Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kilka slow ogolnie o BMW / modelu G20 i elektromobilnosci w Norwegii gdzie mieszkam od kilku lat.


Szukalem ostatnio "nowego" samochodu po 1er F20 i 5er F10 i jakos trafilo na hybryde plugin F30 330e.

Zainstalowalem w domu wallboxa BMW do codziennego ladowania hybrydy i zaczalem sie niejako przypadkiem interesowac tematem "elektromobilnosci", wciagnelo mnie bo autem na prad jezdzi sie po prostu fajnie ;)


Najpierw wstep i kontekst jako ze mowie o norweskim rynku ktory jest inny od polskiego, DUZO podatniejszy na elektromobilnosc bo:


1. Wiekszosc Norwegow mieszka nie w blokach a w domach gdzie nie ma problemu z ladowaniem auta (wallbox 1 czy 3 fazy, 16-32A, do 22kW)


2. Kraj ogolnie jest zamozniejszy niz Polska, pensje 2-3x wyzsze (ale koszty zycia proporcjonalnie tez), latwiej "dostepne" sa nowe samochody z salonu dla Kowalskiego, oprocentowanie kredytow jest niskie a dodatkowo odsetki kredytowe mozna odliczac od PITu przez osoby prywatne - inaczej mowiac mozna isc do salonu zarabiajac przecietna pensje kupic nowe auto segmentu C/D z ratami w wysokosci 5-10% budzetu domowego czyli bez bolu.


3. Koszt 1kWh to 50 groszy (taniej niz w PL), energia elektryczna tania bo ponad 100% zapotrzebowania pochodzi z elektrowni wodnych.


4. Cena benzyny to 7-8 PLN za litr (drozej niz w PL) pomimo zloz ropy naftowej (polityka rzadu?).


5. Serwis starszych aut - ceny sa astronomiczne, nierzadko drobna naprawa ktora w PL zamknie sie np w 1kPLN (niezalezny warsztat naprawi za pol darmo a czesc uzywana z allegro, regenerowana czy zamiennik) tak tutaj czesci sie bierze glownie w ASO a stawka godzinowa mechanika to 500-600PLN czytaj jak padnie rozrzad czy maglownica to koszt "drobnej" naprawy kilkuletniego auta potrafi siegnac 20-30% wartosci samochodu, np. ostatnio wymiana uszczelki na pokrywie zaworow w mojej F10 kosztowala 3.000 PLN gdzie koszt samej uszczelki to 100PLN, rzeczywisty (nie katalogowy) czas pracy to 1,5-2h? Wymiana maglownicy (puka) to pewnie z 15 tys PLN minimum, strach sie bac.


6. Gwarancja fabryczna na kazde nowe auto to 5 lat a nie 2 lata jak w PL.


6. Auta spalinowe byly i sa ogolnie drozsze niz w PL - oblozone jednorazowym podatkiem przy zakupie w salonie. Im auto mocniejsze i bardziej zanieczyszczajace srodowisko tym drozsze niz w PL. Przy np 316d/318d czy 330e roznicy nie ma wogole tak przy 330i czy M340i roznica jest juz okolo 20-25%, np M340i kosztuje katalogowo 354k PLN a nie 278k PLN jak w PL czy jeszcze mniej w DE.


7. Auta elektryczne maja szereg przywilejow - glowny to zwolnienie z VAT 25%!, mniejsze to - darmowe parkingi w centrum, tansze o polowe "bramki" na drogach (prawdziwa plaga na wiekszosci drog do lupienia kierowcow), do niedawna bramki dla elektrykow byly zupelnie darmowe, duzo mniejszy roczny podatek drogowy etc. - czyli np najtansza Tesla model 3 SR+ kosztuje w NO 165k PLN gdy w PL 216k PLN.


8. Zatrzesienie stacji, gniazdek ladowania na "miescie"- na parkingach, lotniskach, dworcach, centrach handlowych, w miejscach pracy itp - z czego sporo darmowych. Glownie powolnych 16A ale zawsze. Np. w wiekszosci zakladow pracy, biur na parkingu przez 8h mozna doladowac za darmo auto o 25-30kW czyli o dodatkowe 150-200km zasiegu. Bez placenia za szybkie ladowarki DC. Zupelnie za free.


W moim przypadku np do pracy majac 50km w jedna strone teoretyczna oszczednosc roczna to: 11 miesiecy x 22 dni x 100km = 24.000 km. 7l/100km daje 1700 litrow benzyny po 7 PLN za litr czyli 12.000 PLN. Kolejny tysiac PLN to oszczednosc na bramkach.

13.000 PLN rocznie oszczednosci z samych dojazdow do pracy daje juz do myslenia.


Jak to sie przeklada na codziennosc w Norwegii?


Otoz w 2017r 20% wszystkich nowych aut osobowych wyjezdzajacych z salonu to byly czyste elektryki.

W 2018r to juz bylo 30%.

W 2019r 45% wszystkich sprzedanych aut osobowych w kraju to byly czyste elektryki. Do tego kolejne 15% to hybrydy plugin, czyli razem 60% aut to auta zelektryfikowane!


Celem rzadu jest to, ze od 2025r 100% sprzedawanych nowych, osobowych aut z salonow bedzie zero-emisyjna (BEV).

Bez zakazow spalinowcow czy hybryd a jedynie z zachetami/ulgami do elektrykow.

Oczywiscie 100% to nierealne zalozenie (zawsze ktos bedzie chcial miec V8 czy inne B6) ale jak bedzie 90 czy 95% to bedzie mozna powiedziec ze era aut spalinowych w Norwegii sie skonczyla. Za 5 lat.


Od premiery BMW G20 (ponad rok temu!) widzialem tu na drodze 1 (slownie - JEDEN) egzemplarz tego auta (testowe, obklejone folia dealera 330e).

Audi A4 B9 nie widzialem ani jednego. Nie koloryzuje.


Tesli model 3 widze codziennie do/z pracy 15-20 sztuk. To samo z modelem S, X, paskudnym i3 czy e-golfem. Leafy sa na kazdym ale to kazdym parkingu (najtansze elektryki z segmentu hatchbackow).


Gdy premiere mial model 3 Tesli - z miejsca stal sie najczesciej kupowanym autem w Norwegii (nie tylko elektrycznym a ogolnie) i tak juz zostal najpopularniejszym autem w calym kalendarzowym 2019r.

Gdy odrobine pozniej premiere mial Audi e-tron 55 - przez kolejny miesiac czy dwa byl najczesciej kupowanym nowym autem w Norwegii (pobil Tesle 3). Pod szkola podstawowa mojej corki stoja ze 3 czy 4 takie etrony codziennie rano jak rodzice podwoza dzieciaki, mieszkam w malej miescinie jakby co a nie w Oslo.


9 na 10 samochodow najczesciej kupowanych w 2019r to byly auta elektryczne:

https://www.news18.com/news/auto/tesla-becomes-the-most-selling-car-in-norway-9-of-10-best-selling-vehicles-are-electric-2319185.html


Idziesz do salonu i masz wybor - za 700-800k NOK (70-80tys euro) mozesz kupic:

1. BMW G20 320xd w m-pakiecie (klekoczace, trzesace auto o spalaniu 7-8l/100 po miescie).

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161841660

2. SUVa Audi e-tron 55 (cicho i komfortowo i z darmowym badz prawie darmowym ladowaniem)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167897765


A za 500k NOK (50 tys euro) mozesz kupic najwyzszy model 3 Tesli - Performance z AWD, zasiegiem latem 500km i czasem do setki 3,4s - wyposazona pod korek (we wszystko lacznie z 20" felgami i zaciskami Brembo). Za tyle stoi cennikowo golas 3er G20 320i.

https://www.tesla.com/no_no/model3/design#battery


Ladowanie na superchargerach (sa wszedzie) za 70gr za 1kWh, predkosc ladowania 150kW czyli w 20min doladujesz 250-300km zasiegu jezeli nie chce ci sie ladowac w domu co wieczor na wallboxie. Instaluja juz nowe superchargery V3 z moca 250kW, czas ladowania spadnie o kolejne kilkadziesiat %.


Pozdrawiam jednoczesnie stacje ladowania w PL Ionity, wczoraj oglosili cennik, 1kWh kosztuje u nich 3,5PLN sic!!, wychodzi drozej niz benzyna!!!

Greenway za tydzien pewnie wyrowna w gore, z pewnoscia nie bedzie gorszy ;)



I teraz wracamy do BMW.


Chce elektryka, chce kupic sobie nowe auto na gwarancji, chce oszczedzac kilkanascie tysiecy PLN rocznie na benzynie i chce jezdzic w absolutnej ciszy.


Dealer wsadzil mnie do i3, JEDYNE na 2020r. auto czysto elektryczne ze stajni BMW. Zasieg 200-250km, w srodku nawet calkiem fajnie (jak ktos lubi klimaty MPV, crossover), na zewnatrz wyglada jak kupa. Wstyd wsiadac. Do tego drzwi tylne nie otwieraja sie zanim nie otworzysz przednich wiec przy malych dzieciach auto odpada na starcie. Hmmm. A BMW klepie je od 6 czy 7 lat czyli jakies doswiadczenie w elektrykach juz maja.. Gdzie pozostale elektryki?? Gdzie elektryczna 3er??


Robia poki co hybrydy, ok.

Moje F30 330e jest fajna ale na pradzie robi teraz 15km. To bylby szczyt marzen ale w 2010r. A w 2020r.? To jest ta przyszlosc wg BMW? "640K RAM is Enough"?

Podlaczanie brudnego kabla do ladowania w deszczu 3-4 razy dziennie nie nalezy do przyjemnosci. Oszczednosci z tego tez prawie zadnych.


G20 330e kosztuje 600-650tys koron (60-65 tys euro) przy modelu 3 Tesli Performance za 500 tys koron (50tys euro).

Co wybrac, 6s do setki czy 3,4s.

30-40km zasiegu el. czy 500km zasiegu.

Ladowanie tych 30km zasiegu przez 3h!!! czy ladowanie 300km w 20min.

Moze ta slynna personalizacje premium?


Auto ktorego cennik ma 33 strony (powaznie kur%$, sprawdzcie..) czy auto ktore ma wszystko domyslnie juz na pokladzie a wybor trwa 5 klikniec myszka (z dodatkow mozesz dokupic hak, autonomiczna jazde badz wybrac kolor tapicerki czy nadwozia, CALA reszta wyposazenia juz jest, nikt sie nie pyta czy chcesz w 2020 roku miec szyberdach, ACC, najlepsze audio, comfort access czy 19-20 calowe alufelgi - tak kur^% chce bo to nie Fabia (z calym szacunkiem do Fabii))


Ktos powie ze to ta slynna personalizacja premium - HA TFU! na ta personalizacje.

Mozesz sobie spersonalizowac auto za 300tys PLN ktore nie bedzie mialo tweeterow czy wzmacniacza w 2020r czy jak to w serii 1er skladanych zaglowkow. Dobrze ze PDC z tylu i podlokietniki sa juz standardowo i nie musisz ich "personalizowac".

A jak chcesz audio HK czy hud to musisz dokupic navi i live cockpit za jedyne skromne 15.000 PLN. Bo inaczej bedziesz mial glosniki z papieru za 20 eurocentow sztuka.


W miedzyczasie Musk wybudowal w 12 miesiecy gigafactory w Chinach, za 12 miesiecy kolejne stanie pod Berlinem, w srodku niemieckiej motoryzacji, pomiedzy takimi gigantami jak Mercedes Benz, Audi czy Porsche. Siarczysty i symboliczny policzek dla Hansa i Helmuta.


Juz teraz Tesla ma 50% wieksza kapitalizacje niz BMW.

https://spidersweb.pl/bizblog/elon-musk-tesla-wartosc-gieldowa/

I z kazdego Gigafactory bedzie wychodzilo 300 tys aut rocznie - To 300 tys mniej sprzedanych 3er, 5er, A4 czy A6.


W USA w 2019r sam model 3 Tesli sprzedal sie w wiekszej ilosci egzemplarzy niz BMW razem serii 2,3,4,5,6,7,8.

https://www.carscoops.com/2019/12/tesla-sold-more-model-3s-this-year-than-bmws-2-3-4-5-and-7-series-combined/


Jezeli BMW, firma ze stuletnia tradycja, sie nie ogarnie i nie sprowokuje jej to do myslenia ze ida w zlym kierunku (jezeli nie jest juz za pozno) to dolaczy do zaszczytnego grona niegdysiejszych gigantow jak Nokia, Kodak, Yahoo itp itd. Nie bedzie zmiluj.


W dzisiejszych czasach albo uciekasz do przodu jak Tesle, Ubery, Amazony czy inne Netflixy i pompujesz miliardy dolcow w nowa technologie albo szybko znikasz z rynku blednie bedac przekonanym o swojej wyzszosci i zastanawiajac sie co i kiedy poszlo nie tak. Tak BMW, 30 stronicowy cennik z kolorami gownianych przecierajacych sie tapicerek i 20 roznymi wzorami chinskich felg ktore koroduja po 3 latach czy roznicami (sotwarowymi) o 10-15KM pomiedzy 114i, 116i, 118i, 120i, 125i to nie jest to o czym chce myslec kupujac marke premium.


Gdzie jestes BMW, mam pieniadze, chce kupic fajne auto, dlaczego kierujesz mnie do konkurencji? Ciezko bedzie wrocic jak sie juz czlowiek przestawi na inny ekosystem.


Popatrzcie w katalogi, BMW 3er 320d - minelo 15 lat. 15 lat! Technologia stoi zupelnie w miejscu.

E90, F30, teraz G20 - 180-190KM, 7s do setki, 7l na 100km. Gdzie tu postep? Jak klekotalo 15 lat temu tak klekocze i dzis.

Jak sie psulo 15 lat temu tak sie psuje i dzis.

Pogarszaja wrecz, dodaja jakies DPFY, GPFY, przenosza rozrzady nie tam gdzie trzeba, traca na prowadzeniu, odchodza od RWD na rzecz FWD (1-2), szukaja kuriozalnych oszczednosci na plastikach, na sile wlepiaja tandetne chinskie liczniki cyfrowe.


Na jezdzie testowej G20 320d bylem mocno rozczarowany. To wszystko juz bylo, donikad nie zmierza. Czy lepsze od F30? Tak, o milimetr. W porownaniu do elektrycznej konkurencji - 10 lat do tylu.

Dodali fantazyjne oswietlenie ambientowe, kontrole gestow, jakies kur^% chinskie felgi dwukolorowe (z ktorych agrotuningu wszyscy szydzili 10 lat temu)

Na tym sie skupia uwaga BMW. Czy dac grill w obecnej generacji o 30% wiekszy czy jednak 50% wiekszy tez przejdzie. Czy ambient ma miec 10 kolorow czy jednak 20.

Czy mozemy wprowadzic 5ty level zroznicowania audio (np z extra glosnikiem w bagazniku) zeby wyludzic kolejne 1000 PLN wiecej.

Proponuje zroznicowac wersje HUDa na czarno-bialy i na kolorowy z doplata 2000 PLN.

Wersja base, wersja sportline, wersja mpakiet, wersja m-performance - boze widzisz i nie grzmisz.

Motoryzacja ucieka w jedna strone a BMW wydaje sie jechac w druga strone.


Nie jestem fanatykiem Tesli, model 3 to jedyne co przypomina mi obecna 3er, nie lubie suvow, nie lubie hatchbackow, chce fajnego sedana czy jakies GC. Gdyby Tesla nie byla taka surowa w srodku, miala headup to pewnie juz bym ja kupil zamiast 330e. A tak sie wahalem i chyba popelnilem blad myslac ze doczekam w hybrydzie do i4. Ale poki co go nie ma i nie zapowiada sie zeby byl w najblizszym czasie.


Czuje sie troche jakbym mial akcje firmy ktora idzie na dno.


Sorry za dlugi post.

.

Opublikowano

Hej, i tak i nie...

Siedzę troszkę w branży automotive i niestety jesteś w błędzie ze BMW nic nie robi (tak samo jak inne firmy zresztą).

Maja swoje reaserch centra które trzymają rękę na pulsie. Firma uznała ze jeszcze nie czas ;)

Nie wiem jak u Ciebie z nowinkami technicznymi ale słyszałeś np. o Solid State Battery? Tyle ze testowanie zajmie kilka lat.

Jak przyjdzie czas zobaczysz ze BMW zaora Tesle ;)

Tesla to pionier i wydmuszka - oczywiście chwała mu za to ze coś się w temacie ruszyło.

To samo dotyczy autonomicznej jazdy (Volvo-Iveco-Ford i inne) ciężko pracują żeby to ogarnąć, a na pierwszy strzał pójdą ciężarówki. Ale jeszcze nie czas na to wszystko..

Opublikowano

@surow

Firma co sprzedaje ~400tys aut rocznie to wydmuszka?

Firma od zera w ciągu kilkunastu lat wyprzedziła technologicznie firmy ze 100 letnią tradycją?

Żadna z dużych firm automotive na świecie nawet się nie zbliżyła do zasięgu aut Tesli. I nie zbliży się szybko, bo są 10 lat do tyłu z technologią.


To co napisał @adamjttk nie odnosi się do BMW. To się odnosi do całej branży motoryzacyjnej. Porsche chwali się Taycanem. Firma ile razy większa od Tesli wypuszcza auto premium z zasięgiem GORSZYM niż Model S pięć lat temu! Za wyższą cenę oczywiście. Nie dziwię się, że Tesla sprzedaje więcej aut niż Porsche mające ponad 80 lat tradycji.


Auta elektryczne BMW robiło 10 lat temu. I 20 i 30 i 50. Ale nigdy nie chcieli ich sprzedawać. Teraz są w czarnej *** i marketingiem i ładnymi słówkami próbują nadrobić.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Hej, i tak i nie...

Siedzę troszkę w branży automotive i niestety jesteś w błędzie ze BMW nic nie robi (tak samo jak inne firmy zresztą).

Maja swoje reaserch centra które trzymają rękę na pulsie. Firma uznała ze jeszcze nie czas ;)...

 

Kolego obejrzyj ten filmik z lotniska w Oslo:



Tak BMW ze swoimi "research centrami" trzymaja reke na pulsie.


W tym tempie "wydmuszka" Tesla bedzie miala za kilka lat milion swoich aut w Europie i setki/tysiace superchargerow. A kazda osoba ktora kupi ich auto nie zawita do salonu czy serwisu BMW przez nastepne conajmniej kilka lat. Nie musze mowic ze jezeli ja kupie sobie Tesle to na 90% kiedy przyjdzie czas na zmiane auta zonie - kupie druga bo czlowiek sie przyzwyczaja do ekosystemu podswiadomie.


Poczytaj prawdziwe zaklinanie rzeczywistosci przez dziadkow w zarzadzie BMW czy Mazdy:

https://businessinsider.com.pl/motoryzacja/elektromobilnosc-elektryczne-samochody-autonomiczne-cyfryzacja-przyszlosc-motoryzacji/6zr61jp

https://autokult.pl/32592,mazda-nie-chce-silnikow-elektrycznych-woli-rozwoj-spalinowych


Zarzad Nokii, Motoroli czy innego Blackberry tez pewnie tak dywagowal i przekonywal opinie jak Iphone wszedl na rynek.

"Panie, kto to kupi takie dotykowe, klawiatura i przyciski fizyczne beda jeszcze do 2030 roku conajmniej, nie ma popytu na takie cuda"


Z artykulu - "nie ma infrastruktury jeszcze" - w czasach gdy za 20 tys PLN mozesz na dachu zamontowac fotowoltaike i nigdy w zyciu wiecej nie zajechac na stacje benzynowa.


BMW jest na dzien dzisiejszy w czarnej dupie, ich "research centra" jak i ich "solid state battery" malo mnie obchodza, potrzebuje wymienic auto w ciagu kilku miesiecy a i3 po F10 jezdzic nie bede.


A 320d moga klepac kolejne 20 lat w serii H, I, J i jeszcze K, powodzenia w sprzedazy.

Widocznie nie potrzebuja moich pieniedzy jak i pieniedzy milionow innych ludzi :roll:

.

Opublikowano
No ale o co tu się spierać, patrzmy globalnie, a nie na Norwegię, która ma tani prąd, do tego 5 mln mieszkańców. To nie jest żaden wyznacznik. Rynek aut elektrycznych jest pewnie przyszłością, ale musimy patrzeć globalnie. Norwegia nie jest dla mnie żadnym wyznacznikiem
Opublikowano (edytowane)

Sprzedaz grupy bmw w 2018 roku to ponad dwa mln aut.

Chiny to 600 000 sztuk, a Norwegia ile 5 000?

Mysle ze maja w dupie ten rynek. Tzn fajnie na malej probce monitorowac co wydarzy sie za 10 lat na szersza skale, ale to temat na najblizsze lata.


A poza tym chyba nie jest tak zle z BMW.


„Grupa BMW zadeklarowała spełnienie norm emisji w 2020, dlatego jakiekolwiek kary w naszym przypadku nie wchodzą w grę. Spełnienie norm na poziomie 95g CO/km oferując samochody tylko z napędem konwencjonalnym jest niemożliwe, dlatego tak kluczowy jest rozwój elektromobilności. Do 2023 będziemy oferować 25 zelektryfikowanych samochodów, a połowa z nich będzie w pełni elektryczna. Jesteśmy przekonani, że hybrydy typu plug-in – obok pełnych elektryków – to rozwiązanie, które pozwala efektywnie obniżyć emisje CO2.” – informuje BMW Polska”

Edytowane przez Alinho
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Superchargery Tesli w USA i Europie, ~2000 sztuk poki co.


Tesla-Supercharger-map.jpg?w=2500&quality=82&strip=all&ssl=1


To jak to wyglada w PL jest naszym lokalnym problemem, globalnie nikogo nasz kawalek mapy nie bedzie bolal, pociag z elektromobilnoscia jedzie czy sie nam to podoba czy nie. Od nas zalezy czy chcemy wskoczyc do niego czy nie. A to ze w PL czy Egipcie ludzie beda jezdzic 20 letnimi Passatami z powycinanymi DPFami i kreconymi licznikami o setki tysiecy km to bedzie nasz wybor/problem.


Tesla z tego co widze idzie vabanque (troche jak Apple ze swoimi wlasnymi standardami do ktorych inni musza sie dostosowywac) bo superchargery kosztuja w przeciwienstwie do Ionity 1,2 PLN za kWh (w Norwegii 70 groszy) a na ich stronie Musk wyraznie pisze: "Tesla is committed to ensuring that Supercharger will never be a profit center."

https://www.tesla.com/support/supercharging?redirect=no


Do tego Superchargery Tesli sa wylacznie dla Tesli, etronem tam nie zatankujesz za zadne pieniadze.

W druga strone Tesla w razie "W'" na Ionity sie podladujesz (za zbojecka stawke ale nadal).


Czyli zupelne przeciwienstwo biznesowe do niemieckiego podejscia (Ionity) - wspolny projekt BMW, Mercedesa, Forda i grupy VW ( +Audi i Porsche).


Wyobrazcie sobie jak te koncerny wiedza w jakiej czarnej dupie sa na dzisiaj skoro wszystkie razem sie zebraly i robia kontratak do pojedynczej amerykanskiej Tesli. A poki co do konca roku mialy raptem 600szt ladowarek (30% tego co Tesla). I jedyne na co ich stac to kopiowanie tego co wymyslila i uskutecznila juz Tesla. A teraz trzeba robic dobra mine do zlej gry i mowic "This is fine"


4061352_0.jpg

.

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Wszystko zależy od rynku. W Norwegii się opłaca kupować elektryki to ludzie kupują, u nas nawet jak masz hajs to się nie opłaca, no chyba żeby tylko do jazdy po mieście. Nawet był jakiś czas temu reportaż o testowaniu jakiegoś elektryka. Koleś najpierw szukał przez pół h wolnej ładowarki, a potem jak się podłączył i poszedł na śniadanie to go odłączył jakiś taksiarz, bo się musiał też pilnie podładować :mad2:

Może za kilka lat to się zmieni, ale w dalszym ciągu do jazdy mieszanej bardziej się opłaca benzyna a do dużych przebiegów diesel.

Niewątpliwy plus spalinowych to czas tankowania, 5-10 minut i masz pełny bak. A w elektryku? Druga opcja, co robisz jak Ci zbraknie paliwa/prądu? Lejesz do kanistra i załatwione. A w elektryku? Dzwonisz po lawetę.

Ja się nawet krótko zastanawiałem, czy może nie brać Tesla 3 zamiast 330i. Wiecie co mnie zniechęciło nawet do rozważania takiej opcji? Czas oczekiwania nieokreślony. A w bmw? Auto u dealera szybciej niż w 2 miesiące.


Generalnie mam pomysł, jak znacząco usprawnić przemysł samochodów elektrycznych, ale nie będę tego zdradzał publicznie i ułatwiał pracy korporacjom. Jakby co, to wiedzą, gdzie mnie szukać :8)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Sprzedaz grupy bmw w 2018 roku to ponad dwa mln aut.

Chiny to 600 000 sztuk, a Norwegia ile 5 000?

Mysle ze maja w dupie ten rynek. Tzn fajnie na malej probce monitorowac co wydarzy sie za 10 lat na szersza skale, ale to temat na najblizsze lata.

 

Nokia w rok premiery Iphona miala ponad 40% rynku telefonow komorkowych.

400 milionow telefonow sprzedanych w 2008 roku.

5 lat pozniej byla na skraju bankructwa, przejadla wszystkie rezerwy gotowki i Microsoft przejal ja za garsc drobniakow (5 miliardow $).


Jezeli w Chinach sprzedaje sie 600tys BMW dzisiaj to pomysl ile sie bedzie sprzedawac jutro jezeli ichniejsza gigafactory ma docelowo wypluwac 300 tysiecy Tesli rocznie.


Podpowiedz - w USA sam model 3 ma wieksza sprzedaz niz wszystkie modele BMW razem wziete nie liczac X (seria 2,3,4,5,6,7,8)


Do tego Musk wynegocjowal w Chinach zniesienie 10% doplaty/cla na auta zagraniczne (czyli na starcie BMW bedzie 10% drozsze)

https://edition.cnn.com/2019/09/02/business/tesla-china-shanghai-gigafactory-tax/index.html

Ciekawe jak to sie odbije na wynikach sprzedazy BMW, hmmmm.


this-is-fine.0.jpg


A w tym roku wychodzi model Y ktory nie trzeba byc geniuszem ze w USA bedzie sie sprzedawal lepiej nix X2,X3,X4,X5,X6 i X7 razem wziete.

Bo sorry jezeli bede mial do wyboru auto z bateria 75-100kWh i zasiegiem 500-600km w cenie X3 2.0d to wybor bedzie raczej prosty.


Tegoroczna odpowiedz BMW - model iX3.

SUV(SAV) z zasiegiem ~60-70% modelu Y, w podobnej cenie, z przyspieszeniem 6s/100 zamiast 4s/100, ladowaniem na Ionity w cenie 3x wyzszej i UWAGA HIT - RWD! Tak, SUV z RWD. :mrgreen:

https://ev-database.org/car/1136/BMW-iX3


Taki norweski Olav ktory co 2 tygodnie jezdzi do domku w gorach z cala rodzina, do domku gdzie przez caly rok lezy snieg z pewnoscia rzuci sie na ten model :lol:


Juz widze jak zmiecie wszystkie suvy elektryczne z rynku :duh:

 

A poza tym chyba nie jest tak zle z BMW.


„Grupa BMW zadeklarowała spełnienie norm emisji w 2020, dlatego jakiekolwiek kary w naszym przypadku nie wchodzą w grę. Spełnienie norm na poziomie 95g CO/km oferując samochody tylko z napędem konwencjonalnym jest niemożliwe, dlatego tak kluczowy jest rozwój elektromobilności. Do 2023 będziemy oferować 25 zelektryfikowanych samochodów, a połowa z nich będzie w pełni elektryczna. Jesteśmy przekonani, że hybrydy typu plug-in – obok pełnych elektryków – to rozwiązanie, które pozwala efektywnie obniżyć emisje CO2.” – informuje BMW Polska”

 

No wlasnie w tym widze caly problem BMW jak i calej niemieckiej spalinowej motoryzacji premium.

Jedyne o czym mysla dzis w 2020r to normy emisji CO2 i wynikach finansowych w kolejnym kwartale 2020r.

Elektryki maja poki co tylko pozwolic sprzedawac dalej spalinowce bez kar.

Bo skanibalizowac elektrykami swojej floty spalinowcow przeciez nie moga, to bylby armageddon.


A Musk ma w dupie emisje CO2 bo jego cala flota Tesli emituje okragle 0, w miedzyczasie dorzuci ze 2 kolejne fabryki, dobuduje kolejne 2000 ladowarek i za 3 lata wykupi BMW za 20 miliardow $.


Nieprawdopodobne? 5 lat temu bym powiedzial ze tak, dzis? :twisted:

.

Opublikowano
@adamjttk - super obserwacje, w 100% podzielam twoje pogląd. Sam bym się przesiadł do tesli 3. To co oferują nam firmy takie jak BMW to niestety jest powoli skansen a rozwój jest marginalny i raczej nastawiony na optymalizacje kosztów produkcji.
Opublikowano

Poki co zakup Tesli 3 w PL to jakies 250 tys, ktore trzeba wydac w gotowce (opcje refinansowania sa skomplikowane).

Brak sensownego finansowania powoduje, ze nie jest to jeszcze oferta konkurencyjna dla trojki, ale jest blisko.

Wrazenia z jazdy faktycznie sa nieporownywalne, jazda Tesla to jak kiedys zakup smartfona bez przyciskow - gamechanger.

Niemniej zaplecze ladowarek nie jest jeszcze w Polsce rozwiniete, trasa wro-waw ktora robie co tydzien taka Tesla jest karkolomna.

Faktem jest jednak ze rejonach ktore wyznaczaja trendy Tesla pozamiatala marki premium.

To co piszesz o Norwegii jeszcze lepiej widac w Kalifornii.

Tam na drogach Tesla kompletnie wyciela BMW, Mercedesa i Audi na ktore jeszcze kilka lat temu byl duzy popyt.

Teraz nowych aut tych marek niemal nie widac, natomiast Tesle sa wszedzie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wszystko zależy od rynku. W Norwegii się opłaca kupować elektryki to ludzie kupują, u nas nawet jak masz hajs to się nie opłaca, no chyba żeby tylko do jazdy po mieście.

 

Wiekszosc ludzi jezdzi "po miescie". Kiedys robili jakies tam ankiety/badania i zdecydowana wiekszosc ludzi robi dziennie do 50km. Do tego elektryki ladowane z domowego gniazdka sa idealne. Tesle z zasiegiem realnym 400-500km i gesto rozsianymi ladowarkami na trasach to juz auta prawie ze na dluga trase bym powiedzial. Do pelni szczescia brakuje baterii 100kWh i zasiegu realnego 600-700km. Podobno maja byc w tym roku. Pozyjemy zobaczymy


A co do PL i doplat, jak sie pojawily Leafy w najtanszej wersji za 83 tys PLN (po doplatach) to ludzie wykupili wszystkie z calej Polski w ciagu kilku dni :norty: Nissan Polska sciagal z okolicznych rynkow :P

https://elektrowoz.pl/auta/tani-nissan-leaf-pod-doplaty-czytelnik-o-12-w-sobote-nie-bylo-nigdzie-aktualizacja/

 

Nawet był jakiś czas temu reportaż o testowaniu jakiegoś elektryka. Koleś najpierw szukał przez pół h wolnej ładowarki, a potem jak się podłączył i poszedł na śniadanie to go odłączył jakiś taksiarz, bo się musiał też pilnie podładować :mad2:

 

Z przymruzeniem oka Polska w pigulce, bez zlosliwosci :D

 

Niewątpliwy plus spalinowych to czas tankowania, 5-10 minut i masz pełny bak. A w elektryku?

Elektryka ladujesz codziennie w domu/pracy jak spisz/pracujesz i codziennie rano/po poludniu masz "pelny bak". TO jest wlasnie w nich piekne :twisted:

Na trasie przy ladowarkach Ionity/Superchargerach model 3 laduje sie z szybkoscia 1200km/h czyli w 20 min realnie przedluzasz zasieg o 300-400km - do przyjecia? Ja bym powiedzial ze jezeli nie jestes typem kierowcy co od strzalu robi 1000km bez wychodzenia z auta - to tak.

A to jest po niecalych 10 latach od wdrozenia szybkich ladowarek DC. Co bedzie za 5-10 lat?

 

Druga opcja, co robisz jak Ci zbraknie paliwa/prądu? Lejesz do kanistra i załatwione. A w elektryku? Dzwonisz po lawetę.

Dzis w PL co kilka km masz stacje benzynowa. Za 5-10 lat bedziesz mial co kilka km stacje szybkiego ladowania.

W takiej Norwegii juz to jest. Naladujesz auto wszedzie, na kazdym parkingu, pod kazdym sklepem.

 

Ja się nawet krótko zastanawiałem, czy może nie brać Tesla 3 zamiast 330i. Wiecie co mnie zniechęciło nawet do rozważania takiej opcji? Czas oczekiwania nieokreślony. A w bmw? Auto u dealera szybciej niż w 2 miesiące.

 

Czas oczekiwania na model 3 w Norwegii to 4 tygodnie. Nie ma praktycznie ZADNYCH opcji dodatkowych, wybierasz kolor i tapicerke i tyle. Cennik nie ma 30 stron stad czas oczekiwania jest taki a nie inny.

.

Opublikowano

Tesla wow Oh ah i w ogóle. Ktoś jeździł ta 3? Przecież w środku to auto ma problemy z jakością o jakiej nie ma co w ogóle wspominać. Na prawdę rozumiem ze elektryczność będzie przyszłością, ale jak widzę bicie piany o to ze już już tesla zamiata to bierze mnie śmiech, ta firma gdyby nie pomoc rzadu USA non stop już dawno by nie istniała. Rozumiem ze jest pionierem, ale zaraz się okaże ze VW chociażby z id3 i id4 wytnie tesle. Sory ale tesla to nie jest premium.

Mało kto zwraca uwagę ale BMW będzie miało elektryki nowej generacji, które robi bodajże z jaguarem, ktory niby ma i-pace ale technologicznie to będą inne auta.

Rynek motoryzacyjny to nie rynek telefonów, tu łatwo zmienić bo koszty da minimalne w porównaniu do zmiany aut. W co wierzycie ze tesla w dwa lata wyprodukuje 10 mln aut i nagle inne auta znikną? Nie, będzie wręcz odwrotnie. Ponadto moim zdaniem wodór będzie ciekawym rozwiązaniem. Ale to musi wszystko potrwać generacje dwie, czyli 10-15 lat. A za dwa lata czy 3 lata BMW ma oferować chyba 20 modeli elektrycznych. Czy tesla ma pieniądze realnie na walkę w tym rejonie kiedy Niemcy wejdą na maxa watpie

Zapominacie tez o innej kwestii, jak to ze państwa maja olbrzymie dochody z tytuły różnych opłat paliwowych, na początku będzie super z elektrykami ale potem na bank pojawia się ciekawe opłaty :roll:

  • Moderatorzy
Opublikowano

Szczerze wolałbym żeby ta wizja nie była prawdziwa ale..

pamietam jak dawno temu czytałem opinie na temat pierwszego iPhone. Krytyce nie było końca, były nawet memy pokazujące co nie działa w iPhone a działa w innych telefonach. Zero kompatybilności, problemy nawet z wysłaniem mms itp. Sam śmiałem się że hamburgery zrobiły jakiegoś gniota który nigdy nie dogoni konkurencji.. Minęło trochę lat a spośród znajomych z trudnością mogę wskazać osoby bez jabłka w kieszeni :shock:

Opublikowano

No dobrze, ale nie możemy porównać iphona do tesli. Jabłko było czymś zupełnie nowym, epokowym wręcz. Czy Tesla tym jest?

Moim zdaniem nie. Nadal ma 4 koła, kierownicę, i ma przewieźć z punktu a do punktu b. Różnica jest w napędzie. Aż tyle, ale też tylko tyle.

Jeszcze niech mi ktoś powie że wnętrze z modelu 3 jest piękne z kierownicą i tabletem to parsknę śmiechem. :mad2:

Opublikowano
Ktoś jeździł ta 3?

 

Ja miałem przyjemność jechać trójką w San Francisco na pełnym stopniu autonomii i to doświadczenie tak zmienia myślenie o motoryzacji, że nie myślisz o plastikach. Centrum miasta o dużym stopniu skomplikowania i samochód, który porusza się po nim jak wprawny szachista. Zobacz filmiki na YT.


Na Teslę nie można patrzeć tylko przez pryzmat silnika, baterii i plastików. Autopilot, summon, aplikacje mobilne, tryb sentry, dog mode... oprogramowanie Tesli jest lata świetlne przed wszystkim, nad czym BMW i inne marki dopiero pracują. Tego typu rozwiązania oparte o uczenie maszynowe niestety nie są domeną europejskich centrów badawczych, tylko hipsterów w Palo Alto za którymi bardzo trudno jest nadążyć.


To jest smutne ale zanim BMW ogra silnik, baterie czy Apple CarPlay ;) to Tesla będzie z tobą gadać na temat tego, którą drogą jutro do pracy lepiej jechać ;)

Opublikowano
No dobrze, ale nie możemy porównać iphona do tesli. Jabłko było czymś zupełnie nowym, epokowym wręcz. Czy Tesla tym jest?

W 100% i wierzę w to tak bardzo, że kombinuje jak kupić akcje Tesli, bo to pewna inwestycja w przyszłość.

Tesla wywróciła całą branżę do góry nogami. Sprzedaż bez dealerów. Ulepszanie auta po jego zakupie. Bezpłatnie. Najnowocześniejszy soft. Kupując kompletnie nowy model BMW masz w środku multimedia rok albo dwa do tyłu. A kup jakiś model BMW, co jest w produkcji 5 lat - zwykle jest technologicznie przestarzały do bólu. Jakość Tesli się polepsza z czasem. Marki typu BMW odwrotnie - co raz więcej plastiku i oszczędności.


Ale to wszystko nic, bo najważniejsze jest to, że tylko auto 100% elektryczne jest postępem, a nie udawane hybrydy. Hybryda to skomplikowanie super skomplikowanego samochodu. Elektryczne auto jest z kolei tak proste, że można prostego benzyniaka w garażu samemu przerobić na elektryka. BARDZO polecam pooglądać/poczytać o tym jak Tesle są budowane. Oczywiście, że Musk robi hype, bo tylko w ten sposób może zdobyć finansowanie. Ale czwarta gigafabryka pod Berlinem to nie urojenia.


I polecam sobie zobaczyć wykres zysków Amazona. A raczej strat. Dopóki nie zdominowali rynku reinwestowali więcej niż mieli i dzięki temu zwróciło się to 1000-krotnie.

Opublikowano

Daj dowód posiadanych akcji które kupiłeś jakis czas temu... teraz to możemy sobie gadać.

Nie mowie ze tesla upadnie nie o to chodzi. Tesla będzie swoją marka, Bmw swoją, mercedes swoją, vag, toyota itd

Będzie jedna z wielu, ale nie jedyna i nie spowoduje upadku chociażby BMW.

Radzę poczytać jak zmieniła się rentowność chociażby Peuegota pod nowym szefem.

Co do technologii, podejrzewam ze markom do tej pory wszystkim nie opłacało się aktualizować starych systemów, dzięki czemu wymuszają zakup nowych aut, potrzebna rotacja, czy z tesla będzie inaczej? Co z serwisem, co z bateriami, co z cenami auta. Tu jest za wiele zmiennych. Autonomiczna jazda? Ile stanów na to pozwala, co z odpowiedzialnością? Producent? Czy kierowca? Jeśli producent to będą kary jak z firmami farmaceutycznymi albo mosanto?

Za mało jeszcze wiemy.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No dobra eko maniacy a co z utylizacją akumulatorów?

Do tej pory nie ma na to w pelni skutecznego sposobu i nie będzie na obecny typ baterii więc taka tesla powinna być obłożona opłatą utylizacyjną na starcie!

Dalej produkcja prądu. Elektrownie atomowe czy jądrowe to stałe zanieczyszczeni środowiska Nie ma sposobu na utylizację po wygaśnięciu więc zostaje węgiel. W przypadku węgla dalej co2 więc plus aut elektrycznych jest póki co taki że możemy regulować gdzie wydzielamy co2 i zmniejszyć zanieczyszczenie w miastach nic więcej.

Kolejna sprawa to darmowe ładowanie. Póki tych aut jest znikoma ilość to producenci się popisują potem koszt ładowania będzie wyższy niż tankowania.

Rządy też nie zrezygnują z golenia kierowców . W PL zysk ze sprzedaży paliwa opłat, akcyzy, koncesji itd itd to coś około 100mld zł to jest +-30% budżetu Polski.

Norwegie na to stać mają ogromne rezerwy budżetowe ale zadłużonej Polski ani europy na pewno nie.

Kompletnie nie rozumiem czemu motoryzacja idzie w tym kierunku bo są lepsze "czyste" źródła napędu. Jazda autem elektrycznym będzie bardziej ekologiczna od spalinowego dopiero w momencie gdy połowa energii która je zasili będzie pochodziła z odnawialnych źródeł energii a do tego potrzeba jeszcze ze 20 lat. Doliczając do tego brak możliwości utylizacji akumulatorów dalej auto spalinowe jest lepsze i będzie lepsze za 20 lat.

20190411PHT38560_original.jpg


Elektrownie i pozyskiwanie węgla trują środowisko 2 razy bardziej niż cały transport lądowy, morski i powietrzny (14% z czego auta osobowe to.max 5%) szukają nie tu gdzie trzeba. Zakładając że za jakiś czas połowa aut będzie elektryczna a połowa prądu będzie pochodzila ze źródeł odnawialnych o ile zmniejszymy emisję? 5:2:2 mamy 1.25% mniej emisji wow kosztem zatrucia środowiska miliardami akumulatorów, baterii i innego nieprzetwarzalnego badziewia.

emisja-gazow-cieplarnianych-z-podzialem-na-sektory.jpg


Lepiej wzieli by się za Chiny itp kraje które emitują CO2 na potęgę i mają to w dupie. I będą emitować jeszcze więcej bo BDO i inne pomysły UE spowodują że kolejne procenty "ekologicznej" droższej produkcji z UE przeniosą się do Chin, Rosji itd

Opublikowano
Lepiej wzieli by się za Chiny itp kraje które emitują CO2 na potęgę i mają to w dupie. I będą emitować jeszcze więcej bo BDO i inne pomysły UE spowodują że kolejne procenty "ekologicznej" droższej produkcji z UE przeniosą się do Chin, Rosji itd

 

Pamiętaj. że Chiny produkują, a Zachód konsumuje. Gdyby każdy produkował na wlasne potrzeby u siebie w kraju to emisja Chin bylaby 5x nizsza. Nie bronie Chin, ale nie badzmy obludni. Kupujemy tam bo jest taniej. Ciekawe czy kupilbys EKo buty nike produkowane w Europie za 1000 zl przy produkcji np w Szwajcarii.

Taki Pracownik bedzie zarabial 8x wiecej niz Chinski, a fabryka bedzie zasilana energia sloneczna.


Albo czy kupilbys bmw 330i za 450 tys bo bmw kupowaloby wszystkie komponenty od eko dostawcow zlokalizowamych w Norweskich fabrykach zasilanych wiatrem xD


Prosze Cie...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja to doskolane wiem o tym samym pisze ale to że Chiny produkują 3x więcej niż europa nic nie znaczy bo trują 20x bardziej po prostu mają w dupie ekologię bo to koszty i im bardziej w UE będą zaostrzać przepisy tym więcej produkcji ucieknie do Chin. Obecnie Chiny emitują ok 30% światowego co2 a śmiało mogli by przy zachowaniu tej samej wielkości produkcji zejść nawet o połowę ale UE nie ma na to wpływu. Tam jewt o co walczyć nie u nas.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.