Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Jechałem kiedyś - krótki odcinek 20 km - 530d. Prowadziła się świetnie. Seryjne, nie duże koła. Kierownicą kręciło się tak przyjemnie i lekko. Pewnie za sprawą RWD? Miałem również przyjemność prowadzić Touarega I 4.2 benzyna + LPG :) Auto mocne, wygodne, ale czułem to szarpanie na kierownicy jak w służbowym Fordzie Focusie. Szarpie, które czuć np. przy szybkim wyjeździe z podrzędnej. Czy podobnie jest w BMW z xDrive? A może ten napęd jest tak zrobiony, że nie psuje prowadzenia RWD? W końcu to BMW...
Opublikowano
Witaj, wprawdzie BMW typowo RWD jezdzilem dosc dawno, wiec zapomnialem szczegolow prowadzenia. Touaregiem rowniez dosc dawno, do bezposredniego porownania. Ale sam posiadam 525 xdrive. Nie mam zadnych zadtrzezen do prowadzenia. Mokra nawierzchnia, pelny gaz na skreconych kolach, wlaczajac sie do ruchu z podporzadkowanej. Zanim elektronika zadziala to az czulem ze mi tylek zaczelo wynosic, jak w RWD. Dla porownania w pamieci mam utkwione jak bawilem sie na sniegu Volvo V70 i Renault Scenic z naoedem AWD. W obydwoch dolaczany tyl. I dzialalo to naprawde chu.., no kiepsko dzialalo.
Opublikowano
Witaj, wprawdzie BMW typowo RWD jezdzilem dosc dawno, wiec zapomnialem szczegolow prowadzenia. Touaregiem rowniez dosc dawno, do bezposredniego porownania. Ale sam posiadam 525 xdrive. Nie mam zadnych zadtrzezen do prowadzenia. Mokra nawierzchnia, pelny gaz na skreconych kolach, wlaczajac sie do ruchu z podporzadkowanej. Zanim elektronika zadziala to az czulem ze mi tylek zaczelo wynosic, jak w RWD. Dla porownania w pamieci mam utkwione jak bawilem sie na sniegu Volvo V70 i Renault Scenic z naoedem AWD. W obydwoch dolaczany tyl. I dzialalo to naprawde chu.., no kiepsko dzialalo.

 

Ten Touareg miał tzw. napęd stały. Wiadomo na śniegu fajnie, ruszyć szybko również można. Ja jednak wole na super śliskim ruszyć wolniej (co nie znaczy, że tyłem rzuca bo DSC pilnuje toru) a nie czuć poszarpywania na kierownicy bo to obniża mi komfort prowadzenia. Swoją drogą czy w xDrive da się wyłączyć z poziomu jakiegoś menu tę przednią oś?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mam 530xD od niedawna, ale żadnych problemów z prowadzeniem nie doświadczyłem. Ostatnio się zagapilem i z głównej musiałem uciekać w podporządkowana i pięknie wyszedł na pełnym gazie, tylko koła lekko zamieszały.

Miałem nieprzyjemność jeździć Vectra 1.9d 150KM, jak przyspieszałem na koleinach, czy w zakrecie to myślałem że mi kierownicę z rąk wyrwie. Tu w najmniejszym stopniu czegoś takiego nie doświadczyłem, gdzie ustawisz kierownice tam leci jak po szynach.

Opublikowano

Miałem E60 xdrive a obecnie F10 RWD i powiem ze xdrive zawsze wygrywa. 4x4 prowadzi się jak po szynach niezależnie od warunków. Najlepiej oczywiście odczuwalne zimą i w deszczu.

Po przesiadce na RWD byłem strasznie zawiedziony prowadzeniem, ostrzejszym ruszaniem...no co tu dużo pisać tu nie ma co porównywać. Mimo iż skrzynka xdrive nie nalezy do trwałych to ma niezaprzeczalne zalety i bez wątpienia poprawia znacznie bezpieczeństwo.

Tak dla przykładu mialem nowke mondeo 2016 180koni automat i napęd przód i o ile jazda byla spoko to wnerwialo mnie jak kolega wyzej wspomnial przykład z vectra,za duza moc na przednie kola co uniemozliwialo opanowania auta przy ostrym ruszaniu i już wiecej nie chce zadnego auta z napedem przod i duza moca.

Sprawilem sobie F30 xdrive 300koni i jest kompromis jak potrzebuje auta z 4x4.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Swoją drogą czy w xDrive da się wyłączyć z poziomu jakiegoś menu tę przednią oś?

 

Da się wyłączyć z poziomu manualnego menu bezpieczników :wink:

Możesz dorobić sobie wyłącznik ale będzie walić błędem

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Opublikowano

Wyłączenie xdriva przez bezpieczniki nie jest takie proste jak się wydaje. Wytargasz 1 bezpiecznik od skrzyni rozdzielczej i wywali błędy ale ABS/ESP mógłbym powiedzieć "blokuje się" i nie da się kontroli trakcji wyłączyć całkowicie :) Auto będzie co prawda RWD ale ABS będzie nas pilnował bez względu na to ile razy nadusimy przycisk kontroli trakcji ;)



Dopiero jak pozbędziemy się bezpiecznika ABS to możemy sobie spalić laczka. Z tym że.... nie ma kompletnie ABS/ESP/ASR... żadnego systemu bezpieczeństwa.



Co do RWD vs AWD w E60.... jeździłem tym i tym i muszę pochwalić swoje :D Auto rusza normalnie.... da się oczywiście zgubić trakcję na tylnej osi ale szybko zapina się przód, wszak xdrive to i tak napęd na tył spięty na 100%. Kierownicą nie szarpie. RWD w zimie to porażka a przy xdrivie rozpędzasz się normalnie i bez stresu.


Nie ma "przepychania" auta na parkingach czy przy manewrowaniu jak ma to miejsce przy Quattro (torsen). Czasami jeżdżąc A6 C6 w quattro zastanawiam się czy tam się coś kiedyś nie zmieli jak się depnie przy skręconych kołach :roll:


Prowadzenie i poczucie większego bezpieczeństwa oczywiście na plus dla "iksa".


Kilka minusów ? No są oczywiście :mrgreen:


Inne felgi dla RWD i XDrive

brak fabrycznych zawieszeń typu "M-technic" i to jest największa pomyłka BMW. Fabryczne E60 xdrive jest wysokie... i w zakrętach szału nie ma. Stąd chyba opinie że xdrive gorzej się prowadzi.



Nooo to tyle minusów :cool2:

E60 535xd+++ + 8hp70x


Individual project by mnichu

Opublikowano


Inne felgi dla RWD i XDrive

brak fabrycznych zawieszeń typu "M-technic" i to jest największa pomyłka BMW. Fabryczne E60 xdrive jest wysokie... i w zakrętach szału nie ma. Stąd chyba opinie że xdrive gorzej się prowadzi.



Nooo to tyle minusów :cool2:

 

A gdzie Ty w M-technicu checezs jeździć po Polsce? To nawet na autostradach jest wada bo zdarzają się koleiny. Auto z xDrive jest 14 mm wyższe (sprawdziłem: http://www.bmw-e60.eu/technika/xdrive/) od "zwykłego". Co to jest 14mm? Nowa opona zimowa ma 9 mm. Całkiem zużyta 3 mm. To jest 6 mm różnicy, której nie zauważy nikt z odległości 2 metrów. Sądzisz, że zauważysz różnicę 14 mm?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak, stojąc na światłach że stara opona obok xdrive z nową opona widać różnicę po lusterkach :mrgreen:


Idąc twoim tokiem myślenie - 30mm też nie powinno wpadać w oko z odległości 6m

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Opublikowano
Tak, stojąc na światłach że stara opona obok xdrive z nową opona widać różnicę po lusterkach :mrgreen:


Idąc twoim tokiem myślenie - 30mm też nie powinno wpadać w oko z odległości 6m

 

30 mm tak naprawdę widać jak stoją dwa auta obok siebie. Jak przeglądam ogłoszenia na olx to nie widzę od razu które obniżone o te 30 a które seria.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

brak fabrycznych zawieszeń typu "M-technic" i to jest największa pomyłka BMW. Fabryczne E60 xdrive jest wysokie...

 

Do e61 bez X i w m-paku nie porównam bo nie mam jak, ale mogę do e39, bo dopiero w porównaniu do tej fury e61x jest wysokie - dobre kilka cm (dach do dachu). Natomiast zawias i prowadzenie - e61x jest dużo twardsze i w zakrętach i przy dużych prędkościach prowadzi się pewniej.


I kolega dobrze prawi:

A gdzie Ty w M-technicu checezs jeździć po Polsce?

 

Po kilku miesiącach ujeżdżania zachodnich dróg płaskich jak stół przyjechałem na tydzień do PL, zrobiłem tysiąc km po różnych kategoriach asfaltu i tak się się zastanawiam - gdzie Ci wszyscy co sobie pakują coilovery i inne poważniejsze gleby jeźdżą? Bo poza kilka autobanami i S-kami to poważnie nie ma gdzie, a przynajmniej ja na takim zawiasie to bym sobie kręgosłup połamał i plomby pogubił, nawet jeżdżąc przepisowo. Teraz to mi tylko zawiasu czasem żal było jak na wojewódzkiej drodze czasem taki cuda się trafiały, że miałem wrażenie, że amor przez maskę mi wyskoczy.

Opublikowano

Nooo to tyle minusów :cool2:

Myślę że znalazłbym jeszcze kilka:

* dużo droższe części w porównaniu do rwd

* dużo dużo trudniejsze serwisowanie ograniczony dostęp

* trwałość napędu xdrive w porównaniu do rwd jest duzo mniejsza

* xdrive swoje waży takze masa też na minus

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A gdzie Ty w M-technicu checezs jeździć po Polsce? To nawet na autostradach jest wada bo zdarzają się koleiny.

 

Jak po ~100kkm przesiadłem się z E46 z opcją s226 na E60x-drive to miałem wrażenie, że to bujany tapczan na żyrafich nogach. :duh: Teraz z biegiem czasu/przyzwyczajenia mniej na to zwracam ale nadal uważam, że auto jest za miękkie.


Zalety:

- bez stresu można parkować przodem do krawężnika, w zimie nie szoruje zderzakiem po lodzie. Obawa przed porysowaniem przodu zderzaka w E46 była jak natręctwo/fobia :mad2: teraz jest luzzziiikk.... :D

- prowadzenie, prowadzenie i jeszcze raz prowadzenie. Nie ma stresu, że przy zmianie pasa jak leje deszcz czy sypie śnieg postawimy auto bokiem bo za mocno wciśniemy gaz. /oczywiście fizyki nie oszukamy ale granica poślizgu jest przy x-drive mocno przesunięta/

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
e46 to gokart w porównaniu do e61x jak i e39, zupełnie inna klasa pojazdu. Jak się przesiadłem z e39 do e46 to miałem wrażenie, że jeżdzę kuprem po asfalcie w furze azjayckiego pochodzenia. :lol:
Opublikowano
A gdzie Ty w M-technicu checezs jeździć po Polsce?

 

No dobra... nie mieszkam w Polsce ale często w niej bywam więc odpowiem że....... Wszędzie ? Seryjne zawieszenie było u mnie może 6 miesięcy jak kupiłem auto. Auto w ori m paku a taka koza że wstyd tym było jeździć :duh: Na obniżonym zawieszeniu i szerokich gumach dopiero człowiek zauważa ile frajdy daje auto marki BMW. Jakbym szukał tapczanu do jazdy to wziąłbym mercedesa :cool2:


0a7b009c8fd2b961.jpg


 

To nawet na autostradach jest wada bo zdarzają się koleiny.

 

Nie przesadzajmy... podłogą nie przytrzesz :mrgreen:

 

Nowa opona zimowa ma 9 mm

 

8mm ma porządna opona. Niektóre opony do suwów mają 10mm.

 

Całkiem zużyta 3 mm.

 

1.6mm według przepisów. 0mm ma zużyta.

 

Sądzisz, że zauważysz różnicę 14 mm?

 

Zobacz fotę wyżej.... a potem idz zobacz zwykłe RWD w M-pakiecie. Ja różnicę widzę z daleka. Xdrive ma +14mm do serii. M-Technic ma jak się nie myle -20mm do serii. Seria przyjmijmy że to 0mm. Pomiedzy Xdrivem a M technikiem masz więc 34mm różnicy. Mało ?



Zresztą później napisałeś...

30 mm tak naprawdę widać jak stoją dwa auta obok siebie.

 

Ale kumam że błędnie założyłeś róznicę tylko 14 milimetrów pomiędzy Xdrive a Mtechnic.



Teraz co prawda mam auto wyżej ale najlepiej wspominam eibacha i oponki 4x 245/35 R19 - Auto jest doklejone do asfaltu ale nie tak jak w przypadku HR i 245/35 oraz 285/30 R19 :cool2:

 

* dużo droższe części w porównaniu do rwd

 

Co np ? Tylko nie wymieniaj rzeczy których nie ma w RWD bo wtedy to porównanie nie ma sensu. Xdrive i RWD to według mnie 90% wspólnych cześci.

 

* dużo dużo trudniejsze serwisowanie ograniczony dostęp

 

Do czego np ? :D

 

* trwałość napędu xdrive w porównaniu do rwd jest duzo mniejsza

 


Tu może racja... zdarzają się usterki ale ja się poważnie zastanawiam czemu ludzie nie dbają o te skrzynki rozdzielcze. Wymiana oleju to podstawa w niej (70zł).

Moja ma 307kkm i 2 wymiany oleju za sobą.


>około 190kkm latała na serii

>około 40kkm z 320ps i 670nm

> ponad 60kkm pieści ją 365ps i 800NM


I działa nadal :cool2: Więc jak kto dba... tak ma ;)

 

* xdrive swoje waży takze masa też na minus

 

70kg. Nie ma tragedii.






Powiem Wam, że raczej marne szanse żebym zasiadł za zwykłym RWD. Bo FWD napewno odpada :cool2: I myśle że każdy kto pojeździł z napedem 4x4 ma takie samo zdanie :norty:

E60 535xd+++ + 8hp70x


Individual project by mnichu

Opublikowano

Elementy zawieszenia są droższe od rwd. No i oczywiscie tego co nie ma w rwd za darmo też nie jest...


Serwisowanie jest trudniejsze chyba że auto naprawiasz u mechanika to wtedy będzie trudniej dla twojego portfela. Wyciągnięcie głupiego sterownika świec, wymiana łożyska z przodu, wyciągnięcie magla itd...


Mówisz że 70kg to nie dużo? Dla mnie to sporo jakieś 0,4s wolniej do paki.


Nie zapomnijmy z czego słynie bmw bo napewno nie z napędu x drive. Jakbymy chciał napęd na 4 koła to kupiłbym Audi albo Subaru... Poprostu nie lubię dołączanych napędów i kompletnie nie są mi potrzebne. Z rwd jeszcze nigdy się nie zakopalem.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mówisz że 70kg to nie dużo? Dla mnie to sporo jakieś 0,4s wolniej do paki.

 

Każde tankowanie do pełna daje taki sam efekt, jeździsz stale na rezerwie?

 

Nie zapomnijmy z czego słynie bmw bo napewno nie z napędu x drive. Jakbymy chciał napęd na 4 koła to kupiłbym Audi albo Subaru... Poprostu nie lubię dołączanych napędów i kompletnie nie są mi potrzebne. Z rwd jeszcze nigdy się nie zakopalem.

 

Jak pojeździłem x-drive szczególnie w deszczu/śniegu zmieniłem zdanie, wcześniej myślałem podobnie.


BTW: od jakiegoś czasu wychodzi chyba więcej modeli z x-drivem jak bez.

Opublikowano

Przyspieszenia są mierzone na pełnym baku więc co to za różnica nie rozumie.... Czyli jak będę na rezerwie a ty z pełnym bakiem to moje auto będzie wazylo 140kg mniej, tj 0,8s przepaść. To na suchej nawierzchni tj jakieś 250dni w roku wachasz moje spaliny.

I jeszcze najważniejszy minus którego też nikt nie podał to większe spalanie.

Opublikowano (edytowane)
Elementy zawieszenia są droższe od rwd. No i oczywiscie tego co nie ma w rwd za darmo też nie jest...


Serwisowanie jest trudniejsze chyba że auto naprawiasz u mechanika to wtedy będzie trudniej dla twojego portfela. Wyciągnięcie głupiego sterownika świec, wymiana łożyska z przodu, wyciągnięcie magla itd...


Mówisz że 70kg to nie dużo? Dla mnie to sporo jakieś 0,4s wolniej do paki.

 


Bzdura, jest odwrotnie. To wersje z xDrive maja lepsze czasy przyspieszeń do setki, np. m140i ma 4.6s (i żeby to osiągnąć trzeba dobrej i suchutkiej nawierzchni...) a M140i xDrive ma 4,4s (w testach nawet 4,3s) i na pewno z większą powtarzalnością i tolerancją dla nawierzchni.

ps. Tak na marginesie to nie widziałem żadnych danych producenta potwierdzających przyrost wagi o 70kg dla M140i xDrive w stosunku do M140i (a jest takowy, (+25kg) dla wersji z steptronic-em)...

Edytowane przez jjj28
Opublikowano
Mam 530 xd lci :cool2: do tego była 530 d , mam z czy porównać , dla mnie xd jest o niebo lepsza , przyspieszenie -zwykła 530d nie ma szans :wink: , prowadzenie :cool2:
Opublikowano
Elementy zawieszenia są droższe od rwd

 

Zaskoczę Cię...


Wahacze przód xdrive (jedna strona):

Nr: 31102348042

ORYGINAŁ BMW

Zestaw naprawczy wahacza wlecz

390,00 zł


Nr: 31122347981

ORYGINAŁ BMW

Wahacz przedni lewy dolny iX

787,00 zł


Wahacze przód RWD (jedna strona)

Nr: 31102348047

ORYGINAŁ BMW

Zest.naprawczy wahacza wl.L

803,00 zł


Nr: 31122347951

ORYGINAŁ BMW

Materiał

809,00 zł


Zawieszenie tył jest to samo.


Amor xdrive przód :

Nr: 31316786517

ORYGINAŁ BMW

Kolumna MCP

1508,00 zł


Amor RWD przód:

Nr: 31326764458

ORYGINAŁ BMW

Kolumna MCP

1371,00 zł


Amor xdrive tył:

Nr: 33526785984

ORYGINAŁ BMW

Amortyzator 1szt

996,00 zł



Amor RWD tył:

Nr: 33526766605

ORYGINAŁ BMW

Amortyzator 1szt

996,00 zł


końcówka drążka kierowniczego xdrive:

Nr: 32216767860

ORYGINAŁ BMW

Końc dr kier P

410,00 zł



końcówka drążka kierowniczego RWD:

Nr: 32106776946

ORYGINAŁ BMW

Końcówka dr kier L/P

504,00 zł



źródło aso-bmw.pl


Porównywalnie hmm ?





 

No i oczywiscie tego co nie ma w rwd za darmo też nie jest...

 

Idąc tym tropem lepiej kupić wolnossące bo nie ma turbo to nie ma co się zepsuć :cool2:

 

Wyciągnięcie głupiego sterownika świec, wymiana łożyska z przodu, wyciągnięcie magla itd...

 

Myślałem że sterownik świec w X i RWD są w tym samym miejscu :> Łożysko z przodu... no fakt RWD ma fajnie a w Xdrivie trzeba prasy hydraulicznej jak w większości aut na drogach :D Magla nie wyciągałem ale widzę że przy X nie ma spiny w razie W.


 

Mówisz że 70kg to nie dużo? Dla mnie to sporo jakieś 0,4s wolniej do paki.

 

Dopasione RWD będzie cięższe od bidy edyszyn z xdrivem. 70 kg nie robi różnicy moim zdaniem.

 

Nie zapomnijmy z czego słynie bmw bo napewno nie z napędu x drive.

 

Z tylnego napędu też na pewno nie z tego co mi wiadomo.

 

Poprostu nie lubię dołączanych napędów i kompletnie nie są mi potrzebne. Z rwd jeszcze nigdy się nie zakopalem.

 

Tu nie chodzi tylko o zimę czy drogi gruntowe. Xdrive daje dużo więcej bezpieczeństwa od RWD i nic tego nie zmieni. Na suchym... na mokrym.. na śniegu... w każdej sytuacji xdrive wygrywa.

 

To na suchej nawierzchni tj jakieś 250dni w roku wachasz moje spaliny.

 

Jeździmy po mieście ? Z Xdrivem startu nie masz choćbyś miał z tyłu opony ze złota - czyli jednak Ty wąchasz spaliny.

 

I jeszcze najważniejszy minus którego też nikt nie podał to większe spalanie.

 

Litra różnicy się nie spodziewaj.

 

nie widziałem żadnych danych producenta potwierdzających przyrost wagi o 70kg dla M140i xDrive w stosunku do M140i

 

70 kg różnicy odnosi się do modelu E60 (nie ogólnie).



Interesującym faktem jest również to, że najnowsze M5 zostało wyposażone w XDRIVE :mrgreen:

E60 535xd+++ + 8hp70x


Individual project by mnichu

Opublikowano

Którego można wyłączyc, gdyby się nie dało wyłączyć to oprócz ciebie i kolegi baxa nikt m5 by nie kupił. Powiedz mi czemu formuly 1 nie robią z napędem na cztery koła skoro taki jest super?

Jeżeli 70kg nie odbija się na przyspieszniu to po holere walczą z masą?

Widzę że jesteście z grona ludzi tych co mają uważają za najlepsze na świecie. Także nie będę się kłócić x drive jest najlepszy. Moje auto idzie na sprzedaz a formuly jeden póki nie zmienia napędu na 4 nie oglądam :cool2:

Opublikowano
Aaa i jeszcze zapomnieliscie zaprzeczyć że Audi i Subaru ma lepszy napęd na 4. Pewnie tak nie jest bo nie nazywa sie xdrive i nie macie go u siebie w samochodzie...
Opublikowano

M5 wyszło w Xdrivie bo takie było zapotrzebowanie na rynku. M5 nie miało startu z RS6 i BMW musiało na to zareagować. Pozatym BMW dokoksowało tak silniki że RWD nie jest w stanie przenieść mocy na asfalt. Nie wiem kogo w dzisiejszych czasach rajcuje mruganie kontroli trakcji do 100km/h :duh:


Z F1 to się rozpędziłeś :D Wiesz jakie tam działają siły dociskające ? Wiesz że tam nie jest ważny sprint od zera do setki czy tam do trzystu ? :D Wiesz ze gadamy o samochodach cywilnych a nie pojazdach do sportu ?



Waga jest wrogiem przyspieszenia i nie mam co do tego najmniejszej wątpliwości. Tylko uwierz... nic Ci po wadze jak nie masz przyczepności :cool2:


Xdrive nie jest najlepszy. Xdrive jest po prostu lepszy od RWD i tyle. Jeśli twierdzisz inaczej to czemu nie robią aut z napędem na jedno koło ? ;)



I nie uważam że to co mam to jest najlepsze :|


Xdrive to przyczepność... większe bezpieczeństwo, łatwiejsze prowadzenie. Jeśli uważasz inaczej to mi napisz proszę dlaczego.




Pozdrawiam, mniszek.

E60 535xd+++ + 8hp70x


Individual project by mnichu

Opublikowano
Dla tych co niepotrafia jeździć to się zgodze. Wszystkie prestiżowe wyścigi są z napędem na tył. Praw fizyki nie oszukasz a wychodząc z zakrętu które koła są najbardziej dociazone? Czemu w dragsterach nie dają napędu na 4? Przeciez według was lepiej by się zbierały.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.