Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Gdzies na elektrowozie przytaczali statystyki ladowan na stacjach GW w kWh z calego roku i wychodziły jakie sladowe liczby na kazda ladowarke poki co.

 

A jak może być inaczej, skoro ktoś stawia samochód i idzie do sklepu, kina, czy nawet biura na parę godzin. Taka ładowarka obsłuży 3-4 samochody dziennie?

 

Ja nie widzę tutaj takiego problemu, bo są opłaty dodatkowe jak się stoi i nie ładuje. Zauważyłem że jednak krótko stoją ludzie, ale jak np mam godzinne zakupy i chcę naładować do 80% a akurat zajęta jest szybka ładowarka, to jest zabawa - podłączam się pod AC i z reguły za 15-20min DC się zwalnia i przeparkowuję.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Gdzies na elektrowozie przytaczali statystyki ladowan na stacjach GW w kWh z calego roku i wychodziły jakie sladowe liczby na kazda ladowarke poki co.
A jak może być inaczej, skoro ktoś stawia samochód i idzie do sklepu, kina, czy nawet biura na parę godzin. Taka ładowarka obsłuży 3-4 samochody dziennie?

 

Kazda ladowarka ma jednoczesnie zlacze Type2 (AC) i CCS (DC) ze wspoldzielona moca.

Takie sytuacje ktore opisujesz sie raczej nie zdarzaja bo operator nalicza kary za "blokowanie" ladowarki (DC).

W przypadku DC - po 1. godzinie masz juz 20PLN/h za samo podlaczenie do ladowarki


Jezeli ladujesz AC (11kW) - 3 pierwsze godziny sa darmowe a pozniej tylko 2 PLN/h za korzystanie z ladowarki wiec nie ma problemu z sesja trwajaca nawet 5 czy 6h - ale w tym przypadku nie blokujesz ladowarki DC jednoczesnie.


51896278692_bcafa604a9_o.png


Z ciekawostek Greenway 2021r:

https://greenwaypolska.pl/blog-section/szybsze-ladowanie-i-wiecej-zielonej-energii-w-greenway-podsumowanie-2021-roku/


1. W zeszlym roku mieli 323 stacje ladowania w PL

2. Lacznie sesji ladowan bylo 286k czyli na jedna ladowarke przypada 2,5 sesje ladowania dziennie

3. Laczna pobrana energia to 4,2MWh czyli srednio jedna sesja ladowania to niecale 15kWh - zakladajac w obliczeniach jedynie ladowarki DC 50kW - wychodzi, ze na kazda ladowarke przypada ~40kWh pobranej energii dziennie czyli mozna powiedziec, ze ktos z niej korzysta niecala 1h dziennie czyli sa w uzyciu srednio przez ~4% czasu

4. 4,2MWh po ~2PLN za 1kWh to raptem jakies ~8 milionow PLN przychodu czyli na razie malutki biznes jak na poczynione inwestycje.

5. GW zrezygnowal z montazu ladowarek 50kW i w tym roku planuje oddac do uzytku 150szt ladowarek o mocy co najmniej 100kW!



51897576719_ccc2dd9efe_o.png

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To, że Tesla jest wolniejsza od BMW i4 M50 to było jasne, ale nie wiedziałem, że aż tyle. Pomiary na ćwiertkę tego tak nie pokazują, a do 200 tak. No to gdzie ta przewaga technologiczna Tesli? Brak


Jest wg mnie ważniejsze pytanie. To co przypuszczałem wcześniej się potwierdza, BMW i4 M50 przyspiesza do 200 km/h tak samo jak legendy BMW M3 i M4 (1810 kg), a przy tym wazy ok 400 kg więcej.


Wg mnie to jest ta przewaga technologiczna. Co by było, albo raczej co będzie jak elektryk zostanie odchudzony? Nawet w tej sytuacji ilu ludzi wybierze M3 i M4, a ile wersję elektryczną?


Co sądzicie Panowie?


https://accelerationtimes.com/models/bmw-m3-competition-xdrive


Komentarz pod filmem, ciekawe


A to tesla 3 performacne juz nie przyspiesza 3.3sek do 100km/h?


Nie, nie, nie, drogi Panie, Pan nie zobaczył tej gwiazdki. To 3,3 to jest amerykańska metoda pomiaru z one foot rollout. Chodzi o to, ze auto startuje, ale czas mierzy się po tym jak już stopę przejedzie. To nigdy nie było 0-100 :) Ciekawym jest, ze przyspieszenie modelu 3 long range, również z pakietem performance boost jest mierzone normalnie :) Nie wiem czemu, może po to, by korzystna metodologia powiększyć różnice pomiędzy autem zwykłym, a tym wysokomarżowym? W każdym razie, ja tez się na ten marketing tez złapałem - jak model 3 to tylko lr, z pakietem. Różnicy na światłach i tak nie zobaczysz, bo to ułamek sekundy bedzie. A lepiej - sr z dopłata.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
To, że Tesla jest wolniejsza od BMW i4 M50 to było jasne, ale nie wiedziałem, że aż tyle. Pomiary na ćwiertkę tego tak nie pokazują, a do 200 tak. No to gdzie ta przewaga technologiczna Tesli? Brak

Zaraz Ci Adam zarzuci, że sam zadajesz pytania i sam sobie odpowiadasz ;-) A poza tym, to on nigdy nie pisał że Tesla ma przewagę technologiczną i zacytuj kiedy tak pisał ;-) Adam przecież zawsze pisał, że Tesla ma tylko po prostu frunk, Netflix i parę innych dodatków, a tak to jest gorsza od BMW i jakby dostał rabat to dawno by kupił ;) (uwaga: prowokacja ;) ale nie mogłem się powstrzymać)

 

Jest wg mnie ważniejsze pytanie. To co przypuszczałem wcześniej się potwierdza, BMW i4 M50 przyspiesza do 200 km/h tak samo jak legendy BMW M3 i M4 (1810 kg), a przy tym wazy ok 400 kg więcej.


Wg mnie to jest ta przewaga technologiczna. Co by było, albo raczej co będzie jak elektryk zostanie odchudzony? Nawet w tej sytuacji ilu ludzi wybierze M3 i M4, a ile wersję elektryczną?

Jak technologia baterii zrobi milowy krok w kwestii wagi i pojemności, to niestety może pozamiatać ;-) Ja póki co cieszę się codziennie jak dziecko z cold start i dźwięku, który już i tak nie jest w pełni "naturalny", ale częściowo dogrywany z głośników...

 

A to tesla 3 performacne juz nie przyspiesza 3.3sek do 100km/h?


Nie, nie, nie, drogi Panie, Pan nie zobaczył tej gwiazdki. To 3,3 to jest amerykańska metoda pomiaru z one foot rollout. Chodzi o to, ze auto startuje, ale czas mierzy się po tym jak już stopę przejedzie. To nigdy nie było 0-100 :) Ciekawym jest, ze przyspieszenie modelu 3 long range, również z pakietem performance boost jest mierzone normalnie :) Nie wiem czemu, może po to, by korzystna metodologia powiększyć różnice pomiędzy autem zwykłym, a tym wysokomarżowym? W każdym razie, ja tez się na ten marketing tez złapałem - jak model 3 to tylko lr, z pakietem. Różnicy na światłach i tak nie zobaczysz, bo to ułamek sekundy bedzie. A lepiej - sr z dopłata.

Też na to zwróciłem uwagę i mnie zszkowała. To wychodzi że mój poprzedni ciężki kloc x5 m50i, ale dużo cięższy i z dużo gorszą aerodynamiką ma 0-200 prawie jak mała lekka Tesla Performance :duh: No dobra, słabsze o 1sek ;) Patrząc jak ponad 400kg cięższe i4 odsądza Teslę, pozostaje tylko powiedzieć że Tesla zaspała w konstrukcji aut performance :P i musi uciekać się to nadrabiać ucieczkami w naciąganie liczb i druczkami małą czcionką.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
To, że Tesla jest wolniejsza od BMW i4 M50 to było jasne, ale nie wiedziałem, że aż tyle. Pomiary na ćwiertkę tego tak nie pokazują, a do 200 tak. No to gdzie ta przewaga technologiczna Tesli? Brak

i4 M50 jest niezle dokoksowane i absolutnie mu nie ujmuje osiagow natomiast branie do porownania TM3P z 2019r jest niezbyt miarodajne (juz nie mowie o mierzeniu predkosci z licznika rotfl ^^)

Modele z 2019r byly reklamowane jako 3,5s 0-60mph czyli ~3,7s 0-100km/h :cool2:

https://electrek.co/2019/11/17/tesla-model-3-0-60mph-times-then-and-now-all-trims-compared/


Wersje z 2021r robia 0-100km/h w 3,4-3,5s a 0-200 w 13,6s



51898363720_5081c01def_o.jpg

 

BMW i4 M50 przyspiesza do 200 km/h tak samo jak legendy BMW M3 i M4 (1810 kg), a przy tym wazy ok 400 kg więcej.

To zdanie jest niezbyt prawdziwe.

Nowe M3 G80 to prawdziwa bestia, wersja RWD jest szybsza na cwiartke i do 200km/h od i4 M50, wersja AWD je zjada wrecz sadzac po dragrace RWD i AWD



Co ciekawe - hamulce - i4 M50 wydaje sie miec rewelacyjnie skuteczne :cool2:

 

(uwaga: prowokacja ;) ale nie mogłem się powstrzymać)

slabe to kolego, nie chce sie juz nawet odpisywac na takie zaczepki

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

podsumujmy o tym "zjadaniu", czasy 0-200


Tesla M3 Perf. - 13,6 s


BMW i4 M50 - 11,9


BMW M3 G80 - 11,7


BMW M3 G80 xdrive - 11,6 s


Na pewno nikt na tej podstawie nie zdecyduje, który model BMW wybrać, bo różnice są żadne, to nie F1 :D . No, ale Tesla bardzo słabo, dokładnie 2 s gorzej od BMW. Czemu tak słabo, jakieś merytoryczne wytłumaczenie? BMW ma lepszą / inną technologię?

Opublikowano

Mój znajomy popełnił ostatnio artykuł na LI o EV. Nie analizowałem źródeł, nie oceniam, po prostu wklejam jako ciekawostkę, temat do dyskusji

https://www.linkedin.com/posts/activity-6901915058121895936-xGYZ



1. Jeżeli chodzi o straty na kotle, to ADAC ostatnio

wykazało, że na ładowarce straty energii to jeszcze 10-25%

https://lnkd.in/dwSQubmP


2. Ceny energii w UE zaskoczyły chyba nawet Gazprom - TGeBase był po 150 PLN/MWh, dziś jest po 500. Cena naładowania auta w Niemczech DE wzrosła właśnie o 80% Ładowarka DC tam oznacza 80 gr za przejechany 1km (2x więcej niż ICE).


3. Prezes VW przyznał w końcu, że "electric cars only make sense if the energy is renewable - only if comes from wind or solar or nuclear. As long as we have nations based on coal, it doesn’t make sense to sell electric vehicles there." https://lnkd.in/dEE-D9gv


4. Stellantis (Opel, Peugeot, JEEP, Fiat, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler) ostrzega, że ślepa elektryfikacja, technologiczne ograniczenia i ideologiczne podejście jest kontrproduktywne, zagraża środowisku i miejscom pracy - wg CEO koncernu to droga donikąd. Tańszym i szybszym rozwiązaniem dla środowiska jest "a light hybrid, which costs half as much as an EV.” Dosyć intuicyjne, bo hybryda jest genialna w mieście, a trasie nigdy EV nie zastąpią ICE.

Jechałem nowym EV do Krakowa. Zasięg wg producenta to 460 km, a wg mnie przy prędkości 100 km/h to jednak 200 km. Podróż trwała 5,5h - z czego 2h to ładowanie. EV po prostu nie zastąpią ICE na trasie ani floty dostawczej. A to drogowy przewóz towarów stanowi 60% emisji GHG (nie osobowy, powietrzny, ani morski).


5. CEO BMW wyznał właśnie, że narzucanie EV jest “short-sighted and could even harm the climate if the necessary infrastructure and a clean power mix are not available at the same time".


6. Volvo policzyło ślad węglowy produkcji elektrycznego XC40 na 70% więcej niż zwykłego XC40.


Ich EV stało się ekologiczne dopiero po przejechaniu 110k km na (czystym) prądzie.


Tyle, że baterie EV mają gwarancje do 160k km. Później baterie to są do wymiany, bo po naładowaniu zasięg mają 79 km. A jak Tesla pokazała ostatnio, koszt ich wymiany po 156k km przebiegu to PLN 90k

Po polsku: EV nie będą robić dużych przebiegów, bo dziennie to nim można zrobić 100-200 km po mieście, a nie jak ICE 1500 km w trasie Stąd prawie wszystkie EV będą szły na złom mniej więcej w momencie, kiedy ich ślad węglowy zacznie być mniejszy od ICE...


7. Awaryjność? Nie miało się co psuć, a jednak Tesla jest na przedostatnim miejscu w renomowanym rankingu niezawodności https://lnkd.in/dZfy9beu


8. Koszt utrzymania? PLN 160k za zderzak w Audi EV https://lnkd.in/dSAuZaVN

Pamiętajmy: EV nie da się naprawić w zwykłym warsztacie, bo np. w EV nic nie wolno spawać.


Kiedyś auta zaczęli projektować księgowi, teraz politycy i efekty są, jakie są. Tymczasem Polska z podatków biednych zaczęła subsydiować bogatym elektryki po 300 tysięcy złotych

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
BMW i4 M50 - 11,9

Skad wziales ten pomiar 0-200km/h?

Tylko mi nie mow, ze z tego filmiku, ktory pokazuje liczniki :roll:

 

No, ale Tesla bardzo słabo, dokładnie 2 s gorzej od BMW. Czemu tak słabo, jakieś merytoryczne wytłumaczenie? BMW ma lepszą / inną technologię?

Jakbym mial zgadywac to ~200k PLN roznicy w cenie ma na to wplyw :cool2:

W Tesli za takie pieniadze (~500k PLN) kupuje sie Plaida, ktory 0-200 robi w 6s a nie 11s :roll:

Odbijajac pileczke, czemu w BMW tak slabo, nie maja jakiejs innej/lepszej technologii do pokazania?


Ale generalnie zgadzam sie z meritum tego co piszesz, osiagi TM3P powyzej 100km/h nie robia juz dzis duzego wrazenia przy i4 M50 czy tym bardziej M3 G80 i upgrade nalezy sie jak psu buda :cool2:

.

Opublikowano
podsumujmy o tym "zjadaniu", czasy 0-200


Tesla M3 Perf. - 13,6 s


BMW i4 M50 - 11,9


BMW M3 G80 - 11,7


BMW M3 G80 xdrive - 11,6 s


Na pewno nikt na tej podstawie nie zdecyduje, który model BMW wybrać, bo różnice są żadne, to nie F1 :D . No, ale Tesla bardzo słabo, dokładnie 2 s gorzej od BMW. Czemu tak słabo, jakieś merytoryczne wytłumaczenie? BMW ma lepszą / inną technologię?

To pewnie dlatego, że masa nie ma znaczenia, bo M3Perf jest mocniejsza od M3 :D


A tak przy okazji, TM3P nie jest w stanie zrobić JEDNEGO okrążenia na torze. Generalnie Misha dyskutuje o długiej liście problemów z autem.



Masz osiągi, ale nie możesz ich używać :D Mam wrażenie, że o ile te modele LR mają sens, to Tesla i Performance w jednym zdaniu to oksymoron :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Mój znajomy popełnił ostatnio artykuł na LI o EV. Nie analizowałem źródeł, nie oceniam, po prostu wklejam jako ciekawostkę, temat do dyskusji

Jezu, wiekszych bzdur dawno nie czytalem, to juz nawet ciezko komentowac, perelki cytuje dla potomnosci ^^


"Cena naładowania auta w Niemczech DE wzrosła właśnie o 80%Ładowarka DC tam oznacza 80 gr za przejechany 1km (2x więcej niż ICE). "

"hybryda jest genialna w mieście, a trasie nigdy EV nie zastąpią ICE."

"Jechałem nowym EV do Krakowa. Zasięg wg producenta to 460 km, a wg mnie przy prędkości 100 km/h to jednak 200 km."

"baterie EV mają gwarancje do 160k km. Później baterie to są do wymiany, bo po naładowaniu zasięg mają 79 km" - to juz jest cholerny hit internetu ^^

"EV nie będą robić dużych przebiegów, bo dziennie to nim można zrobić 100-200 km po mieście, a nie jak ICE 1500 km w trasie"

"Kiedyś auta zaczęli projektować księgowi, teraz politycy i efekty są, jakie są. "

 

I4 m50 kosztuje 500k? :shock:

Kriss napisal "dokladnie 2s" wiec mam rozumiec chodzilo mu o M3 G80 AWD, czy cos sie nie zgadza?

 

A tak przy okazji, TM3P nie jest w stanie zrobić JEDNEGO okrążenia na torze. Generalnie Misha dyskutuje o długiej liście problemów z autem.


Masz osiągi, ale nie możesz ich używać :D Mam wrażenie, że o ile te modele LR mają sens, to Tesla i Performance w jednym zdaniu to oksymoron :D

Wrzuc Slawomir te filmiki na ktorych Taycan czy inne i4 M50 robia kilka kolek na Ringu, chetnie obejrze wieczorem przy piwku ^^

A nie, czekaj..


PS. Koles z M5 uzywajacy kierunkowskazu przy ustepowaniu - to dopiero pelna kultura ^^

(5:20)


51896984717_043a44af17_o.jpg

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Oj, ale namieszałem z tymi czasami. Są pomieszane 0-200 i na ćwiartkę. Jutro do poprawy. Mnie interesują tylko czasy 0-200 tych 4 aut.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Oj, ale namieszałem z tymi czasami. Są pomieszane 0-200 i na ćwiartkę. Jutro do poprawy. Mnie interesują tylko czasy 0-200 tych 4 aut.

No nie badz Kriss taki niesmialy, 0-250 tez mozesz od razu wrzucic :norty:

.

Opublikowano
A tak przy okazji, TM3P nie jest w stanie zrobić JEDNEGO okrążenia na torze. Generalnie Misha dyskutuje o długiej liście problemów z autem.


Masz osiągi, ale nie możesz ich używać :D Mam wrażenie, że o ile te modele LR mają sens, to Tesla i Performance w jednym zdaniu to oksymoron :D

Wrzuc Slawomir te filmiki na ktorych Taycan czy inne i4 M50 robia kilka kolek na Ringu, chetnie obejrze wieczorem przy piwku ^^

A nie, czekaj..


PS. Koles z M5 uzywajacy kierunkowskazu przy ustepowaniu - to dopiero pelna kultura ^^

(5:20)

Hmmm, myślałem że się jakoś merytorycznie odniesiesz :oops: Ale wtedy pewnie wątek by umarł :lol:


Anyway szkoda, że dystans nas dzielący uniemożliwia mi pokazanie, co to jest szybka jazda samochodem i dlaczego Teslą się nie da ;)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
podsumujmy o tym "zjadaniu", czasy 0-200


Tesla M3 Perf. - 13,6 s


BMW i4 M50 - 11,9


BMW M3 G80 - 11,7


BMW M3 G80 xdrive - 11,6 s


Na pewno nikt na tej podstawie nie zdecyduje, który model BMW wybrać, bo różnice są żadne, to nie F1 :D . No, ale Tesla bardzo słabo, dokładnie 2 s gorzej od BMW. Czemu tak słabo, jakieś merytoryczne wytłumaczenie? BMW ma lepszą / inną technologię?

 

To jeszcze raz czasy 0-200, bo były pomieszane z "ćwiartką"


Tesla M3 Perf. - 13,6 s by Adam


BMW i4 M50 - 12,8 s https://www.automobile-catalog.com/performance/2021/3005330/bmw_i4_m50.html


BMW M3 G80 - 11,7

(na ćwiartkę i 0-200 ten sam czs, bo M3 osiaga 200 km/h na ćwiartkę)


BMW M3 G80 xdrive - 11,6 s https://accelerationtimes.com/models/bmw-m3-competition-xdrive


No to jednak nie ma póki co tej przewagi technologicznej, bo elektryki są wolniejsze w tym segmencie od wersji spalinowych

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
A tak przy okazji, TM3P nie jest w stanie zrobić JEDNEGO okrążenia na torze. Generalnie Misha dyskutuje o długiej liście problemów z autem.

Masz osiągi, ale nie możesz ich używać :D Mam wrażenie, że o ile te modele LR mają sens, to Tesla i Performance w jednym zdaniu to oksymoron :D

Hmmm, myślałem że się jakoś merytorycznie odniesiesz :oops: Ale wtedy pewnie wątek by umarł :lol:

Anyway szkoda, że dystans nas dzielący uniemożliwia mi pokazanie, co to jest szybka jazda samochodem i dlaczego Teslą się nie da ;)

Hej Slawomir,

ok - merytorycznie najbardziej jak potrafie :cool2:


Twoj argument z tego co rozumiem to "Tesla Performance nie jest performance bo na torze ssie".

Moj argument - nie, nie jest to prawda bo elektryki na dzis nie nadaja sie na tor w obecnej formie, to nie sa auta sportowe i nie umniejsza to im w zadnym stopniu w byciu autami szybkimi/"high performance".

Porsche swoje szybkie auta elektryczne nazywa "Turbo S" - Taycan Turbo S, BMW swoje szybkie auta elektryczne nazywa "M" - i4 M50.

Czy Taycan Turbo S i i4 M50 to wg Ciebie takze "oksymorony" osiagow/performance? - odpowiedz mi prosze na to pytanie zanim przejdziemy do dalszej dyskusji na ten temat.


Co do "szybkiej jazdy samochodem" - na tor wybiera sie moze 1% uzytkownikow "szybkich" aut w swoim zyciu, dla reszty 0-100 czy 100-200 to jest wszystko co trzeba jezeli chodzi o "osiagi" - postaraj sie prosze zrozumiec ta prosta rzecz. Nie kazdy jest Kubica na codzien nawet jak lubi/kupuje szybkie auta. Jezeli mi mowisz, ze 11,5s dla TM3P i 9,5s dla Plaida na cwiartke to nie jest szybko to sie rzeczywiscie nie dogadamy.

 

Tesla M3 Perf. - 13,6 s

BMW i4 M50 - 12,8 s

BMW M3 G80 - 11,7

BMW M3 G80 xdrive - 11,6 s

No to jednak nie ma póki co tej przewagi technologicznej, bo elektryki są wolniejsze w tym segmencie od wersji spalinowych

 

Generalnie tak jak mowilem - nowe M3 to naprawde potwory jezeli chodzi o osiagi i czapki z glow, jak kogos stac - brac, nie zastanawiac sie :cool2:

Natomiast moje zdanie na ten temat jest proste - grupa ludzi, ktorzy beda chetni doplacic 100-200k PLN przy zakupie za ulamki sekund na mecie bedzie mniejsza i mniejsza.

Druga sprawa - pole do poprawy dla ICE jest juz marginalne jezeli chodzi o osiagi, elektryki pokazuja zgola co innego (Plaid).

Elektryki sa brutalnie proste w uzyciu w porownaniu do ICE, ich eksploatacja na codzien kosztuje 1/5 czy jeszcze mniej od topowych wersji spalinowych i to bedzie szybki gwozdz do trumny dla ICE wg mnie - przewaga technologiczna to nie tylko 0-100 czy 100-200, to takze dziesiatki innych rzeczy.


Dla porownania - streaming Netflixa pod kazdym wzgledem jakosciowo jest gorszy od plyty Bluray.

Czy wg Ciebie nie ma przewagi technologicznej nad tymi plytami ze wzgledu tylko na nizsza jakosc?

Bo wg mnie ma o niebo wieksza przewage technologiczna - jest tanszy na codzien, prostszy w uzyciu (nie trzeba chodzic do sklepu kupowac plyty, nie "rysuje sie", nie da sie uszkodzic/zgubic nosnika), w jednym miejscu masz setki/tysiace filmow, masz system profili dla wielu uzytkownikow, nie musisz brac nosnika ze soba zeby ogladac swoja "biblioteke" filmow w innym miejscu (np na wakacjach), masz system podpowiedzi w menu co moze Ci sie spodobac - i dziesiatki innych rzeczy, ktore stanowia o "przewdze technologicznej".

I kazdy "meloman" powie Ci, ze jakosciowo nie ma porownania, tylko co z tego, jezli na 1 melomana przypada 99 szczesliwych uzytkownikow tego przykladowego Netflixa.

To jest przewaga technologiczna wg mnie i analogicznie bedzie podobnie z elektrykami - beda wypierac auta spalinowe z roku na rok coraz szybciej :cool2:

Edytowane przez adamjttk

.

Opublikowano
A jak może być inaczej, skoro ktoś stawia samochód i idzie do sklepu, kina, czy nawet biura na parę godzin. Taka ładowarka obsłuży 3-4 samochody dziennie?

 

Takie sytuacje ktore opisujesz sie raczej nie zdarzaja bo operator nalicza kary za "blokowanie" ladowarki (DC).

 

2. Lacznie sesji ladowan bylo 286k czyli na jedna ladowarke przypada 2,5 sesje ladowania dziennie

 

Nie widzę "kar" za blokowanie tylko opłatę za czas postoju. W przypadku AC/DC <25kW opłata praktycznie jest pomijalna.


Czyli się nie pomyliłem co do ilości sesji dziennie :D


Ja to widzę tak - szybkie ładowarki są świetne na trasach (stacje benzynowe, MOPy itp.), czy przy jakichś restauracjach, gdzie z reguły spędzasz do 1,5h. W pozostałych miejscach (biurowce, galerie handlowe) to właśnie te wolniejsze ładowarki są potrzebne i to w znacznej ilości, bo ludzie przyjeżdżają i spędzają tam po kilka godzin czasu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Nie widzę "kar" za blokowanie tylko opłatę za czas postoju. W przypadku AC/DC <25kW opłata praktycznie jest pomijalna.

Jak Cie kanar w tramwaju zlapie to tez nie placisz "kary" tylko "oplate dodatkowa/manipulacyjna" - mozna to nazywac wedle uznania, efekt jest ten sam.

W przypadku DC 20 PLN za godzine "postoju" po 1. godzinie przepedzi 99,9% ludzi ktorzy by chcieli "blokowac" ladowarke DC, bo jak sie podlaczysz i pojdziesz do pracy na 8h to po powrocie ta przyjemnosc parkowania na GW bedzie Cie kosztowac 160 PLN.


W przypadku AC - masz absolutna racje, 2 PLN/h zamiast 20 PLN/h i do tego dopiero po 3. godzinie jest "normalne" bo ladowanie 5-6h na AC przy 11kW nie jest niczym szczegolnym.

 

Ja to widzę tak - szybkie ładowarki są świetne na trasach (stacje benzynowe, MOPy itp.), czy przy jakichś restauracjach, gdzie z reguły spędzasz do 1,5h. W pozostałych miejscach (biurowce, galerie handlowe) to właśnie te wolniejsze ładowarki są potrzebne i to w znacznej ilości, bo ludzie przyjeżdżają i spędzają tam po kilka godzin czasu.

Nie zgadzam sie apropo galerii handlowych, wspolczesnie galerie handlowe to idealne punkty na szybkie ladowarki wg mnie - latwo je znalezc na mapie, maja mnostwo miejssca na parkingi, zazwyczaj duza moc przylaczeniowa na ladowarki DC, maja infrastrukture gastro (restauracja/toalety). Idealne miejsce zeby sie zatrzymac na trasie na godzine - podladujesz auto, zjesz cos, zrobisz drobne zakupy i jedziesz dalej.

Dla przykladu - ze wszystkich SC w Polsce na ktorych sie ladowalem - najlepszy byl ten przy Leclercu w Radomiu - mozna przy okazji zalatwic wszystko co sie chce w CH bo jest pelna infrastruktura uslug.

.

Opublikowano

Nie zgadzam sie apropo galerii handlowych, wspolczesnie galerie handlowe to idealne punkty na szybkie ladowarki wg mnie - latwo je znalezc na mapie, maja mnostwo miejssca na parkingi, zazwyczaj duza moc przylaczeniowa na ladowarki DC, maja infrastrukture gastro (restauracja/toalety). Idealne miejsce zeby sie zatrzymac na trasie na godzine - podladujesz auto, zjesz cos, zrobisz drobne zakupy i jedziesz dalej.

Dla przykladu - ze wszystkich SC w Polsce na ktorych sie ladowalem - najlepszy byl ten przy Leclercu w Radomiu - mozna przy okazji zalatwic wszystko co sie chce w CH bo jest pelna infrastruktura uslug.

 

Mieszkasz w Radomiu? Raczej nie. A zatem byłeś przelotem i oczywiście taka ładowarka przy CH jest dla Ciebie jak znalazł. Nie wiem, czy tak pięknie byłoby w Warszawie, jeżeli musiałbyś zjechać z trasy, żeby dotrzeć do jakiegoś CH. W godzinach szczytu sam wjazd i wyjazd z parkingu z takiego CH potrafi zabrać ładnych "naście" minut, jak nie "iści", a jeszcze trzeba do tego CH dojechać. Pchałbyś się w miasto, wiedząc, że utkniesz razem z ładowaniem na kilka godzin, czy raczej skorzystałbyś z ładowarki na trasie?

Ja nie mówię, że szybkie ładowarki są w ogóle niepotrzebne, ale w takich miejscach stawiałbym na zwykłe ładowarki.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mieszkasz w Radomiu? Raczej nie. A zatem byłeś przelotem i oczywiście taka ładowarka przy CH jest dla Ciebie jak znalazł. Nie wiem, czy tak pięknie byłoby w Warszawie, jeżeli musiałbyś zjechać z trasy, żeby dotrzeć do jakiegoś CH. W godzinach szczytu sam wjazd i wyjazd z parkingu z takiego CH potrafi zabrać ładnych "naście" minut, jak nie "iści", a jeszcze trzeba do tego CH dojechać. Pchałbyś się w miasto, wiedząc, że utkniesz razem z ładowaniem na kilka godzin, czy raczej skorzystałbyś z ładowarki na trasie?

Ja nie mówię, że szybkie ładowarki są w ogóle niepotrzebne, ale w takich miejscach stawiałbym na zwykłe ładowarki.

Hej, nie zrozumielismy sie :handshake:

Ja absolutnie nie mowie "stawiac ladowarki DC w CH zamiast na trasie" , zupelnie nie o to mi chodzilo.

Ladowarki na trasie z bezkolizyjnym wjazdem i zjazdem (np MOP) to absolutna podstawa dla rozwoju elektromobilnosci.


Jedyne o co mi chodzilo, to ze szybkie ladowarki DC w galeriach handlowych sa jak najbardziej pozadane (a nie tylko AC).

Ilosc klientow przyjezdzajacych do CH na ~godzine jest podejrzewam duzo wieksza niz tych, ktorzy spedzaja tam np 4 godziny :cool2:


Generalnie jezeli mamy mowic o elektromobilnosci na szeroka skale to nie bedzie wyboru "tu albo tam" bo bedzie trzeba te szybkie ladowarki stawiac absolutnie GDZIE SIE TYLKO DA, najlepiej jeszcze z bankami baterii, ktore odciazaja siec/przyspieszaja proces ladowania.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mieszkasz w Radomiu? Raczej nie. A zatem byłeś przelotem i oczywiście taka ładowarka przy CH jest dla Ciebie jak znalazł. Nie wiem, czy tak pięknie byłoby w Warszawie, jeżeli musiałbyś zjechać z trasy, żeby dotrzeć do jakiegoś CH. W godzinach szczytu sam wjazd i wyjazd z parkingu z takiego CH potrafi zabrać ładnych "naście" minut, jak nie "iści", a jeszcze trzeba do tego CH dojechać. Pchałbyś się w miasto, wiedząc, że utkniesz razem z ładowaniem na kilka godzin, czy raczej skorzystałbyś z ładowarki na trasie?

Ja nie mówię, że szybkie ładowarki są w ogóle niepotrzebne, ale w takich miejscach stawiałbym na zwykłe ładowarki.

Hej, nie zrozumielismy sie :handshake:

Ja absolutnie nie mowie "stawiac ladowarki DC w CH zamiast na trasie" , zupelnie nie o to mi chodzilo.

Ladowarki na trasie z bezkolizyjnym wjazdem i zjazdem (np MOP) to absolutna podstawa dla rozwoju elektromobilnosci.


Jedyne o co mi chodzilo, to ze szybkie ladowarki DC w galeriach handlowych sa jak najbardziej pozadane (a nie tylko AC).

Ilosc klientow przyjezdzajacych do CH na ~godzine jest podejrzewam duzo wieksza niz tych, ktorzy spedzaja tam np 4 godziny :cool2:


Generalnie jezeli mamy mowic o elektromobilnosci na szeroka skale to nie bedzie wyboru "tu albo tam" bo bedzie trzeba te szybkie ladowarki stawiac absolutnie GDZIE SIE TYLKO DA, najlepiej jeszcze z bankami baterii, ktore odciazaja siec/przyspieszaja proces ladowania.

 


Potwierdzam to co mówi Adam ;-) Ja np w galerii rzadko spędzam więcej czasu niż 1h, a 2h to absolutny max i DC to podstawa. W tym czasie mam szansę zdążyć nawet poczekać aż ktoś skończy na DC ładować jeśli jest zajęta, ale to upierdliwe jest, bo trzeba pilnować. Zazwyczaj w galeriach masz szybką ładowarkę DC na 2-4 stanowiskach oraz z zazwyczaj średnio z 10 AC 11-22kW różnych sieci (GW, Revnet). Na tych wolniejszych zazwyczaj stoją PHEV albo ktoś kto godzinami lubi łazić po galerii lub tam pracuje. W galerii min to 50kW na DC powinno być a najlepiej 90-100kW. Przy trasach to mniej niż 90kW to trochę szlag by trafiał czekając, a takie 50kW to raczej jako backup niż planowanie trasy w oparciu o nią.


I jako użytkownik EV, zgadzam się z Adamem :) który wielokrotnie odnosi się do artykułów, czy bardziej "luźnych felietonów" (niż merytorycznych artykułów) na temat używania elektryków w Polsce i jaka to straszna męczarnia, Od razu rzuca mi się w oczy że to takie clickbiteowe teksty ludzi którzy piszą bzdury. Albo bardzo celowo "pod publikę" albo z powodu braku podstawowej wiedzy o EV. Jeżeli się bardzo chce napisać taki artykuł, to się znajdzie taką trasę, takie okoliczności żeby pokazać że EV jest bez sensu. Ja byłem swoim ICE parę razy w bardziej dzikich rejonach Polski ("głębokie" Bieszczady, czy okolice Morza Bałtyckiego z daleka od większych miejsciowośći) w które dojechałem ze stanem zbiornika 10% i nie mogłem znaleźć stacji paliw sensownej w okolicy i jechałem 70kmh o kropelce. Także jakbym się uparł, to bym mógł napisać że ICE jest do d... bo w tym samym miejscu elektryka naładowałem na działce do 100% w nocy nie jeżdżąc nigdzie i nie "brudząc sobie rąk od dystrybutora" :)


Jest dużo takich clickbiteowych połączeń słów "pożar garażu - EV lub lepiej Tesla", "wypadek lub brawura - BMW", "odpadające części samochodów - Tesla" :) "duże koszty naprawy - diesel" itp. Taki mamy świat i trzeba z tym żyć, nie da się wyprostować takich "artykułów", lecz na wszystko mieć zdrowy dystans.

Opublikowano (edytowane)
Mój znajomy popełnił ostatnio artykuł na LI o EV. Nie analizowałem źródeł, nie oceniam, po prostu wklejam jako ciekawostkę, temat do dyskusji

https://www.linkedin.com/posts/activity-6901915058121895936-xGYZ

Ok. To jest stek bzdur i kłamstw. Zastanawiam się, czy autor jest niedoinformowany, czy powodują nim inne cele.

Kliknąłem natomiast w tamten link o naprawie elektrycznego Audi za 160k, i znalazłem tam czystą pochwałę niemieckiej motoryzacji:


"The repair of a minor accident in an Audi is close to the cost of a new Tesla Model 3" :)


"I tagged Tesla in this because I own a Tesla and tried to get my wife to buy one as well. She decided on the Audi in the end, and I find it drives extremely nicely but is really not a modern piece of technology. Tesla has the advantage because they really didn’t have any legacy investments in all the components that go into their vehicles and could rethink the entire driving experience. I feel that the Audi is really a 10-year-old car with a new powertrain. However, I appreciate that EVs seem to cost more to repair due to a variety of factors and just wanted Tesla to know this is the experience of an Audi customer."

Edytowane przez Filip13
Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A tak przy okazji, TM3P nie jest w stanie zrobić JEDNEGO okrążenia na torze. Generalnie Misha dyskutuje o długiej liście problemów z autem.

Masz osiągi, ale nie możesz ich używać :D Mam wrażenie, że o ile te modele LR mają sens, to Tesla i Performance w jednym zdaniu to oksymoron :D

Hmmm, myślałem że się jakoś merytorycznie odniesiesz :oops: Ale wtedy pewnie wątek by umarł :lol:

Anyway szkoda, że dystans nas dzielący uniemożliwia mi pokazanie, co to jest szybka jazda samochodem i dlaczego Teslą się nie da ;)

Hej Slawomir,

ok - merytorycznie najbardziej jak potrafie :cool2:


Twoj argument z tego co rozumiem to "Tesla Performance nie jest performance bo na torze ssie".

Moj argument - nie, nie jest to prawda bo elektryki na dzis nie nadaja sie na tor w obecnej formie, to nie sa auta sportowe i nie umniejsza to im w zadnym stopniu w byciu autami szybkimi/"high performance".

Porsche swoje szybkie auta elektryczne nazywa "Turbo S" - Taycan Turbo S, BMW swoje szybkie auta elektryczne nazywa "M" - i4 M50.

Czy Taycan Turbo S i i4 M50 to wg Ciebie takze "oksymorony" osiagow/performance? - odpowiedz mi prosze na to pytanie zanim przejdziemy do dalszej dyskusji na ten temat.


Co do "szybkiej jazdy samochodem" - na tor wybiera sie moze 1% uzytkownikow "szybkich" aut w swoim zyciu, dla reszty 0-100 czy 100-200 to jest wszystko co trzeba jezeli chodzi o "osiagi" - postaraj sie prosze zrozumiec ta prosta rzecz. Nie kazdy jest Kubica na codzien nawet jak lubi/kupuje szybkie auta. Jezeli mi mowisz, ze 11,5s dla TM3P i 9,5s dla Plaida na cwiartke to nie jest szybko to sie rzeczywiscie nie dogadamy.

 

Tesla M3 Perf. - 13,6 s

BMW i4 M50 - 12,8 s

BMW M3 G80 - 11,7

BMW M3 G80 xdrive - 11,6 s

No to jednak nie ma póki co tej przewagi technologicznej, bo elektryki są wolniejsze w tym segmencie od wersji spalinowych

 

Generalnie tak jak mowilem - nowe M3 to naprawde potwory jezeli chodzi o osiagi i czapki z glow, jak kogos stac - brac, nie zastanawiac sie :cool2:

Natomiast moje zdanie na ten temat jest proste - grupa ludzi, ktorzy beda chetni doplacic 100-200k PLN przy zakupie za ulamki sekund na mecie bedzie mniejsza i mniejsza.

Druga sprawa - pole do poprawy dla ICE jest juz marginalne jezeli chodzi o osiagi, elektryki pokazuja zgola co innego (Plaid).

Elektryki sa brutalnie proste w uzyciu w porownaniu do ICE, ich eksploatacja na codzien kosztuje 1/5 czy jeszcze mniej od topowych wersji spalinowych i to bedzie szybki gwozdz do trumny dla ICE wg mnie - przewaga technologiczna to nie tylko 0-100 czy 100-200, to takze dziesiatki innych rzeczy.


Dla porownania - streaming Netflixa pod kazdym wzgledem jakosciowo jest gorszy od plyty Bluray.

Czy wg Ciebie nie ma przewagi technologicznej nad tymi plytami ze wzgledu tylko na nizsza jakosc?

Bo wg mnie ma o niebo wieksza przewage technologiczna - jest tanszy na codzien, prostszy w uzyciu (nie trzeba chodzic do sklepu kupowac plyty, nie "rysuje sie", nie da sie uszkodzic/zgubic nosnika), w jednym miejscu masz setki/tysiace filmow, masz system profili dla wielu uzytkownikow, nie musisz brac nosnika ze soba zeby ogladac swoja "biblioteke" filmow w innym miejscu (np na wakacjach), masz system podpowiedzi w menu co moze Ci sie spodobac - i dziesiatki innych rzeczy, ktore stanowia o "przewdze technologicznej".

I kazdy "meloman" powie Ci, ze jakosciowo nie ma porownania, tylko co z tego, jezli na 1 melomana przypada 99 szczesliwych uzytkownikow tego przykladowego Netflixa.

To jest przewaga technologiczna wg mnie i analogicznie bedzie podobnie z elektrykami - beda wypierac auta spalinowe z roku na rok coraz szybciej :cool2:

 

Adam nie tłumacz mi jak jakiemuś dzieciakowi. Wiadomo, że wszystko ma swoje plusy i minusy, ale dla mnie w aucie sportowym czy usportowionym przewaga technologiczna to właśnie bezpośrednie porównanie przyspieszenia w danym segmencie aut. To oczywiście żaden argument za czy przeciwko zakupowi. Najbardziej interesujące jest to, że tak te auta się do siebie zbliżają. Będzie się działo jednym słowem :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To co napisal Adam o bardzo małej zajętości procentowej GreenWayPL i to co doświadczy kolega bmfun doskonale obrazuje jak bezsensowne sa te wszystkie statystki. Ruch w galeriach i na drogach tez odbywa się falami w weekendy, bądź okresy okoloswiateczne po południu i weekendy co znaczy ze przez ogromna większość czasu ładowarki będą musiały stać nieużywane i sensowność takich inwestycji jest mocni wątpliwa a raczej żadna. Kary za wydłużony postój to jest kolejny gwóźdź do trumny wygody korzystania z samochodow elektrycznych tak samo jak ograniczony zasięg w trasie. Człowiek staje się niewolnikiem samochodu niedaz ze w trasie to jeszcze w galerii bo raz zdąży , raz nie zdązy, musi chodzić z zegarkiem albo budzikiem i jak nie chce zapłacić kary to z dużym prawdopodobieństwem będzie zmuszony lecieć przez cała galerie z wywieszonym jęzorem zeby przestawić auto a co jak właśnie czeka się na jedzenie w restauracji?


Filip fajnie Żr jakis koleś czuje ze jego samochód jest 20 lat nowocześniejszy :D jest tak bardzo nowoczesny ze BMW i4 m50 z tym samym sposobem budowy samochodu co audi zjada na śniadanie ta nowoczesność tesli w 0-200. Jeszcze tylko brakuje zeby kolega Adam który sam kilka postów wyżej napisał ze tesla NIE NADAJE się na tor ponarzekal na wage :D filip jeszcze pytanie dlaczego to cudo technologiczne i prostota konstrukcji szoruje po dnie rankingów wszystkich niezawodności? Co poszło nie tak?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.