Skocz do zawartości

[poradnik] 3.0d M57 E46 problem z odpalaniem


Ykhmun

Rekomendowane odpowiedzi

Niżej postanowiłem opisać sposób diagnozowania problemu z odpalaniem BMW 330d M57 dotyczy E46 (może i pomóc w E39):


Opis problemu: auto nie zawsze odpalało niezależnie od temperatury (dużo częściej problem był na ciepłym silniku) i niezależnie od ilości paliwa w zbiorniku po postoju lub po wielu próbach auto dopalało i przez jakiś czas wszystko wracało do normy jakby nigdy nic - nieregularny problem z uruchomieniem auta.


Zalecany tok postępowania w diagnozie problemu:


1. Podłączenie do komputera:


a) brak błędów: (tak jak w moim przypadku) - zalecam wymienić wówczas czujnik położenia wałka rozrządu - w moim przypadku był to problem z nieodpalaniem auta. Nowy oryginał ma

astronomiczną cenę ~500 zł, nie polecam kupować używanych - ja tak zrobiłem i przez to że on też był uszkodzony zdiagnozowanie problemu w moim przypadku trwało około dwóch miesięcy. Ostatecznie zakup zamiennika z Delphi (koszt 160-190 zł) załatwił całkowicie problem. Niestety lub stety zanim doszedłem do tej diagnozy jak zobaczycie niżej robiłe dużo innych rzeczy. Uszkodzone czujniki nie zawsze komputer pokazuje jako błąd o ile ich uszkodzenie jest na tyle niewielkie, że "przeskakują" do niego impulsy.


UWAGA: jeśli pokaże wam komputer błąd 7717 jak niżej na zdjęciu to uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu macie na 99% w skrajnych przypadkach ten problem dotyczyć może też czujnika położenia wału korbowego ale wymiany zacznijcie od czujnika wałka rozrządu.


qdejiC.jpg


(żeby było śmiesznie u mnie ten błąd wyskoczył raz, dosłownie 1h przed odbiorem ze sklepu zamówionego czujnika po skasowaniu go na starym czujniku i nawet jeżdźeniu z podpiętym komputerem nie zapalił się już - sam komputer do diagnozy podłączałem z 15 razy i tego błędu nie było nigdy wcześniej).


b) w przypadku błędu związanego z za niskim ciśnieniem: zalecam sprawdzić np. w INPA ciśnienie pompy progowej w zakładce "analog values 1" pod pozycją "pre-supply pressure" ciśnienie im bliżej 4 bar będzie wzorowe (tyle dają nowe pompy) w moim przypadku ciśnienie 3,79 bara było ok. Problem z odpalaniem zaczynać może się już od wartości poniżej 3,50 bara. Za niskie ciśnienie pompy progowej odpowiadać może także cudowny (i drogi w zakupie) ogranicznik ciśnienia na wężach paliwowych puszczający paliwo na powrót do zbiornika. Wymiana go w moim przypadku podniosła ciśnienie pompy progowej z 3,79 bara do 3,90 bara jednak jak wyżej pisałem był to zabieg nieistotny jeśli chodzi o odpalanie auta w moim przypadku. Zakupiłem oryginalny używany. W przypadku gdyby był problem z załączaniem się pompy progowej po zapłonie (chodzić powinna ona około 40 sekund po przekręceniu kluczyka) proponuję podmienić przekaźnik za schowkiem pasażera jak na zdjęciu niżej z przekaźnikiem od klaksonu.


1. rzut z programu INPA:


yBLbfS.jpg


2. zdjęcie ograniczniki ciśnienia:


kNpeUB.jpg


3. przekaźniki od pompy za schowkiem:


OmDF5W.jpg


nr 2 - przekaźnik pompy,

nr 5 - przekaźnik od klaksonu,


Jeżeli ciśnienie na pompie progowej jest okej a mimo to dalej jest błąd z zbyt niskim ciśnieniem: proponuję sprawdzić filtr paliwa (wymienić go jeśli nikt tego nie robił lub nie wiem kiedy był wymieniany) i sprawdzić ciśnienie za wężem wychodzącym z filtr paliwa. Tutaj powinno po zapłonie srogo siknąć ropą w granicach tego ciśnienia co daje pompa progowa,


Mimo wszystko problem z zbyt niskim ciśnieniem dotyczyć będzie prawdopodobnie wtryskiwaczy i tutaj koniecznie musicie wykonać test przelewów wtryskiwaczy jeśli zobaczycie znaczną rozbieżność między wtryskami (im mniej i wolniej napełnią się ropą np. strzykawki jak w moim przypadku tym zdrowsze wtryski). Słyszałem że rozbieżność między najlepszym a najgorszym wtryskiem akceptowalna jest w granicy do 40%. Jest kilka filmów na YT pokazujących jak takie wtryski potrafią przelewać i kiedy to jest główna przyczyna odpalania auta.

Aby wykluczyć problem z wtryskami zalecam dodatkowo wykonać test związany z psiknięciem np. Plaka w dolot kiedy jest problem z odpalaniem:

--- jeśli auto podczas problemu z odpalaniem odpali na Plaku i będzie chodzić jakby nigdy nic to niestety jest duże prawdopodobieństwo że któryś wtrysk przelewa i wtedy już obowiązkowo musicie zrobić test przelewowy.

--- jeśli auto (tak jak w moim przypadku) zaskoczy na Plaku ale będzie chodził bardzo nie równo i tylko do tego czasu jak psikamy Plakiem to możemy wykluczyć problem z układem paliwowo-wtryskowym.


- zdjęcie z testu przelewowego:


U0rutd.jpg


Powyższe punkty a) i b) będą główną przyczyną waszych problemów z odpalaniem auta jak niżej opiszę wam rzeczy które zrobiłem dodatkowo zanim ustaliłem moją przyczynę awarii:


2. Wymieniłem pompę paliwa w zbiorniku (pod tylną kanapą za fotelem pasażera) - jak zobaczycie na zdjęciu mimo że to nie załatwiło problemu ze względu na zawalone sitko przy pompie to był cud że pompa jeszcze zaciągało paliwo - w moim przypadku siedziała jeszcze fabryka a mały nakład pracy związany z dostaniem się do pompy i czyszczeniem sitka które jest wciskane tylko może przysłużyć się waszym autom tak więc zalecam mimo to poświecenie dobrej godzinki na przeczyszczenie sitka.


- zawalone sito na pompie paliwa:


tNegDp.jpg


3. Przeczyściłem wszystkie kostki i styki przy użyciu preparatu do styków, dotyczy to kostek wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia na listwie wtryskowej, czujnika ciśnienia na pompie wysokiego ciśnienia (też częsty winowajca problemów z błędem niskiego ciśnienia), czujnika ciśnienia na filtrze paliwa, wtyczki pompy progowej.


Mam nadzieję, że komuś z was oszczędzę wielu nerwów i kliku nieprzespanych nocy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.