Skocz do zawartości

Nie działająca dmuchawa - zapach spalenizny


p.ostfalia

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu przestała działać dmuchawa w moim E39 99' 3.0d dwustrefowy climatronic. Krótko przed tym jak przestała działać był wyczuwalny lekki zapach spalenizny oraz sama dmuchawa nieco hałasowała, znacznie słabiej przy tym dmuchając. Przy kolejnym uruchomieniu silnika już się nie uruchomiła. Jednak pewnego razu, podczas jazdy na trasie załączyła sie dosłownie na kilka sekund po czym zgasła. Obecnie sytuacja jest taka, że niezależnie czy nawiew jest ustawiony na minimalna czy maksymalną moc - brak jakiegokolwiek efektu. Sprawdziłem bezpieczniki są ok. Czy ma ktoś pomysł co to może być? Czy może być to uszkodzony jeż, bądź wina panelu? Osobiście podejrzewam, że sam silnik dmuchawy uległ spaleniu, jednak wiedziać z czym się wiąże jego wymiana, chchiałbym się was poradzić czy ktoś z was miał może podobne objawy awarii nadmuchu. NIe chciałbym zrzucać deski nie będąc przekonanym w 100% o przyczynie problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Teoria......

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-530d-lim/wiring-functional-info/body/heating-air-conditioning-functions/air-conditioning-control-integrated-heating-air-conditioning-regulation/blower/blower-motor/XpW5XRB


Schemat elektryczny

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-530d-lim/wiring-functional-info/body/heating-air-conditioning-functions/air-conditioning-control-integrated-heating-air-conditioning-regulation/blower/blower-motor/wxxj2QX



Kość gdzie możesz na krótko podpiąć napięcie.... X671

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-530d-lim/Wab7sUo

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-530d-lim/Ug4tR4R

Interesują cię piny 1 i 5

1 - masa/minus

5 - plus


Kość ,do której możesz na krótko podłączyć napięcia aby sprawdzić czy wiatrak pracuje. Ja osobiście dorobił bym do kabli bezpiecznik ( chodzi mi kable służące do pociągnięcia prądu bezpośrednio od akumulatora ) aby nie popalić przewodów gdyby okazało się że silnik zacznie pobierać zbyt dużo prądu, może mieć już zawarcie....

w instrukcji jest napisane ,że max. napięcie to 8V. Nie wiem czy można podłączyć pod 12V. W sprzedaży, nowe są na 12V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z opisu podanego przez Kolegę Burza1234 wynika, że silnik dmuchawy sterowany jest z modułu za pomocą współczynnika wypełnienia impulsu (PWM), czyli nie tyle napięciem co częstotliwością sygnału. Zakładam, że nie dysponujesz generatorem sygnałów o zmiennej częstotliwości, więc pierwsze co należałoby zrobić, to sprawdzić czy na pinach 2 i 4 wtyczki X671 (czyli tej od modułu) jest 12V po włączeniu zapłonu. Jeśli jest, to już wiesz że moduł ma zasilanie. Następnie wypadałoby sprawdzić czy po ustawieniu nadmuchu na max obroty pojawia się napięcie na wtyczce X816 (wchodzącej do silnika) i zmienia się wraz ze zmianą ustawienia siły nadmuchu. Jeśli tak jest, to na 100% uwalony jest silnik, ale możesz to sprawdzić podając mu 12V na wtyczkę X816 (pin 1 to masa, pin 2 to +).


Możesz też tak jak pisał Burza, podać od razu prąd na piny 1 i 5, ale musisz jedynie na ułamek sekundy podać tam 12V, w przeciwnym razie możesz spalić układ w silniku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.