Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adam przez całe życie ja i moja rodzina w smartfonach, laptopach itp nie zuzyjemy tylu baterii co potrzebuje jedna tesla. Problem który powstał z wydobyciem i sposobem tego wydobycia jest spowodowany typowo przez auta elektryczne. Nagły skokowy wzrost zapotrzebowania spowodował braki w surowcach co doprowadziło do powstawania kopalni dosłownie wszędzie i nikt nie zwraca tam uwagi na warunki wydobycia i zdrowie. To jest niezaprzeczalny fakt. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
3 godziny temu, słonik40 napisał(a):

Jeśli te duże baterie się upowszechnia to nasze auta czeka podobny los

Eee tam, magia gwiazdy, 4 pierscieni czy bialo-niebieskiego smigla bedzie jeszcze zywa przez dekady 😆

Nawet jak sie troche mala bateria zdegraduje i zostanie 150-200km zasiegu, otoczka niemieckiego premium bedzie wciaz sie tlila i do kosciola czy pracy bedzie mozna podjechac nadal z szykiem.

Chinskie marki beda musialy sobie wypracowywac taka renome przez dlugie, dlugie lata, same kWh to nie wszystko.

Mnie w Chinczykach poki co odrzuca GUI/soft przede wszystkim, jest naprawde slabej jakosci (i hardware i software) - mowie na podstawie BYD.

31 minut temu, --maly-- napisał(a):

Adam przez całe życie ja i moja rodzina w smartfonach, laptopach itp nie zuzyjemy tylu baterii co potrzebuje jedna tesla. Problem który powstał z wydobyciem i sposobem tego wydobycia jest spowodowany typowo przez auta elektryczne. Nagły skokowy wzrost zapotrzebowania spowodował braki w surowcach co doprowadziło do powstawania kopalni dosłownie wszędzie i nikt nie zwraca tam uwagi na warunki wydobycia i zdrowie. To jest niezaprzeczalny fakt. 

Ciezko mi sie z Toba zgodzic, na dzis elektryki to ~30% zapotrzebowania na baterie na swiecie, jeszcze kilka lat temu to bylo <10% a proceder ktory opisujesz trwa odkad pamietam.

A wtedy ciezko uzywac tego typu argumentow - cos ala - ja ukradlem 100 PLN to nic sie nie stalo bo tamten ukradl 2000 PLN i to on jest zlodziejem a nie ja, ode mnie sie odczepcie.

Tego typu argumenty mozesz tez pisac o diamentach, tekstyliach, gastro - nie chce byc hipokryta ale calego swiata nie uratujesz.

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

w przypadku taryfy G11 będzie to 41 gr/kWh netto za zakup energii, do tego 32 gr netto za dystrybucję i 17 gr podatku VAT. Łącznie 90 gr/kWh brutto.

Kto przekroczy limit, zapłaci cenę maksymalną - niecałe 70 gr/kWh netto i pełne koszty dystrybucji - 49 gr zamiast 32 gr/kWh netto. "Ze względu na nieznaczny wzrost stawek dystrybucyjnych, łączne koszty zmienne w taryfie G11 po przekroczeniu limitu ustawowego wynosić wyniosą 1,34 zł/kWh brutto w przypadku PGE 

Niektórzy odczują spadek kosztów

I zwraca zarówno uwagę, że takich osób nie będzie wiele, bo odbiorcy zużywający dużo energii korzystają raczej z innych taryf, na czele z G12 i G12w. Oni też mają zamrożone ceny do ustawowego limitu, a jeśli go przekroczą, to w przypadku taryfy G12 zapłacą 81 gr/kWh brutto za energię i jej dystrybucję, podczas gdy w tym roku płacili 99 groszy.

https://www.money.pl/gospodarka/tyle-polacy-zaplaca-za-prad-w-2024-r-oto-co-kryja-w-sobie-nowe-taryfy-6975113227254592a.html

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W dniu 20.12.2023 o 15:04, adamjttk napisał(a):

Do czego sie przydaja dotacje na elektryki?

Ano do tego np:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=333213309

 

4-letni e-tron (wciaz na rocznej gwarancji producenta), z przebiegiem 55k km, od pierwszego wlasciciela, 2 zestawy 20" kol, pneumatyka, headup, panorama, elektryczne siedzenia za .. 140k PLN

Ok, bateria jest mikro jak na segment, raptem 70kWh, ale do jezdzenia po miescie/poza miastem (200-250km) wokol komina za ta cene? Pasuje jak ulal do tych mitycznych zimowych 5km odcinkow 😜

W Norwegii etronow wiecej niz w PL Passatow 2.0 TDI

309_957335160.jpg

 

309_314695601.jpg

309_970463183.jpg

 

 

 

 

Niech sobie dotują kraje takie jak DE albo Francja bo mają ogromny przemysł samochodowy i wtedy wspierają swoje miejsca pracy. My powinniśmy dotować to co produkujemy u siebie jeżeli cokolwiek albo coś co nas uniezależnia typu fotowoltaika. Albo Kraby 🙂

  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli Niemcy i Francuzi wspierają swój przemysł samochodowy to wspierają też podwykonawców czyli i nas Polaków. Krab nie jest nasz. Podwozie jest koreańskie, wieża brytyjska a armata niemiecka 🙂 Koreańczycy uwalą Kraba, który jest konkurencją dla K9.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
41 minut temu, bambaryla napisał(a):

Niech sobie dotują kraje takie jak DE albo Francja bo mają ogromny przemysł samochodowy i wtedy wspierają swoje miejsca pracy. My powinniśmy dotować to co produkujemy u siebie jeżeli cokolwiek albo coś co nas uniezależnia typu fotowoltaika. Albo Kraby 🙂

Nie zebym byl przeciwko Krabom ale wbrew pozorom pomimo braku wlasnych aut galaz moto (elektromobilnosc!) u nas w gospodarce kwitnie nadzwyczaj dobrze 😆

https://www.wnp.pl/energetyka/polska-swiatowa-potega-w-produkcji-baterii-do-samochodow-elektrycznych,695947.html

 

"Polska zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem wielkości produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4 proc. całego polskiego eksportu. A produkcja baterii w Polsce ma jeszcze szansę mocno wzrosnąć.

Wartość sektora baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r."

 

A z przymruzeniem oka:

 - szefie jak duzy montujemy ten table w nowym Passacie?

- tak

^^ ciekawe od kogo inspiracje czerpali 😉

na plus za to widze kierownica wraca do normy, ta ich haptyka w id3 to byl jakis horror i dramat w jednym

volkswagen-passat-variant-b9-2025-24.jpe

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

@Kriss33z karta BMW charging 1kwh na mieście kosztuje 1.07. Lol prąd ze słupka na greenwayu jest tańszy jak w domu. W tym roku widziałem pod Ikea na ac jednego sympatycznego pana który kilka razy na przemian spał/pracował w aucie. W przyszłym roku w miastach taki widok będzie powszedni.

 

@adamjttkprzrnysl moto w PL to nie tylko baterię ale min ogromne fabryki vw pod Poznaniem, mercedesa czy też fiata i olbrzymie rzesze podwykonawców. Jak upadną europejskie marki to olbrzymia część polskiego przemysłu się zwinie.

 

wczoraj jechałem a1 no i stwierdzam że infrastruktura IONITY z konkurencją nadgoniły a w wielu miejscach przegoniły superchargery tesli. Plug &charge jest, nawigowanie z uwzględnieniem ładowarek jest, pokazywanie w aucie ilość  słupków online/offline/zajętych jest z wyszczególnieniem który jest ok jest, no i przykładowo na trasie wawa-Gdańsk IONITY bije superchargery lokalizacja.IMG_0106.thumb.jpeg.1787a097e4f9649a0c404f83ba45ec14.jpegIMG_0103.thumb.jpeg.c0a224d5b410cc446ccf87e6067bb847.jpeg

 

 

 

 

 

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
10 godzin temu, Borsuczek napisał(a):

Jeśli Niemcy i Francuzi wspierają swój przemysł samochodowy to wspierają też podwykonawców czyli i nas Polaków. Krab nie jest nasz. Podwozie jest koreańskie, wieża brytyjska a armata niemiecka 🙂 Koreańczycy uwalą Kraba, który jest konkurencją dla K9.

No ale jednak zarówno wieża, podwozie i lufy są produkowane w Polsce. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak kogoś interesuje to Tauron podał stawki dystrybucji. 

Mnie interesuje taryfa G12W, w nocy i weekendy jest 6 gr brutto za każdą kWh, co daje 47 gr netto za 1 kWh+Vat+ dystrybucja=63 gr za 1 kWh za ładowanie auta. 

Słonik to jeszcze na słupki AC nie musze jechać 🙂 

 

https://www.tauron-dystrybucja.pl/uslugi-dystrybucyjne/stawki-oplat-dystrybucyjnych

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@Kriss33 wklejone przez ciebie stawki to jak na moje oko jakaś ściema jest. Według zamieszczonej na stronie tauryna tabeli Całodobowa g11 jest najtańsza a dzienna g12 tańsza od g12w?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jaka ściema? To jest na stronie Tauronu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

@adamjttkprzrnysl moto w PL to nie tylko baterię ale min ogromne fabryki vw pod Poznaniem, mercedesa czy też fiata i olbrzymie rzesze podwykonawców. Jak upadną europejskie marki to olbrzymia część polskiego przemysłu się zwinie.

1.  Apropo elektromobilnosci w PL odpowiedzialem w kontekscie czy sie nam oplaca czy nie oplaca dotowac elektryki w kraju.

Wg mnie BARDZO oplaca, jest to w naszym zywotnym interesie zeby elektromobilnosc wjechala do Europy na pelnej i te pieniadze to nie jest darowizna dla bogatych, te auta za kilka lat wroca na rynek (tansze) i beda cieszyc kolejnego posiadacza i kolejnego.

2. Mnie "upadek" europejskich marek w ogole nie martwi (calkowity i tak jest nierealny). Takie zaklady VW pod Poznaniem - fabryki gotowe masz, linie produkcyjne masz, wykwalifikowana kadre masz, logistyke (drogi, tory, pomieszczenia socjalne, hotele etc etc) masz - a czy zarzad bedzie niemiecki czy za chwile chinski - nie ma ZADNEGO znaczenia. Szwedzi na wykupie Volvo przez Geely zle nie wyszli, Slowacy na wykupie Skody przez Niemcow zle nie wyszli, ot bedzie "under new management" i tyle (z punktu widzenia podatkow dla PL czy pracownika fabryki).

Wiadomo ze w marzeniach czlowiek chcialby zeby to wszystko bylo polskie ale jest jak jest, na dzis jest to nierealne, Izera to byla mrzonka i mis od poczatku.

 

1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

wczoraj jechałem a1 no i stwierdzam że infrastruktura IONITY z konkurencją nadgoniły a w wielu miejscach przegoniły superchargery tesli. Plug &charge jest, nawigowanie z uwzględnieniem ładowarek jest, pokazywanie w aucie ilość  słupków online/offline/zajętych jest z wyszczególnieniem który jest ok jest, no i przykładowo na trasie wawa-Gdańsk IONITY bije superchargery lokalizacja.

Mnie to autentycznie cieszy jezeli tak jest, nie jestem ortodoksyjnym wyznawca "Tesla albo nic" - Tesla pokazala droge innym firmom, ze trzeba sie wziac za infrastrukture DC jezeli elektryki maja byc w mainstreamie, jezeli konsorcjum Ionity wzielo sie do roboty - chyle przd nimi czola.

Bo taka Toyota i jej myslenie typu - my zbudujemy auta na wodor, a Wy (panstwa) zbudujcie stacje wodorowe - to widzimy ze nie ma to na dzisiaj zadnego sensu i nic z tego poki co nie bedzie.

Jezeli Ionity dziala jeszcze plug&play i jest zintegrowane z GUI auta jak w Tesli - bije czola podwojnie bo tak powinno to wygladac od poczatku jezeli Kowalski ma jezdzic bezstresowo elektrykiem.

Predzej czy pozniej bede chcial sie przesiac na cos innego niz Tesla i wtedy takie ionity, jezeli bedzie dzialalo dokladnie jak SC, to bedzie dla mnie swietna sprawa.

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Słonik wg mnie to jest tak. Cena 1 kWh jest zamrożona na poziomie 85 gr brutto w każdej taryfie.

Do tego dochodzą koszty dystrybucji. 

Myk polega na tym, że w G11 są wysokie koszty dystrybucji 43 grosze brutto, a w G12 i G12W 6 gr czy tam 8 gr, bo to niby stawki brutto, ale raczej netto tej dystrybucji .

To oznacza,  że w taryfach G12 i G12Wkoszta całkowity pradu będzie mniejszy niż zamrożona ceną. Tak to rozumiem. 

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No ale według tych stron całodobowa taryfa g11 jest najtańsza i kosztuje 30 groszy, kiedy URE zatwierdził stawki dla wszystkich na poziomie niecałych 70 groszy. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Nieeee, to są koszty dystrybucji tylko. 

Gole stawki za prąd podał 15 grudnia prezes URE.

Edytowane przez Kriss33
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@słonik40 Skoro tyle lat tu plules na elektryki i przede wszystkim trasy - zdaj prosze relacje jak sobie radzisz na dzis.

Interesuje mnie przede wszystkim:

- czy jak masz jechac w trase 300-500 czy ile km - bierzesz z wypozyczalni auto spalinowe czy tam pozyczas od tescia (jak mowiles) czy jednak bierzesz swoje BEV z garazu?

- czy jezdzisz 90km/h za ciezarowkami czy w miare normalnie na ile przepisy pozwalaja?

- jezeli w trasy jezdzisz BEV to co robisz na postojach? Patrzysz sie bezczynnie w niebo pol godz czy moze godzine kontemplujac jak marnujesz sobie zycie bezczynnie z powodu tragicznej technologii, doktoryzujesz sie z hotdogow na Orlenie czy znajdujesz jakies zajecie? Bylo tu na forum duzo problemow i niejasnosci w tym konkretnym temacie.

 

Konkretnie i na temat zeby czytelnicy wiedzieli na co sie pisza jezeli mysla o zakupie BEV w PL.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

1. Nie jeżdżę w trasy dalsze jak 250km -350km w jedną stronę. Po prostu inaczej organizuje wolny czas. Urlop zagraniczny  = samolot. Największy problem będzie z nartami i raczej pożyczę auto na wyjazd.

2. często taką trasę (około 500km razem) robię w dwie strony jednego dnia, wtedy ładuje się 2x15 minut w każdym kierunku. Po 5 minutach żona już zaczyna kręcić nosem że się nudzi, stąd na najczęściej pokonywanej przezemnie trasie zainstalowałem wallboksa także w second home coby te 15 minutowe przerwy omijać. 

3. Jadę jednak sporo wolniej niż kiedyś. W g30 na autostradzie poniżej 180 jak nie było konieczności nie schodziłem. Teraz to w zależności od stanu baterii. Jade tak aby po przyjeździe zostało kilka procent. Czasami szybciej, czasami wolniej. Poniżej 120-130 staram się nie schodzić. To jest największy ból elektryków, szczególnie na polskich autostradach i zdarza mi się patrzeć z zazdrością na podróżujących szybciej. Tak jak napisał @BMFun przesiadka do spaliny to tak jakby ci ktoś kaganiec zdjął. Szybka jazda przynajmniej mi daje dużą przyjemność, teraz ustawiam asystentów i gapię się w telefon spoglądając na drogę.  Przy realnej oszczędności rzędu 200k za podobnej klasy auto spalinowe jestem w stanie to przeboleć. Coś za coś.
 

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Passat akurat dostał fizyczne guziki do klimatyzacji bo tego chcieli klienci to fajnie że słuchają chociaż trochę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z opisu Słonika nie wynika, że auta elektryczne są w czymś lepsze niż spalinowe,  a wręcz odwrotnie.  Chyba Adam nie tego się spodziewałeś  😀

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Spodziewalem sie dokladnie takiego opisu bo przez gardlo ciezko przechodzi ze sie jednak czlowiek mylil 😉

Kazdy oczywiscie wyciagnie wnioski samemu z opisu ale co ja slysze:

1. Slonik przez ostatni rok jak ma elektryki nie wypozyczyl auta spalinowego czy to z wypozyczalni czy to od rodziny, jezdzi tylko BEV, czy to w trasy czy na codzien (jego pitstopy na trasie 500km dziennie to 2x15min czyli mysle ze w tym czasie mozna sie czyms zajac, jakas kawa czy kanapka czy przejrzeniem maili)

2. Zamiast jezdzic 180km/h (nieprzepisowo bardzo) jezdzi przepisowo (120-130 km/h czyli jak 90% ludzi w PL na autostradach) - z pozytkiem dla bezpieczenstwa swojego, jego rodziny i przede wszystkim innych uczestnikow ruchu drogowego

3. Nie rozumiem tylko tej oszczednosci 200k PLN - wielokrotnie tu pisal, ze w trasie sie jedzie BEV max 120-130km/h wiec wystarczy nawet 100KM, w miescie limit 50km/h wiec wystarczy 100KM - wiec po co AMG jak mozna bylo kupic slabszego ICE i te trasy nadal 180 km/h smigac tak jak sie lubi.

Dla oszczednosci na benzynie w przypadku auta za pol banki? Utrata wartosci jest przeciez 5x wieksza 😉

No nijak sie nie kalkuluje, tyle razy bylo tu o to bicie piany, zadnych innych zalet elektryki podobno nie maja, wiec czemu nie 1 BEV a druga hybryda, 1 BEV a drugi diesel etc. Czemu 2 elektryki? W imie 500 PLN miesiecznie oszczednosci na paliwie ale w nagrode znaczek AMG na klapie? 😉

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jedną z zalet auta elektrycznego jest tańsza eksploatacja, w tym koszty ładowania vs paliwa.  Czas poświęcony na ładowanie w trasie jest straconym czasem dla osób, dla których ta zaleta nie ma znaczenia. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Samochód elektryczny jest lepszy od spalinowego pod każdym względem poza czasem ładowania. Odpadają czynności serwisowe w rodzaju wymiany płynów i filtrów. Są znacznie mniejsze straty mocy, ponieważ nie potrzeba wału napędowego i skrzyni rozdzielczej przy napędzie na cztery koła. Załatwia to elektronika. Nie trzeba skomplikowanych części układu rozrządu i głowicy. Odzysk energii przy hamowaniu załatwia odwrócone działanie samego silnika i obecność dużej baterii. Bez skomplikowanego sterowania alternatorem i akumulatorem. Nie trzeba importować takiej ilości ropy naftowej, ani dowozić paliwa regularnie na stację ciężarówkami, które też spalają paliwo. Jeśli technologia pozwoli funkcjonować gospodarce w oparciu o elektromobilność i z czasem pojawią się tanie regenerowane akumulatory albo ich zamienniki to samochód spalinowy będzie kompletnym skansenem jak lokomotywa parowa 🙂

  • Dziękuję 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Korzystajac z podłej pogody porobiłem trochę testów wczoraj i dziś na swojej standardowej trasie. Poniżej:

1. Około 40 km przejazd krajówkami który pokazał zużycie 20.7 kWh/100

2’. Dołożone do tego 160km autostrady ze znikomym ruchem, tempomat całą trasę na 130km/h, praktycznie zero zwolnień i przyspieszeń, temperatura około 5-6 stopni, bardzo silny wiatr i opady przy zjeździe z autostrady poskutkowało zużyciem 30kwh/100 (trasa robiona wczoraj wieczorem)

3. tempomat ustawiony na 140km/h ale ruch większy więc czasami trzeba było zwolnić, ale patrząc po średniej było tego stosunkowo niewiele. Duża wichura i opady, temperatura 1-3 stopnie (trasa robiona dzisiaj po południu) i zużycie z przejazdu tylko autostradą na odcinku 150km to 36kwh/100

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.