Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

już rok temu pisali o tym chociażby w instrukcji obsługi G20 - zasadnicze pytanie: "czy będzie w Polszy"? (tzn w takim pewnym dziwnym i dzikim kraju)

Na razie tylko Niemcy i Austria.

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bmw wprowadza w najnowszej aktualizacji rozpoznawanie sygnalizacji swietlnej. Tesla zapowiada to rozwiazanie od 2 lat...

Wiecej w tescie Pertyna.


 

Obejrzałem teraz do końca ten test. Nie wiem czym Pertyn się tak jara. Nawet G20 z Sierpnia 2019 jeździ bez dotykania pedału gazu i hamulca. Sam dostosowuje prędkość przed rondami i ostrymi zakrętami. Automatycznie stosuje się do odczytanych znaków prędkości (UK).


A jeszcze co do tej sygnalizacji swietlnej. Co to za rozpoznawanie świateł, jak i tak trzeba potwierdzić, żeby się zatrzymał? Chyba cała idea jest taka, żeby zatrzymał się sam jakby ktoś się "zagapił" ?

Tesla teraz działa zupełnie odwrotnie. Zatrzymuje się na wszystkich, chyba że naciśniesz "gaz" lub potwierdzisz selektorem biegów. I tak powinno to działać moim zdaniem.

Edytowane przez Hamera
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To sa poczatki poczatkow autonomii aut, dobrze ze sie wogole ruszylo, kilka firm sie zaangazowalo, jest zdrowa konkurencja i za 5-10 lat beda konkretne efekty.

Poki co, to sa ciekawostki, brakuje przeciez zupelnie regulacji prawnych odnosnie jazdy bez trzymanki.


Producenci aut musza byc w 101% ostrozni, wyobraz sobie kwik "pudelkow" motoryzacyjnych i uzywanie na np. takiej Tesli jak jutro jakis blazen wjedzie beztrosko na srodek skrzyzowania bo przeciez mial wlaczony "autopilot" i trzeba go bedzie skrobac z ciezarowki. Juz widze te naglowki - "autopilot Tesli zabil jedynego ojca rodziny, matka sklada pozew na 3 miliardy dolarow bo babelki zostaly bez ojca"


Juz teraz prawie kazdy pozar aut to po 5 min w gazetach "elektryk sie zapalil".


Kazda rewolucja rodzi sie w bolach, wg mnie za 10-15 lat 90% jazdy po krajowkach czy autostradach bedzie juz bez trzymanki w wiekszosci cywilizowanych krajow.

Poprawi sie i zunifikuje drogi, znaki i oznaczenia na drogach czy sygnalizacje swietlna i bedziesz mogl w koncu czytac gazete czy ogladac film jadac 10h autostradami po Europie.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://namasce.pl/oto-dlaczego-nie-powinni-krasc-tesli-przestepcow-przechytrzyla-aplikacja-na-smartfona/


Generalnie jeszcze jedna przemyslana rzecz w modelu 3 - kamery dookola auta (i w srodku - chociaz ta bym chyba zakleil ;P) oraz wieczny monitoring przez e-sim.


Jezeli kiedykolwiek bedziesz mial stluczke na drodze, stluczke na parkingu podczas twojej nieobecnosci, ktokolwiek porysuje ci auto etc etc - wszystko jest zawsze nagrane.


Ciekawe jakie sa statystyki kradziezy Tesli biorac pod uwage jak bardzo te samochody sa inwigilowane.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
https://namasce.pl/oto-dlaczego-nie-powinni-krasc-tesli-przestepcow-przechytrzyla-aplikacja-na-smartfona/


Generalnie jeszcze jedna przemyslana rzecz w modelu 3 - kamery dookola auta (i w srodku - chociaz ta bym chyba zakleil ;P) oraz wieczny monitoring przez e-sim.


Jezeli kiedykolwiek bedziesz mial stluczke na drodze, stluczke na parkingu podczas twojej nieobecnosci, ktokolwiek porysuje ci auto etc etc - wszystko jest zawsze nagrane.


Ciekawe jakie sa statystyki kradziezy Tesli biorac pod uwage jak bardzo te samochody sa inwigilowane.

 


Zawsze jakiś mądry się trafi co o. Tym nie wie....

male-bmw-2.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

VW jak to VW, co by nie wypuscil i tak znajdzie rzesze kupujacych, marka ma swoja reputacje w Europie silnie umocowana.

Dla mnie to nadal produkt zdecydowanie ponizej oczekiwan (wykonczenie i software) i ze zdecydowanie zbyt wysoka cena jak na miejskiego hatchbacka.

Dla milosnikow marki BMW to nie jest cos na co warto rzucic okiem (imho) - ani to premium, ani osiagow nie ma, software odstrasza, zupelnie nie moja para kaloszy.


Co jednak bardziej zaskakujace - Leaf na drugim miejscu :shock:

To auto technologicznie sprzed dekady a nadal swietnie sie sprzedaje, niesamowite (cena czyni cuda zawsze) :shock:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co jednak bardziej zaskakujace - Leaf na drugim miejscu :shock:

To auto technologicznie sprzed dekady a nadal swietnie sie sprzedaje, niesamowite (cena czyni cuda zawsze) :shock:

Ale po tym co pisałeś, to ja myslałem, że w top10 będzie 50% Tesli :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To sa dane wyrywkowe z pazdziernika, Tesla nie dostarcza w tym miesiacu zadnych aut do Europy.

Po to sie buduje fabryka w Berlinie zeby zaspokajac europejskie potrzeby :D


Tu masz artykul sprzed godziny odnosnie elektrykow styczen-wrzesien 2020 na calym swiecie

Dla mnie to jest deklasacja :twisted:


https://elektrowoz.pl/auta/tesla-model-3-najpopularniejszym-samochodem-elektrycznym-na-swiecie-w-okresie-styczen-wrzesien-2020/


Zgodnie z danymi EV-Sales, do końca września 2020 TOP10 wyglądało następująco:


1. Tesla Model 3 – 238 170 egzemplarzy (18 procent udziału w rynku),

2. Renault Zoe – 64 143 egzemplarze (6 proc. udziału w rynku),

3. Tesla Model Y – 41 692 egzemplarze (6 proc. udziału w rynku),

4. Hyundai Kona Electric – 39 935 egzemplarzy,

5. Nissan Leaf – 36 843 egzemplarze,

6. Volkswagen e-Golf – 33 048 egzemplarzy,

7. Wuling Hong Guang Mini EV – 32 041 egzemplarzy,

8. Audi e-tron – 31 658 egzemplarzy,

9. GAC Aion S – 30 515 egzemplarzy,

10. BYD Qin Pro – 30 301 egzemplarzy


PS. To tylko moje gdybanie ale jak w koncu postawia ta fabryke pod Berlinem, lakier, spasowanie i ogolnie montaz i QC beda "europejskie", pobuduja siec serwisowa ktora bedzie nadazala za sprzedaza (https://electrek.co/2020/10/29/tesla-tsla-push-service-catch-up-sales/), podwoja siec superchargerow w Europie i przede wszystkim wypuszcza ten maly miejski model za 25-30tys $ - ich przyszlosc rysuje sie w naprawde rozowych kolorach - a mowimy tu o max. 2-3 letnim horyzoncie.

A w czasie gdy konkurencja jest "odtworcza" i probuje jedynie za Tesla nadazyc - ci grubo pra do przodu (nowy typ baterii, coraz bardziej abstrakcyjne osiagi, FSD)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
poczytajcie komentarze pod artykułem, jakość tych aut raczej wątpliwa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Sam nie wiem, 90% narzekania na Tesle tyczy sie lakieru i nierownych szpar w karoserii.

Czyli nie sa to rzeczy najistotniejsze, raczej kosmetyka.

Jak jest zle to przy odbiorze auta mozna powiedziec - "nie akceptuje tego badziewia, dajcie mi inny egzemplarz"


Odpadajace dachy czy zderzaki to przypadki jeden na x dziesiat tysiecy czyli powtarzane fake-newsy ala poziom pudelka.


W mojej F10 na podstawie historii serwisowej - 2 razy pekl/eksplodowal! i byl wymieniany szyberdach, wymienione wszystkie klamki bo CA nie dzialalo, nightvision padlo i ASO wogole nie umie naprawic ("mozemy zamowic i wymienic czesci za 15k PLN i moze pomoze"), ogrzewanie fotela kierowcy padlo i wymiana w ASO to 5k PLN bo nie przewiduja czesci zamiennych, polowa przyciskow jest powycierana sic! (od klimy, otwierania bagaznika, start silnika etc), maglownica stuka/puka przy niskich predkosciach i ASO nie widzi zadnego problemu.


W F20 116i mialem cale zardzewiale fotele od spodu, zardzewiala tylna klapa bagaznika, odpadl silnik elektryczny (skorodowaly aluminiowe sruby) od przekladni kierowniczej i musialem wzywac lawete, odpadl krociec ze zbiorniczka plynu chlodzacego unieruchamiajac auto na kilka dni w serwisie etc etc.


W E90 320d jezdzilem z dusza na ramieniu przy 200 tys km zeby lancuch rozrzadu sie na trasie nie rozpadl bo na forum watek o pekajacych lancuchach rozrzadu mial >300 stron a BMW zrobilo akcje serwisowa po 6 czy 7 latach (to juz jest kur^% szczyt bezczelnosci)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
poczekajmy jak będzie bateriami bo cena baterii z tego co wiem to cała twoja lista i pewnie jeszcze zostanie kasy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
poczekajmy jak będzie bateriami bo cena baterii z tego co wiem to cała twoja lista i pewnie jeszcze zostanie kasy

Jest juz pelno artykulow na ten temat, baterie przezyja auta z wciaz akceptowalna pojemnoscia (>70%).

Nawet BMW ostatnio wydluzalo swoja gwarancje na akumulatory w i3 bo przy prawie 200 tys sprzedanych sztuk nie mieli ani jednego egzemplarza podpadajacego pod wymiane akumulatorow ze wzgledu na utrate pojemnosci.


Blisko 10 letnie Tesle czy i3 maja wciaz 85-90% pojemnosci (nie tyczy sie Leafa bez aktywnego chlodzenia baterii).

A technologia baterii wciaz sie polepsza, z roku na rok widac postepy zarowno w pojemnosci jak i zywotnosci.


I nawet jak po 15-20 latach pojemnosc spadlaby ponizej tych 70% - mozna ja sprzedac za sporo kasy badz utylizowac w domu jako power bank.

Mysle ze malo kto bedzie chcial wymieniac baterie w 20 letnim aucie bo takie auto bedzie po prostu technologicznie przestarzale.

Tak samo nikt nie wsadza nowych silnikow do 20 letnich aut.


Wartosc spalinowych aut 20-letnich dzisiaj (nie licze trzymanych pod kocem 911) to w wiekszosci okolice 10-20 tys PLN.

A elektryk po 20 latach jezeli bedzie wciaz dzialal jako auto, to bateria jak bedzie miala nawet 50% pojemnosci to nadal takie auto bedzie sie nadawalo jako trup do jezdzenia do pracy, po miescie etc. Przynajmniej nie zabronia jezdzic ze wzgledu na zanieczyszczenia, chociaz w EU kto tam ich wie ;)

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podzielę się z Wami moim doświadczeniem z użytkowania X3 w wersji 30e na dystansie 10.000 km - może się komuś przyda. Myślę że trójka będzie się z tym układem napędowym spisywać podobnie.

Zakup: opłacalny ponieważ przy finansowaniu CL hybrydy osiągają abstrakcyjne wartości rezydualne (zresztą kosztem benzyn- taka polityka BMW)

Osiągi: tu mam niejednoznaczne odczucia ponieważ start spod świateł jest genialny i można zadziwić nawet motocykle, ale w trasie nie jest już tak kolorowo. Powyżej setki przyspieszenia/elastyczność są przyzwoite ale bez szału (tu diesel wygrywa przyrostem mocy - gdyby ta benzyna była w wersji 250 hp pewnie byłoby super). Ogólnie może mieć na to wpływ masa auta, które jest cięższe o ok 300 kg od wersji z konwencjonalnym napędem.

Ekonomika:

- miasto do 50 km - sama radość, można jeździć tylko na prądzie, przy butowaniu miłe przeciążenia - spalanie można zamknąć w 3 l/100 km, jeżeli mieszkasz pod miastem to bateria wystarczy do 60 km w trybie auto - czyli jak butujesz uruchamiasz silnik benzynowy:) Cop ciekawe nie warto jeździć na samym prądzie bo jak Ci braknie voltów to i tak spalanie wzrośnie.

- drogi podmiejskie - trasy do 250 km można zamknąć ze spalaniem ok 6l/100 km - powyżej/ lub na pustym akumulatorze auto pali ok 8l/100 - działa rekuperacja.

- autostrada - to nie jest auto na autostradę :), lepiej kupić m40i i będzie palić mniej.

Ogólnie wg mnie schemat jest prosty, hybrydy są do miasta lub pod miasto i dojazdy do pracy. W trasie pozamiejskiej z pełnym akumulatorem palą jak diesle, z pustym jak 4-cylindrowa benzyna, na na autostradzie tyle co benzyniaki. Dodatkowo zbiornik paliwa jest mniejszy więc jak nie lubisz hot-dogów to będziesz zawiedziony zasięgiem.

Moje X3 jest typowym autem do miasta więc hybryda jest ok, ale G20 częściej "lata" w trasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

2022/2023 :roll:

Tip dla ludzi jezdzacych hybrydami 330e - sprzedajcie je przed premiera bo cena bedzie szorowac po dnie jak wyjdzie elektryczne 3-er.


Do tego czasu model 3 bedzie pewnie produkowany juz na kazdym kontynencie, bedzie pewnie z 800tys-1M sprzedanych egzemplarzy, wprowadza te nowe baterie 4680 wbudowane w nadwozie, osiagi beda juz <3s do setki a zasieg z 600-700km. I to wszystko przy cenie 45-50 tys $.

Jak BMW chce byc konkurencyjne to musi sie skupic na technologii a nie grillach bo zegar tyka.

Po kiego ^%$% oni to wogole kamufluja, kogo obchodzi czy ten grill bedzie o 1cm wiekszy czy mniejszy :duh:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2022/2023 :roll:

Tip dla ludzi jezdzacych hybrydami 330e - sprzedajcie je przed premiera bo cena bedzie szorowac po dnie jak wyjdzie elektryczne 3-er.


Do tego czasu model 3 bedzie pewnie produkowany juz na kazdym kontynencie, bedzie pewnie z 800tys-1M sprzedanych egzemplarzy, wprowadza te nowe baterie 4680 wbudowane w nadwozie, osiagi beda juz <3s do setki a zasieg z 600-700km. I to wszystko przy cenie 45-50 tys $.

Jak BMW chce byc konkurencyjne to musi sie skupic na technologii a nie grillach bo zegar tyka.

Po kiego ^%$% oni to wogole kamufluja, kogo obchodzi czy ten grill bedzie o 1cm wiekszy czy mniejszy :duh:

 

Po pierwsze 2 lata to dużo czasu, nikt nie będzie tyle czekał jak chce zmienić samochód. Po drugie cena spada to normalne i za trzy lata nowy będzie np. Za 250K a używany 150K, dodatkowo wiele osób bierze samochód z gwarantowanym wykupem i nie interesuje ich co będzie później bo to nie ich problem. Po trzecie tesla to tesla, BMW to BMW :) nawet jak będzie ich 10 mln to zmieni czyjegoś zdania bo jest ich dużo.


Zakładasz, że nikogo nie interesuje jak będzie wyglądał i tutaj moim zdaniem to błędne myślenie, wystarczy spojrzeć na samochody zamawiane dla siebie, widać, że ludzie chcą mieć ciekawe auta a nie na jedno kopyto :) w sprawie grilla to firmy trzymają w ukryciu nowe modele, niezależnie czy to samochód czy ps5 :)


Będą klienci na tesle i będą na BMW.


Dobrze wyposażone BMW dalej przegrywa dla mnie z Tesla.


Elektryk to będzie sens jak będą dużo niższe ceny od benzyny, podatki itp. Do tego czasu na pewno będzie wybór między fajnym BMW, Audi, Mercedesem, Volvo a tesla. Do tego trzeba pamiętać, że ogromna ilość osób nie ma jak ładować elektryka.


Elektryczna 3 czy 4, może być dobrym pomysłem ale to dalej kwestia minimum 2 lat. Cena oczywiście też na początku będzie wyższa.


Jak dla mnie w Polsce tesla nigdy nie osiągnie takiej popularności jak np. w USA, do tego czasu wyjdzie wiele innych elektrycznych samochodów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
widać, że ludzie chcą mieć ciekawe auta a nie na jedno kopyto :) w sprawie grilla to firmy trzymają w ukryciu nowe modele, niezależnie czy to samochód czy ps5 :)

100% zgody, ciekawe auta beda zawsze na topie, m-pakiet, m-performance etc robia robote - w dzisiejszych czasach takie 200KM 320d to juz moca wystarcza w 99% przypadkow, trzeba rywalizowac designem - nietuzinkowym grillem, ciekawymi felgami, przetloczeniami, fantazyjnymi swiatlami - tutaj wg mnie niemieckie premium siegnelo juz nieba tzn auta sa mega agresywne, wygladaja jak milion dolarow i taka tesla (przynajmniej model 3) nie ma czego szukac jezeli dla kogos "design" jest na pierwszym miejscu.

 

Elektryk to będzie sens jak będą dużo niższe ceny od benzyny, podatki itp. Do tego czasu na pewno będzie wybór między fajnym BMW, Audi, Mercedesem, Volvo a tesla. Do tego trzeba pamiętać, że ogromna ilość osób nie ma jak ładować elektryka.

Mi sie wydaje ze cena elektrykow spadac raczej nie bedzie - bedzie zupelnie odwrotnie - cena spalinowych bedzie nadal szla do gory.

Inaczej byloby nielogicznie - elektryki jezdza za 1/2 czy 1/3 ceny ICE, serwis jest polowe tanszy bo malo co sie psuje, nie wymienia sie oleju, hamulcow (praktycznie) etc

Nawet dzisiaj jak dobrze wyposazysz 320d czy A4 to dojdziesz do 300 tys PLN (katalogowo).

Za kilka lat, przy kolejnej generacji to juz bedzie katalogowo 330-340 tys, absolutnie szalone pieniadze.

I najgorsze ze polowa z tego to dodatki ktore nijak nie trzymaja wartosci rezydualnej auta a bez nich kupowanie premium nie ma sensu.


Kwadratura kola - konfigurujesz navi i szyberdach za 20 tys PLN a po 3 latach przy sprzedazy dealer daje Ci za to jakies ochlapy (w porownaniu do auta bez tego)


W Tesli jest o tyle fajnie ze te wszystkie dodatki sa standardowe i przez to wartosc rezydualna nie leci na leb na szyje bo wszystkie egzemplarze sa bogato wyposazone.

W BMW jak wyposazysz auto na mega bogato to po roku i 20 tys km jego wartosc rezydualna to 60-65%, absolutnie szalone.

A kupowanie golasa zeby nie tracic pieniedzy przy odsprzedazy to z powrotem - kwadratura kola.


I pozniej te tysiace watkow - czy warto dobrac to, czy warto tamto, ludzie dywaguja czy ogrzewanie siedzen sie przyda czy nie, slabe to wg mnie okrutnie, nie na tym powinno polegac PREMIUM.

 

Jak dla mnie w Polsce tesla nigdy nie osiągnie takiej popularności jak np. w USA, do tego czasu wyjdzie wiele innych elektrycznych samochodów.

Moze byc tak jak piszesz, lubimy "europejska motoryzacje", szczegolnie niemiecka.

A moze bedzie jak z iphonem i zawojuja polowe rynku.

Ciekawe czasy przed nami.


Nie moge sie doczekac premiery i4, to bedzie pierwsza realna konkurencja dla modelu 3, jej sprzedaz pokaze swiatu czy niemiecka motoryzacja jest gotowa na elektryczna przyszlosc czy zmierza ku schylkowi. :cool2:


BMW juz powinno wiedziec dawno, ze elektryki to nie fanaberia a najblizsza przyszlosc - Taycan jest juz najlepiej sprzedajacym sie Porsche, to chyba jasno mowi czego chca ludzie

https://e.autokult.pl/38817,porsche-taycan-bije-rekordy-sprzedazy-to-najpopularniejszy-model-marki

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
słupki sprzedaży pokazują że tak jakby każdy kto myślał o Panamerze kupił Taycana
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tak, dokladnie tak to wyglada.

W USA sprzedaz Panamery siadla zupelnie juz kilka lat temu, po wprowadzeniu Tesli modelu S, nie nadazala z osiagami wiec w przypadku Porsche to bylo byc albo nie byc.


Nie wiem jak w Europie, ale w Norwegii nowa Panamera 4S E-hybrid kosztuje 200 tys euro, a podobny osiagami Taycan 4S - 120 tys euro, to jest przepasc po prostu.

Taycan jest tez mlodszy technologicznie i bardziej "wow", utrzymanie kilkuletniej Panamery moze tez mocno nadwyrezyc kieszen.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://porsche.pl/cennik/

97ADZ1 Panamera 4S E-Hybrid 556 000

97BDZ1 Panamera 4S E-Hybrid Executive 614 000

97CDZ1 Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo 569 000

97AFR1 Panamera Turbo S 897 000

97BFR1 Panamera Turbo S Executive 962 000

97CFR1 Panamera Turbo S Sport Turismo 911 000

97AFT1 Panamera Turbo S E-Hybrid 924 000

97BFT1 Panamera Turbo S E-Hybrid Executive 989 000

97CFT1 Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 939 000


Y1ADB1 Taycan 4S 457 000

Y1AFC1 Taycan Turbo 653 000

Y1AFH1 Taycan Turbo S 794 000

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

kilka opcji i cena wedruje w okolice 1,1-1,2M :shock:


zimowki 21" 35-40k PLN,

kratki wentylacyjne wykonczone skora 9k PLN,

dywaniki wykonczone skora 4k PLN


tu juz chyba tylko rosyjscy nuworysze nie wymiekaja :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.