Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. W poniższym temacie zamontujemy światła Xenonowe/Bi-xenon do E46 compact z 05/2003 r. BMW z fabryki wyjechało z lampami halogenowymi, które od pewnego czasu nie spełniały moich wymagań pod względem świecenia. Auto zostaje na kilka najbliższych lat, więc postanowiłem zafundować kompotowi nowe wyposażenie. Zaznaczam, że nie ponoszę odpowiedzialności za zły dobór części lub złe podłączenie lamp.

 

A. Potrzebne części:

 

1. Lampy xenonowe.

 

Mogą być angliki. Jeśli macie trochę umiejętności, można je rozkleić i przerobić na wersję kontynentalną poprzez wymianę odbłyśnika i przysłony bixenonu. Anglik ma wewnątrz oznaczenie "LV" na przysłonie i odbłyśniku. Wersja kontynentalna ma oznaczenie "RV" i takich elementów szukamy.

Przysłony są do zdobycia, musimy skontaktować się z BMW Lighting Factory i nie ma problemu z częściami. Nie da się przerobić lampy na wersję o ruchu prawostronnym samym przestawieniem przysłony. Wewnątrz jest biały przełącznik (foto) do ustawiania lamp z wersji UK na __....__. Wersja UK świeci tak: \__....\__ a kontynentalna tak: __/....__/.

2b190c8d92892ef8med.jpg

Najlepiej, aby lampy były kompletne tzn. uzbrojone w przetwornicę, żarnik, soczewkę/przysłonę, zapłonnik oraz dekielek/maskownicę.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AT51-EUR---E46-BMW-316ti&diagId=63_0722

Ostatni element nie pasuje ze zwykłych lamp halogenowych, ponieważ funkcjonuje jako osłona zwykłej żarówki H7 i ma inny kształt. Co najważniejsze sama puszka lampy (obudowa z uszami) i klosz są zamienne pomiędzy lampą halogenową i xenonową. Trzeba jedynie wywiercić otwór na kable idące z przetwornicy do wnętrza lampy. Można więc kupić lampy z połamanymi uchwytami, wszystko da się potem przełożyć.

Tutaj zdjęcie tyłu lampy z charakterystyczną gumową osłoną żarnika:

074faf68d5eee704med.jpg

Wprawne oko zaraz zauważy oznaczenie H7/D2S na kloszu, nie ma tu podziału na ruch lewo i prawostronny. Będziecie potrzebowali również wtyczki z jednym kabelkiem od bixenonu, chodzi tu o sterowanie przysłoną. Reszta wtyczek pasuje bez problemu od wersji z halogenami, więc nic nie trzeba ciąć. Do sklejenia lamp używamy butylu w tubie. Wygląda jak sylikon, więc potrzebny będzie pistolet.

792e68adac31efc6med.jpg

2. Spryskiwacze.

 

Potrzebne są dwa teleskopy (bez podziału na strony) oraz dysze (Lewa + Prawa). Do tego przewód łączący oba spryskiwacze z pompką oraz samą pompkę wraz z kostką i sitkiem. W teleskopach zwróćcie uwagę na klips, który służy do zablokowania węża w łożu. Nie jest to część szeroko dostępna, więc przy zakupie warto spytać o kompletność. Klips będzie również przy mocowaniu węża do pompki, ta część jest jednak dostępna w ASO (nie pasuje do teleskopów).

92290eb4f898761a.jpg

Poza tym potrzebne będą zaślepki do zderzaka, również lewa i prawa. Całość wieńczy przekaźnik wraz z mocowaniem, który steruje pompką za pomocą sygnału z moduły GM5. Dysze numery: Lewa: 61677042879 i prawa: 61677042880. Potrzebne części:http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AT51-EUR---E46-BMW-316ti&diagId=61_1087

3fce22e54457be8bmed.jpg 81a5852c6c2e06e8med.jpg ddf9c4513c7b044e.jpg

Teleskopy montujemy od spodu lampy. Są tam specjalne zaczepy. Nie trzeba stelaży jak w innych wersjach nadwozia.

5331707b082e6c7emed.jpg

Tutaj poglądowe zdjęcie dyszy:

9c933e0b401b0f06med.jpg

Dysze wg numeracji producenta są przeznaczone tylko do compacta, inne wersje nadwoziowe mają inne numery. Wyżej dysza z sedana/kombi. Nie wiem czy pasują zamiennie. Te od compacta mają nieco inny kształt.

Zaślepki zderzaka, mocujemy do dysz, są tam odpowiednie zatrzaski. Nie da się pomylić strony. Robimy to po zamontowaniu lampy, spryskiwaczy i zderzaka. Robimy to na samym końcu, ponieważ otwór w zderzaku jest mniejszy od zaślepki. Uwaga na mocowania a właściwie zaczepy, jest to część bardzo delikatna:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AU51-EUR-12-2002-E46-BMW-318ti&diagId=51_4431

Poza spryskiwaczami i pompką mamy również gumowy wąż, który łączy te wszystkie elementy. Prowadzimy go przed chłodnicą. Mocujemy na trytki. Wąż z innych wersji nadwoziowych jest dłuższy. Trzeba go skrócić do pożądanych rozmiarów. Końcówki są zabezpieczone po zamontowaniu w teleskopach klipsami widocznymi wyżej. Robimy to po montażu lamp i spryskiwaczy. Po zamontowaniu zderzaka dostęp będzie mocno utrudniony.

Niżej końcówka wchodząca do spryskiwacza, zabezpieczamy ją klipsem.

a1b0b45e9d0901e6.jpg

Tutaj oryginalna instrukcja jak założyć kompletny układ mycia reflektorów:

https://bmw.etk.club/eba_docs/594en.pdf

 

3. Czujniki poziomowania.

 

Są dwa czyli przedni i tylny. Czujniki oczywiście muszą mieć kostki i tylny gumowy kapturek idący w podłogę oraz dwa spinacze mocujące kabel do wózka dyferencjału. Poza czujnikami mamy również ich specyficzne mocowania/przeguby, bez których nie zamocujemy całości do wahaczy. Czujniki mamy z prawej strony pojazdu. Najlepiej kupić kompletny czujnik wraz z mocowaniami.

b794ebf9e79916c9med.jpg

 

4. Okablowanie: Potrzeba 7 różnych kolorów 0,5 mm. Te pójdą do czujników przód + tył oraz do przysłon bixenonu. 2x 2,5 mm, potrzebne będą do zasilania pompki spryskiwaczy. 1 x 0,75 mm pójdzie z modułu GM5 do przekaźnika. Kupiłem oczywiście na zapas około 10 metrów 0,5 mm, 3 metry 2,5 mm oraz 1 metr przewodu 0,75 mm.

 

5. Złączki. Potrzebna będzie wtyczka od modułu świateł celem uzupełnienia naszej wtyczki. Nie musi być od auta z xenonami. Poza tym potrzebujemy złączki do modułu GM5. Uzupełnienie z modułu LCM nie pasuje do wtyczki modułu GM5!

 

 

B. Rozbiórka/montaż:

 

1. Demontaż lamp.

 

Aby to zrobić trzeba ściągnąć zderzak przedni. Odkręcamy cztery dolne śrubki na klucz nasadowy 8 mm. Potem usuwamy trzy czarne nity wielokrotnego użycia. Bierzemy nasadowy klucz gwiazdkowy E12 i odkręcamy mocowanie belki. Są to dwa bolce, które można później wyciągnąć, trzeba jednak użyć nieco perswazji. Po tym fajnym zajęciu czas na demontaż bocznych części zderzaka w okolicach kierunkowskazów. Zderzak wchodzi tam na wcisk. Życzę powodzenia w rwaniu tej części, bo może to uszkodzić uszy zderzaka oraz ślizgi mocujące. Może również dojść do pęknięcia lakieru. Lepiej podważyć wkrętakiem pomiędzy blachą a ślizgiem. Połamiemy oryginalne plastikowe nity, ale zderzak będzie cały. Można kupić nity lub zastosować śruby 6 mm wraz z plastikowymi podkładkami i dobrymi nakrętkami. Na samym końcu odkręcamy dwie nakrętki na klucz 10 mm, które mocują zderzak do lamp. Ściągamy zderzak i odczepiamy dwie kostki klaksonu i halogenów. Odkładamy zderzak w bezpieczne miejsce. Pod lampami zobaczymy dwie śruby na klucz nasadowy 8 mm, tak samo w górnej części. Odkręcamy je po prawej i lewej stronie i mamy lampy na wierzchu. Tutaj opis po niemiecku ze zdjęciami jak ściągnąć zderzak:https://www.insideperformance.de/images/produkte/angeleyes/einbauanleitung-insideperformance_e46_compact_standlichtringe_angeleyes.pdf

 

2. Czujnik poziomowania przód, montaż.

 

a. Ściągamy przednie koło od strony pasażera. Po jego usunięciu widzimy miejsce na czujnik poziomowania. Mamy dwa otwory a mocowanie czujnika tylko jedną śrubę. Druga używana jest jako bazowanie. Odkręcamy czujnik od stelażu przy pomocy klucza imbusowego i zakładamy stelaż, dokręcając go nakrętką z zabezpieczeniem na klucz nasadowy 8 mm. Potem mocujemy czujnik i przykręcamy go do wahacza aluminiowego przy pomocy nakrętki 8 mm na klucz nasadowy 13 mm. Wahacz ma specjalny otwór , a uchwyt czujnika odpowiedni kształt więc nie ma mowy o pomyłce.

http://bmwcentrum.pl/img/products/12/72/1_max.jpg Foto zapożyczone z BMWcentrum

 

b. Instalację przeciągamy przez puszkę służącą za mocowanie czujnika ABS a dalej przez podłużny otwór gdzie idzie stalowy przewód hamulcowy. Kable wyjdą w komorze silnika, gdzie trzeba je będzie spiąć trytkami z instalacją spryskiwacza szyby przedniej. Dalej kable pójdą do komory akumulatora (benzyna R4).

 

c. Demontujemy akumulator (klucze nasadowe 10 mm) - tylko benzyna R4. Potem jego półkę i moduł pod półką, tutaj zastosowanie ma klucz nasadowy 13 mm. Po zdemontowaniu tych części zobaczymy gumową zaślepkę i gruby czerwony przewód. Tamtędy wprowadzamy kable do wnętrza pojazdu, wcześniej robiąc w zaślepce otwór. Oczywiście wcześniej trzeba zdemontować schowek pasażera poprzez odkręcenie kilku śrub na wkrętak krzyżakowy. Gumowa zaślepka będzie pod plastikowym stelażem mocującym moduł GM5.

http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=296121&d=1230028579

 

d. Przeciągamy kable przez ryflowaną rurkę do lewej strony i mocujemy kable do oryginalnej instalacji. Po lewej stronie szukamy rynny, gdzie idzie całe kablowe spaghetti i tam mocujemy nasze przewody. Wypuszczamy ich nadmiar w okolicach modułu LCM.

Potrzebne części:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AT51-EUR---E46-BMW-316ti&diagId=33_0848Zdjęcie zapożyczone z motor-talk.de

ac76a90211f77ae9.jpg

61b6d40df5c615da.jpg

ee73ef3f8f0306fa.jpg

01040e57cc46a112.jpg

 

9705ea414e638f01med.jpg 32609ad6b34c98b7med.jpg

 

 

3. Pompka spryskiwaczy, montaż.

 

a. Nie potrzebujemy nowego zbiorniczka na płyn, ponieważ stary jest częściowo przygotowany pod montaż dodatkowej pompki xenonów. Wystarczy wywiercić otwór i zamontować sitko, które funkcjonuje jako uszczelka pompki. Wiązkę przeprowadzamy wraz z istniejącą instalacją pompki w kierunku wnęki akumulatora. Potrzebujemy otwornice stożkową, średnicę mierzymy na gumie sitka. Numer realoem sitka: 61678374382. Kosztuje grosze.

261436_x800.jpg Zdjęcie zapożyczone z ecstuning.com

80281a783b6c229cmed.jpg

e3d65cdb34128e9c.jpg

1868fbd329a719cf.jpg

 

b. Zderzak przedni.

W zderzaku musimy wyciąć dziury na wysuwające się dysze wraz z teleskopami. Na wewnętrznej stronie zderzaka nie było żadnych oznaczeń. Dzięki uprzejmości forumowicza @Buckey zdobyłem wymiary, dzięki którym można było wywiercić dziury i wypilnikować odpowiednio duże otwory. Podane wielkości tyczą się zwykłego zderzaka jak i m-pakietowego. Ten drugi nie ma czarnej wymiennej listwy ale krawędź idzie tak samo jak w zwykłym zderzaku. Podane niżej wymiary tyczą się zewnętrznej krawędzi zaślepki. Warto narysować sobie kształt zaślepki a potem za pomocą suwmiarki zmierzyć wewnętrzną część zaślepki i dorysować zmierzony kształt. Można obkleić nowe oznaczenia taśmą, zapobiegnie to uszkodzeniu lakieru. Dopiero wtedy wiercimy otwory i obrabiamy je. Po obróbce warto zabezpieczyć dziury farbą, aby lakier nie łuszczył się w przyszłości.

 

1d28ad0b27d067cdmed.jpg

3db15f173b655849med.jpg

929dbadc9f103cfe.jpg

 

 

4. Czujnik poziomowania tył, montaż.

 

a. Opróżniamy bagażnik z wszystkich klamotów i wyciągamy dywanik. Potem demontujemy matę pełniąca rolę wygłuszenia. Pod matą będzie gumowy korek, który trzeba wyciągnąć. Następnie wyciągamy półkę i bierzemy się za demontaż lewego boczku bagażnika. Wyciągamy dwa kołki rozporowe w okolicach klapki służącej do wymiany żarówek, lewej tylnej lampy. Składamy oparcie i wyciągamy kołek, który zobaczymy nad uchwytem zamka oparcia. Osłonę zamka oparcia też wyciągamy. Przechodzimy do wnętrza pojazdu i ściągamy czarną listwę progową. Niestety trzeba szarpać na chama zaczynając od tyłu, potem delikatnie przesuwamy w stronę tyłu i listwa wyskoczy z pozostałych kołków. Mając zdemontowane te elementy pora na lewy tylny boczek. Ciągniemy z wyczuciem w okolicach mocowania tylnego pasa bezpieczeństwa, następnie ciągniemy nad mocowaniem przedniego pasa bezpieczeństwa i przesuwamy w stronę silnika. Tylna część boczku wyjdzie jako ostatnia, trzeba uważać, aby nie porysować plastiku maskującego zwijacz tylnego pasa bezpieczeństwa.

 

b. Mocujemy uchwyt czujnika do wózka dyferencjału. Po prawej stronie będą dwa otwory, okrągły i eliptyczny na dwie śruby 6 mm, nie dokręcamy jednak śrubek!!! W aluminiowym wahaczu górnym zobaczymy otwór na śrubę 6 mm oraz specjalne wycięcie pod metalowy uchwyt. Nie da się tego inaczej zamontować.

Pierwsze zdjęcie dzięki uprzejmości forumowicza @puzonn:

1694894a10b23284med.jpg

4c5ad8dca6e8fb61med.jpg

c. Od stron bagażnika spuszczamy instalację z kostką i mocujemy gumowy kapturek w miejscu wcześniej wyciągniętej gumowej zaślepki. Zapinamy wtyczkę i dopiero teraz możemy dokręcić całość do wózka. Inaczej nie da się włożyć kostki do czujnika. W wózku zobaczymy dwa otwory, służą do mocowania instalacji na kołki (trzyma to okablowanie).

fba28b6660601a61med.jpg

 

d. Instalację wewnątrz prowadzimy wzdłuż pojazdu po lewej stronie w kierunku modułu świateł (LCM). Do tego posłużą nam trytki lub taśma. Jak kto woli. W okolicach progów są ażurowe trytki wielokrotnego użytku. Ciągniemy dłuższy element i trytka otworzy się. Umieszczamy tam przewody i zatrzymujemy się w okolicach podstopnicy.

 

e. Demontujemy osłonę pedałów. Ta jest blokowana na śruby krzyżakowe i nit oraz przekręcaną blokadę. Odkręcamy widoczne śruby, potem demontujemy osłonę półki pod modułem świateł, gdzie znów czekają dwie śruby. Wyciągamy nit rozprężny po prawej stronie nad gazem oraz przekręcamy zabezpieczenie za pedałem hamulca i wyciągamy je. Demontujemy osłonę w kierunku bagażnika i odpinamy przewody od gongu i oświetlenia stóp.

 

f. Demontujemy podstopnicę poprzez odkręcenie rączki otwierania maski (śrubokręt krzyżowy). Pod nią mieści się następna śruba na krzyżak. Płaskim wkrętakiem podważamy uszczelkę drzwi, ponieważ ta blokuje nam podstopnicę. Chodzi o taki ustawienie uszczelki, aby ta była pod plastikiem podstopnicy a nie nad nim. Potem delikatnie przesuwamy podstopnicę w kierunku bagażnika. Należy pamiętać o odpięciu przycisku do otwierania bagażnika jeśli jest zamontowany.

 

g. Za podstopnicą zobaczymy kołek, który musimy zdemontować aby odgiąć wykładzinę. Trzeba mieć szczypce lub plastiki do demontażu tapicerki. Przekładamy instalację i staramy się skontrolować jej przebieg, aby nie doszło do jej przytrzaśnięcia.

 

 

5. Moduł świateł (LCM), demontaż:

 

Odczepiamy listwę maskującą, która jest mocowana na dwa bolce. Odkręcamy śrubę modułu świateł. Wypychamy moduł od wewnątrz. Odczepiamy wtyczkę i moduł jest na wierzchu. Wtyczkę możemy skierować ku dołowi, będziemy mieli więcej miejsca do lutowania i uzupełniania kabli.

e0ee4c382ebc15b9.jpg

b6d2779ec99cfd40.jpg

 

 

C. Instalacja:

 

1. Lampy.

 

Zakładamy lampy i podłączamy wszystkie wtyczki celem testu. Przekręcamy przełącznik na wyłączonym silniku i xenony mają się włączyć. Podczas pracy silnika nie włączymy xenonów bez wcześniejszego przekodowania modułu LCM, więc bez nerwów. Sprawdzamy czy lampy się poziomują, nie przygasają itp. Ręczna regulacja z kabiny będzie funkcjonowała bez kodowania. Lampy mogą też mrugać po jakimś czasie bez kodowania, do to efekt stroboskopu.

 

 

2. Czujnik poziomowania przód, instalacja elektryczna.

 

Kostka czujnika przód i tył:

3c91a39ef1947c51.jpg

Wcześniej przygotowane przewody od czujnika wkładamy do kostki modułu świateł (X12) poprzez specjalne złącza, wyciągnięte z zakupionej kostki od modułu LCM. Schemat:

 

Pin 19 modułu świateł do pin nr 1 czujnika przedniego (X1451). Kolor GR/WS, 0,5 mm.

Pin 22 modułu świateł do pin nr 4 czujnika przedniego (X1451). Kolor GR/GN, 0,5 mm.

Pin 23 modułu świateł do pin nr 5 czujnika przedniego (X1451). Kolor SW/GR, 05 mm.

 

 

3. Czujnik poziomowanie tył, instalacja elektryczna.

 

Identycznie postępujemy z instalacją drugiego czujnika. Schemat:

 

Pin 14 modułu świateł do pin nr 4 czujnika tylnego (X13251). Kolor SW/GN, 0,5 mm.

Pin 26 modułu świateł do pin nr 5 czujnika tylnego (X13251). Kolor SW/GR, 0,5 mm.

Pin 46 modułu świateł do pin nr 1 czujnika tylnego (X13251). Kolor SW/WS, 0,5 mm.

 

 

4. Podłączenie bixenonu do modułu LCM.

 

W lampach typu bixenon mamy dwie ruchome przysłony, dzięki którym mamy lepsze światła drogowe. Ich sterowanie odbywa się poprzez moduł LCM. Kostkę uzupełniamy jak wyżej. Schemat:

Pin 2 modułu świateł do reflektor prawy pin nr 2 kostki (X10107). Kolor GE/RT, 0,5 mm.

Pin 36 modułu świateł do reflektor lewy pin nr 2 kostki (X10106). Kolor GE/BR, 0,5 mm.

Fotka kostki bixenonu (czarna z jednym kablem):

291489207a36f169.jpg

 

 

6. Pompka spryskiwaczy.

 

Pompką steruje moduł GM5 (moduł komfortu). Trzeba uzupełnić pin w środkowym gnieździe modułu (X253), które ma 54 piny. My korzystamy z pinu nr 12. Wysteruje on nasz przekaźnik, który uruchomi silnik pompki spryskiwaczy. Przekaźnik ma dość grube przewody, bo aż 2,5 mm. Zasilanie bierzemy ze skrzynki bezpieczników, uzupełniając odpowiednie miejsce (bezpiecznik nr 51, 30A). Można również wziąć napięcie z innego miejsca, jeżeli pojawia się po stacyjce. Przekaźnik umieszczamy obok modułu GM5, masę pompki i przekaźnika możemy połączyć razem z pinem nr 85. Pin nr 30 to nasze zasilanie ze skrzynki bezpieczników. Pin nr 86 łączymy z pinem nr 12 modułu GM5. Pin 87 to zasilanie silniczka pompki.

http://avensis.info/Avensis/przekaznik/przekaznik5.gif Foto zapożyczone z driftforum.pl

 

 

D. LCM różnice.

 

Po zakodowaniu opcji xenonu w moim aucie, prawie wszystko zaczęło funkcjonować poprawnie. Nie działała opcja auto poziomowania. Na początku myślałem, że to przez front panel modułu LCM z pokrętłem regulacji wysokości świateł, który został mi po halogenach. Potem, że to przez wadliwe czujniki, ale to nie ich wina. Zakodowałem wszystko jeszcze raz na module w wersji 4.5 i nic to nie dawało poza błędami w module LCM: 34 VHAC, front load sensor short-circuit to ground oraz 36 VHAC rear load sensor short-circuit to ground. Oprogramowanie Inpa zawiera opcję umożliwiającą test czujników poziomowania. Na zdjęciu napięcia czujników na module od halogenów, jak widać czujniki nie odpowiadały.

70306d941d70b324med.jpg

Zmieniłem moduł na pochodzący od auta z xenonami. Zakodowałem VIN oraz przebieg przy pomocy BMW Scanner i problemy znikły, auto poziomowanie zaczęło funkcjonować, błędów brak.

Tutaj zdjęcia modułów LCM, widać ze brakuje kilku elementów w wersji bez xenonów:

46a99015598edc3d.jpg

Tutaj wersja z xenonami:

137a5ca1100e342c.jpg

Moduł otwieramy za pomocą czegoś ostrego, na bokach ma zatrzaski. Przednią część z płyta główną łączy taśma. Płyta wychodzi z obudowy poprzez popchnięcie obudowy złącza. Gdyby nie chciało iść, można popchnąć płytkę wkrętakiem w tylnej części obudowy modułu.

a4d19ec1c652a45amed.jpg

 

 

E. Kodowanie.

 

Najlepiej uruchomić DISa i wejść w zakładkę Retrofit. Program poprowadzi nas za rękę. Niżej zamieszczam zrzut z modułu LCM coding index 34.

Zakodowane xenony, drl oraz bfd. Moduł z xenonami (coding index 34) ma więcej funkcji niż moduł w wersji z halogenami (też ci 34). Do wyposażenia pojazdu dochodzą dwa nowe kody: $502 czyli system czyszczenia lamp oraz $522 światła xenonowe.

 

FEHLER_BL_BLINKEN
nicht_melden
BETR_STD_NICHT_LOESCHEN
nicht_aktiv
FEHLER_ANHAENGER
melden
SCHALTER_BREMSL_SCHWELLW
wert_01
SCHALTER_BREMSL_WARTEZEIT
wert_01
ABSCHALTUNG_UNTERSPG
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_BLK_VO
aktiv
ENTPRELLZAHL_FEHLERERK
wert_01
TASTVERH_KL_58G_MIN
wert_01
ZUWACHS_TASTVERH_KL_58G
wert_01
HEIMLEUCHTEN_AL
aktiv
HEIMLEUCHTEN_KZL
aktiv
HEIMLEUCHTEN_NSW
nicht_aktiv
HEIMLEUCHTEN_FL
nicht_aktiv
HEIMLEUCHTEN_BL
nicht_aktiv
ABFRAGEZEIT_AHM
wert_01
MELDUNG_AENDERUNG_DIMMER
wert_01
HEIMLEUCHTEN
wert_02
ADU_UNTERGRENZE
wert_01
ADU_OBERGRENZE
wert_01
LWR_NEIGUNG_KONSTANTE
wert_01
KL58_HELLIGKEITSSTUFE_FLC
wert_01
AUSWERT_PROP_ABWEICHUNG
aktiv
AUSWERT_GRADIENT
aktiv
EPSILON_DELTA_AV
wert_01
EPSILON_DELTA_A
wert_01
ANHEBUNG_175_KM/H
wert_01
ABSENKUNG_10_KM/H
wert_01
VMAX_BREMSEN
wert_01
VMIN_BREMSEN
wert_01
SCHW_GRAD_BESCHLEUNIGUNG
wert_01
SCHW_GRAD_BREMSEN
wert_01
SCHW_PROP_ABWEICHUNG
wert_01
DIFFERENZ_MSP_DYN_STAT
wert_01
DAUER_DYN_NACHFUEHRUNG
wert_01
ABTASTRATE_DYN
wert_01
MITTELUNGSINTERV_DYN
wert_01
MIN_STEIGUNG_VZ_WECHSEL
wert_01
MITTELUNGSINTERV_VZ_WECHS
wert_01
MINDESTANZAHL_VZ_WECHSEL
wert_01
HOEHENWEG
wert_01
ABTASTRATE_TREND
wert_01
MITTELUNGSINTERV_TREND
wert_01
SCHW_TREND
wert_01
ABWEICHUNG_TREND
wert_01
GRADIENT_SCHLECHTWEG
nicht_aktiv
NACHLAUF_SCHLECHTWEG
wert_01
SAETT_TIMER_SCHLECHTWEG
aktiv
SCHW_GRADIENT_SCHLECHTWEG
wert_01
PWM_ANSTEUERUNG_FERNLICHT
wert_01
PWM_ANSTEUERUNG_ZUSTZBLK
wert_01
PWM_ANSTEUERUNG_BIXENON
wert_01
SPG_NACHREGELUNG_0
wert_01
SPG_NACHREGELUNG_2
wert_01
SPG_NACHREGELUNG_3
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_BL_MI
nicht_aktiv
KALTUEBERWACHUNG_FL
aktiv
KALTUEBERWACHUNG_KZL_LI
nicht_aktiv
WARMUEBERWACHUNG_BL_MI
nicht_aktiv
WARMUEBERWACHUNG_BLK_VO
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_FL
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_AL
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_KZL_LI
nicht_aktiv
WARMUEBERWACH_ZUSATZ_BLK
nicht_aktiv
CC_BREMSLICHT_MITTE
nicht_aktiv
CC_BLINKER_VORN
aktiv
CC_NSL_LINKS
aktiv
CC_FERNLICHT
aktiv
CC_KENNZEICHENLEUCHTE_LI
nicht_aktiv
CC_ABBLENDLICHT
aktiv
CC_ZUSATZBLINKER
nicht_aktiv
ANZAHL_QUICK_RUNDEN
wert_01
ZEIT_KALT_RUNDEN
wert_01
ZEIT_KALT_PULSE
wert_01
ZEIT_KALT_PULSE_QUICK
wert_01
ZYKLUS_KALT_RUNDEN_QUICK
wert_01
DEF_PIN_20_DEFEKTBLINKEN
nicht_aktiv
DEF_PIN_37_DEFEKTBLINKEN
nicht_aktiv
PIN_38_RE_LI_MELDEN
rechts_defekt
PIN_38_VO_HI_MELDEN
hinten_defekt
ANHAENGERMODUL_PWM_WERT
wert_01
PIN_29_30_AHM_ERS_FU_GESP
aktiv
PIN_5_10_AHM_ERS_FU_GESP
aktiv
SPG_NACHREGELUNG_LANGSAM
nicht_aktiv
KL58_HELLIGKEITSSTUFE
wert_01
U_POTI_DIMMER_MIN
wert_01
U_POTI_DIMMER_DELTA
wert_01
POTI_DIMMER_INVERS
aktiv
POTI_LWR_INVERS
nicht_aktiv
LEUCHTDICHTE_EXPO
aktiv
TELEGRAMM_ZEIT_ZYKLUS
nicht_aktiv
PIN_20_ALS_FRA_LI_VO_2
nicht_aktiv
PIN_37_ALS_FRA_RE_VO_2
nicht_aktiv
DRL_BLK_VORN_GEDIMMT
nicht_aktiv
BLINKIMPULS_WARNBLK
wert_02
BLINKIMPULS_CRASHBLK
wert_02
DRL_BLK_VORNE_2_GEDIMMT
nicht_aktiv
CRASH_WARNBLINKEN
aktiv
CRASH_KLEMME_58G_EIN
aktiv
TAST_WBLKTASTER_MIN
wert_01
TAST_WBLKTASTER_ZUWACHS
wert_01
STEIG_KL58_T_PER_D
wert_01
BIXENON_EIN_BEI_LICHTHUPE
nicht_aktiv
PHASE_AUS_GEDIM_LICHT_AUS
aktiv
PWM_WERT2_NSL_ZUSATZFKT
wert_01
PWM_ANSTEUERUNG_BLK_VORN
wert_01
SP_MOTOR_STOP
nicht_aktiv
PWM_ANSTEUERUNG_NSL_LI
wert_01
FL_AL_AUS
nicht_aktiv
BLK_H_R_PICT
aktiv
SPG_NACHREGELUNG_1
wert_01
BLK_H_L_PICT
aktiv
BLK_V_R_PICT
aktiv
BLK_V_L_PICT
aktiv
XENON_TIMEOUT
wert_01
XENON_TIME
wert_01
DEF_PIN_37_VOR
nicht_aktiv
DEF_PIN_20_VOR
nicht_aktiv
DAUERFAHRLICHT_EU
nicht_aktiv
ST3_SCHWEL
aktiv
PIN29_30_BL_NSL
nicht_aktiv
BFD_SW1_STUFE3
nicht_aktiv
BFD_SW2_STUFE2
nicht_aktiv
PIN5_10_BFD
aktiv
PWM_ANSTEUERUNG_NSW
wert_01
LOAD_DUMP_U_GR
wert_01
LOAD_DUMP_TIME_OUT
wert_01
LOAD_DUMP_PWM_BLK
wert_01
LOAD_DUMP_EINVER
wert_01
KL_50_FUNK_AKT
aktiv
LOAD_DUMP
aktiv
FL_KL_50
aktiv
NSW_KL_50
aktiv
LOAD_DUMP_AUSVER
wert_01
WARMUEBERWACHUNG_BLK_HI
aktiv
LOAD_DUMP_KL58G
aktiv
LOAD_DUMP_P44_45
aktiv
LOAD_DUMP_P20
aktiv
LOAD_DUMP_P37
aktiv
LOAD_DUMP_P38
aktiv
LOAD_DUMP_P49
aktiv
NACHREG_DYN_SLOW
aktiv
SP_BEWERT_OD_ALC_NSW_AUS
aktiv
TREIBER_STOP_OD_ALC_RE_OK
aktiv
LWR_INVERS_OD_ALC_6
wert_01
REF_LAUF_T1_OD_ALC_4
wert_02
BLST1_BLST3
aktiv
BFD_ABS_STUFE3
aktiv
BFD_STUFE3_TIMER
wert_02
BFD_BLINK_EINZEIT
wert_02
BFD_BLINK_AUSZEIT
wert_02
BFD_SW2_STUFE3
aktiv
SL_VO_ANSTEUERUNG
aktiv
PWM_ANSTEUERUNG_SL_VO_RE
wert_01
PWM_ANSTEUERUNG_SL_VO_LI
wert_01
BEGRENZUNGSLICHT_IN_PARK
aktiv
LAENDERVARIANTE_LSZ
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_SL_RE
aktiv
KALTUEBERWACHUNG_SL_LI
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_SL_RE
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_SL_LI
aktiv
CC_STANDLICHT_RECHTS
aktiv
CC_STANDLICHT_LINKS
aktiv
SIDEMARKER_US
nicht_aktiv
GEDIMMT_BLK_BEGRENZ_LICHT
nicht_aktiv
DRL_DIMMUNG
wert_02
AH_US_OPTION
nicht_aktiv
LEUCHTWEITENREGELUNG
aktiv
PIN_20_ALS_SIDEMARKER
nicht_aktiv
HEIMLEUCHTEN_KL58G
nicht_aktiv
TAXI_ENABLE
nicht_aktiv
FEHLER_NSL_RECHTS
nicht_melden
RECHTS_LINKS
nicht_aktiv
TAGFAHRLICHT_ECE
aktiv
GED_FL_ALS_DRL
aktiv
VARIANTE_LSZ
wert_01
LENKSEITE_LSZ
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_AL
nicht_aktiv
PWM_ANSTEUERUNG_AL
wert_02
LEUCHTWEITENREG_AUTOM
aktiv
XENON_TEST
aktiv
LEUCHTWEITENREG_DYNAM
aktiv
BI_XENON
aktiv
HALB/VOLLSCHRITT
halbschritt
PWM_WERT2_FL_BIXENON
wert_01
FL_UND_NSW_NICHT_GLEICHZ
nicht_aktiv
FEHLER_SCHALTER_BREMSL
nicht_melden
BLS_PRUEFEN
nicht_aktiv
LWR_VORZEICHEN
nicht_aktiv
PIN29_30_BFD
aktiv
FLC_LED_AKTIV
nicht_aktiv
ALC_DEF_AKTIV
nicht_aktiv
ALC_BLK_PER
wert_02
KENNLINIE_LWR_SENSOR_VO
wert_01
KENNLINIE_LWR_SENSOR_HI
wert_01
VMAX_BESCHLEUNIGUNG
wert_01
wert_04
VMIN_BESCHLEUNIGUNG
wert_01
wert_04
DEF_LWR_SENSOR_HI
wert_01
OFFSET_LWR
wert_01
PWM_ANSTEUERUNG_SL3_LI_HI
wert_02
PWM_ANSTEUERUNG_SL3_RE_HI
wert_02
PWM_ANSTEUERUNG_SL2_RE_HI
wert_02
KALTUEBERWACHUNG_RL_3_LI
nicht_aktiv
KALTUEBERWACHUNG_RL_3_RE
nicht_aktiv
WARMUEBERWACHUNG_RL_3_LI
nicht_aktiv
WARMUEBERWACHUNG_RL_3_RE
nicht_aktiv
WARMUEBERWACHUNG_RL_2_RE
nicht_aktiv
CC_RUECKLICHT_3_LINKS
nicht_aktiv
CC_RUECKLICHT_3_RECHTS
nicht_aktiv
NSL_ALS_STANDLICHT
nicht_aktiv
PIN_37_ALS_SL_RE_2
nicht_aktiv
SL_X_3_ERSETZT_DEFEKT_BL
nicht_aktiv
SL_3_ERSETZT_DEFEKT_BLK
nicht_aktiv
KALTUEBERWACHUNG_RL_2_RE
nicht_aktiv
CC_RUECKLICHT_2_RECHTS
nicht_aktiv
PIN_20_ALS_SL_LI_3_ANSTEU
aktiv
PIN_38_ALS_SL_RE_3
nicht_aktiv
KALTUEBERWACHUNG_NSL_LI
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_NSL_LI
aktiv
DEF_PIN_5_10_DEFEKTBLK
nicht_aktiv
DEF_PIN_5_10_DEFEKT_SL
aktiv
P_10_5_ALS_BL_FUNKTION
nicht_aktiv
BL_ERSETZ_DEFEKT_SL
aktiv
PWM_WERT2_BLK_ZUSATZFKT
wert_01
DEF_PIN_29_30_DEFEKT_BL
aktiv
DEF_PIN_29_30_DEFEKT_SL
nicht_aktiv
STANDLICHT_ALS_BREMSLICHT
aktiv
PWM_WERT2_SL3_ZUSATZFKT
wert_01
BREMSLICHT_ALS_STANDLICHT
aktiv
PIN_20_ALS_NSL
aktiv
BLK_DIMMEN
aktiv
INTERM_FL
nicht_aktiv
SCHALTER2_BL
nicht_aktiv
GEDIMMT_BL__BEGRENZ_LICHT
aktiv
PWM_ANSTEUERUNG_SL_LI_HI
wert_02
PWM_ANSTEUERUNG_SL_RE_HI
wert_02
PWM_ANSTEUERUNG_KZL
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_RL_LI
aktiv
KALTUEBERWACHUNG_RL_RE
aktiv
KALTUEBERWACH_ZUSATZ_BLK
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_BL
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_RL_LI
aktiv
WARMUEBERWACHUNG_RL_RE
aktiv
CC_RUECKLICHT_LINKS
aktiv
CC_RUECKLICHT_RECHTS
aktiv
CC_BREMSLICHT
aktiv
CC_BLINKER_HINTEN
aktiv
PWM_WERT2_ALS_BL_AUSGANG
wert_01
KALTUEBERWACHUNG_BL
aktiv
KALTUEBERWACHUNG_BLK_HI
aktiv
PWM_WERT2_ALS_SL_AUSGANG
wert_02
NSL_ERSETZT_DEFEKT_BL
nicht_aktiv
BL_ERSETZT_DEFEKT_BLK
nicht_aktiv
SL_ERSETZT_DEFEKT_BLK
aktiv
STANDLICHT_ALS_NSL_LINKS
nicht_aktiv
STANDLICHT_ALS_NSL_RECHTS
nicht_aktiv
FO_ME_HOME_SL2
nicht_aktiv
PIN37_49_PARKL
nicht_aktiv
PIN38_20_PARK
nicht_aktiv
HEIMLEUCHTEN_SL3_H
nicht_aktiv
PIN29_30_PARK
nicht_aktiv
HEIMLEUCHTEN_SL_H
aktiv
HEIMLEUCHTEN_SL_V
aktiv
BFD_MINDEST_GESCHW
wert_02
BFD_STUFE_2_VERZOEG
wert_02
BFD_STUFE_2_MAX_EIN
wert_02
BFD_SW1_STUFE2
aktiv
BFD_ABS_STUFE2
aktiv
BFD_STUFE2_TIMER
wert_02
BFD3_ASC_TIMER
wert_01
PIN49_37_BFD
nicht_aktiv
PIN38_20_BFD
nicht_aktiv
M_TELEGRAM_OD_ALC_5
nicht_aktiv
PWM_ANSTEUERUNG_BL
wert_02
PWM_ANSTEUERUNG_BLK_HI
wert_02
SL_ERSETZT_DEFEKT_BL
nicht_aktiv
AL_KL_50
nicht_aktiv
LOAD_DUMP_P5_10
nicht_aktiv
LOAD_DUMP_P30_29
aktiv
SP_F_EINTR_OD_ALC_NSW_PIC
aktiv
TR_F_EINTR_OD_ALC_AL_FPIC
aktiv
U_POTI_0_OD_FAILSAFE_ON
wert_01
U_POTI_1_OD_DAEMMERSTUFE
wert_01
U_POTI_2_OD_ALC_PARA_01
wert_01
SCHRITT_GRENZE_OD_ALC_IO
wert_01
TEMP_GRENZE_OD_ALC_NIO
wert_01
REF_LAUF_STEP_OD_ALC_2
wert_01
REF_LAUF_ZAHL_OD_ALC_1
wert_01
REF_LAUF_T2_OD_ALC_3
wert_01
SCHRITTABSTAND_STARTPHASE
kennlinie_01
SCHRITTE_0_OD_ALC_AKTIV_0
wert_02
HYSTERESE_OD_AL_XENON_IO
wert_02
T_STROM_OD_ALC_PARA_02
wert_02
SCHRITTE_1_OD_ALC_AKTIV_1
wert_09
SCHRITTE_2_OD_ALC_AKTIV_2
wert_04
ABS_MIN_2_OD_ALC_AKTIV_3
wert_04
BEI_NSL_KEIN_BFD
nicht_aktiv

 

Dodatkowo w module GM5 zmienia się jedna opcja na aktiv: SCHEINWERFERREINIGUNG. To ustawienia umożliwia pracę przekaźnika sterującego pompką spryskiwaczy, wysyłając na niego sygnał z modułu komfortu. Jeżeli nie chcecie spryskiwania lamp co piąte użycie spryskiwacza szyby, ustawiacie tą opcję na nicht_aktiv.

 

 

F. Test lamp.

 

Pora na test. Po włączeniu zapłonu lub silnika, możemy przystąpić do kontroli naszych nowych świateł. Przekręcamy przełącznik i xenon rozbłyśnie. Sprawdzamy czy nie ma żadnych niepokojących kolorów typu różowy na naszej soczewce. Sprawdzamy, czy nic nie błyska. Potem pora na test auto poziomowania. Można załadować bagażnik i sprawdzać postępy na ścianie lub odkręcić mocowanie czujnika do wahacza i obserwować ruch lamp.

 

Po zamontowaniu lamp ustawiamy je na stacji diagnostycznej.

Edytowane przez mr18
  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

Na wstępie chciałem napisać ze świetny temat i kawał dobrej roboty wykonałeś jednak mam pytanie odnośnie



4. Podłączenie bixenonu do modułu LCM.


W lampach typu bixenon mamy dwie ruchome przysłony, dzięki którym mamy lepsze światła drogowe. Ich sterowanie odbywa się poprzez moduł LCM. Kostkę uzupełniamy jak wyżej. Schemat:

Pin 2 modułu świateł do reflektor prawy pin nr 2 kostki (X10107). Kolor GE/RT, 0,5 mm.

Pin 36 modułu świateł do reflektor lewy pin nr 2 kostki (X10106). Kolor GE/BR, 0,5 mm.



otóż u Ciebie w czarnych kostkach bixenonou (X10106) oraz (X10107) jest zajęty tylko jeden pin nr 2 a u mnie wszystkie 3 piny są zajęte.


Według schematu jaki znalazłem


gffd.png



piny nr 2 tak jak u Ciebie idą do LCM, piny nr 1 mostkują się i idą do kości OBD natomiast piny nr 3 mostkują się ze sobą oraz pinem 15 modułu LCM i idą do bezpiecznika F32 5A w skrzynce bezpieczników.



Orientujesz się może skąd ta różnica ? Czy muszę podłączyć wszystkie 3 piny czy wystarczy tylko 1 jak u Ciebie ? Czy może to mieć związek z automatem świateł ?

Opublikowano
piny nr 2 tak jak u Ciebie idą do LCM, piny nr 1 mostkują się i idą do kości OBD natomiast piny nr 3 mostkują się ze sobą oraz pinem 15 modułu LCM i idą do bezpiecznika F32 5A w skrzynce bezpieczników.

Pin nr 1 to diagnostyka. Wg schematu idzie do gniazda diagnostycznego, jednak większość z modułów ma takie połączenie. Można się tam podpiąć, trzeba jednak sprawdzić czy to właściwy pin. Tutaj np licznik i pin nr 25 z kostki X11175. https://www.bmwgm5.com/E46_IKE_Connections.htm

Różnice występują ze względu na rok produkcji samochodu/lamp. Ja tych kabli nie mam, nowsze lampy również. Różnice występują od 03/2003.

Czy może to mieć związek z automatem świateł ?

Nie ma to związku.

Czy muszę podłączyć wszystkie 3 piny czy wystarczy tylko 1 jak u Ciebie

Spróbuj podłączyć tylko jeden, jak nie ruszy to podłącz wg schematu. Może cewka przysłony jest inaczej wzbudzana, stąd dodatkowe zasilanie przez bezpiecznik.

Opublikowano

Mam w takim razie kolejne pytanie odnośnie


6. Pompka spryskiwaczy.


Pompką steruje moduł GM5 (moduł komfortu). Trzeba uzupełnić pin w środkowym gnieździe modułu (X253), które ma 54 piny. My korzystamy z pinu nr 12. Wysteruje on nasz przekaźnik, który uruchomi silnik pompki spryskiwaczy. Przekaźnik ma dość grube przewody, bo aż 2,5 mm. Zasilanie bierzemy ze skrzynki bezpieczników, uzupełniając odpowiednie miejsce (bezpiecznik nr 51, 30A). Można również wziąć napięcie z innego miejsca, jeżeli pojawia się po stacyjce. Przekaźnik umieszczamy obok modułu GM5, masę pompki i przekaźnika możemy połączyć razem z pinem nr 85. Pin nr 30 to nasze zasilanie ze skrzynki bezpieczników. Pin nr 86 łączymy z pinem nr 12 modułu GM5. Pin 87 to zasilanie silniczka pompki.



Według Twojego opisu używamy 4 przewodów z przekaźnika... jakiego przekaźnika używałeś ?



Oryginalny przekaźnik K6 który jest od pompki spryskiwacza lamp ma tylko 3 przewody jak na schemacie poniżej i wygląda na to że u Ciebie pin nr 86 połączony z pinem 12 modułu GM5 w oryginalnym przekaźniku w ogóle nie występuje. Według danego schematu pin nr 85 jest sygnałem GM5 i zarazem masą wspomnianego przekaźnika... Dobrze to czytam ?



ggg.png

Opublikowano
Użyłem najtańszego przekaźnika ze sklepu. Nie jest to oryginał, więc połączenie jest inne. Dołożyłem również przycisk, dzięki czemu to ja decyduje kiedy umyć lampy.
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Skończyłem montaż u siebie. Wszystko się pokryło z Twoim opisem poza wspomnianą przesłoną i przekaźnikiem. Nie miałem czasu ani chęci na testy więc podłączyłem zgodnie ze schematami które wcześniej wkleiłem i oczywiście wszystko działa. Temat bardzo dobry i bardzo pomógł, zaoszczędziłem czasu na studiowaniu wszystkich schematów. Dzięki.
  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam panowie , wiem wiem odgrzewam temat

Mam ori xenon ,aktualnie padła mi przetwornica i po wyjęciu lampy okazało się ze mam regulowaną przesłonę cewką . przeczytałem temat i drugi kolega napisał że ma we wtyczce od bixenonu 3 piny zajęte u mnie jest dokładnie tak samo , czy da się uruchomić z poziomu Inpy działanie bi czy czeka mnie jakaś przeróbka , dodam że xenon mam ori z vinu

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.