoli przyjmować zakłady czy pod koniec roku da się kupić nową Teslę za 100k 👍

Opublikowano
6 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Podstki. Albo masz strasznie ograniczoną wiedzę albo celowo przemilczasz temat. W większości zachodnich krajów im auto więcej wydziela spalin tym większa jest opłata roczna za auto dochodząca nawet do kilku tysięcy euro rocznie. Bevy są zwolnione z tej opłaty a to jest dodatkowy motor napędowy sprzedaży. No i jeszcze nakłada się czynnik ubogiego wyboru w tesli. Jak ktoś chce auto tej marki to w sensownych pieniądzach dla Kowalskiego jest tylko model 3 i y. Jak to działa najlepszym przykładem jest model 3 którego sprzedaż kanibalizuje od kilku lat model y.

 

@Jack BMWz ciekawości spojrzałem na OtoMoto na model s. Co poszło nie tak ze pomimo że ludzie kupili na dołku, na OtoMoto jest wystawionych tylko kilka sztuk na 40 milionowy kraj to przez tyle miesięcy pies z kulawą nogą się nie zainteresował i nikt nie kupił?

 

IMG_0263.png

IMG_0262.png

IMG_0261.png

Ludzie kupili i używają, są zadowoleni z samochodu. To chyba dobrze. Te kilka sztuk to handlarze, którzy kupili samochód na flipa.

Może trzy sztuki od prywatnych osób, które zdecydowały się sprzedać. Byle tak dalej, na TMS nie będzie zbyt dużej utraty wartości. 

Ja jestem zadowolony ponieważ nie można kupić używanej TMS w cenie, którą ja zapłaciłem za nową. 

Za to EQE i EQE SUV jest od zatrzęsienia jak to mówisz glutów 😉

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No przecież wkleiłem ci 3 teslunie model s bez przebiegu do wzięcia od rekina cenie za którą ty kupiłeś. Te ogłoszenia wiszą tam długie miesiace i pies z kulawą nogą się nie zainteresuje. Natomiast jak ktoś chce kupić używany model s w wieku 3-5 lat to z tego co widziałem albo bierze nową model y albo szuka egzemplarza tańszego od nowego y. Zgadnij co wybierze kupujący. Nowy y performance za 250k czy używkę po gwarancji z drogimi w naprawie komponentami jak np pneumatyka  i to drożej? 3-5 letnia ska będzie w praktyce niesprzedawalna w cenie porównywalnej z modelem y performance.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

@adamjttkto ty raczej nie rozumiesz strategii marketingowej BMW. Zawsze ich modele były wyprzedzane przez ople/vw/renault/dacie. To jest produkt premium i nie będzie uprawiał zapasów w błocie z tesla walczącą z dacia. Życzę też golfem.

Do czego w takim wypadku potrzebny jest produktowi premium 318i z silnikiem 150KM z przyspieszeniem 8,5s do setki (w cenie Mondeo czy Passata) jak nie do zapasow w blocie z Fordem czy VW wlasnie? ^^

Do czego wg Ciebie jest potrzebne w cenniku 116i za 130k PLN (10,5s do setki, FWD, 109KM na 16" kolach) jak nie do zapasow w blocie z Golfem wlasnie?

.

Opublikowano
2 godziny temu, adamjttk napisał(a):

Do czego w takim wypadku potrzebny jest produktowi premium 318i z silnikiem 150KM z przyspieszeniem 8,5s do setki (w cenie Mondeo czy Passata) jak nie do zapasow w blocie z Fordem czy VW wlasnie? ^^

Do czego wg Ciebie jest potrzebne w cenniku 116i za 130k PLN (10,5s do setki, FWD, 109KM na 16" kolach) jak nie do zapasow w blocie z Golfem wlasnie?

Ja myślę, że akurat to może być aspekt zarzucenia haczyka na klienta, któremu wydaje się, że taki 116i czy 318i mu w zupełności wystarczy, a rozbudzi apetyt po to, żeby kolejnym razem wrócił po wyższy model. Druga strona medalu jest taka, że są użytkownicy, którzy są gotowi zapłacić "za metkę" jak to mawiasz 😉 

odebrane 24.10.2022 / 150: 40W22 / 112: 16W22, 22W22, 30W22, 33W22, 39W22, zamówione 29.09.2021
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Cytat

Do czego w takim wypadku potrzebny jest produktowi premium 318i z silnikiem 150KM z przyspieszeniem 8,5s do setki (w cenie Mondeo czy Passata) jak nie do zapasow w blocie z Fordem czy VW wlasnie? ^^

Do czego wg Ciebie jest potrzebne w cenniku 116i za 130k PLN (10,5s do setki, FWD, 109KM na 16" kolach) jak nie do zapasow w blocie z Golfem wlasnie?

Różne rynki różne potrzeby. Bmw to firma globalna i np w takim USA te silniczki. IE mają racji bytu, ba nawet nie są oferowane, natomiast w krajach skandynawskich np przez olbrzymie podatki na duże silniki, cieszą się (a może raczej cieszyły) one popularnością. Jak sobie porównasz cenniki to łatwo wywnioskujesz że BMW nie uprawia zapasów w błocie z żadnym golfem czy też Mondeo bo jak zrównasz wyposażenie klasę auta czy też silnik to BMW zawsze wyjdzie drożej. Poza tym tłumaczyłem ci już to że nie każdemu potrzebne są osiągi. Jeden lubi fotel komfortowy a inny np sportowy. Mi np golas ix1 na miasto w zupełności wystarcza. Małe autko do dynamicznego poruszania się ponieście daje więcej zabawy niż lepsze audio słuchane przez 3 minuty podróży do sklepu. Z kolei w aucie na dłuższe trasy (Eqe) chce mieć już wszystko ale pomimo że Eqe jest ponad 2 razy droższy od ix1, nie ma co nawet porywnwac jeśli chodzi o premium to lubie czasami wsiąść w tego malucha i pośmigać nim po mieście. Nawet ostatnio patrzę trochę na jakiegoś hot hatch’s bo jednak taki maluszek daje fajna przyjemność z jazdy. Według mnie jesteś bardzo ograniczonym człowiekiem, wydaje ci się że jeden model załatwi wszystko a ja np czerpie radość z różnorodności.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
5 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Jak sobie porównasz cenniki to łatwo wywnioskujesz że BMW nie uprawia zapasów w błocie z żadnym golfem czy też Mondeo bo jak zrównasz wyposażenie klasę auta czy też silnik to BMW zawsze wyjdzie drożej. Poza tym tłumaczyłem ci już to że nie każdemu potrzebne są osiągi. Jeden lubi fotel komfortowy a inny np sportowy. Mi np golas ix1 na miasto w zupełności wystarcza. Małe autko do dynamicznego poruszania się ponieście daje więcej zabawy niż lepsze audio słuchane przez 3 minuty podróży do sklepu. Z kolei w aucie na dłuższe trasy (Eqe) chce mieć już wszystko ale pomimo że Eqe jest ponad 2 razy droższy od ix1, nie ma co nawet porywnwac jeśli chodzi o premium to lubie czasami wsiąść w tego malucha i pośmigać nim po mieście. Nawet ostatnio patrzę trochę na jakiegoś hot hatch’s bo jednak taki maluszek daje fajna przyjemność z jazdy. Według mnie jesteś bardzo ograniczonym człowiekiem, wydaje ci się że jeden model załatwi wszystko a ja np czerpie radość z różnorodności.

Twoje argumenty nie maja logicznego sensu.

Kupiles BMW iX1 w cenie pod doplate, to auto, w tej wersji, ma jedno JEDYNE zadanie - podbierac klientow Skody i VW wlasnie.

Czyli mam ~200k PLN, nie kupie srednio wyposazonego Enyaqa czy ID3 tylko kupie gole iX1.

I piszesz mi za BMW nie uprawia zapasow w blocie z markami popularnymi typu VW.

Brzmisz komicznie po prostu 😄

 

Napisze wyraznie, na dzis podstawowy Golf benzynowy kosztuje 125k PLN i ma 130KM, podstawowe 1-er kosztuje 135k PLN i ma 110KM, oba uata sa FWD, wnioski sobie sam wyciagnij czy i jakie zapasy uprawia BMW.

PS. Na Golfa 15-20% rabatu nie dostaniesz w salonie 😜

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Godzinę temu, Kriss33 napisał(a):

Jak dla mnie obserwujemy schylek europejskiej motoryzacji.

Tak jak Europa jest bez gaci jezeli chodzi o popularne RTV (konsole, telewizory, komputery czy telefony) tak zostanie bez gaci jezeli chodzi o samochody w najblizszych kilku dekadach.

Chiny po prostu beda wolumenowo zalewac nasz rynek, jak widze po tym Geely odrobili juz lekcje domowa z designu, z wnetrza, tak teraz najwieksze wrazenie zrobilo na mnie GUI - piekne, czytelne, responsywne i ogolnie user-friendly, bardzo mi przypomina GUI Tesli, robi mega wrazenie (od 6 minuty). Gdzie te cygansko-burdelowe GUI z MB do tego czy te mikro ikonki BMW ktore wygladaja wlasnie jak chinskie produkty 10 lat temu, niebywale jakie to wszystko przewrotne.

ABLVV8704fGscWO0oLOHF__Q9b8VTJ4tkGKDCAdT

 

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ciekawe jak długo jeszcze fani PREMIUM będą ignorować rzeczywistość...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.