Skocz do zawartości

x5 g05 - warto wiedzieć przed zakupem


Sergio88

Rekomendowane odpowiedzi

Modelu G05 nie dotyczy ten problem.

Temat pozarow spowodowanych wadliwymi chlodnicami EGR dotyczy tylko i wylacznie silnikow 2.0d wyprodukowanych przed koncem 2015 roku i to nie wszystkich , co wazne wszystkie zagrozone wyciekiem auta podlegaja bezplatnej akcji serwisowej.

Temat troche zglebilem bo moje F15 podlegalo takiej wlasnie akcji serwisowej.

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 703
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • Zasłużeni forumowicze
Temat pozarow spowodowanych wadliwymi chlodnicami EGR dotyczy tylko i wylacznie silnikow 2.0d wyprodukowanych przed koncem 2015 roku i to nie wszystkich

Chyba nie masz racji bo szwagier ma F15 40d i też podlega pod kampanię ale nie może się doczekać na części. Podobno są reglamentowane prawie jak mięso za "komuny" :shock:


Poza tym moje F15 też miało wymienianą chłodnicę (i 2x EGR) a było z 2016!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat pozarow spowodowanych wadliwymi chlodnicami EGR dotyczy tylko i wylacznie silnikow 2.0d wyprodukowanych przed koncem 2015 roku i to nie wszystkich

Chyba nie masz racji bo szwagier ma F15 40d i też podlega pod kampanię ale nie może się doczekać na części. Podobno są reglamentowane prawie jak mięso za "komuny" :shock:


Poza tym moje F15 też miało wymienianą chłodnicę (i 2x EGR) a było z 2016!

Pisalem o autach zagrozonych pozarem , niektore pozniejsze auta rowniez z innymi silnikami podlegaja akcji serwisowej na egr ale nie ma juz w nich zagrozenia pozarem.

To prawda ze jest marnie z dostepnoscia czesci do tych akcji , sa podzielone ( zaleznie od serii po nr VIN ) na priorytetowe ( z rzeczywistym zagrozeniem pozarem - i tu robia praktycznie od reki ) i na takie ktore podlegaja wymianie ale bez ryzyka pozaru.

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Na GER czy na chłodnicę EGR? Bo to 2 różne elementy i tylko wadliwa chłodnica grozi pożarem.

F15 40d, o której pisałem podlega pod wymianę chłodnicy właśnie z uwagi na zagrożenie pożarem z tego co wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozniejsze auta -po 2015r. nawet jesli podlegaly akcji na EGR czy jakiejkolwiek innej to juz nie bylo zagrozenia pozarem.

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, ze temat kierunkowskazów był poruszany, ale prośba o interpretacje informacji z konfiguratora.

Opcja adaptacyjne światła ma informacje, ze kierunkowskazy są nad światłami dziennymi.

Może jest tak ze auto bez adaptacyjnych świateł ma kierunkowskaz z boku, a z adaptacyjnymi (bez laserów) u góry pasek - jak w f15?

3249348c40f0689254b152943588430d.jpg

 

Ciekawe czy jest możliwość, że te później wyprodukowane, mają kierunek tak jak tu jest to opisane. Dziś odbieram auto na adaptive led, zobaczymy.

 

Miałem podobny dylemat dopóki nie obejrzałem X5 z adaptive led (bez laserów) u dealera w Długołęce. Niestety przedni kierunek był z boku co jest wg mnie ,,mega słabe'' (nawet stare F15 ma fajny kierunek liniowy).

Inna sprawa to info z konfiguratora które wyraźnie opisuje kierunek jako liniowy na światłami (jak we wspomnianym F15) więc coś tutaj jest nie hallo i wprowadza klienta w błąd :oops: :?: :?: Tak na koniec nie chce mi się już pisać że to lipa że nie mogłem zamówić laserów do swojej 30d ale to inna sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie mogłem wziąć laserów do 3.0d, troszkę ubolewałem, ale adaptive led wygląda bardzo nowocześnie, kierunek jest z boku, ale tego się nie ogląda, zrobiłem 300 km, więc jeszcze mało wiem, ale prowadzenie auta na pneumatyce rekompensuje wszystko, moc silnika dla mnie jest w 100% wystarczająca ( przesiadłem się z 2.0 tdi Audi ) - koła standardowe z m-pakietu, dla mnie są w porządku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie mogłem wziąć laserów do 3.0d, troszkę ubolewałem, ale adaptive led wygląda bardzo nowocześnie, kierunek jest z boku, ale tego się nie ogląda, zrobiłem 300 km, więc jeszcze mało wiem, ale prowadzenie auta na pneumatyce rekompensuje wszystko, moc silnika dla mnie jest w 100% wystarczająca ( przesiadłem się z 2.0 tdi Audi ) - koła standardowe z m-pakietu, dla mnie są w porządku.

 

Dostawa naszej X5-ki prawdopodobnie przed Świętami Wielkanocy, ogólnie nie chcę już powtarzać wątku, ale tak zapytam użytkownika czy brałeś tylna oś skrętną ? , jeśli tak to jakie wrażenia ?, ja nie brałem i teraz mega żałuję( Zachar na YT ocenił to pozytywnie), a na ciasnych parkingach to pewnie pomocna rzecz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam osi skrętnej, a parkowanie samochodem NIE JEST żadnym problemem - parkuje się wręcz łatwiej niż moim poprzednim samochodem, czyli kombi klasy średniej :cool2: . Pomagają również wszechobecne czujniki dookoła samochodu. Po początkowym stresie z racji wielkości samochodu, teraz nie mam żadnych problemów - oczywiście poza fizyką, bo auto ma 2m szerokości bez lusterek.


To tak na pocieszenie ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie mogłem wziąć laserów do 3.0d, troszkę ubolewałem, ale adaptive led wygląda bardzo nowocześnie, kierunek jest z boku, ale tego się nie ogląda, zrobiłem 300 km, więc jeszcze mało wiem, ale prowadzenie auta na pneumatyce rekompensuje wszystko, moc silnika dla mnie jest w 100% wystarczająca ( przesiadłem się z 2.0 tdi Audi ) - koła standardowe z m-pakietu, dla mnie są w porządku.

 

Dostawa naszej X5-ki prawdopodobnie przed Świętami Wielkanocy, ogólnie nie chcę już powtarzać wątku, ale tak zapytam użytkownika czy brałeś tylna oś skrętną ? , jeśli tak to jakie wrażenia ?, ja nie brałem i teraz mega żałuję( Zachar na YT ocenił to pozytywnie), a na ciasnych parkingach to pewnie pomocna rzecz.

 

Nie mam osi skrętnej, jak pisałem, przesiadłem się z A6, nie mam żadnego problemu z parkowaniem ( znaczy mam taki, że szukam miejsca żeby nikt nie porysował :norty: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam os skretna , moim zdaniem warto auto prowadzi sie duzo lepiej , wygoda przy parkowaniu tez na duzy plus , jezdzilem dla porownania autem bez

i jest spora roznica. Oczywiscie nie twierdze ze bez osi jest zle , po prostu ze skretna osia jest lepiej.

To tak jak ze wszystkim po kolei - lampy - zwykle ledy tez swieca dobrze ale lasery lepiej ( o wygladzie nie wspominam ) zwykle zawieszenie bez pneumatyki jest dobra ale z pneumatyka jest duzo lepiej , itd.

Moim prywatnym zdaniem przy juz bazowo dosc drogich autach nie ma co sie szczypac.

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Tez mam tylna os skretna i jest to super opcja przy tam duzym samochodzie. Tak jak kolega Fino powiedział X5 jest pewnie fajne i bez pneumatyki,laserow,osi skretnej,asystentow,foteli komfort itd tylko po co w takim razie brniemy w to "premium" jak pozostaje tylko znaczek BMW. Dołożyc do tego jeszcze silnik 2.0 do 2,5 tonowej kolumbryny i mamy niby premium pełna geba :duh:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że w sprawie osi skrętnej Kolegów ponosi fantazja. Korzystam z tej opcji (teraz w G11) i wydaje mi się, że potrzebna jest pewna dynamika (szybkość), aby działanie tej opcji dostrzec np. domykanie ciasnych skrętów na wąskiej ulicy. Zakręty przy prędkościach szosowych to inna bajka.

Przy manewrowaniu (np parkingowym) ja tego nie odczuwam, bo to nie oś z wymuszonym skrętem jak np w specjalistycznych wieloosiowych naczepach ciężarowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czy można uznać, że zawieszenie pneumatyczne realizuje funkcje stabilizacja przechyłów która jest w zawieszeniu m prof?

 

Raczej nie. Pneumatyka wyglada tak, ze na Comfort buja troche jak statkiem ale faktycznie amortyzacja jest super. Na sport natomiast jest stabilniej, nie ma juz mowy o bujaniu a wiec i przechyły na zakretach nie sa jakos specjalnie odczuwalne. Nie jest to jednak tak, ze samochod w zakrecie jedzie jak po prostej a taki jest chyba sens zawieszenia Mprof.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można uznać, że zawieszenie pneumatyczne realizuje funkcje stabilizacja przechyłów która jest w zawieszeniu m prof?

 

Raczej nie. Pneumatyka wyglada tak, ze na Comfort buja troche jak statkiem ale faktycznie amortyzacja jest super. Na sport natomiast jest stabilniej, nie ma juz mowy o bujaniu a wiec i przechyły na zakretach nie sa jakos specjalnie odczuwalne. Nie jest to jednak tak, ze samochod w zakrecie jedzie jak po prostej a taki jest chyba sens zawieszenia Mprof.

Ze swojego doswiadczenia potwierdzam zdanie Kolegi Michael1916 , stabilizacja przechylow to mega sprawa , pod warunkiem ze lubimy konkretnie zapier...c zwlaszcza po zakretach. Pneumatyka oczywisciwe pozwala obnizyc i utwardzic auto ale zawsze bedzie sie przechylalo na zakretach.

Szkoda ze w G05 nie ma opcji polaczenia pneumatyki ze stabilizacja przechylu bo to moim zdaniem najlepsze rozwiazanie .

Mialem tak w Audi SQ7 i robilo to robote na maxa , jak bylo trzeba to byl mega komfort a jak sie auto obnizylo i wbilo tryb sportowego zawieszenia jezdzil naprawde jak po szynie ( przednie opony w nowym aucie wykonczylem w jeden sezon letni - niecale 15 tys. km :) ) tyle bylo frajdy z prowadzenia tego klocka ze szok.Pozatym stabilizacja dzialala tam caly czas w kazdym trybie ( oczywiscie w komfortowym troche delikatniej )

W BMW widac poszli inna droga albo ma byc sportowo - czyli zawieszenie M-Profesional ze stabilizacja albo komfortowo - pneumatyka albo nijak czyli zwykle zawieszenie.

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem z pneumatyką i bez - jak dla mnie zawieszenie adaptacyjne z M pakietu (nie professional) jest znacznie bardziej sztywne od pneumatyki w ustawieniu sport i znacznie mniej przechyla się w zakrętach. Jest też oczywiście znacznie mniej komfortowe. Coś za coś.

 

Tez mam tylna os skretna i jest to super opcja przy tam duzym samochodzie. Tak jak kolega Fino powiedział X5 jest pewnie fajne i bez pneumatyki,laserow,osi skretnej,asystentow,foteli komfort itd tylko po co w takim razie brniemy w to "premium" jak pozostaje tylko znaczek BMW. Dołożyc do tego jeszcze silnik 2.0 do 2,5 tonowej kolumbryny i mamy niby premium pełna geba :duh:

 

Pownineneś jeszcze dodać nightvision i system muzyki bowers&wilkinson - po co się ograniczać? :mrgreen:


W moim przypadku wybór zawieszenia M pakietowego, sportowych foteli i braku osi skrętnej (która w wielu testach została oceniona średnio, by nie powiedzieć słabo) był celowy, a nie wynikał z oszczedności - każdy ma własne preferencje :cool2: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokladnie , kazdy ma swoje preferencje , dla mnie kamera noktowizyjna jest zbedna a wrecz wnerwiajaca , mialem w 2 autach i mnie osobiscie bardziej rozprasza niz pomaga , wywoluje mnostwo falszywych alarmow i ostrzega przed czyms na co wogole kierowca nie powinien zwrocic uwagi.

Naglosnienie Bowersa jest strasznie drogie , szalu nie robi , no moze jest fajnie oswietlone i ladnymi blaszkami obite :wink: HK za 2,5 tys. wystarcza

Ale ja to jestem specyficzny , dla mnie mogloby spokojnie nie byc zadnych kamer cofania ( nawet podstawowej ) jakby byl parktronik.

Panoramy tez nie zamowilem bo korzystam sporadycznie , za to musi byc HUD , ogrzewanie postojowe , grzana kierownica , grzane podlokietniki i tylne fotele , masaze , wentylacja zadka , rolety w tylnych oknach , dociaganie drzwi , lasery , os skretna , pneumatyka , hak.

A no i szklana gala to podstawa :mrgreen:

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem z pneumatyką i bez - jak dla mnie zawieszenie adaptacyjne z M pakietu (nie professional) jest znacznie bardziej sztywne od pneumatyki w ustawieniu sport i znacznie mniej przechyla się w zakrętach. Jest też oczywiście znacznie mniej komfortowe.

 

W ustawieniu sport najważniejsza jest sztywność zawieszenia i minimalizacja przechyłów, a na drugim miejscu komfort jazdy. Tryb sport włączamy raczej podróżując bez dzieci, aby dany odcinek przejechać znacznie szybciej.


Rozumiem, że trybie Comfort zwykle zawieszenie jest mniej komfortowe niż pneumatyka - tylko czy jest to znacznie mniej komfortowe czy minimalnie mniej komfortowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jeździłem z pneumatyką i bez - jak dla mnie zawieszenie adaptacyjne z M pakietu (nie professional) jest znacznie bardziej sztywne od pneumatyki w ustawieniu sport i znacznie mniej przechyla się w zakrętach. Jest też oczywiście znacznie mniej komfortowe.

 

W ustawieniu sport najważniejsza jest sztywność zawieszenia i minimalizacja przechyłów, a na drugim miejscu komfort jazdy. Tryb sport włączamy raczej podróżując bez dzieci, aby dany odcinek przejechać znacznie szybciej.


Rozumiem, że trybie Comfort zwykle zawieszenie jest mniej komfortowe niż pneumatyka - tylko czy jest to znacznie mniej komfortowe czy minimalnie mniej komfortowe?

 

Jezdziłem na jazdzie testowej M50D bez pneumatyki i było wyrażnie twardziej niz z pneumatyka. Nikt chyba nie jest w stanie opisac tego jakos lepiej. Zwyczajnie roznica w komforcie jest wyczuwalna na pierwszej nierownosci. Przy pneumatyce fajne jest to ze mozesz regulowac wysokosc zawieszenia np podniesc gdy wjezdzasz w teren a na autostradzie obniza sie zeby zmniejszyc zuzycie paliwa i hałas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie - jest twardziej, ale w comfort naprawdę podróżuje się przyjemnie jak na X5 przystało - trzeba pamiętać, że X5 nawet z M pakietowym zawieszeniem jest dużo bardziej komfortowe niż analogiczna zwykła 5ka. Dla mnie zmiana była naprawdę duża w stosunku do nie SUV-a i teraz jak wsiadam do czego innego niż X5 wydaje mi się mega niewygodne i każda dziura jest znacznie bardziej wyczuwalna. Także spokojnie - wciąż jest bardzo wygodnie :cool2: ale nie jest to oczywiście "płynięcie" jak w pneumatyce.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No to mamy z kolegą BigCactus zupełnie odmienne spojrzenie na motoryzacje. Dla mnie kupujac suva zamiast limuzyny/sedana, generalnie samochodu o "standardowej" wysokosci,oddajemy troche komfortu, wyciszenia w zamian za wszechstronnosc, pojemnosc wnetrza,moze widocznosc,własciwosci terenowe i jeszcze pare zalet by sie znalazło. Generalnie im wyzej zawieszony samochod tym zawieszenie musi byc twardsze zeby zachowac podobne własciwosci jezdne do nizszych konkurentow. W mojej opinii dokładnie czuc ta zaleznosc własnie w X5 ze zwykłym zawieszeniem. Dołozenie pneumatyki to zachowanie komfortu serii 5 w podwyzszonej X5 przynajmniej do czasu gdy w serii 5 zaczna oferowac rowniez pneumatyczne zawieszenie.

Pisałem o roznicy zdan z kolega także dlatego, ze co do wyboru silnika diesel kontra benzyna rowniez stoimy na przeciwnych biegunach. Dla mnie jak juz benzyna do takiej masy to bardzo mocna zebym wiedział dlaczego odwiedzam stacje benzynowa co drugi dzien. Dla mniejszych samochodow powiedzmy do serii 3 i moze 5 benzyna wydaje mi sie lepszym wyjsciem.

Piekno motoryzacji tkwi tez w tym, ze ludzie potrafia widziec ten sam samochod w zupełnie odmienny sposob i nie mowie tu tylko o stylistyce. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiscie tez widze i czuje wrecz przepasc na korzysc auta z pneumatyka i to nie tylko w kwestii komfortu , porownujac roznice warto tez dodac na jakich kolach sie poruszamy i czy z RFT i tak w aucie z pneumatyka jest naprawde fajnie przy 21' z RFT , 22' ma kolega bez RFT i jest chyba nawet ciut lepiej. Niestety albo moze i stety BMW w swoich Suvach dla zachowania wlasnosci jezdnych zgodnych z filozofia i tradycja firmy pakuje twarde i dosc sprezyste zawieszenia ktore maja trudne zadanie zniwelowania opon typu RFT i co sie sprawdza na idealnych drogach niestety jest porazka na kiepskich i dziurawych.

Dlugo nie zapomne podskakiwania i podrygiwania w F15 , E70 z zawieszeniem M pakietowym , po wiekszym posilku zbieralo sie na wymioty :duh:

A w zakretach przez wysoko polozony srodek ciezkosci i tak szalu nie ma.

Zwroccie uwage np. na Audi , moim zdanie poszli lepsza droga w przypadku duzego Suva - np. w Q7/SQ7 auto fabrycznie jest sporo nizej zawieszone niz BMW X5 ( i F15 i G05 ) ( patrz przestrzen miedzy kolem a nadkolem )

ale ma znacznie bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie - na co dzien rewelacja a w razie potrzeby jak jest pneumatyka to podnosimy.

Dzieki temu auto pozostaje komfortowe ale i dobrze sie prowadzi .

Ex:

IX M60

F96 X6M Comp.

G05 X5 m50d

F90 M5 Comp. 780km

G01 X3 30i

F86 X6M 575km

F15 X5 25d

E71 X6 40d

E70 X5 4.8i

E61 535d

E31 850ci cudo:)

E53 X5 4.4i

E46 328ia

E39 540ia

E39 535i

E39 528i

i sporo innych ale już nie BMW 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mamy z kolegą BigCactus zupełnie odmienne spojrzenie na motoryzacje.

 

Nie aż tak odmienne jeśli obydwaj jeździmy X5 ;) .

 

Pisałem o roznicy zdan z kolega także dlatego, ze co do wyboru silnika diesel kontra benzyna rowniez stoimy na przeciwnych biegunach. Dla mnie jak juz benzyna do takiej masy to bardzo mocna zebym wiedział dlaczego odwiedzam stacje benzynowa co drugi dzien. Dla mniejszych samochodow powiedzmy do serii 3 i moze 5 benzyna wydaje mi sie lepszym wyjsciem.

 

Z całego X5 najbardziej zadowolony jestem własnie z decyzji odnośnie 40i :cool2: . I przy tym co podkreślam w pełni doceniam pozostałe silniki, które są oferowane :cool2: . Po prostu w moim przypadku taki a nie inny wybór był optymalny, a osiągi tego samochodu są lepsze niż się spodziewałem - znaczy się wiem, dlaczego odwiedzam stację co 650-700km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.