Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

PS. e-tron to prawdziwy killer rynku - duzy SUV, AWD, swietne materialy, przestronny, ma hak, renoma Audi, finansowanie i rabaty agresywne, niska cena bazowa z calkiem rozsadnymi dodatkami (60k euro) - w zeszlym roku byl najczesciej kupowanym autem w Norwegii

Maly zasieg nie stanowi az tak wielkiego problemu tu bo duzo ladowarek DC >100kW a Norwedzy glownie kulaja sie po miescie i do domkow wypoczynkowych w gory. Wszedzie dalej --> samolot.

 

To mnie wcale nie dziwi, gdybym chciał w miarę tanie, rodzinne auto, to nie znosząc Tesli i nie będąc (trochę zbyt wielkim) fanem BMW ;) wziłąbym własnie E-trona. Design Audi dziś bije konkurencję na głowę, IMO robią designersko najładniejsze auta z trójcy Niemieckiej. Nawet E-tron GT podoba mi się 10x bardziej, niż Taycan z ich własnej "rodziny". Ale wiadomol, o gustach... :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ach adam, nie ma co odpisywać słonikowi, bo szkoda czasu ;) Ile razy można pisać to samo, nie dotrze.


A co do Audi, wg mnie też faktycznie spoko, choć za to Mercedes ma fajniejsze wnętrze. Zastanawia mnie jednak najbardziej jak będzie z Porsche, bo ich napis "Turbo" na Taycanie zdezaktualizował się błyskawicznie i jeśli nie będą robić ulepszeń tak szybko jak Tesla, to spadnie sprzedaż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiekszosc aut w Polsce kupuje się na firmę i przy droższych autach na samym vacie odlicza się więcej wiec te dopłaty nic nie dają. (...) 27 k to jest tylko przy karcie dużej rodziny

 

Spoko, skoro już średnio dobrze opanowałeś czytanie, to może kiedyś opanujesz ten cały internet. Może dziś to dla ciebie skomplikowane, ale trzymam kciuki.


"Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą otrzymać takie samo dofinansowanie, jak każdy inny przedsiębiorca, tj.: w przypadku zakupu pojazdu kat. M1 nawet do 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km)"

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak będzie z Porsche, bo ich napis "Turbo" na Taycanie zdezaktualizował się błyskawicznie i jeśli nie będą robić ulepszeń tak szybko jak Tesla, to spadnie sprzedaż.

Nie po to kupili kawałek Rimaca, by na długo pozostać w tyle. Tak czuję.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ach adam, nie ma co odpisywać słonikowi, bo szkoda czasu ;) Ile razy można pisać to samo, nie dotrze.

Jest jedna zaleta - od wyszukiwania zrodel czasem trafi sie na cos ciekawego.


Np z tymi oponami poszperalem - i rzeczywiscie jest cos na rzeczy. Tyle, ze nie ma raczej nic wspolnego z Tesla a z producentem opon - firma Michelin :shock:

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1488743

https://www.fordownersclub.com/forums/topic/87066-tread-depth-on-new-michelin-crossclimates/

https://www.honestjohn.co.uk/forum/post/116307/new-tyre-tread


Ludzie pisza, ze producent oficjalnie odpowiada, ze czesc jego opon ma od nowosci bieznik 6,5-7mm :shock:


Az z ciekawosci sprawdzilem moje obie Tesle

Performance ma opony Pirelli i po ~13k km maja okolo 6,5-7mm

SR+ ma Michelin Pilot Sport 4 i po ~2k km maja 6,0-6,5mm :shock:


Ma ktos moze jakies ~nowe auto z Michelinami i moze sprawdzic?

 

A co do Audi, wg mnie też faktycznie spoko, choć za to Mercedes ma fajniejsze wnętrze. Zastanawia mnie jednak najbardziej jak będzie z Porsche, bo ich napis "Turbo" na Taycanie zdezaktualizował się błyskawicznie i jeśli nie będą robić ulepszeń tak szybko jak Tesla, to spadnie sprzedaż.

Porsche z Taycanem robi duuzo dobrego w swiecie EV, gdyby nie Taycan, nie byloby teraz Plaida. Wyscig zbrojen jest zawsze z korzyscia dla klienta :norty:

Mam nadzieje, ze podejma wyzwanie i nas niedlugo czyms zaskocza :cool2:


PS. Takich garazy w PL (z EV) bedzie teraz wiecej i wiecej :cool2:


51431104569_ff039afc95_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Caranddriver dosyć solidnie testuje auta wiec skoro dają takie wrzuty to musi być cos na rzeczy. Co do etrona to jest to najładniejszy suv od audi, jak mi się modele q5, q7 wybitnie nie podobają tak etronem mógłbym jeździć bo im stylistycznie wyszedł. Etron gt tez wyglada cool, a taycan na żywo wyglada jak milion dolarów. Żona z córka do dzisiaj marudzą żebyśmy go kupili no i może w końcu mnie przekonają a może nie, czas pokaże. Niemniej jednak zaczyna się dziać to o czym pisałem od początku. Jak tylko inne firmy poczuja biznes, zaleją rynek setkami różnych modeli bev spychając tesle z piedestału patrz vide vw w tym roku w Europie i BMW wcale nie jest gorsze bo produkcja ixa już ruszyła https://insideevs.com/news/517923/bmw-ix-enters-production-dingolfing/, produkcja i4 zbliża się duzymi krokami, a dzień odbiorow coraz bliżej.


Kolego filip ty tez może troszkę dokładniej poczytaj bo z tymi dopłatami nie jest tak kolorowo. Jest określona pula a to znaczy ze nie masz gwarancji ze dostaniesz, 27 k to jest tylko przy conajmniej trójce dzieci czyli większość i tak się nie załapie, dodatkowo jest limit na auto i to bardzo niski z punktu widzenia Polki Premium, chyba ze ktoś szuka auta miejskiego i co mam kupić auto które mi się nie podoba i nie spełnia moich oczekiwan bo promocja jest? Eqc, etron i4 w mocniejszej wersji już nie mówiąc o etronie gt czy taycanie są poza zasięgiem dopłat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Michelin miał zawsze mniej mięsa od innych ale są to steki pierwsza klasa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 k to jest tylko przy conajmniej trójce dzieci czyli większość i tak się nie załapie, dodatkowo jest limit na auto i to bardzo niski z punktu widzenia Polki Premium

Widzę, że pamięć robocza nie ogarnia ci kontekstu, może musisz się suplementować? Przecież ostatnio o kwocie 27k piszemy w kontekście dopłat do firm, a ty ciągle z dzietnością...

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Thomas z Autogefühl zdal mala relacje z podstawowej wersji BMW i4 40



Generalnie mial troche zastrzezen w porownaniu do normalnej 3-er czy TM3:

- w srodku ciasno przez platforme spalinowa pomimo 4,8m dlugosci

- masywny tunel z tylu na srodku

- dzwiek zamykania drzwi slaby (to chyba w wiekszosci aut bezramkowych)

- przednie szyby nie sa akustyczne/klejone (i nie ma do dokupienia w cenniku :roll: )

- malo miejsca nad glowa (ale on jest chyba dosc wysoki)

- zniknely przyciski od klimy (i skrotow)

- nowy infotainment wydaje sie zagmatwany, nieczytelny

- brak frunka

- generalnie wiekszosc wad wynika z platformy spalinowej a nie dedykowanej do EV


Sporo zalet w porownaniu do TM3:

- ladniejszy, agresywniejszy z zewnatrz

- klapa bagaznika jak w liftbacku a nie jak w sedanie, latwiejszy dostep do bagazy

- swiatla laserowe

- elektryczny hak

- prawdziwa skora do wyboru (chociaz on w swoich filmikach ciagle nagania na skaj zauwazylem)

- HU


Mi sie rzucilo tez w oczy:

- klapa od ladowania manualna

- kierownica manualna (nie bedzie to wada dla osob ktore nie uzyczaja nikomu auta)

- dalej ta sama slaba ladowarka indukcyjna


Auto w takiej konfiguracji to ~310-315k PLN, po 10% rabacie okolice ~280k PLN, sporo jak za RWD i ~6s do setki.

Podobnie wyposazona 330i to pewnie z 40-50k PLN mniej. No i w tej cenie jest tez TM3P czyli zupelnie inne osiagi.


Na koniec optymistycznie powiedzial, ze jest przekonany, ze dynamika jazdy bedzie swietna (moze juz ma jakies testy za soba :think:)

Biorac pod uwage, ze auto jest ciezsze od TM3 o ~400kg - jestem tego najbardziej ciekawy :cool2:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Thomas z Autogefühl zdal mala relacje z podstawowej wersji BMW i4 40



(...)


Auto w takiej konfiguracji to ~310-315k PLN, po 10% rabacie okolice ~280k PLN, sporo jak za RWD i ~6s do setki.

Podobnie wyposazona 330i to pewnie z 40-50k PLN mniej. No i w tej cenie jest tez TM3P czyli zupelnie inne osiagi.


Na koniec optymistycznie powiedzial, ze jest przekonany, ze dynamika jazdy bedzie swietna (moze juz ma jakies testy za soba :think:)

Biorac pod uwage, ze auto jest ciezsze od TM3 o ~400kg - jestem tego najbardziej ciekawy :cool2:

 

Też oglądałem przed momentem, to pokazuje, jak daleko w tyle za Teslą jest BMW i ile przespali.


+400kg i ~6s do setki to jest inny świat w stosunku do każdej Tesli. Pomimo, że Tesli nie kupię, to czułbym się źle kupując droższe i4 z dużo gorszymi osiągami.


Czekamy na I4M ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
i4 M50 masa własna 2290 kg !!! z litości nie skomentuje ( komentarz w stylu Adama :) ).

 

To tylko 0,7 tony wiecej niz M2, co moze pojsc nie tak? ;)

Mnie to bardzo ciekawi bo w lipcu testowalismy z kolegami moja TM3 i jak wsiadlo oprocz mnie 3 facetow (ekstra ~250kg) - zarowno przyspieszenie jak i prowadzenie byly po prostu zauwazalnie gorsze.

Trzeba po prostu liczyc na to, ze jezeli chodzi o dynamike jazdy - BMW ma dekady doswiadczenia i moze jakos uda im sie to zamaskowac zeby dalej auto wywolywalo usmiech na zakretach.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba po prostu liczyc na to, ze jezeli chodzi o dynamike jazdy - BMW ma dekady doswiadczenia i moze jakos uda im sie to zamaskowac zeby dalej auto wywolywalo usmiech na zakretach.

 

Problem "na chłopski rozum" (bo nie jestem specem od projektowania rozwiązań automotive ;) ) wynika moim zdaniem z konstrukcji samochodu.


W Tesli bateria pełni funkcję konstrukcyjną i zapewnia m.in. sztywność auta, zarówno w prowadzeniu, jak i w zakresie bezpieczeństwa. Tak więc mogli spokojnie projektować platforme w tym kierunku, wykorzystując inne częsci.


i4 jest natomiast spalinową platformą, do której "dorzucono" baterie, więc poza standardową konstrukcją która w spalinowym aucie waży (z silnikiem) te 1800kg, mamy baterie i troche ciezkiego osprzętu. To sie nie może udać bez dedykowanej platformy i tu właśnie moim zdaniem jest przyczyna "zacofania".


Cena/wydajność i infotainment to też swoja drogą ciekawy temat:

- jesteśmy przyzwyczajeni, że niemieckie marki "doją" nas, wypuszczajac auto które "nie jedzie" (6s do setki...) jako bazowe, kiedy Tesla nawet w bazowym aucie daje "mięso",

- nie wiem czy zwróciliście uwagę, ale ten nowy OS8 od BMW to jest dramat funckjonalny, ikonki jak z telefonu Nokii sprzed 10-15 lat, nawalone (nie wypada użyc bardziej dosadnego słowa) ich od groma, przecież kierowca skupiony na jeździe nie ma czasu szukać wśrod 30 ikonek tej jednej, której potrzebuje, dla mnie to jest tak wielki krok wstecz, że głowa boli.


Designu wnętrza nie komentuje, bo zawsze kiedy rozmawiam z rodziną pracującą w BMW, to śmieje się żeby namóili w końcu "górę" na zmianę dostawcy panelu wyświetlaczy z najtanszego chińskiego z możliwych (gdzie mnie poprawiają, że wypraszaja sobie takie insynuacje, dostawcy są najtańsi z Tajwanu i Wietnamu ;) ) "przybitego gwoździami" ;) do deski. Na razie widzę jednak, że moje prośby nie przynoszą skutku :D


W 7mce będzie to samo :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja dlatego uparcie powtarzam - BMW musi sie okreslic, albo brnie dalej w swoje 318i, 320d, hybrydy plugin, eksperymentuje z wodorem etc --> albo robi to co Tesla, a teraz mozna powiedziec to co robi takze cala grupa VW -->caly R&D powinien juz isc w EV.

Platforma spalinowa dla EV nie zawsze jest beee, w Norwegii e-tron byl olbrzymim sukcesem, pomimo platformy wspoldzielonej.

Tyle, ze e-tron to SUV, jezdzi sie tym powoli, statecznie.

W BMW 3/4 to nie przejdzie, to auto musi z zalozenia byc sprytne, zwrotne, dajace frajde z jazdy - to nie jest stateczna, dostojna limuzyna.


Dzisiaj w malutkiej Norwegii zarejestrowano 340 sztuk Tesli modelu Y (i jednoczesnie 3 sztuki BMW iX3).

To jest jakies 20% sprzedazy BMW iX3 od poczatku roku. W jeden dzien :shock:

A za miesiac czy dwa ruszy pelnoskalowa produkcja tego auta lokalnie pod Berlinem - docelowo ze 300-400k szt rocznie.

Tu juz slepy nawet widzi, ze idzie po prostu nowe, "adapt or die".


51435229130_08113ec19c_o.jpg


PS. Tymczasem pod Berlinem ma tez powstac olbrzymia fabryka baterii do Tesli - rzad niemiecki prawdopodobnie dofinansuje ja kwota ponad 1 miliarda euro :shock:

https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/niemiecki-rzad-chce-dolozyc-do-fabryki-tesli-1135-miliarda-euro-51-miliarda-zlotych-decyzja-wkrotce/


BMW nawet nie mysli o swoich fabrykach baterii, kupi sie je przeciez u poddostawcow - rechotem losu bedzie, jezeli w BMW beda montowane za 2-3 lata baterie od Tesli.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://www.electrive.com/2021/09/07/daimler-is-done-with-plug-in-hybrids/


"Daimler is done with plug-in hybrids"


"The Stuttgart-based carmaker is no longer planning any new developments here"

"Markus Schäfer, Daimler board member responsible for research and development and Mercedes-Benz AG board member responsible for day-to-day operations, now indicated at the IAA Mobility in Munich that there will be no further development of a technology once deemed transitional."


“The investments have been made, to that extent, we are using them.” In other words, new hybrid powertrains that go beyond the electric ranges of the current models will not be coming. Instead, Schäfer sees the complexity of two powertrains in one vehicle as “a cost burden for the vehicle”.


Tyle w temacie hybryd plugin - robilismy je, zeby nie zaplacic przez kilka lat kar za emisje, zeby w miedzyczasie ogarnac technologie i produkcje czystych EV, spelnily swoje zadanie, trafiaja na smietnik.

Warto sie zastanowic kupujac/planujac kupno hybrydy na kilka lat --> to jest technologia ktora byla potrzebna producentom, a nie klientom.

Swiat zapomni o PHEV szybciej niz sie pojawily. To nie wrozy nic dobrego dla wartosci rezydualnej tych aut i jezeli kupowac nowe - to tylko z gwarantowanym odkupem przez dealera.



2021-09-06_Image_21C0538-002-scaled.jpg?fit=2560%2C1707&ssl=1

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

plugin - robilismy je, zeby nie zaplacic przez kilka lat kar za emisje, zeby w miedzyczasie ogarnac technologie i produkcje czystych EV, spelnily swoje zadanie, trafiaja na smietnik.

Warto sie zastanowic kupujac/planujac kupno hybrydy na kilka lat --> to jest technologia ktora byla potrzebna producentom, a nie klientom.

Swiat zapomni o PHEV szybciej niz sie pojawily. To nie wrozy nic dobrego dla wartosci rezydualnej tych aut i jezeli kupowac nowe - to tylko z gwarantowanym odkupem przez dealera.

 

Zgadzam się, ale ciągle jeśli wjeżdżasz w socjalizm i jednocześnie ;) jakieś miasto ze "strefą zamkniętą" (dla spalinowych aut, warto zgłosić dyskryminację do prokuratury w sumie :D ), to PHEV "na codzień" może "działać" dla Ciebie. Dla normalnego usera nie ma sensu, wozisz kilkaset kg baterii aby przejechać parę (kilo)metrów na prądzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Szefunio od mercedesa chyba nie wie co się u niego w firmie dzieje bo według zapowiedzi właśnie trwają prace nad nowa c klasa amg i ma być to hybryda, reszta amg tez ma niby podążać w tym kierunku https://e.autokult.pl/40839,ponad-650-km-z-2-litrow-mercedes-amg-zapowiada-c63-w-wersji-plug-in
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.