Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
jestem w trakcie montazu instalacji fotowoltaicznej 10kw.

Nie wierze slonik, a co z tymi wszystkimi deklaracjami, ze fotowoltaika to bezsens i sie w ogole nie oplaca? :)

 

jako ze zuzycie pradu mam roczne niecale 4kw,

Nie wiem czy dobrze zrozumialem - masz zuzycie energii ~4k kWh rocznie? :shock:

To jest jakis dom ultra-pasywny czy cos?

U mnie w ~200m2 domu (co prawda ogrzewanie elektryczne i ladowanie 2x EV) zuzycie roczne to cos kolo 30k kWh

 

instalacja chyba troszke za duza to moze warto kupic zonie jakis meleks na urodziny aby sie cieszyla i Adamie do Ciebie jako najwiekszego znawcy jaki suvik dla zony z jak najwieksza bateria i co najwaznejsze cena do 225 tys. zł (zona nie jest vatowcem)

Moge tylko wkleic na co ludzie glosuja swoimi pieniedzmi w Norwegii - na 10 najpopularniejszych aut 8 to SUVy/crossovery :shock:


51973490140_2dae832f61_o.png


Kilka ciekawostek:

- na kazde sprzedane BMW i4 przypada poki co ~15 sztuk Tesli TM3 (problemy z dostawami bo klienci zamowili kilka tysiecy sztuk!)

- na kazde sprzedane BMW iX3 przypada ~20 sztuk Tesli TMY (sprzedaz tego modelu jest TRAGICZNA, auta dostepne od reki u dealerow)

- BMW iX sprzedaje sie fantastycznie (lepiej od Audi e-Tron!) - widac wyrazny efekt nowosci!


Co do pytania - ja bym sie mocno zastanowil nad zakupem EV dzisiaj w PL bo ceny zaczynaja sie robic abstrakcyjne jak na to co te auta oferuja (chociaz z drugiej strony bedzie pewnie tylko gorzej przy tej inflacji) :roll:

W tym budzecie wyboru duzego nie ma - Ioniq 5, Enyaq 80, ID.4 - tyle, ze to wszystko beda budzetowe wersje, te lepiej wyposazone zaczynaja sie od ~260-270k PLN..

 

BMW i3s

Fajne auto tyle ze to nie SUV/crossover, ma mala baterie (~200km) no i przez design tylnych drzwi ciezko wozic tym dzieciaki

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adam pisalem jasno i wyraznie, ze dach odpada (zbyt skomplikowana konstrukcja) i ogrod tez ze wzgledow estetycznych (nie zawsze liczy sie tylko kasa bo nie po to wydaje sie grube pieniadze na ladny dom i zagospodarowanie ogrodu zeby to zaraz zeszpecic). Ogrzewanie mam gazowe a uzycie roczne rachunek pokazje mi 3 609 kWh. Uzywam normalnie wszytskiego, komp chodzi praktycznie caly dzien a swiatla nie oszczedzam. Fakt dom jest w miare nowy cirka 5 lat wiec wszystko energoszczedne jest wlacznie z zarowkami. Jako ze trafila sie okazja dokupic kawalek ziemi za plotem i paneli nie bedzie widac to wcisne je tam ... no i zostanie troszke miejsca na ladowisko dla helikoptera zeby nie byc gorszym od Slawomira :D

@klakierek dzieki za sugestie. Adam krotko mowiac warto rozwazyc id4, q4 etron lub cos z dwojki ev6/ioniq. bmw i3 niestety nie jest suvem a ix3 nie miesci sie w budzecie.


p.s. oczywiscie nie jest powiedziane ze kupie elektryczne auto, policzesobie i jak taniej sporo wyjdzie fajna spalinowka to to jest bez sensu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Słonik zwietrzył interes bo widzi ze ceny aut szybciej idą w górę niż mieszkania na wynajem ;)


Zastanów się czy chcesz się ograniczać i jeździć z obowiązkowa naklejka przez 2 lata, ja odpuściłem. Oszczędzisz pare złotych a będziesz się męczył latami ;-) Dla mnie jedyna wada iX3 to przydałoby się więcej mocy bo za słabo wciska w fotel, poza tym bardzo poręczna na codzień jak na suv.


Oczywiście bardzo boli mnie tez tunel środkowy, brak frunk oraz to ze ma niska sprzedaż w porównaniu do Tesli ;) ale zagryzłem zęby i jakoś jeżdżę z tymi wadami. Tzn żona jeździ głównie.

Opublikowano

Ja to bym brał Ioniq 5 bez chwili zastanowienia :D Ew EV6.


A tak patrzyłem, ja u siebie w domu mam 6-7kWh rocznie przy domu 300m2, tylko że to lata 70te po modernizacji. Chyba ładowanie elektryków jednak znacząco zwiększa zużycie :D

No ale przy 30kWh to ja bym panele montował.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

pytanie czy u Adama nie ma w tym zuzyciu ogrzewana domu bo to znacznie podnosi zuzycie no i jesli jest ogrzewanie czy ma pompe ciepla czy jakas zwykla grzalke.


toyota chyba wlasnie weszla do gry, jest cennik i dane techniczne: https://www.motofakty.pl/artykul/toyota-bz4x-zasieg-i-dane-techniczne-ile-kosztuje-w-polsce.html

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A tak patrzyłem, ja u siebie w domu mam 6-7kWh rocznie przy domu 300m2, tylko że to lata 70te po modernizacji. Chyba ładowanie elektryków jednak znacząco zwiększa zużycie :D

No ale przy 30kWh to ja bym panele montował.

 

Az z ciekawosci sprawdzilem - ostatnie 2 lata to zuzycie 26k i 28k kWh

Ladowanie 2 elektrykow to okolice ~5k kWh rocznie czyli wiekszosc zuzycia energii to ogrzewanie (zima zuzycie wzrasta z ~1,5k kWh miesiecznie do ~3k kWh)


W Norwegii domy drewniane, slabo izolowane. Ogrzewanie 100% elektryczne (pompa ciepla i zwykle grzejniki)

Przy tutejszych cenach za uslugi elektryczne oraz ilosci dni slonecznych vs cena energii to inwestycja zwrocilaby sie pewnie za 30-40 lat :roll:

 

Dla mnie jedyna wada iX3 to przydałoby się więcej mocy bo za słabo wciska w fotel, poza tym bardzo poręczna na codzień jak na suv.

Oczywiście bardzo boli mnie tez tunel środkowy, brak frunk oraz to ze ma niska sprzedaż w porównaniu do Tesli ;) ale zagryzłem zęby i jakoś jeżdżę z tymi wadami. Tzn żona jeździ głównie.

Mi sie wydaje, ze ludzi glownie odrzuca brak AWD i archaiczne wnetrze (tutaj lifting pomoze niedlugo).

Ja jakbym mial byc szczery to wolalbym zdecydowanie iX3 od kazdego Ioniqa/EV6 etc ale to pewnie dlatego ze jestem przyzwyczajony do marki/ekosystemu BMW, wiekszosc ludzi wybiera AWD/lepsze osiagi w danej cenie kosztem znaczka/marki.

PS. iX3 ma tragiczna sprzedaz nie tylko w porownaniu do Tesli ale praktycznie do wszystkich EV - q4 e-tron sprzedaje sie 10x lepiej, Ioniq 5 sprzedaje sie 10x lepiej - z czegos to wynika i nie ma co zaklinac rzeczywistosci :whistle:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mnie to zawsze zastanawialo jak to jest, ze w Norwegii domy z drewna stoja tyle lat a moja podobnie wygladajaca drewutnia niszczeje w oczach z roku na rok.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
toyota chyba wlasnie weszla do gry, jest cennik i dane techniczne: https://www.motofakty.pl/artykul/toyota-bz4x-zasieg-i-dane-techniczne-ile-kosztuje-w-polsce.html

 

Wow, naprawde ladne, agresywnie stylizowane auto, linia zblizona mocno do Lexusow :shock:


75711331.jpg?imageId=75711331&x=10.309278350515&y=18.611111111111&cropw=78.747026169707&croph=78.611111111111&width=993&height=567&compression=80


To auto w Norwegii skanibalizuje 99% sprzedazy Rav4 i mozna slepo zakladac sie, ze przy odpowiedniej podazy, bedzie najczesciej kupowanym autem w NO jeszcze w tym, badz najpozniej w przyszlym roku ^^


W srodku infotainment pewnie bedzie uber tragiczny (i te gladziki na kierownicy omfg :duh: ) ale ale klienci Toyoty maja to w nosie :D

Kierownica ala Plaid ^^


Dedykowana platforma, AWD, ~7s do setki, 500km zasiegu i cena zaczyna sie w okolicach TM3 SR+ --> to auto bedzie HITEM w Norwegii :shock:


te3.jpg

.

Opublikowano
Wszyscy na to w Plaidzie narzekają, a producenci i tak kopiują :roll:
Opublikowano
Adam jak myślisz czy panele 10 KW wystarczą do ładowania i4 i X5 45e przy przebiegach obu aut ok 20 tyś. rocznie ? Oprócz tego mam w domu ogrzewanie pompą ciepła.
Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Rkmi jaka masz powierzchnie domu i ile żre rocznie pompa ciepła? Ogrzewanie tylko podłogowe? Możesz sprawdzić całkowite zużycie za rok jest na drugiej stronie rachunku za energię.
Opublikowano
Rkmi jaka masz powierzchnie domu i ile żre rocznie pompa ciepła? Ogrzewanie tylko podłogowe? Możesz sprawdzić całkowite zużycie za rok jest na drugiej stronie rachunku za energię.

 

Słonik40, dom w standardzie niskoenergetycznym o pow. 280 m kw, ogrzewanie tylko podłogowe a pompa ciepła ma moc 13,6 KW przy COP 5.0. Zużycia rocznego nie sprawdzę bo mieszkam dopiero od kilku miesięcy;). I tak się zastanawiam czy styknie te 10 KW z paneli.

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Adam jak myślisz czy panele 10 KW wystarczą do ładowania i4 i X5 45e przy przebiegach obu aut ok 20 tyś. rocznie ? Oprócz tego mam w domu ogrzewanie pompą ciepła.

 

20k km rocznie dla EV to zuzycie ~4-5k kWh (zakladajac 20-25kWh/100km i jakies straty na ladowaniu)

Hybryda pewnie troche wiecej ~5-6k kWh czyli lacznie oba auta ~10k kWh.

Od tego trzeba odjac wszystkie ladowania w trasie i jazde na benzynie w hybrydzie.

No i dodac zuzycie energii w domu, ktore bedzie w okolicach 5-8k kWh z tego co pisza slonik/Slawomir?


O fotowoltaice nie mam za duzo wiedzy, nie siedze w temacie zupelnie - z tego co sie orientuje 10kW to max zeby miec dobre warunki do rozliczania sie?

Czy zmienilo sie cos w tym temacie?

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Moim zdaniem nie wystarczy ale niech się Adam wypowie. Pamiętaj tez ze cześć energii oddasz do energetyki bo przelicznik jest 0,8. U mnie zuzycie pradu bez ogrzewania to niecałe 3700 rocznie, Adam pisał ze 5kw na same auta wiec nie ma już miejsca na ogrzewanie domu. I4 oraz x5 pewnie więcej konsumują energii od tesli, ale nie wiadomo jakie przebiegi robi Adam.
Opublikowano
Można próbować optymalizować i ładować auta w ciągu dnia jak działają panele i wtedy 100% energi jest wykorzystana. Mam takie założenie żeby i4 ładować za dnia w weekend kiedy będzie rzadziej wykorzystywana a X5 głównie w nocy bo i tak się wolniej ładuje i potrzeba mniej prądu.
Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak zmienilo się. Do 31 marca do 10kw energa za magazynowanie brała 20 procent dostarczonej energii która można odebrac przez chyba rok, dla powyżej 10 kw było to 30 procent, od 1 kwietnia zmieniają się zasady rozliczenia, nadmiar trzeba sprzedać po cenach hurtowych a kupuje się po cenach detalicznych co ktoś już to wyliczył oznacza około 50 procent marzy.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak zmienilo się. Do 31 marca do 10kw energa za magazynowanie brała 20 procent dostarczonej energii która można odebrac przez chyba rok, dla powyżej 10 kw było to 30 procent, od 1 kwietnia zmieniają się zasady rozliczenia, nadmiar trzeba sprzedać po cenach hurtowych a kupuje się po cenach detalicznych co ktoś już to wyliczył oznacza około 50 procent marzy.

Czyli dokrecaja grubo srube decydenci, szkoda.

Pewnym rozwiazaniem jest instalacja wlasnej baterii, ale to kolejne kilkadziesiat k PLN i poki co chyba sztuka dla sztuki.

Chociaz perspektywa absolutnej niezaleznosci energetycznej jest nie powiem, kuszaca.

 

Można próbować optymalizować i ładować auta w ciągu dnia jak działają panele i wtedy 100% energi jest wykorzystana. Mam takie założenie żeby i4 ładować za dnia w weekend kiedy będzie rzadziej wykorzystywana a X5 głównie w nocy bo i tak się wolniej ładuje i potrzeba mniej prądu.

Mozna tak jak mowisz probowac na rozne sposoby ale powiem Ci, ze na koniec dnia - ma byc po prostu komfortowo a takie optymalizacje beda wymagaly sporej samodyscypliny i pewnych kompromisow i nie wiem czy gra jest warta swieczki.

Mowie z doswiadczenia - mialem przez rok darmowe Superchargery, mam jakies ladowarki darmowe w okolicy (przy supermarkecie czy CH) a na koniec dnia po prostu podlaczasz auto raz w tygodniu pod domem i masz to wszystko w nosie - to sa kwoty rzedu 100-200 PLN miesiecznie (w zaleznosci od przebiegu jaki robisz i w jakiej taryfie sie ladujesz) wiec mozna powiedziec pomijalne przy utracie wartosci auta czy ogolnie roznych innych kosztach.

No chyba ze traktujemy to jako hobby to oczywiscie wtedy inna spiewka :)

.

Opublikowano
Adam jak myślisz czy panele 10 KW wystarczą do ładowania i4 i X5 45e przy przebiegach obu aut ok 20 tyś. rocznie ? Oprócz tego mam w domu ogrzewanie pompą ciepła.

Przy samej pompie ciepła coś by zostało dla samochodów. Też mam 10kw.

Ja na dom i pompę zużywałem ok 8 mwh rocznie , ale połowa z tego to pewnie telewizor plazmowy (pobór do 500W zdaje się) :mrgreen:

Niestety upalne lata powodują, że klima pożera wszystkie nadwyżki i jeszcze więcej. Z drugiej strony to zimy są łagodne, a właściwie to ich brak.......

Sprawa indywidualna, moim zdaniem całego zapotrzebowania nie pokryjesz, a jeżeli jeszcze nie masz instalacji, to na nowych zasadach z pewnością nie wystarczy.

Opublikowano
Panele mam na starych zasadach:). Pompę mam z opcją chłodzenia i podpięte do niej klimakonwektory więc może będzie trochę oszczędniej niż oddzielna klima.
Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ładowania nie zoptymalizujesz zbyt mocno ładując tylko w dzień bo to duzo od pogody zależy. Największe nadwyżki robią sie w wiosnę i lato, w zimę jest lipa, chyba ze w zimę nie bedziesz jeździł. Z tego co tutaj wszyscy piszą to przydała by ci sie jeszcze jedna instalacja 10kw przy tych przebiegach i całej reszcie.
Opublikowano
Słonik40, dom w standardzie niskoenergetycznym o pow. 280 m kw, ogrzewanie tylko podłogowe a pompa ciepła ma moc 13,6 KW przy COP 5.0. Zużycia rocznego nie sprawdzę bo mieszkam dopiero od kilku miesięcy;). I tak się zastanawiam czy styknie te 10 KW z paneli.

 

Fotowoltaikę widzę tylko u sąsiadów za oknem, więc bezpośrednio styczności nie mam, ale... nie mam pompy ciepła, a energia elektryczna idzie tylko na światło i inne urządzenia domowe - zużycie mam na poziomie 5000kWh, więc te 10KW to bardziej dla mnie jak dla Ciebie ;) (no, może 8KW by mi starczyło)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dla mnie bezpiecznym zalozeniem jest zalozenie ze instalacja 10kw - srednio 15% ubytku sprawnosci zalozmy po 25 latach - 20% dla energii za przechowanie zostaje realnie 6,5kw.


btw. Toyota daje gwarancje na baterie 10 lat przy dopuszczalnym spadku nie wiecej jak 10%.

Opublikowano

To i ja się podepnę pod temat.

Mam możliwość przystosować swoje miejsce postojowe w bloku do ładowania z mocą 3,7 kW za 6000 PLN. Czy to wystarczy? Czy lepiej się szarpnąć na mocniejszą 11kW za... 18000 PLN? Jest jeszcze wersja pośrednia 5.0 kW, ale wydaje mi się bez sensu.

Opublikowano

Dla orientacji:

Nissana Leaf z akumulatorem o pojemności 40 kWh:


ładując go w domu z gniazdka 230 V pełne naładowanie zajmie nam 21 godzin;

korzystając z ładowarki 3,6 kW (32 A) 0-100 proc. - 13 godzin;

korzystając z ładowarki 6,6 kW (32 A) 0-100 proc. - 7,5 godziny;

ładując szybką ładowarką 50 kW 20-80 proc. - 40-60 minut.


https://moto.pl/MotoPL/7,176355,26268398,ile-trwa-ladowanie-samochodu-elektrycznego.html

Opublikowano
To i ja się podepnę pod temat.

Mam możliwość przystosować swoje miejsce postojowe w bloku do ładowania z mocą 3,7 kW za 6000 PLN. Czy to wystarczy? Czy lepiej się szarpnąć na mocniejszą 11kW za... 18000 PLN? Jest jeszcze wersja pośrednia 5.0 kW, ale wydaje mi się bez sensu.

 

To zależy czy nastawiasz się na hybrydę pług-in i wtedy 3.7 kW powinno wystarczyć bo mniejsza bateria, czy pełen elektryk to wtedy 11 kW. Ale czy ta dopłata się zwróci.. wątpię. Chyba że przy sprzedaży miejsca postojowego;)

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.