Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, adamjttk napisał(a):

W srodku auto wyglada jak milion dolarow, prawdziwe premium bez dwoch zdan. Osiagi tez swietne.

Jedyne co martwi to strasznie wysokie zuzycie energii, na tym filmiku co podeslal rkmi09 wyszlo srednie 30kWh/100km (przy predkosci 120km/h), to jest wiecej od grubego e-trona 55!

SUV+ duza masa = auto bedzie nieprzyjazne w przypadku jakichkolwiek dluzszych wyjazdow (juz nie mowie nawet o predkosciach >120km/h).

W rzeczywistosci w PL ladowanie bedzie co max 200km, w przypadku ladowarek 50kW poltorej godzinne pitstopy i warto to miec na uwadze bo z tego co rozumiem to bedzie glowne auto slonika do podrozowania a on ciagle gadal o szybkiej jezdzie. Bedzie pozniej narzekanie ze technologia BEV jest slaba 😜

Gdyby byla mowa o bulwarowce na silke, shopping etc to nie ma tematu, mowie wyraznie o podrozowaniu w trasy ze bedzie placz przy polskiej infrastrukturze.

 

 

image.thumb.png.ed26b4d7f7ac8ad6f2f3a538841a3ab4.png

Z tym zużyciem Bjorna w realnym świecie wychodzi jednak trochę inaczej. On jedzie w nocy na pustej autostradzie i jest w stanie faktycznie utrzymywać średnią 120 jadąc 120. Natomiast u nas przy tempomacie ustawionym na 140-150 faktycznie również wyjdzie średnia 120. Ale dzięki odzyskiwaniu energii przy wymuszonych hamowaniach zużycie wychodzi dporo niższe.

Wczoraj jadąc A4 Q8 e-tron na tempomacie ustawionym na 140km/h średnia wyszła dokładnie 120km/h, a zużycie 24,6kwh/100 km. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
12 minut temu, sebsek napisał(a):

Natomiast u nas przy tempomacie ustawionym na 140-150 faktycznie również wyjdzie średnia 120. Ale dzięki odzyskiwaniu energii przy wymuszonych hamowaniach zużycie wychodzi dporo niższe.

Fizycznie niemozliwe bo bys mial perpetum mobile.

Jazda constans 120km/h (chwilowa i srednia) bedzie miala ZAWSZE nizsze zuzycie energii niz jazda 140-150km/h z hamowaniami i odzyskiwaniem energii i srednia 120km/h. 

W innym przypadku mialbys sprawnosc napedu powyzej 1.0 😉 

 

Reasumujac - albo miales inna pogode (cieplej) albo nizsza predkosc srednia (albo to i to)

 

Ja osobiscie uwazam, ze skoro lubisz szybsza/dynamiczniejsza jazde i jednak bedziesz jezdzil co jakis czas dluzsze trasy bralbym jednak bryle sedana EQE a nie SUVa jak na "1-wsze auto w rodzinie". No chyba ze widzisz korzysci finansowe z SUV idace w dziesiatki tysiecy PLN w porownaniu do EQE sedana i jestes w stanie przemeczyc sie z hotdogami na Orlenach.

Z SUVami BEV niemieckimi premium jest maly szkopul, ze nadaja sie raczej na drugie auto w rodzinie, nie na trasy, a jednak Europa to nie Arabia Saudyjska i malo ktora rodzina jest w stanie sobie pozwolic na 2-gie auto w rodzinie do krecenia sie wokol komina za 300-400 czy 500k PLN. W Norwegii czy takiej Holandii troche inaczej bo kraje male i taki SUV nawet i na 1. auto sie nadaje, w PL czy takich DE niestety problem i kazde 50km extra zasiegu robi jednak roznice.

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, adamjttk napisał(a):

Fizycznie niemozliwe bo bys mial perpetum mobile.

Jazda constans 120km/h (chwilowa i srednia) bedzie miala ZAWSZE nizsze zuzycie energii niz jazda 140-150km/h z hamowaniami i odzyskiwaniem energii i srednia 120km/h. 

W innym przypadku mialbys sprawnosc napedu powyzej 1.0 😉 

 

Reasumujac - albo miales inna pogode (cieplej) albo nizsza predkosc srednia (albo to i to)

 

Ja osobiscie uwazam, ze skoro lubisz szybsza/dynamiczniejsza jazde i jednak bedziesz jezdzil co jakis czas dluzsze trasy bralbym jednak bryle sedana EQE a nie SUVa jak na "1-wsze auto w rodzinie". No chyba ze widzisz korzysci finansowe z SUV idace w dziesiatki tysiecy PLN w porownaniu do EQE sedana i jestes w stanie przemeczyc sie z hotdogami na Orlenach.

Z SUVami BEV niemieckimi premium jest maly szkopul, ze nadaja sie raczej na drugie auto w rodzinie, nie na trasy, a jednak Europa to nie Arabia Saudyjska i malo ktora rodzina jest w stanie sobie pozwolic na 2-gie auto w rodzinie do krecenia sie wokol komina za 300-400 czy 500k PLN. W Norwegii czy takiej Holandii troche inaczej bo kraje male i taki SUV nawet i na 1. auto sie nadaje, w PL czy takich DE niestety problem i kazde 50km extra zasiegu robi jednak roznice.

 

Chyba nie zrozumiałeś. W normalnych warunkach nie jest realne osiągnięcie takich wartości jak u Bjorna, który jeździ w nocy po pustej autostradzie. W polskich warunkach jak ustawisz ACC na 140km/h to przy odrobinie szczęścia faktycznie będziesz miał średnią 120 km/h ( a czesto nawet mniej). I przy tych realnych 120 km/h kloc typu Q8 zużywa 24,6 kwh/100km.

20230803_154830.jpg

Edytowane przez sebsek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No chyba czegos rzeczywiscie nie zrozumialem.

To jezeli wg Ciebie w PL jazda szarpana (ACC 140km/h) i z tego srednia ~120km/h i wychodzi ~24,6kWh/100km to jakim cudem Bjornowi przy jezdzie PLYNNEJ 120 km/h wychodzi 30kWh/100km?

 

Nie sadzisz, ze byc moze to, ze na obrazku masz idealne warunki (21C) ma z tym cos wspolnego?

Tak jak napisalem:

1 godzinę temu, adamjttk napisał(a):

Reasumujac - albo miales inna pogode (cieplej) albo nizsza predkosc srednia (albo to i to)

Bjorn mial temperature srednia 13C

To czy w Polsce masz czesciej blizej 13C czy czesciej blizej 21C pozostawiam wlasnej ocenie.

 

Powtorze - przy 13C jezeli Bjornowi wyszlo 30kWh/100km przy jezdzie plynnej 120km/h, to w polskich warunkach i jezdzie szarpanej (140km/h ACC i srednia 120km/h) bedzie jeszcze sporo wiecej typu 35kWh/100km co przy teoretycznym ladowaniu sie w przedziale powiedzmy 15-90% da realnie zasieg 190km, w rzeczywistosci bedziesz sie musial dopasowac do ladowarek wiec bedzie to blizej 150km pomiedzy ladowaniami.

W zimie bedzie gorzej bo zuzycie jeszcze wzrosnie.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Adam ja bym się nie rozpędzał z tym, że Słonik się nawrócił. Jak dojdzie do wniosku, że już nie chce aut spalinowych to dopiero wtedy. Mnie najbardziej ciekawi z jakimi prędkościami da się jeździć takim nowoczesnym autem, żeby mieć z tego przyjemność. Na pewno najbardziej zależy to od kierowcy, ale nie wierzę, że Słonik będzie chciał jeździć 120. 

 

Mercedes EQE SUV mierzy 486,3 cm długości, 194,0 cm szerokości (214,1 cm z lusterkami) i 168,5 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 303,0 cm.waga: minimum 2,6 t Nie jest taki wielki jak myślalem. Praktycznie wymiary jak mojego Jeepa 🙂 Tesla Y 11 cm krótsza od Merca, 6 cm niższa. i 600 kg lżejsza. Wydajność o niebo lepsza. I to jest przewaga technologii Tesli, tak Adam?
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, adamjttk napisał(a):

No chyba czegos rzeczywiscie nie zrozumialem.

To jezeli wg Ciebie w PL jazda szarpana (ACC 140km/h) i z tego srednia ~120km/h i wychodzi ~24,6kWh/100km to jakim cudem Bjornowi przy jezdzie PLYNNEJ 120 km/h wychodzi 30kWh/100km?

 

Nie sadzisz, ze byc moze to, ze na obrazku masz idealne warunki (21C) ma z tym cos wspolnego?

Tak jak napisalem:

Bjorn mial temperature srednia 13C

To czy w Polsce masz czesciej blizej 13C czy czesciej blizej 21C pozostawiam wlasnej ocenie.

 

Powtorze - przy 13C jezeli Bjornowi wyszlo 30kWh/100km przy jezdzie plynnej 120km/h, to w polskich warunkach i jezdzie szarpanej (140km/h ACC i srednia 120km/h) bedzie jeszcze sporo wiecej typu 35kWh/100km co przy teoretycznym ladowaniu sie w przedziale powiedzmy 15-90% da realnie zasieg 190km, w rzeczywistosci bedziesz sie musial dopasowac do ladowarek wiec bedzie to blizej 150km pomiedzy ladowaniami.

W zimie bedzie gorzej bo zuzycie jeszcze wzrosnie.

I właśnie dlatego nie biorę udziału w tych dyskusjach bo wiadomo, że kolega mimo tego, że nie jeździ Q8 wie najlepiej.

W tej chwili mam na liczniku po 2 tygodniach 4500km zrobione na trasie przez Czechy, Austria, Włochy, Szwajcaria i Niemcy i wszędzie tam jechałem na Acc z maksymalna dozwolona prędkością+5-10km (w Niemczech na 140) i obecnie średnie zużycie od nowości to 21,7 kWh. Zeby nie bylo to nie byloy to same autostrady.A pogoda bywała różna łącznie z kilkoma godzinami deszczu na autostradzie.

I moim skromnym zdaniem jazda jak ja nazywasz "szarpana" daje w elektryku lepszy wynik niż płynna, pod warunkiem, że auto ładnie odzyskuje energię. Nie wiem czy tesla to potrafi ale Audi i BMW owszem 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
57 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Tesla Y 11 cm krótsza od Merca, 6 cm niższa. i 600 kg lżejsza. Wydajność o niebo lepsza. I to jest przewaga technologii Tesli, tak Adam?

Na to pytanie kazdy musi sobie sam odpowiedziec.

Jezeli ktos jezdzi wokol komina czy tez uzywa BEV jako auto nr 2 to bedzie preferowal swietne wyciszenie, zawieszenie, montaz, materialy czy opcje typu headup czy matrixy MB a efektywnosc napedu Tesli wynikajaca tez posrednio z nizszej masy - mial w nosie.

Na tej fali Audi e-tron sprzedawal sie w Norwegii swietnie bo ludzie preferowali premium Audi nad zasieg czy osiagi Tesli bo pokonywane jednorazowo odcinki autem sa tu relatywnie krotkie.

A jak ktos potrzebuje zasiegu bo czesto daleko jezdzi to na SUV BEV o masie 2,6 tony nawet nie spojrzy.

47 minut temu, sebsek napisał(a):

I właśnie dlatego nie biorę udziału w tych dyskusjach bo wiadomo, że kolega mimo tego, że nie jeździ Q8 wie najlepiej.

W tej chwili mam na liczniku po 2 tygodniach 4500km zrobione na trasie przez Czechy, Austria, Włochy, Szwajcaria i Niemcy i wszędzie tam jechałem na Acc z maksymalna dozwolona prędkością+5-10km (w Niemczech na 140) i obecnie średnie zużycie od nowości to 21,7 kWh. Zeby nie bylo to nie byloy to same autostrady.A pogoda bywała różna łącznie z kilkoma godzinami deszczu na autostradzie.

I moim skromnym zdaniem jazda jak ja nazywasz "szarpana" daje w elektryku lepszy wynik niż płynna, pod warunkiem, że auto ładnie odzyskuje energię. Nie wiem czy tesla to potrafi ale Audi i BMW owszem 🙂

Kolego.

1. Nie rozmawialismy o Q8 a o EQE

2. Mowienie o jezdzeniu z max predkoscia +5-10 km/h przez 4500km w kontekscie wynikow Bjoprna z jazdy 120km/h jest kuriozalne bo srednia predkosc na tym dystansie wyszla Ci pewnie 50-60km/h wiec o czym Ty w ogole piszesz (facepalm)

3. Jezeli jezdziles 2 tygodnie temu to miales srednia temp blizej 21C czy 13C? prosze Cie..

4. Piszac takie GLUPOTY jak to ponizej publicznie na forum osmieszasz sie jedynie bo to jest tak jak mowilem wierzenie w perpetum mobile

47 minut temu, sebsek napisał(a):

I moim skromnym zdaniem jazda jak ja nazywasz "szarpana" daje w elektryku lepszy wynik niż płynna, pod warunkiem, że auto ładnie odzyskuje energię. Nie wiem czy tesla to potrafi ale Audi i BMW owszem 🙂

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@adamjttkco do sedan vs suv, serce było za sedan rozum podpowiadał suv.. nie mogłem znaleźć nic na placu co by konfiguracja mi się podobała. Suv ponadto rok młodszy ma trochę udogodnień technologicznych jak odlaczany przedni silnik czy tez ladowanie ac 22kw czy tez pompę ciepła. Co do różnicy w zasięgu to już chyba kłócisz się tylkomi i wyłącznie dla rozrywki. Model y według wltp ma 513-535km zasięgu, bmw ix które ma najlepszy zasięg spośród wszystkich suvow aż do 630km. Bmw zjada wiec tesle model y na śniadanie a wydajność napędów bmw jest naprawdę świetna. Właśnie wróciłem z Łodzi około 300km w obie strony, jechałem dosyć delikatnie tak 100-130km/h średnia wyszła niecałe 17kwh/100km i wróciłem z bateria ponad 20 procent. Dziś wieczorem podłączam pod sile a jutro z samego rana jadę około 300km do sasina wiec tragedii nie ma. Wracając do testów bjorna to na 1000km i 10 godzin jazdy tesla model y jest szybsza od całej niemieckiej konkurencji o całe 20 minut. Dodatkowo bjorn pokonywał te dystanse teslami wielokrotnie wiec auta zna jak łyse konie natomiast niemieckimi autami jedzie raz także różnica można by rzec jest kosmetyczna. Oglądałem pierwsze  testy zeekr 001 z bateria 140kwh i to auto według mnie zrobi różnice. Ciekawe kiedy będzie można kupić to cudo z ta bateria w Polsce imczy np sieć dealerska Volvo będzie obsługiwała serwis tych aut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adamjttk napisał(a):

4. Piszac takie GLUPOTY jak to ponizej publicznie na forum osmieszasz sie jedynie bo to jest tak jak mowilem wierzenie w perpetum mobile

3 godziny temu, sebsek napisał(a):

I moim skromnym zdaniem jazda jak ja nazywasz "szarpana" daje w elektryku lepszy wynik niż płynna, pod warunkiem, że auto ładnie odzyskuje energię. Nie wiem czy tesla to potrafi ale Audi i BMW owszem 🙂

Rozwiń  

@sebsek taka jest prawda 😉 zasady zachowania energii niestety nie oszukasz 😉

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja nadal nie mogę wyjść jednak z podziwu elastyczności opinii @slonik Ale może ten lewar ekonomiczny jest na tyle silny dla elektrykow, że to nieuniknione. Sam gdy pomyśle ze stałbym przed dylematem jak słonik czy wybrać w tych samych pieniądzach i5 30i czy e220d czy 476KM EQE, to nie miałbym dylematu i brałbym BEV. Może porównując z V8 czy V12 dylematy by już były.

Aktualnie, co było już tutaj poruszane, największym problemem elektrykow jest wciąż zbyt uboga oferta fajnych modeli. IX fajny nie jest (dla mnie), ale EQE SUV już jest. Rok temu nie byloby dylematu gdybym kupował auto, dziś już by był. Ja wybrałem 2 lata temu właśnie trochę tańszy BEV zamiast 30i. To jest ta ogromna zaleta elektrykow, że moc jest dużo lepiej skalowalna niż ICE I jazda mocnym elektrykiem, szczególnie w mieście, nie zwiększa istotnie kosztów eksploatacji.

Slonik się złamał z BEV, wiec to duży krok w rozwoju elektromobilnosci w Polsce 🙂 Jak zobaczę ze Kris i Sławomir kupili „dla żony” elektryka, to napisze tutaj ze rewolucja w Polsce się już rozpoczęła 🙂 Porsche Macan EV wychodzi w przyszłym roku, obecne Cayene może trzeba bedzie odświeżyć 😉 

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@adamjttkwidzialem większość testów bjorna a dodatkowo mój analityczny umysł przewertował wiele innych statystyk oraz wltp i jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Jak lubie filmy bjorna to jednak nie można zapominać ze facet zbiera darmowe miłe w tesli za polecenia. Nawet ostatnio opowiadał o swoim nowym business planecie zakupu tesli i wynajmie z jego darmowymi milami. A wracając do analizy to zaraz za tesla jest nie nic innego jak Eqe 43 amg który ma oficjalny zasięg taki sam jak suv czyli około 470km. Różnica jest około 100km. To polecam teraz odrobienie pracy domowej i przeanalizowanie zasięgów Eqe 350+ czy tez Eqe 500 w zależności od felgi. Jak się dobrze zaczynasz w katalogi to na pewno zauważysz ze miedzy 19 a 21 cali jest 100km różnicy. Tak samo jest w bmw, sam zreszta o tym pisałeś i ostrzegałes przed wieksza felga. No i jakims dziwnym trafem zarówno plaid jak i long range jest okuty w 19 podczas testów bjorna pomimo ze w gotowych do odbioru praktycznie wszystkie są na 21. Przypadek? Dont think so! Także jak sam widzisz diabeł tkwi w szczegółach. I pokazanie w tabeli modelu s na letnich 19 calowych oponach w zestawieniu z Eqe 43 na zimowych 21 jest mało miarodajne.

 

@BMFun miałem już x6 40i przez rok, z każdym kolejnym autem człowiek chce więcej wiec w rozważaniu było tylko 50e /m60i czy tez odpowiednikiem cayenne lub panamera jako benzynowa alternatywa.  Problem jest taki, ze jak wszedłem do salonu i zobaczyłem przepiękna x6 w kolorze niebieskim m60i z cena ponad 700k to zdębiałem. Dla mnie na dziś dzień chcąc mieć naprawdę szybkie auto w postaci dużego suva Premium lewar finansowy w ice jest zbyt duży niestety jeśli chodzi o bmw.  Cayenne wyjdzie podobnie może cenowo ale strata finansowa będzie zapewne sporo mniejsza. Jednak mimo wszzystko wierze ze jak już się sytuacja z dostępnością uspokoi to wrócą normalne rabaty i będzie jeszcze normalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
2 godziny temu, BMFun napisał(a):

To jest ta ogromna zaleta elektrykow, że moc jest dużo lepiej skalowalna niż ICE I jazda mocnym elektrykiem, szczególnie w mieście, nie zwiększa istotnie kosztów eksploatacji.

Pisze o tym od lat, w BEV sa tanie KM, za garsc miedziakow mozna miec 300, 400, 500 i wiecej KM, duza moc nie jest juz elita motoryzacji, Kowalski sobie moze kupic 500KM KIA jak ma ochote sprobowac. Nie placi sie tez bezsensownie akcyzy od pojemnosci.

Ale jest tez druga strona medalu i warto o niej pamietac - w ICE oprocz wiekszej mocy dostawalo sie wyzsza kulture pracy napedu - lepszy gang silnika, wydechu, mniej wibracji.

W BEV czy kupisz 700KM iX M60 czy 200KM i3 - kultura napedu jest taka sama, w obu przypadkach ZNAKOMITA.

2 godziny temu, BMFun napisał(a):

Jak zobaczę ze Kris i Sławomir kupili „dla żony” elektryka, to napisze tutaj ze rewolucja w Polsce się już rozpoczęła 🙂

Haha, swiete slowa. Ale powiem Ci szczerze, ze od 2020r przebylismy i tak dluga droge, 3 lata temu BEV kojarzylo sie tylko z Tesla praktycznie, reszta producentow odstawala, mamila hybrydami, wodorem, takie BMW mialo w ofercie 1 (slownie jeden BEV), dzisiaj maja elektryka praktycznie w kazdym segmencie.

Dzisiaj elektryki odmienia sie juz przez wszystkie przypadki, nie taki wilk straszny jak go maluja. Nawet w PL ostatnio jezdzi tego juz naprawde sporo, widac ze ludzie sie oswajaja.

2 godziny temu, słonik40 napisał(a):

@adamjttkTo polecam teraz odrobienie pracy domowej i przeanalizowanie zasięgów Eqe 350+ czy tez Eqe 500 w zależności od felgi. Jak się dobrze zaczynasz w katalogi to na pewno zauważysz ze miedzy 19 a 21 cali jest 100km różnicy. Tak samo jest w bmw, sam zreszta o tym pisałeś i ostrzegałes przed wieksza felga. No i jakims dziwnym trafem zarówno plaid jak i long range jest okuty w 19 podczas testów bjorna pomimo ze w gotowych do odbioru praktycznie wszystkie są na 21. Przypadek? Dont think so! Także jak sam widzisz diabeł tkwi w szczegółach. I pokazanie w tabeli modelu s na letnich 19 calowych oponach w zestawieniu z Eqe 43 na zimowych 21 jest mało miarodajne.

Masz sporo racji, moze miec jakis w tym interes, nie wnikalem az tak w jego teslofanbojostwo. Natomiast ogolnie jest w miare rzetelny i lubie go bo daje duzo cyferek w excelu i jest szczegolowy w swoich pomiarach jezeli chodzi o warunki (temp, rozmiar kol, deszcz etc etc)

Zasiegu Tesli nie komentowalem (bez wzgledu na wielkosc kol), tak mi sie rzucilo w oczy te 30kWh EQE i porownalem do etrona 55 z tej samej tabelki ktory jest naprawde malo efektywny w trasie w rzeczywistosci.

Zreszta - kupisz, potestujesz w real life i zdasz relacje bez slodzenia na forum jak to wyglada w rzeczywistosci w Polsce.

Wiele razy zreszta powtarzalem - jak sie wydaje 400k PLN na auto to w najgorszym razie na jeden czy dwa wyjazdy w roku mozna wypozyczyc auto spalinowe czy ewentualnie trzymac sobie zapasowe na podjezdzie dopoki czlowiek nie uzna ze juz nie potrzebuje.

 

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

@sebsek Ty zmieniłeś iX3 na etron, czy to drugi elektryk? Opisz wrażenia z porównania. Etron to we wszystkich testach wychodzi mocno „paliwożerny” i z kiepskim zasięgiem, bo bardzo ciężki.

Co do testów zasięgu, to Słonik słusznie zauważył ten konflikt interesów, który może podswiadomie powodować sprzyjanie jednej marce. I tutaj nie rozumiem ohow Adama nad programem referali vs opłacaniu testow. Mechanizm działania identyczny, różnica jest czy beneficjentem jest redaktor czy youtuber/forumowicz.

Wracając do testów zasięgu Bjorn, to oprocz wielkości felg i znajomosci modelu auto, to jak dodamy do tego  kwestie wiatru, to może się okazać że można datę i godzinę wyjazdu dobrać tak żeby uzyskać odpowiedni wynik. Ja jadąc na trasie zauważyłem ze wiatr może spokojnie zmieniać wynik na oko nawet o +/-10-20%. A jeszcze bardziej ukształtowanie terenu, ale w przypadku testu Bjorna zakładam ze trasa ta sama. Najbardziej można to zauważyć na A2 (wiatr najczesciej wschodni lub zachodni) jadąc w jedna i druga stronę i porównać wyniki. 

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, BMFun napisał(a):

@sebsek Ty zmieniłeś iX3 na etron, czy to drugi elektryk? Opisz wrażenia z porównania. Etron to we wszystkich testach wychodzi mocno „paliwożerny” i z kiepskim zasięgiem, bo bardzo ciężki.

Co do testów zasięgu, to Słonik słusznie zauważył ten konflikt interesów, który może podswiadomie powodować sprzyjanie jednej marce. I tutaj nie rozumiem ohow Adama nad programem referali vs opłacaniu testow. Mechanizm działania identyczny, różnica jest czy beneficjentem jest redaktor czy youtuber/forumowicz.

Wracając do testów zasięgu Bjorn, to oprocz wielkości felg i znajomosci modelu auto, to jak dodamy do tego  kwestie wiatru, to może się okazać że można datę i godzinę wyjazdu dobrać tak żeby uzyskać odpowiedni wynik. Ja jadąc na trasie zauważyłem ze wiatr może spokojnie zmieniać wynik na oko nawet o +/-10-20%. A jeszcze bardziej ukształtowanie terenu, ale w przypadku testu Bjorna zakładam ze trasa ta sama. Najbardziej można to zauważyć na A2 (wiatr najczesciej wschodni lub zachodni) jadąc w jedna i druga stronę i porównać wyniki. 

iX3 (tym autem zawsze jezdzila głównie żona) oczywiście nadal stoi w garażu i jedynie wymieniłem G31 530i na Q8, gdyż BMW nie chciało mi sprzedać i4M50 zamówionego w lutym 2022. Generalnie decyzja o tym, że rozstaję się ze spalinową motoryzacją zapadła kilka miesięcy po zakupie iX3 😀

Co do porównania Q8 z iX3 to na pewno w jezdzie miejsko podmiejskiej BMW jest dużo bardziej oszczędne. Natomiast w jeździe autostradowej ta różnica znika i zużycia są bardzo zbliżone. Generalnie puki co jestem bardzo pozytywnie zaskoczony wynikami i realnym zasięgiem rzędu 450-480km po naładowaniu do pełna.

Etron na pewno nie jest autem dla miłośników mega przyspieszeń i wbijania w fotel jak w Tesli. Ale jak dla mnie przyspieszenie rzędu 5,6-6s jest dla mnie jak najbardziej wystarczajace. Również nigdy nie narzekałem na nie w iX3 😉

Zawieszenie pneumatyczne w Audi robi robotę i zdecydowanie lepiej wybiera nierówności niż adaptacyjne w BMW. A po usztywnieniu calkiem fajnie wywia na alpejskich przełęczach które odwiedziłem w ubiegły weekend.

Jeśli chodzi o obsługę i tak zwany infotainment to jako miłośnik dużej ilości przycisków i przeciwnik ładowania wszystkiego w tablety to jestem zadowolony, choć jest kilka rzeczy które BMW ma lepiej rozwiązanie. Ale również znajdzie się kilka lepiej rozwiązanych w Q8.

Puki co dwie największe wady to gorzej wyprofilowane i dopasowane fotele. Jednak zarówno sportowe z X3 i komfortowe z G31 są klasą samą w sobie. A druga wada to brak tylnej wycieraczki choć w i4 też na nią poskąpili 😀

Tak więc reasumując na pewno nie brakuje mi silnika spalinowego ale ja jeżdżę spokojnie max 150, a u takiego Slonika to może być jednak ból jak nie zmieni przyzwyczajeń 🙂

 

Edytowane przez sebsek
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sebsek napisał(a):

iX3 (tym autem zawsze jezdzila głównie żona) oczywiście nadal stoi w garażu i jedynie wymieniłem G31 530i na Q8, gdyż BMW nie chciało mi sprzedać i4M50 zamówionego w lutym 2022. Generalnie decyzja o tym, że rozstaję się ze spalinową motoryzacją zapadła kilka miesięcy po zakupie iX3 😀

Co do porównania Q8 z iX3 to na pewno w jezdzie miejsko podmiejskiej BMW jest dużo bardziej oszczędne. Natomiast w jeździe autostradowej ta różnica znika i zużycia są bardzo zbliżone. Generalnie puki co jestem bardzo pozytywnie zaskoczony wynikami i realnym zasięgiem rzędu 450-480km po naładowaniu do pełna.

Etron na pewno nie jest autem dla miłośników mega przyspieszeń i wbijania w fotel jak w Tesli. Ale jak dla mnie przyspieszenie rzędu 5,6-6s jest dla mnie jak najbardziej wystarczajace. Również nigdy nie narzekałem na nie w iX3 😉

Zawieszenie pneumatyczne w Audi robi robotę i zdecydowanie lepiej wybiera nierówności niż adaptacyjne w BMW. A po usztywnieniu calkiem fajnie wywia na alpejskich przełęczach które odwiedziłem w ubiegły weekend.

Jeśli chodzi o obsługę i tak zwany infotainment to jako miłośnik dużej ilości przycisków i przeciwnik ładowania wszystkiego w tablety to jestem zadowolony, choć jest kilka rzeczy które BMW ma lepiej rozwiązanie. Ale również znajdzie się kilka lepiej rozwiązanych w Q8.

Puki co dwie największe wady to gorzej wyprofilowane i dopasowane fotele. Jednak zarówno sportowe z X3 i komfortowe z G31 są klasą samą w sobie. A druga wada to brak tylnej wycieraczki choć w i4 też na nią poskąpili 😀

Tak więc reasumując na pewno nie brakuje mi silnika spalinowego ale ja jeżdżę spokojnie max 150, a u takiego Slonika to może być jednak ból jak nie zmieni przyzwyczajeń 🙂

 

No i zapomniałem dodać,  że największy plus w stosunku do iX3 czy i4 to ładowarka pokładowa 22kw.

Edytowane przez sebsek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sebsek napisał(a):

No i zapomniałem dodać,  że największy plus w stosunku do iX3 czy i4 to ładowarka pokładowa 22kw.

No i jeszcze dwie rzeczy:

W Q8 sportvack czuję się bardziej jak w podwyższonym kombi niż w suvie. W iX3 siedzi się jednak wyżej.

Dużo mocniejszą rekuperacja w Q8 w stosunku do BMW. Audi podaje że przy wyższych prędkości moc rekuperacja dochodzi do 220 kw co jest najwyższą wartością ba rynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
4 godziny temu, sebsek napisał(a):

Tak więc reasumując na pewno nie brakuje mi silnika spalinowego ale ja jeżdżę spokojnie max 150, a u takiego Slonika to może być jednak ból jak nie zmieni przyzwyczajeń 🙂

 

no właśnie, teraz rozumiem dlaczego są ludzie, którzy się przesiadają do elektryków i nie chcą spalinowych, bo jeżdżą "wolno"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, sebsek napisał(a):

No i zapomniałem dodać,  że największy plus w stosunku do iX3 czy i4 to ładowarka pokładowa 22kw.

W jakich sytuacjach ładowanie 22 kWh jest dla Ciebie takie istotne?

Po przejechaniu ponad 55 tyś km elektrykami nie widzę w tym żadnej korzyści, akurat w mojej sytuacji. Ewentualnie gdyby taka ładowarka była w miejscu pracy i musiałbym z niej korzystać  to i owszem.

Edytowane przez klakierek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, klakierek napisał(a):

W jakich sytuacjach ładowanie 22 kWh jest dla Ciebie takie istotne?

Po przejechaniu ponad 55 tyś km elektrykami nie widzę w tym żadnej korzyści, akurat w mojej sytuacji. Ewentualnie gdyby taka ładowarka była w miejscu pracy i musiałbym z niej korzystać  to i owszem.

Często zdarzają mi się wyjazdy po Europie z postojami na zwiedzanie i gdy robię w jakimś mieście 1‐2h przerwy to automatycznie mam potem dwa razy więcej prądu w baterii, bo oczywiście w takich sytuacjach zawsze wybieram parking w centrum ze słupkiem AC.

Poza tym w pracy i w domu mam wallboxa 22kw ale tu akurat i 11kw w zupełności wystarcza 😀

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wallboxy 22kW to w sumie sciema, 99,9% uzytkownikow i tak max. 11kW wykorzysta.

Kowalski w Polsce w normalnym domu moze miec w ogole odbiornik 22kW czy trzbeba uzgadniac z operatorem sieci?

 

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adamjttk napisał(a):

Wallboxy 22kW to w sumie sciema, 99,9% uzytkownikow i tak max. 11kW wykorzysta.

Kowalski w Polsce w normalnym domu moze miec w ogole odbiornik 22kW czy trzbeba uzgadniac z operatorem sieci?

 

Nie ma z tym problemu ważne żeby moc umowna i przyłączeniowa były powyżej. Ja mam 25kW w Tauronie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.