Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Może się dowiem czegoś nowego. Czy utrata wartości ma znaczenie jeśli się auta nie sprzedaje?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kto da za 2-3 letnie auto 160k kiedy w tej cenie wyjeżdża się nowiutka tmy rwd po dopłacie,  dużo praktyczniejsza z lepszym finansowaniem i tańszym ubezpieczeniem? Albo się trafi wyjątkowy przyglup albo ogłoszenie będzie wisiało miesiącami.

Opublikowano (edytowane)
8 minut temu, słonik40 napisał(a):

Kto da za 2-3 letnie auto 160k kiedy w tej cenie wyjeżdża się nowiutka tmy rwd po dopłacie,  dużo praktyczniejsza z lepszym finansowaniem i tańszym ubezpieczeniem? Albo się trafi wyjątkowy przyglup albo ogłoszenie będzie wisiało miesiącami.

To nie ma znaczenia, tak jak Kriss pisał. TM3 będę używał w domu do końca gwarancji. Już jeden syn czeka w kolejce na ten samochód. Stratę masz jak sprzedajesz. 

Jeśli chodzi o S/X to ida do góry. W US i CA dodali dopłatę do kolorów.

Edytowane przez Jac3kBMW
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
42 minuty temu, Jac3kBMW napisał(a):

To nie ma znaczenia, tak jak Kriss pisał. TM3 będę używał w domu do końca gwarancji. Już jeden syn czeka w kolejce na ten samochód. Stratę masz jak sprzedajesz. 

Oczywiście że jak nie sprzedajesz, to nie ponosisz straty. Tak samo gdybyś kupił akcje Tesli za 380$ to przy dzisiejszym kursie 220$ nie straciłbyś dopóki nie sprzeda się 🙂 Znajomy który kupił TM3 w 2020 za znacznie ponad 300tys (uczciwie trzeba przyznać że popłynął na FSD, momencie zakupu i chyba kursie walutowym) z tego samego powodu się nie pozbywa teraz auta, tylko kombinuje jak nim jeździć, bo już auto zna i szkoda sprzedawać z taką stratą. Tak ludzie robią bez względu na markę czy to Tesla, BMW czy Toyota.

Dyskusja nie jest o Krissie, czy o Tobie, tylko dyskusja jest o tym co Adam powtarza od 2020 albo 2021r że Tesla ma jeden z niższych współczynników utraty wartości na rynku i na dziś szacuje że to jest ~10% rocznie. Zgadzasz się @Jac3kBMW z tym twierdzeniem czy nie? Kawa na ławę.

Edytowane przez BMFun
  • Dziękuję 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

10% rocznie oznacza 30% po 3 latach. Nie ma takiej opcji. 40-50% wg mnie.

  • Dziękuję 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
47 minut temu, Kriss33 napisał(a):

10% rocznie oznacza 30% po 3 latach. Nie ma takiej opcji. 40-50% wg mnie.

Wchodze na norweskie otomoto, klikam Tesla model 3 Performance (>500KM), rocznik 2021

Wyskakuje dokladnie 50 aut na sprzedaz. Moja kupilem nowa za ~510k NOK

najtansza (130k km przebiegu, jedyna z przebiegiem ponad 100k km) --> 329k NOK (utrata wartosci 35%)

najdrozsza --> 449k NOK

 

Odrzucajac 10 najtanszych i 10 najdrozszych mamy widelki 377k-419k co odpowiada utracie wartosci 18-26%

(realnie bedzie kilka % wiecej bo praktycznie wszyscy daja 2 zestawy kol - letnie i ziomowe oraz cena transakcyjna bedzie o 10-15k NOK mniejsza)

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_from=500&model=1.8078.2000501&sort=PRICE_ASC&year_from=2021&year_to=2021

 

Nie umiem tego prosciej wytlumaczyc 😉

 

Nadmienie jedynie ze wsrod tych 50 aut nie ma aut powypadkowych, kradzionych, z USA, kombinowanych czyli nie ma szrotu ktory zaniza cene.

I powtorze kolejny raz, jezeli ktos mysli, ze kupi auto na jeszcze 2 letniej gwarancji producenta i z 6 latami pozostalej gwarancji na akumulatory i silnik, za 50-60% wartosci nowego, to zyje marzeniami.

W takiej cenie to mozna dostac (nie w NO oczywiscie) topielca z USA czy auto po "malej" przygodzie czytaj "to nie byl wypadek bo nikt nie zginal" etc.

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

https://motoryzacja.interia.pl/raport-samochody-elektryczne/news-auta-elektryczne-mocno-traca-na-wartosci-co-sie-dzieje,nId,7270461

 

Na tle konkurencji szczególnie pozytywnie prezentuje się Tesla Model 3, która notuje utratę wartości na poziomie 42,9 proc. - znacznie poniżej średniej dla swojego (elektrycznego) segmentu.
 

  1. Tesla Model 3 - 42,9 proc.,
  2. Tesla Model X - 49,9 proc.,
  3. Nissan Leaf - 50,8 proc.,
  4. Chevrolet Bolt EV - 51,1 proc.,
  5. Tesla Model S - 55,5 proc. 

Które auta tracą najwięcej na wartości?

Zgodnie z wieloletnią tradycją, na liście modeli, które notują rekordowe spadki wartości spotkamy głównie drogie pojazdy segmentu premium. To zrozumiałe - z czasem wymagają one przecież kosztownych napraw, co mocno odbija się na ich wartości. Dziesiątka aut o najniższej wartości rezydualnej po pięciu latach eksploatacji w USA prezentuje się obecnie następująco:

  1. Maserati Quattroporte - spadek wartości o 64,5 proc., minus  90 588 dolarów,
  2. BMW serii 7 - spadek wartości o 61,8 proc., minus 72 444 dolarów,
  3. Maserati Ghibli -  spadek wartości o 61,3 proc., minus 58 623 dolarów,
  4. BMW serii 5 (hybryda) - spadek wartości 58,8 proc., minus 37 975 dolarów,
  5. Cadillac Escalade ESV - spadek wartości 58,5 proc., minus 63 885 dolarów,
  6. BMW X5 - spadek wartości 58.2 proc., minus 44 828 dolarów,
  7. Infiniti QX80 - spadek wartości 58,1 proc., minus 47 399 dolarów,
  8. Maserati Levante - spadek wartości 57,8 proc., minus 55,858 dolarów,
  9. Jaguar XF - spadek wartości 57,6 proc., minus 39 720 dolarów,
  10. Audi A7 - spadek wartości 57,2 proc., minus 48,917 dolarów..

 

Edytowane przez Kriss33
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wartość najdroższych aut nie spada tak szybko dlatego, że wymagają kosztownych napraw. To są auta reprezentacyjne, które tracą swój sens w chwili gdy wychodzi nowszy model.

  • Lubię to 1
Opublikowano
15 godzin temu, BMFun napisał(a):

Oczywiście że jak nie sprzedajesz, to nie ponosisz straty. Tak samo gdybyś kupił akcje Tesli za 380$ to przy dzisiejszym kursie 220$ nie straciłbyś dopóki nie sprzeda się 🙂 Znajomy który kupił TM3 w 2020 za znacznie ponad 300tys (uczciwie trzeba przyznać że popłynął na FSD, momencie zakupu i chyba kursie walutowym) z tego samego powodu się nie pozbywa teraz auta, tylko kombinuje jak nim jeździć, bo już auto zna i szkoda sprzedawać z taką stratą. Tak ludzie robią bez względu na markę czy to Tesla, BMW czy Toyota.

Dyskusja nie jest o Krissie, czy o Tobie, tylko dyskusja jest o tym co Adam powtarza od 2020 albo 2021r że Tesla ma jeden z niższych współczynników utraty wartości na rynku i na dziś szacuje że to jest ~10% rocznie. Zgadzasz się @Jac3kBMW z tym twierdzeniem czy nie? Kawa na ławę.

Tesla traci na wartości tak jak każda inna marka. Pamiętam czasy jak kupiłem BMW za 280 tyś po prawie 20% rabatach a po 3 latach z przebiegiem 90tyś sprzedałem za 170tyś, w salonie BMW w rozliczeniu dawali 140tys. 

W porównaniu do innych marek Tesla ma oficjalny cennik bez żadnych negocjacji. Marki premium i inne tradycyjne dają rabaty i oficjalny cennik rzadko się zmienia. Kuszą klienta na miejscu w salonie mega rabatami a tak naprawdę cena sprzedaży samochodu to napewno nie ta z cennika. 

Przykładem jest powyższy EQE rabatowany obecnie 100tyś. 

Slonik ekscytuje się, że Tesla oficjalnie zmieniła cennik o 10% a tak naprawdę w tych cenach można było dostać samochody ze stocku w ostatnim kwartale 2023. 

Można zobaczyć wątek rabatów dotyczący innych modeli BMW. Jest tam zawsze gorąco. Ja zdecydowanie wolę podejście Tesli z oficjalnymi cenami bez możliwości negocjacji. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@BMFun, odpowiem Ci dlaczego TM3 czy Y maja generalnie duzo nizsza utrate wartosci od przykladowej 3-er.
Powod jest w sumie jeden - brak opcji dodatkowych, kazde auto jest wyposazone tak samo (bardzo dobrze) i tyle samo kosztowalo w momencie zakupu (przynajmniej w teorii bo jak widzimy sa wyprzedaze przed liftem, sa wtopy z FSD - mowie ogolnie).
Personalizacja polega na wybraniu koloru nadwozia i koloru tapicerki czy ew. o 1" wiekszych kol, niczego wiecej - na cene na rynku wtornym nie ma to w praktyce zadnego znaczenia, moze byc ewentualnie czynnikiem przewazajacym do zakupu danego egzemplarza czy doplaceniu kilku zlotych ekstra.

Jedynym w sumie wyznacznikiem w wycenie TM3/Y jest (poza rocznikiem oczywiscie) - przebieg. (zakladam oczywiscie bezwypadkowosc czy ogolnie podobny stan wewnatrz aut etc)

Tzn w Norwegii jezeli wezmiesz przykladowe TM3 z 2021r to jak masz 100 sztuk na sprzedaz - to wszystkie powinny byc kupione w tej samej cenie i w podobnej cenie sa sprzedawane. Roznice wynikaja naturalnie z przebiegu i oczywiscie odrobine z checi/musu sprzedazy, co bardziej zdesperowani obniza odrobine cene jak im sie spieszy ze sprzedaza.

W przypadku np 3-er jest problem taki, ze opcje dodatkowe moga byc warte 0% bazy a moga byc warte 50% bazy.
Jak wiemy niemieckie marki premium maja cenniki dlugie na kilkadziesiat stron a to glownie na opcjach dodatkowych jest nienaturalnie powiekszona utrata wartosci.
Przy odsprzedazy robi sie problem z mocno doposazonymi autami bo malo kto chce doplacac duzo ekstra jak obok jest 5 "podobnych" modeli, gorzej wyposazonych ale 20-30% tanszych. Takie golasy zanizaja cene aut dobrze wyposazonych a reszte robi psychologia.

Jak wezmiesz do porownania 3-er, z popularnym silnikiem typu 330i, ktora kupiles z 20% upustem od dealera, z opcji dodatkowych wezmiesz jedynie m-pakiet czy ogrzewane siedzenia i NIC wiecej to wtedy utrata wartosci bedzie niska i podobna do modelu 3 i tu pelna zgoda. Jak zaczynasz klikac opcje dodatkowe (a kto chce jezdzic golasem??) to automatycznie utrata wartosci robi sie sporo wieksza niz w TM3/Y.

I zanim dyskusja znowu zejdzie na manowce - mowie z grubsza bo oczywiscie jak zaczniesz pisac o skrajnych przypadkach typu - wyprzedaze przed liftem, ktos sie nie zalapal na dofinansowanie 30k PLN, dolar skoczyl o 30% w ciagu roku i cena sie zmienila nagle czy mamy covid/kryzys z polprzewodnikami i producenci moto akurat strzyga BO MOGA etc - to wtedy moja generalna teoria nie bedzie miec zastosowania ale to sa wyjatki od reguly i tak jak sie zdarzaja w Tesli tak samo sie zdarzaja wtedy w BMW i poglebiaja problem czy roznice w utracie wartosci.


 

.

  • Moderatorzy
Opublikowano

Po latach obserwacji i zakupów mam zupełnie odwrotne zdanie. Golasy BMW tracą najszybciej i często żeby sprzedać ludzie mocno schodzą z ceny. Dobrze wyposażone auta schodzą w kilka dni za dużo większą kasę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

@adamjttkkawa na lawe. O ile procent taniej wystawiłeś swoje tm3 od cennika? Ile ma przebiegu i jaki rocznik, jakie jest zainteresowanie i dlaczego jeszcze nie sprzedałeś? 
 

ja mimo wszystko uważam że Norwedzy stracą mniej bo płacili za auta bez podatków i jest to chociażby łakomy kasek do importu do innych krajów. W PL utrata będzie większa.


 

https://www.auto-swiat.pl/ev/wiadomosci/wlasciciele-tesli-wsciekli-jesli-kupili-model-y-w-2023-r-sa-stratny-podwojnie/23b3f49

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

https://www.investors.com/news/tesla-stock-ev-giant-prices-are-inverting-why-thats-a-bad-sign

Nie wygląda to za dobrze. BMW ma wzrosty na każdym kontynencie, tymczasem Tesla w Europie zaczyna topnieć. Model Y jest już tańszy od Model 3 po cięciach. W Stanach po cięcia jeszcze większe, bo są dodatkowe zniżki za auta stockowe. Jak ktoś planuje kupić TMY, to bym się wstrzymał, bo tylko patrzeć jak dojdą rabaty kolejne

Jeżeli najtańsza cena za TMY ze stocku to $38k minus $7.5k, to ciekawe jak to wpłynie w niedalekiej perspektywie na ceny w Europie.

Na miejscu inwestorów w akcje Tesli bym się mocno już obawiał przyszłego kursu akcji i wyników finansowych.

image.thumb.png.dc23634ec63a9638dcfc931645768871.png

“Nie kupuje argumentu, że właściciele Tesli się cieszą ze spadków, bo sprzedadzą z większą stratą, ale kupią taniej”. To brzmi jak mechanizm jakiejś piramidy finansowej 😉 i w pewnej chwili to się musi skończyć, bo ceny nie będą spadać do zera.

 

The Model Y is Tesla's most popular offering but with prices continuing to fall it appears there could be an inventory glut. In the fourth quarter Tesla delivered 53,868 Model Y vehicles in Europe, down 2% compared to 2022, according to data compiled by Troy Teslike.

However, while Model Y deliveries declined year-over year it was not a supply issue with Tesla finishing Q4 with 32,000 unsold Model Y vehicles

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

@Kriss33, wygląda że Słonik miał rację sugerując Ci nie kupowanie modelu sprzed liftu, bo zaraz będą obniżki. No i mamy 35tys spadku wartości w jeden dzień 😞 Tyle to BMW 3/x3 traci w 1 rok od nowości. A jeśli dojdą rabaty za stockowe auta na poziomie $5.5k jak w USA, to spadek wartości auta będzie łącznie na poziomie 50-60k zł 😞 Po raz kolejny Tesla  robi to swoim klientom. Dobrze że nikogo ze znajomych nie udało mi się przekonać do Tesli, bo bym stracił znajomego chyba.

Ciebie Kriss przekonuje argument Adama że kupisz taniej kolejną Teslę?

Ja też muszę przyznać się do błędu, bo mówiłem że rozważę zakup TMY LR jak jego cena spadnie do 225tys, a dzisiaj nawet za 200tys nie będę chętny. No chyba że poliftowa jeśli wyciszenie poprawione będzie i wrócą kierunkowskazy normalne. 

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak Ty możesz myśleć, że ja źle zrobiłem i jeszcze Słonika do tego mieszasz, że mi coś radził ( po zakupie). No niebywałe.  Nie mierz swoją miarą. 

Ostatnio jedyne co robisz na forum to "ścięcia" z Adamem i walka o rację. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ceny modelu s też chyba poleciały w Polsce

 

@BMFundobry kumpel mi kiedyś doradził nigdy nie kupuj samochodów tuż przed wyjściem nowego modelu czy też liftingiem. Pocieszysz się chwilę niższą ceną a później będzie Cię szlak trafiał za każdym razem gdy zobaczysz nowy model na ulicy a ty będziesz płacił raty za niby nowe ale stare auto. Poza tym przy sprzedaży używki za 3-5 lat to też będzie miało duże znaczenie.

IMG_0260.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
27 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Jak Ty możesz myśleć, że ja źle zrobiłem i jeszcze Słonika do tego mieszasz, że mi coś radził ( po zakupie). No niebywałe.  Nie mierz swoją miarą. 
 

Nie chodziło mi o to że źle zrobiłeś. Potrzebowałeś auta i tyle. W dłuższej perspektywie to się może jakoś uśredni. Natomiast z tą utratą wartości nie jest tak kolorowo i czasem jak ktoś ma możliwość zaczekać na polift to warto. W tej materii po prostu zgadzam się ze Słonikiem.

Twoj zakup by z pewnością sensowny, a przecie nie będziesz na forum tłumaczył się ze swoich decyzji, bo to po prostu tylko i wyłącznie Twoja sprawa 🙂 

27 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Ostatnio jedyne co robisz na forum to "ścięcia" z Adamem i walka o rację. 

Określmy to tak że w niektórych kwestiach mam od dawna odmienne zdanie od Adama i dyskutujemy o faktach które weryfikują te różnice zdań. Tylko tyle. Mam wrażenie że dyskusja o tych różnicach jest ostatnio całkiem kulturalna i jestem za to wdzięczny.

W bardzo wielu aspektach się z Adamem zgadzam (!) tylko dyskusja o tych aspektach byłaby po prostu strasznie nudna 😉

 

15 minut temu, słonik40 napisał(a):

Ceny modelu s też chyba poleciały w Polsce

 

@BMFun

Nie, tutaj bez zmian. Była cena chyba 419k jeśli mnie pamięć nie myli i Jac3kBMW (a może już Jac3kTesla 🙂) kupił auto w tej całkiem niezłej cenie.

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Na polift warto czekać jeśli chcesz jeździć autem bez manetek , trąbić przyciskiem itd. Po premierze TM3 Higland od razu zdecydowałem się na zakup Y, żeby nie mieć polista. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
1 minutę temu, Kriss33 napisał(a):

Na polift warto czekać jeśli chcesz jeździć autem bez manetek , trąbić przyciskiem itd. Po premierze TM3 Higland od razu zdecydowałem się na zakup Y, żeby nie mieć polista. 

Wcale Ci się nie dziwię 🙂 Ja kupiłem iX3 przedlift. Potrzebowałem auta na już, więc co z tego że lift miał wyjść niedługo jak dopiero by był za 6 miesięcy. Kupiłem i nie żałuję. Na szczęście w BMW podniesiono ceny poliftowe więc mnie to tak nie bolało, ale jak spadły to też bym nie płakał. Od kiedy pamiętam to BMW nie obniża cen, tylko podnosi, a ewentualnie rabatami/promocjami operuje które raczej nie zmieniają cen o więcej niż 10%. Nie tak jak Tesla - ok 20% drugi rok z rzędu. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W sierpniu były Tesle Y od 210 tys zł, teraz 15 tys taniej. Może jak się ktoś tym nie interesował to dla niego jakaś sensacja. Dla mnie żadna.

Opublikowano (edytowane)
32 minuty temu, BMFun napisał(a):

Nie chodziło mi o to że źle zrobiłeś. Potrzebowałeś auta i tyle. W dłuższej perspektywie to się może jakoś uśredni. Natomiast z tą utratą wartości nie jest tak kolorowo i czasem jak ktoś ma możliwość zaczekać na polift to warto. W tej materii po prostu zgadzam się ze Słonikiem.

Twoj zakup by z pewnością sensowny, a przecie nie będziesz na forum tłumaczył się ze swoich decyzji, bo to po prostu tylko i wyłącznie Twoja sprawa 🙂 

Określmy to tak że w niektórych kwestiach mam od dawna odmienne zdanie od Adama i dyskutujemy o faktach które weryfikują te różnice zdań. Tylko tyle. Mam wrażenie że dyskusja o tych różnicach jest ostatnio całkiem kulturalna i jestem za to wdzięczny.

W bardzo wielu aspektach się z Adamem zgadzam (!) tylko dyskusja o tych aspektach byłaby po prostu strasznie nudna 😉

 

Nie, tutaj bez zmian. Była cena chyba 419k jeśli mnie pamięć nie myli i Jac3kBMW (a może już Jac3kTesla 🙂) kupił auto w tej całkiem niezłej cenie.

Tak, na TMS była fajna cena we Wrześniu. Ja wziąłem w kolorze ultra red za 415pln, sam kolor kosztował 20tyś. W USA już przywrócili dopłaty za kolory. Pewnie u nas też tak będzie. Od września cały czas TMS/X idą stopniowo do góry. W sumie na S/X nie musza obniżać cen ponieważ w tej cenie i tak znajdzie się klient. 

@BMFun, jeszcze BMW bo mam 2 motocykle BMW a z tego raczej się nie wyleczę. Jak BMW zacznie produkować elektryczne motocykle to ja przestanę jeździć 😉

Zresztą nie wiem jak długo pojeżdżę TMS. Może mi się znudzi i sprzedam ale obecnie nie ma ciekawej alternatywy do modelu S, przynajmniej dla mnie. Ostatnio myślałem, że jakbym sprzedał TMS to nie miałbym czego kupić w podobnej kasie tj. okolice 400tyś. Za Taycana w podobnym wyposażeniu musiałbym wyłożyć dobrze ponad 600tyś, trzeba by celować w GTSa, za i7 podobnie po rabatach. 

 

Edytowane przez Jac3kBMW
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

W sierpniu kupowałem Eqe i jak patrzyłem na Teslę to dopiero zaczęły pojawiać się i to sporadycznie model y long range łapiące się pod dopłaty. Dzisiaj performance łapie się pod dopłaty. W tym czasie zalegał tesli Polska duży glut modelu s na stokach o czym wygadał mi się pracownik salonu więc byłem więcej jak pewny że będą spore obniżki esek. Te z wyprzedaży chodziły po 420k a tesla obniżyła ceny katalogowe ale wydaje mi się że był to ruch 550k-> 480k. Cennik dzisiejszy 450k daje szanse za zakup modelu s w tym roku za okolice 400k jak tylko Stocki znowu się zapełnią.

 

cenami USA wogole bym się. IE sugerował bo już nie raz na różnych rynkach bywało odwrotnie a dopłata za kolor w esce w USA w porównaniu z tym co było jest symboliczna.

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Godzinę temu, Jac3kBMW napisał(a):

 

Ostatnio myślałem, że jakbym sprzedał TMS to nie miałbym czego kupić w podobnej kasie tj. okolice 400tyś. Za Taycana w podobnym wyposażeniu musiałbym wyłożyć dobrze ponad 600tyś, trzeba by celować w GTSa, za i7 podobnie po rabatach. 

 

Trzeba było kupić Porsche za 800 tys, przynajmniej być nie stracił tak jak na Tesli na 400 tys  🙂 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.