Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć wszystkim!


Już jakiś czas na forum jestem więc, w końcu postanowiłem wrzucić swoją „bunię” na forum. Mam ją już prawie dwa lata, coś już „podłubane”, troche planów na przyszłość, więc może mi też coś doradzicie/pomożecie :) Nie chciałem też tylko zakładać tematu dla samego tematu, tylko wnieść coś na forum, więc w ostatniej części posta znajdziecie krok po kroku mój projekt wygłuszenia drzwi i bagażnika. Post będzie troche długi pewnie, sorki ...


Trochę historii


Mniej wiecej 2 lata temu zacząłem rozglądać się za F30. Plan był prosty, jako że dużych przebiegów ostatnio nie robiłem to: polski salon, benzyna 2-litrowa (na 3 litry budżet nie pozwalał), M-pakiet oczywiście, możliwie najlepszy stan i wyposażenie oraz bezwypadkowość (budżet wtedy miałem okolo 90 tysięcy ale wliczając „pakiet startowy” znając bolączki N20).

Rynek szybko zweryfikował moje plany... Po kilku obejrzanych sztukach, kilku wydanych stówach na przeglądy przedzakupowe zwątpiłem. Ile bym dał żeby wtedy wiedzieć o bimmer check...

W każdym razie totalnym przypadkiem trafiłem na obecnie posiadany egzemplarz (wracałem od kolejnej „perełki” na piechote do domu, przez przypadek zobaczyłem ogłoszenie sprzedaży tejże. Nic wielkeigo, mocno odbiegająca sztuka od pierwotnych założeń, ale bardzo niski przebieg, nawet wizualnie wyglądała wporządku, sprzedawca też rzeczowy. Umówiłem kolejny przegląd w warsztacie. Stan był na tyle zadowalający, że kupiłem. Potem dodatkowo rozmawiałem z byłym właścicielem, który powiedział mi jedna ważną rzecz – samochód był używany wyłącznie w mieście do wożenia dzieci z i do szkoły (stąd moja decyzja o dużym pierwszym serwisie, ale to poniżej).


Oryginalny VIN, troche info oraz kilka zdjęc zaraz po zakupie


Produkcja 11.2012, pierwsza rejestracja 12.2012

Przebieg w momencie kupna to niecałe 43 tys. km, bezwypadkowy


f1a763848537c233med.jpg

ff2ef055ecf82eb4med.jpg

d7e7145ed57db493med.jpg


Rozkodowany VIN

 

  • VIN WBA3B11080F384938

    Type Code 3B11

    E Series F30 ()

    Series 3

    Type LIM

    Model 320I (EUR)

    Steering LL

    Doors 4

    Engine N20

    Displacement 2.00

    Power 135

    Drive HECK

    Transmission AUT

    Colour SCHWARZ 2 (668)

    Upholstery SENSATEC 1/SCHWARZ (KCSW)

    Prod Date 2012-11-21



    P7S2A Luxury Line

    S1CAA Selection of COP relevant vehicles

    S205A Automatic transmission

    S230A Extra package, EU-specific

    S249A Multifunction f steering wheel

    S255A Sports leather steering wheel

    S258A Tire with run-flat functionality

    S2H2A BMW LA wheel, Multispoke 416

    S2PAA Wheel bolt retainer

    S302A Alarm system

    S320A Deleted, model lettering

    S423A Floor mats, velours

    S428A Warning triangle and first aid kit

    S431A Interior mirror with automatic-dip

    S465A Through-loading system

    S481A Sports seat

    S4AEA Armrest front, retractable

    S4CEA Fine woodgrain vers., Fineline anthrac.

    S4DMA Accent strips, pearl-gloss, chrome

    S4NEA Blow-by heater

    S502A Headlight cleaning system

    S507A Park Distance Control (PDC), rear

    S520A Fog lights

    S521A Rain sensor

    S522A Xenon Light

    S534A Automatic air conditioning

    S548A Kilometer-calibrated speedometer

    S575A Supplementary 12V sockets

    S5DAA Passenger airbag deactivation

    S5DCA Rear-seat headrests, folding

    S698A Area-Code 2 for DVD

    S8A1A Language version Polish

    S8ATA On-board vehicle literature Polish

    S8KAA Dummy-SALAPA

    S8SCA Telematics access request,country-spec.

    S8V7A Label

 

Jak widać samochód kupiony vs to co miało być rózni się znacznie. Jedynie silnik to ten, który zakładałem. Jednak jego ogólny stan, niski przebieg, polskie pochodzenie to to co mnie skusiło po poprzednich doświadczeniach. W związku z „krótkim” VINem od razu wiedziałem, że samochód w moim posiadaniu się troche zmieni :8)


Zaraz po zakupie (w wg mnie najlepszym warsztacie w warszawie) przeprowazdziłem serwis pozakupowy który obejmował (tylko ori części używam w swoim samochodzie):


- kompletny rozrząd wraz z napędnem pompy oleju (profilaktyka związana z przeszłością samochodu, no i wiedzą na temat N20, chciałem mieć swięty spokój)

- wymiana wahaczy z przodu (do wymiany był jeden z każdej strony, ale wymieniłem od razu parami)

- ustawienie geometrii

- jakieś dwa oringi

- poduszki silnika

- świece

- cewki

- wszystkie płyny oczywiście z olejem i filtrem

- filtr powietrza i kabinowy


W dalszym etapie eksploatacji wymienione zostały:


- Tarcze i klocki przód

- klocki tył

- serwis klimatyzacji z ozonowaniem wnętrza

- łącznik elastyczny wału (mikropęknięcia na starym)

- wycieraczki bosh

- Co 9 - 10 tys km serwis olejowy

Samochód w moich rękach jest serwisowany tylko na ori częściach i tylko w jednym warsztacie.


Modyfikacje, które już wprowadziłem:


- Przyciemnione szyby tył

- Mapa silnika „bezpieczna” – taką chciałem, żeby mocy było więcej ale bez potrzeby nie żyłować silnika (nie byłem na hamowni, ale wychodzi 0 – 100 w 5.8 sec mniej wiecej)

- Nowa kierownica M-Pakiet z łopatkami i tempomatem

- Dokodowany tempomat

- zakodowany start-stop off

- Zakodowany tryb sport +

- Czarna podsufitka

- Ekran z androidem

- Sprzężyny Eibach Pro-kit

- Oklejone lampy przód bezbarwną folią ochronną

- Wygłuszenie wszystich drzwi oraz bagażnika wykonane samodzielnie matami butylowymi oraz pianką kauczukową (poniżej DIY oraz moja ocena czy warto)


Samochod obecnie wygląda tak:


bfcb5593e9944cc4med.jpg f325555da7ec574fmed.jpg

ef32f9c1f8aff01cmed.jpg 2d4ba98dcb2c1d0emed.jpg

4ff40ea92064c913med.jpg 32d25866f8101a0cmed.jpg



Plany na przyszłość


Szukałem F30stki i chciałem koneicznie M-pakiet. Niestety się to nie udało, więc punktem nr jeden na mojej liście było pierwotnie dołożenie tego pakietu. Jednak im więcej się nad tym zastanawiam, to dochodzę do wniosku, że może lepiej zostawić z zewnątrz niepozorną wersję luxury (z drobnymi zmianami) i dopieścić ją jak najlepiej... Może jakaś dokładka?

- Radio NBT EVO oraz delikatna zmiana audio (ale ekran androida zostanie, bo fajnie się opcje dopełniają)

- Układ hamulcowy wydajniejszy

- Listwa dolna zderzaka do malowania na czarno, to samo z listwą na tylnym zderzaku

- Joystick z wersji sport

- grzane stołki (jesli się trafią w dobrej cenie)

- Plastik od drzwi z HK (na twitery, to przy audio)

- Polerka lakieru i twardy wosk

- Felgi 19 i nowe opony na lato – mój faworyt to styling 403, ale czy będą pasowały do luxury?

- dwururka wydechu – pytanie:

Czy rzeźbić i ciąć obecny zderzak czy szukać lepiej ori juz zrobionego? Moze ktoś już coś takiego robil? I jaką końcówkę?

+ rzecz najwazniejsza utrzymać samochód w najlepszym stanie technicznym możliwie.


Do it yourself – wygłuszenie drzwi i bagażnika


F30 nie należy do cichych samochodów w środku, dużo ludzi na to narzeka, więc postanowiłem coś z tym sam zrobić. Nie chciałem wydawać kupy kasy na profesjonalną firmę, a jako że lubię dłubać sam przy samochodzie też, zbadalem temat i wybrałem:

- Maty butylowe (żeby nie musieć korzystać z opalarki)

- Pianka kauczukowa


Chcę zaznaczyć, że nie jestem specjalistą od wygłuszeń. Wiedzę na ten temat czerpałem z internetu, więc mogłem nawet zrobić to źle (albo niezgodnie ze sztuką) lub dobrać złe materiały (ale raczej nie ma to miejsca). Proszę więc mieć to na uwadze :)


Wygłuszenie drzwi:


1) Musimy pozbyć się zewnętrznej części rączki drzwi, jest tam wiele zatrzasków, latwo coś urwać, więc do tego polecam plastikowy przyrząd do rozbierania wnętrz samochodów (również polecam na youtube poszukać video jak się rozbiera drzwi, dużo łatwiej potem – np kes motorsports). Pod tym plastikiem są dwie śruby torx, odkrecamy je.


8e6c9023e16c9cf1med.jpg


2) Następnie musimy już zdjąc cały boczek, trzyma się na zatrzaskach więc trzeba użyć sporej ilości siły, ale wychodzi raczej bez problemu


3310c7753c91ffd2med.jpg

3a1e4649cc52f573med.jpg


3) Ściągamy oryginalną piankę wygłuszającą wraz z klejem i dokładnie czyścimy i odtłuszczamy powierzchnie (na zewnątrz i wewnątrz). Zdjęcie nr 2 tutaj pokazuje ilość oryginalnego wygłuszenia BMW...


f968988247f7784bmed.jpg

66c694432d4e5d45med.jpg


4) Teraz zabieramy się za wygłuszanie wewnętrznej części drzwi. Należy najdokładniej jak się da wypełnić szczeliny matą butylową (bądź bitumiczną albo inną, którą wybierzecie). Polecam do tego przycinać z kartonu szablony, dopasowywać i dopiero docinać z mat odpowiednie kawałki. Maty mają swój klej, więc naklejamy je na blachę i dociskamy rolką.


bdf9b548ab4ed583med.jpg


5) Gdy część wewnątrz już zrobiona, tę samą matę wykorzystujemy do „zamknięcia” komory drzwi. Musi być to zrobione szczelnie, wszystkie otwory muszą zostać zakryte dla dobrej izolacji. Tutaj należy pamietać o uchwytach i mocowaniach, aby ich nie zakryć.


f3b431ec3350a0c9med.jpg


6) Kolejny etap to naklejenie pianki kauczukowej na boczek drzwi. Im staranniej to wykonamy tym lepiej. Jeszcze raz trzeba pamietać o otworach, uchwytach itp (na zdjęciu przed wycięciem).


b53caad463d80c21med.jpg


7) Ostatni etap to założenie boczka, wkręcenie śrub i wciśnięcie plastiku rączki na miejsce. Koniec, drzwi zrobione.


Bagażnika nie będę opisywał szczegółowo. Tam dostęp jest prosty. Wyciągamy okładziny i na blachę kładziemy maty butylowo (lub inne). Ja dodatkwo położyłem piankę na blachę klapy (nie matę, żeby za ciężko nie było i żeby bagażnik nadal się sam unosił).


Wrażenia i czy warto?


Cały zestaw mat butylowych i pianki kauczukowej kosztował mnie 600 zł (dla zainteresowanych mogę polecić sklep, z którego kupowałem). Operacja trwała jedną całą sobotę. Nie potrzeba tutaj żadnych właściwie umięjętności tylko trochę chęci, cierpliwości i samozaparcia. Dla mnie praca przy tym była przyjemnością, jak wszystko co można zrobić dla swojego samochodu :)

Teraz czy warto, czy jest zmiana? Niestety nie miałem urządenia do pomiaru głośności w samochodzie, więc nie przedstawie suchych decybeli. Jednak subiektywna ocena nie pozostawia złudzeń. Jest dużo ciszej w samochodzie. Przy 160 km/h(oczywiśćie w niemczech :) ) Można w końcu rozmawiać w samochodzie nie podnosząc głosu. Wrażenie jest takie, jakbyśmy jechali ok 100 przed wygłuszeniem). Do tego kolejne subiektywne wrażenie jest takie, że audio lepiej gra, mimo, że u mnie siedzi totalna podstawa. Ostatni pozytywny punkt to dzwięk zamykania drzwi. Zarowno przód, jak i tył teraz wydają dzwięki przy zamykaniu, jak w samochodzie o klasie wyżej, w końcu nie ma wstydu (dla mnie nawet tylko ten fakt byłby wystarczający :) ).


Czy są jakieś minusy?


Dla jednych może być waga. Mój zestaw wygłuszenia waży w całości jakies 15 kilogramów. Druga rzecz to „świst” powietrza od lusterek. Jako, że pozbywamy się znacząco szumu od drogi, teraz trochę wyraźniej słyszymy wiatr... Trzeba wykombinować jak pozbyć się tego i będzie hit.


Pytanie do was:

Słyszałem, że ASO naklejało jakieś taśmy teflonowe. Czy to działa? Pomaga nawet trochę? Gdzie to naklejają i jak to wygląda? Może ktoś wkleić zdjęcie?


To by było na razie tyle. W razie pytań chętnie służę pomocą :)

Edytowane przez Krzysiek.P.
Opublikowano

Pozdrawiam, mam praktycznie identyczne auto z zewnątrz :) m-pakiet niepotrzebny moim zdaniem.


U siebie zmieniłem nerki na m3 look i autko wygląda bardziej drapieżnie.

Fajnie się czyta Twoją relacje więc trzymaj tak dalej :)

Opublikowano

Dzięki za dobre słowo :cool2: M-pakietu raczej nie będzie, na razie nie mam w planach.


Co do czarnych nerek to myślałem nad nimi również, ale chciałbym zobaczyć jak to w takim setupie wygląda. Możesz podzielić się zdjęciem?

Opublikowano
Patent na wygłuszenie chyba trzeba podesłać bezpośrednio do projektantów, nowa trójka jest trochę lepiej wyciszona ale to wciąż przepaść.
http://s32.postimg.org/8t3axzpc5/podpis_Forum_BMW.png
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobrze działasz z autem.Widać, że to lubisz. Zmiany na plus.

Jeżeli nie montujesz m pakietu, oglądnij galerie kolegów, do F30 są fajne dokładki.

Czarnych nerek, podróbek nerek z M3 nie montowałbym, bo gryzie się z chromami.

Uszlachetnij wersję luxury kilkoma dokładkami i będzie ok.

Zderzak pod podwójne końcówki wytnie ci bez problemu każdy dobry tłumikarz, bez uszczerbku dla lakieru, ewentualnie w ASO jest kit do kupienia, do takiej przeróbki (z taką obwolutą na wycięcie) i podwójna końcówka z logo ///M pod twój wydech.

Ewentualnie, sam wstaw dwie końcówki z nierdzewki, ale średnice max fi 90, aby nie przesadzić.

Nie ma sensu kupować dedykowanego zderzaka.

Benzyna zamiast krwi...
Opublikowano
Patent na wygłuszenie chyba trzeba podesłać bezpośrednio do projektantów, nowa trójka jest trochę lepiej wyciszona ale to wciąż przepaść.

 

Jeśli chodzi o szum od drogi jest podobnie/nieznacznie lepiej w nowej serii 3, ale za to znacznie lepiej wyszła im izolacja od wiatru (czemu w f30 nie ma szyb akustycznych?:()

 

Dobrze działasz z autem.Widać, że to lubisz. Zmiany na plus.

Jeżeli nie montujesz m pakietu, oglądnij galerie kolegów, do F30 są fajne dokładki.

Czarnych nerek, podróbek nerek z M3 nie montowałbym, bo gryzie się z chromami.

Uszlachetnij wersję luxury kilkoma dokładkami i będzie ok.

Zderzak pod podwójne końcówki wytnie ci bez problemu każdy dobry tłumikarz, bez uszczerbku dla lakieru, ewentualnie w ASO jest kit do kupienia, do takiej przeróbki (z taką obwolutą na wycięcie) i podwójna końcówka z logo ///M pod twój wydech.

Ewentualnie, sam wstaw dwie końcówki z nierdzewki, ale średnice max fi 90, aby nie przesadzić.

Nie ma sensu kupować dedykowanego zderzaka.

 

Dzięki za pozytywny komentarz :cool2: Przeglądam forum i inne tematy i nawet mam kilka pomysłów, na pewno coś wleci jeszcze. Co do tyłu, muszę w takim razie podzwonić w warszawie po firmach, które oferują takie usługi cięcia, może uda się coś fajnego zrobić relatywnie niewielkim kosztem, dzięki!

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Dzwoń tam, gdzie tłumiki montują. Mają szablony pod końcówki, bez malowania zderzak ogarną. Wielokrotnie to w moich samochodach przerabiałem, montując cztery końcówki, asymetrycznie, po lewej i prawej stronie zderzaka.
Benzyna zamiast krwi...
Opublikowano

Wyciszenie to podstawa w 3ce...strasznie tu głośno pow.100km/h...Właśnie dziś zanim obejrzałem Twój temat zamówiłem maty by pod koniec miesiąca jak będę miał wolne zabrać się do roboty.

Jeśli chodzi o szum wiatru, w Mondeo miedzy seryjną uszczelkę wklejało się dodatkową uszczelkę samoprzylepną jak mata butylowa i było o niebo ciszej:-)

Ja z kolei moje F31 Luxury doposażyłem w mpakiet i nie żałuję :-),po matach będę szukał lamp tylnych ledowych, końca pomysłów nie ma:-)

Opublikowano
Właśnie w F30/31 też podobno jest patent na taśmie teflonowej, ale nie wiem dokładnie gdzie ją przyklejają I czy faktycznie coś zmienia. Badam temat, ale na razie bez sukcesów.
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Jednak życie pisze swoje scenariusze i potrzebuję większego auta (rozglądam się za 5 w kombi). Ten niedługo będzie na sprzedaż. Jakby ktoś był zainteresowany, to zapraszam.
  • 3 tygodnie później...
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.