Skocz do zawartości

Jak działa RDC


Ryba92

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Mam pytanie jak działa system RDC - czyli pomiar ciśnienia w oponach.

Co jakiś czas sprawdzam w swoim G30 ciśnienie, aż kilka dni temu zauważyłem, że w jednym kole mam tylko 1 bar. Od razu pojechałem, sprawdziłem na kompresorze i faktycznie tyle było. Po kilkudniowych testach wyszło, że ubywa z tej opony około 0,2 bara na dobę i tutaj nie ma za bardzo różnicy czy się jeździ czy auto stoi nieruszane. W związku z takim powolnym ubytkiem ciśnienia jest to nawet niezauważalne podczas godzinnej czy dwugodzinnej ciągłej jazdy, gdyż wiadomo, że podczas jazdy, kiedy opony się nagrzewają to automatycznie wzrasta ich ciśnienie.


Byłem bardzo ciekawy dlaczego nie pojawił mi się żaden błąd pomimo dużej różnicy ciśnienia w oponach jednej osi.


Na stronie BMW znalazłem taki opis ( dotyczy motocykli BMW ale domyślam się, że w autach jest tak samo).

System BMW Motorrad RDC w sposób ciągły monitoruje ciśnienie w oponach i oferuje kierowcy aktualne informacje w czasie rzeczywistym. Fakt, że wartości można wyświetlić w kokpicie poprzez naciśnięcie przycisku oznacza, że nie trzeba już brudzić sobie rąk, przeprowadzając męczącą operację pomiaru ciśnienia na stacji paliw. Czujniki radiowe na kołach dostarczają wymaganych danych. Ponadto RDC posiada funkcję aktywnego ostrzeżenia. W razie wykrycia znaczącej zmiany w porównaniu z uprzednio określonym poziomem żółta lub czerwona lampka ostrzegawcza automatycznie ostrzega kierowcę o utracie ciśnienia. Ostrzeżenie pojawia się również, kiedy ciśnienie jest cały czas w bezpiecznym zakresie, ale gwałtownie spada. Usterka czujnika jest także natychmiast komunikowana kierowcy.

 

Czy to tylko chroni nas przed nagłą utratą ciśnienia w oponie?

Jeżeli tak jest to jest to według mnie bardzo słabe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego u cb nie alarmuje przy cianieniu 1bar. Gdy wszystko jest sprawne nawet 0.3bara mniej niz wymanane jest alarmowane. I nie ma znaczenia czy cisnienie spada powoli ( np 0.1bara na tydzien bo wentylek nie trzyma) czy zrobiła sie nagle dziura i cisnie ucieka bardzo szybko. Radziej zajerzec do ASO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego u cb nie alarmuje przy cianieniu 1bar. Gdy wszystko jest sprawne nawet 0.3bara mniej niz wymanane jest alarmowane. I nie ma znaczenia czy cisnienie spada powoli ( np 0.1bara na tydzien bo wentylek nie trzyma) czy zrobiła sie nagle dziura i cisnie ucieka bardzo szybko. Radziej zajerzec do ASO

 

Sprawdzałeś to u siebie konkretnie w G30?

Dla mnie to by po prostu było dziwne, że czujnik ciśnienia działałby poprawnie, a nie zgłaszał błędu.

Tak jak pisałem wyżej, próbuję znaleźć na necie dokładnych informacji na ten temat i nigdzie nie jest napisane, że jak jest różnica w ciśnieniu między oponami to ma się pojawić błąd.


Jutro spuszczę 0,5 bara w jednym kole w drugiej osi i zobaczę co się stanie ( dam znać na pewno na forum ), natomiast w takim przypadku system już może rozpoznać jako problem z oponą i możliwe że wywali błąd, więc pewnie nawet ciężko będzie to odtworzyć.

Chyba, że jak się odstawi auto na noc i wtedy spuścić powietrze bez uruchamiania auta ale to już jest ostre kombinowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - sprawdzilem to w mojej g31.


Przyklady ktore zaobserwowałem u mnie:

1) odpalam auto ( nie wazne ile stalo, było zamkniete) wywala błąd, cisnienie za małe ( 0.3 albo 0.4bara) w jedynem kole. Dopompowywuje, komp pokazuje ze cisnienie wzroslo, jeszcze przed ruszenien.

2) Jade autostrada, cisnie ok. Zaczynam jechac powyzej 200km/h, dużo zakretów, góry - nagle wywala błąd za male cisnienie. Pokazuje ze za małe bo powinny opony sie bardziej dogrzac i zwiekszyc samoistnie cisnienie, dopompowalem 0.2 we wszystkich kołach - jest ok.



Mam nadzieje ze pomoglem Ci w rozszyfrowaniu na jakiej zasadzie dziala RDC. Sadze ze rdc samo czyta cisnienie + podczas jazdy komp sprawdza po abs'ie predkosc obrotowa koła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak - sprawdzilem to w mojej g31.

Sadze ze rdc samo czyta cisnienie + podczas jazdy komp sprawdza po abs'ie predkosc obrotowa koła

 

W tym samochodzie czujniki mierzą ciśnienie rzeczywiste (oraz temperaturę, położenie itd. - nie pamiętam) i przekazują informacje radiowo do centralki układu stabilizacji jazdy. System z pomiarem różnicy prędkości obrotowych z ABS-u, stosowany w wielu innych samochodach, ma słabą czułość i pokazuje wyłącznie że coś jest nie tak z kołami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nie mam pojęcia czemu nie masz żadnego komunikatu. Prędkość ubywania powietrza nie ma tu znaczenia. Szczerze to nawet jak byś miał nieaktywny czujnik lub uszkodzony to też powinien być komunikat. Gdybyś przyjechał do mnie to bym sprawdził na początek czy czujnik dobrze czyta ciśnienie, czy to co pokazuje mi komp zgadza się ze wskazaniem czujnika. Jak miałeś 1bar to kontrolka dawno powinna się świecić.


pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z rana w drodze do pracy potwierdziłem jeszcze raz ustawienia opon, po tym pojawił mi się komunikat resetowania ustawień. Podczas resetu musiałem trochę pojeździć, żeby doszło do 100%. Jak się całkowicie zresetowało to akurat byłem już na parkingu i zostawiłem auto.

Później umówiłem się do ASO w celu weryfikacji. Oczywiście jak już byłem w drodze do salonu, po przejechaniu około 10 km, czyli jak już się nagrzały oponki, to o dziwo pierwszy raz pojawił mi się komunikat o nieprawidłowym ciśnieniu :D ( jakby ktoś był ciekawy w lewym kole 2,4 bara, a w prawym 2,0 bara ).

Wydaje mi się, że teraz, po napompowaniu do poprawnych wartości opon i zniknięciu błędu, mam inny komunikat w menu z pomiarem ciśnień. Obecnie jest napisane, że RDC jest aktywne, jestem prawie pewny, że wcześniej tego nie miałem.

System pewnie musiał zgłupieć w momencie, kiedy przestawiałem na większe obciążenie auta, jak jechałem na wakacje. Pomimo zmiany ustawień, powinno mi jeszcze raz przeliczyć ciśnienie, a tak się nie stało.

W każdym razie wygląda, że wszystko jest już w porządku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

He he, dobre pytanie. Mnie tych z bagażnika nie złapało, a woziłem na dwa razy bo się nie mieszczą. Myślę, że to dlatego że czujniki ciśnienia są wielofunkcyjne i mają też czujnik położenia. Swoją drogą przypisują przecież koła do piast, nie trzeba ręcznie logować. Może wypowie się ktoś kto dobrze zna temat?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.