Skocz do zawartości

BMW e91 320D M47T2 - wysokie spalanie - wielkie poszukiwanie


GOblin3k

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,


Jako, ze jestem nowy na forum to chcialem sie przedstawic. Jestem Krzysztof i BMW jezdze odkad zrobilem prawko - minelo juz ponad 13 lat.

Aktualnie posiadam uzywane BMW e91 z silnikiem M47T2 (dwu litrowy diesel 163 konie). Jezdzilem uprzednio E90 oraz E60 z tym silnikiem, do ktorych bede sie odnosil w sprawie mojego duzego problemu ze spalaniem.

Zakupilem E91 od osoby prywatnej w Polsce, ktora jezdzila nim przez ostatnie 3.5 roku (tylko informuje - zaden wyznacznik).

Auto przy ogledzinach dawalo oznaki, ze bedzie sporo do zainwestowania jednak nie przypuszczalem, ze az tyle.

Przejezdzajac trase z miejsca zakupu Poznania do Krakowa wyszly problemy ze spalaniem. Trasa autostrada przy ok 120-140km na godzine plus ze dwie proby rozpedzenia auta do wiekszej predkosci (czego nie moglem zrobic przy ogledzinach - mala miejscowosc pod Poznaniem itp) ukazala, wynik z dystrybutora zdecydowanie ponad 10 l/km (koncowka mrozow zimowych po -10 stopni).

Na dzien dobry zostaly wymienione oba termostaty (jeden byl calkowicie otwarty), usuniete klapki, nowy sterownik swiec, porzadek z zawieszeniem i geometria. Komputer nie wykazywal zadnych powaznych bledow.

Spalanie jednak sie nie zmienilo. Wynik przy mrozach w miescie ok 12l/100km (nie zawsze krotkie odcinki, jednak sporo korkow).

Zostaly przetestowane wtryski metoda przelewowa i wyszly dwa lejace bardziej niz pozostale.

Na trasie Zamosc - Krakow auto spalilo 8.2l przy w miare ekonomicznej jezdzie, wysilajac sie zeby utrzymac ekonomizer jak najnizej - predkosci 70-90 potem 110-140km/h (autostrada).

Koniec koncow troche poand tysiac kilometrow po zakupie w miescie auto zaczelo tyrkotac i werdykt - panewki.

Szybka decyzja zeby nie bawic sie w naprawe (silnik musial miec ciezkie zycie) wiec zakup innego silnika.

Bylem bardzo zadowolony bo znalazlem silnik z Anglika z 320d z sedana w manualu z potwierdzonym przebiegiem po VIN ok 115000 km. Komplet osprzetu - turbina, wtryski, wiazki, kolektory, egr itp.

Widzialem auto, z ktorego silnik byl wyciagniety i tchnelo we mnie duzym optymizmem. Przy wymianie serwis rowniez przyznal, ze silnik w swietnym stanie - odpalil za pierwszym razem po podpieciu osprzetu bez najmniejszych problemow.


Auto odzyskalo prawidlowy, zdrowy dzwiek silnika, kulture pracy i wszystkie parametry - poza spalaniem.

Spalanie jest ciagle wysokie (ok min 1.5 -2.0l wiecej niz normalne wyniki, ktore uzyskiwalem w innych autach z tym samym silnikiem).

Nie ma szans, zeby ten silnik przy sprawnych wszystkich elementach bral 8,0l oleju na autostradzie jadac 110-140km/h. Robilem dlugie trasy po 5000 km e60 z tym silnikiem przy predkosciach 100-220 srednia z trasy ok ~7 litrow z tankowan.


Podsumowujac - kompletny nowy zdrowy silnik w budzie oraz dodatkowo:

- nowe oba termostaty

- nowy sterownik swiec

- nowy przeplywomierz BOSCH

- nowy olej + filtr oleju i powietrza

- korekty wtryskow z INPY max -+ 0.6

- brak wyciekow przy wtryskach i przy silniku

- turbina suchutka

- wyczyszczony dpf plus trasa krakow-przeworsk (200km) 180km/h non stop - jesli cos mialo sie wypalic wypalilo sie.

- moduly samochodu wraz z ECU zaktualizowane do najnowszej wersji - zresetowana mapa silnika (wczesniej byla jakas nie seryjna)


Auto ciagle przy duzych staraniach ekonomicznej jazdy w trasie bierze ok 7-8 litrow przy predkosciach 70-120 (wyniki z tankowan bez poruszania sie po miescie). Z doswiadczenia pamietam, ze te same trasy, warunki i predkosci te silniki zamykaly w 5-6 litrach. W miescie 11 litrow z duzymi staraniami przy aktualnej ladnej pogodzie i temperaturach 20+ stopni jest dla mnie wynikiem wielce nieprawidlowym. Uprzednio z tymi silnikami miescilem sie w miedzy 8-9 litrow (Krakow).


Wyrywalem sobie juz wlosy z tego powodu, noce mam nie przespane od dawna, serwis nie wie gdzie szukac przyczyny.

Czy sa jeszcze jakies inne elementy, ktore powinny zostac sprawdzone albo moga powodowac zwiekszone spalanie. Czy ew. wtryski w "nowym" silniku mimo "malego" przebiegu (ok. 115000km) moga byc wadliwe i nadawac sie do wymiany/regeneracji?


Bede wdzieczny za wszelkiego rodzaju sugestie i pomoc w celu rozwiklania tego problemu. Bardzo duzo zainwestowalem czasu i pieniedzy w ten model i nie chce odpuscic bo licze, ze gdy ustatkuje sie spalanie bede mogl sie jeszcze dlugo cieszyc tym modelem.


Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc,


Wszystkie wyliczenia spalania robie z dystrybutora.

Niestety nie zjezdzam do rezerwy poniewaz plywak w lewym zbiorniku jest zaciety i od polowy paliwa wskazowka jest niewiarygodna (najpierw chcialem rozwiazac problem spalania zanim wymienie plywaki lub kompletny bak). Bak ogolnie nie ma widocznych wyciekow (filtr paliwa wymieniony ok 4000km temu przez poprzedniego wlasciciela).


Jedno lozysko wymienione, reszta podobno sprawna. Nie ma odczucia zwalniania samochodu. Toczy sie dosc swobodnie jak powinno. Kola sie nie nagrzewaja ani tarcze. Dyfer bez wyciekow, cicho chodzi.

Aczkolwiek ogolny halas przy duzych predkosciach jest dosc znaczacy i wydaje mi sie, ze jest zdecydowanie glosniej niz w mojej poprzedniej E90.


Ogolnie komputer pokazuje zawyzony zasieg wzgledem realnych mozliwosci - ja rozumiem to tak, ze jest to spowodowane zacietym plywakiem w jednym z bakow.


Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Z doświadczenia M47 nie spali więcej niż 8,5 w normalnej jeździe nawet przy ciągłym butowaniu 160km+. Przy jeździe do 120kmh to 6,5-7 maks.


Robiąc swap zmieniałeś też DDE? Może była jakaś dziwna mapa wgrana. Kolejna rzecz to wydech, może jest przytkany, no i sprawdź jeszcze ten dyfer skoro coś wyje przy dużych prędkościach - rozpędź do większej prędkości obrotowej z kołami w górze. Przy okazji zobaczysz czy to wyje dyfer czy skrzynia czy może coś innego.

3A0jS9b.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam sie, ze nie powinno spalanie byc wyzsze niz te wartosci. Szukam wlasnie te 1,5 - 2,0 litrow oleju napedowego, ktore gdzies ucieka.

Komputer z mapa zostal zaktualizowany do najnowszej wersji i zresetowany w ten sposob do serii. Spalanie nie spadlo (jedynie osiagi).


Co do wydechu to koncowka tlumika zostala przespawana na jakas "tuningowa" - dwie grube rynny gdzies w kraju za miedza na zachod. Nawet mam certyfikat w dokumentach pojazdu z instalacji. Co do reszty nie mam pojecia. Spaliny wygladaja normalnie jak w normalnym aucie z dpf'em.

Jesli mialo by wyjsc w zwiazku z tym cos na komputerze to nic w bledach z INPY i ISTY nie bylo.


Podpytam o dyferencjal w serwisie czy moga go ocenic pod tym katem. Ogolnie oddam auto na przeszukanie calego auta tylko i wylacznie pod katem spalania zeby przegrzebali wszystko co sie da.


Szukam dodatkowych informacji z doswiadczenia reszty forumowiczow czy spotkali sie z podobnymi objawami. Probuje eliminowac wszystkie czynniki jeden za drugim. Jestem wiec otwarty na propozycje i sugestie.


Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciabym rowniez dopytac kolegow o ew. informacje jak bardzo przytkany/zatkany wydech mogby wplynac na spalanie i jakie by byly tego objawy?

Czy w tym modelu przy silniku M47T2 wystepuja sondy lambda przed i za dpf'em i czy one rowniez mogly by byc odpowiedzialne za zla dawke paliwa mimo brakujacego komunikatu o bledzie w komputerze?


Szukam kolejnych mozliwosci. Bede wdzieczny za dorzucenie swoich "dwoch groszy".


Pozdrawiam,

Edytowane przez GOblin3k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy wymianie silnika mechanik powiedzial ze "wyczyscil dpf'a" - cokolwiek to znaczy (dopytam) - i potem trasa.

Widzialem ta aplikacje i jestem nia mocno zainteresowany na wlasne potrzeby. Mam pytanie - czym sie rozni wypalenie dpf'u za pomoca tej aplikacji od ew. uslugi w serwisie?

Ostatnio zaczalem dosc mocno myslec o wydechu poniewaz mialem kilka sytuacji, kiedy stojac w korku zaczalem czuc spaliny w kabinie i kilku krotnie po zatrzymaniu i otwarciu maski byly bardzo mocno wyczuwalne w komorze silnika. I tutaj pytanie - zatkany dpf, katalizator czy co jeszcze jest sie w stanie przytkac i jak to sprawdzic w celu ew. wymiany.


Czy dpf jest w stanie spowodowac zwiekszone spalanie az do ok. 2-3 litrow w miescie? (aktualnie mam wynik 11,5 l/100km jezdzac naprawde ekonomicznie jak sie tylko da po krakowie). Wyniki, ktore osiagalem w poprzednich samochodach z tym silnikiem byly na poziomie 8-9 litrow maks po miescie nie oszczedzajac jakos szczegolnie pedalu gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
czym sie rozni wypalenie dpf'u za pomoca tej aplikacji od ew. uslugi w serwisie?

 

Niczym, różnica jest tylko w urządzeniu z którego wysyłasz sygnał do ECU aby uruchomił procedurę wypalania. Tą aplikacją sprawdzisz czy masz przytkany wydech robiąc test ciśnienia wstecznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aplikacja wyglada swietnie. W poniedzialek bede zaopatrzal sie w interfejs. Czy nie ma sie co bac bezprzewodowych na bluetooth? Czy lepiej moze na kablu zeby nie zrywalo polaczenia.

Dodatkowo chcialem sie dowiedziec czy istnieje jakies miejsce, skarbnica wiedzy z prawidlowymi/normalnymi parametrami, ktore sa wypluwane przez czujniki i sensory?


Z gory dzieki za infor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czy nie ma sie co bac bezprzewodowych na bluetooth? Czy lepiej moze na kablu zeby nie zrywalo polaczenia.

 

Jeśli chcesz być pewny adaptera bluetooth to wybierz Carista z allegro, inne to loteria bo sporo jest podróbek z chin i później zdarza się że zrywa połączenie, ewentualnie po kablu jeśli telefon obsługuje OTG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,


Ze wzgledu, ze na miejscu w Krakowie nie znalazlem nigdzie Caristy zaopatrzylem sie w KDCAN i przejsciowke OTG do telefonu.

Po zainstalowaniu aplikacji kolegi z forum Pawla - BTool - zaczalem przegladac dane z czunikow, bledy i wykonalem dostepne testy.

Kilka drobnych bledow z komputera:

MOTOR:

- 4222 Glow plug zylinder 2, control

- 4232 Glow plug zylinder 3, control

- 4B37 oil quality sensor (Layer_QLT)

- 3EFC thermical sensor of oil level (Layer_TOENS)

CAS (Car access system):

-A0B1 No description

FRM (Footwell module):

-9CB4 No description

JBBF (Junction box):

- A6D1 No description

CIC (MASK / RAD / CCC / CIC):

- Incorrect CRC. Expected 28 but was 2E. RAW:83 F1 63 7F 18 78 E6 82 F1 63 58 00 2E

PDC (Park distance control):

- 9E2C No description


O ile drobne bledy nie zwiazane z silnikiem sa dla mnie raczej jasne to czy ktos wie na co moga miec wplyw te bledy przy silniku, ktore tycza sie "czujnika oleju": 4B37 i 3EFC (Oil condition sensor i Thermal Oil Level Sensor). Rozumiem, ze sa to bledy czujnika poziomu i temperatury oleju ale czy w jakis sposob mogly one wplynac na wysokosc spalania lub powinienem sie nimi zajac w pierwszej kolejnosci ze wzgledu na ich krytyczne znaczenie? Pewnie nie, dlatego ide dalej co do moich testow i obserwacji.


Poczatkowe parametry silnika (bieg jalowy, rozgrzany silnik, postoj):

B0G5pL8.png

HiUaYxL.png

tlh3Os3.png


drugi odczyt korekt na swiatlach:


JuYlzfV.png



Nastepnie dwukrotnie wykonany test cisnienia wstecznego:


mVoGWSL.png

IxgHamw.png


Z tego co rozumiem wyniki cisnienia wstecznego spalin zupelnie w normie i wydech jest drozny.



Przyszedl wiec moment aby sprobowac zlikwidowac i tak mala ilosc sadzy wg odczytu (4,16g) w DPF'ie uruchamiajac wymuszenie wypalania filtra.

Wlaczylem tryb przed wyjazdem na autostrade w kierunku na Rzeszów. Predkosc ok 120-130km/h, piaty bieg, obroty ok. 2500rpm. Temperatura spalin prawidlowo doszla do prawie 600 stopni celcjusza. Na odcinku 25km wartosc sadzy zeszla do 0,00g i aktywnosc programu regeneracji zakonczyla sie. Przebieg od ostatniej regeneracji prawidlowo sie zresetowal.


Ponizej wartosci z przebiegu wypalania:

pHaQqDs.png

KwfTL1w.png

Oopy6Ry.png


Nastepnie po skierowaniu sie w droge powrotna do Krakowa obserwowalem dalej parametry i ku mojemu zdziwieniu ilosc sadzy zaczela sie powoli ale znaczaco zwiekszac. Zanim wrocilem na autostrade zrobilem moze dwa kilometry po normalnej drodze dojazdowej do autostrady. W tym czasie zrobilem na nowo moze 0,4g sadzy a po wyjezdzie na autostrade i rozpedzeniu sie do 160km/h po paru minutach sadza znowu osiagnela wartosci z przed wypalania - 3,90g. Jadac w sznurku pojazdow, raz szybciej raz wolniej parametry sadzy zmienialy sie znaczaco od 4,50g do 2,00g (w zaleznosci od obciazenia silnika - z mojego punktu widzenia). Nie rozumiem dlaczego sie tak dzialo i czy powinno to tak szybko wrocic do takich wartosci.


Wyniki ponizej:

ALswzQd.png

P0L34rd.png

FXKDMPp.png

9vqAZlN.png


Kolejna istotna informacja to odczyt z korekt wtryskiwaczy po wjechaniu do miasta.

Pierwszy odczyt byl po zjechaniu z autostrady podczas stania na swiatlach, na biegu jalowym (prawie idealny). Drugi natomiast po rozpedzeniu sie do 50km/h i wcisnieciu pedalu gazu do oporu na piatym biegu (chcialem zaobserwowac roznice wtryskiwaczy pod obciazeniem). Ku mojemu zdziwieniu okazalo sie, ze pod obciazeniem wtryski leja duzo za duzo. Na dodatek roznie, czasem 2, 3, czasem 4rty wtryskiwacz byl sporo na plusie. W pewnym momencie czwarty byl na plusie ponad 3,00mg (nie uchwycilem tego na zrzucie ekranu - prowadzilem ;p ).


7eaH9Cv.png

EUgsioW.png


Chcialbym prosic o ew. przygladniecie sie kogos orientujacego sie w temacie czy widac cos daleko od normy w tych rezultatach.

Wg. mnie - czym prosilbym sie nie sugerowac bo nie jestem mechanikiem, tylko zwyklym uzytkownikiem z zacieciem do nie przesypiania nocy jesli cos dobrze w aucie nie dziala - problem z duzym spalaniem, ktore mnie nurtuje moze byc spowodowany lejacymi wtryskami pod obciazeniem. To by sie nawet zgadzalo, bo jak muskam pedal gazu na plaskim odcinku i jadac ekonomicznie, spalanie wyglada naprawde ok. Jednak wystarczy pomyslec o jakiej kolwiek dynamiczniejszej jezdzie a wszystko szlag trafia. Srednia i ekonomizer leca do gory bez opamietania co do proporcji wcisniecia pedalu gazu do spalania. Tym samym by sie zgadzala wieksza konsumpcja paliwa w miescie jak i przy szybszej jezdzie w trasie (co zaobserwowalem, ze jest zdecydowanie poza norma). Zapychanie sie DPF przy dynamiczniejszej jezdzie po przejechanych kilku kilometrow tez by dalo sie wytlumaczyc zbyt duza dawka paliwa, ktora generuja zbyt duzo sadzy w filtrze. Ma to sens?


Bede bardzo zobowiazany za wypowiedzenie swoich opini na temat zaistnialych faktow i materialow, ktore dostarczylem. W razie czego postaram sie dostarczyc wiecej danych.


P.S. Chcialbym zdecydowanie przekazac kredyt dla Pawla Wrobla, programiste i tworce aplikacji BTool , bez ktorej nie bylbym w stanie zdiagnozowac sobie powyzszych parametrow. Pomogl mi merytorycznie i udostepnil za pomoca kodu aplikacje w wersji Expert, ktora ze wzgledu na swoja nieoceniona wartosc zakupie po sklepowej cenie w google play bo warto!


Pozdrawiam!

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzis po calej operacji sprawdzania zdecydowalem, ze w serwisie zdemontuja mi wtryski i oddadza razem z moimi czterema starymi z poprzedniego silnika do zakladu gdzie regeneruja wtryskiwacze i sprawdza wszystkie osiem. Wytypuja cztery najlepsze i ew. poddadza wymaganej regeneracji. Mam nadzieje, ze w ten sposob skoncze, ze czterema sprawnymi wtryskiwaczami i wtedy sie okaze czy dobrze wytypowalem podejrzanego o duze spalanie.


Pytanie ogolne odnosnie wartosci sadzy i popiolu w DPF. Czy po aktualizacji sterownikow, lacznie z modulem silnika te wartosci nie wyzerowaly sie tak jakby zapodalo sie komputerowi informacje o tym, ze jest zainstalowany nowy DPF i powinien odliczac zbieranie sie resztek od nowa?


Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz przeladowanie turbiny i komputer skarzy sie na cisnienie paliwa - tym sie zajmij w pierwszej kolejnosci

 

Chodzi o parametry "doladowania powietrza" i "cisnienie paliwa"? Te parametry zmienialy sie w zaleznosci od obciazenia i wychodzily raczej zawsze bardzo podobnie do tych w "oczekiwanych". Ten pierwszy screen jest raczej dosc niefortunny bo akurat w tym momencie doladowanie jakos odbieglo od oczekiwanego. Jakie procentowo odchylenia sa w porzadku? Poobserwuje.


Dodatkowo chcialbym dopytac o wartosci "Lambda". Probowalem znalezc jakies informacje na ten temat przy tym silniku i ciezko mi bylo znalezc konkretny watek. Jakie wartosci powinny byc zachowane. Na poczatku, na postoju wynosila ona 1,00. Pozniej wartosci sie zmienialy w zaleznosci od momentu jazdy. 3,5 - 6,45. W pewnym momencie odczyt mialem 32,75 - dodam, ze kilku krotnie ten sam wynik. W trakcie wypalania, jazdy wynosila od 1,38 do 1,65.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna informacja.

Zaczalem czytac, ze ekonomizer na 5 i 6 biegu z pedalem gazu w podlodze nie powinien dochodzic do zamkniecia zegara czyli 20l. Niektorzy pisza, ze im sie konczy na 15-16-17litrach na najwyzszych biegach.


Mi w obu przypadkach dochodzi do konca - wspomniane zamkniecie licznika 20l.


Czy to moze o czyms swiadczyc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przepływomierz ? najpierw wyczyść, 25 zł chyba toto kosztuje.

 

Przeplywomierz mam zalozony nowy BOSCH'a. Mam ew. rowniez zapasowy, ktory byl w komplecie z "nowym" silnikiem, ktory mam wymieniony. Moge sprawdzic czy cos by to zmienilo tylko nie wiem, ktore parametry mialoby to zmienic.


Auto narazie stoi w serwisie i bede mial testowane wtryskiwacze.

Jak tylko je odbiore zrobie test doladowania w postaci depniecia na trzecim, czwartym i piatym biegu od 1000 obrotow to samej gory. Wyniki w postaci wykresow zamieszcze do wgladu. Moze komus cos to powie i da mi znac czy jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna informacja.

Zaczalem czytac, ze ekonomizer na 5 i 6 biegu z pedalem gazu w podlodze nie powinien dochodzic do zamkniecia zegara czyli 20l. Niektorzy pisza, ze im sie konczy na 15-16-17litrach na najwyzszych biegach.


Mi w obu przypadkach dochodzi do konca - wspomniane zamkniecie licznika 20l.

Hejka kolego, dzisiaj sprawdziłem i u mnie wskazówka dochodzi do końca do tych 20 l na 5-tym czy 6-tym biegu (mam automat) a ze spalaniem to u mnie jest tak, że po mieście w koło komina w zimę to zeżarł i ponad 11 l/100 km. Teraz tak stanęło na 9,4 i jestem zadowolony z tym, że ja mam wirusa i ta moc jest troszkę większa od serii 163 KM (nie wiem czy to ma znaczenie). Ktoś kiedyś powiedział, że BMW nie jest do oszczędzania paliwa czy tam jazdy o kropelce, BMW to radość z jazdy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka kolego, dzisiaj sprawdziłem i u mnie wskazówka dochodzi do końca do tych 20 l na 5-tym czy 6-tym biegu (mam automat) a ze spalaniem to u mnie jest tak, że po mieście w koło komina w zimę to zeżarł i ponad 11 l/100 km.

 

Mi jest ciezko zejsc w manualu ponizej 11 po miescie. Co do ekonomizera dzieki za info. Nie bede juz tego za bardzo uwzglednial jako ew. objaw czegos.

Ogolnie chodzi o to, ze mialem dwa identycznie silniki 163 konne w e90 i e60. e60 na 245 oponach z programem na 200 koni palil grosze w porownaniu do aktualnego e91. Poza tym mialem tez nieseryjna mape na 190 pare koni wgrana i ja zresetowalem, zeby wyeliminowac wszystkie mozliwe zmienne. Spalanie nie zmienilo sie (nie spadlo).


Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Z tych screenów nie pokazuje jakichś problemów z wtryskami, jeżeli chcesz zrobić diagnostykę komputerową to musisz pojeździć autem z kimś kto się na tym zna i wie jak powinny wyglądać parametry live data. One się zmieniają zwłaszcza przy manipulacji gazem i nie wyłapiesz tego prowadząc.
3A0jS9b.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.