Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Filip pełna zgoda ze odstają. Nie dorysowuja 2-3 samochodów stojących na jednym pasie za naszym autem na ekranie :D :D
Opublikowano
Filip pełna zgoda ze odstają. Nie dorysowuja 2-3 samochodów stojących na jednym pasie za naszym autem na ekranie :D :D

Na filmach z FSD nie widać z reguły więcej niż jednego pojazdu za Teslą... Co innego na pasach bocznych - ale tamte pojazdy są widoczne w kamerach. Co do sytuacji z przodu - lata temu Elon wspominał o odbijaniu wiązki radarowej od asfaltu pod samochodem z przodu, ale już chyba to wysłali na emeryturę.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tesla zrezygnowała z radarów. Nie wiem ile w tym prawdy ale gdzieś mi kiedyś mignęło ze autonomiczna jazda według jakis tam standardowo musi mieć system backupowy i może im się rezygnacja z radarów odbić czkawka. Tak wogole to ciekawe czemu pociągi czy Tez tramwaje autonomicznie nie jeżdżą. Chyba turaj wiele łatwiej było by coś takiego zaimplementować. Zreszta niby na kolejach taka cyfryzacja a wypadki sadko bo żądło ale jednak się zdarzają.


Pisząc o 2 autach z tylu miałem na myśli to zdjęcie wklejone przez Adama. Może ty wytłumaczysz o co w nim chodzi

51799173819_7e060fb6e4_o.png



No i trochę researchu https://www.notateslaapp.com/news/679/tesla-s-fsd-hardware-4-0-to-use-new-cameras


Fsd jest oparty na kiepskiej jakości kamerach 1,2 mp, które odgadują linie krawędzi jezdni przez kiepska rozdzielczość na podstawie kilku pikseli. Jak ktoś ma trochę wyobraźni szybko zgadnie co się stanie w przypadku gorszej pogody. Tesla chce wprowadzić lepsze kamery od Sony, lepszy hardware od samsunga. Ci co kupują teraz fsd sa po prostu robieni w bambuko.

Opublikowano

Nie wiem. Mogę fantazjować, że gdybym to ja prowadził ręcznie, i zajął to miejsce przed tymi 2 samochodami, to na podstawie obserwacji otoczenia mam dalej w głowie teorię, gdzie znajduje się tamten samochód - skoro nie widziałem go na bokach, za mną dalej stoi ten co stał, to pewnie tamten też jest dalej za nim, bo zawracanie jest tu zabronione. Nie wiem. Dalej wyczuwam jednak, że odpowiedź na to pytanie może być zbliżona do powodów wyceny Tesli.


„Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii”

 

Fsd jest oparty na kiepskiej jakości kamerach 1,2 mp, które odgadują linie krawędzi jezdni przez kiepska rozdzielczość na podstawie kilku pikseli. Jak ktoś ma trochę wyobraźni szybko zgadnie co się stanie w przypadku gorszej pogody. Tesla chce wprowadzić lepsze kamery od Sony, lepszy hardware od samsunga. Ci co kupują teraz fsd sa po prostu robieni w bambuko.

Tu akurat kulą w płot. Kamery widzą znacznie więcej, niż pokazuja na podglądach. Elon wspominał, że rezygnują z jakiejkolwiek obróbki obrazu, bo ważny jest każdy złapany przez kamerę foton. Nawet jeśli w nocnym miejskim deszczu ja nie widzę namalowanych pasów, to ta kamera (i sąsiednie) analizuje dziesiątki klatek na sekundę, z wielu kątów, i pamięta, gdzie są linie - więc uproszczanie tematu do 1.2mpx to jest jak powiedzenie, że M5 to taki passacik.


Tu o tym więcej:


[od momentu: 1h 05 min]

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jest takie powiedzenie. Z gowna bata nie ukręci. Wszystko musi być wystarczająco spójne i dobre zeby stworzyło dobry system. Hardware nie jest wymieniany bez powodu. Słaba kamera z mała rozdzielczością nie jest w stanie zobaczyć poprawnie obiektu znajdującego się w dalszej odległości szczególnie przy gorszych warunkach i oświetleniu. Jest to bardzo istotne, szcżegolnie przy wyższych prędkościach gdzie w ciągu sekundy samochód przemieszcza się spora odległość. Nawet najlepszy software tutaj nie pomoże no ale może magia muska cos tutaj da. Who knows :D


Posłuchaj dokladnie wywiad Muska który wkleiłeś. Podkreśla w nim 2 rzeczy. Pierwsza to poprawne przerobienie obrazu na obraz wektorowy z rozpoznaniem obiektów. A druga to zapamiętanie obrazów oraz tak nimi zarządzanie aby nie zapychają pamięci mieć wystarczająco długo o nich informacje. Bez dobrych kamer punkt pierwszy jest niemożliwy do zrealizowania i reszta nie ma sensu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mata watson chyba pogięło oceniając zasięg na podstawie przebiegu z 2000km nowego prasowego I4, kitty najprawdopodobniej kazdy redaktor ostro deptal z Tesla z przebiegiem prawie 30 tysiecy km. Własnie znalezione na forum i4

 

28 · 2 h ago


HI ALL. Many bad and incomplete power consumption and range calculations. This one from Mat Watson (Carwow) was one of them.

Here you see a serious test in winter condition. Elbil24 performed this test in Norway by very experienced car journalists who have extensive experience with electric cars. A full range test was performed, from 100 percent fully charged to virtually empty battery. They drive to the display in the instruments tell that there is 0% remaining capacity, and 0 kilometers left to drive. Then the cars were recharged, and they immediately performed 0 - 100% tests, where the cars were charged from zero in both range and battery condition, and all the way back to 100% where they started. Then they had the final answer. The test is otherwise performed according to fixed and carefully specified routines. 25 percent of the test route is a motorway, the rest was on country road and a bit of an urban environment. They was driving together.

Here is the result. Temperature +/- -5 degrees Celsius. You can see the conditions in the picture;)

I think the result was good considering that they made a mistake. The heat had been on in the back seat of the i4 during the test ....

 

Testresultater:

Tesla Model 3 P BMW i4 M50 Ford Mustang Mach-E GT

Total transferred energy: 86,17 kWh 89,37 kWh 94,18 kWh

WLTP consumption: 1,66 kWh / mil 1,84 kWh /mil 2 kWh / mil

The car's stated consumption: 1,82 kWh / mil 2,06 kWh / mil 2,4 kWh / mil

Actual consumption: 2,13 kWh / mil 2,35 kWh / mil 2,80 kWh / mil

Stated range (WLTP): 567 km 510 km 500 km

Tested range: 405 km 380 km 336 km


25 km roznicy miedzi i4 a tesla

Opublikowano
Tak bardzo te kamery sa zaawansowane ze będą wymieniane na lepsze :D

To nie zawsze tak działa. Przecież Ty nie potrzebujesz z tych kamer drukować zdjęć, czy wrzucać filmów na YT, tylko potrzebujesz stwierdzić, czy obok Ciebie jest auto czy ściana czy krawężnik. Do tego nie trzeba 100mpix kamery. I zajmowałem się kiedyś analizą obrazów jako programista i wiem, że nawet jak wsadzą lepsze kamery, to większa rozdzielczość w zasadzie może być bezużyteczna, bardziej przyda się lepsza jakość np. w nocy.

I ostatecznie - to bez znaczenia jaki tam mają osprzęt, liczy się jaki jest tego efekt na drodze.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Pozyjemy zobaczymy poki co konkurencja wcale nie jest gorsza.

 

A konkurencja nie śpi.


https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2021/12/13/mercedes-gets-approval-for-traffic-jam-pilot-where-is-tesla/?sh=134f592d5fc8

 

Fajnie że testują na wybranych drogach coś, co w Tesli działa od dawna na każdej. Way to go Mercedes!

 

Może nie rozumiem. Ale napisane jest, że Mercedes otrzymał homologację na system autonomicznej jazdy 3 stopnia jako pierwszy producent na świecie.

https://menworld.pl/mercedes-uzyskal-homologacje-dla-autopilota-poziomu-3/

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mata watson chyba pogięło oceniając zasięg na podstawie przebiegu z 2000km nowego prasowego I4, kitty najprawdopodobniej kazdy redaktor ostro deptal z Tesla z przebiegiem prawie 30 tysiecy km. Własnie znalezione na forum i4

25 km roznicy miedzi i4 a tesla

Sa juz porownawcze testy z zimowego dnia, okolice ~0C



~30km roznicy w zasiegu jak TM3P podgrzewa baterie przed przyjazdem na SC (krotsze ladowanie wtedy)

~70km roznicy w zasiegu bez podgrzewania baterii


51829266939_bcf275f111_o.jpg


To jest dla predkosci ponizej 100 km/h, przy wyzszych predkosciach roznice beda sie zwiekszac bo wieksza masa i gorsza aerodynamika w i4.



Gorzej, duzo gorzej wyglada niestety ladowanie na szybkich ladowarkach DC - kazdy postoj BMW i4 to 16 min w plecy w porownaniu do Taycana/TM3P (z podgrzewaniem baterii) :roll:


51829256604_eefca023be_o.jpg


PS. Jezeli ktos sie bedzie ladowac na 40kW Greenwayach to nie zauwazy roznicy pomiedzy autami ^^

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@slawomir nie do końca masz racje z tymi kamerami. Oczywiście widzenie w nocy i przy złych warunkach to tez ważny temat i przy dzisiejszej technologii delikatnie mówiąc szału nie ma. ALE rozdzielczość ma bardzo ważne znaczenie przy większych prędkościach, gdzie patrzysz na dalsze odległości. Wtedy samochód pokonuje duży dystans w bardzo krótkim czasie i przy niskiej rozdzielczości nie jesteś w stanie poprawnie zobaczyć obiekty znajdujące się dalej. Trzeba powiększyć i jest pikseloza.


Tesla to chyba jedyna firma na świecie która zbiera zamówienia na auto już od 3 lat które cały czas jest jedynie konceptem. Nie ma co ale są mistrzami w obiecywaniu gruszek na wierzbie.


Adam patrząc na wykresy zużycia to stawiam paczkę orzeszków ze jedyna przewaga tesli dzięki której jest mniejsze zuzycie jest dużo niższa masa. Wydajność układu napędowego jest porównywalna.

Opublikowano

Słonik, to jak wiele masz doświadczenia z analizą obrazów, że taki pewny jesteś swojej teorii? :)

iPhone np. słynie z tego, że od wersji 6s posiada aparat 12MP. Tak, iPhone 13 ma kamerę 12MP tak jak 6s. Żeby było mało, te 12MP aparat jest porównywalny z 108MP aparatem Samsunga, w foto przegrywa lekko, ale wideo ma lepsze jeśli dobrze pamiętam.


A tak mnie jeszcze naszło, jako że mamy okres zimowy, w eleketrykach nie ma jednego problemu samochodów spalinowych - zimówki z indeksem prędkości 210/240kmh nie przeszkadzają nikomu w EV :lol: :lol: :lol:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Specjalista nie jestem ale cos tam wiem. By zobaczyć obraz z większej odległości musisz go odpowiednio powiększyć. Do powiększenia musisz użyć albo powiekszenie optyczne np lornetka, teleobiektyw, albo cyfrowe. W tesli raczej teleobiektyw nie siedzi wiec powiększenie cyfrowe wchodzi w grę. Wtedy bardzo ważna jest rozdzielczość bo im wieksza tym bardziej da się powiększyć obraz bez oglądania na nim pikselozy. P.s. iPhone ma 10 razy wieksza rozdzielczość od kamer tesli. Pamiętaj ze ma tez 3 kamery z różnymi ogniskowym wiec jedna z nich jest nastrojona na większe odległości. iPhone ma tez skaner lidar. Krótko mówiąc sprzęt sporo przewyższa jakością Fsd pana muska za 12 tysięcy dolarów :D
Opublikowano
Może nie rozumiem. Ale napisane jest, że Mercedes otrzymał homologację na system autonomicznej jazdy 3 stopnia jako pierwszy producent na świecie.

https://menworld.pl/mercedes-uzyskal-homologacje-dla-autopilota-poziomu-3/

Z Twojego linka: "The Mercedes car provides the traffic jam assist function — only on German motorways to start — below 60 km/h."


Fajowo, ino Tesla sama jeździ w korku niezależnie od prędkości. Różnica chyba jest w tym, że Mercedes nie będzie już wymagał szturchania kierownicy - co kto woli, prędkość albo szturchanie.

Radość z jazdy
Opublikowano
Specjalista nie jestem ale cos tam wiem. (...) iPhone ma (...) tez 3 kamery z różnymi ogniskowym wiec jedna z nich jest nastrojona na większe odległości. iPhone ma tez skaner lidar. Krótko mówiąc sprzęt sporo przewyższa jakością Fsd pana muska za 12 tysięcy dolarów :D

 

A ile kamer skierowanych, na przykład powiedzmy do przodu, ma Tesla, powiedzmy ta najtańsza?

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dyskusja czy jest za mało MP czy matryca w tych kamerach jest słaba bo za mala czy jest za mało czuła nie zmienia wysuniętej tezy ze Tesla doszła do wniosku ze musi wymienić kamery żeby z FSD zrobić progress. Czyli jak rozumiem cześć ludzi może czuć się oszukana, bo nie dostaną upgrade kamer przez OTA. To o czym Sławomir pisze z jakością zdjęć iPhone wynika w połowie z ogromnego postępu w jakości matryc a dwa z ogromnego nakładu na soft który w przypadku iPhone wykonuje ogromna prace wykorzystując wiele algorytmów AI. Jakości matrycy się nie przeskoczy, a softem Tesla może sporo wyciągnąć danych analizując klatka po klatce. Jednak jak widać wciąż za mało.


Słyszałem ze np w lotnictwie jest teoretycznie dużo prostsze zrobienie pełnego FSD, a jednak nie mówi się o eliminacji pilota, a 2 wypadki MAXow mocno będą zniechęcać opinie publiczna do FSD. W lotnictwie jest ogromne wsparcie infrastruktury - pełno systemów na lotniskach, radary monitorujące ruch wszystkich samolotów itp. W FSD oprócz technologii i aspektów prawnych są dylematy czy oddać maszynie decydowanie w podbramkowych sytuacjach gdzie musi w ułamku sekundy decydować czy kogoś rozjechać czy wpadać ma czołówkę. Jakoś sobie tego nie wyobrażam.


Ja nie rozumiem usilnego trzymania się Muska jednego źródła informacji w postaci kamer. Przecież dekady lat doświadczeń z lotnictwa pokazuje jak dużo różnych przyrządów pomiarowych jest wykorzystywanych przez oprogramowanie autopilota.

Opublikowano
Tesla doszła do wniosku ze musi wymienić kamery żeby z FSD zrobić progress.

Wiem, że Tesla wymieniała już ludziom co kupili FSD kompy na nowsze, choć te stare były w pełni ok, ino stare. Z kamerami jest to samo - oni chyba wymieniają tylko te kamery z lat do 2017, nowszych nie ruszają.

 

Ja nie rozumiem usilnego trzymania się Muska jednego źródła informacji w postaci kamer. Przecież dekady lat doświadczeń z lotnictwa pokazuje jak dużo różnych przyrządów pomiarowych jest wykorzystywanych przez oprogramowanie autopilota.

On zaczynał robiąc sensor fusion kamer z radarami, aż wymiękł i stwierdził, że nakład wysiłku na łączenie tych dwóch źródeł danych nie jest tego wart. Co do trzymania się kamer Elon powtarza, że ludzie nie mają wbudowanego lidaru, nasz hardware jest żałosny, a wszystko robimy bardzo, bardzo, bardzo zaawansowanym softem w głowie.


Czy ma rację? Czas pokaże.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Filip ale zakrętasy opowiadasz. Stare były ok, ino stare. Postęp w technologiach na przestrzeni lat jest bardzo duży. Coś co było 10 lat temu szybkie dzisiaj jest wolne i prądożerne. Fsd to jest pieśni dalekiej przyszłości. Autopilot mercedesa różni się od tesli tym ze jest w pełni legalny a to kolosalna różnica. Tesla rozpoczęła wciskanie ludziom bajek i sprzedawanie fsd wiele lat temu. Sprzęt/soft się szybko rozwija i zeby być na topie trzeba regularnie korzystać z nowego. W it jest taki paradoks ze duzo szybciej/taniej jest stworzyć cis od zera korzystając z najnowszych technologii niż upgradoeac stare. Coś jak remont starego domu vs postawienie nowego z prefabrykatów. Widać to tez u tesli która będzie robić upgrade hardware w fsd 4.0. Czemu to robi? Bo sprzęt który używa jest słaby i na rynku można aktualnie kupić duzo lepszy. Wyciągnij smartphone lub kompa sprzed 10 lat i porównaj jak działa z najnowszym to wtedy może zrozumiesz różnice


Mnie ostatnio zastanowila jedna rzecz? Czy ten wielki przeciwnik natualnej skory Elon nie nosi czasem skorzanych kurtkek i butow?

sxsw-leather-jacket.jpg

tesla-elon-musk-leather-jacket-1.jpg


Co za hipokryzja.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Adam patrząc na wykresy zużycia to stawiam paczkę orzeszków ze jedyna przewaga tesli dzięki której jest mniejsze zuzycie jest dużo niższa masa. Wydajność układu napędowego jest porównywalna.

Slonik, jestes najwiekszym fanboyem BMW jakiego znam (nie mowie tego zlosliwie) :)


Masz 2 podobne auta, jedno ma zuzycie energii 18,5kWh/100km, drugie 25kWh/100km a Ty dalej bronisz i4 i jej "technologii" jak niepodleglosci.

Ale co ja sie dziwie, "spalanie" nie jest priorytetem, w koncu to historyczna chwila dla BMW, pierwsze prawilne ///M w technologii EV :twisted:


Co do FSD/kamer/hardware i innych przestarzalych "bzdur" - i4 debiutuje ~5 lat po premierze TM3, ile z tego zaimplementowano w BMW?

Zatrzyma sie sama na czerwonych swiatlach? Zmieni pas na autostradzie sama badz z niej zjedzie?


Krytykuje sie latwo siedzac z piwem przed ekranem komputera


comment_1595943060fxrY4qIOlEAme2H3eZ1vzN.jpg

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adam masz 2 testy zasiegu. Jeden wklejony przezemnie, drugi przez Ciebie. Jeden mowi o 25km roznicy (nie wiem czy tesla w tym czasie podgrzewala baterie czy smazyla jajka na patelni) drugi albo bardzo zblizony albo odpowiadajacy mniej wiecej realnie katalogowej roznicy wltp. Test wklejony przez Ciebie mowi o 3 dobrych elektrycznych samochodach ze wskazaniem preferencji na taycana. Tesla ma swoje wady, BMW ma swoje wady. Gosciu wyraznie mowi, ze kilka minut w czasie ladowania nie ma wiekszego znaczenia poniewaz w tym czasie i tak przewaznie spozywa sie posilek\obiad (podobno pizza przy galerii byla smaczna). W klejonym przez Ciebie filmie recenzent mowi, ze w daily uzytkowaniu zadne z 3 samochodow nie ma przewagi jesli chodzi o osiagi (przyspieszenie, pokonanie rond). Tesla reaguje szybciej na gaz i jest lzejsza za to zawias BMW jest bardziej dopracowany (zmiany nastaw), przez co uniwersalniejszy i wygodniejszy. To sa 3 dobre samochody elektryczne. Wybor sprowadza sie tak na prawde do prywatnych preferencji. Za BMW trzeba zaplacic wiecej (wiadomo nie od dzisiaj).


Odniose sie jeszcze do nasmiewania z technologii. To jest raczej wynik 15 lat doswiadczenia w IT i szacunku do ograniczen i poziomu skomplikowania wielu problemow. System jest tak dobry jak dobrze jest w stanie spelnic wszystkie warunki brzegowe. Autopilot tesli wbija auta stojace na poboczach w samochody uprzywilejowane. Potraf iatakowac przecodniow stjacych na przejsciach. Obsluga swiatel przez BMW byla juz tu wklejana i zmiany pasow tez. To nie jest bulka z maslem. A tu wychozi kilka lat temu gosc, ktory twierdzi ze za pol roku jego samochody beda jezdzic same. Sorry ale wzbudza to we mnie nic innego jak szyderczy smiech. Dopoki system nie obsluzy wszystkich warunkow brzegowych, nie przejdzie calej fazy testow to jest tylko wydmuszka. Po drodze czycha wiele niebezpieczenstw w tym na przyklad takie, ze jeden napotkany problem potrafi pokazac, ze wybrane rozwiazanie kompletnie do tego sie nie nadaje i trzeba zaczynac wszystko od nowa z nowymi narzedziami badz technologia.


Zuzycie w BMW Matta nie do konca musialoo odzwierciedlac rzeczywistosc poniewaz byla t onowa prasowka z 1500 mil przebiegu. Kazdy raczej wie jak sie takimi autami jezdzi,

Opublikowano (edytowane)

Mnie ostatnio zastanowila jedna rzecz? Czy ten wielki przeciwnik natualnej skory Elon nie nosi czasem skorzanych kurtkek i butow?

 

Diabeł ubiera się u prady :norty:


btw - wątek się ciągnie, bo większość próbuje udowodnić, że tesla to jest jednak dno i metr mułu, porównując tesle raz do ferrari, a innym razem do taycana.. to jest dobra nobilitacja :twisted:

a kto inny wrzuca artykuł, że tesla już nie jest taka dobra, bo koreańczycy, mimo, że gorsi to deptają po piętach jako wielki sukces :cool2:


ja czekam, kiedy producenci pokroju premium made in germany zaczną robić na poważnie ev - bo wtedy "wyścig zbrojeń" może przynieść konkretny skok technologiczny, obstawiam, że audi będzie liderem..


i tym samym czekam na auto, którego rozwiązania będzie kopiować tesla, a nie odwrotnie...


a na czym wyrosła legenda tesli? na "zwykłym" produkcie, sedanie 4 dr, który na ćwiartkę bije lambo i inne supercary, a dodatkowo robi to za darmo (kilka lat temu tesle miały darmowe ładowanie na SC) - taki genialny, "darmowy" marketing :cool2:

Edytowane przez piotrc

z bmw > r1150r rockster > k1200r beaster > f30 328 sport > g30 520xd

RIP - audi S5 460PS - stolen...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.