Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tutaj trochę danych technicznych od producenta nt Tesli M3:

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_gb/GUID-E414862C-CFA1-4A0B-9548-BE21C32CAA58.html

Silniki są innego typu o zupełnie innych parametrach i przebiegu momentu/mocy, które pracują tak jak pozwala na to przyczepność danej osi, więc nie jest możliwe żeby moc się mogła sumować.

Ciekawe dane, natomiast niezgodne (nieaktualne?) z informacjami homologacyjnymi norweskiego urzedu dla TM3 2021/2022.


wersja LR:


52449785292_61ae57ff43_o.jpg


wersja Performance:


52450828378_c8bd8c9012_o.jpg


Dla wersji Performance tak jak widzisz moc systemowa jest rowna praktycznie mocy silnika przod + tyl (~515 HP) bo auto jest zorientowane na osiagi a nie na zasieg.

Podobnie np robi Porsche w swoich elektrykach.


Dla wersji LR (laczna moc silnikow ~500 HP) wartosci sie oczywiscie nie sumuja liniowo bo charakterystyka jest zorientowana na zasieg a nie osiagi, natomiast nijak to nie bedzie 350 HP przy tych osiagach i wadze.


Co do praktycznosci napedu 4x4 - zgoda, duzo ludzi bierze LR nad SR+ z tego wzgledu.

Ale z drugiej strony mozna odwrocic argumenty - duzo osob nie wybiera np wersji Perf. bo nie ma mozliwosci zamontowania haka (w NO), duzo ludzi nie chce nalesnikow 20" etc


Generalnie mozemy do rana dyskutowac i nikt nikogo nie przekona, na koniec dnia sprzedaz wersji LR + Perf. to sporo ponad 80% sprzedazy TM3.

A osiagi LR 4,4s do setki to sa osiagi F80 czy G20 M340i wiec ciezko mowic o

Generalnie moze by sie wyjasnilo gdybysmy mieli 320 HP wersje SR+ z AWD (chociaz wtedy by byla gadka o pojemnosci baterii), poki jej nie ma to troche jalowa dyskusja.

 

Zgadza się, za dużo gdybania. Pewnie na danych innych modeli BEV można by więcej wniosków wyciągnąć, gdyby gdzieś były dostępne dane o sprzedaży jakiegoś popularnego elektryka w rozbiciu na moc. Skupiliśmy się na Tesli, która jest szczególnym przypadkiem i temat dyskusji popłynął na boczny tor.


Pewnym szerszym spojrzeniem na temat byłaby np. analiza tego co akurat wpadło mi pod rękę - dane o sprzdaży w UK za 2021 (https://heycar.co.uk/blog/electric-cars-statistics-and-projections).

Gdyby spojrzeć na top 10, to znając moce tych aut, to większość z nich mieściłaby się w 200-300KM, czyli to statystyczny wybór Kowalskiego w UK. Tesle >300KM wybierze nie typowy Kowalski, tylko ten Kowalski co lubi przyspieszenia :)


1. Tesla Model 3 (34,783)

2. Kia e-Niro (12,271)

3. VW ID.3 (11,032)

4. Nissan Leaf (9,052)

5. Audi E-Tron (7,396)

6. Hyundai Kona (7,199)

7. MINI Electric (6,615)

8. Renault Zoe (5,778)

9. Vauxhall Corsa-e (5,605)

10. MG ZS (5,380)


Pewnie bardziej adekwatne mogłyby być osiągi, choć one też są związane z klasą. W przypadku osiągów, to statystycznemu Kowalskiemu wystarczy 6-8s do 100ki. W przypadku elektryków pewnie średnia będzie trochę niżej, bo jednak w mniejszym stopniu niż ICE ma moc do kosztów eksploatacyjnych.


Im więcej szukam i czytam, tym bardziej widać jak elektronika może drastycznie zmieniać sposób oddawania mocy/momentu na poszczególnych silnikach, szczególnie w przypadku 2 czy 3 silników. Także ta moc maksymalna to dobra do katalogów i trochę rozumiem Muska, że on nie sprzedaje "mocy maksymalnej" tylko "konkretne osiągi", a moc maksymalna całego układu, to pewnie może się zmieniać w ramach zwykłego update'u softu. Jak dołożymy do tego że inna moc jest na silniku, a inna na kołach i inaczej to się rozkłada pomiędzy ICE a BEV, to już się robi zupełny bałagan co z czym porównywać.


Ciekawostka jak to jest np LR vs SR+: https://fossbytes.com/tesla-model-3-sr-vs-long-range-dyno-run/

Opublikowano
A juz osiagi LR 4,4s do setki to sa osiagi F80 czy G20 M340i wiec ciezko mowic o "wystarcza 250-300 HP, wiecej ludzie nie biora"

Generalnie moze by sie wyjasnilo gdybysmy mieli 320 HP wersje SR+ z AWD (chociaz wtedy by byla gadka o pojemnosci baterii), poki jej nie ma to troche jalowa dyskusja.

I tak jest jałowa, bo jak pisałem wcześniej, co tam zginęło w spamie, nikt z powodu czasów 0-100 nie wybiera samochodu :> Ten czas jest dodatkiem, którym sobie ludzie tłumaczą (lub nie jeśli słaby) wybór emocjonalno-racjonalny samochodu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Cala reszte bzdur moglbym tak samo gasic, zdanie po zdaniu, tak jak to zreszta robie od 500 :shock: stron w tym watku ale zaczynam myslec, ze po prostu szkoda zycia.

Jestes niereformowalnym trollem i co bym nie napisal tego nie zmieni :roll:

Dobrze, ze chociaz komentujesz kazdy, ale to kazdy post w tym watku i nabijasz ze 20% ruchu na tej stronie, moderatorzy na pewno sa zadowoleni :norty:

Generalnie jako puente tego watku przydaloby sie zebrac ze 100 bzdur ktore w tym watku napisales oraz kolejne 30 samochodow ktore kupujesz juz juz od 3 lat :duh:

Moze sie pokusze w jakis weekend :oops:

 

Standardowo na brak argumentow reagujesz albo milczeniem albo obrazaniem uzytkownikow forum :cool2: .Slabe to. Zbierz te wszystkie "glupoty" i wklej sobie w stopke. Moze poczujesz sie lepiej, mnie to nie ruszy. Bede madrzejszy i nie odplace ci tym samym a molgbym.

 

I tak jest jałowa, bo jak pisałem wcześniej, co tam zginęło w spamie, nikt z powodu czasów 0-100 nie wybiera samochodu :> Ten czas jest dodatkiem, którym sobie ludzie tłumaczą (lub nie jeśli słaby) wybór emocjonalno-racjonalny samochodu.

 

Dokladnie tak jest @slawomir. Duzo znam osob co ma 20D a moglo by se pozwolic na wiecej. Wszyscy mowia zgodnie. 20D mi starcza w zupelnosci a 80-100k za sekunde szybciej do setki to ja wydawac nie bede bo w te miejsce to 5 lat na wakacje bede jezdzil.

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A juz osiagi LR 4,4s do setki to sa osiagi F80 czy G20 M340i wiec ciezko mowic o "wystarcza 250-300 HP, wiecej ludzie nie biora"

Generalnie moze by sie wyjasnilo gdybysmy mieli 320 HP wersje SR+ z AWD (chociaz wtedy by byla gadka o pojemnosci baterii), poki jej nie ma to troche jalowa dyskusja.

I tak jest jałowa, bo jak pisałem wcześniej, co tam zginęło w spamie, nikt z powodu czasów 0-100 nie wybiera samochodu :> Ten czas jest dodatkiem, którym sobie ludzie tłumaczą (lub nie jeśli słaby) wybór emocjonalno-racjonalny samochodu.

 

Ja się z tym zgadzam i jak pomyślę, to tak samo 0-100 nie było najważniejszym parametrem, liczyło się czy wciska w fotel :) Ale też nie jestem reprezentatywnym Kowalskim. W sumie sprowadza się do tego samego, że dla przeciętnego człowieka 200-300KM to max potrzeb i wtedy liczą się te inne rzeczy, a 0-100 jest na szarym końcu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W sumie sprowadza się do tego samego, że dla przeciętnego człowieka 200-300KM to max potrzeb i wtedy liczą się te inne rzeczy, a 0-100 jest na szarym końcu.

 

amen.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Oba artykuły sa poprawne :D w jednym porównują ladowanie na publicznych ładowarkach a w drugim w domu. No i fun factor


Jak zauważył dyrektor generalny Power Dot w Polsce Grigoriy Grigoriev, badania sondażowe i doświadczenia z innych krajów wskazują, że najważniejszą rolę w stymulowaniu rozwoju rynku odgrywają argumenty ekonomiczne. "Mieszczą się w nich koszty ładowania samochodów elektrycznych oraz dopłaty do ich zakupu lub wynajmu. Pozostałe zachęty, czyli wygoda związana z korzystaniem z buspasów czy ekologia, są na dalszych pozycjach" - wskazał.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
My tu gadu gadu a tymczasem w Chinach tesla po przecenie https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-cuts-starting-prices-model-3-model-y-china-2022-10-24/ ciekawe co się będzie działo w przyszłym roku z cenami w Europie.

Nie no, czy to znaczy, że wszyscy Chińczycy już kupili elektryki i nie ma ludzi z ICE którzy by chcieli przejść na przyszłość motoryzacji? :D

Slawomir, czytanie ze zrozumieniem sie klania - to Tesla musi obnizac marze bo konkurencja jest wyjatkowo silna w Chinach.

Sprzedaz BEV w Chinach to rekord za rekordem :roll:


"Full electrics (BEVs) alone accounted for 22% of the country’s auto sales last month! This kept the 2022 share at 26% plugins and 20% BEVs.


If electrification continues at this pace, this market will be BEV-based by 2025! Imagine that: the largest automotive market in the world being BEV-based in three years time!


Another measure of the importance of this market is the fact that China alone represented over 60% of global plugin registrations last month.


https://cleantechnica.com/2022/09/23/china-electric-car-sales-30-share-of-auto-sales-in-august/


A teraz tlumaczac na polski - Europa jest w czarnej dupie, kwestia dekady i europejska motoryzacja zostanie skolonizowana przez motoryzacje amerykanska (Tesla), chinska (BYD, Nio etc) czy koreanska.

I tak jak napisal ktos komentarz na elektrowozie - niemieckie marki motoryzacyjne krocza dzis ta sama sciazka co Loewe, Schneider, Telefunken czy Grundig.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

w tym artykule co podlinkowales jest mowa ze hybyrydy plugin rosna szybciej od czystych elektrykow :D

 

Plugin hybrids (PHEVs) surged 137% year over year (YoY). They reached 140,000 registrations in August, which is their fourth record month in row. It seems the Chinese version of PHEVs, with an average of 30-plus kWh batteries and working more as EREVs, has struck a chord with buyers. As for BEVs, they grew a “paltry” 80% … to 412,000 units.

 

 

I tak jak napisal ktos komentarz na elektrowozie - niemieckie marki motoryzacyjne krocza dzis ta sama sciazka co Loewe, Schneider, Telefunken czy Grundig.

 

Chinskie marki od dawien lat sa obecne na europejskim rynku, wielu funow na ssang yoing nie zauwazylem :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
w tym artykule co podlinkowales jest mowa ze hybyrydy plugin rosna szybciej od czystych elektrykow :D

It seems the Chinese version of PHEVs, with an average of 30-plus kWh batteries and working more as EREVs, has struck a chord with buyers.

 

Tak, tylko zobacz jakie oni maja PHEV - +30kWh bateria to jest grubo ponad 100km zasiegu na samym pradzie.

Albo inaczej - wiekszosc 5-7 letnich kompaktow BEV w Europie- I3, e-Golfy, Leafy etc ma mniejsza baterie niz wspolczesne chinskie hybrydy PHEV :shock:

 

Chinskie marki od dawien lat sa obecne na europejskim rynku, wielu funow na ssang yoing nie zauwazylem :D

Ja w Norwegii widze juz pelno chinskich aut na ulicach, kwestia czasu zanim to samo bedzie widoczne w innych europejskich krajach

a) albo pod wlasnymi markami - BYD czy Hongqi

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8101.8368&sort=PUBLISHED_DESC

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.8107&model=1.8101.8368&sort=PUBLISHED_DESC

b) albo europejskie marki wypkupione przez Chinczykow - MG, Volvo

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8101.8368&model=1.786.8345&sort=PUBLISHED_DESC

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak, tylko zobacz jakie oni maja PHEV - +30kWh bateria to jest grubo ponad 100km zasiegu na samym pradzie.

 

No i np ja w takiej hybrydzie widze najwiekszy sens na dzis dzien, jak ktos sporo po miescie jezdzi. Jak sam napisales po co wozic ponad pol tony baterii po miescie kiedy zwykly Kowalski przejezdza 50km dziennie. Idealnie sprawdzi sie mala bateria z zasiegiem do 100km a na trasy masz silnik. Mozna dyskutowac o awaryjnosci, ale np toyoty plugin byly krolami niezawodnosci przez wiele lat. W wakacje mialem okazje pojezdzic cayenne hybrid przez chwile. Zbiera to sie naprawde przyjemnie jak na tak krowiastego suva.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak, tylko zobacz jakie oni maja PHEV - +30kWh bateria to jest grubo ponad 100km zasiegu na samym pradzie.

No i np ja w takiej hybrydzie widze najwiekszy sens na dzis dzien, jak ktos sporo po miescie jezdzi.

 

W teorii hybrydy sa fajne, w praktyce jest po prostu slabo. Jest cala masa wad i w sumie jedna zaleta - "bede mogl pojechac w trase bez obaw".


Wady:

- bagaznik jest mikro, jak w kompaktach, bateria zabiera cenne miejsce, trzeba brac SUV zeby to mialo rece i nogi - patrz zdjecie z E klasy MB (i to jest jeszcze spoko bo kombi, w sedanie to wyglada tragikomicznie)

- serwisowanie silnika spalinowego w PHEV zupelnie jak w ICE - wymiany olejow co roku, turbiny, skrzynie biegow, DPFy, GPFy, rozrzady, wtryski - cale to mechaniczne, psujace sie i kosztujace $ badziewie, z ktorego starasz sie przeciez korzystac jak najmniej jezdzac jak najwiecej na pradzie

- jezeli chcesz jezdzic na pradzie to musisz ladowac hybryde praktycznie codziennie, dzien w dzien podlaczac ja do gniazdka, zupelny bezsens

- ladowanie hybryd np 330e to porazajace 3,7kW (i to z wallboxa bo dolaczona ladowarka to 2,3kW) czytaj - 3-4-5h przy baterii 12kWh, jak bedziesz mial 30kWh to bedzie cala noc, no chyba, ze BMW w koncu ogarnie szybsze ladowanie jak MB, natomiast nadal bedziesz potrzebowal wallboxa wiec do BEV juz krotka droga :)

- handling ze wzgledu na wage jest po prostu slaby w popularnych hybrydach w porownaniu do BEV bo bateria jest pol metra nad ziemia zamiast w podlodze

- lipne badz zadne ulgi podatkowe bo w wielu krajach PHEV jest traktowane jak ICE juz

- zywotnosc malych baterii bedzie slaba w porownaniu do BEV bo degradacja ma zwiazek z calkowita iloscia cykli ladowanie-rozladowanie 100-10% i gdy w elektryku jeden cykl 100-10% zajmie tydzien, tak w PHEV bedzie to jeden dzien, czyli po roku w BEV bateria bedzie miala 50 cykli a w PHEV 350 cykli ladowan. Po kilku latach bateria PHEV bedzie do wymiany po prostu albo bedzie miala zenujacy zasieg.

- sprawnosc hybryd jest slaba w porownaniu do BEV bo sa robione na spalinowych platformach, zuzycie energii sporo wieksze niz w BEV

- mase innych o ktorych pisalem wczesniej, mnie z technologii hybryd 330e bardzo szybko wyleczylo, jedyna jej zaleta bylo to, ze czlowiek posmakowal jazdy na pradzie i zamienil szybko na BEV :norty:

 

Jak sam napisales po co wozic ponad pol tony baterii po miescie kiedy zwykly Kowalski przejezdza 50km dziennie.

Gdyby hybryda byla o 500kg lzejsza od BEV przyznalbym Ci racje.

A co mamy w rzeczywistosci? - 330e wazy 1850kg a 330ex wazy 1900kg

To jest waga elektrykow w sumie, tylko w BEV wozisz baterie 15cm nad ziemia (a do tego masz przepastny bagaznik i najczesciej frunk z przodu) i daje Ci ona efekt "przyklejenia" do drogi, a w hybrydach czujesz sie jak w amfibii na zakretach bo bateria jest pol metra nad ziemia.


888_1761845010.jpg

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

My tu gadu gadu, a tutaj stuknęło dzisiaj 500 stron wątku, który miał się zakończyć jak już Adam wybierze ukochanego elektryka, a tymczasem w niecałe 3 lata nabite 7.5tys postów, a temperatura dyskusji momentami przebija "debaty" prowadzone przez 2 mainstreamowe partie w Polsce :)


Polecam lekturę pierwszych stron wątku żeby każdy z nas nabrał pokory w swoich przewidywaniach :) Nie chcę cytować nikogo, żeby ktoś nie odebrał personalnie :)


Adam, jakiegoś wirtualnego szampana otwórz i krótkie podsumowanie ostatnich prawie 3 lat i poprosimy prognozę na kolejne 3 lata żebyśmy mogli ją potem zweryfikować :) Duża część Twoich prognoz się sprawdziła, ale z pewnością nie wszystkie.

Opublikowano
My tu gadu gadu, a tutaj stuknęło dzisiaj 500 stron wątku, który miał się zakończyć jak już Adam wybierze ukochanego elektryka, a tymczasem w niecałe 3 lata nabite 7.5tys postów, a temperatura dyskusji momentami przebija "debaty" prowadzone przez 2 mainstreamowe partie w Polsce :)

Mnie to tylko ciekawi ilu forumowiczów przez te ponad 2,5 roku nagonki zakupiło elektryki "nie" BMW w tym Tesli.

Opublikowano


To jest waga elektrykow w sumie, tylko w BEV wozisz baterie 15cm nad ziemia (a do tego masz przepastny bagaznik i najczesciej frunk z przodu) i daje Ci ona efekt "przyklejenia" do drogi, a w hybrydach czujesz sie jak w amfibii na zakretach bo bateria jest pol metra nad ziemia.


888_1761845010.jpg

 

Jesteś pewny, ze bateria jest bagażniku a nie pod zbiornikiem paliwa ? bo mi się wydaje, że bak paliwa poszedł w górę (i to właśnie mamy w bagażniku), a bateria jest nisko.

Wielu "dziennikarzy" z youtube'a twierdzi, ze w bagażniku wozimy baterie, co nie jest prawdą (chyba, ze się mylę).

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A co mamy w rzeczywistosci? - 330e wazy 1850kg a 330ex wazy 1900kg

 

a bmw i4 wazy waga ok. 2125 kg

BMW i4 M50: waga ok. 2290 kg


BMW IX 50 waga Weight Unladen (EU) 2585 kg

BMW x5 45e (wieksze od IX) waga: Weight not loaded in kg: 2,275


to samo jest zapewne gle vs eqe i etron vs q7 ale nie chce mi sie szukac.


Waga jest po stronie hybryd. Odnosnie psucia pisalem juz, poki co hybrydy toyoty bija rankingi niezawodnosci, gdzie taka tesla szoruje gdzies tam po dnie. Jak z tymi bateriami w koncu jest? Psuja sie czy nie i te podlaczanie w garazu to 2 sekundy czy jednak wiecej?


Jesli kowalski robi statystycznie 50km dziennie czy robi je codziennie przez caly rok i nigdy w roku nie wyjezdza na kilkaset km trase? cos tu nie gra. Zaleta phev jest ze nigdy nie bedzie ladowana z DC co tez zadba o jej zywotnosc.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
My tu gadu gadu, a tutaj stuknęło dzisiaj 500 stron wątku, który miał się zakończyć jak już Adam wybierze ukochanego elektryka

Za 3-4 tyg odbieram trzeciego elektryka od momentu rozpoczecia watku (wiec stabilnie all-in w EV), kolejny raz natomiast nie bedzie to BMW niestety :oops:

Wiec z mojego punktu widzenia nic sie nie zmienilo - BMW zaspalo i spi nadal imho.

Jest lepiej (i4, iX3) niz bylo w 2020r (i3) ale to nadal takie "nie chcem ale muszem" wg mnie.


 

Adam, jakiegoś wirtualnego szampana otwórz i krótkie podsumowanie ostatnich prawie 3 lat i poprosimy prognozę na kolejne 3 lata żebyśmy mogli ją potem zweryfikować :) Duża część Twoich prognoz się sprawdziła, ale z pewnością nie wszystkie.

Sporo sie wydarzylo od tego czasu - wojna na Ukrainie, Covid, problemy z polprzewodnikami - to sa rzeczy ktore malo kto mogl przewidziec.


Jak patrze na pierwszy post:

 

Cena benzyny to 7-8 PLN za litr (drozej niz w PL) pomimo zloz ropy naftowej (polityka rzadu?).

Dzisiaj to 10-12 PLN w Norwegii i 7-8 PLN w Polsce :norty:

 

Auta elektryczne maja szereg przywilejow - glowny to zwolnienie z VAT 25%!, mniejsze to - darmowe parkingi w centrum, tansze o polowe "bramki" na drogach

Penetracja BEV jest juz praktycznie pelna wsrod nowych aut, VW zapowiedzial z poczatkiem 2024 wycofanie zupelnie z rynku norweskiego aut spalinowych, zwolnienie z VAT obowiazuje od nowego roku tylko do kwoty 500k NOK (niecale 250k PLN), darmowego parkowania EV juz nie ma, viatoll na drogach nadal 50% ceny aut spalinowych.

 

W 2019r 45% wszystkich sprzedanych aut osobowych w kraju to byly czyste elektryki.

We wrzesniu 2022r 78% sprzedazy aut to BEV :norty:

Ciekawostka - w top 20 sa juz 2 chinskie auta - BYD Tang oraz Hongqi E-HS9

https://insideevs.com/news/614563/norway-plugin-car-sales-september2022/

 

Ladowanie na superchargerach (sa wszedzie) za 70gr za 1kWh, predkosc ladowania 150kW

Ladowanie na SC dzis to prawie 4 PLN/kWh (!), predkosc ladowania standardowo to 250kW, mamy tez konkurencje - Ionity 350kW


- BMW jak klepalo 330e tak nadal klepie 330e, z elektrykow poki co w rozsadnym terminie (<12 mies) mozna dostac tylko iX, na i4 czeka sie obecnie 18-24 mies :roll:

 

W miedzyczasie Musk wybudowal w 12 miesiecy gigafactory w Chinach, za 12 miesiecy kolejne stanie pod Berlinem, w srodku niemieckiej motoryzacji, pomiedzy takimi gigantami jak Mercedes Benz, Audi czy Porsche. Siarczysty i symboliczny policzek dla Hansa i Helmuta.

Fabryka w Chinach produkuje obecnie ~1 milion aut rocznie :shock:

Fabryka w Niemczech sie rozkreca, poki co to jest ~100k rocznie


 

Juz teraz Tesla ma 50% wieksza kapitalizacje niz BMW.

Hmm, po tym jak ostatnio akcje Tesli daly wielkiego nura na gieldzie kapitalizacja Tesli jest i tak wieksza od BMW nie o 50% a o 1300% :roll:

Jeszcze kilka miesiecy temu to bylo x20 :norty:

 

I z kazdego Gigafactory bedzie wychodzilo 300 tys aut rocznie

Tutaj Muska niedocenilem, z Chin wychodzi obecnie milion aut rocznie, Berlin za ~dwa lata bedzie wypluwal pewnie podobna ilosc

https://electrek.co/2022/10/10/tesla-tsla-china-output-increases-record-83000-vehicles-month/

 

W USA w 2019r sam model 3 Tesli sprzedal sie w wiekszej ilosci egzemplarzy niz BMW razem serii 2,3,4,5,6,7,8.

Znowu niedocenilem Muska, myslalem ze SUVy jak X3 czy X5 utrzymaja BMW na wodzie w USA

BMW w pierwszej polowie roku sprzedalo w USA 157k aut, Tesla w tym samym czasie 228k aut.

Generalnie Tesla wyprzedza w USa wszystkich producentow premium - BMW, MB, Audi, Lexusa, spojrzalem na Q3 i wyniki sie tylko poglebiaja :oops:

Tak jak pisalem 3 lata temu - BMW jak i w sumie wszystkie niemieckie marki zaspaly, rynek USA przegrany, rynek chinski przegrany, w tej chwili przegrywaja swoje wlasne podworko - Europe. Nie pisze tego z satysfakcja, europejska motoryzacja sie po prostu zawija :cry:

https://www.carscoops.com/2022/08/tesla-is-now-dominating-luxury-car-sales-in-the-u-s/

 

Jezeli BMW, firma ze stuletnia tradycja, sie nie ogarnie i nie sprowokuje jej to do myslenia ze ida w zlym kierunku (jezeli nie jest juz za pozno) to dolaczy do zaszczytnego grona niegdysiejszych gigantow jak Nokia, Kodak, Yahoo itp itd. Nie bedzie zmiluj.

Tutaj zdania nie zmienilem, BMW wg mnie tez zbytnio nie niestety.

Tzn sabotazyste Froehlicha odstrzelili oczywiscie ale nadal traktuja EV jako zlo konieczne. I ok, poki co orkiestra na Titanicu gra :cool2:

Nic ich nie nauczyl stratosferyczny rozwoj Tesli, nic ich nie nauczyl wzrost popularnosci aut koreanskich czy rozwoj i "all in" Chinczykow w EV.

 

Tak BMW, 30 stronicowy cennik z kolorami [bAD] przecierajacych sie tapicerek i 20 roznymi wzorami chinskich felg ktore koroduja po 3 latach czy roznicami (sotwarowymi) o 10-15KM pomiedzy 114i, 116i, 118i, 120i, 125i to nie jest to o czym chce myslec kupujac marke premium.

Na szczescie w i4, iX czy iX3 musze powiedziec jest duzo lepiej :cool2:

 

szukaja kuriozalnych oszczednosci na plastikach, na sile wlepiaja tandetne chinskie liczniki cyfrowe.

hehe, to jest dobre i na czasie w zwiazku z LCI G20 :norty:

 

Czy dac grill w obecnej generacji o 30% wiekszy czy jednak 50% wiekszy tez przejdzie.

Przejdzie i o 200% wiekszy :norty:

Tak jest BMW, dasz rade wcisnac jeszcze wiekszy, to jest dokladnie to czego potrzebujemy, WIEKSZYCH GRILLI dla malych siurkow :D


bmw-i7-2023-3.jpeg


2023-bmw-xm-suv-20.jpg

 

Gdyby Tesla nie byla taka surowa w srodku, miala headup to pewnie juz bym ja kupil zamiast 330e.

No coz, okazalo sie, ze bez headupa tez jest zycie stad TM3 kupilem, potem kolejne a teraz TMY :roll:

Moze rzeczywiscie juz jest dobry czas zeby sie zawijac z forum BMW :cry2:

 

To jest waga elektrykow w sumie, tylko w BEV wozisz baterie 15cm nad ziemia (a do tego masz przepastny bagaznik i najczesciej frunk z przodu) i daje Ci ona efekt "przyklejenia" do drogi, a w hybrydach czujesz sie jak w amfibii na zakretach bo bateria jest pol metra nad ziemia.

Jesteś pewny, ze bateria jest bagażniku a nie pod zbiornikiem paliwa ? bo mi się wydaje, że bak paliwa poszedł w górę (i to właśnie mamy w bagażniku), a bateria jest nisko.

Wielu "dziennikarzy" z youtube'a twierdzi, ze w bagażniku wozimy baterie, co nie jest prawdą (chyba, ze się mylę).

 

Technik-Plug-in-Hybrid-169FullWidth-8ad0a7bd-1429564.jpg


6a00d8341c4fbe53ef022ad3988a5d200d-550wi

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

No przeciez prawie kupiles i4 ale cena byla dla ciebie za wysoka, zreszta nadal jest :cool2: Nic w tym, zlego nie kazdy musi jezdzic premium.


tak wogole to czytaj co linkujesz, bo w zalaczonym przez ciebie artykule w NO

 

Both battery-electric cars (BEVs) and plug-in hybrid cars (PHEVs) are in reverse in the last several months, which indicates a challenging market situation, combined with supply constraints of at least some of the models.


Plug-in hybrid sales continue to decrease due to reduced tax incentives (CO2 emission component).


On the positive side, almost 9 out of 10 new passenger cars in Norway are rechargeable, so there are no reasons to complain.

 


tu masz baterie. IDzie od samej podlogi:

na filmie widac, ze ma 6 modulow. 4 sa w samej podlodze. Pozostale 2 sa postawione nad tymi 4. Edytowane przez słonik40
Opublikowano

Jesteś pewny, ze bateria jest bagażniku a nie pod zbiornikiem paliwa ? bo mi się wydaje, że bak paliwa poszedł w górę (i to właśnie mamy w bagażniku), a bateria jest nisko.

Wielu "dziennikarzy" z youtube'a twierdzi, ze w bagażniku wozimy baterie, co nie jest prawdą (chyba, ze się mylę).

 

Technik-Plug-in-Hybrid-169FullWidth-8ad0a7bd-1429564.jpg


6a00d8341c4fbe53ef022ad3988a5d200d-550wi




https://www.bmw-me.com/content/dam/bmw/marketMIDEAST/bmw-me_com/rescueguidespdf/en/BMW_3_G20_PHEV_en-GB.pdf.asset.1659077806271.pdf

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
No przeciez prawie kupiles i4 ale cena byla dla ciebie za wysoka, zreszta nadal jest :cool2: Nic w tym, zlego nie kazdy musi jezdzic premium.

 

Właśnie, jakoś mi umknęło że Adam prawie kupił i4 tylko jakiegoś kwitu z pracy nie dostał. Piszesz Adam ile wzrosła "wartość" używanej Tesli, to dla porządku porównaj jaka byłaby wartość i4 gdybyś go kupił. Patrząc po cennikach, to wszystkie auta drożeją.


Co do hybryd, to ja wciąż mam mocno mieszane uczucia (chociaż nie jeździłem) i mnie przekonuje czysty BEV jako 2gi samochód, ale jakbym miał 1 to na dzień dzisiejszy hybryda może nie być taka zła.

 

- zywotnosc malych baterii bedzie slaba w porownaniu do BEV bo degradacja ma zwiazek z calkowita iloscia cykli ladowanie-rozladowanie 100-10% i gdy w elektryku jeden cykl 100-10% zajmie tydzien, tak w PHEV bedzie to jeden dzien, czyli po roku w BEV bateria bedzie miala 50 cykli a w PHEV 350 cykli ladowan. Po kilku latach bateria PHEV bedzie do wymiany po prostu albo bedzie miala zenujacy zasieg.

 

Nie do końca, bo widać że 3-4x mniejsze baterie mają dziwnym trafem 3-4x mniejszą degradację na 1tys cykli ładowania, także nie obawiałbym się tego w hybrydach. Poza tym lepszy dostęp do baterii w bagażniku + niższy koszt wymiany, to mniejsze ryzyko jako używany. Poniżej wyniki testów Bjorna z jego arkuszy google. Parę ciekawych rzeczy można też zauważyć np Tesla Model S z 2013r. z degradacją 12% i 260kkm przebiegu, to się należą brawa, ale np Kia z 2015r i degradacja na poziomie 35% to już jakiś dramat. TM3 z 2019 80tys przebiegu i 8% degradacji szału nie robi, ale to jeszcze nie dramat.


Za 10 lat Otomoto będzie musiało dodać pole w ogłoszeniach jaki jest poziom degradacji baterii. A może na stacjach diagnostycznych będą wbijać to do systemu tak jak przebieg. Już widzę rozwijanie się nowego rynku "kręcenia" poziomu degradacji baterii w Polsce przy sprowadzaniu 15 letnich elektryków :)


GWjUgSO.jpeg

 

czy dac grill w obecnej generacji o 30% wiekszy czy jednak 50% wiekszy tez przejdzie.

Przejdzie i o 200% wiekszy :norty:

Tak jest BMW, dasz rade wcisnac jeszcze wiekszy, to jest dokladnie to czego potrzebujemy, WIEKSZYCH GRILLI dla malych siurkow :D

2023-bmw-xm-suv-20.jpg

Hmm, powoli zaczyna mi się podobać ten XM :) a szczególnie z tej perspektywy. Szkoda że taki drogi i designerski zbyt krzykliwy i rzucający się w oczy. Ja lubię takie niewyróżniające się auta do codziennej jazdy jak iX3, i4. Nawet X5M większość ludzi nie odróżni od 25d. Ostatnio coraz bardziej podoba mi się Tesla Model Y, bo też już trochę spowszedniała i się nie wyróżnia za mocno :)


Co do grillów, to nie rozumiem tej nagonki. Jednemu się podoba, innemu nie. To element designu taki sam jak każdy inny.

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@BMFun minely 3 lata, bmw pokazalo i4 ktore osiagami dorownalo jakiejs mitycznej przewadze technologicznej. Do tego dostajesz duzo wyzszej jakosci srodek z naturalnymi skorami, mozliwosciami personalizacji, duzo cichsze auto w srodku z adaptacyjnym zawieszeniem, ktore mozesz ustawic tak, ze nie wybije ci plomb na kazdej dziurze. Gadzety takie jak headup, adaptacyjne reflektory czy kamery 360 stopni w tesli tez sa nieosiagalne i zapewne dlugo beda. Ze BMW sprzedaje mniej? Przeciez o to chodzi, Po to min sie kupuje premium zeby nieco odroznic sie od zwyklego Kowalskiego i otoczyc sie rzeczami dla niego trudno badz nieosagalnymi. Pomimo wzrostu sprzedazy tesli w USA, sprzedaz BMW raczej stabilna wiec raczej tesla nie zabiera klienteli tej marce. Jestem ciekawy jak bedzie wygladala sprzedaz BEV w Europie w przyszlych latach bo doplaty sie koncza a teraz ludzie sie spiesza z zakupem zeby sie jeszcze na nie zalapac. Trend akcji tesli tez spadkowy jest co raczej swiadczy o pekajacej bance.


Dla mnie XM szczegolnie z przodu sie mega podoba. Wyglada bardzo nowoczesnie i swiezo a nie jat tyl tesli prawie kopia jakiegos mondeo czy lanosa sprzed 20 lat. Juz koreance i chinczyki maja wiecej polotu. X5 tez wyglada kozacko, zadziornie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

 

Dzieki za link, pogrzebalem jak to wyglada w BMW i w F30 330e bylo jak w MB a w G20 330e wyglada to juz lepiej :cool2:


F30 330e:


2016_bmw_330e_55_1920x1080.jpg


G20 330e:


bmw-330e-2019.jpg

 

No przeciez prawie kupiles i4 ale cena byla dla ciebie za wysoka, zreszta nadal jest :cool2: Nic w tym, zlego nie kazdy musi jezdzic premium.

Aj, jestes bezlitosny, pocisk w samo serce :norty:

Postaram sie wiecej pracowac, wczesniej wstawac, to na cos ze stajni BMW moze kiedys starczy, taka 530i w M-pakiecie to by bylo cos, pierwsze co bym zrobil to 1500km do Chorwacji (z jednym 5 min stopem na krotkie siku i tankowanie!) z nieprzyzwoitymi predkosciami typu 145km/h :cool2:

 

Piszesz Adam ile wzrosła "wartość" używanej Tesli, to dla porządku porównaj jaka byłaby wartość i4 gdybyś go kupił. Patrząc po cennikach, to wszystkie auta drożeją.

W teorii ~50k PLN

W praktyce rowne 0 PLN bo bym go do tej pory nawet nie odebral :roll:


TM3 SR+ jezdze juz poltora roku i tak jak mowilem sprzedam za wiecej niz kupilem.

i4 M50 mialo byc dostarczone Q3-Q4 2022 ale w praktyce tych aut po prostu nie ma, zamowiono grubo ponad 10k sztuk w Norwegii a do dzisiaj dostarczono 1339 szt.

Ludzie zamawiajacy tydzien-dwa po otwarciu rezerwacji (czerwiec 2021) wciaz ich nie dostaja, fora BMW Norge na FB to istna litania zalu a kazda dostarczona sztuka to wielka feta i dziesiatki komentarzy typu "moze i moja niedlugo przyjdzie" :D)

https://www.finansavisen.no/motor/nyheter/2022/08/31/7922012/kommer-din-bmw-i4-i-ar-dette-sier-bmw-om-leveringen

https://www.tv2.no/broom/tusenvis-av-norske-kunder-venter-i-spenning-na-ser-det-lysere-ut/14849575/

A od nowego roku wchodzi VAT na kwote powyzej 500k NOK wiec spora czesc z tej podwyzki 50k PLN zostalaby przezarta przez podatki :duh:


Wiec w teorii jest super a w praktyce kupa, chcesz BEV od BMW w Norwegii --> iX

 

Za 10 lat Otomoto będzie musiało dodać pole w ogłoszeniach jaki jest poziom degradacji baterii. A może na stacjach diagnostycznych będą wbijać to do systemu tak jak przebieg. Już widzę rozwijanie się nowego rynku "kręcenia" poziomu degradacji baterii w Polsce przy sprowadzaniu 15 letnich elektryków :)

ha, wcale bym sie nie zdziwil, chociaz wg tego co mowicie BEV zgina przeciez marna smiercia za max kilka lat i bedziemy jezdzic nadal spalinowkami badz na wodorze ;)


A tymczasem, czemu m.in BEV jest duzo lepsza technologia od ICE (za forum elektrowozu):

stan baterii 39%, godzina jazdy, prognozowany stan baterii na miejscu - 41% :cool2:


img_20221022_150323-jpg.7234

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@BMFun minely 3 lata, bmw pokazalo i4 ktore osiagami dorownalo jakiejs mitycznej przewadze technologicznej. Do tego dostajesz duzo wyzszej jakosci srodek z naturalnymi skorami, mozliwosciami personalizacji, duzo cichsze auto w srodku z adaptacyjnym zawieszeniem, ktore mozesz ustawic tak, ze nie wybije ci plomb na kazdej dziurze. Gadzety takie jak headup, adaptacyjne reflektory czy kamery 360 stopni w tesli tez sa nieosiagalne i zapewne dlugo beda. Ze BMW sprzedaje mniej? Przeciez o to chodzi, Po to min sie kupuje premium zeby nieco odroznic sie od zwyklego Kowalskiego i otoczyc sie rzeczami dla niego trudno badz nieosagalnymi. Pomimo wzrostu sprzedazy tesli w USA, sprzedaz BMW raczej stabilna wiec raczej tesla nie zabiera klienteli tej marce. Jestem ciekawy jak bedzie wygladala sprzedaz BEV w Europie w przyszlych latach bo doplaty sie koncza a teraz ludzie sie spiesza z zakupem zeby sie jeszcze na nie zalapac. Trend akcji tesli tez spadkowy jest co raczej swiadczy o pekajacej bance.

 

Nie chcę rozpoczynać jakiegoś shitstorm, ale bym powiedział że efektywnością silników to nawet przegonił Teslę. Pamiętam jak rok temu Adam się odgrażał że i4 to nowy model i zaraz Tesla pokaże, a tutaj nic...


Tesla w swojej optymalnej budzie projektowanej pod EV potrzebuje aż 512KM (30KM mniej) żeby 400kg cięższego i4 i nieoptymalnie zaprojektowanego ( 544KM). Czyżby silniki elektryczne czy sposób były lepsze w BMW? Chyba w tej kwestii BMW zerwało się ze swojego zaspania i w rok dogoniło 10 lat przewagi Tesli. No ale trzeba przyznać że jeśli chodzi o produkcję i logistykę i4, to tutaj jest klapa.


Moje wrażenia z jazdy i4 M50 są z grubsza takie:

+ po wejściu do samochodu duży plus za odczucia "premium" jeśli chodzi o materiału i ogólny feeling o klasę lepiej do Tesli

+ silnik - mega plus jak chodzi

+ wyciszenie


+/- trochę nie czułem prowadzenia, a szczególnie mocne przyspieszanie powoduje zbyt mocne odciążenie przodu i poczucie dużo gorszego sterowania. Trochę nienaturalne uczucie i w X5M go nie doświadczam, może to przez lekki przód i inne proporcje masy. W TM3P już nie pamiętam czy też jest ten efekt, ale jeśli tak, to mniejszy, bo nie utkwił mi w głowie

+/- jak dla mnie trochę ciasnawy i nie jest SUVem ;)


 

Dla mnie XM szczegolnie z przodu sie mega podoba. Wyglada bardzo nowoczesnie i swiezo a nie jat tyl tesli prawie kopia jakiegos mondeo czy lanosa sprzed 20 lat. Juz koreance i chinczyki maja wiecej polotu. X5 tez wyglada kozacko, zadziornie.

 

Prawdę mówiąc w środku też mi się bardzo podoba. Jedynie do czego bym się przyczepił oprócz ceny, to linia boczna za bardzo przypomina mi iX oraz te złote ramki trochę odpustowe, ale może jest jakaś opcja black dla nich.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.