Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Serwus,

mam e39 11/99r z klimatronikiem. Klima działała później auto było 7 lat prawie nieużywane teraz klima nie działa. Pewnie czynnika ubyło przez tyle czasu, ale jak sprawdzić samemu czy przed napełnieniem czynnikiem i wymianą osuszacza wszystko jest gitówa czyli czy sprężarka działa i czy chłodnica nie jest rozszczelniona żeby nie było że ten gaz zaraz po napełnieniu ucieknie i trzeba będzie robić wszystko od nowa xD I czy da się sprawdzić inpą/bmwscannerem mniej więcej ilość czynnika jaka w nim jeszcze została?


Wspomnę że po włączeniu śnieżynki da się zauważyć dźwięk silnika trochę inny oraz wentylator klimy obraca się.

Wymieniłem wentylator klimy oraz pasek sprężarki, robiłem czyszczenie nawiewów pianką do czyszczenia klimy.

Mam drugą chłodnicę na zmianę jeśli trzeba będzie chociaż ta co jest zamontowana wygląda wizualnie ok.

///TDS Power
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Musisz mieć manometr niskiego ciśnienia. Ja używam takiego wskaźnika Jonnesway AR050087

https://b2b.techsam.pl///_up_img/v2oxk/_mini/0_632_3918_f6d7c061ff2fe96929186ef314f603fbbfa24af8b51254c7e3968bf0646efdc7.jpg

jest wystarczający, żeby stwierdzić czy już czas odwiedzić serwis. Jeśli sprężarka się załącza to jest jeszcze trochę gazu. Przy dziurawej np. chłodnicy to po 7 latach nic by nie zostało. Szczelność możesz zbadać organoleptycznie jeśli masz żółte okulary i latarkę UV, a do czynnika był dodany kontrast. W miejscach wycieków będzie widać świecące plamy. Jak podjedziesz na uzupełnienie to powinni sami to wszystko sprawdzić. Najwyżej będziesz musiał przyjechać za jakiś czas i wtedy sprawdzą ultrafioletem czy nie ma wycieków, ale profesjonalnie to powinno być zbadane azotem choć mało kto to robi, bo im się nie chce, a klient chce jak najtaniej. Najgorzej jak nie znasz historii klimatyzacji w taki aucie, bo wtedy badanie trochę po omacku i można popaść w duże koszty. Żeby sprawdzić ilość czynnika jaka została trzeba go ściągnąć i zważyć. INPA nie jest na tyle zdolna :D

Opublikowano
Sprawdzenie azotem kosztuje u nas w Piotrkowie 20-30 pln, nie wiem jak gdzie indziej, ale to nie jest duży koszt.
Opublikowano

Dzięki za odpowiedź, widzę że trzeba dużo zaawansowanego sprzętu żeby to zrobić :( oddam to komuś kto się tym zajmuje. ale tylko wspomnę, znalazłem info że "ciśnienie w układzie możesz sprawdzić przez moduł IHKA" i chyba można dzięki temu oszacować mniej więcej ilość?

Coś się może stać gdy się odpala klimę z małą ilością czynnika? ten olej tam zostaje w środku i nic się nie zaciera? Po czym poznać czy sprzęgło kompresora jest ok?

///TDS Power
Opublikowano

Musisz odessac czynik sprawdzić azotem bo bez sensu puszczać czynnik i barwnik jeśli jest trochę rozszczelniona. Czujnik azotu dojdzie się nim w, każda małą dziurkę w komorze i jest bardzo czuły.


Później czyszczenie układu, próżnia wymiana osuszacza nabicie i odgrzybianie. Sprawdzi mechanik ciśnienia po nabiciu i wydajność kompresora i będzie śmigać. Ilość czynnika sprawdza się przez odessanie go z układu

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
...tylko wspomnę, znalazłem info że "ciśnienie w układzie możesz sprawdzić przez moduł IHKA" i chyba można dzięki temu oszacować mniej więcej ilość?

Tego nie wiedziałem. Jeśli ktoś da screen'a to chętnie bym się zapoznał, który to parametr. Ilości nie oszacujesz, bo przyczyną nieprawidłowego ciśnienia może być np. niesprawna sprężarka.

 

Coś się może stać gdy się odpala klimę z małą ilością czynnika? ten olej tam zostaje w środku i nic się nie zaciera?

Możesz zatrzeć sprężarkę. Ja tak zrobiłem nieświadomie kiedyś w E36. Po zakupie auta klima nie działała, napełnili układ i stwierdzili, że wszystko gra. Po miesiącu prawie wszystko uleciało, ale nie na tyle, żeby spadło ciśnienie poniżej progu zadziałania czujnika ciśnienia, ale już nie chłodziło prawie w ogóle. Łopatki się przytarły, ale na szczęście nie było jeszcze opiłków. Olej częściowo ucieka z czynnikiem, bo jest w nim rozpuszczony. Nigdy nie wiadomo ile jest go w układzie, bo przy każdym uzupełnieniu coś tam dolewają na zasadzie, że lepiej więcej niż ma zabraknąć.

 

Po czym poznać czy sprzęgło kompresora jest ok?

Trzeba je zdjąć ze sprężarki, obejrzeć jak wyglądają przylgnie. Jak się ślizga to słychać, potem czuć, a potem widać jak dym leci :D Może się też skleić i działa non-stop.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ilości nie oszacujesz.

Trochę się poprawię - można coś tam oszacować po ciśnieniu. W spoczynku w układzie powinno być ok. 5 bar, a w pracującym na niskim ciśnieniu ok. 2 bar.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

U mnie w poliftowym e46 tak to wygląda, dodam, że jestem dzisiaj umówiony na serwis klimy, ponieważ w te upały nie dawała rady, choć działała.

Zapłon:

21.jpg

23.jpg


Odpalony bez klimy:

24.jpg

25.jpg


Klima włączona i ciśnienie dość szybko rosło i po ok minucie, może odrobiną dłużej, ustabilizowało się na 10:

27.jpg

28.jpg

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Skoro INPA podaje, że po uruchomieniu klimy ciśnienie na tym czujniku rośnie znaczy, że to jest czujnik wysokiego ciśnienia. To byłoby logiczne, bo klima ma zabezpieczenie, żeby jej nie rozsadziło jeśli, np. nie mamy chłodzenia skraplacza (wiatrak przed chłodnicą), ale nie wiem przy ilu odłącza sprężarkę.

10 bar to trochę mało zwłaszcza przy takich warunkach jak teraz panują. Powinno być koło 15 i więcej. Zapewne brakuje czynnika chyba, że sprężarka już odchodzi na emeryturę, ale to nam pewnie powiesz po serwisie :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Brakowało 2/3 czynnika :P było 230 g zamiast 680, teraz chłodzi elegancko, postaram się wrzucić jak wyglądają wartości na świeżo po serwisie.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano
Sporo. Właściciel miał moje bmw 8 lat (nie robił nic prócz odgrzybiania) nie wiadomo ile w Niemczech nie była, robiona, ja po 5 latach zleciłem odessanie i uzupełnienie czynnika. Ja, mam ok 1200g z tego co pamiętam i brakowało ponad 200g z małym groszem
Opublikowano
No to u mnie po 10 latach ubyło połowę czynnika z układu :mrgreen: czy to dużo nie wiem, ale jeśli dobrze pamiętam to gościu na serwisie mówił że ubytek 10% rocznie jest dopuszczalny(chyba)
Ten post wyraża moją opinię w dniu dzisiejszym.Nie może on służyć przeciwko mnie w dniu jutrzejszym,ani każdym innym następującym po tym terminie.Ponadto zastrzegam sobie prawo zmiany poglądów bez podania przyczyny.
Opublikowano
Miałem e39 z 8 lat, ani razu nie dobijałem czynnika, klima do sprzedaży auta działała prawie jak mroźnia, bez zarzutu. Dodam, że cały ten czas (zima-lato) była włączona na Auto 20-22 st. C.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Sporo. Właściciel miał moje bmw 8 lat (nie robił nic prócz odgrzybiania) nie wiadomo ile w Niemczech nie była, robiona, ja po 5 latach zleciłem odessanie i uzupełnienie czynnika. Ja, mam ok 1200g z tego co pamiętam i brakowało ponad 200g z małym groszem

Szczęściarz.


Mi gość w serwisie powiedział kiedyś, że z praktyki w takich starych autach to 100 g/rok jak ucieknie to nic dziwnego.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
To tu ubyło nie więcej jak 50 g na rok.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tego nie powiem, byłem z młodym a wyjątkowo go nosiło :lol: ale nieszczelności na pewno nie ma, po prostu tyle czasu czynnik nie był uzupełniany, w zeszłym roku już pewnie średnio działała, ale to auto praktycznie stało 4 lata (żona na wychowawczych/macierzyńskich) więc mogłem tego nie zauważyć. To teraz pakiet po nabiciu:

Zapłon:

21.jpg


Odpalony z klimą na 16 stopni i max nawiew (ma to znaczenie) po 1 min.:

22.jpg


J.w. po 2 min.:

23.jpg


J.w. z tym, że nawiew zmniejszony na min., po 1 min.:

24.jpg


Na deser to samo z przedlifta, przynajmniej 1,5 roku bez nabijania, wcześniej nie wiem. Chłodzi rewelacyjnie.

Zapłon:

31.jpg


Odpalony z klimą na 16 stopni i max nawiew po 1 min.:

32.jpg


J.w. po 2 min.:

33.jpg


J.w. z tym, że nawiew zmniejszony na min., po 1 min.:

34.jpg


Jak widać w przedlifcie jest wyższe ciśnienie bez włączonej klimatyzacji, oraz szybciej osiąga wartość ok 15 bar. W polifcie jeszcze rosło, pewnie po 3 minutach byłoby 15, ale już nie czekałem.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Witam panowie ja również mam problem ze szczelności klimy. Kupiłem bawarke w Czerwcu klima nie działała pojechałem ok uciekalo na oringu pod wentylem wymienione nabite pochlodzilo tydzień i przestało. Przy sprawdzeniu szczelności Odessane było 150gr czynnika (wchodzi 1200 prawie) samochód nabity azotem do 18bar i pod zegarami stał dobre 8godzin nie ubyło ani grama. Nabita znów i pochłodzila tydzień i nie działa sprawdzane w okularach z latarka i nigdzie nic nie widać. Ktoś miał podobny problem? Pacjent e39 523i 170km sedan
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A wentylator działał ? Ciśnienie na wysokim powinno być max 20 bar i musi się załączyć. Jeśli nie ma chłodzenia skraplacza to ciśnienie tak wzrośnie, że może rozsadzić układ lub gdzieś puszcza pomału, ale na azocie 18 bar jeszcze trzyma. Taka hipotetyczna teoria.

 

Odessane było 150gr czynnika (wchodzi 1200 prawie) samochód nabity azotem do 18bar...

To współczuję kosztów jak zgubiłeś kilo gazu. Proponuję załadować azot na wyższe ciśnienie i wrócić za tydzień na sprawdzenie, no i sprawdzić wentylator.

 

Mówiąc wprost - no nie znika, gdzieś muszą być ślady.

Będzie nieszczelność na parowniku, ale oka tam nie wsadzisz, żeby sprawdzić.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.