Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Nie chodzi o to, żeby udowodnić sobie kto ma rację.

Zgoda, ale to nie ja rozpocząłem dyskusję o tym po czyjej jest ona stronie :wink:

 

Rozmawiamy o ryzyku, które może, ale nie musi się zmaterializować.

Również zgoda, może się zmaterializować ale nie musi, dlatego wymyślono coś takiego jak ubezpieczenie i umowa CL jest również pewnym rodzajem zabezpieczenia (dlatego jest droższa niż zwykły leasing).

 

Można być go świadomym lub nie, można je bagatelizować lub nie - według uznania. Ja nigdy z tym problemów nie miałem i pewnie większość ludzi nie będzie oddawać aut powypadkowych, niemniej takie sytuacje mogą się wydarzyć i mają miejsce, bo ludzie piszą o tym na forach.

Wypadki zdarzają się niestety codziennie, więc twierdzenie, że ludzie nie zwracają powypadkowych samochodów jest raczej bardzo naiwne. Można więc brać ryzyko sprzedaży auta po dzwonie na klatę i potem w razie czego narzekać że nikt nie chce kupić w rozsądnych pieniądzach albo się przed nim odpowiednio zabezpieczyć. Kwestia wyboru i podejścia do zarządzania własnymi pieniędzmi.

 

Katalog o którym piszesz nie jest integralnym załącznikiem do umowy i co więcej, stanowi jedynie zbiór przykładów i wskazówek do wyceny zwracanych pojazdów. Nie jest to zamknięty katalog szkód i wyraźnie jest tam napisane, że "ostatecznie musi zostać dokonana kompetentna i neutralna ocena przez wykwalifikowanego specjalistę".

Informacja o istnieniu katalogu jest zawarta w OWUL, dokładnie w tym samym punkcie który zacytowałeś, tak więc jest to wiążące. Po za tym to chyba oczywiste, że są to przykłady, bo nie sposób przygotować dokumentu który zawierałby zdjęcie i opis każdej możliwej szkody dla wszystkich typów pojazdów. Katalog natomiast bardzo rzeczowo opisuje co jest dopuszczalne a co nie, rzuć na niego okiem to sam się przekonasz. Rzeczoznawca jest tutaj tylko dodatkiem który ma zagwarantować, że ani dealer ani klient nie będą przeprowadzać procesu zwrotu "pod siebie". Brzmi logicznie, nieprawdaż?

 

Umowa leasingu operacyjnego skonstruowana jest tak, żeby zapewnić finansującemu możliwie dużą ochronę przed ryzykiem i jeśli wydaje ci się, że chroni ona Twoje interesy to zazdroszczę optymizmu życiowego :)

Wskaż mi proszę gdzie napisałem że jakakolwiek umowa leasingowa chroni moje interesy :) To oczywiście że jest skonstruowana pod finansującego, który oddaje klientowi do użytku mienie o znacznej wartości które dodatkowo dość szybko traci na wartości. Mój pierwszy post zawierał tylko informację, że leasing CL jest droższy od klasycznego min. dlatego, że dealer dając gwarancję wykupu bierze na siebie odpowiedzialność na odsprzedaż pojazdu który może być powypadkowy a zatem mniej warty niż przewidywana wartość katalogowa. Myślę, że powyższe argumenty dość jasno to tłumaczą.

 

I co do tego, co BMW FS może lub nie może - według umowy może bardzo dużo, po odbiorze pojazdu może całkowicie według własnego uznania wystawić fakturę za dodatkowe wynagrodzenie i tyle. Możesz jej nieuregulować i kwestionować jej zasadność etc ale przy niskim wkładzie podpisujesz weksel, więc nie jesteś w dobrej pozycji do negocjacji.

Chyba żartujesz. Zacytuj proszę punkt z umowy który daje dealerowi możliwość wystawienia faktury wg własnego widzimisię :D Przecież nikt o zdrowych zmysłach by czegoś takiego nie podpisał. Umowa dokładnie precyzuje za co możesz zostać dodatkowo obciążony, opisywałem to już wyżej. Natomiast jeżeli chodzi o weksel to nigdy nie spotkałem się z wymogiem jego podpisania i nigdy bym go nie podpisał, podobnie jak każda inna trzeźwo myśląca osoba.


Temat uważam za zamknięty, mam nadzieję, że pomogłem wyjaśnić parę kwestii bazując na doświadczeniu a nie przypuszczeniach. Wszystkiego dobrego w nowym roku :)

  • Odpowiedzi 86
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

1. Talie liczenie o 2-3% co sie oplaca bardziej CL czy LO nie ma sensu, bo z założenia po LO auto wykupujesz i jest Twoje, cokolwiek z nim zrobisz, a po CL oddajesz auto, bierzesz nowe.

2. Raczej dealer nie bedzie Ci robil gnoju o pare rysek czy plamy po frytkach skoro chcesz wziac kolejne auto (mozesz przestac chciec).

3. Jest trzecia opcja po zakonczeniu CL, a mianowicie fakture wykupowa wziac w leasing.

4. Jesli po CL wykupisz auto to stan i przebieg nie ma znaczenia.


Zasada jest prosta - CL jest dla tych, którzy nie wiedzą co bedzie po 3 latach lub tych, którzy wiedzą, że auto zmienią. Ja nie wiem, ale mam trzy sciezki - wykup (zarowno na os pr jak i na firme); nowe bmw i dalej CL.CL. nie wiem co bedzie za 3 lata, zycie pisze rozne scenariusze, ale nawet jak bede musial auto oddac po 3 latach i przesiasc sie znowu do gruza, to mam taka mozliwosc i nie bede musial sprzedawac bmw na rynku wtornym co mi srednio zwykle idzie. Inne auta w 2 tygodnie sprzedaje, a BMW zawsze mi zalegają i to nie wazne czy wypas czy golas.


Co do rozliczania VATu, to ma male znaczenie, bo przy sprzedazy musisz naliczyc 100%, a odliczasz wg algorytmu - im pozniej od wykupu sprzedasz (czyli jezdzisz np 2 lata po wykupie) tym mniej VAT odliczysz i to na zasadzie korekty. Tyle pitolenia, ze nie warto. Przechodzilem to nie raz. Zamiast myslec o tym, ze by bylo taniej o 2% jezdze i sie ciesze i juz mysle co bedzie kolejne i juz bmw sprzedawac nie musze, i zadne 10 tys w lewo czy prawo mnie nie przekona, ze warto isc inna droga.

Ale CL to tez dobra opcja w przypadku drogich aut, jak ma kosztowac 300 tys to odliczasz 100% VAT bo 150 tys w czasie CL nie przekraczasz, f-ra wykupowa na 3 lata w leasing i od kolejnych 150 tys dalej odliczasz VAT

Opublikowano (edytowane)

Nie wiem skąd wziąłeś tą różnicę 2% pomiędzy leasingiem a comfort lease, ona jest o rząd wielkości większa ;) Gdyby to było 2% to nikt by się nie zastanawiał.


CL nie jest też furtką dla drogich aut, limit 150 tys obowiązuje od wartości samochodu i dotyczy również wynajmu zarówno krótko- jak i długoterminowego, powyżej jest odliczenie proporcjonalne:

https://www.infakt.pl/blog-ksiegowy/rozliczenie-najmu-samochodu-osobowego-od-2019-roku/


Co do zapłaty VAT przy sprzedaży pojazdu - jeśli przy jego zakupie/wykupie nie odliczono podatku VAT i wykup nie był realizowany w ramach działalności gospodarczej to późniejsza sprzedaż takiego pojazdu nie podlega opodatkowaniu VAT:

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wykup-samochodu-z-leasingu-a-jego-pozniejsza-sprzedaz

Edytowane przez TomekGnomek
Opublikowano

No dokładnie, czyli jesli rozliczysz do 150 tys najem a pozniej auto kupisz, zmieni sie wlasciciel i limit tego nie dotyczy.


Co do roznicy 2% - ja mialem opcje LO 101%, a CL wychodzi mi jakos 107% to fakt, ale prawie 90 tys pozostaje do mojej dyspozycji przez kolejne 3 lata i na glupiej lokacie strace mniej niz dostane rabat na finansowanie, a nie licze inwestycji, ktore mi daja minimum 8% zwrotu rocznie, jak np. Instalacja solarna czy wlasny biznes.

Nie mowie juz o kwestii sprzedazy auta uzywanego, bo jak bedzie na rynku wtornym za 3 lata to nie wiemy. Moze wejda wieksze doplaty i ulgi na elektryki i inne podobne pomysly, nagonka na latanie samolotami juz jest, a w naszym glupawym kraju wszystko sie moze wydarzyc.

Kwestia podejscia.


Co do wykupu na os prywatna oczywiscie VATu nie rozliczasz, dlatego tez uwazam, ze tak jest wlasnie prosciej bo finansowo (raczej podatkowo) to takie wygibasy niewarte zmarnowanego czasu.

Oczywiscie z mojej perspektywy, bo zaraz ktos mnie wyzwie ze jak to niewarto.

Opublikowano
Zacytuj proszę punkt z umowy który daje dealerowi możliwość wystawienia faktury wg własnego widzimisię :D Przecież nikt o zdrowych zmysłach by czegoś takiego nie podpisał. Umowa dokładnie precyzuje za co możesz zostać dodatkowo obciążony, opisywałem to już wyżej.

 

Przyznaję uczciwie, że nie wiem jak w praktyce wygląda to w BMW FS i jak wiesz to może daj znać, ale zapis w umowie jest niemal identyczny z tym, który jest w umowach VW EasyDrive i Audi Perfect Lease. Tam natomiast wygląda to tak, że oddajesz auto, dealer/rzeczoznawca notuje elementy ponadnormatywnego zużycia i dopiero później dowiadujesz się z wystawionej faktury ile będzie cię to kosztować. Leasingodawca wystawia tą fakturę jak najbardziej według swojego uznania i robi to już po oddaniu pojazdu, a Twoje możliwości negocjacji są bardzo ograniczone. Koszty mogą być zaskakujące i znam to z autopsji.

Opublikowano
No dokładnie, czyli jesli rozliczysz do 150 tys najem a pozniej auto kupisz, zmieni sie wlasciciel i limit tego nie dotyczy.

 

No nie ;) Powinieneś rozliczać raty za CL proporcjonalnie do wartości pojazdu, jeśli weźmiesz auto za 2x tyle ile wynosi limit, to w koszty możesz wrzucić tylko połowę raty.

 

Co do roznicy 2% - ja mialem opcje LO 101%, a CL wychodzi mi jakos 107% to fakt

 

To jest zbytnie uproszenie, różnica w całkowitym koszcie użytkowania samochodu wychodzi realnie dużo większa - wklejałem tutaj dokładne porównanie, możesz sobie przeanalizować.

Opublikowano
Przyznaję uczciwie, że nie wiem jak w praktyce wygląda to w BMW FS i jak wiesz to może daj znać, ale zapis w umowie jest niemal identyczny z tym, który jest w umowach VW EasyDrive i Audi Perfect Lease. Tam natomiast wygląda to tak, że oddajesz auto, dealer/rzeczoznawca notuje elementy ponadnormatywnego zużycia i dopiero później dowiadujesz się z wystawionej faktury ile będzie cię to kosztować. Leasingodawca wystawia tą fakturę jak najbardziej według swojego uznania i robi to już po oddaniu pojazdu, a Twoje możliwości negocjacji są bardzo ograniczone. Koszty mogą być zaskakujące i znam to z autopsji.

 

Zgadza się, wygląda to tak, że przyjeżdżasz na zwrot, rzeczoznawca w Twojej obecności sprawdza pojazd na bazie katalogu normatywnego zużycia (dla BMW: https://www.bmw.pl/content/dam/bmw/marketPL/bmw_pl/topics/fs/Katalog_Normatywnego_Zuzycia.pdf.asset.1448990400157.pdf - w innych markach jest praktycznie taki sam), następnie podpisujesz protokół i tyle. Jeżeli w opinii są wyszczególnione elementy ponadnormatywnie zużyte, to dealer po ich analizie wystawia za nie fakturę, która zazwyczaj obejmuje utratę wartości czyli np. jeżeli oddajemy auto w którym jedna z felg ma obdarty rant, to nie doliczają kilka tyś. zł za nową felgę tylko raczej kilkaset. Inne marki jak VW/Audi mają jeszcze katalogi amortyzacji napraw dla danego wieku i przebiegu oraz możliwość powołania swojego rzeczoznawcy jeżeli nie zgadzamy się z opinią tego który został powołany przez dealera. W BMW tego nie widziałem aczkolwiek jak już ktoś wcześniej napisał salon po zwrocie zazwyczaj chce nam sprzedać kolejny pojazd, więc też nie będzie szukał na siłę uszkodzeń czy usterek.

Opublikowano

Tomek,

Ja to rozliczam tak: skoro suma rat przez 3 lata CL wynosi 90 tys. To nie przekroczyłem limitu 150 tys, to oczywiste. Rate wykupową na 85 tys biore w leasing na nowej umowie i znowu mam limit 150 tys. Jakbym wykupil, to wszystko powyzej limitu 150 tys nie moge zaliczyc w koszty. Lub proporcjonalnie. Ale w CL nie zakladam wykupu, a koszt auta wynosi 90 pare tys wiec odliczam normalnie jak za auto uzywane 50-50.


https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/koszty/samochod/2881202,Koszty-2019-samochod-osobowy-lepiej-wynajac-niz-kupic.html


Co do kosztów - pisalem na początku, że CL jest droższe, jednak każda umowa jest indywidualna i te 100-200 zl roznicy w racie jest moim zdaniem niewarte zaangazowania kapitalu, nie mowie o sprzedazy auta, czego robic nie lubie i nie bede musial. W mpim przypadku bylo to rzeczywiscie jakies 6% ale powtarzam - mam swoje pieniadze do dyspozycji i ja sobie tak to wycenilem w moim wypadku, o tyle dla mnie CL jest drozszy, bo jakbym wzial "tani" leasing to bym musiał wziac kredyt/leasing na inne cele. Nawet kredyt hipoteczny to jakies 4-5% wiec CL nie jest drogie w tym kontekscie, ale powtarzam -LO jest tansze i z tym sie nie kloce.


Dlatego podpisujac umowe kierowalem sie prostą zasadą - CL dla wyfody, LO dla liczenia kosztów. Nie kupuje auta sluzbowego dla swojego pracownika, tylko dla siebie.


Co do wykupu na os. Fizyczna to nie ma problemu, bo strona umowy jest ta sama, tylko w nazwie nie ma nazwy firmy, ew. Mozna poprosic o niewpisywanie nipu a pesel. W renault bez problemu. Po leasingu wykupilem prywatnie, sprzedalem po 6 mies bez VAT i PIT.

Zero problemow w Renault, tylko trzeba bylo dac info z wyprzedzeniem.

Dla osobnych podmiotów prawnych nie ma takiej możliwosci, jak masz auto na spółkę albo chcesz wykupić np. Na żone.

Opublikowano
Tomek,

Dlatego podpisujac umowe kierowalem sie prostą zasadą - CL dla wyfody, LO dla liczenia kosztów

 

No i to jest najlepsza puenta, problem jest tylko taki ze świadomość realnych kosztów CL jest delikatnie mówiąc średnia a w interesie sprzedawców nie jest to zmieniać gdyż sprzedanie dodakowo produktu finansowego na pewno jest mile widziane przez centrale.

Opublikowano
Tomek,

Dlatego podpisujac umowe kierowalem sie prostą zasadą - CL dla wyfody, LO dla liczenia kosztów

 

No i to jest najlepsza puenta, problem jest tylko taki ze świadomość realnych kosztów CL jest delikatnie mówiąc średnia a w interesie sprzedawców nie jest to zmieniać gdyż sprzedanie dodakowo produktu finansowego na pewno jest mile widziane przez centrale.

 

Jakby nie było, dają nowe drogie auto na gębę i ewentualnie skan dowodu innego auta w leasingu haha, więc wiesz, za to zapłacić trzeba ;) trudniej podpisać umowę faktoringową niż wziac x5 w leasing.

Opublikowano
No dobra, ale jak rozumiecie te koszty. Mam Service Inclusive i Repair Inclusive, ubezpieczenie w BMW jest 2,79% + GAP, niezależnie od finansowania. Ostateczna kalkulacja CL to 60,14% wykupu, 20% wkładu (oddaję samochód obecny i dopłacam) i całość faktycznie wychodzi ~107%. Gdzie mam ich szukać? CL się rozlicza na DG tak samo jak operacyjny. Auto po rabatach lekko ponad 190, więc rozliczam proporcjonalnie, stosunkiem 150/190.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.