Skocz do zawartości

E91 320d Problem z falowaniem/nierówną pracą silnika do 50C


Kuj0n

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Cześć

Mam problem w swoim aucie...

Silnik M47N2. Problem polega na tym, że do osiągnięcia temperatury płynu ok. 55 stopni obroty falują co jest przeze mnie szczególnie odczuwalne gdy stoi się na "drive". Normalnie pomyślał bym że to wtryski siadają ( przebieg 240kkm ) ale dzieje się to zero/jedynkowo. Dzisiaj siedziałem w samochodzie i dokładniej obserwowałem parametry przez btoola i falowało falowało i w okolicach 50-55 stopni nagle przestało. Obroty skaczą/falują +/-15 ale jest to odczuwalne. Po przekroczeniu magicznej wartości temperatury obroty stoją jak wryte (różnica +/-2 obr/min).

Przepływka, egr, zawór egr, zawór klapek, klapki - nowe. Korekty wtrysków w czasie falowania średnio +/- 0,2/0,3 na wszystkich cyl.

Gdzie szukać problemu?

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Przeplywka nowa boscha, na starej było to samo.

Co ma do tego czujnik temperatury w dolocie jeśli temperatura zewnętrzna nie ma na to wpływu ? Zawsze falować przestaje nagle w okolicach tych 50stopni płynu.


Podciśnienie sprawdzić manometrem? Czy mogą być jakieś oznaki? EGR i klapki działają prawidłowo nawet jak obroty skaczą.

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sprawdziłem dzisiaj czujnik temperatury dolotowej, a właściwie jego wskazania i przed odpaleniem pokazywał temp zewnętrzną potem jego wskazania zmieniały się i wartości wyglądały jak najbardziej "normalnie" na biegu jałowym i pod obciążeniem. Zamówiłem manometr do podciśnienia i jak dostanę to sprawdzę podciśnienie, ale nie wiem jaki miałoby wpływ na skaczące obroty

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Mam to samo, pojawia się raz na jakiś czas miesiąc - dwa na zimnym silniku. Ostatnio miałem wrażenie, że lanie lepszego paliwa rozwiązało ten problem ale niedawno znowu miałem to falowanie.

Ja już przetestowałem wszystkie paliwa po kilka baków zarówno premium jak i zwykłe z shella orlenu i bp, zawsze to samo.

U mnie też jest to na chłodnym/zimnym silniku - do okolic tych 50-55stopni. Myślałem, że może przekaźnik świec może dawać d**py ale założyłem nowy i dalej to samo - poza tym zauważyłem, że falować przestaje szybciej niż grzanie kończy sterownik (sterownik ma aktywację do 60st płynu niezależnie od temp zewnętrznej). Nawiasem mówiąc świece mają rok (w zeszłym roku padła jedna i wymieniłem sobie wszystkie na beru)

Jedyne co może mieć wpływ to

wtryski (chociaż korekty są ok)

podciśnienie (jeszcze nie mierzyłem) - tylko co ma podciśnienie jeśli egr trzyma wartości a hamulce działają ok... Jak napompuje hamulec na wyłączonym silniku i wcisne pedał to po odpaleniu momentalnie serwo zaczyna działać i pedał wchodzi głębiej. Jedyne co zauważyłem, że przy 4-5 pełnych bardzo szybkich wciśnięciach pedału hamulca brakuje podciśnienia na egr ale to chyba normalne ? Po odpuszczeniu "nawalania" w pedał hamulca - zaraz wraca do normy.

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Przepływomierz, czujnik temperatury w dolocie i pompę vacuum z całym układem podciśnienia trzeba sprawdzić.

 

zmierzyłem podciśnienie na jałowych obrotach.

na samej pompie wyszło mi -0,87 bara - nie wiem tylko czy grubość wężyka ma jakieś znaczenie bo zrobiłem przejściówkę z wyjścia z pompy vacuum na wężyk o średnicy mniej więcej takiego jak przy egr czyli ~fi3mm (więc na samych króćcach było pewnie mniej...)

na wężyku wchodzącym do elektrozaworu egr -0,77bara (klapki i serwo podłączone)

Podciśnienie pojawia się zaraz po uruchomieniu silnika - pełna wartość ok 4sekund po uruchomieniu.

Podciśnienie nie skacze i jest stabilne.

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wygląda na to że pompa podaje jak trzeba, ale spróbuj jeszcze sprawdzić zgodnie z tą procedurą:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320d-lim/repair-manuals/34-brakes/34-00-braking-check-ventilation/1VncncrHt6

3A0jS9b.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

zawór zwrotny jest tam gdzie ta rurka wchodzi w oring nr4 ?

http://pl.bmwfans.info/parts-catalog/E91/Europe/320d-M47N2/L-N/apr2006/browse/brakes/power_brake_unit_depression/


pytanie. jaki wpływ może mieć podciśnienie na nierówną pracę silnika?


Oczywiście sprawdzę w weekend czy zawór trzyma ale już teraz mogę powiedzieć, że po zgaszeniu silnika podciśnienie się utrzymuje przez jakiś czas bo można kilka razy wcisnąć pedał hamulca zanim stwardnieje.

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Przy tylu elementach sterowanych podciśnieniem typu klapki klapa egr itp. to normalne że nie wyrabiające vacuum skutkuje falowaniem obrotów, jest to właśnie na wolnych i czasem przed rozgrzaniem. M47 ma tak od czasów wczesnych E46.


Przejrzałem jeszcze Twoje opisy i trzeba tu jeszcze dodać jedną prawdopodobną przyczynę, DDE mniej więcej do takiej temperatury stosuje inne korekty wtryskiwaczy, o wiele mniej przejmując się nierówną pracą niż po rozgrzaniu silnika.

3A0jS9b.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

no w e46 to bym jeszcze rozumiał wpływ słabego podciśnienia ale

- tutaj turbo jest elektronicznie sterowane

- klapki działają 0-1 więc nie będzie żadnych wahań

- silnik powinien pracować równo nawet jakby odłączyć podciśnienie od serwa

- jedynie egr może coś mieć do tego ale podciśnienie jest stabilne

Więc chyba temat podciśnienia bym wykluczył.


Właśnie takie coś, że DDE inaczej reguluje dawki też sobie wymyślałem w głowie ale bez potwierdzonego info to ciężko...

Skoro mój problem jest taki "problematyczny" to chyba bez sprawdzenia wtrysków na stole wszystko będzie "gdybaniem". W końcu dobre korekty nie świadczą o dobrej kondycji wtrysków... Może są równo zużyte - nie wiem jak z ich żywotnością - ciągle wierzę, że ich rzeczywisty przebieg to 240tys. km...


Także jeśli nie ma więcej pomysłów to chyba tak to zostawię dopóki wtryski się nie posypią albo nie pojawi się żadna widoczna usterka...


Poza tym jeździ się dobrze - poniżej link - 4bieg pedał w podłogę - mam silnik z ograniczeniem mocy więc ciśnienia mogą być trochę niższe - cały czas zastanawiam się nad wirusem - ale robię prawie 30tyś km rocznie i nie wiem czy nie popsuję tym żywotności silnika...

https://log.malonetuning.com/chart/264092#H8KLCABOwpFTXQIDfcOSTQ7CgyAQBcOgwrvCsB4Sw4d%2Fw49iXMOQOlUSFQPDmMK0PX1FF8KtwonDo8KSw7fCkQFewqhrYWk0T8KSwq3DssOKwpEXEAFmDcKcw6YYw7LCuxlveiLDmVnCs8OMbsONw7dwMFZ%2FKGwTHU1kwpUnEUTCtcKtfEvDtcOSbjPCq8K7w55vwrAOw73CgxrCo3ACw4TCkEIOBcKUw6tpwoAxYMOSwoDDgH3DksOiwo3CmwfCvcOfJQ1Rwq%2FDm8ODDSPDsHbCoTNBVmJWElZSVjJWclYKVkpWKsO%2BwqUXJcOwLSBfAyYXwq0%2Bw5TDoMKYwopYw4p%2BdMO8BCnCiH0hI3HDvmh2ZsOJw43CrMK2w6%2FDk3wBanTCi1fDqQIAAA%3D%3D

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.