Skocz do zawartości

E39 M57 chłodnica EGR - czy potrzebna ?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tematów o EGR'ach jest mnóstwo, ale nie znalazłem odpowiedzi na pytanie: co jest powodem, że niektóre M57 mają chłodniczkę EGR'a , a inne nie ?

Zastanawiam się czy zamiast wymieniać uszkodzony termostat EGR nie lepiej zaślepić węże wodne, a zamiast chłodniczki wstawić wersję "pełny przelot" czyli rurę, która jak widać tutaj występowała niezależnie od wersji silnika oraz skrzyni biegów, w skrócie - bez chłodniczki spalin.

Opublikowano
Wydaje mi się, że po lifcie miały już obowiązkowo chłodnicę. Na pewno normy emisji, dodatkowo powrót schłodzonych spalin o ile można mówić o pozytywnym aspekcie to są one mniej szkodliwe dla silnika niż gorące.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wydaje mi się, że po lifcie miały już obowiązkowo chłodnicę

Coś w tym jest, ale nie do końca :) Właśnie metodą prób i błędów doszedłem do wniosków, że do 07/2000 nie było w ogóle chłodnicy EGR, a od 08/2000 do końca produkcji występowała, ale tylko z automatyczną skrzynią biegów.

 

...dodatkowo powrót schłodzonych spalin o ile można mówić o pozytywnym aspekcie to są one mniej szkodliwe dla silnika niż gorące.

Chłodniejsze spaliny na pewno mają większą gęstość zatem więcej trafia do dolotu co ma poprawić "ekologię". Trochę to działa jak IC. Natomiast jeśli miałoby to być bardziej korzystne dla samego silnika to w manualnej skrzyni po 08/2000 też powinna być chłodniczka.


Moja konkluzja jest taka, że chodzi tylko o normy spalin, natomiast nadal nie wiem jaką rolę ma pełnić tutaj termostat EGR'u. :?:

Opublikowano
Rolą termostatu jest utrzymanie odpowiedniej temperatury płynu, przy uszkodzonym termostacie Egr silnik pozostaje niedogrzany, było wiele postów na ten temat. Nie rozumiem też tego pomysłu z druciarstwem, gdy nowy oryginalny termostat behr kosztuje 60-70 pln.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Termostat EGR i główny działają w układzie równoległym. Chodziło mi o to czy ktoś wie jaki sens ma chłodzenie spalin dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury płynu.

 

Nie rozumiem też tego pomysłu z druciarstwem, gdy nowy oryginalny termostat behr kosztuje 60-70 pln.

Termostat nie jest wieczny, będzie to już trzeci w tym samochodzie. Z tego co wyczytałem chłodnica spalin też nie jest wieczna. Nie wiem czemu uważasz, że zmiana na wersję bez chłodnicy to druciarstwo.


Taki mam układ w 525d

http://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=DP91-EUR-10-2001-E39-BMW-525d&diagId=11_2331


a taki w 530dA

http://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=DP91-EUR-10-2001-E39-BMW-525d&diagId=11_2843

Opublikowano
Chłodnica EGR'a przekazuje ciepło ze spalin do układu chłodzenia stąd szybsze nagrzewanie ze sprawnym termostatem. Moim zdaniem to jest priorytet w tym wypadku, czyli osiągniecie jak najszybciej roboczej temperatury.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Też tak myślałem jak Ty, że tak to ma działać. Tylko, że dopóki woda się nie nagrzeje to termostat EGR jest zamknięty zatem woda nie przepływa przez chłodniczkę EGR. Woda zaczyna odbierać ciepło ze spalin dopiero jak się termostat otworzy czyli jak się silnik nagrzeje. Kto jest w stanie wyjaśnić sens takiego układu ? :shock:


Webasto mam sprawne.

Opublikowano

W takim razie skoro jest na odwrót to obieg jest skrócony przez co szybciej się nagrzewa. Jak złapie temperaturę roboczą termostat EGR puszcza i zapobiega spadkom temperatury cieczy.


egr-therm.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Fajny obrazek :) Tak to faktycznie wygląda. Według mnie tu chodzi tylko o ekologię. Jeśli wszystko działa prawidłowo to termostat EGR otwiera się wcześniej, bo już przy ok. 70C, żeby schładzać spaliny czyli żeby ich trafiało więcej do kolektora. Spaliny ogrzewają płyn chłodniczy co rekompensuje załączanie dużego obiegu chłodzącego przez termostat EGR i cały układ nadal się nagrzewa. Potem jak już jest za ciepło to otwiera się termostat główny. Jak któryś z termostatów jest uszkodzony/otwarty to silnik nie osiąga temperatury roboczej.


Teoretycznie układ z chłodnicą spalin mógłby działać na jednym termostacie, ale:

1. Przy termostacie głównym schładzanie spalin rozpoczynało by się później - gorsza ekologia.

2. Jeśli byłby to tylko termostat EGR to przy dużym wzroście mocy nie nadążałby z chłodzeniem silnika.

3. Jeśli termostat główny miałby się otwierać wcześniej; chłodzenie spalin dla ekologii, to wydłużałoby się nagrzewanie silnika więc ekologia nie działa z innej przyczyny.

4. Jeśli chłodnica EGR'a miałaby pracować na małym obiegu to za dużo spalin trafiałoby do kolektora zanim silnik się odpowiednio nagrzeje.


Wniosek taki, że założenie rury spalin od manuala zamiast chłodnicy ERG'a nie ma złego wpływu na pracę silnika, a eliminuje problem awarii jednego z termostatów. Taką mam teorię :)

Opublikowano

Twój wniosek jest wielce prawdopodobny, jednak proponuje odwiedzić fora zarówno Amerykańskie jak i Rosyjskie. Tam taka przeróbka była robiona wraz z zaślepieniem węży z wodą. Są fajne zdjęcia jakie ludzie mieli na to pomysły, więc nic tylko próbować :) Tak samo można poczytać o tym jakie są na ten temat opinie wraz z ilością przejechanych kilometrów. Fakt, że nawet na youtube jest z film kamerki samochodowej jak w Anglii w E39 strzeliła ta cała chłodnica na autostradzie wraz z kosztorysem już po... :twisted:


Bardzo fajnie jakbyś pochwalił się również sam jak to wyszło finalnie :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.