Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
adamjttk:

Mnie to bardziej męczy temat przy tych ładowarkach, że brakuje w tym standardu jednego, toż w tej chwili są chyba 3 główne, gdzie każdy ma 2 warianty?

Nie, teraz juz jest wyjasnione - tak jak kolega Filip13 pisze - CCS w Europie jest standardem dla DC i Type 2 dla AC, reszta to egzotyka.

Mnie denerwuja tylko te karty lojalnosciowe z dziwnymi apkami (SC Tesli nie dotyczy) - UE powinna WYMUSIC terminale platnicze - zeby nie bylo, ze co ladowarka to inna apka i jakies cuda na kiju. Starszych ludzi to odrzuca, technologia musi byc prosta.

 

Po pierwsze oni będą kupować Teslę tylko dopóki niemieckie firmy nie zaproponują im czegoś niewiele gorszego. Dokładnie tak, wystarczy żeby było niewiele gorsze i patriotyzm zakupowy zrobi swoje.

To nie tylko o Niemcach. Ja to pisze od 80 stron - gdyby BMW mialo dzis 3-er EV o podobnym zasiegu do TM3 i nawet ~4,5s do setki - nie jezdzilbym dzis Tesla tylko zostal lojalny marce pomimo roznych mankamentow czy niedociagniec.

Ale poki co ani MB, ani Audi ani BMW nic takiego nie maja. A Tesla sie rozpycha na rynku i po wyprodukowaniu kilku milionow aut na pewno tak latwo ze swojego kawalka tortu nie zrezygnuja. Maja teraz hype, maja $ na R&D, Niemcy sporo przespali.

 

Po drugie zezwolenie Tesli na budowę fabryki pod Berlinem jest pokerowym zagraniem obu stron. Każda z nich chce wyssać know-how od drugiej. Komu się to uda lepiej, czas pokaże. Ci ludzie z zarządów niemieckich firm moto współpracują bardzo mocno zarówno z rządami landów jak i rządem federalnym więc przepisy będą tak zrobione żeby im włos z głowy nie spadł.

Mi sie wydaje, ze sie mylisz. Ta fabryka zacznie produkowac jak tylko technologicznie/logistycznie bedzie gotowa - czyli za ~3-4 miesiace.

Zadne rzadowe/ regionalne zezwolenia nie wstrzymaja jej o nawet 1 dzien wbrew temu co fantazjuje prasa.

Kto jak kto ale jezeli chodzi o protekcjonizm gospodarczy - USA nie maja sobie rownych. Pamietaj, ze niemieckie premium ma duzo wiecej do stracenia na terenie US.

Jezeli niemiecki rzad bedzie robil jakiekolwiek problemy - dzien pozniej okaze sie, ze kolo fabryki BMW czy innego MB w USA odkryja nowy gatunek egzotycznej dzdzownicy i wstrzymaja produkcje. Tesla to temat gospodarczo-polityczny dla USA, wlasciciel niedawno wygral kontrakt z NASA na ladownik ksiezycowy etc - to juz nie jest startup a dobro narodowe dla US, chronione calym potencjalem tego kraju.


https://www.dw.com/en/spacex-wins-contract-from-nasa-to-develop-lunar-lander/a-57234588#:~:text=SpaceX%20won%20the%20nearly%20%243,after%20winning%20the%20contract.

.

Opublikowano
Nie wiem w jakiej części Niemiec mieszkasz ale ten lokalny patriotyzm rzuca się w oczy przynajmniej dla mnie najbardziej w okolicach monachium :D :D

 

No ja akurat w tym drugim, równie ociekającym kasą i tu jest identycznie. Ale to specyfika wszystkich krajów DACH, w Szwajcarii aż do przegięcia.

Opublikowano
adamjttk:

Mnie to bardziej męczy temat przy tych ładowarkach, że brakuje w tym standardu jednego, toż w tej chwili są chyba 3 główne, gdzie każdy ma 2 warianty?

Nie, teraz juz jest wyjasnione - tak jak kolega Filip13 pisze - CCS w Europie jest standardem dla DC i Type 2 dla AC, reszta to egzotyka.

Mnie denerwuja tylko te karty lojalnosciowe z dziwnymi apkami (SC Tesli nie dotyczy) - UE powinna WYMUSIC terminale platnicze - zeby nie bylo, ze co ladowarka to inna apka i jakies cuda na kiju. Starszych ludzi to odrzuca, technologia musi byc prosta.

 

Po pierwsze oni będą kupować Teslę tylko dopóki niemieckie firmy nie zaproponują im czegoś niewiele gorszego. Dokładnie tak, wystarczy żeby było niewiele gorsze i patriotyzm zakupowy zrobi swoje.

To nie tylko o Niemcach. Ja to pisze od 80 stron - gdyby BMW mialo dzis 3-er EV o podobnym zasiegu do TM3 i nawet ~4,5s do setki - nie jezdzilbym dzis Tesla tylko zostal lojalny marce pomimo roznych mankamentow czy niedociagniec.

Ale poki co ani MB, ani Audi ani BMW nic takiego nie maja. A Tesla sie rozpycha na rynku i po wyprodukowaniu kilku milionow aut na pewno tak latwo ze swojego kawalka tortu nie zrezygnuja. Maja teraz hype, maja $ na R&D, Niemcy sporo przespali.

 

Po drugie zezwolenie Tesli na budowę fabryki pod Berlinem jest pokerowym zagraniem obu stron. Każda z nich chce wyssać know-how od drugiej. Komu się to uda lepiej, czas pokaże. Ci ludzie z zarządów niemieckich firm moto współpracują bardzo mocno zarówno z rządami landów jak i rządem federalnym więc przepisy będą tak zrobione żeby im włos z głowy nie spadł.

Mi sie wydaje, ze sie mylisz. Ta fabryka zacznie produkowac jak tylko technologicznie/logistycznie bedzie gotowa - czyli za ~3-4 miesiace.

Zadne rzadowe/ regionalne zezwolenia nie wstrzymaja jej o nawet 1 dzien wbrew temu co fantazjuje prasa.

Kto jak kto ale jezeli chodzi o protekcjonizm gospodarczy - USA nie maja sobie rownych. Pamietaj, ze niemieckie premium ma duzo wiecej do stracenia na terenie US.

Jezeli niemiecki rzad bedzie robil jakiekolwiek problemy - dzien pozniej okaze sie, ze kolo fabryki BMW czy innego MB w USA odkryja nowy gatunek egzotycznej dzdzownicy i wstrzymaja produkcje. Tesla to temat gospodarczo-polityczny dla USA, wlasciciel niedawno wygral kontrakt z NASA na ladownik ksiezycowy etc - to juz nie jest startup a dobro narodowe dla US, chronione calym potencjalem tego kraju.


https://www.dw.com/en/spacex-wins-contract-from-nasa-to-develop-lunar-lander/a-57234588#:~:text=SpaceX%20won%20the%20nearly%20%243,after%20winning%20the%20contract.

 

Amerykanie swój protekcjonizm narzucają siłą, głośno, parkując swój lotniskowiec na twoich wodach terytorialnych. Niemcy są za to mistrzami cichych negocjacji za zamkniętymi drzwiami i robienia tego tak by nikt nie zauważył. Pożyjemy zobaczymy

Opublikowano
Nie wiem w jakiej części Niemiec mieszkasz ale ten lokalny patriotyzm rzuca się w oczy przynajmniej dla mnie najbardziej w okolicach monachium :D :D

 

No ja akurat w tym drugim, równie ociekającym kasą i tu jest identycznie. Ale to specyfika wszystkich krajów DACH, w Szwajcarii aż do przegięcia.

 

No i bardzo dobrze, wspieranie rodzimego to fajna sprawa, tym bardziej, że to BMW, a nie Fiat.

Opublikowano
Nie wiem w jakiej części Niemiec mieszkasz ale ten lokalny patriotyzm rzuca się w oczy przynajmniej dla mnie najbardziej w okolicach monachium :D :D

 

No ja akurat w tym drugim, równie ociekającym kasą i tu jest identycznie. Ale to specyfika wszystkich krajów DACH, w Szwajcarii aż do przegięcia.

 

No i bardzo dobrze, wspieranie rodzimego to fajna sprawa, tym bardziej, że to BMW, a nie Fiat.

 

Ja też staram się to wspierać. To co prawda taki mały offtopic, ale jest taka aplikacja mobilna o nazwie Pola napisana przez ekipę z UJ z Krakowa która po kodzie kreskowym mówi jaki procent produktu powstał w PL. Polecam

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobry artykul, mnie wiecej obrazuje tez ten watek gdy ja mowie z perspektywy norweskiej gdzie elektromobilnosc to fakt dokonany i w salonach praktycznie nie ma juz innych aut, a z drugiej strony wiekszosc ludzi tutaj na forum wogole nie rozumie o co chodzi z tymi elektrykami bo przeciez w PL temat nie istnieje :norty:

A to wszystko polane sosem Tesli, ktora mimo ze szybka - nie jest przeciez premium, jest brzydka i bezplciowa jak wiekszosc EV, nie nadaje sie zbytnio na trasy - a mimo to nie wiedziec czemu dobrze sie sprzedaje :norty:


Koles, ktory ma TM3 i e-trona nagral wczoraj krotki filmik porownujac TM3 i najnowsze A5 2.0 TFSI, krotko i konkretnie porownujac rozne aspekty uzytkowania tych 2 aut, generalnie wyjasnia czemu to ludzie po prostu kupuja, skad ten hype.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wedlug strony https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bp11_20pskatt.pdf ceny aut w Norwegii:


Octavia RS 1,4 TSI 245hk iV aut cena: 473 000

Octavia Scout 2,0 TDI 200hk 4x4 aut cena: 492 000

Tesla Model 3 Long Range AWD cena: 449 900

Tesla Model 3 Performance AWD cena: 499 900

BMW 3-Serie 330i xDrive cena: 554 800

BMW 3-Serie 320i xDrive cena: 500 800

BMW 3-Serie M340i xDrive cena: 825 800

i do BMW trzeba jeszcze z 1/3 ceny dolozyc w dodatkach.

Porsche Taycan 4S PB cena: 968 700


Takze ludzie ktorzy normalnie kupowali auta w budzecie octavii moga kupic sporo szybsza tesle. Natomiast klientela BMW pojdzie raczej w kierunku taycana, etrona GT chociazby po to zeby sie wyroznic od bylych klientow octavii.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adamie jeszcze co do poprzedniego filmu co zamiesciles to obejrzalem tez inny film tego samego autora, gdzie porownuje audi e-tron z tesla model X.


NKomu nie chce sie ogladac to gosc sprzedal tesle X i wzial audi. Zapewne glownie dlatego Niemcy robia liftingi co 3 lata i nowe wersje co 6 lat bo ludziom sie po prostu po jakims czasie aktualne auta nudza i szukaja czegos nowszego. Bez nowego modelu czy liftingu firma nie bedzie miala nic do zaproponowania i klient pojdzie gdzie indziej tak jak autor filmu. Ja np mocno bym sie zastanowil czy kupic nowe auto u danego producenta skoro mozna kupic uzywane za pol ceny ktore wyglada i dluugo jeszcze bedzie wygladalo tak samo.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A ja dostrzegam jeszcze jeden problem z autami na baterię. Chyba wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że auta elektryczne to raczej do miasta lub spokojnej jazdy podmiejskiej. Tylko dlaczego te które mają w miarę rozsądny zasięg powiedzmy około 500 km to wszystko są takie wielkie i długie krowy jak w przypadku Tesli? Do jazdy po mieście i wokół oraz z opcją na nieco dłuższą wyprawę ten zasięg 500 km jest w miarę ok, ale auta z takim większym zasięgiem posiadają nadwozie limuzyny albo dużego suva i nadają się pod tym względem raczej do jazdy po trasie a nie do miasta. Gdyby takie auto wielkości bmw serii 2 miało 500 km zasięgu i było elektryczne to byłoby naprawdę super.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
karbo trafione w punkt. Chyba volvo zauwazylo ten problem bo ich pierwszym elektrykiem jest xc40 p8 recharge. Maly, dynamiczny suv, idealny do miasta. Ciekawe jak to bedzie sie sprzedawalo.
Opublikowano
Ten artykuł ocenia poziom dopłat. Ale dlaczego Polska już dziś miałaby dawać jakieś dopłaty? Dopłaty są po to by osiągnąć jakiś konkretny efekt. Jak na razie w PL produkuje się kupę części do ICE. Dopłaty należy wprowadzić w momencie gdy będzie to skorelowane ze wzrostem liczby miejsc pracy w biznesie EV.
Opublikowano

Z tymi faceliftami to ja bym był ostrożny. Porsche np. baaaaaardzo mało zmienia w swoich samochodach i czasem nawet sam przeaczam, że wyszedł nowy model. Np. Cayenne III ma przód identyczny jak Cayenne II GTS, rozróżnić można tylko po tylnych lampach - pod warunkiem, że auto nie jest czarne, bo wtedy nie widać nowego oświetlenia :D

911 to oczywiście wszyscy wiedzą, ja 991 i 997 mam problem odróżnić tak z pamięci, podobnie jak te 993 i 964 - wiem że są różnice, ale nawet jako petrolhead z prosiem w garażu tego nie czaje, póki sobie nie przypomnę. I czy Porsche na tym źle wyszło?


Oczywiście Porsche ma być autem niszowym, więc trochę inny target, jednak jest to możliwe. BMW sprzedaje auto zaprojektowane na rok 2015, po przypudrowaniu w 2021. Elementy auta projektowane oczywiście 1-3 lata wcześniej. W Tesli kupujesz nowy S model i wiesz, że model jest zmieniany co roku, albo i częściej i nie czuć w nim tej starości, jak kiedy w 2021 odbierasz nową 7er z tabletem Samsunga z 2014 roku, bo nie można go zaktualizować, bo za duży wydatek itp. I nowe BMW są fajne tylko jak są nowymi modelami, a potem bardzo szybko się starzeją, bo aktualizacje są tylko co kilka lat.


I to oczywiście średnio przeszkadza klientom, co co 3 lata biorą leasing na nowe. Tylko nawet tutaj na forum czasem widać, że ktoś szuka nowego auta nie bo potrzebuje, a bo musi zmienić, żeby koszty były itp, takie nakręcanie konsumpcjonizmu bez sensu.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dokladnie. Doplaty nie biora sie z nikad, ktos na nie musi zapracowac. Praca jest zwiazana z zanieczyszczeniem srodowiska i kolko sie zamyka. Ja jestem zwolennikiem wolnego rynku i tego ze to producenci musza walczyc o cenowa konkurencyjnosc a nie przez sterowanie rzadu, chyba ze jets jakis wazny interes spoleczny np tak jak wspomniales tysiace miejsc pracy. Ekologicznosc elektrykow tez tak do konca do mnie nie przemawia bo od dawna wiadomo ze glownymi trucicielami miast sa stare piece kopciuchy w domach. Tutaj ciekawy artykul na przykladzie krakowa: https://krakow.dlawas.info/zdrowie/dlaczego-w-krakowie-jest-smog-szybka-odpowiedz/cid,14080,a

W transporcie samochodowym tylko 7% zanieczyszczen jest z rury, reszta to klocki, oraz pyl unoszony przez opony takze najlepszym rozwiazaniem jest bardzo dobra komunikacja miejska a samochody aut z drog w stolicach duzych miast.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@Slawomir ja porsche zbyt dobrze nie znam ale jak widze swiecaca listwe przez caly tyl to wiem ze jest nowe :D :D To ze tesla dostanie aktualizacje nie znaczy ze auto jest swieze. Dla Twojego sasiada i zreszta Ciebie bedzie wygladala tak samo, srodek to samo po prostu najzwyzajniej w swiecie sie znudzi i zapragniesz zmiany i to jest powod dlaczego wiele osob chce zeby nowy model wygladal inaczej. Oczywiscie 911 rzadzi sie swoimi prawami, te auta czesno rosna na wartosci wiec stare caly czas jest cool
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A ja dostrzegam jeszcze jeden problem z autami na baterię. Chyba wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że auta elektryczne to raczej do miasta lub spokojnej jazdy podmiejskiej. Tylko dlaczego te które mają w miarę rozsądny zasięg powiedzmy około 500 km to wszystko są takie wielkie i długie krowy jak w przypadku Tesli? Do jazdy po mieście i wokół oraz z opcją na nieco dłuższą wyprawę ten zasięg 500 km jest w miarę ok, ale auta z takim większym zasięgiem posiadają nadwozie limuzyny albo dużego suva i nadają się pod tym względem raczej do jazdy po trasie a nie do miasta. Gdyby takie auto wielkości bmw serii 2 miało 500 km zasięgu i było elektryczne to byłoby naprawdę super.

 

BMW 2-er ma 440-450cm dlugosci, to wcale nie takie male auto.


Na 2021r, tak na szybko auta z zasiegiem 450-500km (baterie 70-80 kWh) w klasie B/C


- VW ID3/ID4 - 426cm/458cm

- Hyundai Kona/Ioniq 5 - 420cm/463cm

- Kia e-soul/e-niro - 420/437cm


Pamietaj, ze duze baterie swoje kosztuja i dopiero teraz schodzi sie zauwazalnie z kosztow ostatnie kilka lat.


Krotkie i waskie auto to malo miejsca na baterie w podlodze i ladowanie do hatchabacka np WV ID3 500 km zasiegu gdy wiekszosc ludzi robi po 50-100km dziennie jest wg mnie srednio udanym pomyslem - auto robi sie ciezkie (ID3 potrafi wazyc 2 tony..) i przede wszystkim drogie - a tak jak piszesz nadal na trasy jest srednio udanym pomyslem.


Ludzie od EV miejskiego oczekuja przede wszystkim rozsadnej ceny i zasieg ~300km (okolo 50kWh) spokojnie starcza imho jak masz sie gdzie ladowac.


PS. Tesla (model 3) to nie jest krowa, krotsza od G20.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
do tej listy dodalbym volvo xc40 p8 recharge. Na otomoto mozna kupic nowy za 250k czyli w cenie tesli 3. Jak to sie wogole sprzedaje w Norwegii?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

wlasnie znalazlem cos takiego: https://www.bmw.com/en/innovation/bmw-software-update.html

a w artykule:


Of course, BMW is no different. In fact, since 2018, with the introduction of BMW Operating System 7, BMW has slowly but surely been ramping up its efforts to continuously review and improve the millions of lines of code that make up your vehicle’s central nervous system. Today, BMW drivers all over the world can also effortlessly upgrade their BMW Operating System over-the-air by using the Remote Software Upgrade function.


The roll-out of the latest available BMW software started in spring 2020, reaching more than half a million BMW owners. The campaign was kicked off in Germany, and is set to reach the rest of the world over the course of this summer. As for the next upgrade, this too is well underway, with the roll-out kicking off in autumn and reaching considerably more BMWs that have already hit the road.


“What many people perhaps don’t think about,” says Jochen Kurbjuweit, BMW Senior Manager Remote Software Upgrade, “is that our cars today have 50 to 60 computing units, including quite a few high-performance computers, that control, regulate and measure everything from the navigation system to the steering wheel. It’s a complex system of various vehicle functionalities, which naturally benefit from constant improvements to keep the car fresh and up-to-date. This is where the over-the-air upgrade function comes into play – it allows us to offer these improvements as seamlessly as possible – just as if you were updating any other device that you know and use.”


Takze to jest nieprawda ze tylko tesle dostaja zdalny upgrade

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak patrze sobie tez na siec ladowarek i sie zastanawiam czy np taki orlen nie zmiecie z powierzchni ladowarek tesli. Maja infrastrukture z terenem gdzie ladowary moga dostawic i sklepami oraz czasami restauracja obok gdzie klient moze pojsc i sie najesc. Juz postawili ich calkiem sporo https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/Strony/PKN-ORLEN-rozwija-sie%C4%87-%C5%82adowarek-samochod%C3%B3w-elektrycznych.aspx p.s. cena ladowania zabija :D :D W innych krajach moze byc podobnie np na takim shellu czy innej sieci stacji
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A ja uważam, że tanie ładowanie na Orlenie i dopłaty do ev to będą jak będzie to

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.wyborkierowcow.pl%2Fizera-polski-samochod-elektryczny%2F&psig=AOvVaw32FdytUvm9_jc71T9NJ4ff&ust=1619786392727000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCLjfrNi8o_ACFQAAAAAdAAAAABAD


oczywiście ładowanie będzie tanie/darmowe dla izery. także u naszych zachodnich sąsiadów na stacjach orlen albo zależnych.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tam jest duzy przemysl oil&gas wiec niekoniecznie musi im zalezec na elektryfikacji. Z dugiej strony troche racji maja bo np w takiej Polsce w benzynie jest ze 60% podatku. Jak budzet straci w jednym miejscu to w innym bedzie musial odzyskac.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Alez to auto ma piekna linie nadwozia z tego kata, i ten kolor :shock:

Model 3 Tesli czy Giulia to 2 polki nizej.

Nawet te nerki juz jakos sie opatrzyly :norty:

Auto wyglada fantastycznie agresywnie :cool2:


Co natomiast dla mnie niepokojace (wiedzac, ze Marek to duzy fan BMW):

- zmierzone 4,5s do setki zamiast obiecywanych 3,9s (zarowno z LC jak i bez niego) to mega slaby wynik na codzien bo takie osiagi na dzis to nie oszukujmy sie - LIPA - tutaj ewidentnie widac ze bez x-drive nie ma co juz podchodzic do takiej mocy

- wydech - "brakuje dzwieku"

- "dretwosc ukladu kierowniczego" - wtf? :shock:


Cena tez juz jest nielicha, 520 tys za wersje RWD to naprawde sporo $


Ciekawy jestem czy to juz ostanie R6 M3 i czy kolejne bedzie jak AMG R4+bateria czy full EV :twisted:


51148836926_7e8aee70c3_o.jpg

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Na żywo ten gril wyglada jeszcze lepiej. Te czarne poziome linie robią robotę. Duży grill dodaje świeżości i nikt nie ma wątpliwości czy to nowe BMW czy kilkuletnie. Odnośnie osiągów to jest lepiej niż podaje producent.
Od 12:30 minut. Nie wiem czym mierzył wieruszewski czy czasem nie telefonem. Lada dzień ma się pojawić w sprzedaży wersja z m xdrive z mozliwoscia odłączenia przedniej osi i to dopiero może być kozak.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.