Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie, na wstępie napiszę, że starą bunie (BMW E90 330i N52) sprzedałem i kupiłem drugą po pół roku (chyba z tęsknoty :D) identyczną. No i od 4 dni jestem posiadaczem kolejnego samochodu w mojej karierze jakim jest BMW E90 330i N52 + LPG STAG.

Dość długo oglądałem auto, sprawdzałem, weryfikowałem. Wszelkie rzeczy które widziałem, stosunkowo kojarzyłem z poprzedniej BMW, jak np. wymiana uszczelki podstawy filtra oleju (typowa usterka w BMW). Auto również było bite (nie mocno i sprzedawca pokazywał zdjęcia i wszystko), dach i wszelkie belki były fabryczne tak więc zdecydowałem się na kupno, wiedząc o przeszłości po kolizji.


Natomiast jak to zwykle bywa, dopiero po kilku dniach dochodzą nowe symptomy. Pewnych rzeczy nie da się sprawdzić przy oględzinach (tym bardziej, że przy oglądaniu silnik był ciepły i pracował bardzo równo). Tak więc po tych kilku dniach wyszło na wierzch kilka elementów o które chciałbym zapytać, co mogło się zepsuć i co by trzeba było zweryfikować.

1. okazało się, że podczas uruchamiania silnika po nocy (czyli po ponad 15 godzinach od braku uruchamiania auta oraz nie było jakoś mega zimno), jest dziwny dźwięk i telepie całą budą. Ja to porównuję jakby do wrzuconego buta do pralki. O ile to się pokazuje przy uruchomieniu silnika, to również dosłownie po 5-8 sekundach całkowicie znika ten dźwięk i trzęsy. Nie mam zielonego pojęcia co to może być, bo wcześniej takiego czegoś nie miałem.


2. na gazie silnik pracuje idealnie równo, bez żadnych skoków obrotów silnika, natomiast na benzynie (przy w miare nie rozgrzanym silniku), są lekkie wahania obrotów. Również znika w momencie kiedy silnik jest już nagrzany.


3. W dość ciepły dzień to normalne, że wentylator jest uruchamiany dosłownie w momencie startu silnika? W poprzdniej BMW tego nie było, albo sobie nie przypominam.


4. Posiadam dość spore wycieki. Tak jak wyżej wspomniałem 1 wyciek jest z uszczelki podstawy filtra oleju, drugi wyciek prawdopodobnie z miski olejowej (uszczelka). Kolejne wycieki nie są mi znane, natomiast mokro jest w miejscach:

- na ściance gdzie są wszelkie rolki z paskami https://drive.google.com/file/d/19QvpSTnP2l1VBZefLkX2FANkzNlbyS90/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/1vYMynyjG4lyI-u83Uk0PRSxBRX4YwdCq/view?usp=drivesdk

- pod kolektorem ssącym (zdjecia robione pomiedzy żeberkami kolektora) https://drive.google.com/file/d/16ZPNPVoR0l1yCW4BP7A9OCHRZ0DhJGl9/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/1DJXAqrmSGz_143O60pXVIORjhhlAcEov/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/1bCWxkBX3I3QevsNFx9jz62JqyIrXYRKg/view?usp=drivesdk

- olej znajduje się również w miejscu cewek i świec (po wyjęciu cewki sucho, ale dziwny szary osad jest, nie wiem czy to normalne https://drive.google.com/file/d/1eF0UMrZYicTqVh1a9pe7rQ956BuSU3Rv/view?usp=drivesdk) https://drive.google.com/file/d/1px4p__wz1lN0YiwGjda_aKnQW7uHzGUI/view?usp=drivesdk . Czy to może być uszczelka silniczka od valvetronica?

- pod spodem auta blisko skrzyni biegów (ten sam problem miałem w poprzedniej BMW (jest też w innym poście moim na tym forum), ale tutaj trochę mocniej zabrudzone https://drive.google.com/file/d/1-9j9IPqS_vsw5-VFzPwEPs8JLW-H9a4C/view?usp=drivesdk

- pod spodem auta pod silnikiem https://drive.google.com/file/d/1uTCBeGfAkYmp7RwRFt2FLiY9LQpd5CfE/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/1PlscATMyRPi-S8SHTktt4iaQuNbaGmcO/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/1d0C8pGngem1mgpf_2j-GaXq6c4DXeavh/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/1KaihLAoVC4q8qhzTGJX_l5yMUxztfIAA/view?usp=drivesdk


5. brak jednej śryby w pokrywie zaworów. Dziwne bo nie widać, żeby stamtąd leciał olej. Natomiast widać, że uszczelka była wspomagana silikonem (nie wiem czy to prawidłowe podejście bo tej uszczelki jeszcze nie wymieniałem) https://drive.google.com/file/d/1hmlbipm9DIUPr5r_zfiywmmD6B_ulL1i/view?usp=drivesdk


6. od spodu pęknięta jakaś gumka (nie wiem do czego ona jest) https://drive.google.com/file/d/1Zdm3CtKPK3-fPJYfR23fwsVeq6mIp2RP/view?usp=drivesdk


7. Niesprawny tempomat - po włączeniu, po sekundzie pokazuje się błąd tempomatu z napisem: "Cruise control failure"


Wiem, że trochę dużo, ale czy ktoś mógłby pomóc zidentyfikować te problemy? Gdyby były niejasności to prosiłbym o informację, postaram się dla danego problemu trochę bardziej przybliżyć. Dodatkowo dodam, że sporo czytałem na zagranicznych forach, ale fajnie mieć swój wątek i prowadzić konwersację w jednym miejscu.


Serdecznie dziękuje za udzielone odpowiedzi i pozdrawiam.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Hej gratulacje zakupu fajnego autka!


Na Twoim miejscu zacząlbym od uszczelnienia wszelkich nieszczelności i wyciekow. Te silniki są bardzo wrażliwe na lewe powietrze - reagują własnie nierówną pracą. No i musisz sobie zainstalować na laptopie INPA i obadać błedy i parametry pracy silnika. Po samych objawach w tym silniku nic nie zdiagnozujesz.

Opublikowano

W zeszłym tygodniu podłączałem komputer i błędy wyszły takie:

https://drive.google.com/file/d/1r2-ZFZi5rNcgBKK3b8VbdZ6TyMo-ajIf/view?usp=drivesdk


Skasowałem błędy i dzisiaj znów podepnę, zobaczyć czy coś się w miedzyczasie pojawiło.

Na czwartek umówiony jestem na akcje serwisową w ASO na zmiane instalacji elektrycznej przy dmuchawie klimatyzatora (podobno zdarzały się podpalenia tych kabli) i przy okazji poproszę o sprawdzenie właśnie wycieków


Wracając do 1 postu i pierwszego punktu, to udało mi sie nagrać filmik podczas uruchomienia silnika po nocy

https://drive.google.com/file/d/1rbgUOs96fzO1M-qcjCcq8F37UyWTCs_J/view?usp=sharing


Od około 5 sekundy słychać dosłownie przez 3 sekundy takie telepanie, a nastepnię słychać brak stabilności obrotów

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Masz błędy DISY (2AA8 i 2AAB). Do sprawdzenia i pewnie do wymiany. Od tego mogą być falujące obroty.

Są też błędy czujników wałków. Sprawdź za jakiś czas czy się nie pojawiły ponownie - też są często przyczyna nierównej pracy.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź. Jeśli chodzi o DISE (bo widzę, że są dwa https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/diagram/11_3756-kolektor-ssacy/vPR24278) to mała i duża do wymiany czy jedna?


Rozumiem, że też trzeba obie sprawdzić i jeśli obie do wymiany to warto kupować zamiennik za 450 zł czy lepiej kupić zestaw naprawczy stąd:

https://vanos-bmw.com/product/repair-kit-disa-n52-n52n-n52k-n52t-n51-small

https://vanos-bmw.com/product/repair-kit-disa-n52-n52n-n52k-n52t-n51-big


Czujniki wałków też rozumiem do wymiany jeśli błędy się pokażą? Jutro podłącze znów do kompa i spradzę co tam nowego słychać.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Prawdopodobnie jedna do wymiany, duża. Trzeba wyjąć i obadać. U mnie jest wsadzony zamiennik, działa ok.

Z błędami czujników wałków to może być kilka rzeczy - albo same czujniki, albo solenoidy vanosa, albo wyciągnięty łańcuch, albo coś nie tak z vanosem.

Myślę że jak zrobisz porządek z DISĄ to praca silnika mocno się poprawi.

Opublikowano

Super, dzięki za pomoc :) Napewno to zrobię.

A co do wycieków, to ktoś spotkał się z takimi problemami? Najbardziej mnie martwi olej widoczny pod kolektorem między żeberkami, skąd może się tam brać? Częsta usterka?

Opublikowano

Dziś sprawdziłem ponownie błędy. Oto one:

https://drive.google.com/file/d/1-4JDFES81ovE8Rw3jr43oX-Bvsw9UCrX/view?usp=drivesdk


W związku z tym faktycznie DISA do sprawdzenia/wymiany.

Jeśli chodzi o błąd vanosa to obstawiam, że pokazał się po tym jak odłączyłem i wyczyściłem solenoidy.

Pojawiły się błędy z czujnikiem paliwa, ale nie zauważyłem niczego złego także trochę dziwi.

Zastanawia mnie błąd 2D50. Obstawiam, że jest powiązany z tempomatem. Mój tempomat aktualnie włącza się na 1 sekunde i wyłącza z błędem "Cruise control failure" podczas tej samej jazdy potem nie jestem w stanie włączyć go znów na tę sekundę. Dopiero po wyłączeniu i włączeniu auta, znów mogę "włączyć" tempomat na 1 sekundę i się wyłącza. W internecie nie jestem w stanie znaleźć jakichkolwiek porządnych informacji o tym błędzie. Jedynie co znalazłem to to:

http://bmwcoders.com/forum/bmw-coding-programming-29/e90-330i-cruise-control-retrofit-dme-error-2269/

http://bmwcoders.com/forum/bmw-coding-programming-29/e90-cruise-control-retrofit-problem-10425/

Natomiast nie wiem o co tu chodzi. Czy ktoś spotkał się z tym błędem?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co do Vanos - w niektórych przypadkach czyszczenie solenoidów nie wystarcza. Możesz spróbować przełożyć solenoidy i zobaczyć czy błąd przejdzie na wałek wydechowy, wtedy na pewno trzeba wymienić solenoid.
Opublikowano

Dzięki Saico :)


Jeszcze jedno pytanie. Dziwna rzecz w tym aucie występuję. Otóż posiadam manetkę do sterowania wycieraczkami i jest na niej guzik z literką "A". Generalnie myślałem, że służy to do włączania czujnika deszczu. Natomiast jak sprawdziłem na szybę czołową, to nie ma tam tego czujnika... Czy w niektórych egzemplarzach tak było? Co tu się porobiło? Dodam, że szyba jest oryginalna fabryczna - raczej nie zmieniana, bo numer jest prawie identyczny (o 1 numer w przód) jak na tylnej szybie..


Dodatkowo jakby ktoś miał informację na temat reszty błędów - zwłaszcza 2D50 oraz S 0114 i S 0375 to byłbym wdzięczny, bo nie mogę znaleźć żadnych informacji na temat tych błędów.

Opublikowano

Słuchajcie potrzebuje mega pilnej odpowiedzi co w takiej sytuacji zrobić... Rozebrałem auto żeby sprawdzić w jakiej kondycji jest disa ze względu na te błędy. Po wyciągnięciu zobaczyłem to co na zdjęciach

https://drive.google.com/file/d/1-7ebRnSMyABSBq_uqjzrGGOJmhhZ0VNa/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1-5bG-aVLn_nVCFymb_xSJBHWoV3rrx2-/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1-3VBHiN3n-uQ2R5ZP4kmQbawD04pp_q4/view?usp=drivesdk


Tak. W mojej disie brak łopatki co gorsza autem od tygodnia jeżdżę i nie zauważyłem żadnego "przerobienia" łopatki więc pewnie auto już kupiłem z taką disa. Autem zrobiłem już z 1500 km bez tej łopatki i prócz dziwnych falowan silnika i telepania silnika przez pierwsze 5 sekund po uruchomieniu nie zauważyłem nic więcej... Pytanie do obeznanych w tym temacie. Co się mogło z tą łopatka stać ? Jeszcze nie minęło 14 dni od daty zakupu więc mógłbym to auto oddać sprzedawcy, który jak widać zataił taka poważna usterkę. Proszę o pilna odpowiedz

Opublikowano

W kolektorze pusto, nie ma żadnej klapki. Czy możliwe jest żeby tak duża klapka została gdzieś wessana? Jeśli tak to co mogło się z nią stać? Zaczynam chyba niepotrzebnie panikować, natomiast się nasłuchałem w ASO i na angielskich forach, że jest to bardzo zła opcja kiedy klapka zostaje oderwana...



https://drive.google.com/open?id=1-JbqrwszCipJBX-VSf_4ra4-Evz-yxr4

https://drive.google.com/open?id=1-GQRfh-nW3K4y80vbzJsWo1RJ78WHEkY


Dodatkowo widać, że DISA była już wymieniana, bo nie jest oryginalna.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Musisz poszukac tej klapki. Raczej watpliwe że ją przemielił silnik. Chyba że sprzedający wyjąl ją i tak zostawił
Opublikowano

Wyciągnąłem kolektor. Znalazłem we wlotach do tłoków rozerwana klapkę. Obie połówki były w dwóch różnych dziurach. Natomiast szpilka metalowa leżała na dole w kolektorze.

https://drive.google.com/file/d/1-d0FFSnPeo1_Eix2amL_q5YDV_k92Ogk/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1-SQ8hBJC_1MwOQQJZ_NQq52OPOfloADC/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1-JzXpfcNO4NTkkNPyjk--LPHlHaQHf71/view?usp=drivesdk


Wyciągnąłem też małą dise, ona jest cała i jest otwarta, ale pytanie czy ręcznie jest możliwość jej zamknięcia. Jak sprawdzić czy jest ona sprawna ?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobrze że ją znalazłeś. Teraz bedziesz miał mocniejsze auto :D


Sprawdzisz w INPA i pewnie też ISTA, jest tam test otwarcia i zamykania DIS.

Opublikowano

Czy wystarczy, że podłączyłbym dise kabelkiem i nawet wyjętą mógłbym sprawdzić czy jest sprawna? Zastanawiam się czy kupować od razu obie. Myślę nad tymi:

https://allegro.pl/oferta/zawor-regulacyjny-disa-bmw-3-e90-e91-323-325-330-8081659476

https://allegro.pl/oferta/zawor-regulacyjny-disa-bmw-3-e90-e91-323-325-330-8081655323


Zastanawia mnie jakość tych DIS zamienników. Ta co ja miałem włożoną to była VAICO i kosztuje w necie taka za 800 zł a i tak się rozleciała (dowiedziałem się od poprzedniego właściciela, że była wymieniana około 2 lata temu). Auto potrzebuję na następny piątek i w sumie do 20 czerwca już sprawne. Z chęcią zamówiłbym aluminiowe reperaturki, natomiast w Polsce nie do zdobycia. Jedynie sprowadzane z USA, także nie dojdzie do tego czasu..

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W Stanach na forach mówią że VAICO działa ok. Sam mam zamiennik taki z tej aukcji i na razie działa.

Sprawdzasz na wyjętych DISach, podpiętych do auta.

Opublikowano

Lol, też kupiłem Vaico, nie wiedziałem że to takie gówno że tylko kawałek osi jest metalowy. W takim razie polecam zestaw naprawczy z ebay'a

Metalowa klapka, metalowa ośka - to chyba nie ma prawa się urwać.


Szczerze powiedziawszy to musiałeś się chyba napalić na cenę żeby tylu rzeczy nie wymienić

DISA to najmniej ważna jest. Masz do wymiany uszelkę pokrywy zaworów, miski olejowej, zaworów vanos, pewnie podstawy filtra oleju, oraz błędy w sterowniku silnika o problemach z podstawowymi czujnikami, co pewnie nie zostaje obojętne jeżeli chodzi o ryzyko uszkodzenia silnika. Disę zostawiłbym na koniec. Strach pomyśleć na czym jeszcze przycebulił wcześniejszy właściciel.

Opublikowano

Zestaw naprawczy disy doszedł do mnie w tydzień. Ale disa nie ma praktycznie żadnego znaczenia jak chodzi o bezpieczeństwo bądź kulturę pracy silnika. Dwie padnięte i nie było żadnego falowania itp.


Pająk pewnie masz wstawiony na pałę nawet nie pod wyposażenie auta, co by zrobić tempomat ale widać jak ktoś dbał o to auto... Jak dźwignia tempomatu nie ma podwójnego skoku, tak jak kierunki, to jest to pająk od czterocylindrowca i na nim tempomatu w tym aucie nie zrobisz.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ale disa nie ma praktycznie żadnego znaczenia jak chodzi o bezpieczeństwo bądź kulturę pracy silnika. Dwie padnięte i nie było żadnego falowania itp.

Proszę nie pisać bzdur! Disa to największe zagrożenie dla N52 i ma decydujący, nadrzędny wpływ na przebieg momentu obrotowego! :duh:

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Opublikowano

Uszcelki podstawy filtra oleju wymienilem. Zamówiona też jest uszczelka pokrywy zaworów razem z nowymi śrubami także też będzie wymieniana. Przy okazji uszczelki kolektora. Dziś lub jutro sprawdzę małą disę. Aktualnie mam zamówione dwie w razie gdyby nie działała. Jak będzie sprawna to wymienie tylko dużą, a małą odeślę.


Byłem w ASO w zeszłym tygodniu na akcji naprawczej i przy okazji sprawdzili mi wycieki i mówili, żeby pierw od góry pozmieniać uszczelki, bo na misce olejowej mogło pojawić się poprzez spłynięcie oleju z góry.


Tempomat załącza się na 2 sekundy (czuć przez tę chwilę jak ciągnie auto) i wyłącza się. Więc sam w sobie tempomat jest i działa (ma podwójny skok). Nie wiem czy było próbowane "doposażenie" go w tempomat ale tak jak piszę to aktualnie jest, także dziwnie.


Dziwne, bo wszędzie czytam, że padnięta DISA może powodować właśnie falowanie obrotów. W ASO też coś o tym wspominali, że koneicznie muszę to wymienić (bo powiedziałęm o błędach disy).

Opublikowano
Ale disa nie ma praktycznie żadnego znaczenia jak chodzi o bezpieczeństwo bądź kulturę pracy silnika. Dwie padnięte i nie było żadnego falowania itp.

Proszę nie pisać bzdur! Disa to największe zagrożenie dla N52 i ma decydujący, nadrzędny wpływ na przebieg momentu obrotowego! :duh:

 

No właśnie ty kolego piszesz bzdury. Nie potrafisz czytać ze zrozumieniem. Zepsuta DISA nie uszkodzi silnika, jak już się zepsuła, oczywiście w momencie odpadania klapki, klapka może wpaść do silnika i silnik do remontu. Nie wpływa też w żaden sposób na wibracje, falowania obrotów itp. Ja wiem to za autopsji, bo miałem obydwie padnięte, obydwie diagnozowałem, jedną sam naprawiałem. Jedyne na co DISA ma wpływ to elastyczność silnika, na nic więcej. Byłem na torze wyścigowym z padniętymi DISAmi i po wymianie, czasy były praktycznie takie same.

Opublikowano
Uszcelki podstawy filtra oleju wymienilem. Zamówiona też jest uszczelka pokrywy zaworów razem z nowymi śrubami także też będzie wymieniana. Przy okazji uszczelki kolektora. Dziś lub jutro sprawdzę małą disę. Aktualnie mam zamówione dwie w razie gdyby nie działała. Jak będzie sprawna to wymienie tylko dużą, a małą odeślę.


Byłem w ASO w zeszłym tygodniu na akcji naprawczej i przy okazji sprawdzili mi wycieki i mówili, żeby pierw od góry pozmieniać uszczelki, bo na misce olejowej mogło pojawić się poprzez spłynięcie oleju z góry.


Tempomat załącza się na 2 sekundy (czuć przez tę chwilę jak ciągnie auto) i wyłącza się. Więc sam w sobie tempomat jest i działa (ma podwójny skok). Nie wiem czy było próbowane "doposażenie" go w tempomat ale tak jak piszę to aktualnie jest, także dziwnie.


Dziwne, bo wszędzie czytam, że padnięta DISA może powodować właśnie falowanie obrotów. W ASO też coś o tym wspominali, że koneicznie muszę to wymienić (bo powiedziałęm o błędach disy).

 

Jeżeli masz błędy Vanosa, nawet po wymianie elektrozaworów na nowe, to przy zdejmowaniu pokrywy zaworów, sprawdziłbym to: http://www.tmwerkes.ca/bmw-n52n54-camshaft-bearing-ledges/ z tym że to może się wiązać już z dużymi wydatkami, jakby było przyczyną.


Tempomat sprawdź po VINie czy był w tym aucie. Jak nie, to poszukaj czy pod kierownicą będziesz miał moduł LDM obok modułu CAS (trzeba zdjąc plastikową osłonę), jak nie, to znaczy że jakiś as myślał że manetki wystarczą i trzeba moduł zainstalować i zakodować.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.