Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@Kriss33 reklamowanie strony tego smutnego pana niesmaczne jest. W dupie był i gowno widział a jeszcże mniej wie a madruje sie jakby wszystkie rozumy pozjadał. Zamawiałem ix1 pod koniec zeszłego roku, jak jeszcze tesle były w starych cenach i już wtedy ix1 wychodziła w cenie spalinowej x1. Stosunek cen od tego czasu w bmw praktycznie sie nie zmienił ale ten smutny pan chyba orgazmu dostaje kiedy napisze artykuł pochwalny tesli co już mu nawet właściciele tej marki w komentarzach wypominają. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

oj tam Słonik, mam gdzieś kto to pisze, wpadła mi informacja o nowym BMW ix2 to wrzuciłem na forum, nawet tego nie czytam tylko okiem rzuciłem, także luz  🙂

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
11 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Wallboxy doszły, jeden już wisi i pierwsze wrażenia:

Madra decyzja slonik z zakupem wallboxow!

11 godzin temu, słonik40 napisał(a):

1. Kable/wtyczki sprawiają wrażenie lżejszych/mniej solidnych jak te otrzymane z mercedesem, co zapewne tłumaczy różnice w cenie ale nie ma co narzekać. Dzialaja i jak nie będą się psuły to ok.

Mialem takie samo spostrzezenie porownujac do wallboxa BMW - kable ciensze, wtyczka mniejsza i poreczniejsza, sam wallbox 3x mniejszy. (nie uzylbym slowa mniej solidne, bardziej pasuje mniej toporne)

Tylko czy to zle? Skoro sprzedaja to w milionach sztuk i o reklamacjach nie slychac to nie podejrzewam ich o brak wiedzy technicznej n/t wymagan czy bylejakosci.

11 godzin temu, słonik40 napisał(a):

myśle ze każdy średnio rozgarnięty by sobie poradzil (potrzebna wiertarka/wkrętarka lub śrubokręt) no i trzeba przewiercic dziurę na kabel siłowy wiec speclajna nakładka do wiercenia dużych średnic na wiertarkę potrzebna.

Jak nie chcemy miec pozarow hal garazowych to proponuje zostawic to elektrykowi.

Wszystko wydaje sie proste jak sie patrzy z boku, ale zeby to bylo proste trzeba poswiecic troche czasu na zdobycie wiedzy technicznej i doswiadczenia 😉

11 godzin temu, słonik40 napisał(a):

- wallbox dostarczony z bardzo stara wersja oprogramowania (brak wielu ważnych opcji)

Mozesz rozwinac? Co to znaczy "bardzo stara"?

Generacja 3 tych wallboxow zadebiutowala raptem rok temu a najnowsza wersja oprogramowania wyszla ~4 tyg temu.

Tesla launches Wall Connector app integration as it opens to non-Tesla EVs | Electrek

11 godzin temu, słonik40 napisał(a):

- w kontroli dostępu brakuje mi opcji całkowitego zablokowania dla wszystkich.

uwazam ze opcja całkowitego zablokowania ładowania powinna być możliwa.

Tak, taka opcja bylaby calkiem ciekawa, szczegolnie dla posiadaczy tych wallboxow ktorzy beda z nich korzystali w publicznych halach garazowych.

Tyle, ze to wymagaloby komunikacji wallboxa kazdorazowo z dowolnym autem i zczytywania VIN przy probie ladowania, to chyba nierealne technologicznie na ten moment (dostep wallboxa do danych dowolnego auta)?

Z tego co pamietam jest podzial na Tesle/nie-Tesle ale to razej nie ma nic wspolnego z VIN.

11 godzin temu, słonik40 napisał(a):

W apce można ustawić godziny ładowania, natomiast kontroli dostępu już nie, natomiast przez ssid można ustawić kontrole dostępu natomiast godzin ładowania już  nie.

To chyba logiczne, kontrola dostepu to jest cos co ustawiasz raz i w 99% przypadkow nigdy do tego nie wracasz, cos jak moc przylaczeniowa sieci, bez sensu byloby taka opcja smiecic apke imho.

 

Ciekawi mnie tylko interakcja wallboxow z autami - w publicznych halach garazowych wygodna i potrzebna jest blokada przed nieautoryzowanym dostepem, pamietam, ze nowe wallboxy BMW mialy czytnik RFID, ten Tesowy tego nie ma?

 

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
2 minuty temu, adamjttk napisał(a):

o interakcja wallboxow z autami - w publicznych halach garazowych wygodna i potrzebna jest blokada przed nieautoryzowanym dostepem, pamietam, ze nowe wallboxy BMW mialy czytnik RFID, ten Tesowy tego nie ma?

ok, sprawdzilem i sam sobie odpowiem - jest takie zabezpieczenie ale Teslowa ladowarka wiec tyczy sie tylko Tesli, mozna wybrac do 10 Tesli ktore beda ekskluzywnie ladowane z danej ladowarki, cala reszta aut jest blokowana, lipa w Twoim przypadku, bedziesz mial motywacje do zmiany marki jak przyjdzie czas na wymiane samochodu 😉

 

53264553503_9a34b4eb91_o.jpg

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Po uruchomieniu wallboksa nie bylo opcji authorised tesla only, która weszła kilka lat temu stad wnioskuje ze fabrycznie zainstalowana wersja softu jest bardzo stara. Nowe wallboksy bmw niestety nie posiadają już czytnika rfid stad odpadła opcja jego zakupu. Mi by generalnie wystarczyła opcja blokuj wszystkich/zezwalaj wszystkim konfigurowalna przez lokalne wifi wallboksa. Podjezdzam pod ladowarke i chce się ładować, odpalam telefon i ładuje odjezdzam to blokuje wszystkich. Generalnie najprawdopodobniej wystarczy ze wpisze w authorised tesla only vin tesli z jakiegoś mobile albo nowej zelandii i to powinno załatwić sprawę ale nie miałem już czasu się tym bawić. Ustawiłem okno ładowania na pol godziny dziennie, zmniejszyłem prąd do 6a i ustawiłem tesla only, to. A razie powinno wystarczyć. Odnośnie współpracy z innymi markami bmw, mercedes i Hyundai chyba tez ma już dostępna opcje plug&charge wiec raczej nie byłby to problem doimplementowac obsługę innych marek.

 

Po aktualizacji softu pojawila się tez u mnie w autoryzacji opcja której nigdzie nie ma w dokumentacji. Nie pamietam dokładnie nazwy ale cos w stylu poprawione ladowanie samochodów innych marek. Nie miałem czasu w to wnikać nigdzie na ten temat w internecie tez nic tesla nie wspomina wiec nie wiem o co w niej chodzi. Ograniczanie wallboksa tylko do jednej marki to jak dla mnie całkowicie bez sensu jest.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Można to samo napisać o tesli która grzecznie przyjęła standard ccs2 w Europie 😀 przyjęcie standardu teslowego jest naturalna rzeczą w USA gdzie trzeba w koncu wykopać stary standard ccs1 i zastąpić czymś nowocześniejszym. Wprowadzenie ccs v2 nie ma sensu bo aktualnie nie ma żadnej ładowarki z takim standardem natomiast testowy nacs maja superchargery wiec zmiana może odbyć się bardziej płynnie i naturalnie i co w tym upokarzającego? Upokarzające to jest to ze niby Leader bev na rynku grzecznie kupuje baterie od chińskich startupow typu byd czy catl a podobno jegomzespol r&d zaprojektował najlepsze baterie na rynku…

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
5 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Można to samo napisać o tesli która grzecznie przyjęła standard ccs2 w Europie 😀 

Zdanie mialoby sens gdyby standard CCS2 byl autorskim rozwiazaniem BMW czy MB. Jest? 😉

Tak jak pisalem tu wielokrotnie - jedna firma wyznacza standardy obecnie a inne za nia grzecznie podazaja znajac swoje miejsce w szeregu.

5 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Upokarzające to jest to ze niby Leader bev na rynku grzecznie kupuje baterie od chińskich startupow typu byd czy catl a podobno jegomzespol r&d zaprojektował najlepsze baterie na rynku…

Pisalem Ci tu juz analogie z Applem, od kogo ta firma kupuje ekrany do Iphonow.

Napisales ze wiesz ale widze ze nadal nie rozumiesz co sie do Ciebie pisze ^^

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
17 minut temu, Borsuczek napisał(a):

Nie ma mediów niezależnych. Na Spidersweb są reklamy państwowych spółek w tym Orlenu 😀

Nawet jeśli to jaki to ma związek z tematem?

 

Teslanie to zupełnie inna sytuacja, odrębne plemię, ślepo zapatrzone w swoje elonktryczne cuda. Od 2021 r. wierność napędowi elektrycznemu wśród nabywców Tesli utrzymuje się na poziomie 70-80 procent.

 

Ludziom po prostu trudno to zrozumieć. Ci, którzy jezdza ICE na prawdę dalej uważają, że ich auta są lepsze od BEV, nawet jak im w twarz mówisz co i jak. Dla mnie to porażające jak ludzie są zamknięci na nowe rozwiązania. 

w sumie taka sytuacja jest podobna do wypowiedzi tych, którzy nigdy nie mieli auta tej marki, ale zawsze najwięcej mieli do powiedzenia.  

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Cytat

Zdanie mialoby sens gdyby standard CCS2 byl autorskim rozwiazaniem BMW czy MB. Jest? 😉

Tak jak pisalem tu wielokrotnie - jedna firma wyznacza standardy obecnie a inne za nia grzecznie podazaja znajac swoje miejsce w szeregu.

Ale o jakim wyznaczaniu standardów piszesz? USA to zacofany rynek pod względem bev z zacofanymi technologiami olewany nawet przez tesle (brak do dziś premiery highland chociażby). Od lat producenci mając w dalekim poważaniu ten rynek oraz przez jego zacofanie ladowali do aut przestarzałe złącza. Jak sobie teraz wyobrażasz przejście tam np na ccs v2 kiedy nie ma ANI jednej ładowarki? Nacs to jest jedyne sensowne wyjście aby to płynnie zrobić a zlacze tesli jako standard na żadnym innym kontynencie nie będzie instalowane. Za wszelka cenę chcesz porównać sprzęt do Apple ale to jest zupełnie inna liga jakościowa….

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
14 godzin temu, słonik40 napisał(a):

Ale o jakim wyznaczaniu standardów piszesz? USA to zacofany rynek pod względem bev z zacofanymi technologiami olewany nawet przez tesle (brak do dziś premiery highland chociażby). Od lat producenci mając w dalekim poważaniu ten rynek oraz przez jego zacofanie ladowali do aut przestarzałe złącza. Jak sobie teraz wyobrażasz przejście tam np na ccs v2 kiedy nie ma ANI jednej ładowarki? Nacs to jest jedyne sensowne wyjście aby to płynnie zrobić a zlacze tesli jako standard na żadnym innym kontynencie nie będzie instalowane. Za wszelka cenę chcesz porównać sprzęt do Apple ale to jest zupełnie inna liga jakościowa….

1. USA to zacofany rynek BEV? 😄
Nie pisz takich glupot publicznie <facepalm>
To ze tam chwilowo highlanda nie ma o niczym nie swiadczy - Tesla nie moze we wszystkich fabrykach na raz zastopowac produkcji i modernizowac linie montazowe (akcjonariusze by ich zjedli bo firma jest w fazie duzego wzrostu i ma tylko kilka fabryk) - akurat padlo na USA teraz. Przeciez zarowno model 3 jak i model Y byly w US rok-dwa wczesniej niz w Europie.
To samo bylo np z Plaidem przeciez czy bedzie z Cybrertruckiem.
Inne firmy? Kupisz Riviana w Europie, Lucida? 

2. Co do porownania do Apple - obie firmy maja sporo podobienstw i oczywiscie sporo roznic.
Na pewno klient jest zupelnie inny bo i przedzial cenowy produktow zupelnie rozny - kupic telefon, tablet czy laptop za 5-10-15k PLN to nie jest wyzwanie nawet w rozwijajacych sie krajach typu Polska - babcia wnuczkowi chocby na raty wezmie, nastolatki po galeriach sie szwendaja zeby zarobic na Iphona. Dzieki temu sprzedaz idzie w miliony bo prog wejscia jest relatywnie niski a telefon firmy x czy y to dzis bardziej oznaka statusu/przynaleznosci/mody niz realnych roznic technologicznych (poza ekosystemem oczywiscie). Na instagramie i w towarzystwie Iphone lepiej wyglada niz Sony czy Xiaomi.
Natomiast kupno elektryka za 200-300-400k PLN to jednak juz trzeba troche sie naglowkowac, klient "troche" starszy i bardziej swiadomy swoich potrzeb i roznic technologicznych pomiedzy poszczegolnymi markami.

Natomiast ja nie mam zadnego celu "ogrzewac" Tesle w blasku Appla  - przywolalem firme z jablkiem bo polowe ich ekranow do Iphona (najpopularniejszego i najbardziej dochodowego produktu firmy) wytwarza koreanska, najblizsza konkurencja - Samsung.
Jest to bezposredni argument na Twoje durnoty ktore wypisujesz powiazujac to, ze baterie do Tesli dostarcza CATL czy Panasonic i jest to jakis powod do wstydu, nie ma w tym nic niewlasciwego, rownie dobrze mozesz napisac, ze Tesla powinna wydobywac sama rude zelaza i produkowac stal do nadwozia czy zajac sie rowniez produkcja opon.

3. Mi sie wydaje, ze Ty fundamentalnie nie rozumiesz motoryzacji, masz o niej pojecie jak jakis nastolatek - tak jakby nieskazitelny montaz, listwa LEDowa za 20 centow czy skora z krowy byla dla Ciebie wyznacznikiem jakiejs przewagi technologicznej ^^ Ludzie w wiekszosci maja to gleboko w powazaniu, licza sie glownie cyferki - ile auto kosztuje, jakie ma przyspieszenie, jaki ma zasieg, ile ma miejsca w srodku, jaki bagaznik, jak jest wyposazone w danej cenie.

Patrze na BMW - na dzisiaj takie i4 e35 kosztuje w PL 259k PLN (wersja bazowa) -
Ma zasieg 483km, naped RWD, 6,0s do setki
Wersja bazowa to 17" felgi, manualna kierownica, manualne fotele (nieogrzewane), brak ladowarki indukcyjnej, dziadowskie audio bez wzmacniacza  czy subwoofera, brak tempomatu aktywnego, szyberdachu, dostepu komfortowego czy jakichkolwiek systemow asystujacych. Ot smutny golas.
Po zakupie czekasz na odbior pol roku? Rok?

A u konkurencji za 240k PLN masz model LR, zasieg 678km, AWD, 4,4s do setki.
Wersja bazowa wyposazona pod korek, obecnie lacznie nawet z infotainmentem z tylu czy aktywnie wentylowanymi fotelami (!)
I do odbioru za miesiac-dwa.

I na kazde 20 szt TM3 bedzie sie sprzedawalo jedno i4.

I jezeli myslisz, ze od spadajacej sprzedazy BMW sie zrobi bardziej prestizowe czy ze tendencja nagle zmieni sie o 180 stopni - powodzenia, ja biore popcorn i czekam dalej co bedzie z europejska motoryzacja, po 3 latach watku jest duzo gorzej niz myslalem, zmiany zachodza tylko coraz szybciej i sa coraz bardziej widoczne golym okiem na ulicy.

Wiem ze uwielbiasz elektrowoz - wejdz sobie na forum do dzialu i4 - masz tam 300 wypowiedzi, ostatnia z kwietnia 2023r (od pol roku pies z kulawa noga tam nie zajrzal (!)), w watku o TM3 - 30.000 wpisow, ostatnia 5 min temu. Tak wyglada rzeczywistosc na dzisiaj a roznica sie tylko poglebia, tak jak mowilem europejskie legacy jest w glebokiej czarnej dupie.

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Oo lol, chyba po ogłoszeniu wczoraj przez tesle kiepskich wyników finansowych pali ci się pod tyłeczkiem bo ceny akcji znowu poleca. Trzymajmy się faktów które są takie, ze bmw pomimo praktycznie cały czas takiej samej ilości sprzedaży cały czas jedzie na wysokich marżach, kiedy te u tesli zaczynaja szorować po dnie. Magia obnizek powoli przestaje dzialac bo sprzedaż powoli ale jednak się skurczyła. Jak bardzo rozwinięty jest rynek bev w USA pokazuje to ze w roku 2023 jada oni na złączu ccs v1 z AC opartym o JEDNA FAZĘ, lol. Śmiech na sali. Nie zapomnij tez dodać ze samochody tesli w USA praktycznie jako jedyna firma łapią się pod ichniejsza dopłatę w wysokości 7500 dolcow.  Pisząc o fakcie ze ludzie wciaz czekają 0,5 rok na bmw pomimo ze tesle maja dostępne od reki sam się pograzasz. Najwyraźniej nie każdy chce kupić elektryka dla ludu i tak jak w przypadku iPhone wola dopłacić lub z czegoś zrezygnować (wyposażenie) żeby mieć cos więcej.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

bmw pomimo praktycznie cały czas takiej samej ilości sprzedaży cały czas jedzie na wysokich marżach, kiedy te u tesli zaczynaja szorować po dnie.

slonik, nie wiem co bierzesz ale bierz polowe ^^

1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

ze samochody tesli w USA praktycznie jako jedyna firma łapią się pod ichniejsza dopłatę w wysokości 7500 dolcow.

patrz komentarz jak wyzej 

1 godzinę temu, słonik40 napisał(a):

Pisząc o fakcie ze ludzie wciaz czekają 0,5 rok na bmw pomimo ze tesle maja dostępne od reki sam się pograzasz. Najwyraźniej nie każdy chce kupić elektryka dla ludu i tak jak w przypadku iPhone wola dopłacić lub z czegoś zrezygnować (wyposażenie) żeby mieć cos więcej.

masz racje, nie kazdy, cos ala klienci na Multiple, natomiast dla szerszej perspektywy nie maja zadnego znacenia - o tym wlasnie tu pisze.

na dzisiaj takie i4 czy iX3 to takie "dead on arrival", takie nic nie znaczace zapchaj dziury ktore jezeli jutro by zniknely z rynku to nawet nikt by sie nie zorientowal. Czekamy na neue klasse, jak tam bedzie klapa to ostatni gasi swiatlo.

 

PS. BMW naprawde jest zalosne w kopiowaniu pomyslow Tesli:

BMW Group to launch direct sales model across Europe, starting from 1 January 2024 with MINI in three countries

Od przyszlego roku mini w PL bedzie sprzedawane juz tylko online, ASO bedzie tylko wydawaczem auta, umowa bedzie podpisywana bezposrednio z producentem. Za 2 lata to samo dla BMW. Hmm, glowe bym dal ze widzialem juz ten pomysl u jakiejs innej marki ^^ 

Cena tez bedzie jedna w calym kraju, koniec z indywidualnymi negocjacjami/znizkami.

53269717444_98f64b6fc4_o.jpg

 

 

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

https://insideevs.com/news/690793/bmw-group-electric-car-sales-2023q3/

 

adam ja ci radzę zmień dealera bo

Cytat
  • BMW sales: 549,941 (up 6%) and 1,621,267 (up 6%)
  • Mini sales: 70,384 (up 3%) and 210,741 (up 1%)
  • BMW Group Automotive sales: 621,699 (up 6%) and 1,836,563 (up 5%)
     
  • BMW Group global plug-in car sales in Q3'2023:

  • BEVs: 93,931 (up 80%) and 15.1% market share
  • PHEVs: 46,012 (down 1%) and 7.4% market share
  • Total: 139,943 (up 42%) and 22.5% market share


Chocbys niewiadomo jak mocno ściskał poslady i tak coraz więcej ludzi dopłaca w stosunku do tesli aby mieć lepsza jakość.

Opublikowano
W dniu 18.10.2023 o 10:08, Kriss33 napisał(a):

A w kolejce kolejne 7 małych BEV

 

https://autogaleria.pl/fiat-panda-stellantis-auto-elektryczne

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Słonik daj juz spokój z tą jakością Tesli, w kółko to piszesz. Nie masz to się o to nie martw. Uważasz, że Mercedes i BMW lepsze, nie ma sprawy. Pewnie tak jest, że BMW i Mercedes jest lepszy jakościowo, ale dla mnie Tesla jest fajniejsza na co dzień. Nie dostrzegam żadnych problemów jakościowych. Też moge napisać, że Mercedes jest beznadziejny, bo wazy 500 kg więcej od Tesli Y, a ma 11 cm więcej długości i 6 cm więcej wysokości... 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja odpisuje w kontekście porównania z Apple gdzie masz topowe materiały typu najwyższej jakości szkło czy tez Tytan, w tesli natomiast topowych materiałów brak, stad porównanie jest całkowicie nietrafione. Napisać możesz wszystko, nikt ci nie broni ale przykładowo sztuczna skórka obok nappy to nawet nie leżała. Poza tym ciężko porównać suva do czegoś co tego suva udaje (spójrz na przeswit). Oczywiście nie zmienia to faktu ze samochód moze ciebie całkowicie zadowalać, każdy ma inne oczekiwania a nie wiem czy nie zauważyłeś ale to ja czytam tutaj niemalże codziennie o śmierci bmw o przestarzałych ich technologiach itd. Itp. Ciężko na to nie reagować.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

No przecież nikt normalny nie twierdzi, że nappa nie lepsza od wegananskiej czy co to tam jest skóry itd. Dakota z BMW pi razy drzwi taka sama. W starym Jeepie miałem nappe i była lepsza, ale nie przeżywam tego jakoś nadmiernie, bo dla mnie to nie jest naistotniejsze. Przeciętny człowiek nie ma pojęcia jakiej jakości jest skóra w aucie. Przeciętnego człowieka nie stać na nowe auto, a o nappie nawet nie słyszał. Ja wiem, że na tym forum nie ma przeciętnych ludzi i dobrze, ale warto pamiętać jak to jest w realu.

Edytowane przez Kriss33
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

z tym prześwitem to co masz na mysli? od kiedy wg Ciebie to jest SUV?

Tesla Y - 172 mm

EQE SUV - ciężko stwierdzić, 131 lub 154, a może 144. Można zwiększyć o 3 cm. 

https://autokatalog.pl/mercedes/eqe-suv/x294/dane-techniczne

https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/mercedes/eqe/suv/silnik-elektryczny-350-292km-od-2023/ranking/?nadwozie=22

Wersja AMG wazy 2600 kg, jest na tronie Mercedesa, Tesla Y RWD 1917 kg. Dla mnie to jest przewaga technologii Tesli.

Edytowane przez Kriss33
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
10 godzin temu, Kriss33 napisał(a):

Wersja AMG wazy 2600 kg, jest na tronie Mercedesa, Tesla Y RWD 1917 kg. Dla mnie to jest przewaga technologii Tesli.

* nie przy czolowym zderzeniu 😉

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak,  tak, Słonik pisał, że to dla niego lepiej, że auto jest cięższe. Każdy ma swoje priorytety. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.