Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Chciałem wyczyścic przepustnice bo czasem szarpnie i wyskoczy błąd i wiem ze to jest przyczyna.

Mam pytanie czy jeśli odłącze elektrycznie, odkręce i wyczyszcze a pożniej ponownie założe i podepnę bedzie ok?

Czy potrzeba jeszcze coś np adaptację czy cos podobnego?


dzieki za informacje.

Opublikowano
napewno co trzeba bedzie zrobic to wykasowac blad ktory sie pojawi po odlaczeniu przepustnicy :wink: nie wiem jaki masz program ale jesli masz opcje adaptacji napewno nie zaszkodzi :)

Czasem na drodze spotykam prawdziwych szalencow...

Pedza na złamanie karku i wbrew rozsadkowi...

Czasem naprawde ciezko ich wyprzedzic...

 

 

Moje 730d==>

 

Opublikowano
Może dla kogoś się przyda: przy wylaczonej stacyjce odpiecie , czyszczenie, wpiecie nie skutkuje niczym, nie ma błedów i nie trzeba nic kalibrować/adaptować. Wszystko smiga bez problemów.
Opublikowano
A z drugiej strony: czy jest instrukcja adaptacji zupełnie nowej przepustnicy? czy robi sie to tylko za pomoca softu?
Opublikowano (edytowane)

dzięki.

Ten temat oczywiście czytałem ale instrukcja nic nie mówi o 4.8. jedynie o tym ze jest EDK w pewnych modelach zastepując MDK.

Będe szukał dalej.

Edytowane przez pajak4
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

witam


Bede szukał dalej.


:cool2: :cool2:

Pozdrawiam Andrzej
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

witam


EN - BMW E70 X5 4.8i SAV / Wiring Diagrams and Functional Description / Power train / Engine electronics ME9 / Air supply / Throttle valve /

Learning function of electric throttle valve actuator

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e70-x5-4.8i-sav/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-me9/air-supply/throttle-valve/YHvbema


DE - BMW E70 X5 4.8i SAV / Schaltbilder und Funktionsbeschreibung / Antrieb / Motor Elektronik ME9 / Luftversorgung / Drosselklappe /

Lernfunktion elektrischer Drosselklappensteller

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/e70-x5-4.8i-sav/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-me9/air-supply/throttle-valve/YHvbema


Lernfunktion elektrischer Drosselklappensteller

Funkcja "edukacyjna" siłownika elektrycznego zaworu dławiącego


Um Bauteiltoleranzen auszugleichen ist es nötig, Motorsteuergerät und Drosselklappe zu adaptieren. Dabei wird in einem vorgegebenen Test der Notluftpunkt (Stellung der abgeschalteten Drosselklappe) und der untere mechanische Anschlag (Klappe völlig geschlossen) selbständig gelernt.


Auch wird die Rückstellfeder geprüft, ihre Aufgabe ist, im Fehlerfall die Klappe zu schließen.


Aby skompensować tolerancje komponentów, konieczne jest dostosowanie ( Adaptacja ) jednostki sterującej silnikiem i przepustnicy. Przy danym teście punkt awaryjny powietrza (pozycja przepustnicy wyłączona) i dolny ogranicznik mechaniczny (przepustnica całkowicie zamknięta) są odczytywane automatycznie.


Sprawdzana jest również sprężyna powrotna, której zadaniem jest zamknięcie przepustnicy w przypadku awarii.


Bedingungen


Um die Adaption durchführen zu können, müssen folgende Bedingungen erfüllt sein:


- Batteriespannung > 10 V

- Motordrehzahl < 32 U/min

- Fahrzeuggeschwindigkeit < 2 km/h

- Ansauglufttemperatur > -10 Grad C

- Motortemperatur > -10 Grad C, < 142 Grad C

- Außerdem darf kein Fehler der Drosselklappenpotentiometer anliegen.


Warunki


Aby móc przeprowadzić adaptację, muszą być spełnione następujące warunki:


- Napięcie akumulatora > 10 V

- Prędkość obrotowa silnika < 32 obr/min

- Prędkość pojazdu < 2 km/h

- Temperatura powietrza dolotowego > -10 stopni C

- Temperatura silnika > -10 stopni C, < 142 stopnie C

- Ponadto nie może występować błąd potencjometru przepustnicy.


Ablauf der Adaption


Bei jedem Schalten in Zündschloßstellung 2 wird die Stellung der Drossselklappe im unbestromten Zustand überprüft. Hier muß die Klappe im Notluftpunkt stehen. Im Notluftpunkt bleibt die Klappe durch Federkraft einen Spalt weit geöffnet, um bei einem Abschalten der Klappe genug Luft für einen Notbetrieb des Motors zu erhalten. Liegt der gemessene Notluftpunkt außerhalb des zulässigen Bereiches, wird ein Fehler eingetragen.


Durch Öffnen der Klappe mit anschließendem Abschalten wird geprüft, ob die Rückstellfeder in der Lage ist, die Klappe wieder in den Notluftpunkt zu bringen. Auch hier existiert ein eigener Fehlercode.


Um zu verhindern, das die Klappe während des Betriebes an den unteren mechanischen Anschlag fährt, muß dieser Punkt auch gelernt werden.Liegt der gemessene untere mechanische Anschlag außerhalb des zulässigen Bereiches, wird ebenfalls ein Fehler eingetragen


Sind die Bedingungen für eine Adaption nicht gegeben, aber die Adaption wurde bereits einmal erfolgreich durchlaufen, so wird die Adaption einfach ohne Fehlereintrag abgebrochen. Hier gelten die Werte der zuvor durchlaufenen Adaption.


Sind die Bedingungen für eine Adaption nicht gegeben, und die Adaption wurde noch nie erfolgreich durchlaufen ( z.B. Tausch des Motorsteuergerätes oder der Drosselklappe), so wird die Adaption mit Fehlereintrag abgebrochen.


In allen Fehlerfällen wird nur ein Notbetrieb des Motors zugelassen, da die Funktion der Klappe nicht sichergestellt ist.


Procedura dostosowywania


Przy każdym włączeniu zapłonu w pozycji 2, pozycja klapy dławiącej jest sprawdzana w stanie beznapięciowym. W tym przypadku przepustnica musi znajdować się w punkcie powietrza awaryjnego. W awaryjnym punkcie powietrza klapa pozostaje otwarta na skutek działania siły sprężyny, aby utrzymać wystarczającą ilość powietrza do awaryjnego działania silnika po wyłączeniu klapy. Jeśli zmierzony awaryjny punkt powietrza znajduje się poza dopuszczalnym zakresem, wprowadzany jest błąd.


Otwarcie i wyłączenie przepustnicy sprawdza, czy sprężyna powrotna jest w stanie doprowadzić przepustnicę z powrotem do punktu awaryjnego. Również w tym przypadku istnieje osobny kod błędu.


Aby zapobiec przesuwaniu się amortyzatora do dolnego ogranicznika mechanicznego podczas pracy, należy również zapoznać się z tym punktem.


Jeśli warunki dla adaptacji nie są spełnione, ale adaptacja została już raz pomyślnie zakończona, adaptacja zostaje po prostu zakończona bez wpisu błędu. W tym przypadku obowiązują wartości z poprzedniego dostosowania.


Jeśli warunki do adaptacji nie są spełnione, a adaptacja nigdy nie została pomyślnie zakończona (np. wymiana sterownika silnika lub zaworu dławiącego), adaptacja zostaje przerwana wraz z wprowadzeniem błędu.


We wszystkich przypadkach dopuszczalna jest tylko awaryjna praca silnika, ponieważ nie jest zapewnione działanie przepustnicy.


Przetłumaczono przy pomocy http://www.DeepL.com/Translator[/b]

Pozdrawiam Andrzej
Opublikowano

Super , wszystko jasne choc wersja angielska TISa jest dla mnie bardziej przyjazna ale juz poczytane.

Dzieki za pomoc. :lol:

Opublikowano
Może dla kogoś się przyda: przy wylaczonej stacyjce odpiecie , czyszczenie, wpiecie nie skutkuje niczym, nie ma błedów i nie trzeba nic kalibrować/adaptować. Wszystko smiga bez problemów.

bledu na idrive nie bedzie tylko po podpieciu kompa bedzie blad w rejestrze :wink:

Czasem na drodze spotykam prawdziwych szalencow...

Pedza na złamanie karku i wbrew rozsadkowi...

Czasem naprawde ciezko ich wyprzedzic...

 

 

Moje 730d==>

 

Opublikowano
Witam,

Chciałem wyczyścic przepustnice bo czasem szarpnie i wyskoczy błąd i wiem ze to jest przyczyna.

Mam pytanie czy jeśli odłącze elektrycznie, odkręce i wyczyszcze a pożniej ponownie założe i podepnę bedzie ok?

Czy potrzeba jeszcze coś np adaptację czy cos podobnego?


dzieki za informacje.

 

A rozwiniesz nieco objawy, czy to szarpanie jest przy mocnym wciskaniu gazu, czy wyczuwalne podczas delikatnej jazdy?

Pozdr!

Opublikowano

Czasami mialem problem ze podczas startu np po nocy wyskakiwal mi blad potencjometrow przepustnicy. Jako ze oba sa scisle kontrolowane tzn ich charakterystyki położeń to mialem tryb awaryjny bo tak jest zaprogramowane.

Powodem najprawdopodobniej bylo zabrudzenie sworznia i powierzchni po ktorych pracuje klapa. Po odkreceniu czulem lekki opor i skok jak palcami nacisnąłem klape

Po dokladnym wyczyszczeniu preparatem np do egr czy turbin ktory kupilem problem zniknąl klapa pracuje lekko i plynnie, a błędy przeszly do historii i wszystko pracuje ok.

Jesli jednak powierzchnie potencjometrow wewnątrz aktuatora zaczynaja sie wycierac pomoze tylo wymiana modułu.

  • 2 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.