Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
No ale do tego musiałbyś ciągnąć kabel od licznika prądu (na którymś tam piętrze) aż do garażu. Montując nowy licznik możesz wpiąć się w dowolnym miejscu.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No ale do tego musiałbyś ciągnąć kabel od licznika prądu (na którymś tam piętrze) aż do garażu. Montując nowy licznik możesz wpiąć się w dowolnym miejscu.

 

Racja, to pewnie zależy od konkretnej architektury elektryki. U mnie po prostu w garażu są rozdzielnie z licznikami, więc jest opcja montażu dodatkowego licznika lub podpięcie się pod licznik mieszkaniowy. No ale wspólnota musi przegłosować uchwałę że się zgadza, a z tym największy problem :(

Opublikowano
@boohmacher jak masz możliwość to przetestuj jeszcze i4 aby mieć bezpośrednie porównanie.

 

Dobry pomysl. W sumie to juz nawet dzwonilem do swojego handlowca jeszcze w zeszlym roku zeby umowic sie na jazde probna ale powiedzial mi wtedy, ze jeszcze nie bylo polskiej premiery I4. Odezwe sie teraz do niego ponownie i jaka uda sie wypozyczyc auto zdam relacje.

Sprawdź wartość katalizatora w swoim BMW.


https://www.autokat-katalizatory.pl/cennik-skupu

Opublikowano
No ale wspólnota musi przegłosować uchwałę że się zgadza, a z tym największy problem :(

Od 2022 roku uchwała nie jest już wymagana, ino ekspertyza potwierdzająca możliwość (płaci za nią minimum jeden zainteresowany).

 

Ciekawe co na ładowanie samochodow w garażach ubezpieczyciel? Przepisy BHP i inne powiązane z tym przepisy oraz sprawy.

Bardzo dobre pytanie, nie mam pojęcia. Przepisy nie będą problemem już, ale z kolei chyba warunki ubezpieczenia dobrowolnego ustalają negocjując strony.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ciekawe co na ładowanie samochodow w garażach ubezpieczyciel? Przepisy BHP i inne powiązane z tym przepisy oraz sprawy.

Opowiesz szerzej o tych "sprawach" i "przepisach BHP"?

Od roku obowiazuje rozporzadzenie ministra srodowiska dot. obowiazku instalowania ladowarek do EV w halach garazowych ale przepisy BHP tego zabraniaja? :D

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000892/O/D20210892.pdf

.

Opublikowano
Od 2022 roku uchwała nie jest już wymagana, ino ekspertyza potwierdzająca możliwość (płaci za nią minimum jeden zainteresowany).

 

Masz jakiś link na poparcie powyższego?

 

Opowiesz szerzej o tych "sprawach" i "przepisach BHP"?

Od roku obowiazuje rozporzadzenie ministra srodowiska dot. obowiazku instalowania ladowarek do EV w halach garazowych ale przepisy BHP tego zabraniaja? :D

 

Nie znam treści rozporządzenia, ale nie wyobrażam sobie żeby nakazali instalację ładowarek EV przy każdym miejscu postojowym (mylę się?). Jazdy się zaczną jak w poprzek hal będą biegły kable, bo ładowarka na jednej ścianie, a samochód zupełnie gdzie indziej. Wtedy zapewne ludzie baczniej się przyjrzą sprawom ;)

Opublikowano
Od 2022 roku uchwała nie jest już wymagana, ino ekspertyza potwierdzająca możliwość (płaci za nią minimum jeden zainteresowany).

Masz jakiś link na poparcie powyższego?

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210002269

 

Nie znam treści rozporządzenia, ale nie wyobrażam sobie żeby nakazali instalację ładowarek EV przy każdym miejscu postojowym (mylę się?). Jazdy się zaczną jak w poprzek hal będą biegły kable, bo ładowarka na jednej ścianie, a samochód zupełnie gdzie indziej. Wtedy zapewne ludzie baczniej się przyjrzą sprawom ;)

Ja położyłem w tym celu w hali garażowej 90 metrów kabla, da się to zrobić zgodnie ze sztuką, ekspertyza wskaże jak.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@Filip13 grubo :D Mi babeczka zasugerowala kupienie miejsca naprzeciwko wejscia do pomieszczenia rozdzielni. Jak bede mial zielone swiatlo na polozenie kabla przynajmniej bedzie blisko :D
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Nie znam treści rozporządzenia, ale nie wyobrażam sobie żeby nakazali instalację ładowarek EV przy każdym miejscu postojowym (mylę się?). Jazdy się zaczną jak w poprzek hal będą biegły kable, bo ładowarka na jednej ścianie, a samochód zupełnie gdzie indziej. Wtedy zapewne ludzie baczniej się przyjrzą sprawom ;)

Ej, wkleilem link do rozporzadzenia - to sa doslownie 3 zdania, mozna poswieciec 10s na przeczytanie :)

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000892/O/D20210892.pdf


Z tego co rozumiem nikt zadnych ladowarek instalowac nie kaze deweloperowi przeciez.

Chodzi o to, ze jak kupisz nowe mieszkanie to teraz deweloper ma zapewnic minimalna moc przylaczeniowa rowna polowie miejsc parkingowych x 3,7kW.

Czyli w praktyce albo co drugie miejsce parkingowe bedzie mialo gniazdo el. 16A, 3,7kW albo deweloper zrobi kilka gniazd 3-fazowych 11kW np - pewnie wybierze to co bedzie tansze ;)

A moze w ogole zakonczy cala zabawe na zainstalowaniu dodatkowych wylacznikow w rozdzielnicy do samodzielnej rozbudowy pozniej, pojecia nie mam i sam jestem ciekawy jak to wszystko bedzie wygladac w nowych blokach.


Natomiast w praktyce wydaje mi sie, ze bedzie to wygladac tak, ze jak w koncu EV przejda do mainstreamu, to wspolnoty/deweloperzy beda wychodzic na przeciw klientom z rozwiazaniami do EV, lacznie z montazem dedykowanych gniazd/wallboxow przed zakupem mieszkania. Pojawia sie tez pewnie firmy/uslugi elektryczne wyspecjalizowane w tej dzialce - zupelnie jak z fotowoltaika.

.

  • Moderatorzy
Opublikowano

Napewno będzie to +1 do prospektu reklamowego każdego nowego osiedla SUNRISE PARK, DOLINA MARZEŃ itp.


Tylko u nas w cenie kawalerki 25m2 za (jedynie 899999 brutto) miejsce w garażu podziemnym z gniazdem do ładowania Twojego elektryka*



* ilość gniazd ograniczona


:twisted:

Opublikowano

 

Dzięki :cool2:

Czyli tylko Zarząd musi wyrazić zgodę, tak?

 

Ja położyłem w tym celu w hali garażowej 90 metrów kabla, da się to zrobić zgodnie ze sztuką, ekspertyza wskaże jak.

 

Oczywiście! Ja miałem na myśli, że ktoś po prostu podłączy się kablem pod ładowarkę i kabel będzie sobie leżał na ziemi.

 

Ej, wkleilem link do rozporzadzenia - to sa doslownie 3 zdania, mozna poswieciec 10s na przeczytanie :)

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000892/O/D20210892.pdf

 

Przepraszam - na słowo "rozporządzenie" pojawił się w mojej głowie akt mający kilkanaście lub kilkadziesiąt stron. Także nawet nie klikałem :oops:


3,7kW to zwykłe gniazdka jak rozumiem. Dziś też takie funkcjonują, choć zapewne nie w takiej ilości. Co to ma wspólnego z ładowaniem pojazdu? Tym bardziej, że takie gniazdka powinny być stale obciążane z mocą większą niż 2,4kW (czy coś około). Jak tym naładować elektryka?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No i stało się, jechałem dzisiaj TM3 dual motor, ponoć 514 KM. Wrażliwi zwolennicy Tesli lepiej niech teraz "wyłączą TV" :mad2:

1. Pierwsze wrażenie po zobaczeniu, mniejsza nić myślałem, ładniejsza z zewnątrz nić myślałem, czyli nie odpycha wyglądem, nie przeszkadza. Niczym z zewnątrz nie przyciąga, w życiu bym się za takim autem nie obejrzał i absolutnie nie chciał bym mieć w swoim garażu, żeby na nie patrzeć.

2. Klamki, no większej bzdury nie widziałem, może mało widziałem, ale pomysł beznadziejny, totalnie niewygodne. Do tego jeszcze plastikowe. Fuj.

3. Wchodzimy do środka, ło matko ta derma czy inny skaj, jak to wnętrze boli...Te śmieszne plastikowe dźwigienki przy kierownicy, ogólnie bieda. W tym aucie czułem się źle, tanio po prostu, a tego nie lubię. Tylko błagam nie wyjeżdżać mi tu ze zdjęciami M2, że to tez bieda w środku...

4. No to jedziemy, wsteczny, wyczucie hamulców i jazda do przodu. Oczywiście od razu pełny ogień. No oczywiście przyspiesza, podobnie jak w ID3 wrażenia są podobne, czyli równomierne przyspieszenie, nie ma tego co w autach spalinowych, tam to jest bardziej ostre, nie takie równomierne, to nie znaczy, że lepiej przyspiesza, ale elektryk nie robi takiego wrażenia. A już M2 w trybie sport + to trzeba poczuć, to jest jak katapultowanie i kopnięcie w plecy przy każdej zmianie biegów. To liniowe przyspieszenie absolutnie nie wywołuje takich emocji, ogólnie emocje są na bardzo niskim poziomie jak na moc.

5. Jazda po drodze z daną prędkością i natychmiastowe przyspieszenie. Na pewno jest wrażenie, że za każdym razem razem jest dostępne, w spalinowych jest różnie, a to zwłoka skrzyni biegów, a to za niskie obroty w danym momencie, a tutaj wciskach gaz i masz to zawsze. Nie uważam tego za jakąś szczególną przewagę mimo, że wielu się zachwyca, bo jeśli chcę/potrzebuję bardzo dynamicznego przyspieszenia, to i w spalinowym aucie jest dostępne, kwestia odpowiedniego trybu.

6. Cisza. Hmm chyba by mi nie przeszkadzał brak dźwięku silnika i wydechu, ale czy bym tak chciał. No nie, a to nie to samo.

7. Pytanie zasadnicze, czy zachwyty na przyspieszeniem Tesli wynikają z technologii EV czy po prostu z dużej mocy? Moim zdaniem z dużej mocy. Nie wiem jak ocenić wrażenia, w jakiej skali, ale jak jeździłem M5 o mocy 600 KM to jest miazga jeśli chodzi o osiągi. Wiem, wiem, nie ten budżet, ale o tym w następnym punkcie.

8. No to teraz rozumowanie Adama przy porównywaniu TM3 Perf. a BMW M3 XDrive. Adam wybiera Teslę, bo ma podobne osiagi do BMW, a kosztuje 200 tys mniej. To teraz się odniosę. Dla mnie osiągi są mega ważne, bardzo lubie przyspieszenie, dużą prędkość niekoniecznie, 200 to nieduża :shock: Żadne osiągi Tesli nie zastąpią ogólnego wrażenia z auta, ta taniość jest dla mnie porażająco kiepska, to za każdym razem Słonik podkreślał, ale był ignorowany, Całkowicie to podzielam. Są jakieś widełki osiągów, które mnie całkowicie satysfakcjonują. więc czy auto robi

0-200 w 15 czy w 12 s nie jest najważniejsze. Oba są bardzo szybkie, Jak by robiło w czasie 30 s to juz by było słabo. Ale do tego musi być wszystko inne, musi wyglądać, musi być "czuć piniądz"

9. Zawieszenie i napęd 4x4 - fajnie resoruje, przyczepność wiadomo świetna, czy napęd 4x4 jest fajny, w Jeepie bardzo, w M2 wolę na tył.

10. Tesla 3 jako auto rodzinne - dla mnie odpada, za małe, za ciasne, nie ma się co rozwodzić, zona i 1 dziecko. Nikt na wyjazdy rodzinne nie chciał by takim autem jechać. SUV jest na tym polu bezkonkurencyjny.


Podsumowanie jednym zdaniem, będzie bolało...

Nie zamieniłbym swojego juz 11 - letniego Jeepa V8 na Teslę3, a jak ktoś myśli, że mógłbym zamiast M2 jeździć Teslą 3 to chyba na głowę upadł...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
3,7kW to zwykłe gniazdka jak rozumiem. Dziś też takie funkcjonują, choć zapewne nie w takiej ilości. Co to ma wspólnego z ładowaniem pojazdu? Tym bardziej, że takie gniazdka powinny być stale obciążane z mocą większą niż 2,4kW (czy coś około). Jak tym naładować elektryka?

No wlasnie to rozporzadzenie obliguje deweloperow do zagwarantowania minimalnej mocy przylaczeniowej na poziomie 0,5 x wszystkie miejsca parkingowe x 3,7kW dedykowanej tylko do ladowania EV.

Czyli w sytuacji, gdy mamy 40 miejsc parkingowych a o 20.00 laduje sie dokladnie 20 aut, kazde z pelna moca 16A (3,7kW) - siec elektryczna bloku nie bedzie przeciazona i to wytrzyma na codzien bez zajakniecia.


Jak tym naladowac elektryka?

Co masz na mysli dokladnie?

Ladowanie 3,7kW to absolutnie wystarczajace dla Kowalskiego, wracasz do domu o 17-18, podpinasz auto do gniazda i rano o 7-8 masz dodatkowe >40kW baterii, ktore starczy na ~200-250km spokojnie.

W EV nie czekasz az bateria bedzie 0% zeby sie ladowac - mozesz doladowac jak masz 30%, 40% czy 50%, podpiecie wtyczki trwa doslownie 3s.


W jakichs losowych przypadkach gdy wracasz pozna noca z 5% baterii a o 6 rano chcesz jechac kilkset km w trase - bedziesz musial skorzystac z ladowarki DC gdzies po drodze, mi sie tak raz zdarzylo przez rok czasu.


Te statystyczne 30km dziennie jazdy Kowalskiego z GUS naprawde nie wzielo sie z kosmosu - wiekszosc ludzi jezdzi autem "po bulki" i Ci ludzie beda sie ladowac raz na tydzien czy jeszcze rzadziej :roll:

A Ci co trzepia po 500km dziennie z ulotkami pewnie jeszcze dlugo beda ujezdzac diesle ;)

.

Opublikowano

Kriss z tą jakością wnętrza, to pewnie też trochę indywidualne podejście ;) Dla mnie np. jeden kit czy M2 czy TM3, jedno i drugie w środku nie wygląda na luksusowe auto.

No i w elektryku jest różnica przyspieszenia ze startu i niskich prędkości, potem już to znika. Ciężko zignorować fakt, że jednak jest to szybkie, ale z drugiej strony największe wrażenie to właśnie robi na ludziach, co z 320d przesiadają się na TM3P i potem jest WOOOW. Jak porównasz 500 konną Teslę do 500 konnej BMW to różnica faktycznie, nie jest duża.


A co do auta rodzinnego - jestem przekonany, że Jeep jest małym i ciasnym autem i średnio nadaje się na 4 lub 5 osobową rodzinę. Dla mnie Cayenne jest ciasny na 2 osoby ;)

30 lat temu jednak nie było tego problemu, żeby w czwórkę jechać 600km małym Fiatem ;) Także wiesz.. nie wszystkie argumenty na siłę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No i stało się, jechałem dzisiaj TM3 dual motor, ponoć 514 KM. Wrażliwi zwolennicy Tesli lepiej niech teraz "wyłączą TV" :mad2:

Czyli reasumujac, osiagi lepsze od M2 ale nie szokuja bo nie "kopie" w plecy.

Srodek tani w porownaniu do M2, ktore wyglada identycznie w srodku jak 116i za 90k PLN :cool2:

Klamki plastikowe, gdzie w M2 sa metalowe :twisted:

Cisza nie przeszkadza ale bys nie chcial.

Auto male w srodku (proponuje nie wsiadac do i4 ;P)

 

musi być "czuć piniądz"

Czujesz ten piniadz w M2? :norty:

W i4 M50 czuc te 350-400k PLN :cool2:

 

9. Zawieszenie i napęd 4x4 - fajnie resoruje, przyczepność wiadomo świetna, czy napęd 4x4 jest fajny, w Jeepie bardzo, w M2 wolę na tył.

Jak oceniasz obiektywnie handling w porownaniu do M2, szybkie zakrety itp, jestem ciekawy Twojej opinii

 

10. Tesla 3 jako auto rodzinne - dla mnie odpada, za małe, za ciasne, nie ma się co rozwodzić, zona i 1 dziecko. Nikt na wyjazdy rodzinne nie chciał by takim autem jechać. SUV jest na tym polu bezkonkurencyjny.

Na czeste rodzinne wycieczki Tesla upycha model Y :cool2:

 

Nie zamieniłbym swojego juz 11 - letniego Jeepa V8 na Teslę3, a jak ktoś myśli, że mógłbym zamiast M2 jeździć Teslą 3 to chyba na głowę upadł...

Przetestuj i4 M50 jeszcze :)

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Sławomir dawno Cię nie było, fajnie, że wróciłeś. Luksusu to nie oczekuje od takich aut, M2 traktuję jako auto sportowe, a po sportowym oczekuję czego innego. Mimo tego wrażenie wnętra M2 a Tesla dla mnie jest zgoła różne. Mały/duży /ciasny - szkoda się rozwijać, każdy może sobie sam ocenić wg potrzeb. Istota sprawy jest właśnie poszukiwana przewaga technologi EV, 500 KM czy to w spalinowym czy to w elektryku jedzie podobnie. Ale jak ktoś porównuje cenowo to tak jak pisałem KIA EV6 za 300 tys jedzie jak Ferrari za 1 mln. To można uznać za przewagę.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
No i stało się, jechałem dzisiaj TM3 dual motor, ponoć 514 KM. Wrażliwi zwolennicy Tesli lepiej niech teraz "wyłączą TV" :mad2:

Czyli reasumujac, osiagi lepsze od M2 ale nie szokuja bo nie "kopie" w plecy.

Srodek tani w porownaniu do M2, ktore wyglada identycznie w srodku jak 116i za 90k PLN :cool2:

Klamki plastikowe, gdzie w M2 sa metalowe :twisted:

Cisza nie przeszkadza ale bys nie chcial.

Auto male w srodku (proponuje nie wsiadac do i4 ;P)

 

musi być "czuć piniądz"

Czujesz ten piniadz w M2? :norty:

W i4 M50 czuc te 350-400k PLN :cool2:

 

9. Zawieszenie i napęd 4x4 - fajnie resoruje, przyczepność wiadomo świetna, czy napęd 4x4 jest fajny, w Jeepie bardzo, w M2 wolę na tył.

Jak oceniasz obiektywnie handlingu w porownaniu do M2, szybkie zakrety itp, jestem ciekawy Twojej opinii

 

10. Tesla 3 jako auto rodzinne - dla mnie odpada, za małe, za ciasne, nie ma się co rozwodzić, zona i 1 dziecko. Nikt na wyjazdy rodzinne nie chciał by takim autem jechać. SUV jest na tym polu bezkonkurencyjny.

Na czeste rodzinne wycieczki Tesla upycha model Y :cool2:

 

Nie zamieniłbym swojego juz 11 - letniego Jeepa V8 na Teslę3, a jak ktoś myśli, że mógłbym zamiast M2 jeździć Teslą 3 to chyba na głowę upadł...

Przetestuj i4 M50 jeszcze :)

 

Adam nie będę sie z Toba pinpongował. Nie zrobiłem porównania Tesli do M2, bo dla mnie nie ma czego porównywać. Wierzę, że rozumiesz różnicę pomiędzy nie przeszkadza, ale nie chciałbym mieć. Co do tzw handling, Auto całkiem zwinne, zwarte, dzięki 4x4 cały czas przyczepne. Ale to co kiedyś Sławomir pisał. Mysłał, żeby zamienić M2 na Porsche, ale okazało sie, że ta niedoskonała lekko mówiąc przyczepność M2 jest jego zaletą. Tak jak napisałem 4x4 w aucie sportowym takim jak M2 spowoduje utratę jego fajności. To auto ma służyć głównie do zabawy, a Tesla jest bardziej skuteczna przy przyspieszaniu. Wiadomo o co chodzi.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

D orzucę oliwy do ognia. Adam jarasz się ta pseudo sportowoscia tesli wklejasz filmiki z throtle house to obejrzyj ich ostatni test modelu x



Podsumuje:

1. Dawanie dużych mocy bez lepszych hamulców, odpowiedniego zawiasu których tesle nie posiadają jest bez sensu

2. Tesla model x jeździ lepiej nawet od modelu 3

3. Tesla model x to najlepsza tesla ze wszystkich


Szybko panowie z the throtle house zapomnieli o świetności prowadzenia modelu 3


@adam m2 to ty na YouTube tylko widziałeś i teoretyzujesz cyferkami a ja zapewniam cie ze łatwość z jakim to auto bokiem staje i jak ono jest lekkie w prowadzeniu jest genialna. To sa lata świetlne przewagi nad modelem 3. Wiem bo jeździlem.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wyraźnie chcę zaznaczyć żeby nie mieszać jabłek z gruszkami. To, jak jeździ Tesla, a jak BMW M2 wynika przede wszystkim z napędu 4x4 vs na tył, a nie z zastosowanej technologii EV vs ICE. Adam nie licz na to, że dojdziemy do tego, że Tesla jest lepsza, bo jest szybsza na torze nawet od M3. Napisałem co jest dla mnie istotne. Na pewno nie przewiduje żadnych ruchów z moimi autami w kierunku EV, bo dla mnie nie są lepsze. Co do testów I4. Adam napisałem, że dla mnie to auto to dyskwalifikacja ze względu na masę. Oczywiście jak będzie okazja to się przejadę, ale parcia nie mam wcale.
Opublikowano
Ale jak ktoś porównuje cenowo to tak jak pisałem KIA EV6 za 300 tys jedzie jak Ferrari za 1 mln. To można uznać za przewagę.

Tak swoją drogą, jeszcze takie przemyślenie mnie naszło:

1. Ferrari prawie nigdy nie podaje czasów na torze, a jeśli podaje to na małych torach, gdzie ciężko odnieść się do innych niż Ferrari aut. Oni są ligą sami dla siebie i nie potrzebują zniżać się do porównania z innymi ;)

2. Stare Ferrari nie mają osiągów szczególnie atrakcyjnych dzisiaj, a pomimo to ich ceny są 10-100x większe niż auta np. 5-10lat młodsze, które są szybsze.


I wszyscy się do Ferrari porównują, ale wynik porównania nie ma znaczenia dla Ferrari. Tak samo, jak BMW M3 jest złotym standardem w prowadzeniu dla tanich aut i się wszyscy do niego porównują. I nawet jeśli ktoś zrobi auto lepiej się prowadzące/szybsze, to M3 będzie M3 i za 10lat nadal do niego będą się porównywać.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Adam nie licz na to, że dojdziemy do tego, że Tesla jest lepsza, bo jest szybsza na torze nawet od M3. Napisałem co jest dla mnie istotne.

Nie zartuj bo nigdy tego nie mialem na mysli.

Wszystko sie zawsze rozbija o to czego potrzebujemy, w jakim budzecie i w jakiej uniwersalnosci na codzien. jak duzy mamy garaz etc

Kazde M bedzie duzo lepsze do czystej "frajdy" z jazdy od TM3P, tutaj nikt nie zaczyna dyskusji nawet :roll:

Schody sie zaczynaja jak czlowiek bierze pod uwage produkt jakos calosc - cene zakupu, koszty utrzymania (w tym spadek wartosci), uzytecznosc na codzien (jako daily po miescie, w trasy) itp itd.

Wtedy te "80%" frajdy czy osiagow sa wg mnie akceptowalne w zamian za to wszystko co dostajesz w tej cenie, w tych kosztach uzytkowania czy tej funkcjonalnosci na codzien.

Stad wg mnie duzy sukces Tesli.


Dla Ciebie przewaga technologiczna to porownywanie 0-100, 0-200 czy osiagi na torze.

Ale dla przecietnego Kowalskiego przewaga technologiczna EV to jest wlasnie cisza na codzien, brak potrzeby czestego serwisowania i mniejszy jego zakres, mniejsza awaryjnosc, automat+webasto+navi w kazdym EV, brak turbodziury, 10-15 PLN za 100 km zamiast 50PLN, ladowanie pod domem zamiast na Orlenie i tego typu przyziemne rzeczy.

Dzisiaj ICE bronia sie nadal mniejsza cena zakupu i bogatsza gama modelowa wraz z wersjami z podstawowym wyposazeniem.

Ale sukcesywnie z roku na rok ta roznica sie zmniejsza - premier EV coraz wiecej, ceny EV/ICE niebezpiecznie szybko zaczynaja sie upodabniac.

Ja o przyszlosc EV jestem bardzo spokojny, nawet i w PL :norty:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jeszcze 1 temat z dzisiaj: Tak się złożyło, że kilku kolegów pojeździło Teslą i nikt absolutnie by jej nie kupił za te pieniądze. Każdy powiedział, że wolałby to czy tamto, np BMW 5, nawet z 2 l benzyną, byle by się podobało itd. kosztem tego przyspieszenia. Duże znaczenie ma nowy taryfikator, ludzie mocno zwolnili, a co za tym idzie auta o wysokich osiągach nie są tak pożądane przez większość ludzi.
Opublikowano
3,7kW to zwykłe gniazdka jak rozumiem. Dziś też takie funkcjonują, choć zapewne nie w takiej ilości. Co to ma wspólnego z ładowaniem pojazdu? Tym bardziej, że takie gniazdka powinny być stale obciążane z mocą większą niż 2,4kW (czy coś około). Jak tym naładować elektryka?

No wlasnie to rozporzadzenie obliguje deweloperow do zagwarantowania minimalnej mocy przylaczeniowej na poziomie 0,5 x wszystkie miejsca parkingowe x 3,7kW dedykowanej tylko do ladowania EV.

Czyli w sytuacji, gdy mamy 40 miejsc parkingowych a o 20.00 laduje sie dokladnie 20 aut, kazde z pelna moca 16A (3,7kW) - siec elektryczna bloku nie bedzie przeciazona i to wytrzyma na codzien bez zajakniecia.

 

Czekaj, po kolei. "Minimalna moc przyłączeniowa" - to jak dla mnie minimalna moc dedykowana dla miejsc postojowych. To wg mnie oznacza, że w garażu 40 stanowiskowym będzie albo 20 "zwykłych gniazdek", albo jedna w miarę szybka ładowarka (~74kW).

Już od dawna deweloperzy instalują gniazdka w garażach, chociażby po to aby odkurzyć samochód, więc wiele w tej materii się nie zmieni. Zapewne przybędzie "parę" kW, ale nie jest to jakiś skok w kosmos.

Kolejna kwestia jest taka, że deweloper podłączy Ci nawet 100kW, czy 200kW do garażu o ile elektrownia da takie możliwości - im to "zwisa". Na końcu i tak Ty, jako właściciel, będziesz płacić za tą dostępną moc - nie ważne, czy korzystasz, czy nie. W mojej ocenie, te dodatkowe kW powinny być zapewnione w rezerwie przez dostawcę prądu, a nie na siłę podłączane wszystkim. To trochę jak fontanny i inne duperele na osiedlu, których utrzymanie kosztuje tyle, że Wspólnota zaraz z tego rezygnuje.

 

Jak tym naladowac elektryka?

Co masz na mysli dokladnie?

Ladowanie 3,7kW to absolutnie wystarczajace dla Kowalskiego, wracasz do domu o 17-18, podpinasz auto do gniazda i rano o 7-8 masz dodatkowe >40kW baterii, ktore starczy na ~200-250km spokojnie.

W EV nie czekasz az bateria bedzie 0% zeby sie ladowac - mozesz doladowac jak masz 30%, 40% czy 50%, podpiecie wtyczki trwa doslownie 3s.

 

Dobra, pomijam sytuacje gdzie ładujemy od 0 do 80%, bo jutro trasa, ale ładowanie tylko z gniazdka w garażu może nie wystarczyć. Jak już wspomniałem, zwykłe gniazdko nie służy do obciążania go 3,7kW non-stop, a ładowanie prądem bliższym 2kW (i nie zawsze przez 14 godzin) powoduje, że dostajemy zasięg bardziej na 100-150 km niż 200 km. Luz, na miasto zazwyczaj wystarczy, ale przyjdzie weekend i trzeba będzie przed wyjazdem (chociażby na działkę) szukać jakiejś szybkiej ładowarki (nie wspominając o kosztach).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.