Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
gdzieś ostatnio widziałem, że przeglądy są tańsze o 30-50%. Tak naprawdę koszty się robią głownie z awarii silników spalinowych, skrzyń biegów itp.

W Tesli przegladow nie ma w ogole, jak to Musk ladnie powiedzial - nie chcemy zarabiac ani na superchargerach, ani na serwisach 8-)

Hertz kupujac 100.000 sztuk modelu 3 pewnie wzial to pod uwage ^^

 

Co potencjalnie moze byc kosztowne w używanych elektrykach oprócz baterii oczywiście?

Te auta sa proste jak budowa cepa w porownaniu do spalinowych.

Mi pierwsze co przychodzi na mysl to cale zawieszenie i przede wszystkim elektronika, ktora raczej trzeba bedzie robic w specjalistycznych warsztatach badz w ASO.


Tak mnie teraz naszla mysl - czy ktokolwiek kiedys slyszal zeby kradziono Tesle? I dlaczego tego sie nie robi? 8-)

 

Mogę prosić jaki wynik wyjdzie w Tesli.

Tu stare poczciwe 330d w E93

fe8c0be773367913med.jpg

%C5%9Aredni-zasi%C4%99g-Tesla-Model-3-w-km-w-zale%C5%BCno%C5%9Bci-od-szybko%C5%9Bci-jazdy.jpg

 

Po jazdach testowych skłaniam się do zakupu elektryka do miasta. Tylko jak w trasie.

Pochwal sie co testowales, jakie widzisz zalety, ogolnie opisz wrazenia.

Glos moderatora forum BMW liczy sie podwojnie :norty:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Adam jak zwykle przesadzasz z tym dystrybutorem jakby kabla doładowania nikt nie dotykał chociaż kable maja wbudowana automatyczna dezynfekcje. Stoją pod chmura i regularnie leje na nie deszcz :D :D

Chodzilo mi o to, ze statystyczny Kowalski jezdzacy wg GUS <30km dziennie i majacy gdzie sie ladowac w domu i kupujacy EV jako auto +1 do kulania sie po miescie - praktycznie NIGDY na zadnej publicznej ladowarce nie bedzie musial zawitac.


Ciekawostka - najtansza Tesla model 3 SR+ wlasnie dostaje upgrade baterii z 55kWh na 60kWh czyli jej zasieg miejski zwiekszy sie z ~420km do okolo 450-460km.

Nikt kto kupi takie auto jako +1, do kulania sie po miescie i okolicach - nie bedzie musial wiecej odwiedzac ani stacji benzynowej ani ladowarek DC :cool2:

A mimo ze to najslabsza Tesla w ofercie - nadal oferuje osiagi G20 330i, ma elektryczne fotele, wszystkich asystentow, panoramiczny dach, elektryczny bagaznik, comfort access, navi 15" etc etc

.

Opublikowano

Chodzilo mi o to, ze statystyczny Kowalski jezdzacy wg GUS <30km dziennie i majacy gdzie sie ladowac w domu i kupujacy EV jako auto +1 do kulania sie po miescie - praktycznie NIGDY na zadnej publicznej ladowarce nie bedzie musial zawitac.

 

Sedno problemu - statystyczny Kowalski nie ma gdzie się ładować w domu.

A jak ma dom wolnostojący, na nim fotowoltaikę, a w dodatku do pierwszego auta dokupuje sobie drugie, elektryczne, to nie jest już statystycznym Kowalskim.

I tak oto wizja świetnego auta dla mas rozbija się w drobny mak, bo te masy w Polsce nie istnieją i długo istnieć nie będą.


Auto elektryczne - dla bogatych spełniających wymogi fajny dodatek, dla mniej zamożnych upośledzona wersja samochodu spalinowego.

Opublikowano
Sedno problemu - statystyczny Kowalski nie ma gdzie się ładować w domu.

Mylisz się. Przypominam, że "dziś w domach jednorodzinnych mieszka 55% rodaków – wynika z danych Eurostatu." - i nam to w odróżnieniu od Europy rośnie.

Radość z jazdy
Opublikowano
Sedno problemu - statystyczny Kowalski nie ma gdzie się ładować w domu.

Mylisz się. Przypominam, że "dziś w domach jednorodzinnych mieszka 55% rodaków – wynika z danych Eurostatu." - i nam to w odróżnieniu od Europy rośnie.

 

Przeczytaj co napisałem. Oprócz domu, trzeba mieć jak się w nim naładować - czyli fotowoltaika, której nie ma 55% rodaków. Mamy ich około 600 tysięcy. Tempo budowy nowych będzie malało wraz z nadchodzącymi zmianami prawnymi w tym zakresie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Mieszkam w nowym domu, fotowoltaiki nie położę bo mi się nie opłaca. Dach jest zbyt skomplikowany a żeby postawić na ziemi trzeba było by rozwalać chodniczki, trawnik z siatka i nawodnieniem itd co sprawia ze koszty robią się bardzo wysokie. Nieopłacalne po prostu. Taryfy nocnej tez nie posiadam bo prowadzę życie w dzień i wtedy najwiecej zużywam energii. Sama zmywarka i pralka to nie wszystko. Rumba w nocy to tez słaby pomysł. Nawet jeśli 55 procent mieszka w domach to nie jest to statystyczny Kowalski a ponad połowa statystycznych kowalskich. Porównywanie value for money jest bez sensu bo Adam żadnej Ameryki tu nie odkrył i w skodzie czy toyocie tez dostanie to samo tylko taniej co w bmw czyli klient skody= klient tesli bo patrzy na value for money. Ktoś tu poruszył temat kradzieży aut. To już nie PRL żeby o takie rzeczy się martwić, dziś większość aut kradnie się na części i po co kraść tesle skoro poki co nikt nie potrafi jej naprawić. Nazywając budowę auta które jest naszpikowane elektronikiem, skomplikowanymi systemami chłodzenia niestabilnych baterii prostym jak budowa cepa jest delikatnie mówiąc nadużyciem. Jest jeszcze druga strona medalu. Na rynku brak zamienników części a to znaczy ze za pare lat użytkownicy starych już gratów będą płakać jak będzie trzeba cos naprawić a to pociągnie ogromna utratę wartości. z tego co napisał Adam to potwierdzają się obawy ludzi z amerykańskich forów. Technologia rozwija się szybko baterie się zwiększają, zasięgów przybywa a to będzie oznaczało jedno. Duża utratę wartości starych technologicznie pierwszych aut elektrycznych. Cos jak ze smartfonami czy komputerami.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A po co fotowoltaika? Gniazdka ludzie w domach nie mają i taryfy nocnej?

Mnie ta odpowiedz kolegi Apocalypse nie dziwi zupelnie.

Spojrz na ten link:

https://insightoutlab.com/analizy-coraz-wiecej-polakow-wie-ze-auto-elektryczne-mozna-ladowac-z-domowego-gniazdka/

https://insightoutlab.com/analizy-co-polacy-wiedza-na-temat-ladowania-samochodow-elektrycznych/


51634941988_57ffc50a68_o.jpg


A tak na powaznie, z kazdym elektrykiem dostaje sie zwykla ladowarke do gniazda domowego, takie cos:

w600h600.webp


Nie jest to demon szybkosci, przy 16A gniazdku laduje 3,7kW/h czyli odzyskanie 100km zasiegu trwa jakies 4h.

Albo inaczej - ladujac sie w nocy 8h odzyskamy ~200km zasiegu.


Jezeli komus to malo to trzeba montowac gniazdo silowe 32A i wtedy ladujemy sie 2x szybciej (okolo 46km zasiegu/h) albo 3 fazowe 16A i wtedy ladujemy sie 3x szybciej (okolo 68km zasiegu/h)


Instalacja w domu 16A, 3-fazowa pozwala naladowac taka Tesle model 3 z 80kWh bateria od 10-90% w jakies 6-6,5h.

Przeliczajac na zlotowki - zasieg miejski ~500km - naladowanie auta kosztuje w taryfie G12 ~30 PLN, w normalnej G11 ~60-70 PLN


Czyli jak ktos raz w tygodniu tankuje na BP 50 litrow benzyny i przejezdza tym po miescie 500km --> placi 300 PLN

Te same 500km, tylko ze naladowane w domu w G12 kosztuje 30 PLN a w G11 60-70 PLN :cool2:


51634956758_0aaab84685_o.jpg


I jeszcze odrobina praktyki z mojej strony --> mam w domu od 2 lat wallboxa BMW (kupilem dla wygody) i do tej pory nie chcialo mi sie zmienic zasilania z 1-faz. na 3-faz. zeby sie ladowac 3x szybciej. Laduje nim na zmiane co kilka dni 2 Tesle i do normalnej jazdy spokojnie to wystarcza (~15k km rocznie kazde auto).

Raz na ruski rok jezeli gdzies jedziemy dalej to trzeba pamietac zeby naladowac wczesniej auto do pelna, a jezeli nawet nie zdazymy to najwyzej zatrzyma sie czlowiek na pol godziny na jakiejsc ladowarce DC - ani nie zbiednieje, ani mu korona z glowy nie spadnie ze "straci" pol godziny.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Przyprowadzilem ix3 do domu, baterii po 150 km podrozy zostalo ze 20-30 procent (chyba nie byla w 100% pelna przy odbiorze). Podlaczylem do gniazdka i czas naladowania do pelna pokzalo mi ponad 2 dni :D :D Efekt byl taki, ze jeszcze tego samego dnia dymalem 40km na szybka ladowarke.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Przyprowadzilem ix3 do domu, baterii po 150 km podrozy zostalo ze 20-30 procent (chyba nie byla w 100% pelna przy odbiorze). Podlaczylem do gniazdka i czas naladowania do pelna pokzalo mi ponad 2 dni :D :D Efekt byl taki, ze jeszcze tego samego dnia dymalem 40km na szybka ladowarke.

Cos nie tak z obliczeniami albo z ustawieniami w aucie albo podlaczyles sie do hotelowego gniazda do maszynki do golenia :norty:


51633957837_a7733555cd_o.jpg


BMW iX3 ma 74kWh baterie.

Jezeli miales 20% to znaczy ze do 100% potrzebowales uzupelnic 59kWh.

Ze zwyklego gniazda schuko 16A auto ladowaloby sie 16h.


Jezeli pokazalo 2 dni --> 48h --> to znaczy, ze ladowales auto z moca 59kWh/48h = 1,2 kW czyli natezeniem ~5A --> czyli gniazdo do maszynki do golenia :norty:


Sprawdz instalacje elektryczna w domu, moze fachowcy od elektryki zrobili Cie w bambuko :norty:

.

Opublikowano
Taryfy nocnej tez nie posiadam bo prowadzę życie w dzień i wtedy najwiecej zużywam energii. (...) klient skody= klient tesli bo patrzy na value for money.

No to jako klient Premium BMW możesz ładować z gniazdka taryfą całodobową, dalej taniej od ładowarki na mieście, a po 5h auto będzie pełne, bo posiadanie 3 faz jest raczej normą w polskim domu. (w mieszkaniu też mam 3 fazy zresztą).

 

Na rynku brak zamienników części a to znaczy ze za pare lat użytkownicy starych już gratów będą płakać jak będzie trzeba cos naprawić

To fajnie, że wiesz co zrobią przez najbliższe kilka lat firmy koncentrujące się na produkcji zamienników. Podziel się tą wiedzą, bo nie wiem czy kupować ich akcje czy sprzedawać.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ile Ci jeszcze gwarancji na auto zostalo i czy znajdzesz zamienniki w przyszlym roku?

Adam predkoc pokzywalo wlasnie 1-2 kw a z instalacja wszystko mam OK bo wszystko dziala jak nalezy. Moze wiec Ty mi podpowiesz dlaczego nie bylo 3,2 tak jak to teoretycznie powinno byc.

Opublikowano

Zdecyduj się:

czy znajdzesz zamienniki w przyszlym roku?

czy

za pare lat użytkownicy starych już gratów

 

1-2kW to jest jak pół czajnika. Brzmi jak problem do rozwiązania, może miałeś ograniczony amperaż w samochodzie lub ładowarce.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Adam predkoc pokzywalo wlasnie 1-2 kw a z instalacja wszystko mam OK bo wszystko dziala jak nalezy. Moze wiec Ty mi podpowiesz dlaczego nie bylo 3,2 tak jak to teoretycznie powinno byc.

Tu masz odpowiedz:



51634073357_8e42eed8c9_o.jpg


6A x 230V = 1,4kW na godzine

To wtedy nie dziwie sie, ze Ci 2 doby pokazywalo :norty:


Przestawiasz 6A --> 16A i spokojnie auto przez noc sie naladuje nawet ze zwyklego gniazdka.


PS. Gdybys ladowal TM3 to nie mialbys takich "problemow" - ta automatycznie ustawia max wartosci i zapamietuje zmiane ustawien za pomoca GPS - to sa te drobne detale ktore roznia Tesle od innych marek --> dopracowany soft :cool2:


51635559369_f5f109e819_o.jpg

.

Opublikowano
We wrześniu Tesla pokonała w Europie nawet Golfa

Kolejny dowód na to, że niemcy nie dają sobie w kaszę dmuchać i wiedzą najlepiej, czego rynek oczekuje :D Nie zaspali też niczego, bo w końcu wszyscy wyrazili solidarność z LGBTQ+ i BLM na czas

Opublikowano

Zanim przeczytałem artykuł to po tytule przyszło mi jedno do głowy: Co jest powodem tego, że największa sprzedaż była właśnie Tesli tak naprawdę? Czy aby na pewno to że jednak więcej ludzi woli Teslę ?

I widzę w artykule to samo padło pytanie:

"Czy fakt, że Tesla Model 3 wyprzedziła wszystkie znajdujące się na rynku samochody spalinowe oznacza zmianę warty w motoryzacji? To przedwczesne wnioski. Trzeba pamiętać, że kryzys półprzewodnikowy sprawił, że fabryki wstrzymują produkcję, a na przyzakładowych parkingach zalegają setki tysięcy zdekompletowanych samochodów, których nie da się dostarczyć odbiorcom.

Rynek jest więc mocno wytrącony z równowagi, a klienci często kupują te samochody, które aktualnie są dostępne w salonie, a nie te, które można zamówić z terminem odbioru za rok i - co gorsza - bez gwarancji jego dotrzymania."

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Masz oczywiscie racje, mamy niecodzienne czasy.

Kryzys na rynku polprzewodnikow dal w kosc wiekszosci producentow motoryzacyjnych.

Tesla przeszla go sucha stopa bo po prostu w kilka dni przeprogramowali mikrokontrolery i zrewidowali soft - adaptuja sie i maja OTA

https://www.motorbiscuit.com/tesla-avoid-chip-shortage/


A tradycyjni produceni siedza i placza bo co maja zrobic. Czy to wina Tesli, ze wiekszosc komponentow robi in-house?


Trabie od 2 lat - idzie nowe, branza motoryzacyjna musi sie adaptowac, czesc firm zmian po prostu nie przetrwa.

Tesla pokazala nowa sciezke, rynek wycenil na gieldzie czy maja racje czy nie.


PS. Statystyki sprzedazy Tesli miesieczne sa nieobiektywne - wrzesien to czas kwartalnych dostaw z USA i Chin, uczciwy okres to minimum kwartal.


Nie zmienia to jednak faktu - ze takie artykuly pojawiaja sie czesciej i czesciej gdy 2 lata temu jeszcze wiekszosc komentujacych tu mowila "pff, wydmuszka, jak sie BMW zbierze to za 3 lata nie bedzie czego z tej wydmuszki zbierac".

No i tak zbieraja sie, lata mijaja a wycena Tesli i produkcja/sprzedaz aut tylko rosnie :roll:

.

Opublikowano
Porażający jest wykład w internecie kolesia (Justice) który opowiada jak statystycznie w Tesli co 3h wprowadzali zmianę sprzętową (czyli na linii montażowej zmieniał się jakiś montowany element) w którymś modelu, chyba S. Ja zawsze narzekałem, że moja beemka taka nieco pre-post liftowo pomieszana, oni zmieniają coś co dzień... No ale potem faktycznie w sytuacji kryzysowej można chociaż reagować w lepszy sposób niż zastawiać place samochodami lub montować zaślepki w kokpicie.
Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Niech zmieniaja\przepisuja, za rok-dwa bedzie to utrzymaniowy potworek a dokup za kilka lat czesc ktora byla montowana tylko przez tydzien-miesiac. Jak to wplynie na wartosc auta\firme chyba wszyscy wiedza. Adam tez slusznie zauwazyl, ze tesla dostarcza auta kwartalnie. Jakby vw mial dostawe raz w roku to by statystyki wygladaly zupelnie inaczej no ale pismaki maja o czym pisac :D :D dla mnie po prostu Musk wyczul szanse i pompuje ta banke do granic wytrzymalosci. Po cichu odsprzeda czesc akcji i bedzie sie smial z jeleni. Jestem tez ciekawy ile prawdy jet w zakupach Hertza. Jeszcze pol roku temu oglaszali upadlosc a dzis chca dokupic samochodow 0 1/4 floty: https://www.statista.com/statistics/470829/us-car-rental-average-fleet-of-hertz-global-holdings/
Opublikowano
dokup za kilka lat czesc ktora byla montowana tylko przez tydzien-miesiac.

I w tym podobno właśnie jest rewolucja, że części można zmieniać w locie podczas montażu, gdyż dalej muszą pasować do reszty.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tesla przepisuje software zeby te nowe chipy byla w stanie obsluzyc czytaj naklada kolejne laty. Nie wiesz jak to wszystko na koniec dnia bedzie ze soba powiazane, kto bedzie i jak dlugo utrzymywal takie spagetti i czy w przyszlosci jak bedziesz chcial wymienic jedna czesc to bedzie z innymi kompatybilna bo zrobi sie setki jak nie tysiace kombinacji. To nie jest rewolucja ale ratowanie na szybko wolumenu sprzedazy. Kto bedzie rozwijal soft dla chipa ktory byl zamontowany jedynie w kilkuset autach albo dla roznych kombinacji roznych chipow\podzespolow?
Opublikowano
Ciekawe, nie mam na to odpowiedzi. Czytałem horror story byłego programisty z Tesli, ale opisywał po pierwsze znacznie prymitywniejszy samochód ("stary" model S), a po drugie jego rant akurat nie zszedł na ten temat, który podniosłeś. Ciekawe.
Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Plaid vs SF90


Oba auta maja po ~1000KM, SF90 jest lzejsze o ~550kg :shock:




Cenowo 1 szt. SF90 = 5 szt. Plaid w salonie, warto o tym pamietac :roll:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Chciałem napisac cos w stylu kto by chciał jakiegoś elektryka, jak ma Ferrari, a to legenda, bla, bla, bla. Tak na prawdęjedyny słuszny komentarz powinien brzmieć: SZACUN DLA TESLI...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.