Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry, od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem swojej "Belli" e90 320I, benzyna plus gaz w automacie o pojemności 2.0. Pozwolę sobie przejść do sedna sprawy, która zbija sen z powiek moich, mechanika i mechaników z profesjonalnego serwisu. Wracając z dalszej "wycieczki" strzelił mi wąż na powrocie do wyrównawczego, oczywiście szybka rzeźba i doczłapanie się 40 kilometrów do domu. Po kilkunastu kilometrach pojawił się "engine". Szybka wizyta w serwisie w celu odczytania błędów i okazało się, że "temperatura oleju za wysoka", błąd wentylatora 2FEF oraz stwierdzenie, że układ się zapowietrzył. Mechanicy zgodnie stwierdzili, że padł wentylator i trzeba wymienić, tak więc wymieniłem uszkodzone przewody, odpowietrzyłem układ i wymieniłem wentylator (używka sprawdzona i wyjęta z dawcy). Wszystko odbyło się z pomocą mechanika. Teraz wszyscy rozkładają ręce, ponieważ: Wentylator nadal nie działa, temperatura w czasie jazdy rośnie sobie do 86 stopni i szybko spada do 71 (brak błędów termostatu, otwiera się), przy prędkościach 140-160 rośnie do nawet do 104 i szybko spada do 86. Da się żyć. Niemniej wentylator nie reaguje na klimę, a temperatura na postoju wesoło sobie rośnie osiągając nawet 110 stopni, a wentylator milczy. Bezpieczniki sprawdzone, kable również wyglądają na całe (przynajmniej te idące pod maską). Uszczelka pod głowicą wykluczona. Dodatkowo nie wiem czy takie temperatury wskazują na poprawną pracę silnika, a raczej obiegu chłodziwa. :cry2:


Macie doświadczeni Panowie jakieś pomysły? Bo każdy mechanik warsztat sugeruje wymianę wszystkiego na ślepo, od termostatu przez czujniki po pompę wody. Zaraz opłaci się bardziej kupić kompletny silnik i go przełożyć. :mad2:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Kolego podaj miesiąc i rok auta

2FEF

Uwagi serwisowe

1. Sprawdź okablowanie

Napraw w razie uszkodzenia

Jeśli okablowanie jest w porządku, przejdź

do sprawdzenia podzespołu (kontrola elektryczna)


Schemat elektryczny układu chłodzenia silnika

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-mev9/engine-cooling/qB6O45F]



Bezpiecznik F69....50A

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/1VnYdZZNsj

Edytowane przez Burza1234
Opublikowano
Kolego podaj miesiąc i rok auta

2FEF Termiczny czujnik poziomu oleju

 

Przepraszam błąd to 2EFE, 06 May 2005. Silnik n46.

Opublikowano

 

Wentylator miałem taki i taki sam mi dobrano od dawcy... Nie widać na nim modułu, chyba, że jest w bebechach. U dawcy normalnie działał.


wentylator-chlodnicy-bmw-e90-e91-e92-e93-318d-320d

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

 

Według instrukcji elektrycznej kolega nie ma przekaźnika.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/of0yAZz


Kolego powiedz mi jak mechanicy sprawdzali ci te przewody?

Jakiej mocy masz wentylator..???...400W czy 600W...????

Pozostaje kwestia przewodu sygnałowego.

Zobacz ile przewodów wchodzi bezpośrednio do silnika wentylatora. O co mi chodzi.... według instrukcji elektrycznej do wentylatora idzie przewód sygnałowy. Zastanawiam się gdzie jest elementem który załącza wiatrak,??

Czy jest on w silniku wiatraka czy może w kości przyłączeniowej ????

Opublikowano

 

Według instrukcji elektrycznej kolega nie ma przekaźnika.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/of0yAZz


Kolego powiedz mi jak mechanicy sprawdzali ci te przewody?

Jakiej mocy masz wentylator..???...400W czy 600W...????

Pozostaje kwestia przewodu sygnałowego.

Zobacz ile przewodów wchodzi bezpośrednio do silnika wentylatora. O co mi chodzi.... według instrukcji elektrycznej do wentylatora idzie przewód sygnałowy. Zastanawiam się gdzie jest elementem który załącza wiatrak,??

Czy jest on w silniku wiatraka czy może w kości przyłączeniowej ????

 

Podeślę zdjęcia w sobotę, bo wtedy na poważnie się za to zabiorę. Co do wiatraka to szczerze... Nie wiem jaką moc ma. Siedział nad tym znajomy mechanik, Panowie z słynnego serwisu, potem drugi znajomy i żaden z niczego nie wymyślił. O ile dobrze kojarzę to do wtyczki idą trzy przewody i tak samo idzie do wiatraka z wtyczki.

Opublikowano
Kolego podaj miesiąc i rok auta

2FEF

Uwagi serwisowe

1. Sprawdź okablowanie

Napraw w razie uszkodzenia

Jeśli okablowanie jest w porządku, przejdź

do sprawdzenia podzespołu (kontrola elektryczna)


Schemat elektryczny układu chłodzenia silnika

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-mev9/engine-cooling/qB6O45F]



Bezpiecznik F69....50A

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/1VnYLtbcQt

 


Jeżeli chodzi o ten jeden bezpiecznik, F69 to jest okej, ale tam mam chyba oznaczenie 60A na nim i innych obok.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli masz bezpiecznik 60A to najprawdopodobniej ma wiatrak 600W....

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/of0yAZz


Bezpiecznik masz ok.....????....a sprawdzałeś napięcie na wyjściu z bezpicznika.??

Najlepiej by było abyś pomiar zrobił od dołu ,pod obudową gniazda. Z upływem czasu , jaki i w wyniku przepływu dużych wartości prądu gniazda do których wciska się bezpiecznik ulega korozji.

Opublikowano
Jeśli masz bezpiecznik 60A to najprawdopodobniej ma wiatrak 600W....

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/of0yAZz


Bezpiecznik masz ok.....????....a sprawdzałeś napięcie na wyjściu z bezpicznika.??

Najlepiej by było abyś pomiar zrobił od dołu ,pod obudową gniazda. Z upływem czasu , jaki i w wyniku przepływu dużych wartości prądu gniazda do których wciska się bezpiecznik ulega korozji.

 

Nie robiłem pomiaru z gniazda, ale miernikiem sprawdziłem czy w ogóle prąd wychodzi z wtyczki i tak, wskazywało między 30-31 Volt(?) Więc prąd dociera, ale wiatrak jakby nie miał sterowania z systemu. Nie wiem co dalej.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

O kurcze , aż takie napięcie....

Moim zdaniem stanowczo za dużo.

Zobaczę w instrukcji jaki powinno być napięcie pracy.


Jeszcze jedno jeśli chodzi o bezpiecznik 60A.....

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-mev9/engine-cooling/

Twoje auto jest z 2005r......???

Według schematu elektrycznego bezpiecznik powinien być 50A dla wiatraka 400 i 600W

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-mev9/engine-cooling/qB6O45F

Dla rocznika +03/2007 jest bezpiecznik 50A dla wiatraka 400W i 60A dla 600W


I teraz można się zastanawiać ,czy wcześniejszy właściciel nie miał problemu z wiatrakiem,który palił mu bezpiecznik 50A.

Włożył bezpiecznik 60A ,który tylko dobił psujący się wiatrak.


A czy ty jeździsz na codzień autem???

Jeśli tak to podjedź na dobry komputer i zczytaj błędy na nowo. Spisz je i podaj tutaj.


A spróbuj podłączyć swój stary wiatrak do dawcy,może będzie chodził???

Opublikowano
O kurcze , aż takie napięcie....

Moim zdaniem stanowczo za dużo.

Zobaczę w instrukcji jaki powinno być napięcie pracy.


Jeszcze jedno jeśli chodzi o bezpiecznik 60A.....

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-mev9/engine-cooling/

Twoje auto jest z 2005r......???

Według schematu elektrycznego bezpiecznik powinien być 50A dla wiatraka 400 i 600W

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-mev9/engine-cooling/qB6O45F

Dla rocznika +03/2007 jest bezpiecznik 50A dla wiatraka 400W i 60A dla 600W


I teraz można się zastanawiać ,czy wcześniejszy właściciel nie miał problemu z wiatrakiem,który palił mu bezpiecznik 50A.

Włożył bezpiecznik 60A ,który tylko dobił psujący się wiatrak.


A czy ty jeździsz na codzień autem???


Jeśli tak to podjedź na dobry komputer i zczytaj błędy na nowo. Spisz je i podaj tutaj.


A spróbuj podłączyć swój stary wiatrak do dawcy,może będzie chodził???

 

Jeżdżę na co dzień tym autem. Błędy czytał serwis Boscha z "specjalizacją" bmw, a dziś ja prywatnie i były identyczne jak wtedy. Ostatni był jak właśnie odpowietrzałem auto (widać nieskutecznie) I termostat od momentu strzału węża nie pracuje poprawnie, bo otwiera się już przy 86 i zbija temp do 70 stopni, co nie jest normalne w n46. Dodatkowo błąd wiatraka wywala przy temp 120 stopni jak termo się nie otworzy. Ciekawy fakt, bo znalazłem podobny temat u nas na forum tylko, że z 318i, tam też strzelił wąż i wentylator nie wstawał, a wszystko przez zapowietrzony układ. Wcześniej przed tym incydentem wentylator musiał działać, bo nie wierzę, że auto bez wentylatora i poprawnie działającego termostatu wytrzymałoby ponad 500km jazdy ekspresówkami/autostradami przy prędkości 140-150km/h. Może podmienić bezpiecznik na mniejszy? Tak czy siak znów biorę się za odpowietrzanie (mam tam pompę na pasku, nie elektryka więc procedura odpada).

Dodatkowo na moim aucie sprawdzono pięć różnych wiatraków (w tym dwa 1 do 1) i żaden nie odpowiedział (wszystko po awarii), podpięte do e46 wszystkie natychmiast odpowiedział.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli chodzi i bezpiecznik to moim zdaniem powinieneś go wymienić na 50A. Instalacja jest obliczona na taki prąd. Nie ma sensu w razie awarii obciążać ją takim natężeniem .


Na pewno twój problem rozwiązał by elektryk samochodowy przy użyciu oscyloskopu....

Pozdrawiam i powodzenia.... :cool2:

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Dobra Panowie problem rozwiązany pod dwóch tygodniach batalii, gdzie mechanicy i serwisy obstawali przy wymianie połowy silnika. Czemu dwa tygodnie? Ponieważ pracowałem, więc dłubanie pod chmurką w taką pogodę dość często kończyło się zawijką do mieszkania. Wracając jednak do tematu, już przynoszę wam rozwiązanie i pozostawię je tu dla potomnych, może kiedyś komuś się to przyda. Wentylator, był uszkodzony, zakup nowego był dobrym pomysłem, bezpiecznik pozostał 60A, rozciąłem i prześledziłem całą wiązkę wentylatora od wtyczki, aż do skrzynki/ecu – tam znalazłem przerwany cieniutki kabel od sterownika wentylatora. Naprawiłem to, podłączyłem auto pod ISTA skasowałem błędy, zrobiłem diagnostykę, ponownie odpowietrzyłem auto i problem się rozwiązał. Termostat zaczął pracować normalnie, wentylator działa, komputer nie sygnalizuje błędów. :) Zabawnym i jednocześnie tragicznym faktem jest to, iż wystarczył uszkodzony wentylator i przerwany kable od jego sterownika, aby termostat przestał poprawnie pracować, a komputer wywalał błędy z wysoką temperaturą silnika, choć był on niedogrzewany (maks 80 stopni), podobnie z skrzynią biegów, która szarpała i wariowała rzucając różne odczyty z czujników temp.


W tym punkcie chciałbym podziękować wam drodzy koledzy z forum, wasze rady okazały się trafne i niejednokrotnie naprowadzające. :) Co do kosztów: wentylator – 300zł, przewody od chłodziwa – 100zł, płyn – 50zł, kabel OBD – 50zł, taśma, opaski termokurczliwe i kawałek kabla – 6zł. Radość i duma z naprawionego auta... Bezcenna. :8)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

:cool2: :cool2: :cool2:


Pisałeś wcześniej ,że mechanicy/elektrycy sprawdzali ci przewody?????

Właśnie widzisz jak oni to robią lub jak na tym się znają...????

MASAKRA......!!!!!!

Pozdrawiam i jeszcze gratuluję naprawienia usterki..... :cool2:

  • 2 lata później...
Opublikowano
Witam mam ten sam problem z E87 N46B20 dwa błędy 2EFE oraz 2F17 wentylator nie załącza się nawet gdy temp. silnika osiągnie 112 st.C. Wentylator stoi dęba nawet podczas włączenia klimatyzacji . Bezpieczniki są ok, wentylator można wzbudzić ISTA i działa w pełnym zakresie , czujnik za chłodnicą ok. ponieważ pokazuje dobrą temp. oraz po odłączeniu wentylator zaczyna działać tylko działa cały czas. Co może być przyczyną tego problemu ?
Opublikowano
Dziękuję za podpowiedź, jest jakiś sposób aby sprawdzić ten sterownik, może to być uszkodzony termostat czy sprawa jest oczywista padnięty sterownik wentylatora i tyle w temacie ??
Opublikowano
U mnie był to walnięty sterownik. Wymieniłem cały wiatrak ze sterownikiem na sprawny, używany. Błędy 2EFE, 2F17 zniknęły, wszystko zaczęło działać poprawnie. U mnie było widać nadpalenie na płytce sterownika.
Opublikowano
Jeszcze raz bardzo dziękuję za Twoją pomoc.Miałeś rację, wyjąłem dzisiaj wentylator i moduł był przerdzewiały przewody miedziane całe się utleniły i zaśniedziały. Dotknąłem tylko przewodów i plusowy oraz sterujący poprostu odpadły razem z blaszkami do których były przymocowane. Jeszcze raz dziękuję.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.