Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

Wydaje mi się że w kwestii budowy ładowarek to większym problemem są kwestie gruntów i papierologii niż dostępność samych urządzeń. Przynajmniej w naszym kraju.

Imho jeszcze jeden problem rośnie. Do tej pory powiedzmy po modernizacji ładowarki trzeba było długo czekać na jej odbiór techniczny przez UDT. Aż boję się myśleć jak bardzo ten proces JESZCZE BARDZIEJ się przytka gdy do odbiorów trafią te tysiące ładowarek samorządowych w całym kraju.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Może inaczej - to jest najtańsza wersja tej Tesli, innej (gorzej wyposażonej) nie weźmiesz. W co jest dokładnie wyposażona nie zgłębiałem, natomiast zmiana jakiejkolwiek opcji wiąże się z dopłatą.

Najtansza wersja TM3 jest SR+ za 200k PLN przed doplatami (173k PLN po doplatach).

Jest RWD zamiast AWD, nie ma subwooferow i podgrzewanej kierownicy. Poza tym wyposazenie jak w LR+.

Taka polityka producenta (~"full opcja") mi sie BARDZO podoba bo kupujac uzywana TM3 nie musze sie zastanawiac czy sa elektryczne fotele, czy jest nawigacja czy podgrzewane siedzenia czy jednak pierwszy wlasciciel byl dziwakiem i kupil wersje Performance ale np bez ogrzewanych czy elektrycznych siedzen (a takie przypadki np w 3-er zdarzaly sie nagminnie - topowe 335i ale np bez szyberdachu czy nawigacji - zreszta wystarczy spojrzec w galerie, tam skrajnosci jest az za duzo.

Do tego nie ma problemu z niewiadoma utrata wartosci - ta jest zalezna jedynie od rocznika, przebiegu i stanu auta - w 3-er auta z tego samego rocznika, z tym samym przebiegiem i w tym samym stanie technicznym (i o tej samej mocy oczywiscie) potrafily sie roznic o 50k PLN bo wyposazenie dodatkowe to nierzadko polowa wartosci auta :duh:

 

ID.3 z automatem, po doplatach, to ~115k PLN, Leaf jest jeszcze tanszy, przy duzo nizszej cenie za energie w porownaniu do benzyny, i braku wymiany oleju, klockow, swiec etc etc - nie wyglada to juz zle bym powiedzial.

Ale to w końcu my o Tesli, czy o Leaf'ie? Piszesz o Kowalskim i jego G20, a nie o Kowalskim w Fabii. Leaf, żeby choć trochę nawiązać do współczesności trzeba wziąć w wersji za 142kpln, bo ta podstawa to żenujący golas. Poza tym, z uwagi na zasięg, to jest totalnie auto miejskie/podmiejskie.

No ale to przeciez Ty zaczales z tymi "ponizej 100k PLN".

TM3 to auto segmentu D, ile znasz aut spalinowych w salonie w tym segmencie ponizej 100k PLN?

Za takie pieniadze ciezko dzisiaj kompaktowego Golfa przyzwoicie wyposazonego kupic. Octavie potrafia po 150k PLN kosztowac.

 

Mocno rozmijasz sie z prawda, np SC w Lucmierzu (A1/A2) otworzyli 2 mies temu.

Przepraszam, miałem nieaktualne informacje. Czyli w ciągu jednego roku doszła jedna stacja. Zobaczymy co przyniesie kolejny rok.

Nie rozumiem Twojego toku myslenia - to mamy juz grudzien 2021 czy nadal jest lipiec?

Pisales ze od roku nic nie pobudowali - sprostowalem. Teraz piszesz juz o 2022 :roll:

Tak jak pisalem - Tesla ma wglad na biezaco do statusu zajetosci SC.

Jezeli widza ze SC stoja przez 80-90% czasu puste to presji raczej nie ma na rozbudowe w naszym kraju.

A stawiac stacje SC "na zas" nikt nie bedzie niestety bo mamy 2021 a nie 2012 (wtedy trzeba bylo zaczac rewolucje i budowac w krajach rokujacych "na zas") - teraz za tym musi isc sprzedaz samochodow bo na innych rynkach auta sprzedaja sie znakomicie wiec i tam infrastruktura buduje sie odpowiednio szybciej.

Tak jak pisalem - otworzyl sie Lucmierz, w tym roku powinien dojsc Ostrow Mazowiecki, Brzeg na Slasku oraz kolejna Warszawa - to jest razem z 20 nowych stacji ladowania 150/250kW - jezeli mowisz ze to malo to popatrz gdzie jest konkurencja - ile ladowarek >150kW pobudowal VW (Ionity) czy GW?

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

I ten wlasciciel Taycana zamawiajacy jeszcze na torze Plaida, takie rzeczy tylko w USA :norty:

Chyba szykuja sie kolejne fajne filmiki z toru sadzac po koncowce filmu :twisted:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Masz 100% racji, "Turbo S owner" :cool2:


PS. Ten jego filmik z trollowania sprzedawcy Lambo/Bugatti tez jest niezly - "chce najszybsze co tu macie w salonie, kupie tego Chirona za 3.1M $ jak wyprzedzi (do Vmax) mojego Plaida" :twisted:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jeszcze nikt nie pisał, ale Petrolhead Number One na YT ma filmik z Norweską Teslą.

Zachwala dość mocno

 

Dzieki za info, dzisiaj zmeczylem dopiero bo dosyc dlugi.



Rzeczywiscie - ma bardzo pozytywne podejscie do auta, zupelnie jak ja - w sensie sa jakies minimalne niedorobki, nie wszystko jest idealne ale calosciowo - po prostu fajne, szybkie, nowoczesne auto z masa nowatorskich rozwiazan.


Warto dodac ze on na codzien jezdzi 500-konnym CL63 i z tej perspektywy recenzuje, a tutaj testowal raptem posrednia wersje LR+, w Perf. osiagi i wrazenia z jazdy sa jeszcze o oczko wyzej bo jest szybsza i siedzi o 10mm nizej.


Testowana wersja to 2019r, obecne modele maja mase dodatkowego wyposazenia jak podwojne szyby z przodu, elektryczny bagaznik, ladowarke indukcyjna, brak ochydnego piano black, pompa ciepla poprawiajaca mocno zasieg zima - duzo rzeczy usprawnili.


Szczegolnie zwrocilem uwage na jego komentarze odnosnie wnetrza - bo duzo osob zarzuca ze jest be a mi zupelnie przypomina jakosciowo 3-er.

Do tego w 3-er wszystko trzeszczalo przy najmniejszym dotyku (F30), w TM3 trzeszczenia zadnego w kabinie nie zaobserwowalem, wszystko solidne jak skala.


Szczegolnie polecam przysluchac sie fragmentowi odnosnie ukladu kierowniczego i prowadzenia - do ktorego modelu BMW porownuje TM3 :twisted:


"odejscie w pale sie nie miesci"

"taka tesle 3 tez bym sobie kiedys kupil chetnie.. - po prostu jezdzilbym tym autem chociazby dla funu"


elektryk + petrolhead + fun - dla wielu osob tutaj to jakies swietokradztwo :norty:


PS. Kilka dni temu kolejny OTA update - dodali fajna gre, klasyczny shooter z lotu ptaka, czasy Amigi sie przypominaja

51346616274_1fa9e19b08_o.jpg


Na youtube juz ktos widze z Polski testuje



Za rogiem kolejny update ktory przerobi interfejs na ten z modelu Plaid oraz doda kilka nowych funkcji:

- myjnia mode (brak irytujacego otwierania/zamykania auta przez CA, skladania/rozkladania lusterek etc)

- on/off sciemnianie lusterek

- platforma Disney+ etc etc


Co bardzo mi sie podoba w Tesli, ze nieustannie tegie glowy w Kalifornii mysla jakby tu usprawnic interfejs uzytkownika, z miesiaca na miesiac to auto staje sie przyjemniejsze w uzytkowaniu i dostaje nowe funkcje :cool2:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co bardzo mi sie podoba w Tesli, ze nieustannie tegie glowy w Kalifornii mysla jakby tu usprawnic interfejs uzytkownika, z miesiaca na miesiac to auto staje sie przyjemniejsze w uzytkowaniu i dostaje nowe funkcje :cool2:

 

Mnie tego właśnie brakuje w BMW - tu interfejs czy rozwiązania są robione "na raz", jeden model ew. okres do/po LCI i koniec. Nie ma usprawnień, nie ma praktycznie poprawek i rozwoju, wchodzi nowy model czy LCI i jedyną "wielką nowością" jest pare obrazków i zmienia lokalizacji funkcji, tak że trzeba sie ich uczyc od nowa i z ergonomią czy usability ma to niekiedy zero wspólnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie odebrałem kilka dni temu iX3 i jak na razie jestem bardzo pozytywnie zaskoczony pod względem zużycia prądu.

Na odcinku 520 km składającym się z 60% autostrady i 40% jazdy miejskiej średnie zużycie energii to 19,5 kWh/100km

Na autostradzie przy tempomacie na 130 km/h (realna średnia wyszła 109 km/h) zużycie to 21,5 kWh/100km. Natomiast w jeździe miejskiej 17 kWh/100km.

Poza ciszą w kabinie jeździ jak zwykłe X3 i dla mnie to jest najlepsze bo zdecydowanie wolę aby auto nie było jakoś specjalnie udziwnione aby nie krzyczeć: O! mam elektryka :)


Za dwa tygodnie wybieram się w dłuższą przejażdżkę po Europie (4000km) tak więc dam znać jak spisze się w warunkach bojowych :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Super, gratulacje!! :cool2:


Napisz ku potomnosci (jezeli to nie tajemnica) jaki rabat % udalo Ci sie wynegocjowac u dealera - okolice 10% jak w przypadku zamowien na i4 czy lepiej?

I co Cie sklonilo do kupienia iX3 a nie np hybrydy czy spalinowego X3?


Okolice ~20kWh w mieszanym trybie przy spokojnej jezdzie to dobry rezultat, mialem podobnie w TM3 po 5000km tripie NO-PL-NO.

W iX3 na mniejsze zuzycie energii mocno wplywa brak X-drive --> i40 40e (tez RWD) podejrzewam, ze bedzie mial mega duzy zasieg przy 80kWh baterii majac lepsza aerodynamike w porownaniu do iX3.


Porob troche fotek z trasy i skrobnij jakas relacje tu na forum jak wrocisz - gdzie sie ladowales najczesciej, jak wygladaja ceny i dostepnosc ladowarek na codzien, jak wyglada w praktyce range anxiety etc :)

Napisz tez mocne i slabe strony auta po dlugiej trasie :cool2:


W Norwegii sprzedaz iX3 idzie slabiutko, MB EQC czy e-tronow sprzedaje sie 3-4x wiecej.

Chyba nie jest najlepiej z dostepnoscia tego auta w Europie.


51354703428_999bba462f_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się to prezentuje na żywo:


paVoXR.jpg


A taki wynik udało się osiągnąć żonie w jeździe po mieście:


iLwvPJ.jpg


Padło na iX3 bo BMW nie chciało mi wyprodukować zamówionej na jesień X3 20d. :D Chodzi oczywiście o restrykcje produkcji w związku z ostatnimi problemami z półprzewodnikami, a szala goryczy się przelała gdy dostałem info o braku możliwości wyprodukowania auta z aktywnym tempomatem. Dla mnie to najważniejsza funkcja poza dobrymi fotelami i klimą :)


Tak więc padło na iX3 co w rzeczywistości na chwilę obecną wydaje się idealnym rozwianiem, gdyż z auta głównie będzie korzystała żona podczas dojazdów obwodnicą do pracy. A w dodatku auto jest w pełni wyposażone co powoduje, że jak porównamy to z oferującym podobne osiągi 30i to mamy samochód 30 tys. taniej niż wersję benzynową. A ładowanie w garażu w taryfie G12W spowoduje, że poza jakimś wakacyjnym wypadem, auto w 100% będzie jeździło na taniutkim domowym prądzie.


Tak na marginesie ostatnio zrobiłem sobie w excelu tabelkę do porównania kosztów paliwa i przy przebiegu 100 tys. km powinno być ok 45 tys. zł oszczędności na samych kosztach paliwa w stosunku do dotychczas użytkowanego przez żonę Audi Q3. A do tego dojdzie jeszcze brak kosztów eksploatacji takich jak wymiana oleju, świec czy klocków (przez długi czas).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dla ludzi zainteresowanych kierunkiem rozwoju BMW, roznymi aspektami motoryzacji w tej firmie - polecam przeczytac wczorajsza prezentacje CEO BMW - Oliviera Zipse dla mediow :cool2:


https://www.bmwgroup.com/content/dam/grpw/websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2021/q2/Statement_Zipse_Conference%20Call_Q2_2021.pdf


Opowiada o przyszlosci firmy, o elektrykach, o sieci ladowarek, o OTA, o infotainmencie, o nowej platformie "NEUE KLASSE" - nawiazan posrednich i bezposrednich do Tesli jest sporo, widac, ze oczy decydentom BMW sie juz szeroko otworzyly na zmiany zachodzace dzis w motoryzacji :twisted:


Martwi natomiast, ze BMW wyraznie mowi o "holistycznym podejsciu" do napedow ICE/BEV czyli wzbrania sie nadal przed "all in" w elektryki.

Uwazny czytelnik wylapie sporo slow kluczy - "no simple truths", "we always focus on the big picture – the GLOBAL perspective"


Plusem bedzie to, ze przez najblizsze kilka lat beda nadal czerpac sporo zyskow z ICE, minusem jest to, ze nie da sie zlapac 2 srok za ogon - tzn w kwestii R&D BEV - inne firmy z Tesla na czele beda BMW nadal uciekac przez najblizsze lata.


Apropo ladowarek DC - 10 lat po tym jak Musk zaczal budowac wlasna siec ladowarek (rozumiejac co nalezy zrobic zeby sprzedawac elektryki) Zipse mowi:

"Achieving market penetration with e-mobility hasn’t been a vehicle supply issue for quite a while now. It depends, to a greater degree, on how quickly charging infrastructure is being expanded."

"We must not allow charging infrastructure to be the bottleneck that decides whether customers buy an electric vehicle or not. As the current ACEA president, I am fighting for this, so we can move forward faster in all 27 EU member states. We need a stronger commitment to this."

- posrednio mowi dlaczego Tesle sie sprzedaja swietnie juz dzis, a BEV BMW jest w ogonie sprzedazy (a mamy 2021r, 10 lat odkad Musk zaczal budowac siec SC)


Nowa platofrma w 2025 - "NEUE KLASSE" -

"This all new product offering is our response to the highly complex requirements of the coming decades. In many respects, the NEUE KLASSE is a real quantum leap –

for future model generations, toolkits, technologies, cooperation and our mindset across the BMW Group. Our new vehicle architecture is uncompromisingly electric, whether with battery power or hydrogen.

It also comes with an entirely new IT and software architecture, as well as a newly-developed high-performance electric drive train and battery generation.

Systems integration is another one of the BMW Group’s core competences that we will be demonstrating in the NEUE KLASSE"

Tutaj uwazny czytelnik wychwyci, ze Zipse tak naprawde mowi, ze technologicznie beda mogli (wg niego bo wg mnie Tesla poki co szybciej ucieka niz BMW goni) konkurowac z Tesla dopiero za 4 lata, wraz z wejsciem totalnie nowej platformy a nie wykorzystywaniu konwersji platformy spalinowej (jak np w przypadku i4) - dopiero wtedy opracuja dedykowany soft, dopracuja technologie baterii, napedu, ogarna kooperantow (Tesla co sie da robi wewnetrznie, "in-house", w firmach typu BMW firmy zewnetrzne dostarczaja wiekszosc gotowych rozwiazan.)


Software/OTA

"In today's cars, software, hardware and services work together in an integral way. This is how we are laying the technological foundation that will enable us to offer

our customers new functions on an ongoing basis. Our vehicles are always up to date with the very latest technology. For the past few years, we have been able

to update every single line of code in the vehicle over the air via Remote Software Upgrade. There are only two firms capable of this: One of them is in California, the other in Munich."

"We are introducing it for the first time in the BMW iX and subsequently rolling it out broadly across all other models. We are also integrating the digital services for

navigation, parking and charging into the BMW Maps cloud-based system. With the iX, customers also have the flexibility to book “functions on demand” at any time."

Tutaj juz jest tylko kopiowanie tego co robi Tesla od 2012r


"At the BMW Group, around 10,000 employees are working in the IT and software development. In the last few years alone, we have brought in 2,400 new experts in our development division" :twisted:


"By the end of the year, we aim to have a total of one million fully-electric and plug-in hybrid vehicles on the roads and, by 2025, two million pure electric vehicles. By then, we aim to deliver ten times the number of BEVs we sold in 2020."


"The BMW iX and i4 will both be launched in the autumn. Both are extraordinary vehicles that offer a fantastic driving experience. High orders for both are already exceeding our expectations. The planned annual volume of the BMW iX, for example, is already largely sold out in Europe."

A jak zakladalem ten watek poltora roku temu to szef R&D BMW mowil - produkowalibysmy i milion elektrykow rocznie, ale ludzie nie chca ich kupowac :twisted: :twisted: "No consumer demand" jeszcze w 2019r :D

https://www.theverge.com/2019/6/28/19154233/bmw-electric-vehicles-ev-event-executive-overhyped


New models will be coming in rapid succession from here on: In the next two years, we will launch all-electric versions of the BMW 7 Series, X1 and 5 Series.


PS. 400M $ kary - ugoda ze wzgledu na manipulacje z VW/MB odnosnie AdBlue - kolejny kamyczek do ogrodka EV :twisted:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja cały czas uważam, że w BMW/Mercedesie to rządzą stare dziady niemające pojęcia o tym, gdzie jest przyszłość. I że małe turbodoładowane silniki to na pewno nie jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Piekny artykul, o fascynujacym tytule (!), kopiowany w mediach na calym swiecie setki razy.

Wszystko co ma w nazwie "Tesla" i jest jakakolwiek kontrowersja, nawet najbardziej nieprawdopodobna - klika sie jak szalone i przynosi olbrzymie zyski pudelkom pokroju spidersweb :duh:


https://spidersweb.pl/autoblog/tesla-autopilot-wlaczanie-cena/


* sprostowanie gdzies tam malym druczkiem "It's possible my father-in-law triggered it another way" - ale co by to kogokolwiek juz obchodzilo :norty:


51359277669_3e14c5ec08_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla przypomnienia jego pierwsza przejażdżka najbardziej amerykańskim elektrykiem :) i komentarz



No i ogłosił: 50% nowych pojazdów w 2030 ma być zeroemisyjnych, plus chyba podkręcanie norm emisji (amerykańska tradycja, często gęsto mieli pewne normy emisji ostrzejsze od europejskich).

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ja cały czas uważam, że w BMW/Mercedesie to rządzą stare dziady niemające pojęcia o tym, gdzie jest przyszłość. I że małe turbodoładowane silniki to na pewno nie jest.

I teraz zestaw sobie lesnych dziadkow z takim szefem.



To jest CEO a koles ogarnia najmniejsze techniczne niuanse, optymalizuje i kwestionuje wszystko/wszedzie :shock:

A do tego robi to walczac na 2 fronty - rakiety i samochody


Nie dziwi mnie, ze marza na Teslach jest ponad 30% przy sredniej 5-7% wsrod innych producentow aut :shock:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest CEO a koles ogarnia najmniejsze techniczne niuanse, optymalizuje i kwestionuje wszystko/wszedzie :shock:

Są też minusy. Śpi w fabryce, która właściwie należy do niego, pracuje po 20h na dobę, a jak pracownicy, do których dla odmiany ta fabryka nie należy, nie pracują tak ciężko jak on, to często gęsto kończy się to wypaleniem i odejściem.


Zupełnie inaczej niż w uzwiązkowionych niemieckich fabrykach.

Radość z jazdy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ciekawy (chociaz troche tendencyjny pod koniec) artykul, czytalem wczoraj.

Szczegolnie wymowna czesc o dealerach przymuszanych do demowek elektrykow - a pozniej przy obecnych dotacjach (27k PLN) te demowki sa "niesprzedawalne" w konkurencyjnej cenie.

Wychodzi na to, ze Musk ze swoja siecia sprzedazy bezposredniej online i braku sieci dealerskiej znowu mial racje i myslal 10 lat do przodu :shock:


PS. Plac Solny, Wroclaw (zdjecia pozyczone z forum elektrowozu) - scisle centrum Wroclawia - 4 miejsca parkingowe tylko dla elektrykow :cool2:

Podobaja mi sie takie "miekkie zachety", typowa "marchewka" - niby nic wielkiego a robia robote i propaguja elektromobilnosc :cool2:


20210808_104307-2-jpg.1734


20210808_104241-2-jpg.1735


20210808_104225-2-jpg.1736

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.