Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
A co gdy muszę nagle znów gdzieś pojechać? choćby zawieźć kogoś do szpitala w nocy? nie będę czekał kolejnych 4h żeby się podładowało!

 

Statystycznie podejrzewam, ze o wiele czestsza jest sytuacja, ze masz auto ICE na glebokiej rezerwie niz rozladowane auto EV w sytuacji, gdy potrzebujesz nagle gdzies jechac nieplanowanie.

(tak, wiem, ICE mozesz w 5 min zatankowac w razie w).


Jezdzenie EV zmienia mentalnosc odnosnie tankowania/ladowania, wiekszosc ludzi podlacza sie do ladowarki po przyjezdzie do domu czy w pracy (mimo ze w sumie nie musi bo ma dalej 200 czy 300km zasiegu), robia to z przyzwyczajenia (tak jak ludzie z przyzwyczajenia laduja smartphona gdzie sie da - w pracy, w domu etc) - finalnie codziennie rano maja auto naladowane do pelna.


EV nigdy praktycznie nie jest rozladowane do 0 bo uzytkowo baterie laduje sie w przedziale 10-85%.


A co do tej konkretnej sytuacji:

- mozesz uzyc swojego drugiego auta

- mozesz wezwac taxi

- mozesz wezwac karetke

- mozesz poprosic sasiada o pomoc

etc etc


Przytoczony przypadek jest wg mnie malo realny/prawdopodobny, rownie dobrze mozna zaczac przytaczac argumenty typu - a co jezeli bedzie blackout w nocy a ja akurat chcialem rano jechac do Chorwacji albo - a co bedzie jezeli mam male, 4-osobowe auto miejskie a zatrujemy sie w domu muchomorami i bede musial zawiezc naraz 6 osob do szpitala :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie silniki spalinowe oraz elektryczne mają swoje plusy dodatnie i plusy ujemne. Teraz chodzi tylko o to, żeby te plusy dodatnie nie przysłoniły mi plusów ujemnych :D

Jeśli chodzi o moją pracę, to na razie auto elektryczne nie jest możliwe - za duże odległości, nieprzewidywalność wyjazdów, gwarantowane czasy reakcji u klienta itp. Nie do ogarnięcia - przynajmniej przy obecnym stanie rozwoju tej technologii. Natomiast jeśli chodzi o moją żonę to już tylko auto elektryczne - kilka lub kilkanaście km raczej po mieście. Czasem może jakiś dalszy wyjazd. W połączniu z fotowoltaiką duet idealny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sławek każde 2,0d w 5er robi 1000km ;)

To nowe BMW nie mają teraz 45l zbiornika paliwa? :D A z tego co pamiętam, to E39 530d też się dało, ale w praktyce, była to tylko teoria, bo nigdy nie miałem tyle cierpliwości.


w 5er puki co jeszcze normalne zbiorniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jak dla mnie silniki spalinowe oraz elektryczne mają swoje plusy dodatnie i plusy ujemne. Teraz chodzi tylko o to, żeby te plusy dodatnie nie przysłoniły mi plusów ujemnych :D

Nie da sie nie zgodzic kolego z Twoja wypowiedzia w 101%

Auta EV nie sa poki co dla wszystkich, kazdy musi przekalkulowac czy mu sie oplaca, czy takie lubi, czy mu odpowiada :cool2:

Grunt to podjac swiadoma decyzje, najlepiej po jezdzie testowej :cool2: :cool2:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z niecierpliwością czekam na powszechne wprowadzenie ładowania indukcyjnego w tych pojazdach - wjeżdżasz do garażu i już się ładuje. Wtedy pewnie sobie kupię :8) .
http://images.spritmonitor.de/1244128.png - ekologia pełną gębą :lol:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Akcje Tesli w ciagu ostatniego MIESIACA wzrosly z 600 na prawie 900$, mowimy tu o 50% wzroscie w 4 tygodnie :shock:

Kapitalizacja firmy to ponad 800 miliardow $ i jest 4x wieksza od drugiej Toyoty.


Akcje sa rozpalone do czerwonosci i nawet bedac niezmiernie entuzjastyczny balbym sie je dzis kupic.

Niby nigdy nie powinno sie walczyc z trendem ale korekta po takich wzrostach nalezy sie jak psu buda :nienie:


PS. Akcje Hyundaia urosly w jeden dzien o 20%.

Wczoraj podano informacje, ze podpisali umowe ramowa z Apple na auto elektryczne - wyglada to juz na wyscig zbrojen :norty:


50822201596_eb028cebff_o.jpg


50822229241_a4cd575ff0_o.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławek każde 2,0d w 5er robi 1000km ;)

To nowe BMW nie mają teraz 45l zbiornika paliwa? :D A z tego co pamiętam, to E39 530d też się dało, ale w praktyce, była to tylko teoria, bo nigdy nie miałem tyle cierpliwości.


w 5er puki co jeszcze normalne zbiorniki

 

w 3er małe zbiorniki (40l) w 316d, 318d, 320d, 330e. pozostałe zbiorniki 59l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Iphony, Amazony, Netflixy, Ubery, Facebooki, Google - te wszystkie technologiczne firmy przyszly od nich do nas w ciagu ostatnich ~10-15 lat.

Kazda z tych firm zmiotla konkurencje z rynku, dzieli i rzadzi zarowno w USA jak i w Europie.


Nie mam ZADNEJ watpliwosci ze Tesla dolaczy do grona tych firm (w sumie juz dolaczyla) i ze za max kilka lat bedzie najwieksza motoryzacyjno-technologiczna firma na swiecie. Do przegonienia zostal juz tylko VW i Toyota. VW jest juz w odwrocie, po dieselgate sie nie podniesie a juz na pewno nie w USA.


Niemcy zaspali trend i to zdrowo zaspali, teraz jedyne co robia to panicznie kopiuja to co robi Tesla, a Tesla robi to na chwile obecna po prostu lepiej :lol:

 

Smiesznie sie czyta ten post sprzed rowno roku.

Myslalem, ze ekspansja Tesli zajmie jeszcze kilka lat a gdzie jestesmy 12 mies. pozniej :roll:


Ciezko to inaczej okreslic jak "Technology Disruption"

Polecam obejrzec ta konferencje odnosnie zrodel energii z 2019r.

Dla niecierpliwych - wystarczy pierwsza minuta :shock:




Generalnie jestem w miare pewny, ze model G20 z 2018r to ostatnie spalinowe 3-er.

Model "H20" z 2025r bedzie juz raczej czystym EV.

Moze BMW bedzie jeszcze produkowac jakies budzetowe 3-er ICE 3-cylindrowe wersje dla krajow rozwijajacych sie ale to juz beda ogony produkcji z Meksyku.


PS. General Motors po 50 latach zmienia swoje logo, zaczyna sie dla nich era EV:

Haslem przewodnim kampanii jest "Everybody In"

GM_Gladwell_Print-jpg-1.jpg?quality=82&strip=all&w=1000


https://electrek.co/2021/01/08/gm-updates-its-logo-for-5th-time-in-history-for-upcoming-electric-transition-campaign/


https://edition.cnn.com/2021/01/08/cars/new-gm-logo/index.html

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

plawecki


w 3er małe zbiorniki (40l) w 316d, 318d, 320d, 330e. pozostałe zbiorniki 59l



czytaj ze zrozumieniem , piszę o 5er, E60,F10,G30 mają zbiorniki 68,69,70 litrów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tesla wyprodukowała w 2020 0.5mln samochodów - to już więcej niż firma wydmuszka?

Ale planują produkować 20mln do końca dekady :) Patrząc pod kątem takiej przyszłości, wycena Tesli jest mocno przyszłościowa :D

Choć wg mnie, co do cen akcji to pół roku temu były niebezpiecznie za drogie, wszyscy czekają na przecenę żeby kupić chyba już teraz..


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Tesla wyprodukowała w 2020 0.5mln samochodów - to już więcej niż firma wydmuszka?

Ale planują produkować 20mln do końca dekady :) Patrząc pod kątem takiej przyszłości, wycena Tesli jest mocno przyszłościowa :D

Choć wg mnie, co do cen akcji to pół roku temu były niebezpiecznie za drogie, wszyscy czekają na przecenę żeby kupić chyba już teraz..


 

Elon Musk jest geniuszem w marketingu, zdumiewające jest jak udalo mu się wypromować miotacz ognia przeciwko zombie :mad2:

Tesla już dwa razy była na granicy bankructwa, ogólnie firma nie wypłaca dywident, jest tak zwaną firma grow. Historia pokazuje, że inwestowanie w takie podmioty jest bardzo ryzykowana, ze względu na ryzyko słabej odporności na kryzysy, mogą zachodzić duże korekty . Nie kupił bym nigdy akcji Tesli. Przyszłość to wodór, a elektryki to tylko technologia przejściowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
nie zgodzę się z drugą częścią - elektryki są przyszłością, ale przy odpowiedniej technologii. Obecnie ogniwa wodorowe są najrozsądniejszą i najekologiczniejszą opcją. Ale to opcja przejściowa ze względu na efektywność...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Przyszłość to wodór, a elektryki to tylko technologia przejściowa.
Obecnie ogniwa wodorowe są najrozsądniejszą i najekologiczniejszą opcją.

 

Przekonaliscie mnie panowie, wystawiam TM3 na sprzedaz i lece do salonu po Toyke Mirai ;)

A tak na serio - testowaliscie ta Mirai czy jakies inne auto z ogniwami paliwowymi czy to po prostu sa jakie teoretyczno-filozoficzno-inzynierskie refleksje na podstawie jakichs artykulow/oczekiwan etc?

Bo ten slogan "przyszlosc to wodor" to chorem powtarzana jak mantra melodia pod kazdym artykulem onetu n/t EV.

Zaczynam sie powaznie zastanawiac czy to nie sa jakies kupione komentarze, trolling Toyoty czy cos.

 

inwestowanie w takie podmioty jest bardzo ryzykowana, ze względu na ryzyko słabej odporności na kryzysy,

Tak, dlatego Tesla zwiekszyla swoja wartosc jedynie 7x krotnie i sprzedala tylko 50% wiecej aut YOY w czasie pandemiii covidowej i kryzysu przez nia spowodowanego.

Ja dzis 3x bardziej balbym sie kupowac akcje Toyoty ktora z uporem maniaka ignoruje EV i forsuje swoj wodor ktory ma tak samo swietlana przyszlosc jak Minidisc i HD-DVD czy akcje BMW, w firmie w ktorej geniusze w zarzadzie mowia ze beda klepac silniki spalinowe kolejne 20 lat a EV nikt nie chce kupowac poza Norwegami i wariatami z Kalifornii.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Pooglądajcie sobie test tego Mirai u Douga Demuro. To jest żałosny 150 konny dramat za 75000$. Wspomina nawet o tym że sprzedaje się (oczywiście tylko w Californii) tylko przez ogromne rabaty i dofinansowania leasingu przez Toyotę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wodór wydaje się bardzo obiecującą technologią, ze względu na możliwość magazynowania energii. Gdzieś wyczytałem, przy następnej generacji "paneli słonecznych " o wydajności do 15-20% jedyną rozsądną rzeczą będzie rozwój przydomowych instalacji wodorowych, które będą np. Ogrzewac nasz dom, zasilac pojazdy. Może to wszystko gdybanie inż. ale dla mnie ma sens.


Giełda to bardzo skomlikowane zagadnienie, można szybko zyskać, jeszcze szybciej stracić. Jeżeli byłbym 100% pewny co do rentowności akcji Tesli, to nie dzieliłbym się tą wiedzą tutaj, a co najważniejsze jeździłbym 7-mą, a nie 320i :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pooglądajcie sobie test tego Mirai u Douga Demuro. To jest żałosny 150 konny dramat za 75000$. Wspomina nawet o tym że sprzedaje się (oczywiście tylko w Californii) tylko przez ogromne rabaty i dofinansowania leasingu przez Toyotę.

Hehe, też oglądałem.


Generalnie dziwi mnie fakt, że tutaj kilka osób stawia wodór ponad elektrykami, jak to jest kompletnie bez sensu. Cała instalacja jest dużo bardziej skomplikowana i po stronie samochodu i po stronie stacji. Nie naładujesz tego w domu, za bardzo to raz, a dwa że wodór nie jest nic bardziej ekologiczny, bo trzeba go wpierw z użyciem prądu wytworzyć, więc gdzie ta ekologia? Że baterii nie ma i to plus?


Najważniejsze w nowym napędzie jest móc z niego korzystać w miarę bez ograniczeń. Jeśli z adapterem można ładować elektryka w dowolnym prawie że miejscu na ziemi ze zwykłego gniazdka, to mogę wziąć przypadkowy hotel w Albanii i wiem, że w nocy się podładuje. Wodoru mi z piwnicy nie wyciągną.


Wg mnie wodór, czy gaz ziemny np. ma fajnie sens, jak są autobusy i prywatna stacja do ładowania tego. Jako miejska inicjatywa, jeśli ostatecznie miało by to jakieś ogromne korzyści... Ale nie widzę ich nad elektrykami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ciekawa sprawa która zwróciła moja uwagę ostatnio jadąc w korku obok EV w czasie mocnych opadów śniegu mianowicie , cała maska z przodu była zawalona śniegiem który rósł w oczach , pewnie dlatego bo nie ma tam silnika spalinowego który ogrzewa maskę , i auto powoli zamieniał się w bałwan . nie wiem czy tak miło jest co chwilę odgarniać śnieg z maski auta :roll: , ale rozumiem że miłośnicy EV mają na to wytłumaczenie :wink:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ciekawa sprawa która zwróciła moja uwagę ostatnio jadąc w korku obok EV w czasie mocnych opadów śniegu mianowicie , cała maska z przodu była zawalona śniegiem który rósł w oczach , pewnie dlatego bo nie ma tam silnika spalinowego który ogrzewa maskę , i auto powoli zamieniał się w bałwan . nie wiem czy tak miło jest co chwilę odgarniać śnieg z maski auta :roll: , ale rozumiem że miłośnicy EV mają na to wytłumaczenie :wink:

 

To najbardziej niecodzienny argument anty-EV jaki kiedykolwiek czytalem :norty:

Nie wiem jaka musiala by byc sniezyca i jak dlugo i jak wolno musialbys jechac zeby zaliczyc to do realnych problemow (liczac ze miales odsniezone auto przed wyjazdem).

TM3 ma dodatkowo maske mocno schodzaca w dol ;)


A na powaznie to jest 10x wiecej problemow z ICE w trasie niz zamiec sniezna i balwan na masce w ev - odwracajac kota ogonem:

- a co jak rozrzad strzeli w 2.0d (watek na forum mial chyba z 300 stron :norty: )

- co jak klapki w kolektorze zassie jak to bylo wiele lat w 3.0d

- a co jak plyn chlodzacy zacznie znikac w oczach (mialem tak w F20 kiedys i sie skonczylo 2 dniami w serwisie i wymiana jakiegos krucca w zbiorniczku) - u Randalla chyba laweta byla w kilkumiesiecznym aucie z tego co pamietam i miesiac auto stalo w ASO

- a co jak turbina/wtryski klekna

-skrzynka rozdzielcza x-drive klekajaca co kilkadziesiat tysiecy km

- a co jak jak dwumasa padnie

- a co jak guma na pokrywie zaworow sie rozszczelni/sparcieje czy jedna z x-nastu uszczelek i olej kapie na piecyk webasto i spod maski leci dym jak z kotlowni na postoju (2 razy juz w serwisie naprawiali mi w F10 i nadal sa problemy) - autentycznie sie balem dzieci w aucie zostawiac na 3 min pod przedszkolem/szkola zeby sie zywcem nie spalily

- a co jak panewki sie obraca jak to bylo wiele lat w 335i/M3 i trzeba wal regenerowac/wymieniac

etc etc :twisted:


EV to nie tylko kompromisy/ograniczenia ale tez MASA zalet jezeli chodzi o typowe problemy aut spalinowych

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wodór to przyszłość i nic tego nie zmieni. Nie znaczy to, że aku nie będą produkowane. Samochody wodorowe to będzie już uwieńczenie rozwoju tej technologii. Dziwię się niektórym Kolegom, że tego nie rozumieją np. Adamowi. Dostrzegasz nowatorstwo aut na aku, ale nie widzisz lub nie doceniasz tego, że technologie się wciąż zmieniają. To co dzisiaj jest nowoczesnością w przyszłości będzie stać w muzeach.

Samochody napędzane ogniwami prawdopodobnie zapanują na rynku moto za 25 - 30 lat. Dlatego śmianie się dzisiaj z Toyoty Mirai to tak jak śmianie się 10 lat temu z pomysłów Muska. Wydajność ogniw wodorowych będzie rosła, a same ogniwa będą coraz mniejsze. Sądzę, że ogniwo wodorowe będzie współpracowało z aku tworząc napęd hybrydowy. Taka współpraca umożliwi dostarczenie chwilowo dużej ilości energii z baterii, co rozwiąże problem niewystarczająco wysokiej wydajności ogniwa w krótkim czasie oraz ładowanie jej na postoju i wtedy gdy zużycie energii z ogniwa będzie mniejsze.

Wodór nadaje się do gromadzenia i współpracy z OZE o wiele lepiej niż bateria. OZE są nieobliczalne w wydajności a w okresie gdy energii tej nie można zużyć trzeba ją na coś zamienić. Tym czymś będzie wodór. Europa już się tym tematem na poważenie zajmuje. Na początku /czyli za kilka lat/ każda farma wiatrowa i fotowoltaiczna/ będzie miała elektrolizer, który pozwoli niewykorzystaną nadwyżkę zamienić w wodór. Wraz z rozwojem tej technologii, elektrolizery trafią w końcu pod "strzechy" i każdy dom będzie miał zestaw ogniw foto oraz elektrolizer i zbiornik na wodór. Będzie można z niego tankować samochód oraz ogrzewać i oświetlać dom. Będzie można oczywiście zatankować samochód na stacji wodorowej. Co więcej wodór można także wykorzystać do wiązania go z CO2 i oczyszczenia powietrza z tego gazu.

Oczywiście ogniwa wodorowe będą także w samochodach ciężarowych, statkach, lokomotywach etc. Zresztą ogniwa zaczną właśnie swoją drogę do komercjalizację od transportu towarowego i dużych urządzeń.

To o czym piszę to nie są nocne imaginacje nawiedzonego internauty ale w większości antycypacja przyszłości oparta na dostępnych materiałach dotyczących strategii rozwoju choćby i naszego kraju.

Edytowane przez karbo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
ogólnie EV w jakby w Bmw ruszyło i coraz więcej informacji o planach, fajne dzwięki tam słychać na filmie już nie mogę się doczekać co to będzie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wodór to przyszłość i nic tego nie zmieni.

A do moich argumentów się nie odniosłeś :) Jak baterie będą lepsze, JEDYNA przewaga wodoru jaką jest składowanie/tankowanie zniknie. Wodór jest dodatkowym - niekoniecznie potrzebnym - etapem w przechowywaniu energii elektrycznej. Wg aktualnych predykcji i rozwoju technologii - nie ma szans z bateriami, któreś są 10x wygodniejsze i pakowane jest 100x tyle kasy w ich rozwój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.