Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A trasy w elektryku?

Proszę, wykres zasięgu Tesli model S100, w zależności od prędkości i temperatury.

model_s100_range_temp_imperial_grande.png


Jedziecie autostradowe 150 km/h, zasięgu macie na jakieś 300-320km i to zakładając że startujecie od 100% baterii. Ponieważ na postojach ładujecie się do około 80% (potem prędkość ładowania znacznie spada), to każdy następny etap trasy to 240km.


I to mówimy tutaj o Tesli Model S z największą dostępną baterią. Model 3 wypada kilkadziesiąt procent słabiej.

Opublikowano

Trasy w elektryku mają wbudowane przerwy na konsumpcję (kawy, pożywienia, mediów). Czy ktoś woli 1000km od strzała czy z przerwami to imho kwestia gustu.


W Warszawie w tym roku i kolejnym miasto zbuduje w sumie 816 punktów ładowania. Ile prywatny biznes nie wiadomo.

W Sosnowcu trwa budowa 40 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (czyli pewnie 80 punktów).

To samo będzie wszędzie indziej, bo „Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych” w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 150 tys. wymaga liczby punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania nie mniejszej niż 100.


Na wsiach już 5% gospodarstw ma fotowoltaikę. To już znacznie więcej niż rynek elektryków.

Radość z jazdy
Opublikowano
Trasy w elektryku mają wbudowane przerwy na konsumpcję (kawy, pożywienia, mediów). Czy ktoś woli 1000km od strzała czy z przerwami to imho kwestia gustu.

Fajnie móc robić przerwy gdy się chce, nie gdy się musi. Tylko do tego trzeba mieć odpowiednie auto.

 

W Warszawie w tym roku i kolejnym miasto zbuduje w sumie 816 punktów ładowania. Ile prywatny biznes nie wiadomo.

W Sosnowcu trwa budowa 40 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (czyli pewnie 80 punktów).

To samo będzie wszędzie indziej, bo „Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych” w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 150 tys. wymaga liczby punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania nie mniejszej niż 100.

A widziałeś ile kosztuje naładowanie elektryka na takiej stacji? Bo kolega Adam snuje wizje jeżdżenia za darmo przez 363 dni w roku. I może tak jest, ale jak już pisałem - tylko posiadając własną fotowoltaikę, czyli dla małego odsetka populacji.

 

Na wsiach już 5% gospodarstw ma fotowoltaikę. To już znacznie więcej niż rynek elektryków.

Pewnie, dlatego trochę tych elektryków rocznie się sprzedaje :)

Opublikowano
Oczywiście oddzielną kwestią jest czy ktoś kupuje auto by było praktyczne, czy by mieć przyjemność z jazdy :) Nie oceniam :) 318d to nie M3.
Radość z jazdy
Opublikowano
Panowie, a jak to jest z jazda elektrykiem po buspasie i darmowym parkowaniu w centrum? Czy jest to z gory nalozona ustawa czy kazda gmina moze interpretowac to wg wlasnego uznania? Chodzi mi o PL.
Opublikowano
Panowie, a jak to jest z jazda elektrykiem po buspasie i darmowym parkowaniu w centrum? Czy jest to z gory nalozona ustawa czy kazda gmina moze interpretowac to wg wlasnego uznania? Chodzi mi o PL.

 

Wszystkie samochody elektryczne mają nieograniczony dostęp do stref czystego transportu, mogą korzystać z pasów autobusowych i są zwolnione z opłat w strefach płatnego parkowania w centrach miast.

Więcej informacji: Polska ustawa z dn. 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności, Dz.U. 2018

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A widziałeś ile kosztuje naładowanie elektryka na takiej stacji? Bo kolega Adam snuje wizje jeżdżenia za darmo przez 363 dni w roku. I może tak jest, ale jak już pisałem - tylko posiadając własną fotowoltaikę, czyli dla małego odsetka populacji.

 

Fotowoltaika jest fajna lecz nie jest niezbedna.

500 km po miescie w aucie spalinowym to 5 x 10l x 5PLN = 250 PLN

500 km po miescie w EV to 5 x 15kWh x 0,35PLN/1kWh = 25 PLN - to jest 10% ceny benzyny (taryfa nocna G12)

Dla mnie auto jezdzace za 10% ceny benzyny --->praktycznie jest to "darmo" i bez fotowoltaiki.


Co roku jedziesz wymieniac olej i filtry - placisz kilka stow i tracisz godzine czy dwie -> w EV nie musisz

Co roku jedziesz wymieniac klocki/tarcze - placisz kilka stow i tracisz godzine czy dwie -> w EV nie musisz


I te "setki" PLN i zmarnowane godziny sie sumuja, policz sobie sam


Wiec naprawde nie rozumiem komu szkodza 2-3h "zmarnowane" w 1000km trasie ktore sie robi max kilka razy w roku (mowie o Kowalskim)


Co do tych hal garazowych - poczekaj jeszcze kilka lat - wszystkie beda modernizowane, co do jednej.

.

Opublikowano

Piszesz o taryfie nocnej, czyli znów piszesz o ludziach w domach - tym razem tych bez fotowoltaiki (swoją drogą to chyba jakieś jednostkowe przypadki, jak masz dom i samochód elektryczny, to wydajesz 15000 na panele).

A ja piszę o milionach ludzi mieszkających w polskich miastach i ich konieczności ładowania na publicznych ładowarkach. Oni też zrobią 500km za 25zł, czy może jednak cena będzie zbliżona do ceny benzyny?


A jak poczekamy pare lat i miasta się zmodernizują i hale garażowe się przebudują i tysiące ładowarek się pobuduje i wejdą nowe przepisy i każdy będzie miał gniazdko do ładowania pod mieszkaniem, to będzie kompletnie inna rozmowa i wtedy możemy ją odbyć. Teraz nie ma ona najmniejszego sensu, bo za 3, 5 lub 10 lat i przepisy będą inne i sytuacja na rynku samochodów będzie inna.

Opublikowano

Nie czekajmy. Trzeba ludzi, którzy to będą cisnąć i promować, inaczej pod strzechy to nie wejdzie.

Gadanie, że miliony ludzi nie mają dostępu do prądu w garażu - spoko, niech więc Ci co mogą korzystają, pozostali cisną urzędników.

Polska ekologicznie jest afryką europy i warto promować zmianę tego stanu rzeczy.

Opublikowano

Zgadzam się, early adopterów w społeczeństwie nie brakuje, trochę ludzi jednak w domach mieszka i wady elektryka im nie przeszkadzają, a przepisy promują auta elektryczne.

Dlatego zmiany na tym rynku postepują tak szybko, i dobrze.


Sam rozważam elektryka do jazdy wokół komina, który stacjonować będzie w domu z panelami.

Tylko w dyskusji na ten temat na forum dobrze jest zachować odrobinę obiektywności i nie bać się mówić o obu stronach medalu, a nie zachowywać się jak naganiacz ;)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Piszesz o taryfie nocnej, czyli znów piszesz o ludziach w domach - tym razem tych bez fotowoltaiki (swoją drogą to chyba jakieś jednostkowe przypadki, jak masz dom i samochód elektryczny, to wydajesz 15000 na panele).

A ja piszę o milionach ludzi mieszkających w polskich miastach i ich konieczności ładowania na publicznych ładowarkach. Oni też zrobią 500km za 25zł, czy może jednak cena będzie zbliżona do ceny benzyny?


A jak poczekamy pare lat i miasta się zmodernizują i hale garażowe się przebudują i tysiące ładowarek się pobuduje i wejdą nowe przepisy i każdy będzie miał gniazdko do ładowania pod mieszkaniem, to będzie kompletnie inna rozmowa i wtedy możemy ją odbyć. Teraz nie ma ona najmniejszego sensu, bo za 3, 5 lub 10 lat i przepisy będą inne i sytuacja na rynku samochodów będzie inna.

 

to może być inna rozmowa ale nie musi bo jak znam zachłanność rządzących to opodatkują ten prąd odpowiednio jak zobaczą że ludzie korzystają

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
to może być inna rozmowa ale nie musi bo jak znam zachłanność rządzących to opodatkują ten prąd odpowiednio jak zobaczą że ludzie korzystają

Prad to jeden z fundamentow gospodarki, nie da sie go ot tak "opodatkowac" zeby zrownowazyc wplywy do budzetu z akcyzy od benzyny.

Jak opodatkujesz prad -> doslownie kazdy produkt w sklepie, kazda usluga bedzie drozsza, spirala inflacji, nie tedy droga.


No i zeby budzet zaczal to odczuwac - musialoby byc juz naprawde sporo % EV.


Mi sie wydaje, ze bedzie jakas mutacja opcji norweskiej czy angielskiej - oplaty drogowe, ubezpieczenie zalezne od przejechanych km rocznie etc.


Ale do tego w PL jeszcze 5-10 lat, do tego czasu wlascicieli EV czekaja same przyjemnosci (patrzac po rozwoju EV w NO)


Im ktos szybciej kupi elektryka - tym wiecej "zaoszczedzi" - na paliwie, na parkingu, na buspasach, na serwisie etc.


I tak jak 5 lat temu byly na rynku tylko jakies egolfy i leafy i z punktu widzenia uzytkownika 3-er byla to nedza jezeli chodzi o fun z jazdy - tak dzisiaj zaczyna sie robic ciekawie - sa tesle model 3, sa polestary, za chwile bedzie i4 etc etc.


Nie naganiam, mowie z pozycji osoby przechodzacej transformacje motoryzacyjna :norty:


PS. Dzisiaj moje 530d poszlo na norweskie allegro, jak sie sprzeda w miare szybko - bedzie kolejne EV :twisted:

I z mojego punktu widzenia powiem jedno - po kilku miesiacach jazdy szybkim EV - przesiadka do 300KM 530d jest jak przesiadka z 4k OLEDA na pierwsze plazmy hd-ready. :norty:

.

Opublikowano
@adamjttk, NIe wiem czy miales okazje przetestowac jako, ze mieszkasz w NO. Wiesz moze jak wyglada kwestia zasiegu w Modelu 3 Performance w jezdzie autostradowej na tempomacie 160km/h?
Opublikowano

Jest facet, który testuje auta elektryczne między innymi pod tym kątem. Tutaj znajdziecie rozpiskę zasięgu

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678


I tak Tesla Model 3 Performance z 2021, przy prędkości 120km/h ma zasięg 340km.

Przyspieszenie ze 120km/h do 150km/h powoduje spadek zasięgu o około 20%, czyli kończymy z zasięgiem 270km dla nowej baterii.


Po naładowaniu na stacji do 80% baterii, nasz następny etap to 216km.


Spadek o 20% dla przyspieszenia do 150km/h bazuję na wykresie, który wklejałem już wcześniej dla Tesli S100:

model_s100_range_temp_imperial_grande.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@adamjttk, NIe wiem czy miales okazje przetestowac jako, ze mieszkasz w NO. Wiesz moze jak wyglada kwestia zasiegu w Modelu 3 Performance w jezdzie autostradowej na tempomacie 160km/h?

 

Osobiscie nie mialem jeszcze przyjemnosci testowac na autostradach TM3, covid uziemil na dobre.

Na portalu elektrowoz znalazlem ciekawa infografike i 2 artykuly na ten temat

https://elektrowoz.pl/porady/tesla-model-3-sredni-zasieg-w-kilometrach-w-zaleznosci-od-szybkosci-liczymy/

https://elektrowoz.pl/testy/jaki-jest-realny-zasieg-tesli-model-3-przy-nizszych-temperaturach-i-szybkiej-jezdzie-u-mnie-taki-czytelnik/


%C5%9Aredni-zasi%C4%99g-Tesla-Model-3-w-km-w-zale%C5%BCno%C5%9Bci-od-szybko%C5%9Bci-jazdy.jpg


Natomiast to sa wartosci "optymalne" bo np jak temp. spadnie do -10C czy pada mocny deszcz to zasieg potrafi spokojnie spasc o np 20% i trzeba byc tego swiadomym.


Przy 160km/h naladowana do pelna bateria starczy na max 250km po czym bedziesz jechal na oparach.

Po doladowaniu do 80% realny zasieg wyniesie przy tej predkosci juz tylko ~200km?


Na pewno nie jest to auto dla kogos kto codziennie cisnie po autostradzie kilkaset km z predkosciami 160-200km/h - uzytkowy zasieg spadnie wtedy do 200km (ladowanie 10-80%) a ladowarek poki co nie ma tylu przy autostradach. Zreszta ladowanie co godzine-poltorej przeciez nie ma zadnego sensu.

Do tego TM3 jest przy tych predkosciach sporo GORZEJ wyciszona od 3-er i akustycznie nie bedzie to na pewno komfortowe.


Jezeli ktos jezdzi czesto, daleko i szybko po autostradach - nie dla niego EV/TM3 poki co.


Natomiast jezeli autostrady to np 20% Twojej jazdy i mozesz sie "przemeczyc" z jezdzeniem 120-130km/h - powinno juz byc calkiem znosnie bo swietna robote robi przede wszystkim soft ktory jest mega szczegolowy, planuje co do km gdzie sie zatrzymac, na jak dlugo, czy nie trzeba np zwolnic zeby dojechac do ladowarki etc etc - mozna sobie sprawdzic na stronie Tesli

.

Opublikowano
@adamjttk, @TheApocalypse, dzieki za podrzucone info, u mnie autostrady to 80%, aczkolwiek przebiegow nie robie duzych, okolo 15 tys km rocznie. W moim wypadku EV raczej na drugie auto w rodzinie by pasowalo.
  • Członkowie klubu
Opublikowano

Jakoś coraz więcej pełnych elektryków nawet w lubelskim. Wczoraj wyprzedzałem e-trona, dzisiaj i-pace’a, regularnie się trafiają tesle. Łączy je to, że wszystkie jeżdżą bardzo przepisowo, oczywiście wiemy dlaczego :D

No i tak sobie myślę, że nie są to w ogóle samochody nadające się do jazdy autostradami czy eskami, tak jak się obecnie jeździ po PL, natomiast jak zgodnie z zapowiedziami zaczną wprowadzać dużo pomiarów odcinkowych, dronów z pomiarami itp. gdzie wszyscy zaczniemy jeździć zgodnie z przepisami, to spalinówki mogą stracić część przewagi.

Opublikowano

Moim zdaniem, przewija się tutaj ten sam problem co w wątku 30d vs 40i czy jakoś tak.

Ludzie oceniają auta w oderwaniu od wykorzystania.


Elektryki na długie dystanse potrzebują jeszcze dobrych 10 lat żeby coś osiągnąć sensownego, tylko kto i jak często te długie dystanse robi? Bo 2 razy w roku na wakacje to można zaplanować +1-2h postojów więcej, a nie auto pod wyjątek kupować. Albo zamiast robić trasę 1000+, zrobić międzypostój z hotelem po 500km. Albo - i wg mnie to najsensowniejsze, na wakacje wypożyczyć diesla.


Ja też pod domem widzę i-pace regularnie i nawet śmiesznie, bo Tesli aż tak często nie widuję, choć też jeżdżą. Przepisowa jazda tych samochodów tylko wyjdzie na plus, bo wszyscy będą jeździć coraz bardziej przepisowo z czasem, patrząc po poczynaniach rządu. Dziś dużo łatwiej stracić prawko niż jeszcze 5 lat temu.


Jak dla mnie idzie to w dobrym kierunku. A czytałem też sporo o wodorze i zastanawiam się, czy nie dojdziemy do etapu, że auta długodystansowe będą np. hybrydami wodorowymi z bateriami np. na 200km. Myślałem że wodór jest mocno niszowy, ale nadwyższy energii odnawialnej trzeba gdzieś pakować i wodór jest najwygodniejszą formą przechowywania takiej energii - toż ile elektrowni szczytowo-pompowych można stawiać na płaskim terenie :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ludzie oceniają auta w oderwaniu od wykorzystania.


Elektryki na długie dystanse potrzebują jeszcze dobrych 10 lat żeby coś osiągnąć sensownego, tylko kto i jak często te długie dystanse robi? Bo 2 razy w roku na wakacje to można zaplanować +1-2h postojów więcej, a nie auto pod wyjątek kupować. Albo zamiast robić trasę 1000+, zrobić międzypostój z hotelem po 500km. Albo - i wg mnie to najsensowniejsze, na wakacje wypożyczyć diesla.

 

Mi sie tez wydaje, ze duzo ludzi szuka dziury w calym po prostu.

Jezeli za kilka lat ladowarki DC 250-350kW beda co kilkanascie/kilkadziesiat km na trasach (po 10-20 szt) - kupowanie aut z mega duzymi bateriami, w cenie wiekszej o +10-15k$ czy o wadze wiekszej o kolejne +200-300kg bedzie po prostu bezsensowne.


Hotel czy wynajmowanie diesla jest wg mnie zupelnie bez sensu rowniez i raczej nikt tak nie bedzie robil - zamieszania co nie miara w imie czego? - zeby ominac 2-3 dodatkowe ladowania po 20 min? Albo zeby jechac 160 km/h zamiast 130 km/h?


Przyzwyczajenia sie zmieniaja bardzo szybko!

20 lat temu byla mania w tel. komorkowych na coraz mniejsze wymiary i coraz dluzsza zywotnosc baterii.

Nokia wypuszczala 80g modele np 8210. Bateria trzymala po 2-3 tygodnie. niektore modele byly pancerne. Co z tego zostalo dzis?


Dzisiaj mamy smartphony 2x wieksze, 2x ciezsze a bateria wytrzymuje dobe. Po upadku potrafia cale popekac. Czesto nie mieszcza sie w kieszeni.

Czy ludzie wracaja masowo do telefonow sprzed 20 lat? Nie, zmienili przyzwyczajenia.

Zamiast 2 tyg zywotnosci baterii maja youtuba, odtwarzacz Spotify, przegladarke internetowa czy mapy googla.

Laduja co wieczor nawet o tym nie myslac.


I tak samo jest z elektrykami - ludzie przestawia myslenie nawet o tym nie wiedzac.


Auta ida w autonomie i plynna jazde - za dekade dwie wszyscy bedziemy spac w aucie w dluzszych trasach a budzic nas bedzie jakas Siri, ze trzeba sie podladowac na kolejne kilkaset km (jezeli i to nie bedzie automatyczne, co wcale mnie nie zdziwi bo Tesla tez walczy z tymi samoladujacymi sie robotycznymi wysiegnikami)

A nie jezdzic 200km/h do Chorwacji od strzalu :norty:


Z faktami ciezko polemizowac -

1. rocznie Kowalski robi 15-20 tys km wiec duzo tam tras do Chorwacji nie ma :norty:

2. Ludzie ktorzy kupuja EV jezdza duzo wiecej niz gdy mieli ICE bo jazda jest prawie ze frikowa i duzo przyjemniejsza

3. Te gadki o 200km/h sa nuzace - kiedys jechalem wieczorem do rodzicow ~500km na swieta i jakos rodzina spala wiec z nudow liczylem auta - te wyprzedzane i te wyprzedzajace.

Jadac ~150km/h glownie po autostradach wyprzedzilem ~200 samochodow i bylem wyprzedzony 3 czy 4 razy. Ot real life a nie forum BMW.

.

Opublikowano (edytowane)

2. Ludzie ktorzy kupuja EV jezdza duzo wiecej niz gdy mieli ICE bo jazda jest prawie ze frikowa i duzo przyjemniejsza

:lol:

 

3. Jadac ~150km/h glownie po autostradach wyprzedzilem ~200 samochodow i bylem wyprzedzony 3 czy 4 razy. Ot real life a nie forum BMW.

:lol:


Chyba żyjemy w równoległych rzeczywistościach.

Edytowane przez TheApocalypse
Opublikowano
Wczoraj wyprzedzałem e-trona, dzisiaj i-pace’a, regularnie się trafiają tesle. Łączy je to, że wszystkie jeżdżą bardzo przepisowo, oczywiście wiemy dlaczego :D

 

Nie zgadzam się.

Ja jeżdzę przepisowo i spalinowym i elektrycznym. A co prędkości autostradowej: jeżdzę 140 bo to moje optimum legalności i zasięgu. Mogę szybciej, ale po co? By co zaoszczędzić? Co komu udowodnić? Moc samochodu jest wystarczająca, by nie musieć łamać przepisów by się dowartościować. Nie lubię buców, którzy uważają się za nadludzi, których zasady (na przykład ruchu drogowego) nie dotyczą.


PS. Różnica w jeździe wygląda tylko tak, że na jadącą przepisowo starą beemkę ludzie rzadko trąbią, nie to co na elektryka.

Radość z jazdy
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

2. Ludzie ktorzy kupuja EV jezdza duzo wiecej niz gdy mieli ICE bo jazda jest prawie ze frikowa i duzo przyjemniejsza

:lol:

Jezdzilem ~20 ICE (100-500KM) i ~10 EV (100-500KM) w zyciu. Na tym opieram moje wnioski.

Iloma EV Ty jezdziles?

 

3. Jadac ~150km/h glownie po autostradach wyprzedzilem ~200 samochodow i bylem wyprzedzony 3 czy 4 razy. Ot real life a nie forum BMW.

:lol:


Chyba żyjemy w równoległych rzeczywistościach.

 

Chyba tak

Ja wiem, ze na forum wszyscy maja M3/335i i jezdza 200-250km/h, 100 tys km rocznie, ale nie wiedziec czemu w co drugim watku jest chwalenie sie ile najmniej pali ich M340d etc :norty:

.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.