Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak zwykle manipulujesz liczbami:


EU/Germany:

1. Leergewicht EU ( Car with 90% fuel, 68kg driver, 7kg luggage (75kg). Latest EU definition uses only driver @ 75kg )


Ze strony BMW 340xdrive: Masa własna w kg 1 810 kg takze roznica to 100kg a to juz niemalo. Samochod ktory ma prawie 2 tony na pewno nie ma zwinnosci baletnicy (opony). Nie zmienia to faktu ze i4 jest jeszcze ciezsze.

Opublikowano
Jak zwykle manipulujesz liczbami:


EU/Germany:

1. Leergewicht EU ( Car with 90% fuel, 68kg driver, 7kg luggage (75kg). Latest EU definition uses only driver @ 75kg )


Ze strony BMW 340xdrive: Masa własna w kg 1 810 kg takze roznica to 100kg a to juz niemalo. Samochod ktory ma prawie 2 tony na pewno nie ma zwinnosci baletnicy (opony). Nie zmienia to faktu ze i4 jest jeszcze ciezsze.

 

Adam pisał o 440ix gc a nie 340ix,a różnica miedzy nimi to prawie 100kg.To raczej ty manipulujesz danymi :nienie:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Jak zwykle manipulujesz liczbami:


EU/Germany:

1. Leergewicht EU ( Car with 90% fuel, 68kg driver, 7kg luggage (75kg). Latest EU definition uses only driver @ 75kg )


Ze strony BMW 340xdrive: Masa własna w kg 1 810 kg takze roznica to 100kg a to juz niemalo. Samochod ktory ma prawie 2 tony na pewno nie ma zwinnosci baletnicy (opony). Nie zmienia to faktu ze i4 jest jeszcze ciezsze.

 

Adam pisał o 440ix gc a nie 340ix,a różnica miedzy nimi to prawie 100kg.To raczej ty manipulujesz danymi :nienie:

 

A czyż właśnie nie próbujemy zawsze porównywać jabłko z jabłkami? Seria 3 to jest nadwozie odpowiadające TM3? BMW nie ma elektrycznego sedana, więc trzeba porównywać TM3 z nadwoziem GC które jak widać dostaje z tego powodu dodatkowe 100kg


iX3 waży 2255kg vs 2000kg TMY, czyli tutaj jest już ok. 250kg różnicy


Co ciekawe iX to 2510kg vs 2390-2560kg w Model X, więc tutaj różnica jest 100kg na korzyść Tesli do 50kg na korzyść BMW. No i przewaga Tesli krucha się zaczyna robić...

Edytowane przez BMFun
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Normalnie klapka jest w europejskich autach po prawej stronie, a hybrydy mają wyjątkowo gniazdo do ładowania po lewej, ponieważ po prawej jest wlew paliwa i trudno żeby gniazdko do ładowania montować obok wlewu paliwa gdzie mogą się opary unosić a w gniazdku iskra. Względy bezpieczeństwa.

Nie bardzo sie kupy ta historia trzyma

Taycan czy E-trony maja ladowarki po obu stronach (fakt, ze z prawej DC)

Mach-E czy eCorsa/eMokka - z lewej

Peugeot e208/e2008 - z lewej

Renault Zoe - z przodu


Slowem - pelna uznaniowosc producenta.

Znalazlem ciekawa infografike:


FDHuCzEaUAAAv6W?format=jpg&name=large


Co do teorii o bezpieczenstwie hybryd - ok, ma to sens, ale np MB z C-klasa jakos wyinzynierowal to lepiej jednak i przesiadka z tej hybrydy na np EQC bedzie bezbolesna:

224_2031145560.jpg


Natomiast na koniec dnia moja uwaga jest taka - w przyszlosci bedziemy mieli miliony ludzi, ktorzy beda sie przesiadac z hybryd na elektryki i wielu z tych ludzi bedzie mialo pomontowane juz w domu wallboxy ze zlej strony - dla mnie to jest wtopa/wada i4 a nie jest wtopa wada TM3. Nie widze technologicznego przeciwskazania, zeby zamontowac w i4 gniazdo z lewej strony tak jak maja to hybrydy czy mnostwo innych europejskich elektrykow.

 

TMY? I jak skomentujesz że ograniczyli w nim prędkość maksymalną do 140kmh?

https://moto.rp.pl/za-kierownica/art19259111-tesla-model-y-bardzo-dobry-elektryk-ale

Czlowiek, ktory nie wie jak sie otwiera TMY jest slabym zrodlem informacji ;)

Wypadek w Chinach, ograniczenie do 140km/h?

Stawiam 2 dolary, ze mial w aucie wlaczony "Speed Limit" ustawiony na 140 km/h :duh:


 

PS. Niezly test losia w praktyce modelu Y, nawet kierunek wlaczyl, jednak kultura na drodze musi byc ^^

https://www.youtube.com/watch?v=DHhVGqcAe2A&t=10s

Twoje zdanie sugeruje jakoby autopilot tesli wykonał taki manewr, a nawet w opisie filmu jest "The Model Y‘s owner slammed on the gas and cranked the steering wheel, rocketing the electric SUV out of the way and avoiding the Honda’s front bumper by a matter of inches!". Kierowca włączył kierunek bo pewnie na początku myślał, że Honda się zatrzyma przy nawracaniu, a jednak tego nie zrobiła. Brawa dla kierowcy za refleks. Przyspieszenie tesli pewnie też trochę pomogło

Absolutnie tego nie sugerowalem :nienie:

Rozmowa byla kiedys tutaj o "testach losia" i TM3/TMY wypadaly w nich naprawde niezle - to bylo nawiazanie do tamtego tematu, autopilot nie ma z tym nic wspolnego.

Przyspieszenie Tesli wydaje mi sie nie mialo tu za duzo wspolnego - natomiast kilkaset kg baterie 15cm nad ziemia i sztywne, zwarte zawieszenie zrobily robote :cool2:

.

Opublikowano
Ludzie, ale wy robicie problem z niczego... masz wallboxa na ścianie po lewej a auto ma gniazdo po prawej? To jedź go garażu tyłem! wtedy stacja i gniazdo będę po tej samej stronie :D
Opublikowano
Ludzie, ale wy robicie problem z niczego... masz wallboxa na ścianie po lewej a auto ma gniazdo po prawej? To jedź go garażu tyłem! wtedy stacja i gniazdo będę po tej samej stronie :D

Nie no, zgodnie z tym co Adam napisał, 80% gniazdek do ładowania w samochodach jest źle zamontowanych, bo nie jest po tej stronie co w Tesli :D


Swoją drogą, rozwiązanie z C-klasy wlasnie mi się najbardziej podoba, może tylko mogło być lepiej ukryte.

Opublikowano
Test BMW ix na torze https://tor-lodz.pl/aktualnosci/386-bmw-ix-xdrive40---test-na-torze-lodz

Bardzo jest zachwalane prowadzenie i układ jezdny. W i4 może być tylko lepiej

 

Tutaj dwa ciekawe filmy na torze z i4 M50



https://www.bmwblog.com/2021/12/18/bmw-i4-m50-salzburgring-video/

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ludzie, ale wy robicie problem z niczego... masz wallboxa na ścianie po lewej a auto ma gniazdo po prawej? To jedź go garażu tyłem! wtedy stacja i gniazdo będę po tej samej stronie :D

Nie no, zgodnie z tym co Adam napisał, 80% gniazdek do ładowania w samochodach jest źle zamontowanych, bo nie jest po tej stronie co w Tesli :D


Swoją drogą, rozwiązanie z C-klasy wlasnie mi się najbardziej podoba, może tylko mogło być lepiej ukryte.

 

Ja na miejsce parkingowe wjeżdżam tyłem a miejsce do montażu wallbox mam wtedy po drugiej stronie i musiałbym przodem wjeżdżać. Nie ma wyjścia, muszę sprzedać BMW i kupić Teslę :D A nie, zapomniałem...wspólnota przecież nie zgadza się na montaż gniazdek do ładowania. Ufff ;-)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ile to kompromisów z tymi elektrykami, nawet do garażu nie można wjechać jak się chce… wygoda pełna gęba :D :D


Tak patrzę na te porty ładowania na zdjęciach i tesla dała tutaj znowu dupy. Hybrydy maja port ładowania po lewej stronie ale przeważnie z przodu. Jak postawić auto tyłem to jest to samo miejsce co w każdym elektryku po prawej stronie…. No poza tesla :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Troche historii!


2013 rok - 9 lat temu!


Herbert Diess, szef R&D w BMW (a dzisiaj CEO grupy VW) prezentuje elektryczne BMW i3 - auto na wskros rewolucyjne, projektowane od podstaw i inzynierowane przez 5 lat.

Diess, wielki entuzjasta elektrykow, chwali sie, ze to nie jest "konwersja ICE" - konstrukcja, wymiary, rozwiazania technologiczne - wszystko podporzadkowane rozwiazaniom technologicznym EV.

Zadnych kompromisow:

"The car's development is dictated by the characteristics designed into the car by the development team and not by the constraints imposed by a pre-existing vehicle design."


Nie ma tunelu z tylu, jest frunk z przodu, srednica zawracania ponizej 10m!

Waga - nieco ponad 1200kg, nadwozie zbudowane z aluminium i lekkich wlokien weglowych.


Auto wyprzedza epoke, bedzie produkowane i sprzedawane az do 2021.


W BMW duzo osob nie jest zadowolonych z efektu finalnego i kierunku rozwoju firmy.

Niecale 2 lata pozniej Diess niespodziewanie ewakuuje sie z BMW, przechodzi do VW.

Na miejscu szefa R&D zastepuje go wizjoner Fröhlich, znany z niecheci do EV ("chetnie zalalibysmy rynek naszymi EV ale nikt ich nie chce kupowac") - przez kolejne 6 lat BMW nie wypuszcza zadnego nowego elektryka.


Ciekawe historie do poczytania:

https://www.core77.com/posts/25289/introducing-the-bmw-i3-electric-car-head-of-design-adrian-van-hooydonk-on-bringing-carbon-fiber-to-the-mass-market-the-future-of-auto-design-25289


https://www.press.bmwgroup.com/global/photo/detail/P90133121/press-conference-bmw-group-iaa-2013-herbert-diess-member-of-the-board-of-management-of-bmw-ag;-development-with-bmw-i3-09/2013?language=en

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0143924EN/the-bmw-i3?language=en


bmw-board-member-herbert-diess-presents-the-new-bmw-i3-electric-car-during-a-media-preview-day-at-the-frankfurt-motor-show-iaa-september-10-2013-the-worlds-biggest-auto-show-is-open-to-the-public-september-14-22-reutersralph-orlowski-germany-tags-business-transport-2D08J9F.jpg


Plaska podloga z tylu


010_711006598.jpg


Maly frunk na kable


263_1576760771.jpg


Fast forward do 2022r - BMW wypuszcza na rynek na szybko konwersje ICE 4-er.

2,3 tony, tunel, brak frunka, srednica zawracania 12,5m


Konkurencja zza oceanu dobija do produkcji ~miliona EV rocznie, Diess elektryfikuje od lat grupe VW, ktos jednak chce te elektryki kupowac ^^

.

Opublikowano

Nie wiem czy wiesz, ale to info bezpośrednio od osoby blisko związanej z koncernem - BMW i3 było nieopłacalne, drogie w produkcji, generalnie na jego sprzedaży BMW nie zarabiało nic. Celem jego wypuszczenia było pokazanie, że da się zrobić dobrego, miejskiego elektryka niemal dekadę temu. Dość powiedzieć, że i3 ma karbonową ramę.. wiesz ile się dopłaca za sam karbonowy dach? :P

Wiem, że lubisz myśleć, że to złe i głupie BMW nie produkowało samochodów elektrycznych "bo nie", a teraz szybko zmienili zdanie bo im się [BAD] pali, ale nie tak to wyglądało.

Opublikowano (edytowane)
Troche historii!


2013 rok - 9 lat temu!


Herbert Diess, szef R&D w BMW (a dzisiaj CEO grupy VW) prezentuje elektryczne BMW i3...

...


Fast forward do 2022r - BMW wypuszcza na rynek na szybko konwersje ICE 4-er.

2,3 tony, tunel, brak frunka, srednica zawracania 12,5m


Konkurencja zza oceanu dobija do produkcji ~miliona EV rocznie, Diess elektryfikuje od lat grupe VW, ktos jednak chce te elektryki kupowac ^^

 

Piękna historia z "happy endem" ;]


Adam, przeczytałem ten wątek cały, czasami zastanawiam się czym to BMW cię skrzywdziło/zalazło Ci za skórę, że setny raz wymieniasz te same wady samochodów elektrycznych ze stajni BMW,

albo ile płaci Ci Tesla za wymienianie setny raz jej zalet..

Edytowane przez Bl1nk
Opublikowano

Ale to co, lepiej żeby nie pisał?

Przecież wiele osób pisało, że wątek ciekawy i dzięki Adamowi dużo się o elektrykach dowiedzieli.


Wątpię, żeby ktokolwiek miał tu za cokolwiek płacone. Byłyby to kiepsko wydane pieniądze, patrząc po ilości zamówień na Teslę w tym wątku ;)

Chyba każdy sam potrafi zdecydować, czy argumenty każdej ze stron są dla niego ważne i trafne, czy też nie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja tam do przewożenia zakupów z tylu cieszę się ze jest tunel. Gdyby go nie było zakupy by latały pończoch podłodze wysypując się. Adam dobrze ze twoja córka trenuje gimnastykę. Gdyby nie była tak gibka raczej by nie wysiadła drzwiami z drugiej strony przy zamontowanych fotelikach na tylnich siedzeniach bo to wymaga niezłej gibkości i to bez względu czy tunel jest czy go nie ma. Dla mnie ta podłoga i frunk przy kupnie samochodu ma tyle znaczenia co zeszłoroczny śnieg. I tak funkcjonalnosciowo taki model 3 za kombi czy suv to jest sto lat za murzynami.


Pragnąłbym niesmialo nadmienić ze BMW ma 2 elektryki na dedykowanej platformie ix oraz i3, wcale niewiele mniej jak tesla….

Opublikowano
Ja tam do przewożenia zakupów z tylu cieszę się ze jest tunel. Gdyby go nie było zakupy by latały pończoch podłodze wysypując się.

Dla mnie akurat tunele też są korzystne, ale w 5 osób nigdy nie jeździłem i dzieci po samochodzie nie skaczą, bo i po co :roll:

Opublikowano (edytowane)
Ale to co, lepiej żeby nie pisał?

Przecież wiele osób pisało, że wątek ciekawy i dzięki Adamowi dużo się o elektrykach dowiedzieli.


Wątpię, żeby ktokolwiek miał tu za cokolwiek płacone. Byłyby to kiepsko wydane pieniądze, patrząc po ilości zamówień na Teslę w tym wątku ;)

Chyba każdy sam potrafi zdecydować, czy argumenty każdej ze stron są dla niego ważne i trafne, czy też nie.

 

Też uważam, że wątek jest ciekawy, ale czytałoby się go trochę lepiej gdyby Adam miał trochę więcej dystansu i nie traktował obu firm tak zerojedynkowo.


Osobiście uważam, że Tesla jest trochę jak Apple. Nie wynalazła nic nowego, tylko zoptymalizowała już istniejący od ponad 100 lat produkt i potrafiła wygenerować na niego popyt odpowiednim hype, kiedy jeszcze sam produkt nie był idealny (pierwsza Tesla Roadster też była konwersją ICE i to dość amatorską). Apple też nie wynalazł smartphone, bo "podobne" urządzenie w 1993 zaprezentował już IBM. Obecnie Apple ma około 25% rynku smartphonów, ale podgryzają je mocno takie firmy jak Samsung, czy chińskie Xiaomi czy Huawei, nie mając przy tym wcale gorszych czy mniej nowoczesnych produktów.


Subiektywnie uważam, że Tesla robi trochę błąd mając obecnie tyle pieniędzy i nie wykupując kilku marek samochodowych, by zablokować konkurencję tak jak Mercedes zrobił błąd nie kupując swego czasu większościowego pakietu akcji Tesli. Tyle, że Mercedes-Benz i tak nie umiałby Tesli rozwijać w taki sposób w jaki rozwija się ona obecnie. Firmy prowadzone przez ich założyciela który ma pasję zawsze będą miały przewagę nad firmami prowadzonymi przez zarządy czy holdingi, gdzie odpowiedzialność i decyzyjność się rozmywa i ciężko wyznaczyć jeden spójny kierunek który zadowoli zarówno użytkowników, właścicieli akcji jak pracowników. Ale może celem Tesli nie jest wcale monopol na rynku BEV. Bardziej niż Tesla imponuje mi know-how jak wypracował Elon w SpaceX, zawstydzając agencje kosmiczne największych potęg gospodarczych tego świata.

Edytowane przez Bl1nk
  • Moderatorzy
Opublikowano

Wracając do ładowania, pamiętam jak kiedyś kiedy pojawiły się pierwsze hybrydy BMW promowano takie coś:




niestety finalnie chyba nigdy nie trafiło do produkcji. Ostatnio widziałem że któryś z supercarów elektrycznych można tak ładować ale nie pamiętam który.


Z drugiej strony straty pewnie były by za duże.

Opublikowano

Opisywanie wady samochodu - tunelu środkowego bez funkcji - jako zalety, jest tak samo sensowne, jak pisanie że przewagą Tesli jest sieć superchargerów, dzięki którym możesz 3 razy wolniej ładować auto niż zatankować Passata ;)


Podsumowanie o i3/i8 jest dla mnie ciekawe, bo faktycznie pokazuje, że BMW mogło być znacznie dalej z elektrykami, ale koncerny są powolnymi molochami z uśrednioną wizją wielu decydentów. To, że i3 nie zarabiało na siebie, to po co je produkowali tak długo? I dlaczego nie powstała po prostu tańsza wersja i3-aluminium, bez drogiego carbonu, cięższa o 100kg, ale za to o 50tys tańsza? Mogli projekt rozwijać, a w zasadzie to porzucili i zaczęli od nowa, ale dopiero wtedy, kiedy Tesla zaczęła im deptać po piętach.


Co do samej Tesli i kierunku ich rozwoju, trzeba pamiętać, że Tesla tj firma technologiczna, a nie stricte motoryzacyjna. Podobnie w sumie jest z chorwackim Rimac - oni oficjanie przecież mówią, że auto to showcar dla bogatych, a prawdziwy biznes to sprzedaż podzespołów do innych firm automotive ;) Tesla za to sprzedaje swoje systemy do energii solarnej, battery packi itp. Stąd może i taki Mercedes byłby pewnym prestiżem w ich portfolio, ale nie przybliżało by ich do celów nadrzędnych stawianych przez Muska.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tyle ze na rynku baterii tesla nie istnieje. Tesla kupuje baterie tak

Samo jak każdy inny producent od panasonic, catl, Lg. To samo solary

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mówienie o tunelu środkowym jako wielkiej wadzie ICE czy tez współdzielonej platformy to jak mówienie ze wada elektryków jest krótki przód który wyglada brzydko bo jest nieproporcjonalny szczególnie do tego co nas przyzwyczaiło BMW. Pewnie lepiej nie mieć takiego tunelu, ale taki jest urok i tyle. Albo to tak jakby dyskutować ze wada ICE sa brzydkie końcówki wydechu ;)


Nie pamietam w historii żebym chociaz raz cierpiał z powodu środkowego tunelu, a efekt uboczny to tak jak Słonik napisał mae zakupy się tak nie przewracają. Nie pamietam kiedy u mnie w aucie jechały 3 osoby na tylnej kanapie, a jeśli się zdarzyło to kilka km.


Adam, przyznaj ile razy Tesla przez ostatni rok wiozłem 3 pasażerów z tylu i przez ile km?

Opublikowano

Tunel środkowy UNIEMOŻLIWIA włożenie długich elementów (typu >1m) na podłogę, albo np. obrazu. Jeśli nie wejdzie na siedzenia to potem jest problem. Dodatkowo bardzo mocno utrudnia siedzenie na środkowym miejscu.


Brak tunelu nie blokuje możliwości dawania zakupów za siedzenia. A jeśli to taki ogromny życiowy problem, są na to tanie sposoby. Jeśli w aucie w którym wygodnie usiądzie 5 osób, a będą tylko 4 osoby, nic się nie stanie. Nie sposobu jednak, żeby pozbyć problematycznego tunelu środkowego.


@słonik40:

Zawsze myślałem, że Tesla przynajmniej część baterii produkuje, jeśli nie sami, to przynajmniej jako joint-venture z Panasonic. Ale w sumie googlowałem i nie mogę znaleźć sensownych danych, które by sugerowały, czy/ile robią sami. Widzę że Gigafactory 1 stoi w budowie, to dalej niż zero planów innych marek automotive. Wpisuje się to w wizję tego, że Musk patrzy dalej niż samochody, mając takie Gigafactory i to jeszcze nie w Chinach, co jak wiesz, może być sporą przewagą. Mi się to wszystko nadal układa w zgrabną całość, że Tesla przeskoczyła produkcją elektryków innych i trudno będzie ją dogonić nie jakością, czy przyspieszeniem, ale właśnie skalą produkcji i prawdopodobnie też kosztami. Popatrz jak długo Amazon nie notował zysków, a ostatecznie zdominował cały świat i korzysta z tego teraz. Nie mówię, że Tesla do tego dojdzie, ale dopiero kiedy firma osiągnie wiek dojrzały i jej "hiper-rozwój" się zatrzyma, będzie można kto gdzie stoi za parę lat.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak tesla buduje wielka gigafactory baterii a nawet nie jedna ale tez nie jest jedyna firma motoryzacyjna ktora to robi. Na przyklad mercedes i stelantis tez maja rozmach i to nawet cyba wiekszy. Notabene mercedes uruchomil niedawno fabryke baterii w Polsce w Jaworze. https://techcrunch.com/2021/07/22/mercedes-benz-to-build-eight-battery-factories-in-push-to-become-electric-only-automaker-by-2030/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAIvmaj5XotQWff4-hySmmaiCB8h1vLWQVO_vexsUvKQqHnD5eGxG40AJxD-HsTOavoqPq6_C3lEMyfnutyWlZkP4yKj6Stzzd1m7G6kwNIY93A6wo3Mc71M1_pVpE7ZrVXeqU_LkP4NnAng5hAGPC6Puz6koGjzrH0ETHTycJ6Xn

stelantis: https://techcrunch.com/2021/10/18/stellantis-lg-energy-to-build-u-s-battery-factory-in-new-joint-venture/

ford: https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2021/05/20/ford-commits-to-manufacturing-batteries.html


Ja patrze na moto i tesle troche chlodniej. Nie mam ani akcji ani samochodow tej firmy a do zakupow podchodze z otwarta glowa na kazda marke i rodzaj napedu. Zauwaz ze tesla poza segmentem malego sedana\suva (sredniego na standardy Eurpejskie) wiekszego sukcesu nie osiagnela (sprzedaz modelu X,S jest slaba). Troszke mi sie to klaruje gdzie BEV ma zastosowanie. Tansze w miare uniwersalne wozidla. Stad zachwyty miejscem z tylu, frunkiem itd.. Ja sobie nie wyobrazam wozenia 5 osob nawet w serii 5-7. Od komfortowego przewozenia wiecej jak 4 osoby sa vany z wygodnymi osobnymi fotelami dla kazdej osoby. Na krociutki dystans wygoda az takiego znaczenia nie ma. Najbardziej praktycznym samochodem jakim mialem jesli chodzi o miejsce do przewozenia czegokolwiek byla.... honda jazz. Tesla tutaj nie ma nawet startu:


honda-jazz-l-03.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.