Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To osoba która ma własny dom z możliwością ładowania przez noc - ile osób mieszkających w mieście stać na coś takiego?

Wg GUS ponad polowa Polakow mieszka w domach wolnostojacych, jednorodzinnych gdzie raczej nie ma problemow z ladowaniem swojego auta :twisted:

W blokach mieszka ~1/3 spoleczenstwa tylko.

Ceny elektrykow tez bym nie demonizowal, uzywane Leafy i e-Golfy chodza juz po 30-40 tys PLN na otomoto, bedzie tego tylko wiecej teraz.

a teraz przeczytaj ze zrozumieniem co napisałem i odpowiedz na moje pytanie...

a nie strzelaj na ślepo...

 

Zamiast walic kropkami lepiej napisac po prostu co sie ma na mysli.

Staram sie czytac ze zrozumieniem co napisales ale nie wiem co konkretnie chcesz zakcentowac.


Odpowiadajac bezposrednio na pytanie - osob z wlasnym domem, mieszkajacych w miescie, ktorych stac na elektryki (jakiekolwiek) jest miliony, na nowe elektryki z salonu - setki tysiecy.


Jezeli masz na mysli cos innego to napisz wyraznie, szkoda czasu na posty dla postow :cool2:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

wystarczy trochę pomyśleć, no ale jak muszę to ci wyłożę...

otóż ani miasta ani mieszkańców w blokach nie stać na elektryki. Z prostego powodu- z braku miejsca postojowego z możliwością ładowania oraz z powodu wysokich cen. Koszt elektryka obecnie jest obecnie kilka tysięcy euro większy od odpowiednika z benzyną (i choć ceny spadają, to w perspektywie kolejnych lat ceny wzrosną)

a te używane - jak tam z baterią i jej pojemnością?? czy przypadkiem nie trzeba już wymienić. Bo to jest główny problem. Obecnie baterie powinny wytrzymywać ponad 10 lat z utratą pojemności nie większą niż 20% nominalnej. a wytrzymują góra 6-8lat... i sam fakt wynajęcia baterii niewiele zmienia - bo i tak trzeba je zutylizować...

Przy wzroście cen za prąd, a to się zanosi, wbrew obietnicom rządzących, koszt przejechania na prądzie nie będzie już taki korzystny. I będzie podobnie jak w DE- koszt przejechania 100km na prądzie jest równy przejechania na benzynie.

I co wtedy?

  • Moderatorzy
Opublikowano

Wtedy coraz mniej ludzi będzie miało własne samochody, do tego dąży między innymi Unia Europejska i tak też się stanie.

Oczywiście nie będzie to nagłe zjawisko a raczej długofalowe, dopóki nie zaczną się poważne utrudnienia dla aut używanych.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Większe napięcie to obniżenie prądu przy zachowaniu mocy, tak w skrócie.

Ja bym chciał zobaczyć baterię która wytrzyma tak szybkie ładowania i w jaki sposób utrzymuje się temperaturę ;) ... bo ładuje się, koniec końców, prądem...

Baterie 800V ktore laduja sie na stacjach Ionity (350kW) z predkoscia w szczycie >250kW mozesz juz poogladac np. w Taycanie

10-80% ponizej 20 minut.

Przy gwarancji 8 lat/160kkm na baterie raczej producent jest pewny swego.

A technologia baterii i ladowania z roku na rok jest coraz wydajniejsza, bedzie tylko lepiej i taniej.


https://www.electronicdesign.com/markets/automotive/article/21808702/porsche-taycan-goes-from-5-to-88-battery-chargeat-270-kwin-22-minutes

https://elektrowoz.pl/ladowarki/oto-jak-wyglada-krzywa-ladowania-porsche-taycan-z-wieksza-bateria-fastned/

 

otóż ani miasta ani mieszkańców w blokach nie stać na elektryki. Z prostego powodu- z braku miejsca postojowego z możliwością ładowania oraz z powodu wysokich cen.

Kurcze, ciezko sie merytorycznie do tego odniesc. Jak mozesz tak glupio generalizowac na co ludzi stac a na co nie? Mowisz na swoim przykladzie, na przykladzie bloku obok, na przykladzie Kowalskiego z Warszawy?

W miastach w PL mieszka 6,5 miliona Polakow w domach wolnostojacych. Kilkanascie km pod miastem pewnie drugie tyle. Jest gdzie sie ladowac.

Jak ktos mieszka w starym po PRLwym falowcu i jezdzi trupem za 5-10 tys PLN, zgoda, to nie jest przez najblizsze 5-10 lat target na EV (chyba ze rzad docisnie srube na szrot sprowadzany z zagranicy wprowadzajac jednoczesnie jakies ulgi dla EV).

 

a te używane - jak tam z baterią i jej pojemnością?? czy przypadkiem nie trzeba już wymienić. Bo to jest główny problem. Obecnie baterie powinny wytrzymywać ponad 10 lat z utratą pojemności nie większą niż 20% nominalnej. a wytrzymują góra 6-8lat... i sam fakt wynajęcia baterii niewiele zmienia - bo i tak trzeba je zutylizować...

Nie trzeba wymieniac.

W BMW i3 wrecz odwrotnie - na 160 tys sprzedanych egzemplarzy od 2014r nie wymienili ani jednej baterii wiec rozszerzyli gwarancje :duh:

https://elektrowoz.pl/porady/nowe-bmw-i3-z-gwarancja-na-baterie-na-8-lat-160-tysiecy-kilometrow-w-starszych-nie-wymieniono-ani-jednej/

Po co piszesz fake-newsy nie poparte niczym merytorycznym?

 

Przy wzroście cen za prąd, a to się zanosi, wbrew obietnicom rządzących, koszt przejechania na prądzie nie będzie już taki korzystny. I będzie podobnie jak w DE- koszt przejechania 100km na prądzie jest równy przejechania na benzynie.

I co wtedy?

Jazda na pradzie jak sie ladujesz w domu w nocy jest tansza 5-8 krotnie niz na benzynie obecnie.

Na co sie w PL zanosi w przyszlosci nie wiem, mowie o dzisiaj.

 

przyspieszenie od 0 jest w realnej jeździe mało istotne. Osiągi TM3 Perf. i BMW M2 ma podobne, dlatego pytam Sławomira czy zamieniłby swoje M2 na taką Teslę? Adam, a czy Ty jeździleś jakimś BMW M?

W miescie (dla mnie 90% jazdy) imho najwazniejsze jest przysp. od zera czy malych predkosci bo pozwala to na dynamiczna jazde i odrobine frajdy, predkosc max ma male znaczenie :>

Jezdzilem M3 E90 i M2 z poczatku produkcji (doslownie kilkanascie km). Odpadly w przedbiegach jako daily.

W NO nie ma gdzie poszalec a te auto lubia szybka i agresywna jazde. W PL pewnie bym mial inne zdanie o tych autach.

E90 po miescie wogole nie jedzie przez brak turbiny, zeby jechalo trzeba cisnac a wtedy wyje i pali jak smok, na chwile zabawy fajne, na dluzsza mete meczace. W srodku wyglada topornie jak auta z lat 90tych. W NO ludzie kupuja bo kazdy chce M3 a po roku trafiaja znowu na rynek wtorny bo sentyment nie wytrzymuje konfrontacji z realiami. Wiekszosc E90 miala po kilkunastu uzytkownikow, ludzie posmigaja pol roku czy rok i sprzedaja bez zalu.

M2 to mala zabawka, to bylaby moje 4ta F-ka wiec nuda jak flaki w olejem, materialy w srodku bieda az oczy pieka jak na cene (sorry Slawomir). Na daily za mala (dzieciaki) a na auto weekendowe mam lepszych kandydatow (997 albo wrecz Cayman 981).

.

Opublikowano
Jakoś nikt nie bierze pod uwagę wydajnosci sieci energetycznej przy ładowaniu setek tysięcy elektryków... Najet jak jest fotowoltaika to produkcja jest w dzień a ladowanie w nocy.
Opublikowano
Adam problem jest w przepustowosci istniejacej sieci energetycznej NN od rozdzielni do odbiorców. Przy 3 fazowym wallboxie z zabezpieczeniem 16A masz moc ok 7.6 kW jezeli chesz naladowac Tesle przez noc potrzebujesz 3 razy wiecej mocy wiec ok 50A na faze zakladajac oczywiscie ze Twoj lokalny zaklad energetyczny zwiekszy Ci moc przylaczeniowa 3 krotnie..
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Teoretyzujesz, mowie z pozycji osoby majacej 2 elektryki i wallboxa na scianie domu.

1. Zdecydowana wiekszosc elektrykow (lacznie z TM3) nie wykorzysta nic ponad 1x32A (7,4kW) badz 11kW (3x16A) jezeli chodzi o ladowanie AC - nic ponad to auto nie przyjmie, nie wazne co masz na scianie.

2. Bardzo nieliczne elektryki maja ladowanie 3x32A (22kW) jak np Renault Zoe.


3. Zakladasz (bardzo blednie) ze ludzie jezdza elektrykiem 400-500km do 0 a potem podlaczaja pod 3x50A (nie ma takich mocy ladowania AC w zadnym EV) i laduja max krotko z max moca.

To tak nie dziala - wiekszosc ludzi podlacza elektryka w domu raz na 2-3 dni i laduje go przez noc z moca 1x10A czy 1x16A uzupelniajac 1/3 czy 1/2 ubytku energii z akumulatorow.


Jezeli chcesz sie naladowac szybko i z duza moca - jedzie sie na ladowarke DC.


Musisz mi w tym temacie uwierzyc na slowo, w Norwegii w co drugim domu jest elektryk na podjezdzie i wiekszosc ludzi podlacza go do ladowania uzupelniajac 50-100km zasiegu co noc czy co druga noc.

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Adam napisał: Jezdzilem M3 E90 i M2 z poczatku produkcji (doslownie kilkanascie km). Odpadly w przedbiegach jako daily.

W NO nie ma gdzie poszalec a te auto lubia szybka i agresywna jazde. W PL pewnie bym mial inne zdanie o tych autach.


Adam dzięki za szczegółową odp. Myślę, że powyższy fragment mówi wszystko :)


Spojrzałem na ceny używanych elektryków, co można kupić za ok 40 tys, bo za tyle lub mniej najczęściej kupują auta Polacy. Np Nissan Leaf 2013 rok, odpowiednik spalinowy Nissan Pulsar, VW Golf 2018 rok. VW e-up 2014 rok, VW up 2019 rok. No nie ma argumentów wg mnie za używką, oczywiście mówimy o argumentach ekonomicznych czy tam opłacalności zakupu, no bo to z pewnością nie są auta fajne. Ja tutaj nie chce niczego udowadniać, szukam tylko argumentów za elektrykiem :). Reasumując chyba te moje wypowiedzi:

1. Używany nie, bo można o wiele młodsze spalinowe kupić, albo starsze, ale fajne :)

2. Nowy fajny, czyli szybki typu TM3 Performance w cenie np. BMW M2, dla mnie wybór oczywisty M :)

3. Elektryk jako trzecie auto, fajne = drogie, po co, żeby mieć i tanio, czy prawie darmo jeździć, ale najpierw wydać 260 tys. Żadnej logiki w tym nie widzę. Niefajne, po co jeździć niefajnym?


No to takie moje przemyślenia, życzę Wam wszystkiego najlepszego w Nowym Roku i fajnych samochodów :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Twoje przemyslenia odnosnie elektrykow w PL sa jak najbardziej rzeczowe na 2020r i zgadzam sie z nimi :cool2:

W Norwegii wyglada to zupelnie inaczej, elektryki sa tansze o VAT, infrastruktura do EV swietna a auta spalinowe drozsze nierzadko o 10-30% w porownaniu do PL.


Jedynie punkt 2. - "odpowiednikiem" TM3P jest niejako BMW M3 (wielkosciowo przynajmniej), nie M2.

W NO:

TM3P - 50 tys E.

M3 doposazone - 140 tys E (-rabaty, nie wiem jakie)


Jak doliczyc tragiczne finansowanie BMW (~5%), olbrzymia utrate wartosci, cene ubezpieczenia i benzyny przez kilka lat - TCO dla M3 wychodzi minimum 4x wieksze niz dla TM3P.


Jakkolwiek nowa czarna M3 jest pieknym autem, nijak nie jest imho lepsza calosciowo 4x od TM3P.

Jakbym sie z kasa nie musial liczyc to bym taka M3 chetnie jezdzil, nie dla psa kielbasa :norty:


Szczesliwego Nowego Roku i szerokosci na drogach :cool2:

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
ooo, to się cieszę, że podzielasz moje argumenty :) porównałem M2 bo w PL kosztuje od 300 tys, po rabacie pewnie tyle co TM3 Performance i osiągi zbliżone 0-200 km/h szczególnie
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
czyli wniosek z dyskusji o elektro mobilności z 2020r : mieszkasz w NO kup elektryka bo się opłaca , mieszkasz w PL nie kupuj jeszcze bo nie ma infrastruktury . dobrze gadam ?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja bym tak jednak nie upraszczał. Co do zakupu elektryka w NO z wszystkich info od Adama wynika, że jak najbardziej zakup elektryka to świetny pomysł. Tak się jeszcze zastanawiałem czy to na pewno ma jakiś sens kupować tak szybkie auto jak kupił Adam i nie móc nim szybko jeździć? No i znalazłem odpowiedź. Elektryki nie lubią szybkiej jazdy, czyli powiedzmy powyżej 160 km/h, bo szybko się wyczerpie bateria. W związku z tym, że w NO i tak nie da się szybko jeździć to nie jest to problemem. W Polsce na autostradzie praktycznie nie ma BMW, które jedzie wolniej niż 180 km/h i nie piszcie, że jest inaczej. Dla tych nowoczesnym aut, to żaden wyczyn. A dla Tesli w Polsce jazda z taką prędkością to problem, bo nie naładujesz w pół godziny, a gdyby nawet to i tak za długo, co godzinę ładować. Wtedy trzeba robić tak jak to ostatnio widziałem w teście Patryka Mikiciuka, jak jeździsz elektrykiem musisz zmienić myślenie, nie jeździć 200 km/h autostradami tylko 110 km/h :) Co do infrastruktury w PL, Jak ktoś jeździ na co dzień po mieście, w trasę wyjeżdża sporadycznie, a jest wielu takich ludzi i może ładować w domu to śmiało może mieć elektryka. Elektryk to na pewno ograniczenia, ale też i wiele zalet. Nie każdemu będzie pasować to samo, to oczywiste.
Opublikowano

Przy szybkim ładowaniu w PL wychodzi ok. 100zł za 100km. Tanio chyba nie jest. Jest frajda no i ta cisza w kabinie, a co zrobić jak ktoś lubi burczenie sportowe.

Na marginesie - przyszłość należy do ogniw paliwowych.

Opublikowano
Ja bym tak jednak nie upraszczał. (...) W Polsce na autostradzie praktycznie nie ma BMW, które jedzie wolniej niż 180 km/h i nie piszcie, że jest inaczej.

To ja napiszę tak samo: upraszczasz ;) Pisałem to już wiele razy na forum - ludzie tutaj p****ą o tym, jak to np. benzyna dużo pali przy 180kmh, a w praktyce, NIKT tyle na trasie nie jeździ. Na polskiej autostradzie jadąc przepisowe 140kmh wyprzedzasz 80-99% pojazdów na drodze, zależnie od warunków. Nie wiem ile jeździsz i gdzie, ale tak wynika z moich obserwacji, a śmigam po południowej części kraju duuuużo. I z doświadczenia wiem, że najszybciej jeżdżą służbowe Skody, nie BMW :lol: :lol: :lol:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja bym tak jednak nie upraszczał. (...) W Polsce na autostradzie praktycznie nie ma BMW, które jedzie wolniej niż 180 km/h i nie piszcie, że jest inaczej.

To ja napiszę tak samo: upraszczasz ;) Pisałem to już wiele razy na forum - ludzie tutaj p****ą o tym, jak to np. benzyna dużo pali przy 180kmh, a w praktyce, NIKT tyle na trasie nie jeździ. Na polskiej autostradzie jadąc przepisowe 140kmh wyprzedzasz 80-99% pojazdów na drodze, zależnie od warunków. Nie wiem ile jeździsz i gdzie, ale tak wynika z moich obserwacji, a śmigam po południowej części kraju duuuużo. I z doświadczenia wiem, że najszybciej jeżdżą służbowe Skody, nie BMW :lol: :lol: :lol:

 

Nie napisałem i nie napiszę w Internecie z jaką prędkością jeżdżę. Nie pisałem też nic o spalaniu, ani o tym jakie marki jeżdżą najszybciej. Chciałem zrobić analizę co do elektryków i zrobiłem, ja już swoje zdanie mam, wszystko opisałem. Można się zgadzać, można nie zgadzać :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak się jeszcze zastanawiałem czy to na pewno ma jakiś sens kupować tak szybkie auto jak kupił Adam i nie móc nim szybko jeździć?

Roznica pomiedzy LR (4.4s do setki) a P. (3.3s do setki) to jedyne 20k PLN.

Oprocz lepszego przyspieszenia dostajesz 20" kola zamiast 18", sportowe czerwone hamulce, carbonowa lotke, matrixowe swiatla (od 2021 beda juz wszedzie), wieksza o 5kWh baterie, aluminiowe nakladki na pedaly - czyli wg mnie sporo. A kiedys tam przy odsprzedazy czesc tej kasy i tak sie pewnie zwroci.

Decydujacym czynnikiem i tak bylo to, ze aut ~4,5s do setki jest na drogach sporo, tych ~3,5s juz bardzo malo - warto dla zabawy (trzeba sprobowac :twisted: ) wg mnie doplacic. Nie po samej NO czlowiek jezdzi przeciez, Superchargerow jest pelno w calej Europie.

 

A dla Tesli w Polsce jazda z taką prędkością to problem, bo nie naładujesz w pół godziny, a gdyby nawet to i tak za długo, co godzinę ładować. Wtedy trzeba robić tak jak to ostatnio widziałem w teście Patryka Mikiciuka, jak jeździsz elektrykiem musisz zmienić myślenie, nie jeździć 200 km/h autostradami tylko 110 km/h :)

Tyci przesadzasz. Jazda autostradowa 150km/h to 315km zasiegu a 120km/h to 450km/h.

TM3 to nadal oczywiscie nie jest auto na jezdzenie ~150km/h dlugimi godzinami bez przystankow po autostradach, pelna zgoda.

Jezeli ktos potrzebuje auta do takiej jazdy - spalinowe beda jeszcze przez kilka lat gora dopoki baterie nie beda wieksze badz efektywniejsze.

 

Co do infrastruktury w PL, Jak ktoś jeździ na co dzień po mieście, w trasę wyjeżdża sporadycznie, a jest wielu takich ludzi i może ładować w domu to śmiało może mieć elektryka. Elektryk to na pewno ograniczenia, ale też i wiele zalet. Nie każdemu będzie pasować to samo, to oczywiste.

Prawie pelna zgoda - nikt przeciez nie zabrania miec jednoczesnie np TM3 i 530d z fotelami komfortowymi na dalekie trasy :norty:

Jednak znakomita wiekszosc ludzi (jak czytam na elektrowoz.pl) sprzedaje spalinowe auta (majac juz EV) bo przestaje po prostu nimi jezdzic.

Nawet jak ktos jedzie 1-2x w miesiacu ta 800-1000km trase to wymaga ona 2 stopow po 30-40 min.

"Zmarnowana" 1-2 godziny miesiecznie na trasie to mala cena za jazde za 1/5 ceny spalinowca na codzien czy szereg innych zalet jak brak psujacych sie komponentow w osprzecie silnika, brak wymiany plynow/klockow czy super sprawne webasto ktore od 0C do 21C nagrzeje kabine w 4,5-5 minut (plus podgrzeje wszystkie fotele)

Tesla-mobile-app-update-header.jpg?quality=82&strip=all&w=1600

.

Opublikowano

Elektryk w trasie=reżim ...no niestety nie zapewnia komfortu, swobody użytkowej

Przyciśniesz np przez 10minut te 160-200km/h bo chcesz i można i może się skończyć tym że nie dojedziesz do zaplanowanej ładowarki (pomijając to że nie wiadomo czy nie będzie zajęta)


To też że zasięg spada o połowę w stosunku do oficjalnie podawanego przy 140km/h niestety nie wygląda dobrze i dlatego też mało kto o tym mówi

Sprzedam Alufelgi BMW M791 Double Spoke '19 5x112 https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=31&t=383676
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jakoś nikt nie bierze pod uwagę wydajnosci sieci energetycznej przy ładowaniu setek tysięcy elektryków... Nawet jak jest fotowoltaika to produkcja jest w dzień a ladowanie w nocy.

wydajność nie jest problemem tylko infrastruktura w mieście...

w domach jest zazwyczaj przyłącze 60A więc można działać... w mieście musisz kable przeiwdzieć, ale tam ponad 100kW + obciążenie lokalne

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ruszylo sie w koncu cos z nowymi Superchargerami Tesli w PL.

Nadal blado w porownaniu do Europy zachodniej ale ida w dobrym kierunku.


Czerwone - gotowe, szare - planowane


Strykow, przeciecie A1/A2 zapowiadana juz na ten kwartal.

Gdansk na koniec roku.

Brakuje jeszcze SC w okolicach Slupska/Koszalina - przydalby sie jadac z Niemiec do Gdanska.


Jeszcze z rok-dwa i bedzie juz mozna sie w miare komfortowo poruszac po calej PL.

Nowo otwarty salon Tesli w W-wie mowi, ze zamowiono ponad 400szt TM3 w PL czyli zainteresowanie jest :cool2:


50803319306_3bdbcf9be5_o.jpg


Z kronikarskiego obowiazku - wartosc Tesli w 2020r urosla 700%, kapitalizacja firmy jest obecnie 3x wieksza od Toyoty (ktora uparcie twierdzi ze EV to zlo a auta wodorowe sa przyszloscia).

Tesla sprzedala w 2020r pol miliona elektrykow, buduja sie 2 nowe fabryki (Texas, Berlin) wiec w 2022r beda atakowac milion aut rocznie, niezle jak na wydmuszke i startup ;)

Musk jest po Bezosie obecnie 2ga najbogatsza osoba na swiecie, w wolnych chwilach buduje tez rakiety dla NASA (SpaceX) i drazy tunele pod Los Angeles i Las Vegas (The Boring Company)


50803458547_8b1cec15c5_o.jpg


Ciekawsze premiery aut elektrycznych na 2021r:

https://elektrowoz.pl/auta/samochody-elektryczne-2021-co-nowego-zobaczymy-w-tym-roku-elektryczne-suv-y-2021-auta-osobowe-i-pickupy-spis/

BMW iX, i4

Mercedes EQA, EQB, EQS

Audi Q4 e-tron, e-tron GT

Skoda Enyaq iV

Volvo XC40

Ford Mustang Mach-E

Hyundai Ioniq 5

Tesla Model Y, Model S Plaid (2.1s/setki)

Volkswagen ID.5

Nissan Ariya


BMW-i4-Concept-2048x1130.jpg


BMW-iX-TYL-BOK-2048x1290.jpg


Audi-e-tron-GT-2020-DANE-TECHNICZNE.jpg


Audi-Q4-Sportback-e-tron-SPECYFIKACJA.jpg


2021-Tesla-Model-Y.jpg


Volvo-XC40-P8-Recharge.jpg


Ford-Mustang-Mach-E-CENA.jpg

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Adam słyszałeś, że w Szanghaju Tesla wybudowała stację ładowania z 82 ładowarkami :). A w PL ile stawiają na 1 stacji?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak, Chiny musza miec wszysko naj. obecnie (72 szt)

Ciekawe jak bardzo Amerykanom gul skacze skoro to US firma a z Chinami maja raczej na pienku ;)

W PL poki co skromne 4 ladowarki na lokalizacje, od czegos trzeba zaczac :cool2:


b040a228837959f244f9e49a130ce557029029dcdab17756e7cfbf1d8fbfb623.jpg

.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.