Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

to jak chcesz go załączyć jeśli nie zmienisz kierownicy .... sterowanie tempomatu jest w kierownicy musisz ją wymienić na kierownicę ze sterowaniem ... a reszta to już prosta sprawa 3 kabelki i tyle.... sam przerabiałem

teraz mam inne wyzwanie mianowicie przeprogramowanie webasto na ogrzewanie postojowe i dołożenie jakiegoś sterowania do niego tj. pilota żeby uruchamiać sobie z domu.... w końcu webasto fizycznie jest ale tylko jako dogrzewacz ...

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Opublikowano
a jak jest z tempomatem w 318 przed liftem gdzie przepustnica jest sterowana za pomocą linki, a nie elektronicznego pedału?? Tu chyba kierownica plus 3 kabelki nie wystarcza.
  • 3 lata później...
Opublikowano

skoro takie wychodziły z tempomatem to pewnie możliwe. Spróbuj poszukać tempomat na allegro.

 

Silniki od 2l pojemności mają tempomat zawsze (chyba że ktoś sam wyjął) i wystarczy założyć kierownice z multifunkcją i podłączyć.

szukam
Opublikowano
Ja też trochę poszperałem i rożnie to bywa jedni piszą że trzeba kupić sterownik tempomatu itp a inni ze tylko wystarczy 3 kabelki podłączyć .Akurat kolego Ty masz silnik M43 więc wyczytałem że tam jest o wiele trudniej założyć tempo niż innych silnikach
  • 1 rok później...
Opublikowano

Męczy mnie ten temat jednak i chyba się za to wezmę. Mam tylko jedną wątpliwość po przestudiowaniu lektury na w/w temat. Przepustnice mają różnice wizualne pomiędzy modelem bez tempomatu a z nim. I tutaj moje pytanie - czy wymiana przepustnicy to jest operacja jeden do jeden czy np. będę potrzebował inna linkę gazu (krótszą i z innym zakończeniem)? Czy połączenia elektryczne są identyczne? Czy przepustnica z tempomatem konstrukcyjnie nie zakłóci "zestrojenia" silnika ze zwykłą przepustnicą?

Pozdrawiam.

Opublikowano

Przerabiałem temat, jest z tym trochę roboty i "wyginania" się pod deska, ale temat na spokojnie do ogarnięcia w czasie "dniówki" , Ważne żeby sobie wszystkie części z dawcy zabrać i mieć dostęp do podstawowych narzędzi.

co do przepustnicy ja kupiłem gołą, przełożyłem swoje czujniki i wszystko śmiga jak należy, ważne żeby przepustnica była szczelna.

Linka gazu przypasowała mi stara. Przepustnica różni się tylko mechanizmem do jej otwierania, z tempomatem jest uchwyt na dwie linki i ma nieco inne rozwiązanie konstrukcyjne.

Opublikowano

nie porównujcie tempomatu z jednostki 2L gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie i tu wystarczy dołożyć multifunkcyjna kierownicę + parę kabelków i chyba aktywacja w komputerze

 

a w m43 jest przepustnica sterowana manualnie linką

i tu jest również manualny tempomat który podciąga linki - jest z tym dużo więcej roboty

gg5553463
Opublikowano
wszystko do ogarnięcia, dużo więcej zabawy ale do ogarnięcia. ważne by mieć komplet do przełożenia żeby w trakcie roboty nie wyszło ze czegoś brakuje...
Opublikowano
Jestem już po założeniu przepustnicy oraz siłownika - dosłownie 15 minut roboty. Jedyny mankament to dokupienie części http://i.ebayimg.com/00/s/OTY4WDEyOTQ=/z/4FwAAOxyaTxRQjWf/$T2eC16FHJF8E9nnC6LgsBRQjWfLn,w~~60_35.JPG bo nie ma jej na lince kiedy nie było tempomatu. Teraz zostaje mi jeszcze strikte elektronika - jak wszystko poskładam to zdam relacje jako uzupełnienie tego pdf którego wkleiłem wyżej - jest bardzo dobrze rozpisany ale brakuje mu kilku istotnych elementów. Brakuje mi jeszcze informacji jakie oznaczenie fabryczne mają piny które trzeba dokładać do kostek. Na realoem jest tego ze 10 rodzajów ale nie są opisane w którym miejscu są zastosowane. Pozdrawiam.
Opublikowano

uchwyt linki bez problemu dostępny w aso, kupowałem bo moje były połamane nie jest to droga zabawka.

co do pinów to nie pomogę bo przekładałem od razu z innej wiązki. Przydałby CI się jeszcze wsuwki do punktu zbiorczego masy oraz do punktów wspólnych za bezpiecznikami.

masz już czujnik sprzęgła? jeżeli nie to uważaj bo jest delikatny a zarazem bardzo mocno osadzony w uchwycie można go łatwo rozwalić.

Opublikowano
Czujnik sprzęgła już do mnie jedzie - czy to jest taki klasyczny stycznik czy w środku jest jakaś elektronika? I właśnie dobrze że wspomniałeś o tych wsuwkach nad bezpiecznikami - czy to są wsuwki o klasycznym wymiarze czy raczej zdecydowanie węższe a może identyczne jak w punktach masy? Dzisiaj się wybieram do ASO po te wszystkie drobiazgi oraz po tę część http://c1552172.r72.cf0.rackcdn.com/110174_x600.jpg bo zauważyłem że w aucie jej nie ma.
Opublikowano

klasyczny stycznik 0 1 ,

co do wsuwek to nie pamiętam szerokości raczej zbliżone do standardowych, napewno są tak ze 2 razy dłuższe, ale to to samo co w punktach masy.

blaszkę do mocowania siłownika też powinieneś dostać.

 

jakby któryś pinów nie mieli to daj znać poszukam może coś jeszcze znajdę.

Opublikowano
Nawiedziłem dzisiaj ASO i po ciężkich bojach zanabyłem końcówki linki i zamówiłem te nakrętkę w błotnik bo nie mieli na stanie - 2 dni oczekiwania. Przyszedł dzisiaj czujnik sprzęgła i po podłączeniu pod miernik nie wykazuje jakichś niepokojących anomalii. Po przyjrzeniu się jego budowie wydedukowałem że można go bardzo łatwo spi...... podczas zakładania we fabryczne miejsce. Uwzględnię to w foto relacji co by innym ułatwić :) Pozdrawiam.
Opublikowano

Witam. Stanąłem na drobnej nieścisłości i chciałbym żeby ktoś mądry się wypowiedział. Ze schematu w PDFie pin26 modułu tempomatu idzie do czujnika hamulca (kolory sie zgadzają) a wtyk 21 idzie do punku zbiorczego nad bezpiecznikami (kolory się zgadzają) - NIESTETY wszystkie inne schematy dostępne w necie łącznie z tymi oryginalnymi ze BMW pokazują że jest odwrotnie i trochę boje się to podłączać co by czegoś nie upalić. Może mi ktoś kto to montował potwierdzić że wersja z PDFa jest poprawna???

Tu mam foto ze WDSa http://img849.imageshack.us/img849/5536/cruisea.jpg

Tutaj foto z PDFa tylko w innym języku i tez jest tak jak we WDEsie http://www.e46fanatics.de/attachments/technische-probleme/4684d1277491319-projekt-tempomat-nachruestung-4-zylinder-wiring-cruise-control.jpg

Z drugiej strony według schematu w WDSie widać opis jakoby pin 26 to zasilanie LUB czujnik hamulca WTF?

Zaznaczam że kolory się zgadzają tak jak w PDFie z początku tego tematu więc mówiąc kolokwialnie ZGUPŁEM :( Podpowiedzcie coś :)

Opublikowano

Ja myślę, że jedno nieważne jak podłączysz będzie działać. Chodzi o to, by po dotknięciu nogą któregokolwiek z pedałów, czy to hamulec czy sprzęgło, tempomat się wyłączał.

 

A dobra, źle to rozkminiłem. Ale patrząc na to jeszcze raz to łączyłbym kolorami.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Tak jak obiecałem małe sprawozdanie i garść myślę istotnych informacji dla chętnych na ten gadget :P Na początku chciałbym uściślić że poniższe wskazówki tyczą się dołożenia kierownicy multifunkcyjnej trójramiennej z poduszką jednonabojową oraz kompletnego tempomatu do silnika M43TUB19 (318i 1998) Zdecydowaną część informacji znajdziecie w PDFie z początku tego tematu. Ja sobie pozwolę jedynie dopowiedzieć kilka rzeczy.

 

Na początek co nam będzie potrzebne?

 

1.Kierownica multifunkcyjna

2.Moduł tempomatu o numerze 8369774

3.Siłownik (serwomotor) tempomatu o numerze 8369027

4.Stelaż serwomotoru o numerze 65718369061

5.Przepustnica pod dwie linki (numer jest dla mnie tajemnicą a realoem pokazuje głupoty)

6.W przypadku braku gniazda linki tempomatu potrzebny jest element o numerze 13541747519

7.Czujnik sprzęgła o numerze 8360421

8.Piny do wtyczki pod kierownicą oraz do zegarów 61130005197 (4szt)

9.Piny (konektory) do punktów zbiorczych nad bezpiecznikami - numer 61131387146 (4szt)

10.Konektor oczkowy do rzeźby z masą fi5

11.Dodatkowo potrzebny jest element o numerze 32411095443 do zamocowania stelaża serwa.

 

Uczulam że wszystko robicie na własną rękę! Jeżeli lutownica wydaje Ci się mieczem JEDI a cyna srebrem to DARUJ SOBIE i daj zarobić komuś kto był z powołania jednym z dwóch ziomów w klasie o profilu elektronicznym kiedy reszta przyszła tam bo nie było egzaminów wstępnych … wspomnienia :P

 

 

Zaczynamy od wymiany elementów przepustnicy oraz montażu serwomechanizmu. Co do przepustnicy to gorąco polecam ją wyczyścić oraz nasmarować wszystkie elementy mechaniczne z naciskiem na sprężyny powrotu. Tutaj dość istotna informacja – przepustnica z opcją tempomatu ma zupełnie inna konstrukcje ciągu a przez to stawia wyczuwalnie większy opór podczas naciskania pedału gazu tak więc nie szukać jakiegoś zatarcia czy linki gazu pracującej na sucho a przyzwyczajać się powoli do większego oporu pod prawa stopą. Istotna informacja - Linka gazu ze "starej przepustnicy" pasuje do "nowej" przepustnicy.

 

 

Serwo tempomatu montujemy na stelażu który w zdecydowanej większości jest w handlu wtórnym razem z w/w siłownikiem. Jego miejsce jest po prawej stronie filtra powietrza (trudno się nie kapnąć jak to ma tam „leżeć”) W tym momencie trzeba wspomnieć że w błotniku (nadkolu) jest miejsce na specyficzna podkładkę z gwintem (32411095443) którą umieszcza się w w/w miejscu w otworze o przekroju prostokąta. Na koniec łączymy linkę serwa z przepustnicą – jeżeli brakuje łożyska linki (13541747519) to je montujemy i w zasadzie kwestie mechaniczne mamy zakończone.

 

 

Teraz skupmy się na typowej elektryce – NIE KOZACZYMY I POTULNIE W ZĄBKACH PRZYNOSIMY KLUCZ PŁASKI 10mm I ODŁĄCZAMY AKUMULATOR – kolosalnym ułatwieniem będzie nabycie serwa oraz sterownika razem z wtyczkami co mi się osobiście udało. Na tym etapie należy podjąć decyzje gdzie umieszczamy sterownik tempomatu. Mamy dwie możliwości i każda ma swoje za uszami :D Osobiście polecam montaż taki jak w PDFie czyli w komorze sterownika silnika – dlaczego? A no dlatego że w takim secie wszystko mamy na wierzchu oraz i co najważniejsze do przeciwległego miejsca w którym w/w sterownik znajduje się oryginalnie musimy przeciągnąć tylko 4 przewody a nie bodajże 11 – mniej kabli, mniej roboty a i gwarantuje że sterownik będzie się miał w komorze ECU całkiem dobrze. O montaż w oryginalnym miejscu możemy się pokusić kiedy mamy cała wiązkę.

 

 

Estetyka – jeżeli ma to wyglądać to trzeba się trochę namęczyć. Wiązka serwa oryginalnie idzie nad błotnikiem i wchodzi w gumowy przelot do komory ECU niestety tak nieszczęśliwie że pod główną wiązką która biegnie na błotniku – fajnie to widać na zdjęciu z PDFa. Jak się domyślacie uniemożliwia to polutowanie wiązki ładnie w domu i osadzenie jej w aucie – oczywiście da się rzeźbić ale ja wole żeby to wyglądało i działało na wieki. No więc lutujemy wiązkę od strony wtyczki (termo kurcz oraz klasyczna taśma izolacyjna najlepiej 3M bo i elastyczna i odporna na wahania temperatury) i w tej postaci (wiązka około 80cm) przeciskamy to w uprzednio przygotowanym gotowym przepuście i wprowadzamy do komory ECU – tu pozostawiamy sobie zapas do manewrowania (ok. 20cm) i przeprowadzamy wiązkę pod stelażem na moduły (NIE NAD) – jest trochę zabawy ale da się. Lutujemy wiązkę serwa do wtyczki modułu tempomatu. Na zdjęciach w PDFie widać którędy dostajemy się pozostałymi kablami do wnętrza auta.

 

 

Na tym etapie zajmiemy się przygotowaniem wnętrza – od razu i bez kombinowania pozbywamy się schowka , osłony nad pedałami , małego schowka nad lewą nogą, modułu LZS (światła), kierownicy, osłony dolnej kolumny kierownicy, samej kierownicy oraz wyciągamy zegary – nie opisuje tych operacji bo bardzo dobrze pokazane jest to w PDFie z początku tematu.

 

 

Zabieramy się za osadzenie czujnika sprzęgła i tu bardzo ważna informacja której dosłownie nigdzie nie znalazłem - miejsce na czujnik jest i nie potrzeba jakichś dodatkowych uchwytów itp. Czujnik ma numer 8360421 i nie zdziwcie się bo w innych modelach BMW występuje jako włącznik świateł hamowania. Ma mieć dwa piny męskie i działać na zasadzie 0 1 więc do jego sprawdzenia wystarczy zwykły multimetr. Teraz mały tip – dostałem w/w bez wtyczki i musiałem jakoś dołączyć kable – doskonale nadały się do tego piny żeńskie z wtyczki molex do zasilania dysku twardego lub napędu CD w kompie. Trzeba je trochę rozszerzyć ale pasują ciasno i pewnie – nałożyłem na nie termo kurcze i nie mam obaw o jakieś cuda wianki :). Wskazówka dotycząca montażu - żeby Was nie kusiło wciskać włącznika na siłę w gniazdo nad pedałami! Czujnik ma trzpień który należy delikatnie acz stanowczo wysunąć - będzie bardzo wyraźny dźwięk podobny do zaciągania opaski kablowej. Teraz wyciągamy czerwony element który jest zabezpieczeniem przed niepożądanym wypadnięciem czujnika. W takiej postaci montujemy czujnik w gniazdo – kiedy osadzimy czujnik to wciskamy czerwony element do oporu i teraz delikatnie opuszczamy pedał sprzęgła. Kiedy ramie oprze się o trzpień – wciśnie go na tyle na ile to jest potrzebne – będzie znowu coś na wzór zaciągania opaski. Wierzcie mi będziecie wiedzieć kiedy jest już wszystko na swoim miejscu.

 

 

Czujnik hamulca – jak to było napisane w PDFie jego macie seryjnie i nie potrzeba go dokupować:) ale jak to bywa zawsze wynikną jakieś wątpliwości - jak czytacie cały temat od początku to doczytaliście że przewód czujnika hamulca na różnych schematach jest podpięty w dwa różne miejsca – chce rozwiać wątpliwości i potwierdzam że w naszym przypadku (M43TUB19) kabel od czujnika hamulca biegnie do pinu nr 26 modułu tempomatu a nie jak sugerują niektóre źródła do pinu 21 – 21 to ZŁO :)

 

 

Teraz chwila dla wiązki która biegnie do punktu zbiorczego nad bezpiecznikami - tu się wk….. bo żeby te 4 kable biegły tak jak producent nakazał to tak jak ktoś wcześniej wspomniał trzeba się nagimnastykować – w moim przypadku trzeba było trochę leków przeciwbólowych bo plecy po całej operacji mnie tak nap…….. że gdybym miał to samo robić drugi raz to mocno bym się zastanowił:P Nie wiem komu dziękować ale ja również miałem przeciągnięty peszel nad tunelem co bardzo ułatwiło przeciągnięcie wiązki na druga stronę. Teraz kwestia przyłączenia - na początek małe rozczarowanie – jeżeli myśleliście że można tam zastosować zwykłe konektory to niestety ale „to się nie da” – z ratunkiem przyszło ASO i w bandyckiej cenie 0,76PLN netto za sztukę zanabyłem potrzebne konektorki 61130005197. Może u innych dało się wstawić tam zwykłe ale u mnie zostały pojedyncze miejsca na wpięcie co w połączeniu z masakryczną ciasnotą powodowało że pasowały tam tylko te z ASO. Dla zainteresowanych - z nad schowka dołączamy zasilanie, sygnał o prędkości i obrotach silnika oraz diagnostykę.

 

 

Tera kierownica – podłączenie. Ja wiem że wszystko można i da się ale gorąco namawiam do kupna gotowych przewodów do kostki pod kierownica i kostki zegarów. Pod numerem 61130005197 kryją się gotowe piny z zarobionym 20cm kawałkiem przewodu o potrzebnym do tego miejsca przekroju. Cena bandycka 7,03PLN netto za sztukę ale mamy pewność że wszystko będzie stykać jak należy – piszę o tym bo w sieci bardzo często powtarza się o info o niedziałającym tempomacie właśnie z powodu braku styku po zastosowaniu pinów „z komputera” – nie twierdze że wszyscy tak mają ale po co to kilka razy rozbierać i zgadywać – Wasz wybór. Tip - zwijana taśma kierownicy posiada wszystkie potrzebne przewody i nie trzeba jej wymieniać. Podłączenie dwóch pinów do wtyczki sterownika świateł bardzo dobrze pokazane jest w PDfie

 

 

Na koniec łączymy przewody z kabiny (hamulec, sprzęgło, pin z kierownicy, pin z zegarów, masa,) i wyprowadzamy je do komory ECU i podłączamy do kostki modułu tempomatu.

 

 

Gdzie podłączyć masę? Punkt zbiorczy masy jest za reflektorem a tego nie chciało mi się wyciągać :P Pod deską tez nic nie było na wierzchu więc podpiąłem się do prawego trzpienia stelażu serwomechanizmu. Oczko fi 5 i rozprowadziłem masę z tego punktu w wiązkach do serwa, modułu, czujnika sprzęgła. Działa i ma się dobrze.

 

 

Finalizując postarajcie się o prawidłowe prowadzenie przewodów , stosowanie w kabinie taśmy tylu „szmacianka” a nie chamskiego Szkota :P i przede wszystkim rozwagi – lepiej sprawdzić 5 razy niż raz wymieniać np. ECU :P

 

 

Po zmontowaniu wszystkiego możemy sprawdzić czy będziemy spać spokojnie. Najważniejsze info – NICZEGO NIE TRZEBA KODOWAĆ jak w niektórych modelach ze elektronicznym pedałem gazu. Całość ma od razu działać.

 

 

Ketanol, siusiu i spać. A rano na testy – mi pokazało na A4 5.8L/100km na odcinku 90km przy progu 100km/h – i mój strup pokazuje prawidłowe spalanie więc podarować sobie złośliwe komentarze. Całość sprawdzę w drodze nad morze ale to rowery na dachu, komplet we środku więc tak złoto nie będzie :P

 

Pozdrawiam i życzę udanego ewentualnego doposażenia. W razie pytań pisać.

 

PY-ES Dla wahających się - nie taki diabeł straszny. W skali trudności dałbym tej operacji 5 na 10 :P Wybaczcie brak zdjęć ale to było ostatnie o czym myślałem podczas montażu który trwał 7 godzin :P

  • 2 lata później...
Opublikowano

Witam,

Posiadam bmw e46 318i n42 143KM. Szukałem dość długo informacji o tym czy mogę posiadać wbudowany tempomat czy są do tego potrzebne dodatkowe części i spotykałem się co post to z inną odpowiedzią :(. Mam kierownicę multi funkcyjną i chciałbym doposażyć auto w tempomat. Proszę o podpowiedź czy to się przeprowadza mniej więcej jak na zasadzie 320d czy faktycznie są potrzebne dodatkowe części. Bardzo proszę o pomoc, pozdrawiam !

Opublikowano

Hej, mam prawie ten sam silnik i u mnie założenie tempomatu to była kwesta poprowadzenia kabelków do komputera, ktory znajduje się po maską po stronie kierowcy oraz zasilania ze skrzyneczki od świateł nad lewym kolanem kierowcy. Generalnie temat stary i szczegółowo opisywany na forum. W silniku N42 nie potrzeba żadnej dodatkowej instalacji jak to miało miejsce przy montażu w przedliftowych silnikach.

Pozdr.

Opublikowano
Dzięki, właśnie tutaj też szukałem coś o tym silniku ale głównie znalazłem o przedliftowym. Czy masz może jakąś instrukcje jak podłączyć ? bo robiłem to w 320d ale myślę, że tu będzie troche inaczej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.