Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przed dwoma tygodniami moje F31 przestało hamować. Na szczęście przekonałem się o tym przy wyjeździe z parkingu przy prędkości 20km/h (choć gdybym jakimś cudem nie wyhamował wpakowałbym się pod nadjeżdżające samochody).


Przyczynę widać na obrazkach

https://zapodaj.net/f4f081ccd35fc.jpg.html

https://zapodaj.net/fbc2e1a3fdf9f.jpg.html

https://zapodaj.net/37c2a68f22bf1.jpg.html


Tak wyglądały zaciski w samochodzie przy przebiegu 74tys.km... I teraz najlepsze: czyszczenie zacisków nie wchodzi w zakres czynności serwisowych BMW!

Więc jeśli nie chcecie się zdziwić (a wierzcie mi, że nie chcecie!) to musicie sami rozwiązać sobie tę kwestię. Czyszczenie co 30 tys.km wydaje się optymalne, przynajmniej w moim przypadku.

Opublikowano

To niestety normalne w naszym klimacie. O ile przód bierze duży udział w hamowaniu, o tyle tył w minimalnym stopniu, tak więc przez to że klocki delikatnie się przesuwają w jarzmie (ułamek milimetra) to potrafią się na stałe zablokować w prowadnicach jarzma i tarcza potrafi rdzewieć lub zamiast całą powierzchnia to hamuje np 1-2cm. Raz na 1.5 roku należy dla swojego spokoju i bezpieczeństwa rozebrać wszystko z tyłu, oczyścić i nasmarować specjalnymi smarami (na jarzmo ceramiczny lub specjalny np. Ate do powierzchni metal-metal, a inny pod gumkę na tłoczek nie wchodzący w reakcję z gumą-zwykły smar sflaczeje gumę). Inaczej oczywiście ma się sprawa, gdy auto jeździ wyłącznie po autostradach, a inaczej w ruchu miejskim głównie w korkach z minimalnymi prędkościami (wtedy to i nawet przód klocki zablokuje że bez młotka nie podchodź).

Jako ciekawostkę podam, że w rocznym tiguanie po 30 tys. km gdy zdjąłem zacisk z tyłu to 1 klocek był mocno przyblokowany, a drugi średnio i bez młotka ani rusz :mad2: ,a z drugiej strony luźno oba... Auto pochodziło z Kanady.

Jako drugą ciekawostkę podam, że często spotykam w autach które dopiero wróciły z podroży do rajów narciarskich np. Alp gdzie na tamtejszych drogach jest tyle syfu, chemikaliów czy nie wiem czego że wystarczy jeden wyjazd i jarzmo, prowadzenia (sworznie), gumki i wszystko wokół jest totalnie zasyfione i blokuje że aż koło bywa ciepłe. Ostatnio miałem audi a8 2015 niecałe 50 tys. km właśnie z taką przypadłością i to w przednim kole. Tak więc należy zwracać uwagę na stan hamulców i ich czystość.

Opublikowano

No to jako kolejną ciekawoskę ;) podam, że u mnie problem wystąpił głownie z przodu. Z lewego jarzma wewnętrzny klocek wybijałem młotkiem. Jak widać na fotce, brudu było tyle, że przykrył nawet korozję, która normalnie występuje na styku klocka i prowadnicy.


A incydent z zanikiem hamowania miał miejsce następnego dnia do szybkim przelocie autostradą :roll:


Co do konserwacji, Textar sprzedaje pastę CeraTec, która nie uszkadza gumy. Można ją stosować także do mocowań zacisków pracujących w gumowym kołnierzu.

Opublikowano
Trochę średnio widać na tych fotkach, ale nie wiem czy prawdziwa przyczyna twojego problemu nie jest przypadkiem inna - wada systemu smarowania pompy podciśnienia wspomagającej hamulce (w sumie to bardzo poważna usterka jak dla mnie). Tutaj można poczytać jak się BMW popisało: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=843186
Opublikowano

Szczerze mówiąc też mam spore wątpliwości. :roll:

Nigdy nie słyszałęm, żeby hamulce zawiodły z powodu brudu...

To byłoby troche mało bezpieczne.

Tym bardziej, że to nie jest 15 letni samochód i ma nastukane mln kilosów żeby coś takiego mogło się wydarzyć.

BMW F31 320d ED (N47T) - Mobil 1 ESP 5W-30 + AR9200

BMW F20 118d (B47) - MOTUL 8100 X-CLEAN+ 5W-30

Opublikowano

Wszystko wskazuje na to, że problemem był jednak brud. Goście ze Stanów piszą o twardym pedale hamulca (normalne, jak wysiada wspomaganie). U mnie pedał zachowywał się jak zwykle, tyle, że samochód nie hamował...


W przednim lewym kole oraz tylnym prawym wewnętrzny klocek był całkowicie unieruchomiony. Po wyczyszczeniu i nasmarowaniu jarzm we wszystkich kołach i przejechaniu ok. 300km samochód stopniowo odzyskuje siłę hamowania (klocki i tarcze najwyraźniej się oczyściły).


Też wydawało mi się, że taki scenariusz jest niemożliwy. Aż się wydarzył.

Opublikowano

I nic więcej nie zauważyli przeglądając układ hamulcowy?

Żadnych wycieków, przewody w porządku, zapowietrzenie układu?

Nic? Tylko brud?


Kurde dziwne to wszystko bo z drugiej strony, jeśli to brud, to sytuacja powinna rozwijać się stopniowo.

W miarę upływu czasu powinieneś odczuwać, że układ co raz słabiej hamuje.

A tu ni z gruchy ni z piertruchy nagle duupa i nie ma hamulca. :roll:

BMW F31 320d ED (N47T) - Mobil 1 ESP 5W-30 + AR9200

BMW F20 118d (B47) - MOTUL 8100 X-CLEAN+ 5W-30

Opublikowano

Słyszałeś o gotowaniu żaby? ;)


Tak na marginesie: w F31 prowadnice klocków są 'wycięte' bezpośrednio w jarzmie. Nie ma tam dodatkowych wkładek, zwykle mosiężnych, które zapewniają lepszy poślizg klocków (a które znam z samochodów japońskich). Taka konstrukcja wg mnie wymaga szczególnej dbałości o czystość.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Aktualizacja po 3000km od czyszczenia: wszystko nadal działa dobrze, tarcze trochę się wygładziły bo klocki 'łapią' teraz równo.


Dałem znać do ASO, to podobno nie pierwszy taki przypadek o jakim słyszeli... Przekazali do importera, może przyjdzie refleksja ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.