Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mnie przed zakupem G30 zapewniano, że 530i posiada stały napęd 4x4 a nie dołączany. Jeszcze specjalnie o to dopytałem. W dziale części i serwis też twierdzą, że to stały napęd. Więc jak to w końcu jest?


Jeśli to dołączany napęd to zostałem wprowadzony w błąd ale co najważniejsze dalej było mi to mówione przez różnych pracowników BMW :duh:

  • Odpowiedzi 85
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
Mnie przed zakupem G30 zapewniano, że 530i posiada stały napęd 4x4 a nie dołączany. Jeszcze specjalnie o to dopytałem. W dziale części i serwis też twierdzą, że to stały napęd. Więc jak to w końcu jest?


Jeśli to dołączany napęd to zostałem wprowadzony w błąd ale co najważniejsze dalej było mi to mówione przez różnych pracowników BMW :duh:

 

Oczywiście, że dołączany, a nie stały. Jak w 90% samochodów dzisiaj - niestety.

Jak widzisz - tak się ludzie znają, nawet w ASO - a tak w ogóle po mnie już niejeden jeździł, że głupi jestem, że xDrive to stały napęd (podobnie w innych markach) - taka świadomość ludzi.

Z pospolitych premium jedynie Audi od A4 wzwyż ma stały - i to jest porządny napęd :cool2:

Opublikowano

Mandus o nie nie:) audi juz ma quatro dolaczane w wiekszosci silnikow :mrgreen: chyba mazywa sie do quatro evo i jest rozwiazywane jak w vw za pomoca haldexa czy jak to sie zwalo:D tylko najmocniejsze maja prawdziwe quatro :mad2: :duh:


Xo do xdrive to jest to dolaczany naped od poczatku istnienia pomyslu na 4x4.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

xDrive to stały napęd 40/60% z możliwością przerzucenia momentu obrotowego na dowolne koło.


Dołączane to macie takie napędy gdzie cały moment obrotowy idzie na przód a dopiero jak jest uslizg to dołącza się tylny napęd.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Kuba w slabszych silnikach w nowej a6,a7,a5 jest ladowany quattro ultra wedlug producenta naped odlaczany a nie dolaczany :) Jak zwal tak zwal to juz dla mnie nie jest prawdziwe quattro chociaz np pertyn twierdzi ze nie czuc roznicy. Chcesz prawdziwe quattro trzeba brac juz np s5, a nie a5. Odnosnie tych lusterek to wyjechalem samochodem z garazu po bulki. W sklepie bylem moze z 10 minut i po powrocie sie nie otworzyly a wczoraj bylo raczej cieplo wiec to raczej nie problem zamrozenia ale moze faktycznie sie cos dostalo pod mechanizm, nie wiem.
Opublikowano
xdrive to na pewno nie jest stały napęd, przynajmniej w g30, po całkowitym wyłączonym esp można latać bokami i kręcić się w kółko jak rwd, przy stałym 40/60 nie jest to możliwe.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Stały napęd definiuje się tym, że podczas jazdy napęd przekazywany jest na wszystkie 4 koła - i tak jest w xDrive. Różnica do typowego stałego napędu jest taka, że system może przenieść cały moment obrotowy na jedną oś a dalej poprzez system DSC przyhamować jedno koło które się ślizga po to aby inne koło z lepszą przyczepnością napędzało nam auto.

Bardzo możliwe, że po wyłączeniu DSC system działa inaczej i napędza tylko tył a przód jest odłączony.

Opublikowano
Z tego co wiem powyżej 180 km/h i tak odłącza sie przód i napęd idzie tylko na tył w BMW. Może to jest też kwestia, która wpływa na odczuwaną przez niektórych obniżoną stabilność jazdy.
Opublikowano
xDrive to stały napęd 40/60% z możliwością przerzucenia momentu obrotowego na dowolne koło.


Dołączane to macie takie napędy gdzie cały moment obrotowy idzie na przód a dopiero jak jest uslizg to dołącza się tylny napęd.

 

Kolego @maciekszz - niestety bzdurę napisałeś.

xDrive to nie jest żaden stały napęd. Wałkowane wiele razy na tym forum.

  • Moderatorzy
Opublikowano

No właśnie wiele razy było wałkowane i zawsze wniosek był jeden, jest to napęd stały.

Chyba że Twoja definicja stałego napędu to permanentny rozdział mocy np 50:50. Skoro nawet podczas jazdy na wprost masz 60% na tył i 40% na przód to nie jest stały ? Dołączany napęd dołącza oś dopiero w momencie utraty przyczepności na tej drugiej przez co auta stają się nieprzewidywalne w zakrętach. I nie róbmy tutaj 20 stron o Xdrive bo ktoś kto będzie szukał wad G30 będzie musiał przez to przebrnąć.

Opublikowano
No właśnie wiele razy było wałkowane i zawsze wniosek był jeden, jest to napęd stały.

 

Nie, nie masz racji. Jestem tu od 5 lat i nie pamiętam takich wniosków.

Oczywiście, jak ktoś się uprze, to nie dopuszcza do siebie innej wersji i zostaje przy swoim, że jest stały. No i myśli, że skoro jego wpis w temacie jest ostatni, to jest to prawda - ale to bzdura.


Dyskusja może nie ma sensu (bo w sumie dla większości użytkowników BMW nie ma to znaczenia) ale problem jest ewidentnie w nomenklaturze - dla mnie i dla osób interesujących się techniką motoryzacyjną napęd stały to klasyczny napęd z 2 lub 3 mechanizmami różnicowymi (2 + 1 międzyosiowy), a reszta napędów z technicznego, konstrukcyjnego punktu widzenia - nie jest stałym napędem 4x4 - niezależnie, czy jest tam Haldex 5 generacji, czy jakiś klon sprzęgła wiskotycznego. To są napędy dołączane.


To nic, że ktoś nazywa napęd xDrive napędem stałym - faktycznie NIE JEST TO NAPĘD STAŁY - nie ma centralnego mechanizmu różnicowego. Dajemy się oszukiwać właśnie dlatego, że mamy dzisiaj tyle różnych inteligentnych i elektronicznych rozwiązań w napędzie 4x4, że ciężko się w tym już połapać, a faktycznie - BMW nagina sformułowanie "stały napęd na 4 koła" - ale zawsze się z tego wybroni - bo to właśnie zależy - co mamy na myśli pisząc czy mówiąc to. Z resztą wszystkie marki tak czarują. Nie ma co się wymądrzać, wystarczy poczytać w prasie lub w necie - ja ameryki nie odkrywam.

Mimo, że można się spierać, co jest dla nas ważniejsze - konstrukcja sama w sobie czy realizacja "stałego napędu" - to jedynie chwilowo w serii 3 E46 było inaczej, ale dzisiaj wszystkie nowe x-drive'y z technicznego punktu widzenia to napęd na jedną oś z dołączanym przodem. Tak jest i tyle. Częściej napędzana jest tylko tylna oś niż Wam się wydaje.


Natomiast dodam, że napęd quattro jest napędem stałym (powiedzmy, poza niektórymi modelami, np. A3, TT i niestety coraz więcej ich przybywa) bo Torsen spełnia funkcję mechanizmu różnicowego, albo inaczej - Torsen to bardziej zaawansowana forma mechanizmu różnicowego.

Reasumując - trochę to głupie, ale nie ważne jak napęd działa, ale znaczenie ma, jak napęd jest realizowany, X-drive w dużej mierze działa jak stały napęd - ale nim nie jest. Dla niektórych to masło maślane - ale tak jest :D

Opublikowano

A jak to się przełoży na jazdę w praktyce takim xdrive w porównaniu z klasycznym quattro na torsenie?



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Randall dobrze mówi. To logiczne w sumie, że stały naped 4x4 to taki, w którym obie osie są na stałe napędzane. Kwestia w jakim % przekazują moc to co innego. Dołączany napęd 4x4 to taki, w którym jedna oś jest stale napędzana a druga poprzez sprzęgło dołącza się gdy jest uślizg tej pierwszej.

Kiedyś jak nie było wektorowania czy dynamicznego rozdziału momentu to właśnie taka byla klasyfikacja mozna powiedzieć.

Może warto zrobic osobny temat o 4x4 mimo, że już bylo to wałkowane. Widać każdy model może mieć to inaczej rozwiązane tak jak w przypadku Audi i ich Ultra Quattro itp.

Ja byłem święcie przekonany, że w G30 jest stały napęd wedle starej szkoły ale widać może wektorowanie jest tak dobre, że daje wrażenie stałego.

Z drugiej strony, ciekawe jak to jest rozwiązane w M5 skoro tam można wyłączyć 4x4. Zaraz się okaże, że w normalnych G30kach też tak się da :shock:

@monogramus mówisz, ze przy podziale 40/60% nie można robić bączków czy latać bokami. A co powiesz o starym Audi Quattro z podziałem 50/50%, który to latał bokami jak nikt inny wcześniej? Zawsze nawet odrobina % wiecej na tyle powinna dać drift nawet w minimalnym stopniu. Inna kwestia, że wektorowanie zadziała i nici z driftu.

Opublikowano
Mam evo, subaru i porównując xdrive bmw to da rade latac bokami (mowimy tu o sniegu lub mokrej nawierzchni) czy to F36, E53 czy G11 jak evo czy subaru bez zadnego problemu.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

xDrive nie ma połączenia poprzez koła zębate itp. ale napędza STALE wszystkie 4 koła, a nie w sytuacji uślizgu jednej osi dołącza inną oś. Technika się rozwija i napędem stałym nie koniecznie jest napęd który na sztywno ma spięte obydwie osie.


Nie możemy postawić w jednym rzędzie napędów dołączanych z xDrive. Typową starą konstrukcją stałego napędu też nie jest, ale zasada napędzania non stop 4 kół pozostała.

Opublikowano

Ja byłem święcie przekonany, że w G30 jest stały napęd wedle starej szkoły ale widać może wektorowanie jest tak dobre, że daje wrażenie stałego.

Z drugiej strony, ciekawe jak to jest rozwiązane w M5 skoro tam można wyłączyć 4x4. Zaraz się okaże, że w normalnych G30kach też tak się da :shock:

 

No i sam sobie odpowiedziałeś. Oczywiście, że da się odłączyć napęd na przód - a to co to za stały napęd na 4 koła???


A kto Wam bzdur nagadał, że w xDrive napęd jest zawsze, bez względu na warunki przenoszony na obie osie? Absolutnie tak nie jest. To jest napęd dołączany - zagłębcie się w literaturę, polecam. Powtarzam - ja nie odkrywam Ameryki, wystarczy poczytać - tylko nie broszury BMW :duh:

 

A jak to się przełoży na jazdę w praktyce takim xdrive w porównaniu z klasycznym quattro na torsenie?

 

Ano zwykły kierowca w normalnych warunkach nie zauważy specjalnych różnic, bo xDrive - jak działa, to jest bardzo sprawny. Niestety jest też kapryśny i czasem awaryjny.

Podaję cytat:

"

Co jest lepsze: napęd 4×4 stały czy dołączany?


Współczesne konstrukcje sprzęgieł wielopłytkowych są na tyle skuteczne, że nie ma potrzeby korzystania z mechanizmów różnicowych nawet w samochodach terenowych. Ich wadą jest jedynie niższa odporność na duże przeciążenia i długotrwałą pracę w terenie. Również w autach sportowych świetnie sprawdzają się takie konstrukcje, które potrafią realizować nawet napęd stały. Tu przykładem są samochody takich marek jak Porsche czy Lamborghini, które korzystają ze sprzęgieł, a nie z dyferencjałów.


Szybkość działania i tania oraz kompaktowa konstrukcja również przemawiają za napędem dołączanym automatycznie. Przykładem jest niemal doskonałe sprzęgło Haldex. W autach typu crossover dobrze radzi sobie także sprzęgło GKN, które bardzo szybko włącza i wyłącza napęd całkowicie, zmniejszając zużycie paliwa i obciążenie silnika. Jednak w prawdziwych samochodach terenowych wciąż najlepszą i najbardziej niezawodną konstrukcją jest ręcznie dołączany napęd na cztery koła, ponieważ po jego uruchomieniu obie osie pracują całkowicie niezależnie od siebie. W takim samochodzie zawsze mamy napęd przynajmniej na dwa koła.


Stały napęd na cztery koła ma tę przewagę nad innymi, że stale dystrybuuje napęd na obie osie w sposób najbardziej optymalny dla samochodu, dlatego długo jeszcze pozostanie w użyciu w mocnych autach o bardzo dobrych osiągach. Przykładem jest napęd quattro z centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen, który bardzo dobrze sprawdza się w mocnych sedanach i kombi. Stałego napędu na cztery koła używa także Land Rover i Toyota w swoich autach terenowych.

"

Opublikowano

Nieważne nazewnictwo, temat sprowadza się do jednego - czy w czasie jazdy ze stałą szybkością w normalnych warunkach przednie koła są napędzane?

Gdyby tak było, to tarczki sprzęgła w skrzynce rozdzielczej cały czas by się ślizgały (bo zawsze są jakieś różnice w prędkości osi). One są maleńkie, nie ma możliwości aby się wówczas szybko nie zużyły (olej też), tak jak w zwykłym sprzęgle które z jakiegoś powodu nieco się ślizga. Tarczki w ASB (identyczne jak w skrzynce rozdzielczej) też się błyskawicznie zużywają gdy z jakiegoś powodu nie są szybko i do końca spinane. Tak uważam, ale jeśli jestem w błędzie to podajcie mi przykład jakiegoś sprzęgła ciernego konstrukcyjnie cały czas pracującego w poślizgu.

Po drugie wiadomo, że skrzynka rozdzielcza ulega szybkiemu zużyciu, gdy jest różnica między oponami osi (bo jest różnica w obrotach). Zużywa się przede wszystkim zębatka mechanizmu dociskowego, a to dlatego że cały czas pracuje, bo komputer różnice obrotów interpretuje jako łapanie poślizgu. Wysyła sygnał do dociśnięcia sprzęgła, obroty się zrównują, odpuszcza, znowu jest różnica obrotów, to znowu dociska i tak w kółko.

Skrzynka rozdzielcza xdrive tak samo działa jak Haldex czy inne tego typu. Są tysiące grafik i filmików. Jedyna różnica (poza marketingiem) to że dołącza oś przednią a nie tylną. Już bardziej o stałym napędzie można mówić w przypadku sprzęgła wiskotycznego, bo tam gęsty olej zawsze jakiś moment na oś dołączaną przenosi.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mandus nie do końca masz racje. Xdrive zawsze napędza koła w stosunku 40:60 a jedynie w brzegowych warunkach przy utracie przyczepności przenosi więcej mocy na wybrane koła. Warto dodać ze zadaniem xdrive nie jest radzenie sobie w terenie czy głębokim śniegu a poprąwienie trakcji na śliskiej nawierzchni oraz prowadzenia wogole, dzięki temu ze zawsze 4 koła są napedzAne co samo w sobie ogranicza ryzyko poślizgu któregoś z kol a dodatkowo więcej momentu trafia na tył. Podczas jazdy na wprost ze stała prędkością napędzane są 4 koła w stosunku 40:60. Czyli zawsze mamy napęd na 4, chyba ze jakieś koła wpadną w poślizg to chwilowo może napęd dla nich zostać ograniczony a więcej momentu trafić na koła które trakcje maja.


Interestingly, this 40:60 split also means the centre clutch that distributes torque front:rear is always working. Other systems which only occasionally drive the rear wheels have centre clutches designed to run for short periods only, which means they overheat after a bit of use, leaving you in 2WD and most probably, stuck


A tu cały artykul

https://practicalmotoring.com.au/car-advice/bmw-xdrive-all-wheel-drive-system-explained/

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jeszcze gdzieś kiedyś czytałem, ale nie wiem ile jest w tym prawdy, ze tak naprawdę z technicznego punktu widzenia xdrive nie jest w stanie przekazać 100% mocy na któraś z osi odlaczajac inna a na przód może przekazać maksymalnie 50%. BMW podaje 100% dlatego ze skoro np tylna oś i tak jest w poślizgu to znaczy ze przednia oś wykorzystuje cały moment stad ten marketingowy bełkot ze może przekazać do 100 procent mocy na wybrana oś.
Opublikowano

A ja tu widzę że przód się dołącza. Szybko, ale jednak chwila była zanim elektronika zadziałała. Gdyby jak gość z artykułu pisze od początku na przodzie było 40% momentu to auto zjechałoby z rolek natychmiast.

(sam początek filmiku)

Opublikowano

@słonik - kiedyś na studiach na transporcie pisałem obszerną pracę na temat napędów 4x4, fakt, że to już dawno było a w miedzy czasie napędy stały się jeszcze bardziej zaawansowane, ale zasada jest nadal ta sama i wiem co piszę.

Absolutnie nie jest prawdą, że xDrive stale napędza obie osie 40:60%. Owszem, tak mówi broszura, ale czytać należy to, że chodzi o normalne, zwyczajne warunki, co i tak mam wątpliwości, bo moim skromnym zdaniem na suchym na wprost całkowicie odłącza przód, inaczej byłoby bez sensu - ale to moje gdybanie. Za to na pewno elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe w przekładni rozdzielczej w ciągu milisekund dostosowuje transmisję siły napędowej na oś przednią odpowiednio do aktualnej potrzeby. W niektórych przypadkach może nastąpić nawet całkowite rozłączenie lub "sztywne" połączenie osi przedniej i tylnej. To, że w większości przypadków xDrive działa jak stały napęd 4x4 to wynik tak zaprogramowanego komputera - i nic więcej. Ja wcale nie mówię, że on źle działa - wręcz przeciwnie - tyle, że jest to napęd z automatycznie dołączaną osią przednią.

xDrive nie ma centralnego mechanizmu różnicowego - tylko sprzęgło - jak każdy inny napęd tego typu w byle crossoverze - np. 4matic czy 4motion itp. Koniec i kropka. To, że działa od nich lepiej i jest mocno dopracowany - jest prawdą. Tyle, że zagrzejesz układ jak każdego innego Haldexa przy ostrej zabawie na zamarzniętym jeziorze - co w quattro nigdy nie nastąpi.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Na filmie także widać ze audi tez nie zjechało natychmiast pomimo iż ten model ma na bank torsena oraz jest oryginalnie fwd. Widocznie potrzeba naprawdę dużo momentu na przód żeby wypchnąć tył z rolek.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
@mandus piszesz dokładnie odwrotnie co wszystkie analizy i artykuły techniczne na temat xdrive, oczywiście pomijam broszury i reklamy producenta. We wszystkich artykułach które ja czytałem jest napisane ze xdrive nie jest w stanie odłączyć całkowicie danej z osi, może jedynie przekierować prawie cały moment na wybrana oś bądź koło.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.