Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W TMY miejsca w środku wyraźnie więcej i bagażnik duży, ale nie czuje klimatu z brakiem rolety. Czy Tesla wycofała się już z tego?

Tak, szybko sie wycofali z tego glupiego pomyslu i montuja juz normalnie rolety :roll:

https://teslanorth.com/2022/03/22/teslas-germany-made-model-y-gets-trunk-cargo-cover-like-china-pics/

.

Opublikowano
W TMY miejsca w środku wyraźnie więcej i bagażnik duży, ale nie czuje klimatu z brakiem rolety. Czy Tesla wycofała się już z tego?

Tak, szybko sie wycofali z tego glupiego pomyslu i montuja juz normalnie rolety :roll:

https://teslanorth.com/2022/03/22/teslas-germany-made-model-y-gets-trunk-cargo-cover-like-china-pics/

Dlaczego głupiego? Ja mam tych rolet kilka w garażu, pierwsza rzecz którą wywalam z KAŻDEGO auta. Kompletnie nieprzydatna bzdura.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dlaczego głupiego? Ja mam tych rolet kilka w garażu, pierwsza rzecz którą wywalam z KAŻDEGO auta. Kompletnie nieprzydatna bzdura.

Zgadzam sie warunkowo - gdy szyby z tylu sa zupelnie przyciemnione i nie widac nic z zewnatrz.

W modelu Y szyby domyslnie nie sa przyciemniane i nie chcialbym zostawiac w bagazniku na widoku ipadow/laptopow, ot proszenie sie o zlodzieja niestety w nieciekawych miejscach.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No w artykule wypowiada sie nie kto inny jak wybitny specjalista Sandy Munro ktory w co drugim filmie pieje zachwytem do tesli, on wszystko wie najlepiej bo ten stary dziad pracowal w military. Tymczasem branza moto dosyc szybko sobie poradzila z problemem:

 

In the immediate term, though, automakers and suppliers have shifted harness production to other lower-cost countries.


Mercedes-Benz was able to fly in harnesses from Mexico to plug a brief supply gap, according to a person familiar with its operations. Some Japanese suppliers are adding capacity in Morocco, while others have sought new production lines in countries including Tunisia, Poland, Serbia and Romania.

 

No i warto pamietac ze BEV to ciagle kilka promili sprzedazy

 

Gasoline cars still account for the bulk of new car sales globally; EVs doubled to 4 million last year, but still only comprised 6% of vehicle sales, according to data from JATO Dynamics.
Opublikowano

Przecież okablowanie nie ma nic wspólnego z elektryfikacją samochodów. Problemy wynikają raczej z tego, że firmami typu BMW rządzą stare dziady, które nie rozumieją, że czas ustąpić.


Technika, dzięki której można by jedną linią z może 4 kablami puścić WSZYSTKIE elektryczne rzeczy w samochodzie istnieje już od 40 lat, ale po co, skoro taniej niż robić R&D jest zlecić robotę ludziom w krajach 3 świata. Dzisiaj w rowerze światła czy przerzutki są bezprzewodowe, albo z użyciem jednego kabla, a w autach za 500tys sie nie da i zmiana jest tak kosztowna, że dla ICE się już nie opłaci robić :lol:


Dla przykładu:

https://store.arduino.cc/products/arduino-nano-33-iot?selectedStore=eu

Taka płytka obsługuje 14 wyjść, czyli np. wszystkie światła z tyłu samochodu. Jedna płytka, w hurcie pewnie za 5€. Rocket science, gimnazjalista to po szkole by ogarnął.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@slawomir niechciałbym mieć takich płytek w samochodzie. Problemem takich płytek jest ich awaryjność oraz krótki life cycle. Swego czasu siedziałem troszkę w embeded i po kilku latach jest to bezużyteczny nieprodukowany śmieć. Jest dokładnie tak jak piszesz wyjścia gpio ogarnie nawet gimnazjalista, sa extendery ze można mieć ich nawet kilkaset dla

Jednej płytki aż nadto na kilka aut ale co z tego skoro co kilka miesięcy wychodzą nowe dystrybucje Linuksa, nowe kernele, nowy duzo wydajniejszy sprzęt z nowymi rozwiązaniami. Nie bez powodu takie firmy jak Apple czy Microsoft wspierają sprzęt tylko przez kilka lat. Niby sa wersje dostępne dla medycyny które sa produkowane dłużej ale wtedy po kilku latach nasz już przestarzały sprzęt.

Opublikowano

Płytki z układami scalonymi są wieczne, czego najlepszym przykładem są klasyczne systemy audio. Po 30-40 latach nadal to działa.

Jeśli takie BMW potrzebuje moduł do lamp/foteli/ogrzewania to jest to taki sam moduł dla serii 1 i 7. Można zlecić więc przygotowanie takiego modułu w 10mln sztuk i będzie mieć takie parametry, jakie automotive potrzebuje. Chciałbym takie płytki mieć w samochodzie, ufałbym im tym bardziej, im starszy jest samochód, bo to super ułatwiało by naprawy.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Widziałeś kiedyś high end audio w środku? Płytka jest prosta jak budowa cepa, przewody grube jak holera. Na płytce w przypadku tranzystorowki znajdują się tranzystory lub lampy a najwiecej miejsca zajmują 2 przeważnie toroidalne olbrzymie trafo i do tego bardzo duże kondziory. Kazdy kanał ma osobne tory audio rozpoczynając od zasilania. Płytki sa tak proste ze takie wzmacniacze dyi koledzy elektronicy na studiach samodzielnie projektowali i składali. Te skomplikowane płytki o których piszesz to owszem i sa ale w gownograjkach z napisem 1500w :D
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mobilny serwis w Tesli :cool2:


Szwankuje otwieranie bagaznika - wyglada na jakas szersza akcje bo duzo osob na to marudzi.

Objawia sie tym, ze czasami bagaznik nie otwiera sie do samego konca, tak jakby byl jakis problem z czujnikiem/krancowka.


1. Umowienie serwisu poprzez aplikacje mobilna - doslownie kilka klikniec.

2. Mobilny serwis podjezdza umowionego dnia pod moja prace, wykonuje naprawe (powiadamiajac o rozpoczeciu przez sms'a) na miejscu


Finalnie - problem naprawiony bez odwiedzania ASO, bez nawet milimetra wysilku z mojej strony, bardzo mi sie podoba takie podejscie, XXI wiek.


Takiego typu mobilny serwis do drobnych napraw powinien byc standardem w branzy - jezdzenie do ASO to marnowanie czasu.

.

Opublikowano
@slawomir niechciałbym mieć takich płytek w samochodzie. Problemem takich płytek jest ich awaryjność oraz krótki life cycle. Swego czasu siedziałem troszkę w embeded i po kilku latach jest to bezużyteczny nieprodukowany śmieć. Jest dokładnie tak jak piszesz wyjścia gpio ogarnie nawet gimnazjalista, sa extendery ze można mieć ich nawet kilkaset dla

Jednej płytki aż nadto na kilka aut ale co z tego skoro co kilka miesięcy wychodzą nowe dystrybucje Linuksa, nowe kernele, nowy duzo wydajniejszy sprzęt z nowymi rozwiązaniami. Nie bez powodu takie firmy jak Apple czy Microsoft wspierają sprzęt tylko przez kilka lat. Niby sa wersje dostępne dla medycyny które sa produkowane dłużej ale wtedy po kilku latach nasz już przestarzały sprzęt.

 

Ja tez 10 lat byłem programistą i architektem w embedded i akurat mieliśmy sprzęty roczne oraz 20 letnie. Czasem trzeba było wymienić jakiś układ bo już nie był produkowany a reszta płyty zostawała taka sama. Mówimy o automotive, skoro są w stanie wkładać super stare chipy do foteli tak że potem nie możesz zamówić podparcia lędźwiowego to mogą i mieć centralną płytkę sterującą. Tutaj raczej jest problem integracji z 3rd party, lepiej widocznie im pozwolić zrobić całość razem z softem i podłączyć do CAN jako podsystem.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jutro premiera iX1 - zapowiada sie calkiem ciekawe auto!


Co zwraca uwage:

- przyciski na desce rozdzielczej praktycznie wszystkie zniknely - zupelnie jak w Tesli

- ladowarka indukcyjna identycznie jak w TM3 - w koncu! (szkoda tylko, ze nie 2 szt)

- bagaznik 1600l po zlozeniu siedzen - super wynik jak na takie male auto

- w koncu AWD (w przeciwienstwie do iX3)

- ladowanie AC 22kW(!) - rewelacja

- normalny "design" co nie jest dzisiaj takie oczywiste w BMW ^^


BMW-iX1-cena.jpg


BMW-iX1-wnetrze-i-pojemnosc-bagaznika.jpg

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
bagaznik wspanialy (540l) szkoda ze zasieg marny chociaz jako auto do miasta dla kobiety idealny.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W Norwegii ceny benzyny osiagnely historyczne maksyma - 12 PLN/l

https://www.nationen.no/nyhet/hoyeste-bensinpris-noensinne-i-norge/


W Polsce tez rekordowe ceny:

https://www.motofakty.pl/artykul/ceny-paliw-kolejny-rekord-na-stacjach-po-ile-paliwo-w-poniedzialek-30-maja-2022-roku.html

https://300gospodarka.pl/news/ceny-paliw-za-litr-benzyny-diesla-w-polsce-i-w-europie


ceny-paliw-do-23.05.png


W przypadku aut spalinowych w Norwegii zatankowanie dzis 50l benzyny to koszt ~550-600 PLN

Naladowanie elektryka do pelna (~70kWh) i przejechanie nim tych samych ~500km po miescie to ~30-35 PLN


Ludzie glosuja portfelem, hybrydy + elektryki to dzis w Norwegii 84% (!) sprzedazy

https://cleantechnica.com/2022/05/04/norways-april-ev-market-share-at-84-fleet-share-at-23/


April-2022-Norway-Passenger-Auto-Registrations-SQ.png


Sa firmy, ktore na tym zyskuja, sa firmy, ktore traca :roll:

https://www.focus2move.com/norwegian-auto-market/

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dokladnie, ludzie glosuja portfelem. Sprzedaz samochodow elektrycznych w Polsce w dalszym ciagu szoruje po dnie. W top ten zadnego elektryka: https://www.wyborkierowcow.pl/sprzedaz-nowych-aut-w-polsce-w-i-kwartale-2022-roku/ Za cene roznicy w ubezpiczeniu Polak ma benzyny niemal na rok nawet przy cenie 10 zlotych za litr :D
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

https://autokatalog.pl/blog/2022/nowe-bmw-x1-2022-bmw-ix1-wymiary-silniki-wersja-elektryczna


Nowe BMW iX1 (2022) – osiągi wersji elektrycznej

Z myślą o kierowcach, którzy chcą jeździć samochodami dysponującymi pełnym napędem elektrycznym, zaprojektowano BMW iX1 xDrive30. Najprawdopodobniej będzie ono dostępne w sprzedaży od listopada bieżącego roku. Jak podaje producent, „elektryk” generuje 313 KM oraz 494 Nm momentu obrotowego, z którego można oczywiście skorzystać natychmiast po ruszeniu samochodem z miejsca. Według wstępnych danych fabrycznych, iX1 xDrive30 zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie około 5,7 sekundy, natomiast prędkość maksymalna sięga 180 km/h.


będzie hit :)

Opublikowano
Wczoraj odbyła się premiera nowego GLC. Wydaje mi się że ten model to będzie hit sprzedaży. Deklarowany zasięg na samym prądzie w wersjach plug in to 100km. Także w codziennym użytkowaniu to auto może być spokojnie wykorzystywane jako elektryk.

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Deklarowany zasięg na samym prądzie w wersjach plug in to 100km. Także w codziennym użytkowaniu to auto może być spokojnie wykorzystywane jako elektryk.

Ladny, taki klasyczny MB.

Bateria w tej hybrydzie - 31kWh, to o polowe wiecej niz mial elektryczny e-golf z 2015r :shock: ^^

Przy realistycznym zasiegu ~100km na pradzie - ma to juz rece i nogi jezeli ktos bardzo potrzebuje wozic dla pewnosci silnik spalinowy.

Natomiast niewatpliwe wady - trzeba to bedzie ladowac codziennie/co drugi dzien zamiast np raz w tygodniu, trzeba bedzie serwisowac wszystko co zwiazane z silnikiem spalinowym no i wozic to 24/7 nawet jezeli bedzie niewykorzystywane na codzien.

Moj punkt widzenia - oby sie sprzedawalo tego jak najwiecej - takie hybrydy tylko oswajaja z jazda na pradzie i sa najczesciej dobrym przystankiem do przesiadki na BEV dla sceptykow.

.

Opublikowano
Bateria w tej hybrydzie - 31kWh, to o polowe wiecej niz mial elektryczny e-golf z 2015r :shock: ^^

Przy realistycznym zasiegu ~100km na pradzie - ma to juz rece i nogi jezeli ktos bardzo potrzebuje wozic dla pewnosci silnik spalinowy.

Natomiast niewatpliwe wady - trzeba to bedzie ladowac codziennie/co drugi dzien zamiast np raz w tygodniu, trzeba bedzie serwisowac wszystko co zwiazane z silnikiem spalinowym no i wozic to 24/7 nawet jezeli bedzie niewykorzystywane na codzien.

Nie wiedziałem o tym e-golfie :D Niezły lol.


Co do ładowania codziennego, to raz - parkujesz auto codziennie w garażu, więc to nie wada, dwa, jak robisz po Warszawie np 10km do pracy w jedna stronę, to luz i tak. No i w sumie to Ci rybka, czy zabraknie prądu czy nie, bo masz ICE.


Natomiast wydaje mi się, że te 100km jeśli realne, to całkiem niezły sweet-spot, bo sporo hybryd to miało taki zasięg, żeby wyjechać z garażu bez budzenia domowników rano.

Opublikowano
Wczoraj odbyła się premiera nowego GLC. Wydaje mi się że ten model to będzie hit sprzedaży. Deklarowany zasięg na samym prądzie w wersjach plug in to 100km. Także w codziennym użytkowaniu to auto może być spokojnie wykorzystywane jako elektryk.

 

Zaiste taka hybryda wygląda obiecująco, ale... Jeżeli tak jak w wypadku Lexusa hybryda vs nie-hybryda to będzie różnica 50kpln albo i więcej to sorry, trzeba to dobrze przekalkulować. Te 50kpln starczy (zależy oczywiście od spalania i cen paliw) na powiedzmy 80 000 km i te kilometry to po mieście, bo w trasie i tak spalinówka pójdzie w ruch. Zrób taki przebieg tylko po mieście (a dziennie może być ciężko wyjeździć więcej jak 100km).

Opublikowano

No z perspektywy osób które maja dom z fotowoltaika jeszcze jak pracują z domu i zawożą dzieci rano do przedszkola i odbierają po południu zrobią jakaś trasę do miasta i raz na jakiś czas jadą na jakiś dalszy wypad to takie auto wydaje się być idealne.

 

Zaiste taka hybryda wygląda obiecująco, ale... Jeżeli tak jak w wypadku Lexusa hybryda vs nie-hybryda to będzie różnica 50kpln albo i więcej to sorry, trzeba to dobrze przekalkulować. Te 50kpln starczy (zależy oczywiście od spalania i cen paliw) na powiedzmy 80 000 km i te kilometry to po mieście, bo w trasie i tak spalinówka pójdzie w ruch. Zrób taki przebieg tylko po mieście (a dziennie może być ciężko wyjeździć więcej jak 100km).

 

No jasne wszystko trzeba przekalkulować ale z tego co mi się wydaje wersja phev vs mhev ma też lepsze osiągi.

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Opublikowano
No z perspektywy osób które maja dom z fotowoltaika jeszcze jak pracują z domu i zawożą dzieci rano do przedszkola i odbierają po południu zrobią jakaś trasę do miasta i raz na jakiś czas jadą na jakiś dalszy wypad to takie auto wydaje się być idealne.

 

Ja bym taki chciał, choć w Twoich założeniach brakuje mi fotowoltaiki :oops: Dziennie zazwyczaj robię 80-90 km. Ale tak jak pisałem - trzeba to dobrze policzyć. Na dzień dobry trzeba dość dużo grosza dołożyć, co również przekłada się np. na wysokość ubezpieczenia. Jazda na silniku też będzie mniej ekonomiczna, bo buda cięższa. Oczywiście idąc z duchem czasu na pewno taka hybryda będzie popularna i trendy. Gdyby nie znaczny koszt też bym się ani chwili nie zastanawiał.


Swoją drogą czekałem na tego GLC i nieco się rozczarowałem - środek zgodnie z oczekiwaniami, ale z zewnątrz to nadal stara buda, trochę - mimo wszystko - pokraczna. GLE wygląda super, GLC średnio.

Opublikowano
Według mnie tył bardzo ładnie się prezentuje, przód faktycznie delikatna ewolucja ale chyba lepsze to niż te kontrowersyjne designy od BMW. Wiadomo to kwestia gustu a o tym chyba nie ma sensu dyskutować. Popatrzyłem szybko na różnice cen w BMW i poprzedniej generacji GLC. BMW X3 30e jest tylko 16k droższe niż 30i i ma o pół sekundy lepszy czas do setki. Stary GLC 300e był o 32k droższy od 300, zobaczymy jak w tym roku gdzie normy emisji są bardziej wyśrubowane więc może w celu zachęcenia do kupowania hybryd różnica będzie mniejsza. Trzeba poczekać na nowy cennik GLC.

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.