Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Na wstępie zaznaczę, że przeszukałem niejeden temat na niejednym forum, ale nigdzie nie znalazłem rozwiązania mojego problemu.


Pacjent: BMW E39 530d 2002 w automacie.


Problem z autem jest taki, że przegrzewa się w korku, ale uwaga: tylko i wyłącznie gdy stoję mając skrzynię w pozycji D i trzymam nogę na hamulcu. Podczas jazdy oraz postoju na P lub N temperatura wg testu 7 nie przekracza 92 stopni, natomiast podczas postoju na D z wciśniętym hamulcem bez problemu przekracza 110 stopni i rośnie aż wskazówka zacznie wychylać się w stronę czerwonego pola. Wcześniej jeszcze był problem, że gdy płyn chłodzący zagrzał się wg testu 7 do około 98 stopni, skrzynia przechodziła w tryb awaryjny, ale po wymianie chłodnicy wody ten problem ustąpił. W aucie są wymienione oba termostaty (Behr), chłodnica wody (Nissens), pompa wody (Hepu) i wisko (Behr). Przy 90 stopniach wyraźnie słychać pracę wisko, oba węże chłodnicy są gorące i średnio twarde (da się je zdusić, ale z wyczuwalnym oporem), przy 105 stopniach wiatrak od klimy załącza się na pełne obroty, ale mimo to temperatura rośnie dalej. Pomaga dopiero zrzucenie skrzyni na N lub P albo ruszenie z miejsca (wtedy temperatura dość szybko spada). Płynu nie ubywa, ogrzewanie w środku działa.


Będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie, co może być nie tak

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Po dłuższym namyśle wydaje mi się, że może koło pasowe masz walnięte? Guma na kole działa jak sprzęgło i nie kręci pompą z odpowienią przędkością?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Pierwsze przemyślenie to chłodnica skrzyni jest przy chłodnicy wody, ale nie wydaje mi się żeby była w stanie tak nagrzać.


Drugi pomysł to, że przy włączonym biegu silnik pracuje pod obciążeniem - kręci konwenterem, wieć może mieć jakiś minialny zapas pojemności cieplnej, który na postoju jest w normie, a po wpięcu D się wyczerpuje.


Ostatni pomysł - pompa Hepu - podobno metalowe wirniki mielą mniejszą ilość wody. Kiedyś kolega z forum miał poważny problem z tym, doszło do tego, że zmienił silnik, winna okazała się w końcu nowa pompa. Ja z kolei miałem Hepu z 3.0 M54 i nie miałem problemów.

Opublikowano
Na wciśniętym hamulcu obroty spadają gdzieś o 50, bo wzrasta obciążenie. Pompa Hepu nie daje rady wtedy na wolnych obrotach, za mała wydajność, porównaj sobie jej wirnik z oryginałem, to zobaczysz sporą różnicę. Może Dolz ma wirnik zbliżony do oryginału, to są lepsze pompy. A najlepiej oryginał.
Opublikowano
Niestety nie mogę porównać wirnika z oryginałem, bo poprzednia pompa również była produkcji Hepu. Tamta w sumie dawała radę nawet w ponad 30 stopniowe upały w korkach, więc nie jestem przekonany co do tego że winny jest wirnik. Da się to jakoś sprawdzić? Na wolnych obrotach w zbiorniczku widać strumień powrotny, a otwarcie któregokolwiek odpowietrznika na odpalonym silniku skutkuje natychmiastowym wypływaniem płynu
Opublikowano
To po co ją wymieniałeś jak była dobra? A może jednak miała inny wirnik? Spróbuj może też jak zaczyna rosnąć temperatura włączyć ogrzewanie na max, ciekawe jaki to da efekt.
Opublikowano
Tamta miała delikatnie poszczerbiony wirnik, myślałem że może to ta przyczyna. Włączenie ogrzewania nic nie daje, może trochę wolniej rośnie temperatura
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Sprawdziłeś koło pasowe?

A ładowanie nie będzie przypadkiem wtedy zdychało ? Może łatwiej sprawdzić na zegarach ładowanie na postoju i po ruszeniu.

Opublikowano

@madseason, obecnie jestem w Niemczech. Sprawdzę to w weekend


Fuser, masz rację, ale taki sam objaw będzie przy zużytych szczotkach alternatora albo walniętym regulatorze napięcia

Opublikowano
Ta pompka służy do schłodzenia układu nawet jak webasto nie pracuje np. wyłączasz gorący silnik i ona powinna wtedy pracować, żeby wychłodzić układ. W benzynowych e39 masz dodatkową pompkę przy zaworach, w 530d jej tam nie ma i tę rolę pełni właśnie ta przy webasto.
Opublikowano
A widzisz, to może wspomaga ona również chłodzenie pracującego silnika w ekstremalnych sytuacjach. W weekend będę zakładał zimówki to przy okazji zerknę do tej pompy
Opublikowano
Ale ja też w późniejszym okresie nie miałem webasta czyli pompki też nie, ale takie cuda jak u ciebie się u mnie nie działy. A pompę wody miałem do końca czyli sprzedaży auta oryginał.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Może skrzynia stawia takie opory ? Może zamiast oleju masz mazut, a na postoju przepływ wody jest najmniejszy. Jak zapniesz obciążenie to nie daje rady chłodzić.


Dziwna teoria, ale ja nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego na postoju po zmianie z D na N nagle temperatura wraca na miejsce.

Opublikowano

@Fuser, to by nawet miało sens. Gęsty olej to większy opór na pompie w konwerterze. Tylko czy wówczas skrzynia nie powinna szarpać albo przeciągać biegi?


@sash997, chodzi o zawory od ogrzewania przy lewym nadkolu? Jeśli tak to, one również są wymienione na nowe, bo zacinał się zawór prawej nagrzewnicy. Tylko zgodnie z tym, co napisał adamsaba żadnej pompy tam nie widziałem. Chyba że chodzi o jeszcze inne zawory

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@Fuser, to by nawet miało sens. ... Tylko czy wówczas skrzynia nie powinna szarpać albo przeciągać biegi?

Być może. Nie jestem specjalistą od skrzyń automatycznych, zgaduję, natomiast pisałeś, że były błędy. Przed zmianą oleju można/powinno się sprawdzić jego jakość. Ulać trochę i będzie wiadomo co tam się dzieje.

 

@sash997, chodzi o zawory od ogrzewania przy lewym nadkolu? Jeśli tak to, one również są wymienione na nowe, bo zacinał się zawór prawej nagrzewnicy. Tylko zgodnie z tym, co napisał adamsaba żadnej pompy tam nie widziałem. Chyba że chodzi o jeszcze inne zawory

Masz tylko dodatkową pompę w nadkolu przy progu razem z Webasto, ale jej praca nie rzutuje na przegrzewanie się silnika. Miałem niesprawną przez kilka miesięcy i nic się nie działo.

Opublikowano
Przez weekend sprawdziłem koło pasowe, jak sugerował Kolega madseason i wyczyściłem EGR (w myśl teorii, że zablokowany w pozycji zamkniętej EGR blokuje przepływ spalin przez chłodnicę spalin, co nadmiernie ogrzewa płyn chłodzący). Niestety oba tropy okazały się błędne
Opublikowano
A może podczas tych różnych wymian jakiś paproch dostał się do układu i on blokuje przepływ płynu na wolnych obrotach?
Opublikowano
@adamsaba, nie sądzę. Po wrzuceniu D na postoju obroty wg kompa spadają o jakieś 50-70 obrotów i strumień powrotny w zbiorniczku jest niemal identyczny jak na P czy N. Wczoraj zauważyłem, że zgaszeniu gorącego silnika przy korku od płynu chłodzącego słychać syczące powietrze (jednak płyn nie schodzi ani korkiem ani zaworkiem bezpieczeństwa). Tak ma być czy może korek do wymiany?
Opublikowano

Tylko na postoju da na neutral i jest ok.


Wydaje mi się ze na wolnych obrotach na D jest większe obciążenie. Na wolnych obrotach jeszcze układ daje sobie radę na n ale na d już nie i przyczyną jest już albo słaba chłodnica, nie do końca otwierający się termostat lub słaba pompa wody lub slizgajacy się pasek. Jak masz wysoką temp na, D to sprawdź czy chłodnica jest na całej powierzchni bardzo gorąca. Powinna być tak bardzo by nie można było jej dotknąć.

Opublikowano
@danielxc717, gdy test 7 pokazuje 90 stopni to mam gorące oba węże chłodnicy i całą chłodnicę. Chłodnica jest nowa, więc ma opcji żeby była zakamieniona

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.