Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Koledzy, wymieniam kierownicę na ogrzewaną

W swojej F25 miałem zwykłą kierę (skóra, sportowa). Ponieważ w poprzedniej E83 miałem podgrzewaną kierownicę, moja piękniejsza połowa zażądała zmiany.

No to zacząłem szukać:

zakupiłem podgrzewaną kierownicę (z wiązkami przewodów), a że dodatkowo z M-Pak to tym lepiej. Do tego przycisk ogrzewania oraz dolną obudowę kolumny kierownicy. Zacząłem wszystko składać no i jak już wszystko miałem zrobione to ...zonk

Czy należy zmienić również przełączniki? Bo z tego co znalazłem w etk https://www.etkbmw.com/bmw/PL/search/selectCar/F25/SAV/BMW+X3+20dX+N47N/ECE/61_2981#05 wersja bez podgrzewania ma numer 61 31 9 351 153 a z podgrzewaniem 61 31 9 351 154. Różnica jest w doprowadzonych pinach do trzeciej kostki w którą wpina się kabelek od grzania kierownicy (na rysunku oznaczona nr 5).

Znalazłem już takie ale to kolejne kilka stów do wydania. Z niewiadomych dla mnie przyczyn, przełączniki mają od tyły kostkę do wpięcia kabelka od włącznika grzania. Ale po wpięciu nie zapala się kontrolka grzania.

Czy możliwe, że z tyłu jest też tylko ślepe gniazdko? A może zapali się dopiero po wpięciu kostki w kierownicy i wczytaniu kiery do samochodu?

Będę wam wdzięczny za wszelkie uwagi

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Nic się w temacie nie dzieje, ale spróbuję

 

Kontynuując temat wymiany kiery na grzaną.

Mam wszystkie elementy podłączone:

przełącznik grzania

nowy pająk z zasilaniem (bo stary nie miał w jednym gniazdku pinów

sterownik elektroniki kierownicy (odpowiadający za grzanie oraz asystenta pasa (to oczywiście nie będzie aktywne bo tego nie mam), którego wcześniej u mnie nie było.

 

Wiem również, że trzeba to wszystko wkodować do samochodu.

 

Aktualnie nie działa mi nic z multifunkcji kierownicy

Dodatkowo - czy to normalne, że kontrolka przy przycisku grzania nie jest aktywna? Czy uaktywni się dopiero po zakodowaniu wszystkiego, czy też świadczy to o braku zasilania, czyli coś z kablami? Może źle podłączyłem (może ktoś ma schemat podłączenia lub dysponuje zdjęciem po zdjęciu poduszki). A może inny powód?

pozdrawiam

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

witam

 

na planie ponizej zaznaczylem jak powinna byc podlaczona grzana kierownica w twoim samochodzie :D

 

BMW F25 X3 xDrive20d SAV / Schaltbilder und Funktionsbeschreibung / Karosserie / Bedienung / Lenksäule /

 

http://fs1.directupload.net/images/180126/7pie4k24.jpg

 

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/f25-x3-xdrive20d-sav_201205/1VnYzd9QCp

 

A69*2B => wtyczka podgrzewanej kierownicy

 

http://fs1.directupload.net/images/180126/55k2guvy.jpg

Pozdrawiam Andrzej
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

tu masz wszystko na temat podgrzewanej kierownicy :D

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/f25-x3-xdrive20d-sav_201205/B2FnUDnd

 

Lenkradheizung

Die Lenkradheizung dient der angenehmen Temperierung des Lenkradkranzes. Die Lenkradheizung besteht aus einer im Lenkradkranz eingebauten Heizmatte mit integriertem Temperatursensor.

Podgrzewana kierownica

Ogrzewanie kierownicy służy do przyjemnej regulacji temperatury obręczy koła kierownicy. Ogrzewanie kierownicy składa się z wbudowanej w matę grzejną obręczy kierownicy ze zintegrowanym czujnikiem temperatury.

 

Funktionsbeschreibung

 

Die Lenkradheizung ist ab Klemme 15 ein über die Taste für die Lenkradheizung in der Lenksäule einschaltbar.

Wenn das Schaltzentrum Lenksäule ein eigenständiges Steuergerät ist, werden die Tastensignale vom Schaltzentrum Lenksäule (SZL) eingelesen. Wenn das Schaltzentrum Lenksäule kein Steuergerät ist, werden die Tastensignale vom Schaltzentrum Lenksäule auf dem LIN-Bus an die jeweiligen Steuergeräte weitergeleitet.

Opis działania

Ogrzewanie koła kierownicy może być włączane z terminala 15 przez przycisk nagrzewania koła kierownicy w kolumnie kierownicy.

Jeżeli centrala kolumny kierownicy jest niezależną jednostką sterującą, sygnały kluczowe są odczytywane przez centralę kierownicy (SCL). Jeśli centrala kolumny kierownicy nie jest centralą sterującą, to sygnał z centrali kolumny kierownicy na magistrali LIN jest przekazywany do odpowiednich jednostek sterujących

 

Abhängig von der Baureihe wird das Tastensignal von der Taste für die Lenkradheizung von folgendem Bauteil ausgewertet:

 

Schaltzentrum Lenksäule (SZL), z. B. F01, F10

Body Domain Controller (BDC), z. B. F15, F45

Junction-Box-Elektronik (JBE), z. B. F25

Front Electronic Module (FEM), z. B. F30

W zależności od serii, sygnał przycisku z przycisku nagrzewania kierownicy jest analizowany przez następujący element:

 

Kolumna kierownicy (SZL), np. F01, F10.

Kontroler domen nadwozia (BDC), np. F15, F45.

Elektronika skrzynki przyłączeniowej (JBE), np. F25

Przednie moduły elektroniczne (FEM), np. F30.

 

.... mam nadzieje ze rozjaśniłem troche temat :D

Pozdrawiam Andrzej
Opublikowano

Andrzej

serdecznie dziękuję za te materiały. Wydaje mi się, że mam tak wszystko podłączone. Zresztą kształt wtyczek i gniazdek wymusza określoną konfigurację i raczej nie da się nieprawidłowo połączyć wtyczki z gniazdkiem. U mnie nie ma silniczka od wibracji kierownicy bo nie mam asystenta linii/pasów ruchu

Zrobię zdjęcie jak to jest podłączone, to będzie lepiej się zorientować (by the way - istnieje możliwość wklejenia zdjęcia bezpośrednio w post?)

A czy wiesz jak zakodować to wszystko po zmontowaniu?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

witam

 

Aktualnie nie działa mi nic z multifunkcji kierownicy

 

... tutaj ciag dalszy :

 

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/f25-x3-xdrive20d-sav_201205/wiring-functional-info/body/operation/multifunction-steering-wheel/FlCrCKzT

 

Wenn der Schalter Lenkradheizung in der Lenksäule eingebaut ist, erfasst das Schaltzentrum Lenksäule die Tastensignale. Diese Signale gibt das Schaltzentrum Lenksäule über den LIN-Bus an die Lenkradelektronik weiter.

 

Die folgende Grafik zeigt beispielhaft ein Schaltzentrum Lenksäule (Vorderseite).

 

Gdy przełącznik ogrzewania kierownicy jest zainstalowany w kolumnie kierownicy, centrum przełączania kolumny kierownicy wykrywa kluczowe sygnały. Sygnały te są przekazywane przez centrum sterowania kolumną kierownicy do elektroniki kierownicy za pośrednictwem magistrali LIN.

 

Poniższy schemat przedstawia przykład środkowej kolumny kierownicy zmiany biegów (przód).

 

http://fs1.directupload.net/images/180129/5bhefmhf.jpg

 

http://fs1.directupload.net/images/180129/k4sckk5c.jpg

 

... sprawdź proszę wszystkie połączenia , szczególnie te zaznaczone powyżej. :D

Pozdrawiam Andrzej
Opublikowano

I to jest komplet. Na pewno mam takie przełączniki bo je wymieniłem. Podłączenie też wydaje się ok. Pozostaje mi więc tylko wkodować wszystko i podzielić się informacją. Za kilka dni będę miał to zrobione to dam znać.

Ps jeszcze raz zapytam o wklejanie zdjęć/obrazów do postu. Jak to robisz?

Opublikowano

u mnie wygląda to tak

 

0c6301825e9f5d0dmed.jpg

 

Jak widać, mam dołożony moduł elektroniki sterowania kierownicy: wtyczka fioletowa to od grzania kierownicy, biała od przełączników multifunkcji. W gniazdku (dolny prawy narożnik zespołu przełączników) czarna wtyczka to złącze 4-stykowe: zacisk 15N i zacisk 31 (ale ja mam tam tylko 2 piny a na pewno mam przełączniki pod grzaną kierownicę). Czarna nie wykorzystana: od silniczka wibracji (u mnie brak).

Opublikowano

No niestety pierwsze podejście do kodowania zakończone porażką.

Przede wszystkim pojawił się błąd linii (K?). Generalnie brak łączności ze sterownikiem elektroniki kierownicy. Kodujący podejrzewa problem z przewodami (mechaniczny) lub odrzucanie sterownika elektroniki (albo uszkodzony, albo samochód nie chce go przyjąć).

Po kodowaniu zapaliła się kontrolka przy przycisku grzania i to wszystko. Nadal również nie działają przyciski multifunkcji.

 

PS czy ktoś zna namiary na dobrego elektryka w Poznaniu lub okolicy by zbadał, czy przewody w kierownicy są ok? Jeśli okażą się nie ok, będę szukał problemu w sterowniku.

Opublikowano
Moim zdaniem najlepiej jakbyś pojechał do warsztatu zajmującego się retrofitem/doposażaniem BMW. Ludzie tam pracujący maja wiedze oraz możliwości aby Ci pomóc. Najbliżej Ciebie znalazłem warsztat w Rawiczu, może ktoś inny będzie miał namiary na warsztat bliżej Poznania. http://bmwmini.tanihost.com/doposazenie/
Opublikowano

Dronek

dzięki, miałem jutro jechać bo znalazłem w Poznaniu ale kilka opinii, które są na ich temat są druzgocące. Więc raczej odpuszczę sobie.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Ok, kupiłem kompletną kierę od F30 i wszystko działa (tzn podgrzewanie nie, ale wina leży gdzie indziej, nie w kierownicy).

Na sprzedaż moja kompletna, gdyby ktoś chciał.

224a942c45be05d5med.jpg

  • 4 miesiące temu...
  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano

Bede zmienial kierownice na grzana. Mam ostrzezenie o zmianie pasa ruchu oraz aktywny tempomat wiec raczej mam odpowiednia wiazke. Chcialbym przed zabraniem sie upewnic do kodowania. Poszukalem na zagranicznych forach, ze trzeba dodac VO 248 oraz zakodowac moduly KOMBI, HU_CIC i FRM.


Znalazlem nastepujace rzeczy do zmiany.


SZL_LWS

SZL_LWS setting 3000: Lenkrad_Heizing. It should be aktiv=01



Czy wiecie co pozmianiac dla KOMBI i HU_CIC?

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Retrofit zrobiony.


Zalaczam filmik z kodowania jakby ktos potrzebowal. Troche sie motalem ale co tam :). Od 12:30 to juz zbedne operacje.



20190525-114528.jpg20190525-115203.jpg20190525-120745.jpg20190525-121043.jpg20190525-121153.jpg20190525-121738.jpg20190525-121947.jpg20190525-123435.jpg

  • 2 lata później...
Opublikowano
Bardzo dobra robota. Będąc w podobnej sytuacji chciałbym dołożyć multifunkcje w kierownicy. Macie informacje jaki kabel i gdzie go wpiąć ten niby 4pinowy spod pająka kiery. Można go dokupić czy rzeźba?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.