Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
No przeciez zostało ustalone jednomyślnie przez adamjttk kilka postów wyżej, jednym stwierdzeniem :D

Ej no bez takich :D

Ten pozar byl omawiany/analizowany juz nie raz, na YT (film Filipa), na elektrowozie i w kilku portalach branzowych/forach.

Wypowiadaly sie rowniez osoby mieszkajace w tym bloku, nigdzie nie ma wzmianki o zadnym EV w jakimkolwiek kontekscie (oprocz bylej rzeczniczki ratusza ktora chlapnela na goraco "hulajnoga albo elektryk" a media tabloidowe podchwycily od razu lakomy kasek.

Caly pozar trwal ~2h i wbrew pozorom nie byl jakis ciezki do ugaszenia z tego co czytalem a to juz samo w sobie przeczy tezie o rzekomym udziale EV.


Niecaly miesiac temu informowano, ze przyczyny pozaru sa juz znane a jedynie dotad nieopublikowane, pewnie beda mialy bezposredni wplyw na ubezpieczalnie bo sprawa sie rozbija o ~10M PLN a ubezpieczenie nie obejmowalo takiej kwoty, wyplacili bodajze 5M a o reszte trwa przepychanka.


Gdyby ten pozar mial cokolwiek wspolnego z EV to mialbys na ten temat sporo konkretnych (nie mowie o tabloidach) publikacji zarowno w prasie polskiej jak i zagranicznej bo takie przypadki sa po prostu ciekawe/niecodzienne (wraz z rozwojem elektromobilnosci).

 

A na końcu powiedział, że jego zdaniem jest problem z elektrykami w kontekście potencjalnego niebezpieczeństwa pożarowego. No bo jest problem i tyle i nie ma co z tym dyskutować, abstrahując od tego co było rzeczywistą przyczyną pożaru w omawianym przypadku.

Tego akurat nikt rozsadny nie neguje, ze elektryki ciezej sie gasi i trzeba bedzie w miare rozwoju elektromobilnosci opracowac nowe standardy ppoz w takich przypadkach.

Natomiast wiekszosc rzeczowych analiz mowi jasno - jezeli jest gruby pozar np. na zamknietym parkingu i pali sie wiele aut - to czy stoja elektryki czy ICE nie ma to wielkiego znaczenia dla jego rozpowszechniania sie czy ogolnych strat.


Natomiast jak ktos ma jakies ciekawe, merytoryczne artykuly ktore przecza temu co pisze - chetnie sie zapoznam :cool2:


PS. Edit - jeszcze jedna ciekawostka apropo pozarow aut spalinowych/elektrycznych i ilosci uwalnianej energii podczas takiego pozaru.

Przecietne auto spalinowe ma powiedzmy ~50l benzyny w baku, przecietny elektryk dzis powiedzmy ~50kWh baterie.

Spalanie 1l benzyny dostarcza 9-10 kWh energii czyli przecietny ICE podczas pozaru uwalnia ~500kWh energii, to jest 10x wiecej od EV.

Warto sobie zapamietac :)

(nie zmienia to oczywiscie faktu, ze EV trudniej sie gasi bo trzeba dluzej schladzac goraca baterie)

Edytowane przez adamjttk

.

  • Moderatorzy
Opublikowano
Czyli są artykuły wg których zawinił elektryk, są filmiki wg których nie zawinił elektryk a tak naprawdę to nie wiadomo. Tutaj może pomóc tylko komisja śledcza.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Czyli są artykuły wg których zawinił elektryk, są filmiki wg których nie zawinił elektryk a tak naprawdę to nie wiadomo. Tutaj może pomóc tylko komisja śledcza.

Idac tym tokiem rozumowania nalezy powolac takze komisje sledcza zeby zaprzeczyc udzialowi kosmitow, Rosjan, 5G czy innego koronawirusa ktory moze byc w sumie latwopalny.

Wg mnie warto trzymac sie jednak zdrowego rozsadku i merytorycznych przeslanek a te mowia wyraznie, ze oprocz FOMO tabloidow bezposrednio po pozarze to sytuacja (ta konkretna) nie miala nic wspolnego z EV.

Jezeli sie myle pierwszy tu na forum ugryze sie w jezyk i przeprosze za szerzenie dezinformacji :twisted:


PS. Czy te 10-15 pustych linijek w Twoim kazdym poscie jest przywilejem moderatorow czy kazdy moze sobie tak marnowac miejsce na forum i "wyrozniac" swoje posty?

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ten pozar byl omawiany/analizowany juz nie raz, na YT (film Filipa), na elektrowozie i w kilku portalach branzowych/forach.

Wypowiadaly sie rowniez osoby mieszkajace w tym bloku, nigdzie nie ma wzmianki o zadnym EV w jakimkolwiek kontekscie (oprocz bylej rzeczniczki ratusza ktora chlapnela na goraco "hulajnoga albo elektryk"

 

tiaa elektrowoz i youtube jako zrodlo informacji a reszta to pudelki. Protokol jest tajny i nikt nie zna przyczny ale "internetowi" spece, ktorzy nigdy nie byli na miejscu tragedii na podstawie kilku zdjec wiedza lepiej a rzeczniczka miasta cos chlapnela i miasto oczywiscie jakies takie przeciwne tym elektrykom i nie chce tego sprostowac. Ta platforma rzeczywiscie jest jakas niedobre. Apropo mieszkancow to spojrzyj na komentarze pod zalaczonym przez filipa filmem. Jeden komentarz jest niby od osoby wynajmujacej kiedys mieszkanie w tamtym bloku ktora twierdzi ze obok tego miejsca pokazanego w filmie zawsze stalo kilka ladujacych sie hulajnog.


Porownanie ilosci energii w kontekscie pozaru to jakis niesmieszny zart. Temperatura plomienia dla benzyny: 1,026 °C, dla baterii: 2,000 degrees

Do tego nie mozna baterii gasic woda bo woda z litem wchodzi w reakcje tworzac WYBUCHOWY I TRUJACY gaz. Jak zamoczysz baterie w aucie to tez spotka cie wielkie BUM.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Do tego nie mozna baterii gasic woda bo woda z litem wchodzi w reakcje tworzac WYBUCHOWY I TRUJACY gaz. Jak zamoczysz baterie w aucie to tez spotka cie wielkie BUM.

Mnie nadal po 2 latach tego watku FASCYNUJE jak Ty sie nie wstydzisz pisac takich GLUPOT publicznie :oops:


Tutaj masz przykladowe "BUM" :norty:

https://www.youtube.com/watch?v=mm1ORR-nuc4

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Najwyrazniej na lekcjach chemii zbytnio nie uwazales ale mozesz nardobic i poczytac w jaki sposob lit wchodzi w reakcje z woda i co sie wtedy dzieje :D Moze takze diei temu znajdziesz odpowiedz dlaczego strazacy do dzisiaj nie potrafia szybko i skutecznie ugasic samochodu elektrycznego.


Widze Twoje zrodla jak zwykle niezawodne, to ze kilku przyglupom udalo sie przejechac znaczy jedynie, ze baterie poki co w ich autach sa dobrze izolowane, co sie szybko moze zmienic po jakims dzwonie, na skutek wzrostu temperatury czy jakiejs wady fabrycznej. Mozesz znalezc setki video z eksperymentami i wytlumaczeniem:

Edytowane przez słonik40
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
w jaki sposob lit wchodzi w reakcje z woda i co sie wtedy dzieje :D Moze takze diei temu znajdziesz odpowiedz dlaczego strazacy do dzisiaj nie potrafia szybko i skutecznie ugasic samochodu elektrycznego.

Akurat najlepszym sposobem na ugaszenie baterii w EV i hybrydach jest wlozenie ich do zbiornika z woda, praktykowane juz zreszta ^^

Podobno 5s po wlozeniu tego BMW i8 do zbiornika z woda i zrobieniu tego zdjecia nastapila eksplozja nuklearna :norty:


25012850-501c-11e9-afff-093ea8e20882


https://www.autoblog.com/2019/03/26/firefighters-dropped-smoldering-bmw-i8-water-tank/


Tutaj wszyscy strazacy z tego filmiku tez juz nie zyja od wybuchow i trujacego gazu:



Powtarzam - nie pisz juz tych glupot, tego typu komentarze zostawiaj lepiej na onecie czy spidersweb, tam bardziej pasuja :cool2:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Twoje za to bardziej do elektrowozu i goscia ktory zamienil za drogi porsche na tania tesle :cool2:
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Fajnie, że mamy ten wątek, ale jako Polska jesteśmy w czarnej...w temacie. Czytałem dzisiaj artykuł ( ale nie mogę teraz znaleźć), który mówił, że w PL mamy 24 mln aut, a elektryków 16 tys, co stanowi 0,06 %. W Niemczech jest blisko 1 mln elektryków. Jednocześnie Polska podpisała jakąś deklarację, że od 2035, max 2040 nie będzie sprzedaży aut spalinowych. Dla mnie to są totalne mrzonki, nie wierze, że elektryki w PL będą przybywać w jakimś zauważalnym tempie. Na nowe niewielu Polaków stać, a używane to ryzykowny zakup, bo potencjalnie wysokie koszty w przypadku konieczności wymiany baterii. Gdzieś mi też przeleciał artykuł, że sam VW sprawdził zużycie baterii w Id3 i po roku zasięg spadł o 8 %. To wszystko potwierdza moje wątpliwości od samego początku, że w PL to będzie bardzo, ale to bardzo powoli się zmieniać. To oczywiście moje zdanie.


https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-samochody-elektryczne/samochodyelektryczne/news-w-polsce-jest-16-tysiecy-samochodow-elektrycznych,nId,5650749

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Maluczcy podpisali deklaracje ze do 2040 roku (już tylko za 18 lat) przestaną sprzedawać i ice natomiast wielcy pokazali środkowy palec deklaracji:

The United States, Germany or China did not take the pledge, while on the automakers’ side, names such as Volkswagen, Stellantis, Toyota.

 

Duże firmy wprost mówią ze są regiony świata gdzie ban na ice będzie raczej niemożliwy.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Do tego nie mozna baterii gasic woda bo woda z litem wchodzi w reakcje tworzac WYBUCHOWY I TRUJACY gaz. Jak zamoczysz baterie w aucie to tez spotka cie wielkie BUM.

Mnie nadal po 2 latach tego watku FASCYNUJE jak Ty sie nie wstydzisz pisac takich GLUPOT publicznie :oops:


Tutaj masz przykladowe "BUM" :norty:

https://www.youtube.com/watch?v=mm1ORR-nuc4

 

potwierdzam - do gaszenia płonących baterii litowych używa się wody - ale z prostego powodu- by obniżyć temperaturę. Bateria litowa płonie sama sobie, bez dostępu tlenu z zewnątrz! Co więcej - tak się projektuje paki by pasował wąż strażacki (łatwy, szybki dostęp)

Oczywiście że tworzą się trujące gazy - wszak tam sporo róznych pierwiastków...

  • Moderatorzy
Opublikowano
Czyli są artykuły wg których zawinił elektryk, są filmiki wg których nie zawinił elektryk a tak naprawdę to nie wiadomo. Tutaj może pomóc tylko komisja śledcza.

Idac tym tokiem rozumowania nalezy powolac takze komisje sledcza zeby zaprzeczyc udzialowi kosmitow, Rosjan, 5G czy innego koronawirusa ktory moze byc w sumie latwopalny.

Wg mnie warto trzymac sie jednak zdrowego rozsadku i merytorycznych przeslanek a te mowia wyraznie, ze oprocz FOMO :wink: tabloidow bezposrednio po pozarze to sytuacja (ta konkretna) nie miala nic wspolnego z EV.

Jezeli sie myle pierwszy tu na forum ugryze sie w jezyk i przeprosze za szerzenie dezinformacji :twisted:


PS. Czy te 10-15 pustych linijek w Twoim kazdym poscie jest przywilejem moderatorow czy kazdy moze sobie tak marnowac miejsce na forum i "wyrozniac" swoje posty?

 

Żadnych merytorycznych informacji nie zamieściłeś (który to już raz) dlatego pytam o co chodzi i w jakim celu ten temat pożarniczy został poruszony. Linijki nie wiem skąd się biorą ale i tak marnują mniej miejsca niż twoje tysiące „fun factów” i postów jeden pod drugim

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@kicaj dokładnie tak jak napisales ze jedynie się chłodzi baterie i to zaleca się nie lanie wody na ale POD baterie. Sam lit reaguje z woda przy czym wydziela się wodór i powstaje wodorotlenek litu.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
dlatego pytam o co chodzi i w jakim celu ten temat pożarniczy został poruszony.

Temat pozarow EV jest (czy tez bedzie) w Polsce wbrew pozorom bardzo istotny.

Jak wiadomo importujemy z Niemiec i ogolnie "zachodu" okolo miliona uzywanych aut rocznie.

Wiekszosc tych aut jest po mniejszych czy tez wiekszych kolizjach albo wiekowa & wyeksploatowana (czesto z cofnietym licznikiem)


Tak jak Kriss slusznie zauwazyl elektromobilnosc w Polsce bedzie o kilka lat zapozniona w stosunku do naszych sasiadow bo wiekszosc elektrykow bedziemy pewnie sprowadzac zza granicy a nie kupowac w salonie.

Z racji tego, ze minie jeszcze WIELE lat zanim rynek niemiecki nasyci sie wewnetrznie elektrykami (zakladajac ze coraz wiecej osob bedzie je kupowac a tam tez ssanie na uzywki EV bedzie przepotezne) - do nas beda jak zwykle trafialy "promocje".


A widzac jak wygladaja przeglady techniczne w Polsce (szczegolnie w malych miasteczkach gdzie wszyscy sie znaja) - stawiam na to, ze za kilka lat statystyki pozarow elektrykow w PL beda niewesole w porownaniu do Niemczech czy innej Francji.

 

Linijki nie wiem skąd się biorą ale i tak marnują mniej miejsca niż twoje tysiące „fun factów” i postów jeden pod drugim

A nos rosnie i rosnie :twisted:

Ale spoko, widze, ze juz sie naprawilo :)


------------------------------------


PS. Mialem dzisiaj okazje pojezdzic najnowszym EV BMW - iX 40 - wersja tansza, z 71 kWh bateria (okolo 350km realnego zasiegu w trybie mieszanym - w miescie moze byc troche wiecej, na trasie przy 120-130 km/h w przedziale 10-80% pewnie realnie okolice 200-230km).

Auto bylo wyposazone ~srednio, z ciekawszych opcji mialo lasery, panoramiczny dach, comfort access, audio HK, headup, kamery 360, 22" kola i w sumie tyle.

Cena tak wyposazonego auta w Norwegii (z kompletem kol zimowych 20") wynosi 415k PLN, w Polsce 470k PLN (minus ewentualne rabaty).

Wersja iX 50, z wieksza bateria (105kWh, dostepna za ~rok) jest o okolo 100k PLN drozsza.

Brakowalo tez kilku fajnych dodatkow (AD, porzadna tapicerka i fotele, B&W, dociagi etc) ktore w przypadku ix50 wywindowaly by cene auta do poziomu ~630-640k PLN bez problemu.


To nie jest zaden test a wrazenia na szybko bo mialem niecala godzine (duzo chetnych na jazdy testowe) wiec sila rzeczy nie mialem za wiele czasu wszystkiemu sie dobrze przyjrzec.

Pogoda (lekki deszcz) i pora dnia (wieczor) tez nie sprzyjaly, jezdzilem tylko po miescie.

Bede sie odnosil troche do TM3 bo tym teraz jezdze (pomimo ze to zupelnie rozne auta), czasem do iX3



A wiec na szybko, zalety:


1. Jest cicho, duzo ciszej niz w TM3, pomimo sporych kol 22"

2. Podobala mi sie praca zawieszenia - pomimo sporej wagi (2440 kg EU) pracowalo sprezyscie, jedrnie, nie bujalo za mocno na zakretach - ani za twardo ani za miekko - zero zastrzezen

3. Headup - swietna sprawa, jego brak to najwieksza bolaczka Tesli - duzy, kolorowy i wyrazny

4. Klamki - generalnie spora wneka z mechanizmem na krotkim ciegnie w srodku - zdecydowanie bardziej ergonomiczne niz w TM3, dodatkowo podswietlane co dodaje sznytu i pomaga w nocy trafic reka jak sie ma ciemny lakier

5. Duuuzo miejsca z tylu, siedzac sam za soba (187cm) mnostwo miejsca na nogi i nad glowa, brak efektu podkulonych nog - zadnych problemow z fotelikami czy przewozeniem doroslych ludzi z tylu.

6. Idealnie plaska podloga z tylu (brak tunelu) - zaleta dedykowanej platformy (w przeciwienstwie do np Audi e-trona)

7. Podobala mi sie praca hamulcow - lapaly "akurat" - nie "nerwowo" jak w niektorych elektrykach ani "w ostatniej chwili" - dokladnie tak jak powinno byc

8. Bagaznik spory i ustawny ale to wiadomo, jak w wiekszosci SUV

9. Otwieranie drzwi elektromechaniczne na przycisk jak w TM3 - w koncu (!) - kto nie sprobowal ten nie wie co traci, mechaniczne klamki to sredniowiecze.

10. Brak wszechobecnej, tandetnej "guzikozy" ktora wystepowala w BMW iX3 - auto zrobilo sie bardziej ascetyczne, mniej rozpraszajace

11. Ladne, kolorowe paski LED - malo praktyczne w sumie ale dodaja uroku autu po zmroku - szczegolnie podwojny pasek na drzwiach gdzie konczy sie szyba - fajnie to wyglada z zewnatrz :cool2:

12. Auto bezproblemowo polaczylo sie z Galaxy S20 i AA co nie jest takie oczywiste w BMW :norty:

13. Calkiem wygodne fotele, wydaja sie wygodniejsze niz w TM3 chociaz gorsze niz komforty w 5-er, zintegrowany zaglowek mi pasowal idealnie i nie sa za krotkie, nie wysuwa sie ten kawalek na podudzie wiec nie zbiera sie tam brud jak to bylo w komfortach w 5-er

14. Ladne "szklane" kolko od idrive - dodaje odrobine "luksusu" wnetrzu

15. Elektryczny hak (w TM3 jest manualny i trzeba sobie brudzic rece za kazdym razem jak chcemy zamontowac)

16. Ogolnie jakosc wykonania tzw. fit & finish - nie bylo sie za bardzo do czego przyczepic (chociaz z drugiej strony auto nie "powalilo" przepychem i jakoscia materialow w porownaniu do TM3 - byc moze miala na to wplyw taka sobie wersja testowanego modelu) - spodziewalem sie wiecej po zachwytach niektorych osob na forum. W przypadku e-trona bylo wyrazne "wow" jak sie wsiadalo z TM3.

17. Plus za fizyczne kolko VOL na konsoli

18. PLus za kamere 360, w TM3 takiej technologii nie ma a felgi mam juz przyryte wiec sie przydaje ;)

19. Przyspieszenie - te ~6s do setki jest absolutnie wystarczajace, przynajmniej po miescie, auto jest dynamiczne.


Oprocz tego na pewno jest jeszcze masa innych zalet ale nie na wszystko udalo sie zwrocic uwage w ciagu tak krotkiego czasu - nie udalo mi sie dostrzec zbytnio zalet laserowych swiatel (bo nie bylem w trasie), nie udalo sie z panoramicznym dachem (bo wieczor), nie udalo sie przetestowac asystentow jazdy etc etc


No i teraz troche wad i ogolnie "narzekania" co wg mnie BMW moglo zrobic lepiej, kolejnosc tak jak zauwazalem:


1. Auto nie powala wygladem jak niektore BMW, brakuje mu zupelnie tak charakterystycznej dla marki "agresywnosci" czy sportowej linii nadwozia, w porownaniu do G05 czy e-trona w s-line wydaje sie "takie sobie". Nie jest brzydkie w rzeczywistosci czy jak to sie teraz mowi "nietuzinkowe" jak np i3 ale i zadnego szalu nie robi. Gdyby zdjac znaczki BMW i nakleic BYD ktorego testowalem kilka miesiecy temu - nikt by sie pewnie nie zorientowal. Gdzies ta ciaglosc designu marki zanikla. E-tron Sportback w pakiecie S-line i czerni wygladal przy iX 40 imho 2x lepiej. BYD tak szczerze mowiac tez mial ladniejsza sylwetke. Bialy i czarny to slabe kolory do tego auta - zdecydowanie trzeba brac odwazniejsze - bordowy, niebieski etc (staly w salonie, wygladalo to duzo lepiej)

2. Dzwiek zamykanych drzwi - jest po prostu "tani". Mozna sobie tlumaczyc etc ale na koniec dnia przypomina dzwiek zamykanego auta za 100k PLN a nie za 400k PLN.

3. Brak frunka - niektorzy uwazaja ze niepotrzebny ale jak sie ma to znajduje sie dla niego mnostwo zastosowan - wszystkie rzeczy rzadziej uzywane mozna tam wrzucic ktore inaczej musza sie walac w bagazniku - kable do ladowania, jakies kosmetyki do auta, szmaty czy szczotki do odsniezania etc etc Szczegolnie przydatny w dluzszej trasie jak mamy zawalony bagaznik i czesto chcemy cos wyciagnac.

4. KIEROWNICA :shock: Dla mnie takie proste rzeczy potrafia odrzucac podswiadomie od auta. Kierownice sie trzyma w rekach przez caly czas jak sie siedzi w aucie. Musi byc dobra. Ciezko to nawet skomentowac, to jest dramat designerski jak i funkcjonalny. Wyglada (i dziala) chyba jeszcze gorzej niz w i3 co jest nie lada wyczynem. Sam ksztalt szesciokata to porazka - idealne od zarania dziejow jest kolo - nie szesciokat, nie wolant - zwykle kolo.

Airbag nie jest niczym obszyty, wyglada ten plastik jak w aucie za polowe tej ceny, przyciski vol up/down sa w poziomie (!), zeby nacisnac "vol down" trzeba oderwac reke od kierownicy chyba ze mamy kciuka na 10 cm, ten okragly plastik od tempomatu (+/-) wyglada i w dotyku jest jak w Fiacie Tipo za 40k PLN :shock: Reszta przyciskow na kierownicy jest dotykowa (z beznadziejnym feedbackiem --> BMW moglo by sie uczyc haptyki od Audi e-trona) i do tego w piano black - dramat, dramat i jeszcze raz dramat. Do tego jestem pewny na 99% ze kierownica nie jest obszyta skora a jakas cerata - kolo zadnej Nappy/Merino to nawet nie lezalo. Material jest "tani" w dotyku i nieprzyjemny. 3/10 w mojej punktacji.

5. Uklad kierowniczy :shock: Jezeli tak to bedzie wygladalo w i4 M50 to bedzie dramat :cry: W trybie "sport" krecilem ta kanciasta kierownica jednym palcem po parkingu (mowie doslownie). Luzna, nijaka, nie stawiajaca zadnego oporu, zupelnie niczym nie wyrozniajaca sie od dziesieciu losow wybranych aut na parkingu. Po przesiadce do TM3P uklad kierowniczy w iX 40 wydawal sie jak ze Skody Octavii - rozumiem ze czasy E90 nie wroca ale na boga, to wyglada jakby target klientow BMW dzis i 20 lat temu wywrocil sie do gory nogami. Imho to jest najwieksza wada tego auta chociaz podejrzewam, ze moja drobna zona wazaca polowe tyle co ja powiedzialaby cos zupelnie innego, ze tak ma byc. Ale w TM3 pomiedzy "chill" i "sport" jest olbrzymia roznica i nie wierze, ze nie daloby sie tego zrobic lepiej w BMW iX.

6. Umiejscowienie kubkow na kawe i ladowarki do telefonu to ergonomiczny potworek - za nisko a poleczka z idrivem przeszkadza w sieganiu tam - bedzie trzeba wyginac nienaturalnie reke biorac kubek z kawa czy siegajac po tel. Do czego ta dziura z przodu pomiedzy pasazerami - nie mozna tego miejsca bylo lepiej wykorzystac? - chociazby do porzadnego schowka czy 2x ladowarki indukcyjnej jak w 2AT? Uczucie troche jakby sie jechalo jakims minivanem czy autem dostawczym jezeli chodzi o ta otwarta przestrzen.

7. Ekran przed kierownica jest BEZUZYTECZNY. Ta pseudo mapa ktora sie tam wyswietla jest nieczytelna i potrzebna jak swini siodlo - mapa jest na glownym ekranie i na headupie - do czego ma sluzyc ta pajeczyna? Predkos tez jest wyswietlana na headupie, te rombowe zegary to kolejny designerski potworek. Tak naprawde jedyne co ciekawego tam sie wyswietla to stan naladowania akumulatora i licznik km :duh:

8. Nie zauwazylem, ze byl wcisniety przycisk "lock" drzwi od wewnatrz i jak z kluczykiem w reku wsiadlem do tylu to nie moglem z powrotem otworzyc drzwi tylnich rotfl :D Musialem przejsc (w butach) na przednie siedzenia zeby wyjsc z auta wtf? :D

9. Koleczko Idrive jest bezuzyteczne - pracuje topornie w lewo, prawo etc i ekran dotykowy obsluguje sie 3x sprawniej palcami.

10. Do czego sluzy przycisk start/stop w tym aucie? Co on wlacza/wylacza?

11. Przyciski dotykowe na podsufitce od swiatla to kolejny dramat - haptyka nie dziala/dziala zle, nie wiadomo czy jest nacisniety, czy nie - mozna to bylo zrobic 3x lepiej, udziwniono na sile, sztuka dla sztuki

12. Kamery w deszczu sa bezuzyteczne (ale to w wiekszosci aut) natomiast kamera wsteczna wydaje sie duzo gorszej jakosci niz w TM3, to samo bylo w iX3

13. Audio HK gra ledwo srednio. Wydaje sie, ze wzmacniacz jest mocniejszy niz w TM3 ale scena czy jakosc/czystosc trebli/mid jest sporo gorsza. Moze cos da sie zmienic w equalizerze ale basy na 2/3 glosnosci w Spotify dudnily a dzwiek byl juz przesterowany - w zadne wygrzewanie glosnikow nie wierze, w TM3 gralo idealnie od pierwszego dnia wiec da sie to zrobic lepiej. Chetnie bym posluchal B&W za 20k PLN, szkoda ze nie bedzie dostepny w i4.

14. Tapicerka foteli w tym aucie za >400k PLN to byla cerata jak w TM3 :norty: :norty: Chociaz warto odnotowac, ze perforowana wiec prawdopodobnie nie bedzie sie lepic w upalne dni.

Z ciekawosci spytalem dealera o co c'mon - powiedzial, ze BMW promuje "vege skore" jak sie da, wszystkie demowki mialy Sensatec, podobno ludzie nie zauwazaja zadnej roznicy. Byla o tym dyskusja niedawno wiec wspominam z kronikarskiego obowiazku :D

15. Ta plytka fornirowa na ktorej jest pokretlo idrive cala "latala" czy tez raczej "plywala" z 1-2 mm - nie wiem czy tak ma byc czy to problem z tym konkretnym egzemplarzem

16. Idrive 8.0 - nie ma tragedii jezeli chodzi o lagowanie czy rozdzielczosc etc - dziala/wyglada gorzej niz w TM3 ale duzo lepiej niz w jakims Ioniq5 natomiast ikony i system menu/podmenu/ustawien etc to sa lata swietlne w porownaniu do tego co oferuje Tesla jezeli chodzi o czytelnosc, ergonomie i ogolnie "przyjaznosc". Takie polaczenie Windows 95 z kafelkami - moge dac pozniej kilka przykladow bo nie chce tu juz robic elaboratu zbyt dlugiego - DUZO rzeczy mozna by bylo poprawic w tym GUI, moge pozniej odniesc sie do konkretnych przykladow.

17. To auto mialo srednice skretu 13m :duh:, dealer mowil, ze w iX 40 nie mozna dokupic AS (tylko w iX 50) - zmniejsza sie wtedy do 12,3m co nadal jest slabe ale powiedzmy akceptowalne.

13m to bedzie placz i zgrzytanie zebow na parkingach.


Generalnie jakbym mial okreslic to auto to powiedzialbym ze jest calkiem fajnym elektrykiem natomiast slabym BMW :roll:

Natomiast jestem pewny, ze bedzie sie sprzedawac w Norwegii swietnie bo coby nie mowic jest to kawal dobrego i nowoczesnego auta a sporo wad ktore wymienilem wiekszosc ludzi pewnie nawet nie zauwazy badz zignoruje po kilku dniach.

Demowka BMW i4 M50 u mojego dealera za 3-4 tygodnie :dance:


51690102895_87ec24672f_o.jpg


51690102810_0c776e94fb_o.jpg


51690102950_ae9a3fa726_o.jpg


51688420007_ba57d64aea_o.jpg


51690102980_920ff0d40e_o.jpg


51689887239_c44b1b0fdb_o.jpg


51689209276_3324f5bd56_o.jpg

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ta plytka ktora niby lata jest wciskana. Sa na niej przyciski od idrive. Bardzo ciekawe co napiales o tej testowce i4 bo nawet na zagranicznych forach czytalem ostatnie narzekanie ludzi, ze pomimo iz auto wyprodukuje sie w listopadzie\grudniu to musza czekac z odbiorem az do lutego bo premiera jest w lutym. Tak tez mnie dealer poinformowal tydzien po zlozeniu przeze mnie zamowienia.


p.s. mialem ten sam problem z otworzeniem tylnych drzwi w tesli model 3 podczas testu, wiec to moze jakas klatwa testowania elektrykow :D

Opublikowano

Mam obiecane jazdy iXem, ale coś doczekać się nie mogę :P

Co do promienia zawracania, właśnie sprawdziłem, że G12 ma 12.8m :D A dla porównania M2 11.7m, w sumie nigdy na to nie patrzyłem. Tylko szczerze, promień zawracania i tak trzeba odnieść też do długości auta, bo krótkim manewrować na trzy jest prościej. Ja 7er na mieście to ojojoj z parkowaniem :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@Slawomir jak bede w sobote na wymianie kol to jak bedzie juz dostepny do jazd to tez sie przejade. Ciekawe dlaczego nigdzie nie ma 50 a tylko 40.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co do promienia zawracania, właśnie sprawdziłem, że G12 ma 12.8m :D A dla porównania M2 11.7m, w sumie nigdy na to nie patrzyłem. Tylko szczerze, promień zawracania i tak trzeba odnieść też do długości auta, bo krótkim manewrować na trzy jest prościej. Ja 7er na mieście to ojojoj z parkowaniem :D

Ja zaczalem zwracac uwage glownie na parkingach w galeriach handlowych gdzie jazda jest czesto na zyletki i latwo zaryc np felga.

Tylne kola skretne to swietny wynalazek np w nowym EQS srednica zawracania to 10,9m, to jest przepasc w porownaniu do 12,5-13m i niesamowita "zwinnosc" auta przy wszelakim parkowaniu - taki wynik maja auta o metr krotsze typu VW Golf (!).

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Polska juz jest liderem elektromobilnosci w Europie.

Komu jak komu ale premierowi ufam w 100%, na pewno jest dobrze poinformowany :norty:


"Podkarpacka Dolina Wodorowa" - brzmi profesjonalnie, list intencyjny juz podpisany wiec teraz juz z gorki :norty:


Moze nasz Samochod Narodowy Izera bedzie jednak na wodor? :think:


51689473507_d6116771fd_z.jpg


51691162505_077edbee98_z.jpg

.

Opublikowano
Jeszcze po pijaku czy dla beki , ale oficjanie premier .

Jestem w stanie wymyśleć co najmniej jeden merytoryczny argument (produkcja baterii) na poparcie tej śmiałej tezy... ale oczywiście masz co do niego rację. On, katolik, cały czas kłamie.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zanim rozmowa zejdzie na politykę to dzięki Adam za fajna rozbudowana recenzje iX. Muszę z przymróżeniem oka powiedzieć, że czytając ta recenzje, to iX zapowiada się rewelacyjnie, bo większość z tych „wad” to super minory lub bardzo subiektywne. A cześć z nich zgrupowałbym do jednej wady „BMW nie zrobiło jak Tesla bo Adamowi się tak podoba” :-) Coś czuje że Adam jesteś już sprzedany Tesli, a nam mydlisz oczy ze tęsknisz za BMW ;-) ;-) Oś skrętna fajna rzecz chociaz wprowadza taka nienaturalność dziwna. Mam to w X5 i składa się lepiej i wygodniej manewruje niż iX3, ale to nie jest żaden Game changer i bez problemu jezdzi się iX3 ze średnica zawracania 12m. Patrząc po zestawieniu poniższym nie są to wartości odbiegające od normy. Dla Ciebie odczuwane, to przesiadłes się z dużo mniejszego auta na dużego suv. Po tygodniu byś się przyzwyczaił.


https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/bmw/x3/g01/suv/ranking/?nadwozie=71


Patrząc po zapowiedziach likwidacji sprzedaży nowych elektryków do 2035 (które na 99.99% się wydłuży), to czeka nas bardzo powolne wymieranie ICE, czyli BMW ponad 15 lat będą z powodzeniem sprzedawać dobre ICEy. Mając taka technologie nie dziwie się ze nie przyłączali się do promowania elektryków, ale skoro trend ruszył, to maja już w ofercie kilka elektryków. Także nie martwiłbym się o zaspanie BMW I swoja nisze w elektrykach wykuje tak jak ma nisze w ICE.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.